Base description which applies to whole site

B. BEGROTINGSTOELICHTING

Budgettaire consequenties beleidsartikelen

Artikel 3 Financieringsactiviteiten publiek-private sector (Bedragen x 1.000)

Stand ontwerpbegroting 2020 incl. NvW

Stand na suppletoire begrotingen 2020 (inclusief ISB's)

Mutatie 6e ISB 2020

Stand na 6e ISB

Mutatie 2021

Mutatie 2022

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Verplichtingen

143.836

149.336

3.160.000

3.309.336

0

0

0

0

waarvan betalingsverplichtingen

443.836

449.336

1.000.000

1.449.336

0

0

0

0

Verwerving vermogenstitels

0

0

0

0

0

0

0

0

Kapitaalinjectie Invest-NL

330.000

330.000

0

330.000

0

0

0

0

Afdrachten Staatsloterij

100.000

100.000

0

100.000

0

0

0

0

Schikking Alawwal Bank

0

0

0

0

0

0

0

0

Lening SRH

1.660

1.660

0

1.660

0

0

0

0

Lening KLM

0

0

1.000.000

1.000.000

0

0

0

0

Overige betalingsverplichtingen

12.176

17.676

0

17.676

0

0

0

0

waarvan garantieverplichtingen

300.000

300.000

2.160.000

1.860.000

0

0

0

0

Garantie DNB Winstafdracht

0

0

0

0

0

0

0

0

Garanties en vrijwaringen staatsdeelnemingen

300.000

300.000

2.160.000

1.860.000

0

0

0

0

Uitgaven

442.176

447.676

1.000.000

1.447.676

0

0

0

0

waarvan juridisch verplicht

99,3%

Vermogensverschaffing

330.000

330.000

0

330.000

0

0

0

0

Kapitaalinjectie TenneT

0

0

0

0

0

0

0

0

Kapitaalinjectie Invest-NL

330.000

330.000

0

330.000

0

0

0

0

Verwerving vermogenstitels

0

0

0

0

0

0

0

0

Vermogensonttrekking

100.000

100.000

0

100.000

0

0

0

0

Afdrachten Staatsloterij

100.000

100.000

0

100.000

0

0

0

0

Bijdragen aan ZBOs en RWTs

5.000

5.000

0

5.000

0

0

0

0

NLFI

5.000

5.000

0

5.000

0

0

0

0

Garanties

3.176

3.176

0

3.176

0

0

0

0

Regeling BF

20

20

0

20

0

0

0

0

Dotatie begrotingsreserve TenneT

3.156

3.156

0

3.156

0

0

0

0

Opdrachten

4.000

9.500

0

9.500

0

0

0

0

Uitvoeringskosten staatsdeelnemingen

4.000

4.000

0

4.000

0

0

0

0

Opstart Invest-NL

0

5.500

0

5.500

0

0

0

0

Leningen

0

0

1.000.000

1.000.000

0

0

0

0

Lening KLM

0

0

1.000.000

1.000.000

0

0

0

0

Ontvangsten

1.816.656

1.961.656

22.227

1.983.883

76.350

86.377

102.997

119.618

Vermogensonttrekking

1.809.000

1.954.000

0

1.954.000

0

0

0

0

Opbrengst verkoop vermogenstitels

0

0

0

0

0

0

0

0

Dividenden en afdrachten staatsdeelnemingen

1.455.000

1.225.000

0

1.225.000

0

0

0

0

Afdrachten Staatsloterij

100.000

100.000

0

100.000

0

0

0

0

Winstafdracht DNB

254.000

629.000

0

629.000

0

0

0

0

waarvan: Griekse inkomsten ANFA

0

0

0

0

0

0

0

0

waarvan: Griekse inkomsten SMP

6.250

6.250

0

6.250

0

0

0

0

Bijdragen aan ZBOs en RWTs

4.500

4.500

0

4.500

0

0

0

0

NLFI

4.500

4.500

0

4.500

0

0

0

0

Garanties

3.156

3.156

6.000

9.156

18.000

24.000

36.000

48.000

Premieontvangsten garantie TenneT

3.156

3.156

0

3.156

0

0

0

0

Premieontvangsten garantie KLM

0

0

6.000

6.000

18.000

24.000

36.000

48.000

Overig

0

0

0

0

0

0

0

0

Opdrachten

0

0

0

0

0

0

0

0

Terug te vorderen kosten staatsdeelnemingen

0

0

0

0

0

0

0

0

Leningen

0

0

16.227

16.227

58.350

62.377

66.997

71.618

Rentebaten lening KLM

0

0

16.227

16.227

58.350

62.377

66.997

71.618

Aflossing lening KLM

0

0

0

0

0

0

0

0

Toelichting

Verplichtingen

Garanties en vrijwaringen staatsdeelnemingen (+ 2,16mld.)

Een groep van internationale banken verstrekt liquiditeit aan KLM tot 2,4mld. in de vorm van een revolving credit facility (RCF) waarbij KLM de liquiditeit kan aantrekken wanneer nodig en dient terug te storten wanneer deze overvloedig is. De Nederlandse Staat garandeert maximaal 90% van de totale omvang van deze faciliteit (2,16mld.). Voor verdere details, zie de bijgevoegde kamerbrief Steunmaatregelen KLM (Kamerstuk 29232, nr.41) en het toetsingskader risicoregelingen1.

Uitgaven

Lening KLM (+ 1mld.)

De Nederlandse Staat verstrekt een directe lening aan KLM met een omvang van 1mld. De lening is een achtergestelde lening. Dit betekent dat wanneer KLM haar crediteuren niet kan terugbetalen, deze lening (en daarmee de Nederlandse Staat) pas als laatste wordt terugbetaald. Daarmee neemt de Nederlandse Staat relatief veel risico op zich via deze lening, hetgeen weerspiegeld wordt door de eveneens relatief hoge rente die KLM op deze lening betaalt (zie ontvangsten).

Ontvangsten

Premieontvangsten garantie KLM (+6mln.)

De Nederlandse Staat ontvangt een premie voor de afgegeven garantie inzake de revolving credit facility voor KLM. De premie die KLM aan de Nederlandse Staat betaalt voor deze garantie loopt op gedurende de looptijd en ziet er als volgt uit:

Jaar

Jaarlijks te betalen premie

1e jaar van garantie

0,5% over het kredietplafond1

2e en 3e jaar van garantie

1% over het kredietplafond

4e, 5e en 6e jaar van garantie

2% over het kredietplafond

1

Het kredietplafond is aanvankelijk 2,4miljard, maar kan potentieel vroegtijdig lager worden.

Voor het jaar 2020 wordt in totaal 6mln. aan premieontvangsten geraamd.

Rentebaten lening KLM (+ 16,3mln.)

De Nederlandse Staat ontvangt rente voor de verstrekte lening aan KLM. De rente die KLM aan de Nederlandse Staat betaalt voor deze lening loopt op gedurende de looptijd en ziet er als volgt uit:

Jaar

Jaarlijks te betalen rente

1e jaar van lening

Euribor + 6,25%

2e en 3e jaar van lening

Euribor + 6,75%

4e, 5een 6e jaar van lening

Euribor + 7,75%

Voor het jaar 2020 wordt in totaal 16,3mln. aan renteontvangsten geraamd. Gezien KLM alleen rente betaalt over het getrokken deel van de lening en de exacte rentepercentages afhankelijk zijn van schommelingen in de euribor, kunnen de gerealiseerde renteontvangsten afwijken van de raming die is opgenomen in deze incidentele suppletoire begroting.

Aflossing lening KLM (+ 1mld.)

De aflossing van de gehele lening staat vooralsnog geraamd in 2026 (niet zichtbaar in de tabel, dit wordt budgettair verwerkt in begroting 2021). KLM heeft de mogelijkheid om kosteloos vervroegd af te lossen.

1

Ter inzage gelegd bij het Centraal Informatiepunt Tweede Kamer.

Licence