Base description which applies to whole site

Justitie en Veiligheid

VI JUSTITIE EN VEILIGHEID

In miljoenen euro

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Totaal uitgaven

19.126

18.596

18.841

18.793

18.800

18.550

Totaal ontvangsten

1.945

1.844

1.871

1.910

1.947

1.983

        

31

Politie

      
 

Uitgaven

8.923

8.844

8.822

8.782

8.780

8.776

 

Ontvangsten

38

7

7

1

1

1

        

32

Rechtspleging en rechtsbijstand

      
 

Uitgaven

2.492

2.461

2.458

2.458

2.449

2.428

 

Ontvangsten

268

206

209

211

212

212

        

33

Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

      
 

Uitgaven

1.545

1.584

1.627

1.597

1.619

1.480

 

Ontvangsten

1.390

1.480

1.504

1.545

1.581

1.616

        

34

Straffen en beschermen

      
 

Uitgaven

4.514

4.598

4.738

4.792

4.804

4.721

 

Ontvangsten

164

139

140

141

141

141

        

36

Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid

      
 

Uitgaven

523

534

565

571

575

578

 

Ontvangsten

2

2

2

2

2

2

        

37

Migratie

      
 

Uitgaven

0

0

    
 

Ontvangsten

      
        

38

Inburgering

      
 

Uitgaven

527

0

0

0

0

0

 

Ontvangsten

72

0

0

0

0

0

        

91

Apparaat kerndepartement

      
 

Uitgaven

570

522

516

500

481

479

 

Ontvangsten

10

11

11

11

11

11

        

92

Nog onverdeeld

      
 

Uitgaven

28

50

112

88

89

84

 

Ontvangsten

      
        

93

Geheim

      
 

Uitgaven

4

4

4

4

4

4

 

Ontvangsten

      

Algemeen

De begroting van Justitie en Veiligheid is in de eerdere jaren iets hoger dan in 2030. Dit verschil wordt vooral verklaard door de apparaatstaakstelling uit het hoofdlijnenakkoord. De grootste uitgavenposten binnen deze begroting betreffen de financiering van de politie, de Dienst Justitiële Inrichtingen, de Raad voor de rechtspraak en de toevoegingen aan de rechtsbijstand.

Toelichting per artikel

Artikel 31. Politie

De begrotingsstand voor politie kent een redelijk stabiel verloop. De hogere stand in 2025 wordt veroorzaakt door de arbeidsvoorwaardenmiddelen die in 2025 aan de begroting zijn toegevoegd. De ontvangsten zijn in 2025 voornamelijk hoger door een desaldering voor de niet bestede bijzondere bijdrage voor ondermijning.

Artikel 32. Rechtspleging en rechtsbijstand

De begrotingsstand voor rechtspleging en rechtsbijstand is in eerdere jaren hoger vanwege een daling in de hoeveelheid verwachte toevoegingen rechtsbijstand. Dit is deels vanwege de door het kabinet voorziene beperking van de asielinstroom.

Artikel 33. Veiligheid en criminaliteitsbestrijding

De begrotingsstand voor veiligheid en criminaliteitsbestijding kent een relatief stabiel verloop. De oploop van 2026 naar 2027 wordt veroorzaakt door een kasschuif bij middelen voor ondermijning door o.a. vertraging bij het Beslaginformatiesysteem (BIS). De ontvangsten op het Boete en Transactie-dossier lopen gedurende de meerjarenperiode op. Dit wordt o.a. veroorzaakt doordat er relatief meer boetes worden uitgedeeld waarvoor een hoger boetebedrag geldt.

Artikel 34. Straffen en beschermen 

De oploop in de begrotingsstand voor straffen en beschermen wordt vooral veroorzaakt doordat het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ) een stijgende capaciteitsbehoefte laat zien, onder andere voor de Justitiële Jeugd Inrichtingen en Klinische plaatsen overige Forensische zorg. De ontvangsten zijn in 2025 hoger door de afroming van het eigen vermogen DJI (23 miljoen euro) en Justis (7 miljoen euro).

Artikel 36. Contraterrorisme en nationaal veiligheidsbeleid

De oploop van 2026 en 2027 wordt verklaard door de middelen die beschikbaar zijn gesteld voor weerbaarheid (70 miljoen euro structureel vanaf 2027) zoals voor het opzetten van noodsteunpunten. De ontvangstenreeks laat een constant verloop zien.

Artikel 37. Migratie

De middelen voor migratie zijn vanaf 2025 overgeheveld naar de begroting van Asiel en Migratie.

Artikel 38. Inburgering

De middelen voor inburgering zijn vanaf 2026 overgeheveld naar de begroting van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Artikel 91. Apparaatsuitgaven kerndepartement

De afloop van dit artikel wordt veroorzaakt door de apparaatstaakstelling uit het hoofdlijnenakkoord. Het relatief grote verschil tussen 2025 en 2026 hangt samen met het jaarlijks toekennen van het budget van het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC) (ruim 55 miljoen euro) op artikel 91 vanaf artikel 36. Dit gebeurt pas na goedkeuring van het jaarplan van het NCSC door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).

Artikel 92. Nog onverdeeld

Artikel 92 is een doorverdeelartikel. De oploop van het budget op dit artikel in de latere jaren wordt o.a. veroorzaakt door de middelen die voor sociale advocatuur op dit artikel beschikbaar zijn gesteld. 

Artikel 93. Geheim

De uitgaven op artikel 93 zijn tussen 2025 en 2030 stabiel.

Licence