In miljoenen euro | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 13.071 | 17.460 | 16.351 | 17.933 | 18.453 | 18.956 |
Intensiveringen | 8 | |||||
Nabetaling invoerrechten (TEM) | 8 | |||||
Ombuigingen | ‒ 1 | |||||
Amendement van Kent (externe inhuur) | ‒ 1 | |||||
Generaal dossier | 300 | ‒ 885 | 43 | 291 | 282 | 280 |
Draft Amending Budget 2 (DAB2) | 192 | |||||
Technische aanpassingen | 107 | 77 | 58 | 134 | 137 | 141 |
Jaarbegroting 2026 | ‒ 962 | ‒ 14 | ‒ 15 | ‒ 15 | ‒ 15 | |
NGEU | 171 | 159 | 154 | |||
Kasschuiven | ‒ 8 | 0 | 11 | ‒ 3 | 0 | |
Kasschuif Vredespaleis | 3 | 3 | ‒ 3 | ‒ 3 | ||
Kasschuif huisvesting | ‒ 11 | ‒ 3 | 11 | 4 | ||
Overboekingen met andere begrotingen | 2 | 18 | 6 | 4 | 3 | 2 |
Overboekingen met andere begrotingen | 2 | 18 | 6 | 4 | 3 | 2 |
Kadercorrecties | 6 | ‒ 3 | 0 | 1 | 0 | ‒ 2 |
Prijsbijstelling | 6 | ‒ 3 | 0 | 1 | 0 | ‒ 2 |
Technisch | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technisch | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Niet-kaderrelevant | 17 | 60 | 177 | 64 | 66 | 90 |
Actualisatie invoerrechten | 108 | 63 | 61 | 64 | 66 | 90 |
Generale bijstelling Oekraïne | ‒ 91 | ‒ 23 | 117 | |||
Oekraïne | 20 | |||||
Stand Miljoenennota | 13.396 | 16.648 | 16.589 | 18.292 | 18.800 | 19.327 |
In miljoenen euro | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 2.507 | 4.716 | 1.388 | 1.432 | 1.487 | 1.518 |
Generaal dossier | 64 | 16 | 15 | 16 | 17 | 22 |
Terugontvangsten TEM | 34 | |||||
Perceptiekostenvergoeding | 29 | 16 | 15 | 16 | 17 | 22 |
Stand Miljoenennota | 2.571 | 4.732 | 1.403 | 1.448 | 1.504 | 1.541 |
Uitgaven
Intensiveringen
Nabetaling invoerrechten (TEM)
Er zijn in 2025 nabetalingen voor de invoerrechten (Traditionele Eigen Middelen; TEM) aan de Europese Unie gedaan van in totaal 10 miljoen euro. Deze middelen zijn na verrekening met de perceptiekostenvergoeding (2 miljoen euro) overgeheveld vanaf de reservering op de Aanvullende Post naar de BZ-begroting.
Ombuigingen
Amendement van Kent (externe inhuur)
De dekking voor het amendement van Kent is gevonden in het incidenteel taakstellend verlagen van de uitgaven aan externe inhuur in 2026. Deze dekking is verspreid over meerdere begrotingen. De begroting van Buitenlandse Zaken is in 2026 incidenteel verlaagd met 0,8 miljoen euro ten behoeve van het compenseren van medewerkers bij sociaal-ontwikkelbedrijven in 2025.
Generaal Dossier
Draft Amending Budget 2 (DAB2)
De bni-afdracht is met 192 miljoen naar boven bijgesteld in 2025 op basis van de Draft Amending Budget 2 (DAB2) van de Europese Commissie. Dit komt doordat het betalingenniveau in 2025 wordt verhoogd door de Commissie en daarmee hoger uitvalt dan in de Nederlandse raming was opgenomen.
Technische Aanpassingen
Dit is het saldo van verschillende mutaties. Jaarlijks worden in het Advisory Committee on Own Resources (ACOR) de grondslagen van de nationale afdrachten en invoerrechten geactualiseerd op basis van de economische ontwikkeling. De btw- en plasticafdrachten liggen lager dan eerder verwacht (circa 50 miljoen euro in 2025 en structureel circa 30 miljoen euro). De Commissie raamt ook lagere invoerrechten als gevolg van ontwikkelingen in de handel. Dit leidt tot een stijging in de bni-afdracht omdat de bni-afdracht de sluitpost van de Europese begroting is. Daarnaast stijgt het Nederlandse bni-aandeel van 5,9% naar 6,4%, wat leidt tot een verdere stijging van de bni-afdracht. In totaal stijgt de raming van de Nederlandse bni-afdracht met circa 125 miljoen euro als gevolg van de nieuwste ACOR-cijfers. Deze cijfers werken ook door in de raming voor de periode na het huidige MFK (vanaf 2028). Daarnaast is de bni afdracht 30 miljoen euro hoger in 2025 en 55 en 70 miljoen lager in 2026 en 2027 vanwege de technische aanpassing van de Europese Commissie.
Jaarbegroting 2026
De raming van de Nederlandse EU-afdrachten is gebaseerd op het maximale MFK-betalingenplafond en de maximale inzet van de speciale instrumenten bij het MFK. In het voorstel voor de EU-jaarbegroting voor 2026 (draft budget 2026 - DB26) wordt net als in 2025 het verwachte betalingenniveau onder de MFK-betalingenplafond voorgesteld. Om een realistisch beeld te schetsen van de te verwachten Nederlandse afdracht aan de Unie is de Nederlandse raming hierop aangepast. Dit leidt vooruitlopend op het uiteindelijke akkoord over de EU-begroting voor 2026 (in november dit jaar) tot een lagere afdracht van 900 miljoen euro in 2026. Ook is op basis van DB26 de bni-afdracht met 15 miljoen euro structureel naar beneden bijgesteld.
NGEU
Ten slotte is de renteontwikkeling voor de verstrekte leningen aan lidstaten voor het coronaherstelfonds (Next Generation EU) in de bni-afdracht verwerkt. Dit heeft effect op de periode na het huidige MFK (van 2028-2058). Dit leidt tot een structurele tegenvaller van 171 miljoen euro in 2028 aflopend naar 154 miljoen euro in 2030.
Kasschuiven
Kasschuif Vredespaleis
Voor noodzakelijk onderhoud en een onderzoek naar de staat van het Vredespaleis vindt een kasschuif vanuit 2029 en 2030 naar 2025 en 2026 op de begroting van Buitenlandse Zaken plaats.
Kasschuif Huisvesting
Middelen in 2025 en 2026 voor huisvesting komen naar verwachting niet geheel tot besteding. Daarom wordt er in totaal 14,4 miljoen euro geschoven naar 2027 en 2030.
Overboekingen met andere begrotingen
Overboekingen met andere begrotingen
Dit is een som van verschillende kleine mutaties. In 2026 is 10 miljoen euro overgeboekt van de begroting van Binnenlandse Zaken naar de begroting van Buitenlandse Zaken voor de opvolging van de excuses voor het slavernijverleden. Ook is er 1,3 miljoen euro van de begroting van Defensie voor de jaren 2025 tot en met 2028 voor het project «Progress 3.0» overgeheveld naar Buitenlandse Zaken. Daarnaast is er 0,3 miljoen in 2026 overgeheveld van de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp ter dekking van het amendement van Kent.
Kadercorrecties
Prijsbijstelling
Naar aanleiding van de MEV-raming van het Centraal Planbureau wordt het HGIS non-ODA-budget bijgesteld op basis van de verwachting van de prijsontwikkeling van het bbp. Het non-ODA deel van het HGIS-budget wordt vanaf 2026 niet meer geïndexeerd met prijs bbp. Hiervoor gaat de reguliere Rijksbrede loon- en prijsbijstellingssystematiek gelden.
Technisch
Technisch
Het betreft technische mutaties die per saldo op 0 sluiten, zoals het doorverdelen van een eerdere taakstelling.
Niet kaderrelevant
Actualisatie invoerrechten
Bij de invoerrechten treedt er gedurende het jaar onbedoeld een saldo-effect op. Dit komt omdat aan de inkomsten- en uitgavenkant van de Rijksbegroting een andere raming wordt gebruikt, respectievelijk de raming van het ministerie van Financiën en de raming van de Europese Commissie. Er wordt drie keer per jaar een actualisatie geboekt op de invoerrechten en de perceptiekostenvergoeding om te corrigeren voor dit saldo-effect.
Generale bijstelling Oekraïne
Internationaal wordt overlegd over wie het gastland wordt voor het agressietribunaal voor Oekraïne. In het voorjaar zijn middelen voor Buitenlandse Zaken vrijgemaakt, zodat Nederland als kandidaat-gastland het tribunaal kan huisvesten. De gesprekken lopen nog, dus deze middelen komen naar verwachting pas in latere jaren tot uitputting. Daarnaast is in de Kamerbrief «Voorstel Jaarbegroting Europese Unie 2026»17de Kamer reeds geïnformeerd over de schuif van Europese middelen voor de Oekraïnereserve. Het effect op de raming van de Nederlandse bni-afdracht is een lagere afdracht van 58,1 miljoen euro in 2025 en een hogere afdracht van 58,1 miljoen euro in 2027. Daarnaast wordt een technische correctie toegepast op de bni-afdracht voor de Europese middelen voor de Oekraïnereserve die tot een verhoging van die raming in 2027 van 3 miljoen leidt.
Oekraïne
Vanuit het niet-militaire steunpakket voor Oekraïne is 20 miljoen euro vrijgemaakt voor humanitaire ontmijning (10 miljoen) accountability (5 miljoen), voor democratie en rechtsstaat (3 miljoen) en herstel cultureel erfgoed (2 miljoen). Deze middelen zijn afkomstig van de BHO begroting.
Ontvangsten
Generaal dossier
Terugontvangsten TEM
Dit betreft de verrekening van het onder voorbehoud betaalde voorschot op invoerrechten van de Lage Waarde Textiel en Schoenen casus. Na een constructieve dialoog met de Europese Commissie krijgt Nederland 34,2 miljoen euro terug. Ook heeft Nederland op nog twee kleinere casussen ongeveer 0,2 miljoen euro terug ontvangen.
Perceptiekostenvergoeding
Nederland ontvangt 25 procent van de bruto af te dragen traditionele eigen middelen (TEM) als perceptiekostenvergoeding voor het innen van de invoerrechten. Vanwege de lager dan verwachte invoerrechten, nemen ook de ontvangsten van de perceptiekostenvergoeding af.