Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025
Art. | Uitgaven 2025 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2025 (incl. ISB's, NvW en amendementen) | 4.496.332 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
Mutaties 1e suppletoire begroting 2025 | ||
SDE | 31 | 2.516.839 |
Vulmaatregelen gasopslag | 31 | ‒ 168.497 |
Toekenning Groenvermogen | 31 | 105.000 |
Kasschuiven Regulier | 31 | ‒ 35.883 |
Kasschuiven Klimaatfonds | 31 | ‒ 37.633 |
Kasschuiven Nationaal Groeifonds | 31 | ‒ 309.888 |
Eindejaarsmarge Nationaal Groeifonds | 31 | 190.063 |
Loon- en Prijsbijstelling | 71 | 78.667 |
Overige mutaties | ‒ 1.517 | |
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2025 | ||
Toekenningen Klimaatfonds | 31 | 183.102 |
Mutaties Suppletoire begroting September 2025 | ||
Overheveling Gemeentefonds | 31 | ‒ 4.182 |
Overhevelingen Klimaatfonds | 31 | ‒ 119.711 |
Overheveling Provinciefonds | 31 | ‒ 5.790 |
Overboeking ISDE | 31 | ‒ 1.670 |
Kasschuiven Regulier | 31 | ‒ 54.416 |
Kasschuiven Nationaal Groeifonds | 31 | ‒ 28.686 |
Kasschuiven Klimaatfonds | 31 | ‒ 298.943 |
Lening EBN | 31 | 100.000 |
LPO KGG | 71 | ‒ 25.745 |
Overige mutaties | 5.316 | |
Stand suppletoire begroting september 2025 | 6.582.758 |
Toelichting
Mutaties 1e suppletoire begroting 2025
Eerste suppletoire begroting 2025Met de 1e suppletoire begroting 2025 zijn onder andere middelen voor het SDE-domein toegevoegd uit de begrotingsreserve duurzame energie. Dat komt door de gedaalde energieprijzen in de Klimaat- en Energieverkenning 2024 (KEV24) t.o.v. de KEV23 waardoor meer subsidie benodigd is voor hernieuwbare energieprojecten. In 2025 is het budget voor EBN ten behoeve van het vullen van nationale gasopslagen (de 'vulmaatregel') over 2024-2025 naar beneden bijgesteld vanwege een lagere verwachte realisatie. De budgetten voor de vulmaatregelen volgend op 2025 ‒ 2026 zijn in een realistisch rimte gezet, en op basis van realisaties uit het verleden, in kasbudget naar beneden bijgesteld. Ook wordt er voor het gasjaar 2026-2027 een vultaak aan EBN gegeven, de subsidie wordt in 2027 uitbetaald en gedekt via een heffing op de gastransport over de periode 2027 tot en met 2030. Tot slot hebben mutaties plaatsgevonden van een meer technische aard; hierbij valt te denken aan kasschuiven, de toevoeging van eindejaarsmarge en de toevoeging van loon- en prijsbijstelling.
Mutaties Nota van Wijziging 1e suppletoire begroting 2025
Toekenningen KlimaatfondsDit betreft de overhevelingen die hebben plaatsgevonden na toekenning uit het Klimaatfonds uit het Pakket voor Groene Groei. Een grote post is de IKC ETS, met een bedrag van € 167,4 mln. Daarnaast wordt € 4,8 mln overgeheveld voor NEO NL en € 4,2 mln voor normeren en stimuleren van slimme energie-intensieve apparaten. De rest van het bedrag bestaat uit kleinere overhevelingen.
Mutaties ontwerpbegroting 2026
Overhevelingen GemeentefondsDit betreft een overboeking van het Ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) naar het Gemeentefonds in het kader van de Uitvoeringslasten Kernenergie Klimaatfonds 2025. Het betreft de uitkering naar het gemeentefonds voor een decentrale uitkering (DU) Voorbereiding bouw kerncentrales.
Overhevelingen Klimaatfonds Dit bedrag bevat de overheveling naar KGG van € 15 mln voor een individuele bedrijfssteuncasus. Daarnaast hebben er ook enkele terugboekingen naar het Klimaatfonds plaatsgevonden namelijk, IPCEI golf (€ 63 mln), Waterstof (€ 20 mln), IPCEI golf 2 (€ 17,3 mln), Warmtenetten Investeringssubsidie (€ 15 mln), ook hebben kleinere terugboekingen plaatsgevonden.
Overhevelingen ProvinciefondsDit betreft een overboeking van het Ministerie van Klimaat en Groene Groei naar het Provinciefonds in het kader van de Uitvoeringslasten Kernenergie Klimaatfonds 2025. Het betreft de uitkering naar het provinciefonds voor een DU Voorbereiding bouw kerncentrales. Daarnaast worden middelen overgeheveld voor een DU maatwerkaanpak voor vergunningepool omgevingsdiensten.
Overboeking ISDEHet Ministerie Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) en KGG hebben afgesproken dat een deel van het isolatiebudget van de ISDE uitgehoekt wordt voor maatregel 29 uit Nij Begun, de reactie op de de Parlementaire Enquête Aardgaswinning Groningen. Hierdoor kunnen woningeigenaren die in het betreffende gebied hun woning verduurzamen eenvoudiger een subsidieaanvraag indienen doordat ze dit niet zowel bij de ISDE als bij maatregel 29 moeten doen. Begin 2025 is hiervoor al € 16,5 mln voor 2025 en € 23 mln voor 2026 overgeboekt van KGG naar VRO. De resterende bedragen van € 22 mln per jaar (2027 t/m 2030) stonden toen nog niet op de begroting van KGG en worden met deze overheveling overgeboekt. In april 2025 is nog een aanvullend jaarlijks bedrag afgesproken van € 1,67 mln per jaar om te zorgen dat alsnog een aantal maatregelen aan maatregel 29 toegevoegd zouden worden die wel al onderdeel zijn van de ISDE. Dit bedrag wordt nu ook overgemaakt.
Kasschuiven Regulier Deze reeks bestaat uit de reguliere kasschuiven op de KGG-begroting. De grootste zijn SDE-middelen voor de ACS-eilanden (€ 116 mln), CDOKE- middelen (€ 38 mln) en Prijsplafond (€ 10 mln). Voor de SDE komen de middelen van de Aanvullende Post, de middelen stonden daar in het jaar 2030. De middelen zijn nodig vanaf 2025 t/m 2028, daarom zijn de middelen naar voren geschoven. De CDOKE-middelen worden beschikbaar gesteld voor een uitkering aan de Naionale Aanpak Lokaal (NAL)-regio's. Deze kasschuif zorgt ervoor dat de middelen in het juiste ritme staan om de uitkering uit te kunnen financieren.
Kasschuiven Nationaal Groeifonds Dit betreft een kasschuif voor NieuweWarmteNu!, waarbij € 28,7 mln naar achter wordt geschoven. Er wordt een kasschuif verwerkt om aan te sluiten bij een bijgesteld ritme voor bestaande projecten en nieuw te verplichten innovatie projecten.
Kasschuiven Klimaatfonds In deze reeks zitten de kasschuiven voor de Klimaatfondsmiddelen op de KGG-begroting. Er is voor de VEKI (€ 65 mln), NIKI (€ 83,8mln), Waterstofregeling (€ 61,3 mln) en kleinere posten geschoven. De grootste kasschuif heeft plaatsgevonden op de NIKI. De middelen voor deze regeling zijn in het juiste ritme geschoven omdat de regeling dusdanig laat in het jaar wordt opgezet dat RVO niet optijd de verplichtingen aan kan gaan. Daarnaast vindt ook een deel van deze schuif deels buiten de meerjaren periode plaats, om aan te sluiten bij de te verwachten uitfinanciering. Ook heeft er een kassschuif plaatsgevonden op de VEKI om de resterende middelen voor de VEKI zo te alloceren dat er nog twee publicaties kunnen plaatsvinden in 2025 en 2026 en uitfinanciering kan plaatsvinden in het ritme van de regeling zoals voorzien.
Lening EBNPer 2025 zullen er twee leningen aan EBN worden verstrekt. Een lening zal toezien op het opslagjaar 2025-2026 van € 1,5 mld aan verplichtingenbudget. Zodat EBN transacties kan doen die leiden tot een hogere vulgraad van de gasopslagen in Norg en Grijpskerk. Deze zal naar verwachting niet leiden tot kasbetalingen, het betreft een leenfaciliteit waarvan EBN gebruik kan maken voor eventuele verplichtingen die volgen uit het handelen op de beurs. De andere lening wordt aan EBN verstrekt voor het opslagjaar 2026-2027 à € 21,6 mld aan verplichtingen. Deze leenfaciliteit is bedoeld voor eventuele verplichtingen die voortkomen uit het handelen op de beurs en voor de financiering van werkgas bij het vullen van de gasopslagen Bergermeer, Norg en Grijpskerk. Deze lening zal naar verwachting leiden tot ten minste een kasbetaling van € 100 mln aan EBN in 2025. De Kamer wordt geïnformeerd over het door EBN vullen van verschillende gasopslagen.
LPO KGGEr heeft een overheveling plaatsgevonden tussen KGG en EZ om de loon- en prijsbijstelling juist te verdelen in verband met de herverkaveling. Ook wordt een deel van de prijsbijstelling ingezet ter dekking van problematiek bij de gedeelde onderdelen van KGG en EZ.
Overige mutaties Deze reeks bestaat uit technische mutaties.
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025
Art. | Ontvangsten 2025 | |
---|---|---|
Vastgestelde begroting 2025 (incl. ISB's, NvW en amendementen) | 2.418.140 | |
Belangrijkste suppletoire mutaties | ||
Mutaties 1e suppletoire begroting 2025 | ||
Dividenduitkering EBN | 31 | ‒ 589.000 |
Ontvangsten Mijnbouwwet | 31 | 30.000 |
SDE | 31 | 2.516.839 |
Overige mutaties | 39.554 | |
Mutaties Suppletoire begroting September 2025 | ||
ETS-ontvangsten | 31 | ‒ 10.000 |
Groenvermogen | 31 | ‒ 4.900 |
Autonome bijstelling CO2- heffing industrie | 31 | 23.000 |
Dividenduitkering EBN | 31 | ‒ 431.000 |
Ontvangsten Mijnbouwwet | 31 | 161.000 |
Overige mutaties | 28.660 | |
Stand ontwerpbegroting 2026 | 4.182.293 |
Toelichting
Mutaties 1e suppletoire begroting 2025
Eerste suppletoire begroting 2025 Ten opzichte van de vorige raming is het dividend EBN neerwaarts bijgesteld. Dit is het gevolg van veranderde zomer-winter spreads in de gasmarkt waardoor de inkomsten van EBN als participant in gasopslagen dalen. Daarnaast stijgen de kosten voor het opruimen van gasinfrastructuur en is er sprake van een lichte afname van de verwachte gaswinning in komende jaren ten opzichte van eerdere prognoses. Tot slot zijn toekomstige financiële resultaten uit olie lager. De ontvangsten Mijnbouwwet bijgesteld op basis van de gegevens van EBN en - op basis daarvan - de verwachte marktontwikkelingen. Ook is de SDE raming bijgesteld vanwege gedaalde energieprijzen in de KEV 2024 ten opzichte van de KEV in 2023. Hierdoor is de onrendabele top voor de productie van duurzame energieproductie en CO2 -opslag groter geworden waardoor er meer subsidie (€ 2,52 mld) uitbetaald moet worden dit jaar dan oorspronkelijk geraamd. Deze ramingsbijstelling wordt gefinancieerd vanuit de begrotingsreserve duurzame energie en klimaattransitie.
Mutaties ontwerpbegroting 2026
ETS- ontvangsten De raming is naar beneden bijgesteld ten opzichte van de Nota van Wijziging op de 1e suppletoire begroting van 2025, omdat de huidige inschatting van de toekomstige prijzen voor ETS1 en ETS2 lager is.
Groenvermogen In 2025 staat een ontvangst van € 4,9 mln geraamd voor het NGF onderdeel Groenvermogen. Dit bedrag is echter al in 2024 ontvangen, waardoor de raming in 2025 wordt bijgesteld.
Autonome bijstelling CO2- heffingVoor 2025 worden er nog addtionele ontvangsten verwacht à € 23 mln vanuit de CO2-heffing aan de industrie. Dit betreft een autonome ramingsbijstelling.
Dividenduitkering EBNKGG ontvangt dividend van EBN over het geconsolideerde nettoresultaat. De geraamde ontvangsten in 2025 zijn omlaag bijgesteld naar € 0 mln. Als gevolg van de verslechtering van de financiële resultaten door een (in 2025 en 2026) lagere gasprijs en door hogere kosten, zal EBN de komende jaren naar verwachting geen dividend uitkeren.
Ontvangsten MijnbouwwetOntvangsten Mijnbouwwet bestaat uit winstaandelen van de vergunninghouders voor gaswinning, cijns (heffing van een percentage van de omzet) en oppervlakterecht. Op basis van de tweejaarlijkse actualisatie van de ontvangstenraming van de heffingen wordt deze in 2025 met € 161 mln naar boven bijgesteld.
Overige mutaties Deze reeks bestaat uit technische mutaties.