Base description which applies to whole site

ARTIKEL 2: ALGEMENE REKENKAMER

1. Algemene beleidsdoelstelling

De Algemene Rekenkamer heeft als doel het rechtmatig, doelmatig, doeltreffend en integer functioneren van het Rijk en de daarmee verbonden organen te toetsen en te verbeteren. Daarbij toetst zij ook de nakoming van verplichtingen die Nederland in internationaal verband is aangegaan.

2. Speerpunten 2012

In 2012 hebben we een midterm review van onze strategie uitgevoerd. In deze review stonden twee vragen centraal:

  • doen we de goede dingen?

  • doen we de dingen goed?

Voor het beantwoorden van de eerste vraag hebben we een beknopt omgevingsonderzoek uitgevoerd. De uitkomsten van dit onderzoek laten zien dat we als Algemene Rekenkamer bewust kijken naar het effect dat we met onze activiteiten en producten willen bereiken. En, met resultaat.

In antwoord op de tweede vraag – of we de dingen goed doen – constateren we in de midterm review dat we op een groot aantal thema’s uit de strategie publicaties hebben uitgebracht. Denk bijvoorbeeld aan thema’s als zorg, houdbaarheid overheidsfinanciën en energie. Daarnaast richten we ons met veel publicaties op de informatiepositie van de Tweede Kamer, een belangrijk aandachtspunt uit onze strategie. We zien in de midterm review ook dat we steeds meer producties met een korte doorlooptijd uitbrengen, evenals alternatieve interventies en producties.

Maar, er komen uit de midterm review ook aandachtspunten voor de resterende strategische periode naar voren. Zo is een aantal thema’s uit de strategie nog minder aan bod gekomen, bijvoorbeeld personeel en klimaat. Daarnaast staan we maar in een beperkt aantal onderzoeken stil bij het beoogd effect van beleid: is het duidelijk en wordt het gerealiseerd?

3. Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 2 Algemene Rekenkamer
(bedragen x € 1.000)
         

Realisatie

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Verschil

   

2008

2009

2010

2011

2012

2012

2012

Verplichtingen

27.353

29.835

29.886

28.866

29.451

29.077

374

                 

Uitgaven:

28.000

30.083

29.971

28.802

29.279

29.077

202

                 

2.1

Algemene Rekenkamer

28.000

30.083

29.971

28.802

29.279

29.077

202

                 
 

Ontvangsten

1.159

1.465

944

698

1.712

1.217

495

Financiële toelichting

De hogere ontvangstenraming hangt samen met het twinning contract voor Servië met de EU.

4. Operationele doelstellingen

Een uitgebreide uitwerking van de samenhang tussen doelstellingen, prestaties en kosten staat in het Verslag 2012 van de Algemene Rekenkamer, dat is uitgebracht in maart 2013 en te raadplegen is op www.rekenkamer.nl

Operationele doelstelling

Activiteiten 2012

realisatie

Functioneren van openbaar bestuur

Verslag 2011 en enkele terugblikken

Ja

 

EU-trendrapport 2012

Ja

 

Rapporten bij de jaarverslagen 2011 en Staat van de Rijksverantwoording 2011 (voorheen Rijk verantwoord)

Ja

 

Staat van de Beleidsinformatie 2012 (Staat van de Beleidsinformatie is geïntegreerd in Staat van de Rijksverantwoording 2011)

Ja

 

Rapport bij de Nederlandse lidstaatverklaring 2011

Ja

Presteren van het openbaar bestuur

Diverse onderzoeken, nader uitgewerkt in het Verslag 2012 van de Algemene Rekenkamer (www.rekenkamer.nl)

Ja

Samenwerking/ondersteuning van andere rekenkamers in het Koninkrijk der Nederlanden en in het buitenland

Samenwerking met Nederlandse Vereniging voor Rekenkamers & Rekenkamercommissies (NVRR)

Ja

 

Ondersteuning op institutioneel niveau van zusterorganisaties van de zelfstandige Koninkrijksdelen (Curaçao, Aruba en Sint Maarten; Tunesië en Armenië en een aantal Afrikaanse Engelssprekende landen, verenigd in Afrosai-e

Ja

 

Korte ad hoc samenwerkingsverbanden met zusterinstellingen en internationale organisaties, gericht op training en advies

Ja

 

Diverse samenwerkingsprojecten binnen het Koninkrijk, de EU of in ander internationaal verband (Contact Comité EU, EUROSAI, INTOSAI)

Ja

In de onderstaande tabel staan de gerealiseerde onderzoeksdagen van de onderzoeken waarvan in 2012 een publicatie is verschenen.

Onderzoek over presteren; toetsen van beleid en uitvoering en de aansluiting daartussen

Geplande dagen in 2012 en eerdere jaren

Gerealiseerde dagen in 2012 en eerdere jaren

Prestaties in de strafrechtketen

916

960

Detentie, behandeling en nazorg criminele jeugdigen; Terugblik

102

143

Brief aan Tweede Kamer Advies nieuwe begrotingsstructuur Infrastructuur en Milieu (toegevoegd aan werkprogramma)

35

31

Effectiviteitsonderzoek bij de rijksoverheid

245

265

Centra voor Jeugd en Gezin in gemeenten Een samenwerkingsproject met gemeentelijke rekenkamers

475

548

Gasrotonde: nut, noodzaak en risico's Nederland als Europees knooppunt van gastransport

490

492

Publieke organisaties en private activiteiten Achtergrondstudie

383

387

Monitoring beleid voor Ontwikkelingssamenwerking Cijfers 2011

120

98

Geldstromen in het hoger beroepsonderwijs in 2010 Beeld van drie hogescholen

102

107

Budget van decentralisatie van AWBZ-begeleiding Toets op de berekening

PM

153

Bestrijding van accijnsfraude bij alcohol en tabak EU-beleid: naleving en effecten

904

896

Actualisatie webdossier www.rekenkamer.nl/eu-governance Q2

191

266

Vooropname 2012 (toegevoegd aan werkprogramma)

286

173

Verantwoording over bilaterale ontwikkelingssamenwerking Achtergrondstudie naar sectorale begrotingssteun, de casus Oeganda

50

96

Handhaving Europese regels voor afvaltransport

280

335

Actualisatie webdossier www.rekenkamer.nl/eu-governance Q3

80

90

Aanpassing aan klimaatverandering: strategie en beleid

50

165

Rijksoverheid en Carabisch Nederland: naleving van afspraken

100

106

Europees aanbesteden

200

193

Brieven bij de begrotingen 2013

100

50

Totaal aantal dagen

5.063

5.503

De volgende in het werkprogramma 2012 geplande onderzoeken zullen in 2013 gepubliceerd worden: Administratieve lasten mbo, Inspecties in beeld: nVWA, Naleving en effecten EU-beleid: Kwaliteit van oppervlaktewater in Natura 2000-gebieden, Duurzame visserij (terugblik), Waterveiligheid, Contracten en beheer van DBFMO-projecten en Kwaliteitsbewaking hoger onderwijs in Nederland en Vlaanderen. Het voor 2012 geplande onderzoek Kwaliteit onderwijshuisvesting in het primair en voortgezet onderwijs is vertraagd in verband met twee verzoekonderzoeken op het terrein van onderwijs. Publicatie is nu voorzien voor 2014. Het project Bestuursafspraken en decentralisaties: nulmeting Werken naar vermogen is aangepast aan het regeerakkoord en is gewijzigd in het project «participatiewet». Het wordt in 2013 gepubliceerd.

Onderzoek over functioneren; toetsen van begroting, verantwoording en toezicht en de aansluiting daartussen

Geplande dagen in 2012 en eerdere jaren

Gerealiseerde dagen in 2012 en eerdere jaren

EU-trendrapport 2012 Ontwikkelingen in het financieel management van de Europese Unie

478

444

Monitoring vervanging F-16 Stand van zaken december 2011; inzetbaarheid F-16 en ontwikkelingen Joint Strike Fighter

280

338

Rapporten bij de Jaarverslagen 2011

7.218

7.481

Rapport bij de Nederlandse EU-lidstaatverklaring 2011

603

648

Informatiebeveiliging en vertrouwensfuncties (achtergronddocument)

520

744

Verantwoording en toezicht over prestaties en effecten bij instellingen op afstand (Webpublicatie)

600

783

Personeelsbehoefte rijksoverheid: strategie en planning

195

287

Actualisering website kredietcrisis.rekenkamer.nl Q2

208

309

Kaderwet ZBO's Reikwijdte en implementatie

85

152

Risico's voor de overheidsfinanciën Inzicht en beheersing

350

283

Intracommunautaire btw-fraude; Terugblik

70

74

Brief aan Tweede Kamer; Controle van NAVO-uitgaven

20

25

Uitstapkosten Joint Strike Fighter (verzoekonderzoek, toegevoegd aan werkprogramma)

100

168

Actualisering website kredietcrisis.rekenkamer.nl Q3

50

30

Verantwoording van de hulpgelden 2011 voor Haïti

150

133

Actualisatie webdossier www.rekenkamer.nl/ruimtelijkeinrichting Q4

100

83

Brief aan Tweede Kamer Vastgoedplan Defensie (toegevoegd aan werkprogramma)

50

125

Brief aan Tweede Kamer Budget ontwikkelingssamenwerking en klimaat

PM

45

Totaal aantal dagen

11.077

12.152

     

Totaal aantal dagen onderzoek over presteren en functioneren

16.140

17.655

De in het werkprogramma 2012 geplande onderzoeken naar de Compacte Rijksdienst en Personeel van de rijksoverheid zijn gepubliceerd in het verantwoordingsonderzoek. De openingsbalans Nationale Politie, Vastgoed van het Rijk (II) en Compacte Rijksdienst (II) zullen in 2013 worden gepubliceerd. Het onderzoek Transparantie publieke geldstromen is vervallen.

Extern gefinancierde internationale projecten

De Algemene Rekenkamer hanteert voor de ondersteuning van zusterorganisaties de eis dat deze minstens kostendekkend moet zijn. Voor de dekking van de personeelskosten worden de voor dienstverlening buiten de rijksoverheid geldende tarieven van de Minister van Financiën gehanteerd. Voor de reis- en verblijfskosten hanteert de Algemene Rekenkamer de richtlijnen van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Deze tarieven vormen het uitgangspunt bij de offertestelling, voorafgaand aan een project. De volgende tabel geeft aan in hoeverre de extern gefinancierde internationale projecten ook daadwerkelijk kostendekkend zijn geweest. Het betreft hier de personeelskosten en de reis- en verblijfskosten van projecten die in 2012 zijn afgerond. De gegevens hebben dus deels ook betrekking op eerdere jaren.

Project

Gerealiseerde dagen

Kosten

Ontvangsten

Kostendekkendheid

   

in €1

in €

%

Macedonië-Parlement

43

44.834

44.801

99,9

Irak Wereldbank

105

87.588

79.094

90,3

Totaal

148

132.422

123.895

93,6

1

Personeelskosten en reis- en verblijfskosten in 2012 en voorgaande jaren

5. Topinkomens en bestuurskosten

Een uitgebreide toelichting op de bezoldiging van het college en de leden van het managementteam staat in het Verslag 2012 van de Algemene Rekenkamer. De organisatie maakt kosten voor de faciliteiten die het college nodig heeft voor de uitvoering van het ambt. Dit zijn de bestuurskosten. Ook daarvoor wordt verwezen naar het Verslag 2012.

In 2012 kreeg geen enkele functionaris een bezoldiging die volgens de Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens, openbaar gemaakt zou moeten worden.

Licence