Base description which applies to whole site

2. Totstandkoming beleidsinformatie

Om verstrekte informatie te kunnen staven, zijn in het jaarverslag de indicatoren en kengetallen zo veel mogelijk voorzien van een eenduidige bronvermelding en is voorts zo veel mogelijk in kwaliteitsdocumenten beschreven hoe de niet-financiële informatie tot stand is gekomen.

Verder kan over toezeggingen naar aanleiding van het Rapport bij het Jaarverslag 2014 van de Algemene Rekenkamer het volgende worden gemeld over de voortgang in 2015:

Prestaties in de strafketen (aandacht voor ongewenste uitstroom, informatiestrategie en betrouwbare informatie).

Informatievoorziening

De informatievoorziening over de strafrechtketen is inmiddels sterk verbeterd. Zo is de Strafrechtketenmonitor ontwikkeld, waarmee op jaarbasis de Tweede Kamer wordt geïnformeerd over de prestaties van de strafrechtketen.

Ontbreken doelstelling

De AR heeft onder meer in 2015 opgemerkt dat er nog steeds geen doelstelling op het gebied van de ongewenste uitstroom is vastgesteld.

Uit onderzoek van het WODC bleek dat de omvang van de ongewenste uitstroom niet in kwantitatieve termen kon worden vastgesteld. Het vaststellen van een doelstelling is daarmee niet mogelijk. Wel bleek uit dit onderzoek dat in 2010 en 2011 93,7% van de strafzaken binnen twee jaar na instroom in de keten was afgehandeld of in uitvoering was in de executiefase. Hierover is in de voortgangsbrief VSP aan de Tweede Kamer van 14 september 2015 gesteld dat de verwachting is dat dit percentage door alle verbetermaatregelen zal stijgen en dat een vervolgmeting zal worden uitgevoerd om te bezien of deze stijging daadwerkelijk is gerealiseerd. Het vaststellen van een doelstelling is daarmee ook niet nodig. Het door de strafrechtketenmonitor en het onderzoek verkregen inzicht heeft er ook toe geleid dat samen met de ketenorganisaties een doelstelling wordt geformuleerd voor de hoeveelheid zaken die met een eerste inhoudelijke beslissing door een rechter worden afgedaan. Daarnaast worden met de ketenorganisaties prestatie-indicatoren ontwikkeld.

Informatiestrategie

Ook constateerde de AR dat op het punt van het formuleren van een informatiestrategie nog relatief weinig voortgang is geboekt. In de afgelopen tijd is intensief gewerkt aan het opstellen van een visie en strategie op de digitalisering van de strafrechtspleging. Daarbij is het van belang dat alle partijen in de keten zich zouden kunnen vinden in de visie. Die afstemming vergde tijd. Het visiedocument zal op zeer korte termijn worden vastgesteld en aan de Kamer worden aangeboden.

Inzicht in resultaten aanpak bestrijding witwassen

Het WODC heeft in opdracht van de ministeries van Financiën en VenJ een beleidsmonitor witwassen in september 2015 opgeleverd. De monitor geeft uitvoering aan de aanbeveling van de AR (2013) om het beleid te evalueren op effectiviteit. Daarnaast is het WODC in 2015 gestart met het Nationaal Risk Assessment Witwassen (NRA). De NRA geeft uitvoering aan de aanbeveling van de AR (2013) om meer zicht te krijgen op de witwasrisico’s. Ook wordt met de NRA uitvoering gegeven aan de verplichtingen die voortvloeien uit de vierde EU Anti-Witwasrichtlijn (vastgesteld eind 2014) om meer risk en evidence-based beleid te voeren.

2.3. Inzicht in niet-gebruik en doelmatigheid van gesubsidieerde rechtsbijstand

De Algemene Rekenkamer heeft aanbevelingen gedaan voor inzicht in Rechtsbijstand. Op basis daarvan zijn toezeggingen gedaan. De stand van zaken ten aanzien van de toezeggingen is als volgt:

  • Het WODC heeft onderzoek verricht naar het niet-gebruik van rechtshulp. Op 1 september 2015 is het onderzoeksresultaat, het cahier «Rechtshulp gemist?», aangeboden aan de Tweede Kamer.

  • De raad voor rechtsbijstand is voornemens om in de eerste helft van 2016 live te gaan met de openbaarmaking van de eerste open data.

  • Bezien wordt of een nadere internationale verkenning naar de rechtshulpverlening mogelijk is. Dit onderzoek zal plaatsvinden na de kabinetsreactie op de eindrapportage van de commissie-Wolfsen.

Licence