Base description which applies to whole site

2. Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg (CIBG)

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap CIBG over 2018 (bedragen x € 1.000)

Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap CIBG over het jaar 2018 (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3 = 2–1)

Realisatie 2017

Baten

       

Omzet moederdepartement

18.996

30.293

11.297

31.978

Omzet overige departementen

3.118

7.730

4.612

3.839

Omzet derden

24.479

37.362

12.883

22.753

Rentebaten

Vrijval voorzieningen

Bijzondere baten

7.552

7.552

         

Totaal baten

46.593

82.937

36.344

58.570

         

Lasten

       

Apparaatskosten

41.425

70.778

29.353

62.685

– Personele kosten

19.270

28.064

8.794

26.680

Waarvan eigen personeel

15.844

20.285

4.441

18.496

Waarvan externe inhuur

1.951

5.828

3.877

5.465

Waarvan overige personele kosten

1.475

1.951

476

2.719

– Materiële kosten

22.155

42.714

20.559

36.005

Waarvan apparaat ICT

7.089

5.861

– 1.228

4.926

Waarvan bijdrage aan SSO's

9.580

8.582

– 998

8.611

Waarvan overige materiële kosten

5.486

28.271

22.785

22.468

Rentelasten

110

110

1

Afschrijvingskosten

5.168

5.382

214

3.096

– Immaterieel

5.168

5.382

214

3.087

– Materieel

9

Overige lasten

2.659

2.659

8.319

– Dotaties voorzieningen

– Bijzondere lasten

2.659

2.659

8.319

         

Totaal lasten

46.593

78.929

32.336

74.101

Saldo van baten en lasten

4.008

4.008

– 15.531

Agentschapsdeel Vpb-lasten

964

964

Saldo van baten en lasten

3.044

3.044

– 15.531

Toelichting bij de staat van baten en lasten

Algemeen

De realisatie van zowel de baten als lasten over 2018 is aanzienlijk hoger dan de vastgestelde begroting. Dit wordt veroorzaakt door aanvullende opdrachten en de herijkte begroting 2018 die is opgesteld vanwege het aanzienlijk gerealiseerde tekort over 2017. De baten zijn daarnaast hoger dan de begroting vanwege een aanzienlijk hogere omzet voor medicinale cannabis (zie ook toelichting bij Omzet derden).

De realisatie van de baten is aanmerkelijk hoger dan over 2017, met name als gevolg van bijzondere baten en aanvullende bijdragen van opdrachtgevers in het licht van de herijkte begroting.

De gerealiseerde lasten over 2018 zijn in lijn met de realisatie over 2017. De vastgestelde begroting over 2018 is aanzienlijk lager dan de realisatie over 2017, omdat deze halverwege 2017 is opgesteld en de realisatie over heel 2017 op dat moment nog niet bekend was. Daarnaast bevat de realisatie 2017 aanvullende opdrachten die zijn afgerond in 2017 en daarom geen onderdeel vormden van de vastgestelde begroting 2018.

Omzet moederdepartement

De omzet van het moederdepartement bestaat uit exploitatiebijdragen en PxQ opbrengsten. De eerste tabel geeft een specificatie van de totale omzet. De tweede tabel bevat een toelichting van de PxQ omzet van het moederdepartement.

De gerealiseerde omzet moederdepartement is € 11,3 miljoen hoger dan begroot. Hiervan heeft € 7,6 miljoen betrekking op aanvullende bijdragen in het kader van de herijkte begroting, € 0,7 miljoen op meerproductie bij Donor en € 3,0 miljoen op aanvullende opdrachten, met name op het gebied van BIG en UZI.

De gerealiseerde omzet van MEVA over 2018 is lager dan over 2017 vanwege hogere opbrengsten derden voor BIG vanwege de piek in herregistratie van verpleegkundigen.

Omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)
 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

 
 

Vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil

Realisatie 2017

Macro-economische vraagstukken en arbeidsmarkt (MEVA)

5.280

10.976

5.696

18.233

Informatiebeleid

1.600

2.921

1.321

Eenheid Secretariaten Tuchtcolleges en Toetsingscommissies (ESTT)

36

216

180

35

Curatieve Zorg (CZ)

20

20

20

Geneesmiddelen en Medische Technologie (GMT)

4.368

6.994

2.626

4.780

Markt en Consument (MC)

3.966

Publieke Gezondheid (PG)

765

1.180

415

981

Patiënt en Zorgordening (PZo)

3.905

5.492

1.587

Jeugd

1.261

1.367

106

1.258

Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ)

931

– 931

1.658

Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ)

1.086

1.086

Maatschappelijke Ondersteuning (MO)

41

41

Reeds gefinancierd

850

– 850

Overig

1.047

Omzet VWS

18.996

30.293

11.297

31.978

PxQ omzet moederdepartement

Product

Tarief in € (P)

Geraamde productie aantallen (Q)

Realisatie productie aantallen

Meer / minder opbrengst x € 1.000

PxQ Opbrengst x € 1.000 incl. correctie[1]

Vakbekwaamheid

         

Verklaring

5.318

550

611

50

2.975

           

Farmatec

         

Uitvoering WGP

330.000

2

2

0

660

Uitvoering GVS

35.833

12

12

0

430

           

IGJ

         

In/Uitvoer Opiaten

– 20

4.500

5.968

– 5

– 95

Exportverklaringen

138

2.000

2.964

25

301

Exportcertificaten

6

1.800

1.822

0

11

           

Donorregister

         

Beschikking

12,20

200.000

482.553

677

3.117

           

PxQ omzet VWS

       

7.399

(1) Berekening van de meer of minder productie heeft plaatsgevonden conform de in de raamafspraken met de opdrachtgevers vastgestelde afrekensystematiek.

Omzet overige departementen

De omzet van overige departementen is hoger dan begroot vanwege aanvullende opdrachten en een herijking van de begroting 2018.

Bij overige departementen is geen sprake van PxQ opbrengsten, zodat de omzet uitsluitend bestaat uit exploitatiebijdragen

Omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)
 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

 
 

Vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil

Realisatie 2017

Ministerie van Binnenlandse Zaken (BZK)

1.199

1.199

746

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW)

1.225

5.170

3.945

2.323

Ministerie van Economische Zaken (EZ) incl. DICTU

503

226

– 277

752

Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV)

1.079

1.079

Ministerie van Justitie en Veiligheid (JenV)

18

Reeds gefinancierd

1.390

– 1.390

Overig

56

56

Omzet overige departementen

3.118

7.730

4.612

3.839

De omzet van BZK is ten onrechte begroot onder opbrengsten derden (zie onderstaande tabel onder RIN).

Omzet derden

De omzet van derden is aanzienlijk hoger dan de begroting en de realisatie over vorig jaar. Belangrijkste oorzaak is de toegenomen vraag naar medicinale cannabis.

Daarnaast waren de BIG-opbrengsten in 2018 een stuk hoger dan over 2017 vanwege de piek in herregistratie van verpleegkundigen.

Ook bij UZI is er een toename ten opzichte van 2017 vanwege een groter aantal uitgegeven passen.

De opbrengsten van RIN hadden begroot moeten worden onder de omzet van overige departementen (zie voorgaande tabel). De realisatie is wel in die tabel weergegeven.

Omzet derden (bedragen x € 1.000)
 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

 
 

Vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil

Realisatie 2017

BIG-(her)registratie

8.500

8.023

– 477

3.692

Vakbekwaamheid

150

321

171

257

UZI-register

9.005

8.530

– 475

5.913

Vergunningen en ontheffingen

997

1.751

754

1.669

Medische hulpmiddelen

521

431

– 90

399

Opiaten

561

710

149

687

BMC

1.875

16.810

14.935

10.136

RIN

770

– 770

I-Strategie

2.100

– 2.100

Overig

786

786

Omzet derden

24.479

37.362

12.883

22.753

Bijzondere baten

De bijzondere baten van € 7,6 miljoen hebben voor € 7,1 miljoen betrekking op aanvullende bijdragen van opdrachtgevers in verband met het negatieve operationele resultaat over 2017 en voor € 0,5 miljoen op de bijdrage van een opdrachtgever voor de afwaardering van vaste activa.

Lasten

Personele kosten

De gerealiseerde totale personele kosten bedragen € 28,1 miljoen, waarvan € 20,3 miljoen voor eigen personeel.

De kosten van het eigen personeel zijn € 1,8 miljoen hoger dan vorig jaar vanwege een CAO-stijging en een fractioneel hogere bezetting.

De realisatie van externe inhuur is met € 5,8 miljoen in lijn met vorig jaar. Hierbij gaat het om inhuur die niet wordt geactiveerd. Inhuur op het gebied van ICT-ontwikkeling wordt geactiveerd en is niet zichtbaar in de staat van baten en lasten. Deze inhuur maakt onderdeel uit van de post Immateriële vaste activa in de balans en is gedaald van € 7,0 miljoen over 2017 naar € 1,3 miljoen over 2018. Belangrijkste reden voor deze daling is het stoppen met het programma Generiek Register, Informatievoorziening & Proces (GRIP). Hiermee zijn de grote investeringen op het gebied van software beëindigd.

Grote posten in overige personele kosten ad € 2,0 miljoen zijn inbesteding van personeel (€ 0,9 miljoen), mobiliteitstrajecten (€ 0,3 miljoen) en studiekosten (€ 0,2 miljoen).

Materiële kosten

De gerealiseerde materiële kosten bedragen € 42,7 miljoen en zijn daarmee € 6,7 miljoen hoger dan de realisatie vorig jaar. Deze stijging is vooral het gevolg van hogere inkoopkosten voor medicinale cannabis vanwege een sterk toegenomen vraag. In vergelijking met de begroting laten de gerealiseerde materiële kosten een stijging zien van € 20,6 miljoen. Ook deze toename wordt met name veroorzaakt door hogere inkoopkosten voor medicinale cannabis. Andere oorzaken zijn hogere kosten voor UZI-passen en uitbesteding.

Rentelasten

De post rentelasten bestaat uit de verschuldigde boeterente op de leningen bij het Ministerie van Financiën. Het gerealiseerde bedrag van € 0,1 miljoen is gerelateerd aan de versnelde aflossing van leningen in verband met het programma Generiek Register, Informatievoorziening & Proces (GRIP).

Afschrijvingskosten

ICT-systemen worden afgeschreven vanaf het moment van ingebruikname middels dechargeverlening. De afschrijvingskosten zijn met € 5,4 miljoen aanzienlijk hoger dan over 2017. Belangrijkste reden voor deze stijging is de ingebruikname van een relatief groot aantal nieuwe releases van bestaande registers (met name onderwijsregisters en het BIG-register).

Bijzondere lasten

De bijzondere lasten ad € 2,7 miljoen hebben voor € 1,7 miljoen betrekking op de afwaardering van immateriële vaste activa en voor € 0,8 miljoen op nog doorlopende beheerkosten in 2018 van het reeds in 2017 gestopte programma Generiek Register, Informatievoorziening & Proces (GRIP). Het restant van € 0,2 miljoen bestaat uit diverse kleinere posten.

Agentschapsdeel Vpb-lasten

Deze post heeft betrekking op de betalen vennootschapsbelasting over 2017 en 2018 in verband met de verkoop van medicinale cannabis.

Balans van het baten-lastenagentschap CIBG per 31 december 2018 (bedragen x € 1.000)

Balans van het baten-lastenagentschap CIBG per 31 december 2018 (bedragen x € 1.000)
 

Balans 31-12-2018

Balans 31-12-2017

Activa

   

Vaste activa

15.627

19.022

Immateriële vaste activa

15.627

19.022

Materiële vaste activa

– Grond en gebouwen

– Installaties en inventarissen

– Projecten in uitvoering

– Overige materiële vaste activa

Vlottende activa

47.672

12.021

Voorraden en onderhanden projecten

5.627

3.284

Vorderingen

6.310

8.737

– Debiteuren

4.671

2.787

– Overige vorderingen en overlopende activa

1.639

5.950

Liquide middelen

35.735

Totaal activa

63.299

31.043

     

Passiva

   

Eigen vermogen

14.349

1.120

– Exploitatiereserve

11.305

16.651

– Onverdeeld resultaat

3.044

– 15.531

Voorzieningen

Langlopende schulden

12.459

842

– Leningen bij het Ministerie van Financiën

12.459

842

Kortlopende schulden

36.491

29.081

– Crediteuren

2.284

4.837

– Schulden bij het Rijk

10.864

6.660

– Belastingen en premies sociale lasten

553

– Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

4.720

7.691

– Overige schulden en overlopende passiva

18.070

9.893

Totaal passiva

63.299

31.043

Toelichting op de balans per 31 december 2018

Immateriële vaste activa

De boekwaarde bedroeg eind 2017 € 19,0 miljoen.

In 2018 hebben de volgende mutaties plaatsgevonden:

  • Investeringen : € 5,7 miljoen

  • Afschrijvingskosten : € 5,4 miljoen

  • Afwaarderingen : € 1,7 miljoen

  • Correctie van vaste activa naar kosten : € 2,0 miljoen.

Per saldo resulteren deze mutaties in een daling van de boekwaarde per 31 december 2018 met € 3,4 miljoen tot € 15,6 miljoen.

Voorraden en onderhanden projecten

De voorraden betreffen de aangekochte cannabis (Bedrocan, Bediol, Bedica, Bedrolite en Bedrobinol) voor de levering (verkoop) aan apothekers en buitenlandse afnemers. De voorraden zijn hoger dan voorgaande jaren vanwege een gestegen vraag naar medicinale cannabis.

Debiteuren

Het debiteurensaldo van € 4,7 miljoen bestaat voor € 1,3 miljoen uit vorderingen op het moederdepartement, voor € 0,5 miljoen uit vorderingen op overige departementen en voor € 2,9 miljoen uit vorderingen op derden, waarvan € 1,4 miljoen betrekking heeft op UZI-passen.

Overige vorderingen en overlopende activa

Het saldo van € 1,6 miljoen aan overige vorderingen en overlopende activa bestaat uit nog te ontvangen BTW vanwege de verkoop van medicinale cannabis aan het buitenland (€ 0,6 miljoen), vorderingen op het moederdepartement in verband met af te rekenen voorschotten 2018 (€ 0,5 miljoen), nog te factureren bedragen (€ 0,3 miljoen: € 0,2 miljoen derden en € 0,1 miljoen moederdepartement), nog te ontvangen bedragen van derden (€ 0,1 miljoen) en vooruitbetaalde bedragen aan derden (€ 0,1 miljoen).

Liquide middelen

Het CIBG maakt gebruikt van schatkistbankieren en heeft liquide middelen als gevolg hiervan bij het Ministerie van Financiën ondergebracht.

Eind 2017 was er sprake van een negatief saldo van € 0,9 miljoen.

Het saldo aan liquide middelen is eind 2018 met € 36,6 miljoen gestegen tot € 35,7 miljoen positief.

Deze stijging wordt met name veroorzaakt door eigenaarsbijdragen van € 12,1 miljoen, geleende bedragen voor € 10,4 miljoen in verband met in 2019 terug te betalen voorgefinancierde investeringsbijdragen aan opdrachtgevers, aanvullende bijdragen van opdrachtgevers in verband met het negatieve operationele resultaat over 2017 ad € 7,1 miljoen en een positieve kasstroom van de producten BIG vanwege de piek in herregistratie van verpleegkundigen (ca. € 3 miljoen) en BMC vanwege de toegenomen vraag naar medicinale cannabis (ca. € 2 miljoen).

Dit saldo aan liquide middelen is relatief hoog ten opzichte van voorgaande jaren en is nodig om de kortlopende schulden en voorgefinancierde investeringsbijdragen in 2019 aan opdrachtgevers te kunnen betalen (terugbetaling voorfinanciering via de eigenaar, zie toelichting eigen vermogen).

Eigen vermogen

In het kader van foutherstel zijn vooruitontvangen investeringsgelden van opdrachtgevers per 31 december 2017 overgeboekt naar het eigen vermogen voor een bedrag van € 15,4 miljoen.

Het CIBG had deze gelden in de jaarrekeningen t/m 2016 verwerkt als kortlopende schuld, terwijl eigenlijk sprake is van een langlopende schuld. Er bleek sprake te zijn van een strijdigheid met de Regeling agentschappen, waardoor de betreffende correctie in 2017 is uitgevoerd.

De voorgefinancierde investeringsgelden worden terugbetaald aan de opdrachtgevers. Om dit te kunnen financieren is het CIBG in 2018 een lening aangegaan bij het Ministerie van Financien. Door terugbetaling worden de voorgefinancierde bedragen onttrokken aan het eigen vermogen.

In 2018 zijn er bijdragen van de eigenaar ontvangen voor in totaal € 12,1 miljoen die zijn verwerkt als rechtstreekse vermogensmutatie. Hiervan heeft € 8,3 miljoen betrekking op de afwaardering van GRIP die in 2017 als bijzondere last is verwerkt. Een bedrag van € 2,4 miljoen betreft voorgefinancierde afschrijvingen die in 2018 ongedekt waren door het foutherstel in 2017. Het restant van € 1,4 miljoen heeft voor € 0,8 miljoen betrekking op nog doorlopende beheerkosten in 2018 van het reeds in 2017 gestopte programma GRIP die zijn verwerkt als bijzondere lasten en voor € 0,6 miljoen op andere onvoorziene kosten.

Zoals vermeld bedroeg de totale overboeking van vooruitontvangen investeringsgelden naar het eigen vermogen € 15,4 miljoen. Hiervan is € 2,1 miljoen onttrokken aan het eigen vermogen in 2017 (ongedekte voorgefinancierde afschrijvingskosten als gevolg van foutherstel), waardoor er € 13,3 miljoen resteerde aan voorgefinancierde gelden in het eigen vermogen per 31 december 2017.

In 2018 zijn voorgefinancierde activa afgewaardeerd voor een bedrag van € 0,8 miljoen (onderdeel bijzondere lasten) en is een bedrag van € 0,2 miljoen reeds afgeschreven in voorgaande jaren. Daarnaast is € 1,9 miljoen terugbetaald aan opdrachtgevers.

Het resterende bedrag van € 10,4 miljoen wordt aan opdrachtgevers terugbetaald in 2019. Vanwege de complexiteit rondom het foutherstel is het niet gelukt deze gelden in 2018 terug te betalen aan de opdrachtgevers.

Het eigen vermogen bedroeg eind 2017 € 1,1 miljoen.

Door de eigenaarsbijdragen van € 12,1 miljoen en de terugbetaling van voorgefinancierde gelden in 2018 van € 1,9 miljoen heeft de exploitatiereserve eind 2018 een omvang van € 11,3 miljoen.

Toevoeging van het onverdeelde positieve resultaat over 2018 van € 3,0 miljoen aan het eigen vermogen leidt ertoe dat het eigen vermogen eind 2018 € 14,3 miljoen bedraagt.

Dit saldo is € 11,1 miljoen hoger dan het maximum eigen vermogen dat per 31 december 2018 € 3,2 miljoen bedraagt.

Dit surplus wordt conform de Regeling agentschappen afgeroomd door de eigenaar bij de eerste suppletoire begrotingswet.

Het surplus is voor € 10,4 miljoen gerelateerd aan voorgefinancierde investeringsbijdragen van opdrachtgevers. Vanwege het niet volledig uitgevoerde foutherstel in 2018 dienen in 2019 afspraken te worden gemaakt tussen eigenaar en opdrachtgevers over de terugbetaling van deze bedragen.

Voorzieningen

Het CIBG neemt, onder verwijzing naar artikel 27 van de Regeling agentschappen, geen voorziening op voor ambtsjubilea. De kosten hiervoor worden genomen in het jaar dat ze voorkomen.

Langlopende schulden

Over 2018 zijn leningen aangegaan bij het Ministerie van Financiën voor een bedrag van € 16,2 miljoen. Uitgangspunt hierbij was dat de boekwaarde van de vaste activa per 31 december 2018 gelijk zou zijn aan de boekwaarde van de leningen per 31 december 2018. Uiteindelijk is de waarde van de leningen eind 2018 met € 17,2 miljoen (som langlopend en kortlopend) € 1,6 miljoen hoger dan de waarde van de vaste activa. Belangrijkste reden voor dit verschil is een correctie van activa naar kosten voor een bedrag van € 2,0 miljoen op het moment dat de leenaanvraag al was ingediend (zie ook toelichting Immateriële vaste activa).

Crediteuren

Het saldo crediteuren bedraagt € 2,3 miljoen, dit betreft facturen over 2018 die begin 2019 worden betaald. Dit saldo heeft volledig betrekking op derden.

Schulden bij het Rijk

Deze post van € 10,9 miljoen is als volgt te specificeren:

  • Nog te betalen kosten moederdepartement: € 2,8 miljoen

  • Nog te betalen kosten overige departementen: € 2,7 miljoen

  • Overlopende projectgelden moederdepartement: € 3,2 miljoen

  • Vooruitontvangen bedragen overige departementen: € 2,2 miljoen

Belastingen en premies sociale lasten

Deze post heeft betrekking op de betalen vennootschapsbelasting over 2018 in verband met de verkoop van medicinale cannabis.

Kortlopend deel leningen Ministerie van Financien

Dit betreft het deel van de leningen dat in 2019 dient te worden afgelost.

Overige schulden en overlopende passiva

Het saldo van deze post bedraagt € 18,1 miljoen en is als volgt te specificeren:

  • Vooruitontvangen bedragen ad € 10,8 miljoen:

    • a. vooruitontvangen BIG-gelden (€ 10,4 miljoen);

    • b. vooruitontvangen BMC-gelden (€ 0,4 miljoen).

  • Nog te betalen bedragen ad € 7,3 miljoen:

    • a. nog te betalen kosten 2018 aan derden (€ 5,5 miljoen);

    • b. reservering personele kosten (€ 1,8 miljoen).

Kasstroomoverzicht van het baten-lastenagentschap CIBG over 2018

Kasstroomoverzicht van het baten-lastenagentschap CIBG over 2018 (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2)–(1)

1. Rekening-courant RHB 1-1-2018 + stand depositorekeningen

5.290

– 861

– 6.151

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

47.000

97.241

50.241

Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–)

45.000

75.879

30.879

2. Totaal operationele kasstroom

2.000

21.362

19.362

Totaal investeringen (–/–)

3.000

5.487

2.487

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

3. Totaal investeringsstroom

– 3.000

– 5.487

– 2.487

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

12.075

12.075

Aflossing op leningen (–/–)

2.000

7.517

5.517

Beroep op leenfaciliteit (+)

3.000

16.163

13.163

4. Totaal financieringskasstroom

1.000

20.721

19.721

5. Rekening-courant RHB 31-12-2018 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is € 0,5 miljoen.

5.290

35.735

30.445

Toelichting kasstroomoverzicht

Het saldo aan liquide middelen is eind 2018 met € 36,6 miljoen gestegen tot € 35,7 miljoen positief en hieraan liggen de volgende oorzaken ten grondslag:

  • Een positieve operationele kasstroom van € 21,4 miljoen;

  • Investeringen van € 5,5 miljoen (dit bedrag is € 0,2 miljoen lager dan de investeringen die vermeld staan bij de toelichting op de post Immateriële vaste activa: het betreft nog te ontvangen facturen in 2019 met betrekking tot 2018, waarvoor derhalve geen uitgaande kasstroom heeft plaatsgevonden in 2018);

  • Eigenaarsbijdragen van € 12,1 miljoen;

  • Een positief saldo van leningen en aflossingen van € 8,6 miljoen.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren van het baten-lastenagentschap CIBG per 31 december 2018

Overzicht doelmatigheidsindicatoren van het baten-lastenagentschap CIBG per 31 december 2018
 

2015

2016

2017

2018

Vastgestelde begroting 2018

Generiek

         

1. Kostprijzen per product (groep)

         

– Beschikking BIG-register initieel

174,41

       

– Beschikking BIG-register incl. herregistratie

 

179,13

247,64

69,16

125,00

– Vakbekwaamheidverklaring (gemiddeld)

5.922,00

5.610,35

6.186,00

6.020,72

5.591,00

– Vergunning Farmatec

1.408,00

2.050,18

1.914,08

2.257,00

2.824,00

– UZI-pas/certificaat

357,31

304,64

332,21

296,27

285,88

– Wilsbeschikking donorregister

11,83

4,53

13,08

7,11

12,20

2. Omzet per productgroep (pxq en x € 1.000)

         

– BIG en herregistratie

5.536

5.027

3.692

8.023

8.500

– Vakbekwaamheid

2.470

2.942

3.054

3.296

3.075

– Farmatec

1.815

1.553

1.669

1.751

1.271

– UZI-pas/certificaat (deels derden)

10.216

11.691

8.582

8.530

9.005

– Donorregister

2.367

2.886

2.365

3.117

2.440

3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur)

227,7

243,8

281,2

282,8

272,08

4. Saldo van baten en lasten (% van de baten)

0,28%

– 1,70%

– 26,51%

3,67%

0,00%

           

Kwaliteitsindicatoren

         

1. Aantallen

         

– Beschikking BIG-register initieel

13.235

13.547

14.482

   

– Beschikking BIG-register incl. herregistratie

 

28.943

28.393

164.508

190.000

– Vakbekwaamheidverklaringen

480

567

664

611

550

– Verleende vergunningen Farmatec

863

590

757

665

450

– UZI-passen en certificaten

28.590

38.708

28.423

33.904

31.500

– Wilsbeschikkingen donorregister

181.396

417.447

198.770

482.553

200.000

2. Aantal klachten / bezwaar en beroep

         

– Vakbekwaamheidverklaringen

8

8

9

2

10

– Wilsbeschikkingen donorregister

10

22

7

15

5

3. Doorlooptijden in dagen

         

– Wilsbeschikking donorregister

11

8

7

7

16

(wettelijke norm is 42 dgn)

         

Toelichting op realisatie 2018

Kostprijzen, omzet en volumes

De kostprijzen zijn gebaseerd op de werkelijk gerealiseerde kosten en werkelijke outputvolumes.

De lage kostprijs van de BIG- en donorregistraties is het gevolg van een afwijkend (hoger) volume ten opzichte van de begroting.

Dit is veroorzaakt door de fluctuaties in de externe vraag van gebruikers die het resultaat is van politieke besluitvorming.

Klachten en bezwaar en beroep

Als norm voor de klachten en bezwaren wordt gehanteerd de afspraak die met de opdrachtgever is vastgelegd. Als gevolg van ontwikkelingen in de donorregistraties zijn er meer klachten ontvangen.

Doorlooptijd

Als norm voor de doorlooptijd wordt gehanteerd de wettelijke maximale termijn. Voor alle vermelde producten wordt de termijn behaald.

Licence