Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2006 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De Minister van Verkeer en Waterstaat,

K. M. H. Peijs

B. BEGROTINGSTOELICHTING

Inhoud blz.

1.

  Leeswijzer 3

2.

  Het beleid 3

2.1

  Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties 3

2.2

  De beleidsartikelen 5

2.3

  De niet-beleidsartikelen 12

1. Leeswijzer

Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Verkeer en Waterstaat (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2006.

Daarna is onder 2. Het beleid in de begrotingstoelichting eerst de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota van het Ministerie van Financiën.

Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.

Als laatste wordt onder 2.2 en 2.3 De (niet-)beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat.

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangsten mutaties

Belangrijkste suppletore mutaties 2006 (Najaarsnota) (x EUR 1 mln.)

 Art.nr.UitgavenOntvangsten
Stand vastgestelde begroting 2006 7 099,1106,7
Stand 1e suppletore begroting 2006 6 666,2107,7
    
– mutaties Miljoenennota 2006 (uitkomst 2006) – 18,3– 0,4
– mutaties Najaarsnota 2006 (belangrijkste)   
    
1. Integraal waterbeleid31– 6,7  
2. Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit328,0 
3. Betrouwbare netwerken en acceptabele reistijd realiseren34 4,0
4. Mainports en logistiek35 11,9
5. Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit36– 13,2  
6. Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart376,0  
7. Inspectie Verkeer en Waterstaat38– 14,5  
8. Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU39440,5  
9. NLR pm0,5
10. Diversen – 8,7 
Stand 2e suppletore begroting 2006 7 059,3123,7

Toelichting:

Dit wetsvoorstel sluit geheel aan bij de Najaarsnota 2006 van het Ministerie van Financiën. De belangrijkste voorgestelde mutaties uit de tabel worden hieronder toegelicht. Voor het overige gaat het om relatief beperkte, meer technische verschuivingen.

1. Het contract ten behoeve van de uitvoering van het programma Leven met Water is later afgesloten dan gepland waardoor een overschot ontstaat van ca € 1,4 mln. Voorts is de uitvoering van het programma Partners voor Water vertraagt, hetgeen resulteert in een kasoverschot van ca. € 3,5 mln. De opgelopen vertraging zal in de latere jaren worden ingelopen. De overige ca. € 1,8 mln. heeft voornamelijk te maken met vertraging van onderzoeken doordat afstemming met de regio meer tijd in beslag neemt.

2. Deze mutatie heeft vooral te maken met een verschuiving van begrotingsbedragen uit latere jaren naar 2006 voor de kosten van het nieuwe rijbewijs. Daarnaast betreft deze mutatie een bijdrage aan het CBR in verband met de door de belastinginspectie aan CBR opgelegde BTW-naheffing over de jaren 2000–2004.

3. De hogere ontvangst betreffen De Boer-middelen, die eerder in het kader van de extra investeringsimpuls infrastructuur stads- en streekvervoer zijn betaald. Deze gelden worden door VenW dit jaar terugvordert omdat deze niet rechtmatig zijn uitgegeven.

4. Dit betreft hoofdzakelijk de ontvangst uit hoofde van het Eurovignet, die ten gunste van de algemene middelen wordt gebracht.

De ontvangst betreft een verrekening tussen de Eurovignetstaten (Duitsland, Denemarken, Zweden en de Benelux) en is gebaseerd op het saldo van het aantal verreden kilometers door Nederlandse vervoerders op het grondgebied van de andere vignetlanden en het aantal verreden kilometers op Nederlands grondgebied door vervoerders uit de andere vignetlanden.

5. Het overschot op dit artikel wordt met name veroorzaakt doordat de uitvoering van GIS-3 is vertraagd. Daarnaast zijn overschotten ontstaan omdat burgers niet gedwongen kunnen worden om hun huis c.q. woonboot te verkopen conform de motie Hofstra (Kamerstuk 2001–2002, 27 603, nr. 73). Eveneens is de verwachting dat het budget voor de schadeclaims regionale luchthavens niet wordt uitgeput. De realisatie van schadeclaims is moeilijk te plannen in tijd en hoogte omdat het initiatief van indienen bij derden ligt en de hoogte afhankelijk is van uitspraken van het schadeschap.

6. In verband met een herziening van de verhuurovereenkomsten tussen het KNMI en de RGD, moeten eenmalige afkoopkosten (egalisatiekosten) worden betaald ter grootte van ca. € 4,7 mln.

Het resterende bedrag is bestemd ten behoeve van de aanschaf van licenties en de implementatie van SAP bij het KNMI alsmede de renovatie en modernisering van de weerradar op St. Maarten.

7. Dit overschot heeft vooral te maken met het stimuleringsfonds binnenvaart dat dit jaar niet tot betaling zal leiden (het wachten is op een uitspraak van de EU) en de vertraging van het project boordcomputer taxi, doordat de EU-discussie over de taximeter nog niet is afgerond.

8. Via artikel 39 verlopen de bijdragen aan en van het Infrastructuurfonds. De thans opgenomen mutatie heeft met name betrekking op de vergoeding van de BTW-gelden op het fonds.

9. Met Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR) zijn gesprekken gaande met betrekking tot de afwikkeling van sociale problematiek. Mogelijk leidt dat nog dit jaar tot een bijdrage van het Rijk aan het NLR. De definitieve financiële gevolgen hiervan zal VenW bij Slotwet melden.

2.2 De beleidsartikelen

Artikel 31 Integraal Waterbeleid

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

31 Integraal WaterbeleidStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen60 10962 7461 079– 1 02862 797
Uitgaven:65 87469 4041 079– 6 66763 816
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie26 18828 091549– 5 89922 741
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming10 23410 597549– 1 01010 136
31.01.02 HGIS Partners voor Water10 59411 5000– 3 5008 000
31.01.03 Leven met Water5 3605 9940– 1 3894 605
31.02 Veiligheid9 97111 381132– 50011 013
31.02.01Hoogwaterbescherming7 9989 258122– 5008 880
31.02.02 Kust1 9732 1231002 133
31.03 Waterkwantiteit3 3793 064462603 370
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw3 3793 064462603 370
31.04 Waterkwaliteit26 33626 868352– 52826 692
31.04.01 Europese kaderrichtlijn water22 64522 862336– 52822 670
31.04.02 Ospar/Europese Mariene Strategie3 6914 0061604 022
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    6 469
– Agentschapsbijdragen    22 152
– Restant    35 195
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    100%
31.09 Ontvangsten45457900579

Artikel 32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteit

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteitStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen19 90317 4933 48410 32831 305
Uitgaven:32 73628 1338 4847 98744 604
32.01 Aant. verk.slachtoffers op de weg verm.27 43425 0248 3867 95841 368
32.01.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling1 5091 74921– 111 759
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie4 3413 87381– 333 921
32.01.03 Gedragsbeinvloeding21 58419 4028 2848 00235 688
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur00000
32.02 Aant. verk.slachtoffers op het spoor verm.434434100444
32.02.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling23423450239
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails»20020050205
32.03 Sociale veilgheid OV verbeteren4 8682 67588292 792
32.03.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling26261320347
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV4 8422 64987– 2912 445
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    2 443
– Agentschapsbijdragen    951
– Restant    41 210
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    67%
32.09 Ontvangsten001 1509252 075

Artikel 33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’s

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

33 Veiligheid gericht op de beheersing van veilgheidsrisico’sStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen20 52417 692– 1 41323816 517
Uitgaven:24 82423 407222– 1 28222 347
33.01 Externe veiligheid8 4428 810498– 7648 544
33.01.01 Verb.veiligh.verv.gev.stoffen3 4763 844746– 1144 476
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens1 9661 966– 268– 6501 048
33.01.03 Aankoop LIB veiligh.sloopzone’s Schiphol3 0003 0002003 020
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart8 0636 648– 452– 2185 978
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart4 4174 27278– 704 280
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens2 15488440– 100824
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren1 0761 076– 570– 50456
32.02.04 IMO (HGIS)41641602418
33.03 Veiligheid luchtvaart6 9166 546574– 3006 820
33.03.01 Verbeteren luchtvaart3 0543 454653– 5003 607
33.03.02 ICAO em EASA (HGIS)3 0151 8150– 501 765
33.03.03 Internationaal8471 277– 792501 448
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring1 4031 403– 39801 005
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens809809– 3110498
33.04.02 Beveiliging luchtvaart536536– 890447
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen58582– 600
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen0006060
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    5 459
– Agentschapsbijdragen    799
– Restant    16 089
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    61%
33.09 Ontvangsten3333– 33700700

Artikel 34 Betrouwbare netwerken en acceptabele reistijd realiseren

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

34 Betrouwbare netwerken en acceptabele reistijd realiserenStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen269 632250 700– 7 1674 428247 961
Uitgaven:247 555242 0132 593– 2 017242 589
34.01 Netwerk weg4 3754 5296388456 012
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling2 5192 673– 19353 607
34.01.02 Beheer en onderhoud79792081
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit38038080388
34.01.04 Benutting en aanleg564564611– 101 165
34.01.05 Verkeersmanagement000– 80– 80
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer833833180851
34.02 Netwerk vaarwegen1 8672 054419– 1352 338
34.02.01 Verbeteren kwaliteit vaarwegen1 8672 054419– 1352 338
34.03 Netwerk spoor98 84389 894– 1 553– 2 96385 378
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling1 3021 30216– 211 297
34.03.02 Beheer cf.Spoorwegwet606606– 90597
34.03.03 Beheer overig23823850243
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet96 51887 569– 1 569– 2 94283 058
34.03. 05 Vervoer overig12512530128
34.03.06 Verbeteren kwaliteit spoorverbindingen54541055
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer142 470145 5363 089236148 861
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling7 4509 715– 588– 2218 906
34.04.02 Samenwerking Rijk-Regio’s6386381 71602 354
34.04.03 Stimulering dec. overh. en maatschap. organisaties6 5116 984119– 1 2255 878
34.04.04 Stimulering martwerking OV126 157125 1312 038942128 111
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV7471 451– 28601 165
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi9671 617907402 447
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    8 631
– Agentschapsbijdragen    5 302
– Restant    228 656
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    97%
34.09 Ontvangsten989804 0394 137

Artikel 35 Mainports en logistiek

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

35 Mainports en logistiekStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen57 95959 60615 1773 70678 489
Uitgaven:63 13865 0102 097– 2 81464 293
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens5 3025 4021 251836 736
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol2672670133400
35.01.02 Mainport (beleid) Schiphol7497491 014– 2551 508
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid2 2672 367345– 832 629
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl.562562– 138– 112312
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens1 4571 457304001 887
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens5 9315 937– 823625 176
35.02.01 Verbetering martkwerking1 1251 176– 393201 457
35.02.02 Formuleren maatschappelijke ransvoorwaarden81777217– 34755
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit3 9893 989– 801– 2242 964
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart27 92927 929306– 10128 134
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens22 63522 635713023 348
35.03.02 Luchtruim3 0043 004– 343292 690
35.03.03 Marktordening en markttoegang2 2902 290– 64– 1302 096
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer23 97625 7421 363– 2 85824 247
35.04.01 Vergroting strategische oriëntatie4 5494 593265– 2 3562 502
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee-en kustvaart3 7553 7823951724 349
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart1 4791 499538– 2401 797
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer4 5684 1964– 3243 876
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer9 62511 672161– 11011 723
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    10 071
– Agentschapsbijdragen    3 559
– Restant    50 663
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    87%
35.09 Ontvangsten5 3485 348011 98117 329

Artikel 36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteit

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteitStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen112 077111 03145 529– 5 956150 604
Uitgaven:103 781102 665– 12 871– 13 19576 599
36.01 Leefomgeving hoofdwegen20 81820 5334 661– 36024 834
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming944679– 30676
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie4 3254 375791 9806 434
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer6 7946 794411– 1 8245 381
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit1 0131 0134 04605 059
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv.149149– 100139
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer7 5937 523138– 5167 145
36.02 Leefomgeving spoorwegen9 1469 1462– 229 126
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming70702– 720
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor0005050
36.02.03 Bodemsanering NS percelen9 0769 076009 076
36.03 Luchtvaart70 30869 477– 17 623– 11 79540 059
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS10 46910 46948010 393
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2)17 29417 294– 5 000012 294
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3)19 71518 884– 12 415– 4 9691 500
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol30030000300
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol3323320– 146186
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol8 6018 6010– 1018 500
36.03.07 Aankoop LIB geluidszones Schiphol4 1084 1080– 2 1082 000
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens1 0001 000376– 976400
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaimsregionale luchthavens2 4252 4250– 2 295130
36.03.10 Duurzame luchtvaart2 2262 226255– 1 1201 361
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol3 8383 838– 84302 995
36.04 Scheepvaart3 5093 50989– 1 0182 580
36.04.01 Duurzame zeevaart848848– 4082890
36.04.02 Duurzame zeehavens233233930326
36.04.03 Duurzame binnenvaart2 4282 42836– 1 1001 364
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    1 842
– Agentschapsbijdragen    306
– Restant    74 451
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    100%
36.09 Ontvangsten56 98256 9820– 30056 682
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-110 36410 3640010 364
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-16006000– 300300
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2&335 38235 3820035 382
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2&300000
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten10 21110 2110010 211
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens25025000250
36.09.07 Overige ontvangsten17517500175

Artikel 37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaart

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaartStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen37 28737 2879 4985 92852 713
Uitgaven:41 74841 7488205 92848 496
37.01 Weer, klimaat en seismologie28 88628 8865605 92835 374
37.01 Weer18 45418 454– 8415 56923 182
37.02 Klimaat8 5258 5251 22425610 005
37.03 Seismologie1 1711 1711771031 451
37.04 Contributie WMO (HGIS)73673600736
37.02 Ruimtevaart12 86212 862260013 122
37.02.01 Aardobservatie12 86212 862260013 122
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven     
– Agentschapsbijdragen    34 556
– Restant    13 940
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    94%
37.09 Ontvangsten4544540356810

Artikel 38 Inspectie Verkeer en Waterstaat

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

38 Inspectie Verkeer en WaterstaatStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen97 473103 262– 7 471– 14 47981 312
Uitgaven:102 077108 868– 7 470– 14 47986 919
38.01 Een veilig en duurzaam gebruik van land28 17632 038– 2 741– 3 71625 581
38.01 Domeinen land28 17632 038– 2 741– 3 71625 581
38.02 Een veilig en duurzaam gebruik van lucht23 67825 067– 930– 67723 460
38.02.01 Domeinen lucht23 67825 067– 930– 67723 460
38.03 Een veilig en duurzaam gebruik van water30 28431 032– 2 023– 73928 270
38.03.01 Domeinen water30 28431 032– 2 023– 73928 270
38.04 Alg. strategie en toezichtbeleidsvorming19 93920 731– 1 776– 9 3479 608
38.04.01 Digitale tachograaf6 4806 272– 2 63303 639
38.04.02 Bestuurlijke boete1 3001 300– 8001 220
38.04.03 Financiele stimulering Binnenvaart9 1599 159188– 9 3470
38.04.04 E-Goverment3 0004 00074904 749
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    77 297
– Restant    9 622
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    100%
38.09 Ontvangsten28 96428 964– 5 500023 464
38.09.01 Digitale tachograaf5 4795 479– 330002 179
38.09.02 Bestuurlijke boete3 4003 400003 400
38.09.03 Overig Inspectie20 08520 085– 2200017 885

2.3 De niet beleidsartikelen

Artikel 39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDUStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen6 272 5555 742 067273 314440 5276 455 908
Uitgaven:6 214 8075 675 02144 011440 5276 159 559
39.01 Bijdrage aan het IF4 745 4544 193 32529 221430 9074 653 453
39.02 Bijdrage aan de BDU1 469 3531 481 69614 7909 6201 506 106

Artikel 40 Nominaal en onvoorzien

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

40 Nominaal en onvoorzienStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen98494 232– 93 4340798
Uitgaven:98494 232– 93 4340798
40.01 Programmauitgaven98494 232– 93 4340798
40.01.01 Loonbijstelling033 755– 33 6550100
40.01.02 Prijsbijstelling061 421– 61 42100
40.01.03 Onvoorzien984– 9441 6420698

Artikel 41 Ondersteunen functioneren VenW

Budgettaire gevolgen van beleid: Najaarsnota 2006 (Bedragen in EUR 1 000)

41 Ondersteunen functioneren VenWStand ontwerpbegrotingStand 1e suppletore begrotingMutaties 2e suppletore begroting:Stand 2e suppletore begroting
Milj.nota Najaarsnota
 (1)(4)(3)(4)(5)=(2 t/m 4)
Verplichtingen194 390202 89429 035– 254231 675
Uitgaven:201 612215 68136 130– 2 512249 299
41.01 Centrale diensten116 767121 49722 989– 5 963138 523
41.01.01 Interne en externe communicatie VenW9 37615 007– 2412 02416 790
41.01.02 Bedrijfsvoering VenW29 51029 5406 287– 1 91933 908
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding6 5856 196– 123– 865 987
41.01.04 Internationaal beleid VenW3 4723 3550– 1993 156
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijkjuridische advisering8 4378 2731 033– 329 274
41.01.06 Financial en operational auditing6 4026 156– 4006 116
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak4 1124 7070224 729
41.01.08 HGIS-gelden2 2052 2650– 7021 563
41.01.09 Uitg.tbv alg.departement en bijdr.derden46 66845 99814 209– 4 23255 975
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit001 864– 8391 025
41.02 Shared Service Organisatie63 33971 94217 0983 40392 443
41.02.0 ICT-dienstverlening5 6218 8444 35893014 132
41.02.02 Facilitaire dienstverlening35 60840 3629 747– 2 37047 739
41.02.03 Personele dienstverlening9 34210 3221 4401 49113 253
41.02.04 Financiële dienstverlening2 7363 3712361 1094 716
41.02.05 Advies, Innovatie en ontwikkeling10 0329 0431 3172 24312 603
41.03 Algemene uitg. departementale onderd.21 50622 242– 3 9574818 333
41.03.01 Regeringsvliegtuig3 8055 805681 0006 873
41.03.02 Personeel en materieel DGP6 2345 957– 1 331– 914 535
41.03.03 Personeel en materieel DGTL7 9827 200– 1 604– 7404 856
41.03.04 Personeel en materieel DGW3 4853 280– 1 090– 1212 069
Van totale uitgaven:     
– Apparaatsuitgaven    199 168
– Agentschapsbijdragen    7 867
– Restant    42 264
– waarvan op 1 oktober 2006 juridisch verplicht    86%
41.09 Ontvangsten14 35915 2774 000– 1 38917 888
Licence