Base description which applies to whole site

nr. 2MEMORIE VAN TOELICHTING

A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2009 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

De minister van Verkeer en Waterstaat,

C. M. P. S. Eurlings

B. BEGROTINGSTOELICHTING

1.Leeswijzer3
   
2.Het beleid3
2.1Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties3
2.2De beleidsartikelen5
2.3De niet-beleidsartikelen13

1. Leeswijzer

Allereerst is de begrotingsstaat voor de verplichtingen, uitgaven en ontvangsten voor de begroting van Verkeer en Waterstaat (XII) opgenomen. Hierin wordt inzicht gegeven in de financiële mutaties die op artikelniveau worden voorgesteld in de begroting voor het jaar 2009.

Daarna is onder 2.1 in een overzicht met de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties de aansluiting gemaakt met de budgettaire nota (Voorjaarsnota) van het ministerie van Financiën.

Vervolgens worden de belangrijkste begrotingsmutaties uit dit wetsvoorstel gespecificeerd en toegelicht.

Tenslotte wordt onder 2.2 en 2.3 De (niet-) beleidsartikelen inzicht gegeven in de mutaties op financieel instrumentniveau, die zijn opgenomen in de begrotingsstaat.

2. Het beleid

2.1 Overzicht belangrijkste suppletore uitgaven- en ontvangsten mutaties

Uitgaven en Ontvangsten

Belangrijkste suppletore mutaties 2009 (Voorjaarsnota) (x EUR 1 mln.)

 Art.nr. UitgavenOntvangsten
Stand ontwerpbegroting 2009 8 794,290,4
Amendement van der Staaij en Cramer, 2008–2009, 31 700 XII, nr. 13  0,0  
Amendement Roefs en Koopmans, 2008–2009, 31 700 XII, nr. 41  0,0  
Amendement Koopmans en Cramer, 2008–2009, 31 700 XII, nr. 50  0,0 
Amendement van der Staaij en Cramer, 2008–2009, 31 700 XII, nr. 13    
Nota van Wijziging, 2009–2009, 31 700 XII, nr. 43 – 3,4  
    
Stand vastgestelde begroting 2009 8 790,890,4
    
– Belangrijkste suppletore mutaties:    
1. Eindejaarsmarge div.25,5  
2. FES div. 18,9  
2. FES 41 18,9
3. GIS 36 – 23,1  
GIS40 20,6  
4. Intensivering Kaderbrief 39 230,0 
5. Versnelling uitgaven in 2008 39 – 200,0 
6. Actieplannen 34 6,3  
6. Actieplannen 39– 6,3  
7. Loon- en prijsbijstelling 40 244,6 
8. Bijdragen derden 41  7,0
9. Diverse uitgaven/overboeking van ministerie 41 15,7  
10. Motie van Geel 31 en 39 6,5  
11. Diversen div.– 2,7 1,0
Stand 1e suppletore begroting 2009 9 126,8117,3

Toelichting:

1. Eindejaarsmarge 2008–2009

De in 2008 onbesteed gebleven gelden van circa € 25,5 mln. op de begroting van Hoofdstuk XII zijn door middel van de eindejaarsmarge 2008–2009 (de zogenoemde 1%-regeling) weer aan de diverse artikelen binnen de begroting van hoofdstuk XII voor het jaar 2009 toegevoegd.

2. FES

In 2008 zijn ramingen voor een aantal FES gerelateerde projecten (Fonds Economische Structuurversterking) niet of niet geheel tot uitbetaling gekomen. Die begrotingsgelden zijn in dat jaar naar het FES teruggeboekt en worden nu weer opgevraagd en toegevoegd aan de artikelen waarop die projecten worden verantwoord. Aanvullend daarop wordt € 7,4 mln. ten behoeve van het project Duurzaamheid Biobrandstoffen aan Hoofdstuk XII toegevoegd. Ook deze financiering is afkomstig uit het FES en wordt verantwoord op het ontvangstenartikel 41.

3. Geluidsisolatie Schiphol

De verlaging van de raming met ca. € 23,1 mln. wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat uitgaven voor GIS III naar verwachting in 2010 zullen plaatsvinden in plaats van zoals geraamd in 2009. Oorzaak hiervan is de vertraging in het ontwerp van de geluidwerende voorzieningen. Daarnaast zijn de uitbetalingen van schadeclaims ten gevolge van een uitspraak van de Raad van State (april 2008) voorlopig opgeschort totdat een speciaal daarvoor ingestelde commissie haar advies heeft afgerond over de gevolgen van de uitspraak voor de beoordeling van toekomstige schadeclaims.

Van het overschot GIS wordt in 2009 € 20,6 mln. tijdelijk geparkeerd op artikel 40 Nominaal en Onvoorzien.

4. Intensivering Kaderbrief

Besloten is een pakket aan stimuleringsmaatregelen te nemen van € 230 mln. in 2009 en € 313 mln. in 2010.

De toevoeging aan de begroting van het IF vindt plaats via artikel 39 (Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU).

5. Versnelling van uitgaven in 2008

In 2008 zijn uitgaven verricht tot een totaalbedrag van € 200 mln. ten behoeve van het Basispakket Beheer en Onderhoud Hoofdwegennet. Die uitgaven waren in 2009 geraamd. In 2008 zijn de uitgaven gefinancierd uit het FES en komen dit jaar ten gunste van de algemene middelen. In verband hiermede worden de artikelen 39 (Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU) alsmede 19 (Bijdrage van andere Begrotingen) en 12 (Hoofdwegennet) in het Infrastructuurfonds met genoemd bedrag verminderd.

6. Actieplannen

In het kader van Actieplannen worden uitgaven verricht ten behoeve van het aanbod aan ex-studenten van de voordeelurenkaart en 2 dagkaarten openbaar vervoer alsmede gratis openbaar vervoer. Compensatie vindt plaats uit artikel 13 (Spoorwegen) van het Infrastructuurfonds. In verband hiermede worden de artikelen 39 (Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU) en 19 (Bijdragen andere begrotingen) en artikel 13 (Spoorwegen) in het Infrastructuurfonds met € 6,3 mln. verminderd.

7. Loon-en prijsbijstelling 2009

Dit betreft de toevoeging van de loon- en prijsbijstelling voor het jaar 2009. Deze gelden zijn tijdelijk op artikel 40 Nominaal en Onvoorzien geparkeerd. De toedeling naar de betreffende artikelen zal plaatsvinden bij Miljoenennota 2010.

8. Bijdrage derden

De hogere ontvangsten hebben voor € 6 mln. betrekking op in 2008 verrichte uitgaven voor de service level agreement en kosten ten behoeve van het programma Implementatie Duurzaam Efficiënt Elektronisch Archief, die aan het agentschap Rijkswaterstaat zijn doorbelast maar niet tijdig in 2008 zijn terugontvangen. Daarnaast worden er bijdragen ontvangen tot een bedrag van € 1,0 mln. van derden voor het Inspraakpunt.

9. Diverse uitgaven/overboekingen van ander ministerie

De hogere uitgaven van ca. € 15,7 mln. hebben hoofdzakelijk betrekking op:

– de invoering van de migratie en implementatie van de VenW/Rijkspas;

– de digitalisering van de financiële processen bij de Shared Services Organisatie (SSO);

– (voorbereidings-)kosten voor de transitie naar informatiemanagement (waaronder digitalisering personeels- en inkoopdossiers);

– het project Implementatie Duurzaam Efficiënt Elektronisch Archief;

– de overdracht van ICT medewerkers van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport alsmede een voorschot in de kosten voor de ICT dienstverlening;

– de modificatie van het interieur in het regeringsvliegtuig (via de eindejaarsmarge 2008–2009 aan dit artikel toegevoegd – zie punt 1 –)

Voorts wordt binnen artikel 41 een overboeking aangebracht vanuit de budgetten voor de Centrale Staf Diensten/DG Mobiliteit/DG Luchtvaart en Maritieme zaken en DG Water naar de SSO. Deze overboeking houdt verband met de centralisatie van de gezamenlijke bedrijfsvoering.

10. Motie van Geel

Ingevolgde de Motie van Geel (kamerstukken II, 2008–2009, 31 700, nr.10) wordt aan artikel 31 een bedrag van € 3,0 mln. toegevoegd voor Kwartiermaken Delta programma. Ingevolgde de motie van Geel wordt aan het Infrastructuurfonds een bedrag van € 3,5 mln. toegevoegd voor NSP Utrecht Centraal. De toevoeging aan het Infrastructuurfonds vindt plaats via artikel 39 (Bijdragen Infrastructuurfonds en BDU).

2.2 Beleidsartikelen

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

31 Integraal WaterbeleidStand ontwerpbegrotingMutaties via NvW en amen- dementMutaties 1e supple- tore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1)(2)(3)(4)    
Verplichtingen72 58102 04674 627– 1 127– 1 062– 947– 1 057
Uitgaven79 38202 47581 857– 1 053– 1 072– 947– 1 057
31.01 Bestuurlijke Organisatie en instrumentatie32 35605 84638 2022 8022 6932 6632 620
31.01.01 Algemene strategie en beleidsvorming 13 401 0 6 137 19 5382 802 2 693 2 663 2 620
31.01.02 HGIS Partners voor Water 14 687 0 – 291 14 396    
31.01.03 Leven met Water 4 268 0 04 268     
31.02 Veiligheid14 805070015 50514311510688
31.02.01 Hoogwaterbescherming 9 426 0 314 9 740 9– 44 – 34 – 64
31.02.02 Kust 1 973 0– 157 1 816 – 497 – 497 – 497 – 497
31.02.03 Inspectie VenW 3 406 0 543 3 949 631656 637 649
31.03 Waterkwantiteit3 6130– 1 1952 418– 1 205– 1 220– 1 2201 226
31.03.01 Waterbeleid 21e eeuw 3 613 0 – 1 1952 418 – 1 205 – 1 220 – 1 220 1 226
31.04 Waterkwaliteit28 6080– 2 87625 732– 2 793– 2 660– 2 4962 539
31.04.01 Europese kaderrichtlijn water 21 6270 – 3 117 18 510 – 3 034 2 901– 2 737 – 2 780
31.04.02 OSPAR/Europese Mariene Strategie 3 313 0 241 3 554 241 241 241241
31.04.03 Inspectie VenW 3 668 0 03 668     
Van totale uitgaven:        
– Apparaatsuitgaven   8 139     
– Agentschapsbijdragen   25 768     
– Restant   47 950     
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht    57%    
31.09 Ontvangsten57000570    

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

32 Het bereiken van optimale veiligheid in of als gevolg van mobiliteitStand ontwerpbegrotingMutaties via NvW en amen- dementMutaties 1e supple- tore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1)(2)(3)(4)    
Verplichtingen51 41101 22552 6361 4761 4441 4421 417
Uitgaven54 41101 54555 9561 5511 5191 4421 417
32.01 Aantal verk.slachtoffers op de weg verm.48 850074249 592618551502459
32.01.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling 1 811 0 0 1 811    
32.01.02 Vereisten aan voertuig en technologie4 609 0 0 4 609     
32.01.03 Gedragsbeinvloeding 26 379 0 – 1 817 24 562– 1 760 – 1 905 – 1 870 – 1 952
32.01.04 Aanpassingen aan weginfrastructuur 0 0 0 0    
32.01.05 Inspectie Verkeer en Waterstaat16 051 0 2 559 18 610 2 378 2 4562 372 2 411
32.02 Aantal verk.slachtoffers op het spoor verm.5 47108056 276935971943961
32.02.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling 2010 – 201 0 – 201 – 161 – 161 – 161
32.02.02 Kadernota Railveiligheid «Veiligheid op de rails»218 0 201 419 201 161 161 161
32.02.03 Inspectie Verkeer en Waterstaat 5 052 0 8055 857 935 971 943 961
32.03 Sociale veiligheid OV verbeteren900– 288– 2– 3– 3– 3
32.03.01 Alg.strategie en beleidsontwikkeling 27 0 0 27    
32.03.02 Uitv.beleidskader Sociale Veiligheid OV 63 0 – 2 61 – 2 – 3– 3 – 3
Van totale uitgaven:        
– Apparaatsuitgaven   2 370     
– Agentschapsbijdragen   25 479     
– Restant   28 107     
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht    63%     
32.09 Ontvangsten3 700003 700    

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

33 Veiligheid gericht op de beheersing van veiligheidsrisico’sStand ontwerpbegrotingMutaties via NvW en amen- dementMutaties 1e supple- tore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1) (2) (3) (4)    
Verplichtingen46 14704 45450 6015 1852 8962 7692 789
Uitgaven47 74705 49853 2455 1912 8962 7693 098
33.01 Externe veiligheid7 84702 0639 910943– 77– 85217
33.01.01 Verb.veiligh.verv. gev.stoffen 3 572 0 889 4 461 468 – 570– 564 – 579
33.01.02 Externe veiligheid luchthavens393 0 766 1 159     
33.01.03 Aankoop LIB veiligh.sloopzone’s Schiphol 1 320 0 0 1 320   309
33.01.04 IVW-domein goederenvervoer 2 5620 408 2 970 475 493 479 487
33.02 Veiligh. Goederenverv.scheepvaart16 68201 55218 2341 3311 3481 2921 301
33.02.01 Verbeteren veiligheid zeevaart 2 163 0– 710 1 453 – 1 033 – 1 084 – 1 049– 1 084
33.02.02 Verbeteren veiligheid zeehavens 8920 214 1 106     
33.02.03 Verbeteren veiligheid binnenwateren 614 0 40 654    
33.02.04 IMO (HGIS) 416 0 0 416    
33.02.05 IVW-domein binnenvaart, koopvaardij en visserij 12 597 0 2 008 14 605 2 364 2 4322 341 2 385
33.03 Veiligheid luchtvaart22 42701 90124 3282 9361 6461 5841 603
33.03.01 Verbetering veiligheid luchtvaart1 619 0 – 521 1 098 – 1 403 – 1 284– 1 244 – 1 277
33.03.02 ICAO en EASA (HGIS)1 365 0 0 1 365     
33.03.03 Internationaal 4 250 0 – 3 000 1 250– 7 000    
33.03.04 IVW-domein luchthavens/luchtruim, luchtvaart-, operationele- en luchtvaarttechnische bedijven 15 193 0 2 422 17 6152 839 2 930 2 828 2 880
33.03.05 Luchtvaartveiligheid BES 0 0 3 000 3 000 7 000   
33.03.06 Galileo Supervisory Authority   0 1 500    
33.04 Bescherming tegen moedwillige verstoring7910– 18773– 19– 21– 22– 23
33.04.01 Beveiliging scheepvaart en zeehavens 449 0 – 18 431– 19 – 21 – 22 – 23
33.04.02 Beveiliging luchtvaart 278 0 0 278     
33.04.03 Beveiliging infrastructuur hoofdwegen 0 0 0 0    
33.04.04 Beveiliging infrastructuur spoorwegen64 0 0 64     
33.04.05 Beveiliging Openbaar Vervoer 0 0 0 0     
Van totale uitgaven:        
– Apparaatsuitgaven   5 524     
– Agentschapsbijdragen   40 221     
– Restant   7 500     
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht    88%    

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

34 Betrouwbare netwerken, voorspelbare reistijden en een goed bereikbaarheidStand ontwerpbegrotingMutaties via NvW en amen- dementMutaties 1e supple- tore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1) (2) (3) (4)    
Verplichtingen83 437– 10 0001 89875 3352 635– 1 684– 1 638– 1 451
Uitgaven87 784– 10 00011 18688 9707 7913 4731 032– 1 451
34.01 Netwerk weg6 28701 4317 718417148
34.01.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling 3 039 01 255 4 294 – 192 – 215 – 213 – 225
34.01.02 Beheer en onderhoud 86 0 0 86    
34.01.03 Anders betalen voor mobiliteit 0 00 0     
34.01.04 Benutting en aanleg 6020 0 602     
34.01.05 Verkeersmanagement0 0 0 0     
34.01.06 Weginfrastructuur voor het goederenvervoer 874 0 – 93 781 – 110– 89 – 89 – 89
34.01.07 IVW 1 686 0269 1 955 306 321 316 322
34.02 Netwerk vaarwegen2 2990– 532 246– 60– 67– 66– 71
34.02.01 Verbeteren kwaliteit vaarwegen 2 299 0 – 53 2 246 – 60 – 67– 66 71
34.03 Netwerk spoor42 66605 29747 9633 9774 0711 598– 1 146
34.03.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling913 0 0 913     
34.03.02 Beheer cf. Spoorwegwet 635 0 0 635     
34.03.03 Beheer overig 558 0 0 558     
34.03.04 Vervoer cf. Concessiewet 39 808 0 5 199 45 0073 869 3 963 1 495 – 1 251
34.03. 05 Vervoer overig 137 0 0 137     
34.03.06 Verbeteren kwaliteit spoorverbindingen goed.verv. 0 0 00     
34.03.07 IVW 615 0 98 713108 108 103 105
34.04 Netwerk decentraal/regionaal vervoer36 532– 10 0004 51131 0433 870– 548– 514– 242
34.04.01 Alg.strategie- en beleidsontwikkeling 5 138 0– 821 4 317     
34.04.02 Samenwerking Rijk-Regio’s 6 888 – 10 000 4 000 888 4 000   
34.04.03 Stimulering dec.overh.en maatschap. organisaties 3 367 0 – 1 258 2 109 – 781– 819 – 841 – 562
34.04.04 Stimulering martwerking OV 8 090 0 – 75 8 015   6262
34.04.05 Stimulering toegankelijkheid OV 775 0 0775     
34.04.06 Stimulering martwerking Taxi1 772 0 991 2 763 96 96 96 96
34.04.07 IVW 10 502 0 1 674 12 176 555175 169 162
34.04.08 Regionale bereikbaarheid0 0 0 0     
Van totale uitgaven:        
– Apparaatsuitgaven   10 704     
– Agentschapsbijdragen   9 763     
– Restant   68 503     
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht    65%    
34.09 Ontvangsten980098    

Het verschil tussen de uitgaven- en verplichtingenmutatie 1e suppletore begroting wordt veroorzaakt doordat de betalingsverplichting voor het aanbod aan de ex-studenten (voordeeluren- en 2 dagen kaart) reeds in het voorgaande jaar zijn vastgelegd. Daarnaast zijn er in 2008 verplichtingen aangegaan die begroot staan in 2009. Hierdoor kan de verplichtingenbegroting in 2009 worden verminderd.

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

35 Mainports en logistiekStand ontwerpbegrotingMutaties via NvW en amen- dementMutaties 1e supple- tore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1)(2) (3) (4)    
Verplichtingen63 51803 31166 829– 1 084– 2 117– 1 657– 1 177
Uitgaven:69 578013 61183 189– 137279513212
35.01 Mainport Schiphol en reg.Luchthavens4 85802 1997 057198195195189
35.01.01 Kostenconvenant Schiphol 50 0 0 50    
35.01.02 Luchthavens en omgeving 3 061 0118 3 179 104 97 100 92
35.01.03 Evaluatie Schipholbeleid 0 0 0 0     
35.01.04 Implementatie Schipholwet en Luchthavenbesl. 0 0 0 0     
35.01.05 Regelgeving Regionale en Kleine Luchthavens 1 240 0 2 000 3 240    
35.01.06 IVW-Regiebureau Schiphol 507 081 588 94 98 95 97
35.02 Mainport Rotterdam en overige zeehavens2 52705093 0367001 1951 2561 052
35.02.01 Verbetering martkwerking 1 225 0 471 1 696 768 1 2631 324 1 120
35.02.02 Formuleren maatschappelijke ransvoorwaarden 701 0 – 68 633 – 68 – 68– 68 – 68
35.02.03 Instandhouden en verbeteren infracapaciteit 601 0 106 707    
35.03 Logistieke efficiëntie luchtvaart31 9690– 49731 472– 534– 635– 637– 691
35.03.01 Kennis luchtvaart en luchthavens 25 169 0 – 89 25 080 0 0 00
35.03.02 Luchtruim 2 572 0 70 2 642    
35.03.03 Marktordening en markttoegang 2 0790 – 821 1 258 – 936 – 1 048 – 1 035– 1 096
35.03.04 IVW-domein luchthavens/luchtruim en luchtvaartoperationele bedrijven 2 149 0 343 2 492402 413 398 405
35.04 Logistieke efficiëntie goederenvervoer30 224011 40041 624– 501476– 301– 338
35.04.01 Vergroting strategische en internat.oriëntatie 5 485 0513 5 998 – 303 – 324 – 148 – 185
35.04.02 Logistieke efficiëntie zee- en kustvaart 6 0540 1 191 7 245     
35.04.03 Logistieke efficiëntie binnenvaart 4 523 0 1 860 6 383    
35.04.04 Logistieke efficiëntie wegvervoer4 201 0 – 194 4 007 – 229 – 185– 185 – 185
35.04.05 Logistieke efficiëntie spoorvervoer 9 793 0 8 000 17 793    
35.04.06 IVW-domein goederenvervoer168 0 30 198 31 33 32 32
Van totale uitgaven:         
– Apparaatsuitgaven   12 961     
– Agentschapsbijdragen   6 728     
– Restant   63 500     
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht    46%    
35.09 Ontvangsten11 2760011 2760000
35.09.01 Ontv.St.Buisleidingenstraat 2 042 0 0 2 042    
35.09.02 Overige ontvangsten 9 234 0 09 234     

Het verschil tussen de uitgaven- en de verplichtingenmutatie 1e suppletore begroting wordt veroorzaakt doordat er in een voorgaand jaar reeds verplichtingen zijn vastgelegd voor o.a. de ECTS-regeling level 1 (€ 8 mln.) en er in 2008 verplichtingen zijn aangegaan die begroot staan in 2009, zodat de verplichtingenbegroting hiervoor kan worden verminderd.

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

36 Bewaken, waarborgen en verbeteren van kwaliteit leefomgeving gegeven de toename van mobiliteitStand ontwerpbegrotingMutaties via NvW en amen- dementMutaties 1e supple- tore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1)(2) (3) (4)    
Verplichtingen80 65405 27085 924– 1 030– 587– 548– 519
Uitgaven107 9450– 10 57797 36811 2664 55121 004– 519
36.01 Leefomgeving hoofdwegen26 839011 16638 0053 013– 656– 615586
36.01.01 Algemene strategie- en beleidsvorming 7910 0 791     
36.01.02 Investeringsimpuls voor innovatie 2 463 0 2 829 5 292 2 829   
36.01.03 Maatregelen klimaatbeleid personenvervoer14 351 0 8 328 22 679 401 – 461– 420 – 391
36.01.04 Maatregelen lokale luchtkwaliteit1 082 0 0 1 082     
36.01.05 Bevorderen geluidsreducerende oploss.wegverv. 148 0 0148     
36.01.06 Duurzaam weggoederenvervoer8 004 0 9 8 013 – 217 – 195 – 195– 195
36.02 Leefomgeving spoorwegen9 152009 1520000
36.02.01 Algemene strategie- en beleidsvorming 0 0 0 0    
36.02.02 Bev.geluidsreducerende oplossingen voor personen- en goederenvervoer per spoor 76 0 0 76    
36.02.03 Bodemsanering NS percelen 9 076 00 9 076 0 0 0 0
36.03 Luchtvaart68 1210– 22 42845 6938 2795 17521 58735
36.03.01 Doorstorting heffingen GIS-1 aan Stichting GIS 11 641 0 1 014 12 655 – 381– 61 – 59 – 61
36.03.02 Geluidsisolatie Schiphol fase 2 (GIS-2) 4 318 0 – 3 015 1 303    
36.03.03 Geluidsisolatie Schiphol fase 3 (GIS-3)31 000 0 – 12 000 19 000 18 000 4 181– 131  
36.03.04 Klachtenafhandeling Geluidsisolatie Schiphol 905 0 70 975     
36.03.05 Woonschepen geluidszones Schiphol 202 0 – 182 20    
36.03.06 Behandeling en uitbetaling schadeclaims Schiphol 17 291 0 – 9 290 8 001 – 9 437 21 604  
36.03.07 Aankoop LIB geluidszones Schiphol1 320 0 0 1 320  957 79  
36.03.08 Geluidsisolatie regionale luchthavens 150 0 894 1 044    
36.03.09 Behandeling en uitbetaling schadeclaims regionale luchthavens 0 0 0 0    
36.03.10 Duurzame luchtvaart 786 0 0786     
36.03.11 Groenvoorziening Schiphol 00 0 0     
36.03.12 IVW-domein luchtvaarttechn.bedr.en luchth./luchtruim 508 0 81 58997 98 94 96
36.04 Scheepvaart3 83306854 518– 26323232
36.04.01 Duurzame zeevaart 791 0 47 838    
36.04.02 Duurzame zeehavens 315 0 0315     
36.04.03 Duurzame binnenvaart 2 1550 547 2 702 – 132 – 78 – 75 – 77
36.04.04 IVW-domein koopvaardij en visserij 572 091 663 106 110 107 109
Van totale uitgaven:        
– Apparaatsuitgaven   2 103     
– Agentschapsbijdragen   1 618     
– Restant   93 647     
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht    97%    
36.09 Ontvangsten59 19001 06860 2580000
36.09.01 Ontvangsten heffingen GIS-1 11 638 0 262 11 900    
36.09.02 Ontvangsten SGIS klachtenafhandeling GIS-10 0 0 0     
36.09.03 Ontvangsten heffingen GIS-2 & 3 35 929 0 798 36 727    
36.09.04 Ontvangsten wensvoorzieningen GIS-2 & 30 0 0 0     
36.09.05 Ontvangsten heffingen overige Schiphol projecten 11 348 0 811 356     
36.09.06 Ontvangsten heffingen regionale luchthavens 250 0 0 250    
36.09.07 Overige ontvangsten 25 0 025     

Het verschil tussen de uitgaven- en de verplichtingenmutatie 1e suppletore begroting wordt veroorzaakt doordat de mutaties voor de geluidsisolatie Schiphol en de FES gerelateerde projecten geen doorwerking hebben in de verplichtingen. Deze zijn reeds in een voorgaand jaar als betalingsverplichting vastgelegd.

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

37 Weer, klimaat, seismologie en ruimtevaartStand ontwerpbegrotingMutaties via NvW en amen- dementMutaties 1e supple- tore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1) (2) (3) (4)    
Verplichtingen47 9030– 1 84646 057– 2 655– 3 117– 3 1172 817
Uitgaven44 4450– 2 59841 847– 2 617– 3 117– 3 1174 117
37.01 Weer, klimaat en seismologie29 9150– 59829 317– 617– 617– 617– 617
37.01.01 Weer 15 811 0– 18 15 793 – 37 – 37 – 37 – 37
37.01.02 Klimaat 11 835 0 – 482 11 353– 482 – 482 – 482 – 482
37.01.03 Seismologie 1 533 0 – 98 1 435 – 98– 98 – 98 – 98
37.01.04 Contributie WMO (HGIS)736 0 0 736     
37.02 Ruimtevaart14 5300– 2 00012 530– 2 000– 2 500– 2 5003 500
37.02.01 Aardobservatie 14 530 0 – 2 000 12 530– 2 000 – 2 500 – 2 500 – 3 500
Van totale uitgaven:        
– Apparaatsuitgaven        
– Agentschapsbijdragen   28 581     
– Restant   13 266     
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht    100%    
37.09 Ontvangsten45400454    

Meetbare gegevens

De volgende prestatie-indicator is ten opzichte van de begroting 2009 gewijzigd:

Prestatie-indicator200920102011201220132014
Percentage tijdige beschikbaarheid van de meteorologische producten98,598,598,598,598,598,5

Bron: EUMETSAT

Toelichting

De indicator geeft de tijdige beschikbaarheid van de meteorologische producten van de METEOSAT satelliet van EUMETSAT op de nulmeridiaan aan.

2.3 De niet-beleidsartikelen

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

39 Bijdragen Infrastructuurfonds en BDUStand ontwerpbegrotingMutaties via NvW en amen- dementMutaties 1e supple- tore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1) (2) (3) (4)    
Verplichtingen8 487 09715 000– 14 9888 487 109295 696– 20 4572 670– 105 000
Uitgaven:8 073 77015 00030 8748 119 644327 314– 5 157– 2 670– 105 000
39.01 Bijdrage aan het IF6 202 35615 00018 0486 235 404304 958– 8 895– 3 808– 106 138
39.02 Bijdrage aan de BDU1 871 414012 8261 884 2402 3568 7381 1381 138

Het verschil tussen de uitgaven- en verplichtingenmutatie 1e suppletoire begroting wordt veroorzaakt doordat er ten laste van 39.02 in voorgaande jaren reeds verplichtingen zijn vastgelegd (o.a. brandveiligheid), waardoor de verplichtingenraming voor 2009 kan worden verminderd.

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

40 Nominaal en onvoorzienStand ontwerpbegrotingMutaties via NvW en amen- dementMutaties 1e supple- tore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1)(2) (3) (4)    
Verplichtingen1 116– 8 412265 269257 973248 605234 186233 476234 361
Uitgaven1 116– 8 412265 269257 973248 605234 186233 476234 361

Budgettaire gevolgen van beleid: Voorjaarsnota 2009 (Bedragen in EUR 1 000)

41 Ondersteunen functioneren VenWStand ontwerpbegrotingMutaties via NvW en amen- dementMutaties 1e supple- tore begrotingStand 1e suppletore begrotingMutatie 2010Mutatie 2011Mutatie 2012Mutatie 2013
 (1)(2) (3) (4)    
Verplichtingen203 064013 482216 5461 52239– 2 5211 066
Uitgaven:228 054018 664246 7182 4051 5391 4791 066
41.01 Centrale diensten143 6470– 3 557140 090– 1 846– 1 5521 485– 1 285
41.01.01 Interne en externe communicatie VenW9 524 0 163 9 687 893 1 245 1 2451 245
41.01.02 Bedrijfsvoering VenW 35 532 05 083 40 615 9 176 11 689 8 852 8 852
41.01.03 Ondersteuning ambtelijke en politieke leiding 9 0220 – 776 8 246 – 371 – 371 – 371– 371
41.01.04 Internationaal beleid VenW 0 0 00     
41.01.05 Wetgeving en bestuurlijk-juridische advisering 9 662 0 – 257 9 405    
41.01.06 Financial en operational auditing6 672 0 – 148 6 524     
41.01.07 Externe oriëntatie en inspraak 4 305 0 176 4 481– 765 – 765 – 763 – 763
41.01.08 HGIS-gelden 2 365 0 0 2 365    
41.01.09 Uitg.tbv alg. departement en bijdr.derden59 568 0 – 6 701 52 867 – 10 279– 12 850 – 9 948 – 9 748
41.01.10 Kennis Instituut Mobiliteit 6 997 0 – 1 097 5 900– 500 – 500 – 500 – 500
41.02 Shared Service Organisatie60 853026 70487 5577 9976 0245 8995 286
41.02.01 ICT-dienstverlening 6 725 0 11 114 17 839 2 8902 633 2 633 2 020
41.02.02 Facilitaire dienstverlening 34 944 0 5 447 40 391 – 7– 8 – 8 – 8
41.02.03 Personele dienstverlening9 778 0 4 528 14 306 2 063 1 015 890890
41.02.04 Financiële dienstverlening 3 473 06 471 9 944 5 637 4 929 4 929 4 929
41.02.05 Advies, Innovatie en Ontwikkeling 5 933 0– 856 5 077 – 2 586 – 2 545 – 2 545– 2 545
41.03 Algemene uitg. departementale onderd.23 5540– 4 48319 071– 3 746– 2 933– 2 935– 2 935
41.03.01 Regeringsvliegtuig SSO 5 613 0 3 040 8 653    
41.03.02 Personeel en materieel DGMo 6 0460 – 3 215 2 831 – 1 890 – 1 559 1 559 – 1 559
41.03.03 Personeel en materieel DGLM7 886 0 – 2 537 5 349 – 1 095 – 725– 727 – 727
41.03.04 Personeel en materieel DGW 4 009 0 – 1 771 2 238 – 761 – 649– 649– 649
Van totale uitgaven:        
– Apparaatsuitgaven   215 052     
– Agentschapsbijdragen   6 122     
– Restant   25 544     
– waarvan op 1 maart 2009 juridisch verplicht    88%    
41.09 Ontvangsten15 085025 92541 0106 484   
Licence