Base description which applies to whole site

01 Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.

De capaciteit van DJI is ondergebracht bij de beleidsartikelen «Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding» en «Jeugd». DJI levert een bijdrage aan de operationele doelstellingen 13.4, 13.7 en 14.2.

Meerjarige begroting van baten en lasten

Meerjarige begroting van baten en lasten x € 1 000
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

1. Baten

             

1.1.Opbrengst moederdepartement

2 127 317

2 163 571

2 132 654

2 113 749

2 073 631

2 042 839

2 037 681

1.2.Vordering op moederdepartement

 

15 400

66 400

– 17 200

– 38 600

– 26 000

 

1.3. Opbrengst derden

133 990

120 584

100 996

60 012

59 913

59 573

59 573

1.4. Rentebaten

285

500

250

250

250

250

250

1.5. Bijzondere baten

10 687

           

Totaal baten

2 272 279

2 300 055

2 300 300

2 156 811

2 095 194

2 076 662

2 097 504

               

2. Lasten

             

Apparaatskosten

             

2.1. Personele kosten

1 031 344

1 045 777

1 002 655

918 552

895 430

878 420

878 363

– waarvan externe inhuur

 

40 000

38 500

38 500

38 500

38 500

38 500

2.2. Materiële kosten

1 122 772

1 195 614

1 196 235

1 135 486

1 087 401

1 083 042

1 105 237

– waarvan ICT1

 

83 751

86 413

91 652

97 784

104 929

121 726

Overige lasten

             

2.3. Rentelasten

2 397

2 740

3 172

3 874

4 483

4 962

4 906

2.4. Afschrijvingskosten

56 292

55 636

54 603

53 224

52 297

50 803

49 689

2.5. Dotaties voorzieningen

46 726

50 088

43 634

45 675

55 583

59 435

59 309

2.6. Bijzondere lasten

25 756

           

Totaal lasten

2 285 286

2 349 855

2 300 300

2 156 811

2 095 194

2 076 662

2 097 504

               

Saldo van baten en lasten

– 13 007

– 49 800

0

0

0

0

0

Saldo baten en lasten als % totale baten

– 0,6

– 2,2

         
1

geen rekening is gehouden met onder meer de kosten van de werkplekken

Toelichting

De ontwikkeling in de meerjarenraming van baten en lasten wordt in belangrijke mate verklaard door de capaciteitsmutaties volgend uit het Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ), het DJI-aandeel in de diverse kortingen en taakstellingen (o.a. Regeerakkoord) alsmede het opnemen van de vordering op het moederdepartement.

Het geraamde (negatieve) saldo van baten en lasten in 2011 komt ten laste van de exploitatiereserve van DJI (€ 49,8 mln.).

Onderstaand wordt nader ingegaan op de specifieke posten zoals opgenomen in het overzicht Meerjarige begroting van baten en lasten.

1. Baten
1.1. Opbrengst moederdepartement

De opbrengst moederdepartement is gebaseerd op de geldende kostprijzen, gerelateerd aan de bij de -zie onderdeel kengetallen per operationele doelstelling- opgenomen productieaantallen. Uitvoering van de kerntaak van DJI betekent het tegen kostprijzen leveren van een gedifferentieerd aanbod van detentie-, behandel- en opvangplaatsen. In de jaarafspraken tussen het moederdepartement en DJI worden onder meer afspraken gemaakt over de hoeveelheid en kwaliteit van de te leveren producten en de kostprijzen. Bekostiging vindt plaats op basis van output (P x Q). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de jaarafspraken. De omvang van de bijdrage wordt hierop afgestemd.

Onderstaand overzicht bevat informatie omtrent de (geraamde) gemiddelde prijs per plaats/per dag.

Overzicht gemiddelde prijs per plaats/per dag (x € 1,–)

Omschrijving

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Operationele doelstelling 13.4.

             

– Intramurale sanctiecapaciteit GW

229

248

247

237

234

233

233

– Extramurale sanctiecapaciteit GW

51

46

46

46

46

46

46

– FPC’s/forensische zorg

480

484

489

506

506

507

507

– Intramurale for..zorg in GW

367

378

381

381

380

380

380

– Intramurale for. zorg in GGz-inst.

285

298

302

303

303

303

303

Operationele doelstelling 13.7.

             

– Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

193

199

196

186

184

184

184

Operationele doelstelling 14.2.

             

– Jeugdplaatsen

510

561

563

565

566

567

570

In het algemeen geldt dat de dagprijzen per 2011 stijgen ten opzichte van 2010 als gevolg van:

  • de incidentele loonontwikkeling en premiemutaties;

  • de prijsontwikkeling;

  • het verlagen van de operationele capaciteit en het creëren van (goedkopere) reservecapaciteit en in stand te houden capaciteit, waardoor de vaste (overhead)kosten aan een lager aantal direct inzetbare plaatsen worden toegerekend;

  • de doorwerking van te treffen tekortbeperkende maatregelen in de dagprijs.

Meer specifiek geldt nog dat:

  • bij de FPC’s/forensische zorg de contracten betreffende (goedkopere) tendercapaciteit aflopen;

  • bij de jeugdplaatsen door capaciteitskrimp de kleinschaligheid en de vaste kosten (o.a. huisvesting), die over een minder aantal plaatsen moeten worden omgeslagen, een opwaarts effect op de dagprijs heeft.

Doelmatigheid

Belangrijke indicator voor de doelmatigheid betreft de hierboven genoemde gemiddelde prijzen per plaats/per dag. Op termijn wordt, als gevolg van de verdere implementatie van tekortbeperkende maatregelen, bij een aantal producten een daling van de dagprijs voorzien.

Vermenigvuldiging van de kostprijs («P») en de gemiddelde capaciteit («Q») per product(categorie) levert voor de DJI in vergelijking met de meerjarenraming baten en lasten, het volgende beeld op:

Overzicht opbouw baten en lasten volgens P x Q – benadering

Omschrijving

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Operationele doelstelling 13.4.:

           

– Intramurale sanctiecapaciteit (incl. reserve/aan te houden cap.)

1 075 778

1 029 243

982 099

973 088

975 694

979 689

– Extramurale sanctiecapaciteit

7 615

7 240

6 994

6 839

6 709

6 725

– FPC’s/forensische zorg (incl. reservecap.)

373 647

368 852

373 746

365 683

354 719

343 328

– Intramurale forensische zorg in GGz-inst.

154 791

166 701

167 504

167 080

167 062

167 603

– Inkoop ambulante forensische zorg

48 500

50 000

50 000

50 000

50 000

50 000

– Intramurale forensische zorg in GW

96 689

97 362

97 471

96 964

96 964

97 215

Operationele doelstelling 13.7.:

           

– Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra (incl. reserve en aan te houden capaciteit)

160 012

153 462

151 095

149 977

149 282

150 209

Operationele doelstelling 14.2.:

           

– Jeugdplaatsen (incl. reserve en aan te houden cap.)

198 470

201 075

201 791

201 893

201 936

203 007

Subtotaal volgens p x q

2 115 501

2 073 936

2 030 700

2 011 525

2 002 366

1 997 776

             

Opbrengst derden (excl. België)

81 984

60 996

60 012

59 913

59 573

59 573

Verhuurcapaciteit België

38 600

40 000

       

Capaciteit Caribisch Nederland

7 356

8 816

9 368

9 367

9 367

9 367

Middelen t.b.v. flankerend beleid

79 312

68 460

46 441

8 570

   

Overig niet in PxQ begrepen

27 103

48 092

10 290

5 819

5 356

30 788

Totaal lasten

2 349 855

2 300 300

2 156 811

2 095 194

2 076 662

2 097 504

Toelichting

In bovenstaande tabel is per operationele doelstelling de uitkomst volgens de P x Q-systematiek gepresenteerd. De per operationele doelstelling gepresenteerde reeks loopt parallel met de ontwikkeling van de capaciteit. De onder de post «niet in P x Q begrepen» bedragen hebben met name betrekking op incidentele kosten (b.v. afkoop boekwaarde). Verder is rekening gehouden met de kosten verbonden aan de bewaringscapaciteit in het Caribisch Nederland. Het gaat hier om een (structureel) bedrag van € 9,4 mln. ten behoeve van de exploitatie van 125 plaatsen. Voor 2011 en 2012 gaat het respectievelijk om 95 en 110 plaatsen.

1.2. Vordering op moederdepartement

DJI realiseert naar verwachting in 2011 en 2012 een negatief jaarresultaat. Ter afdekking van deze tekorten wordt een langlopende vordering op het moederdepartement opgenomen. Per 2013 realiseert DJI weer positieve jaarresultaten en zal hierdoor in staat zijn deze vordering in de periode 2013–2015 af te boeken. Het opnemen van deze post vormt een onderdeel van de met het Ministerie van Financiën gemaakte afspraken teneinde DJI in de toekomst financieel sterk te maken.

1.3. Opbrengst derden

De opbrengst derden kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Opbrengst derden x € 1 000
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Opbrengsten arbeid

14 744

11 350

11 570

11 490

11 390

11 050

11 050

Opbrengst verdrag België

28 371

38 600

40 000

       

Diverse opbrengsten

90 875

70 634

49 426

48 522

48 523

48 523

48 523

Totaal opbrengsten

133 990

120 584

100 996

60 012

59 913

59 573

59 573

Opbrengsten arbeid

Het betreft hier de (bruto) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid, zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt ten behoeve van derden. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen.

Opbrengst verdrag België

Het verdrag regelt dat Nederland tijdelijk de penitentiaire inrichting Tilburg en het daarbij behorende personeel ter beschikking stelt aan België en het gehele beheer van de inrichting tegen betaling verzorgt. Het gaat hier om een periode van 3 jaar (2010 t/m 2012) en 650 detentieplaatsen (2011en 2012).

Diverse opbrengsten

De «Diverse opbrengsten» betreffen voornamelijk de opbrengsten van het vreemdelingenvervoer ten behoeve van derden, de externe dienstverlening (onder andere bijzondere bijstand en ondersteuning), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring en het Internationaal Strafhof, de opbrengst ESF-subsidies en de afrekeningen van verstrekte voorschotten aan particuliere inrichtingen.

De geraamde opbrengsten in 2011 zijn incidenteel hoger als gevolg van met name het tijdelijk beschikbaar stellen van gesloten jeugdzorgplaatsen ten behoeve van het Ministerie van VWS (ruim € 12 mln.). Daarnaast is er een (incidentele) hogere opbrengst in verband met afrekeningen van verstrekte voorschotten aan particuliere inrichtingen en de verhuur van capaciteit Caribisch Nederland aan het Ministerie van BZK (totaal circa € 7 mln.).

1.4. Rentebaten

Het betreft hier rentebaten als gevolg van een positieve rekening-courant verhouding met het Ministerie van Financiën, alsmede rentebaten door het gebruikmaken van de depositofaciliteit. Bij de berekening is uitgegaan van een gemiddeld percentage van 0,7%.

2. Lasten
2.1. Personele kosten

De in onderstaande tabel opgenomen raming kent per 2012 een voorlopig karakter. Dat komt omdat de personele consequenties van onder andere de capaciteitsramingen van het Prognosemodel Justitiële ketens (PMJ) en het Regeerakkoord, zich nog niet volledig hebben vertaald in een aanpassing van de personele meerjarenraming. Dit geschiedt op basis van concrete Plannen van aanpak voor de te treffen capacitaire maatregelen en vormt een onderdeel van de begrotingsuitvoering. Verder is in de raming geen rekening gehouden met de kosten in het kader van de substantieel bezwarende functies (SBF). De hiermee gemoeide kosten komen ten laste van de voorziening.

Personele kosten x € 1 000
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Ambtelijk personeel:

             

– Gemiddelde loonsom (x € 1,–)

55 545

55 830

55 830

55 830

55 830

55 830

55 830

– Aantal fte’s

16 698

16 575

16 534

15 398

15 395

15 185

15 184

Ambtelijk personeel

927 357

925 378

923 089

859 667

859 499

847 775

847 719

Reiskosten woon-/standplaats

22 702

22 572

22 479

20 935

20 930

20 645

20 644

Overige personele kosten

81 285

97 827

57 087

37 951

15 000

10 000

10 000

Totaal

1 031 344

1 045 777

1 002 655

918 552

895 430

878 420

878 363

Toelichting

DJI heeft als beleid om een deel van het personeel flexibel (d.w.z. inhuur via bijvoorbeeld een uitzendbureau) aan te trekken. Op deze wijze kan worden ingespeeld op wijzigingen in de vraag en aanbod van capaciteit. De financiering hiervan vindt plaats vanuit «ambtelijk personeel» door het blokkeren van vacatures en vormt onderdeel van de begrotingsuitvoering. De hiermee gemoeide kosten worden verantwoord onder de post «overige personele kosten». Naast bovengenoemde kosten zijn onder de post «overige» de (incidentele) kosten in het kader van sociaal flankerend beleid en de kosten voor onder meer post-actieven geraamd.

De in de meerjarige begroting van baten en lasten opgenomen reeks voor externe inhuur correspondeert met de norm en de definitie voor de inhuur van deze categorie personeel zoals door de Minister van BZK vastgesteld. Voor DJI gaat het om een (structureel) bedrag van € 38,5 mln.

2.2. Materiële kosten

Onder deze post zijn de reguliere exploitatiekosten van DJI begrepen. In het algemeen geldt, dat de gepresenteerde reeks parallel loopt met de ontwikkeling van de capaciteit.

Materiële kosten x € 1 000
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Financiering particuliere inrichtingen

360 156

355 694

352 823

350 281

346 635

338 782

337 851

Huisvesting

286 406

300 246

305 763

306 585

308 799

311 661

311 390

Inkoopplaatsen forensische zorg

170 312

205 930

226 529

213 085

211 849

211 871

211 872

Overig

305 898

333 744

311 120

265 535

220 118

220 728

244 124

Totaal

1 122 772

1 195 614

1 196 235

1 135 486

1 087 401

1 083 042

1 105 237

De reeks «Financiering particuliere inrichtingen» betreft vooral de bekostiging van de particuliere justitiële jeugd- en Tbs-inrichtingen alsmede de Tbs-contractplaatsen in de GGZ en gehandicaptenzorg. De opgenomen reeks voor huisvesting heeft met name betrekking op de aan de Rijksgebouwendienst te betalen kosten van huur- en serviceovereenkomsten.

Verder is in de tabel rekening gehouden met de kosten verbonden aan de inkoop van forensische zorg in het strafrechtelijke kader.

Onder de post «Overig» zijn onder meer begrepen de kosten van de justitieel ingeslotenen in de rijksinrichtingen (onder andere voeding), de kosten van de arbeid (onder andere materialen), de inhuur van deskundigen/adviseurs, ICT alsmede de overige exploitatiekosten betreffende DJI.

2.3. Rentelasten

Voor de vervangings- en uitbreidingsinvesteringen wordt in beginsel een beroep gedaan op de leenfaciliteit van het Ministerie van Financiën. De in dit kader te betalen rente wordt zichtbaar in de staat van baten en lasten en is verdisconteerd in de dagprijs. Uitgegaan is van een gemiddelde rente van 3,1% over de gemiddelde stand van de leningen per jaar.

2.4. Afschrijvingen

De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen. De afschrijvingen vinden stelselmatig plaats, op lineaire basis en volgens voorgeschreven termijnen per activagroep en voorts op basis van de aanname dat de restwaarde (afgezien van uitzonderingen) nul is. De gehanteerde afschrijvingspercentages gaan in beginsel uit van de volgende gemiddelde levensduur:

  • inventaris/installaties 5–10 jaar

  • computerhard- en software 3–5 jaar

  • vervoermiddelen 4–5 jaar

  • overige materiële vaste activa 2–5 jaar

  • immateriële vaste activa 2–5 jaar

2.5. Dotaties aan voorzieningen

De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de substantieel bezwarende functies (SBF).

Kasstroomoverzicht

Kasstroomoverzicht x € 1 000
   

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

1

Rekening Courant RHB 1 januari

107 703

147 473

94 932

62 202

67 747

105 742

135 172

                 

2

Totaal operationele kasstroom

46 798

– 17 300

– 14 400

30 200

67 500

75 500

71 500

                 

3a

Totale investeringen

– 60 769

– 57 000

– 43 900

– 43 700

– 43 200

– 43 200

– 43 200

3b

Totaal boekwaarde desinvesteringen

26 381

           

3

Totaal investeringskasstroom

– 34 388

– 57 000

– 43 900

– 43 700

– 43 200

– 43 200

– 43 200

4a

eenmalige uitkering aan departement

             

4b

eenmalige uitkering door departement

             

4c

aflossing op leningen

– 12 640

– 18 241

– 16 430

– 22 955

– 28 305

– 32 870

– 35 283

4d

beroep op leenfaciliteit

40 000

40 000

42 000

42 000

42 000

30 000

30 000

4

Totaal financieringskasstroom

27 360

21 759

25 570

19 045

13 695

– 2 870

– 5 283

                 

5

Rekening Courant RHB 31 december

147 473

94 932

62 202

67 747

105 742

135 172

158 190

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.

Investeringskasstroom

Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in gebouwelijke voorzieningen, installaties en inventaris alsmede computer hard- en software.

In 2012 zijn de volgende investeringen gepland:

Investeringen 2012 x € 1 000

Omschrijving

Vervanging

Uitbreiding

TOTAAL

Verbouw en nieuwbouw

13 000

2 500

15 500

Inventaris/installaties

12 700

2 500

15 200

Automatisering

9 800

1 000

10 800

Vervoermiddelen

2 000

400

2 400

Overige materiële activa

   

Totaal

   

43 900

Financieringskasstroom

Het saldo van deze reeks heeft betrekking op het voorgenomen beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën voor investeringen, en de hierop betrekking hebbende aflossingen.

Garanties

Garanties x € 1 mln.
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Garantieplafond

             

Uitstaand risico per 1-1

73,6

56,2

52,9

49,4

45,8

44,4

43,0

Vervallen of te vervallen garanties

– 3,8

– 3,3

– 3,5

– 3,6

– 1,4

– 1,4

– 1,1

Verleende of te verlenen garanties

             

Overgedragen garanties aan VWS/J&G

– 13,6

           

Uitstaand risico per 31-12

56,2

52,9

49,4

45,8

44,4

43,0

41,9

Het feitelijke risico van de verleende garanties aan particuliere jeugdinrichtingen betreft borgstellingen ten behoeve van het restantbedrag van leningen die particuliere inrichtingen zijn aangegaan ter financiering van gebouwen. Zonder garantieverlening was het niet mogelijk tegen gunstige condities leningen bij externe financiers af te sluiten.

Conform het aangescherpte rijksbeleid worden geen nieuwe garanties ten behoeve van externe geldgevers meer afgegeven. De particuliere JJI’s hebben op vrijwillige basis toegang gekregen tot het geïntegreerd middelenbeheer van het Ministerie van Financiën. Voor de financiering van investeringen kunnen de toegelaten inrichtingen een beroep doen op de leenfaciliteit. Indien een beroep wordt gedaan, staat het Ministerie van Veiligheid en Justitie garant voor het nakomen van de verplichting.

Overzicht verplichtingen volgend uit het beroep op de leenfaciliteit Ministerie van Financiën door particuliere JJI’s:

x € 1 mln.

Omschrijving

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Uitstaand risico per 1-1

36,8

77,7

89,1

85,8

82,4

78,9

75,3

Vervallen of te vervallen garanties

– 0,1

– 1,2

– 3,3

– 3,4

– 3,5

– 3,6

– 3,8

Verleende of te verlenen garanties

41,0

12,6

         

Uitstaand risico per 31-12

77,7

89,1

85,8

82,4

78,9

75,3

71,5

Publiek Private Samenwerking (PPS)

x € 1 mln

Omschrijving

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Detentiecentrum Rotterdam

5,0

9,7

9,7

9,7

9,7

9,7

9,7

Justitieel Complex Schiphol

1,3

5,0

5,0

5,0

5,0

Penitentiaire inrichting Zaanstad

nnb

nnb

nnb

Totaal

5,0

9,7

11,0

14,7

14,7

14,7

14,7

Toelichting

Het Detentiecentrum Rotterdam is volgens planning medio 2010 in gebruik genomen. Vanaf 2011 worden de kosten van het detentiecentrum geraamd op € 9,7 mln. bij een geraamd aantal ingeslotenen van ruim 500. In dit bedrag zijn naast de kosten voor huisvesting ook de facilitaire kosten en de kosten voor de verzorging opgenomen. De personele kosten vormen geen onderdeel van de PPS-constructie.

De bouw van het Justitieel Complex Schiphol ligt op schema. Het pand, waarin naast een detentiecentrum van DJI ook een aanmeldcentrum (IND) en een rechtbank wordt gehuisvest, zal naar verwachting eind 2012 in gebruik genomen worden. Het aandeel in de kosten voor DJI wordt geraamd op € 5 mln. Ten aanzien van «Zaanstad» is sprake van vertraging. Gelet op de stand van zaken kan nog geen kostenindicatie worden gegeven.

Kengetallen per operationele doelstelling

Capaciteiten en prijzen

Als belangrijkste indicator voor zowel de rijks- als particuliere inrichtingen alsmede de inkoopplaatsen geldt de capaciteitseenheid (plaats, bed) ten behoeve van gedetineerden, pupillen en Tbs-gestelden. Op basis hiervan en aan de hand van de overeengekomen prijs per capaciteitseenheid vindt bekostiging (in termen van p x q) van DJI plaats.

Operationele doelstelling 13.4

Het bestrijden van criminaliteit met een effectieve en doelmatige tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties en maatregelen.

Overzicht intramurale sanctiecapaciteit
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Stand ontwerpbegroting 2011

12 272

11 727

11 796

11 525

11 794

11 982

11 982

– uitvoeringsverschillen

– 105

           

– uitvoering Masterplan

 

200

         

– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2012:

             

– terugdringen in bewaring gest.pol.bureaus

 

– 23

– 50

– 50

– 50

– 50

– 50

– verhogen/verlagen dir. inzetb. cap. MPC

 

181

– 147

5

– 151

– 286

– 291

– omzetten dir.inzetb.cap. naar res.cap.

 

– 181

147

– 5

151

286

291

– bijst. dir. inzetb. cap i.v.m. bijst. FZG-plts.

 

72

72

72

72

72

72

– actualiseren capaciteitsmarge 5,1%

 

13

– 13

59

– 1

– 34

– 35

– van/naar in stand te houden capaciteit

 

– 13

13

– 59

1

34

35

– tijdelijk activeren 5,1% cap. marge

 

194

 

64

     

– omzetten reg.cap naar in stand te houden

   

– 160

 

– 152

– 320

– 326

Stand ontwerpbegroting 2012

12 167

12 170

11 658

11 611

11 664

11 684

11 678

Verdeeld naar:

             

Direct inzetbare capaciteit:

             

– strafrechtelijke sanctiecapaciteit

11 657

11 416

10 944

10 903

10 951

10 969

10 964

– in bewaring gestelden op politiebureaus

64

47

20

20

20

20

20

– capaciteit t.b.v. internationale tribunalen

96

114

114

114

114

114

114

Reservecapaciteit

350

593

580

574

579

581

580

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct

             

inzetbare capaciteit (x € 1,–)

229

248

247

237

234

233

233

               

Totaal kader p x q (x € 1 miljoen)

             

– direct inzetbare capaciteit

987,7

1 049,1

1 000,4

956,3

944,5

942,0

945,5

– reservecapaciteit

17,0

26,7

26,1

25,8

26,1

26,0

26,1

               

Bezettingsgraad (in %)1

90,9

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

1

betreft het percentage van de direct inzetbare capaciteit exclusief in bewaring gestelden op politiebureaus

Toelichting

Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling in de intramurale sanctiecapaciteit weer. Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2011 is de productietaakstelling bijgesteld in verband met de uitvoering Masterplan (2011) en de PMJ uitkomsten 2012. Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om (over)capaciteit die tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 123,– per plaats/per dag) in het kader van DJI is opgenomen. Indien deze capaciteit toekomstig moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.

Overzicht in stand te houden capaciteit
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Stand ontwerpbegroting 2011

             

– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2012

   

160

 

152

320

326

– inzetten capaciteit t.b.v. FZG-plaatsen

   

– 72

 

– 72

– 72

– 72

Stand ontwerpbegroting 2012

   

88

 

80

248

254

               

Totaal kader p x q (x € 1 miljoen)

   

2,8

 

2,5

7,7

8,0

Toelichting

Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van de in stand te houden capaciteit weer. Het gaat hier om (over)capaciteit die slechts zeer beperkt gefinancierd is (o.a. kosten huurcontract). Deze capaciteit wordt niet gerekend tot de productietaakstelling. Het gemiddelde tarief van deze plaatsen bedraagt € 86,– per plaats per dag.

Overzicht extramurale sanctiecapaciteit
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Stand ontwerpbegroting 2011

526

498

493

498

501

508

508

– uitvoeringsverschillen

– 9

           

– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2012

 

– 48

– 58

– 72

– 80

– 95

– 103

Stand ontwerpbegroting 2012

517

450

435

426

421

413

405

Verdeeld naar:

             

(B)PP met of zonder ET1

450

450

435

426

421

413

405

ED

67

           
               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag (x € 1,–)

51

46

46

46

46

46

46

               

Totaal kader p x q (x € 1 miljoen)

9,6

7,6

7,2

7,0

6,8

6,7

6,7

1

het betreft hier het aantal door DJI uitgevoerde penitentiaire programma’s (PP), eventueel in combinatie met een aanvullende maatregel als elektronisch toezicht (ET).

Toelichting

Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2011 is de productietaakstelling neerwaarts bijgesteld op grond van de verwachte lagere behoefte aan extramurale capaciteit (PMJ 2012).

Overzicht FPC’s/Forensische zorg
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Stand ontwerpbegroting 2011

2 156

2 223

2 182

2 130

2 130

2 130

2 130

– uitvoeringsverschil reservecapaciteit

 

– 57

         

– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2012:

             

– omzetten reg.cap naar reservecapaciteit

 

– 88

– 103

– 85

– 65

– 74

– 143

– reservecapaciteit

 

88

103

85

65

74

143

– afstoten bovenmatige reservecapaciteit

 

– 11

– 73

– 57

– 96

– 156

– 218

Stand ontwerpbegroting 2012

2 156

2 155

2 109

2 073

2 034

1 974

1 912

Verdeeld naar:

             

Direct inzetbare capaciteit:

             

– rijks Tbs-klinieken

427

427

427

427

427

427

427

– particuliere Tbs-klinieken

1 456

1 379

1 325

1 281

1 234

1 167

1 098

Inkoop GGZ en Gehandicaptenzorg

273

256

256

256

256

256

256

Reservecapaciteit (rijk/part.)

 

93

101

109

117

124

131

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct

             

Inzetbare capaciteit (x € 1,–)

480

484

489

506

506

507

507

               

Totaal kader p x q (x € 1 miljoen)

             

– direct inzetbare capaciteit

377,6

364,1

358,5

362,6

353,7

342,0

329,9

– reservecapaciteit

 

9,5

10,7

11,2

12,0

12,7

13,4

               

Bezettingsgraad Justitiële Tbs-klinieken (in %)1

91,9

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

1

betreft percentage direct inzetbare capaciteit

Toelichting

Op grond van de PMJ uitkomsten 2012 is de capaciteitstaakstelling neerwaarts bijgesteld. Naast de direct inzetbare capaciteit – verdeeld naar rijk en particulier – is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om capaciteit die tegen een gereduceerd tarief (gemiddeld € 281,– per plaats/per dag) in het kader is opgenomen. Bij het bepalen van de bovenmatige reservecapaciteit is de reeds aanwezige reservecapaciteit volgens de ontwerpbegroting 2011 verdisconteerd.

Overzicht intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in Gevangeniswezen
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Stand ontwerpbegroting 2011

700

700

700

700

700

700

700

– uitvoeringsverschillen

             

Stand ontwerpbegroting 2012

700

700

700

700

700

700

700

               

Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–)

367

378

381

381

380

380

380

Totaal kader p x q (x € 1 miljoen)

93,8

96,7

97,4

97,5

97,0

97,0

97,0

Overzicht intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GGZ-instellingen/Gehandicaptenzorg
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Stand ontwerpbegroting 2011

1 259

1 494

1 582

1 585

1 585

1 585

1 585

– uitvoeringsverschillen

– 15

           

– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2012

 

– 72

– 2

– 72

– 72

– 72

– 72

Stand ontwerpbegroting 2012

1 244

1 422

1 510

1 513

1 513

1 513

1 513

Verdeeld naar:

             

Inkoop forensische zorg in strafrechtelijk kader

1 052

1 174

1 262

1 265

1 265

1 265

1 265

Inkoop forensische zorg voor gedetineerden

192

248

248

248

248

248

248

               

Gem. prijs per plaats/per dag (x € 1,–)

285

298

302

303

303

303

303

               

Totaal kader p x q (x € 1 miljoen)

129,4

154,8

166,7

167,5

167,1

167,1

167,1

Toelichting

Naast de inkoop van de in bovenstaande tabel genoemde intramurale plaatsen, zal vanaf 2012 voor circa € 50 mln. ambulante zorg worden ingekocht ten behoeve van personen met een strafrechtelijke titel die niet in een justitiële inrichting zijn opgenomen. Dit is – als gevolg van autonome groei van de forensische zorg – € 10 mln. meer dan opgenomen in de begroting 2011.

Operationele doelstelling 13.7

Vreemdelingenbewaring: het in detentie houden van personen die niet of niet meer rechtmatig in Nederland verblijven met het oog op het al dan niet gedwongen verlaten van Nederland.

Overzicht capaciteit vreemdelingenbewaring en uitzetcentra
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Vrijheidsbeneming (art. 6 Vw)

196

168

168

168

168

168

168

Vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw)

1 564

1 357

1 357

1 357

1 357

1 357

1 357

In bewaring gestelden op politiebureaus

5

5

5

5

5

5

5

Uitzetcentra

486

421

421

421

421

421

421

Reservecapaciteit

130

130

130

130

130

130

130

Stand ontwerpbegroting 2011

2 381

2 081

2 081

2 081

2 081

2 081

2 081

– omzetten dir.inzetb.cap. in res. cap. i.v.m. BZK

   

– 195

       

– reservecapaciteit

   

195

       

Stand ontwerpbegroting 2012

2 381

2 081

2 081

2 081

2 081

2 081

2 081

Verdeeld naar:

             

Direct inzetbare capaciteit:

             

– vrijheidsbeneming (art. 6 Vw)

195

168

168

168

168

168

168

– vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw)

1 568

1 357

1 162

1 357

1 357

1 357

1 357

– in bewaring gestelden op politiebureaus

2

5

5

5

5

5

5

– uitzetcentra

486

421

421

421

421

421

421

Reservecapaciteit

130

130

325

130

130

130

130

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct

             

inzetbare capaciteit (x € 1,–)

193

199

196

186

184

184

184

               

Totaal kader p x q (x € 1 miljoen)

             

– direct inzetbare capaciteit

165,0

141,4

125,8

132,3

131,2

130,7

131,4

– reservecapaciteit

 

6,0

15,1

6,2

6,2

6,2

6,2

               

Bezettingsgraad ( in %)1

75,0

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

91,3

Toelichting

Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2011 is de samenstelling van de productietaakstelling gewijzigd (2012) als gevolg van het omzetten van 195 plaatsen direct inzetbare capaciteit naar reservecapaciteit. Genoemd aantal correspondeert met een bedrag van € 4,2 mln. dat, na besluit in de Ministerraad, overgeheveld wordt naar de begroting van het Ministerie van BZK in het kader van de ontwikkeling van alternatieven voor vreemdelingenbewaring. De nu opgenomen capaciteitsreeks vanaf 2013 kan op grond daarvan te zijner tijd een wijziging ondergaan.

De reservecapaciteit wordt gefinancierd tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 131,– per plaats/per dag). Indien deze capaciteit toekomstig moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.

Overzicht in stand te houden capaciteit
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Stand ontwerpbegroting 2011

400

700

700

700

700

700

700

Stand ontwerpbegroting 2012

400

700

700

700

700

700

700

Verdeeld naar:

             

In stand te houden capaciteit korte termijn inzetbaar

126

330

330

330

330

330

330

In stand te houden capaciteit lange termijn inzetbaar

274

370

370

370

370

370

370

               

Totaal kader p x q (x € 1 miljoen)

6,0

12,6

12,6

12,6

12,6

12,6

12,6

Toelichting

Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van de in stand te houden capaciteit weer. Het gaat hier om (over)capaciteit die slechts zeer beperkt gefinancierd is (o.a. kosten huurcontract). Deze capaciteit wordt niet gerekend tot de productietaakstelling. Het gemiddelde tarief van de in stand te houden capaciteit korte termijn inzetbaar en lange termijn inzetbaar bedraagt respectievelijk € 76,– en € 25,– per plaats per dag.

Operationele doelstelling 14.2

Het voorkomen dat jeugdigen delicten plegen èn wanneer zij dat wel doen, niet in herhaling vervallen (het verminderen van recidive).

Overzicht Jeugd-plaatsen
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Stand ontwerpbegroting 2011

1 318

1 352

1 537

1 568

1 603

1 603

1 603

– uitvoeringsverschillen

             

– actualisatie o.b.v. capaciteitsplan JJI

 

– 214

– 437

– 468

– 503

– 503

– 503

– afboeken reserve capaciteit

 

– 300

– 300

– 300

– 300

– 300

– 300

– reserve capaciteit vaststellen op 150 plts.

 

150

150

150

150

150

150

Stand ontwerpbegroting 2012

1 318

988

950

950

950

950

950

verdeeld naar:

             

Direct inzetbare capaciteit:

             

– rijks jeugdinrichtingen

688

454

358

358

358

358

358

– particuliere jeugdinrichtingen

630

384

442

442

442

442

442

Reservecapaciteit

 

150

150

150

150

150

150

               

Gemiddelde prijs per plaats/per dag direct

             

inzetbare capaciteit (x € 1,–)

510

561

563

565

566

567

570

               

Totaal kader p x q (x € 1 miljoen)

             

– direct inzetbare capaciteit

245,3

171,6

164,3

165,1

165,2

165,4

116,3

– reserve capaciteit

 

7,9

7,9

7,9

7,9

7,9

7,9

               

Bezettingsgraad (in %)1

52,8

90,0

90,0

90,0

90,0

90,0

90,0

1

Betreft percentage direct inzetbare capaciteit.

Toelichting

Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van het aantal plaatsen in de JJI’s weer. Ten opzichte van de ontwerpbegroting 2011 is de samenstelling van de productietaakstelling gewijzigd als gevolg van de verwachte lagere behoefte aan strafrechtelijke capaciteit zoals verwoord in de brief van de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie aan de Voorzitter van de Tweede Kamer d.d. 16 november 2010 inzake het capaciteitsplan Justitiële Jeugdinrichtingen (Kamerstukken II 2010–2011, 24 587, nr. 403). Naast de direct inzetbare capaciteit is in de tabel rekening gehouden met de reservecapaciteit. Het gaat hier om (over)capaciteit die tegen een sterk gereduceerd tarief (gemiddeld € 143,– per plaats/per dag) in het kader van DJI is opgenomen. Indien deze capaciteit toekomstig wederom moet worden ingezet, kan deze op relatief korte termijn operationeel zijn.

Overzicht in stand te houden capaciteit
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

Stand ontwerpbegroting 2011

13

123

89

58

23

23

23

– bijstelling o.g.v. PMJ uitkomsten 2012

 

240

463

494

529

529

529

Stand ontwerpbegroting 2012

13

363

552

552

552

552

552

               

Totaal kader p x q (x € 1 miljoen)

0,8

19,0

28,9

28,9

28,8

28,8

28,8

Toelichting

Bovenstaande tabel geeft de meerjarige ontwikkeling van de in stand te houden capaciteit weer. Het gaat hier om (over)capaciteit die slechts zeer beperkt gefinancierd is (o.a. kosten huurcontract). Deze capaciteit wordt niet gerekend tot de productietaakstelling. Ten aanzien van de in stand te houden capaciteit geldt een tarief van € 143,– per plaats/per dag.

Licence