Base description which applies to whole site

Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp

XVII BUITENLANDSE HANDEL EN ONTWIKKELINGSHULP: UITGAVEN

In miljoenen euro

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Stand Voorjaarsnota

3.653

3.607

3.492

3.811

3.977

4.108

       

Intensiveringen

36

48

48

28

26

25

Onderwijs binnen de handelsprogrammering

26

6

6

6

4

3

Wederopbouw Gaza

10

     

Amendementen 1e suppletoire begroting

1

42

42

22

22

22

       

Ombuigingen

‒ 36

‒ 48

‒ 48

‒ 28

‒ 26

‒ 25

Amendementen 1e suppletoire begroting

‒ 1

‒ 42

‒ 42

‒ 22

‒ 22

‒ 22

Wederopbouw Gaza

‒ 10

     

Onderwijs binnen de handelsprogrammering

‒ 26

‒ 6

‒ 6

‒ 6

‒ 4

‒ 3

       

Generaal dossier

‒ 2

‒ 2

 

0

  

Kinderziekenhuis Oekraïne

‒ 2

‒ 2

 

0

  
       

Kasschuiven

‒ 250

 

250

   

Kasschuif asiel

‒ 250

 

250

   
       

Overboekingen met andere begrotingen

240

‒ 16

‒ 14

‒ 13

‒ 3

‒ 2

ODA-toerekening asiel

250

     

Migratiepartnerschappen

‒ 10

‒ 10

‒ 10

‒ 10

  

Technische overboeking

 

‒ 6

‒ 4

‒ 2

‒ 2

‒ 2

Overige overboekingen met andere begrotingen

0

‒ 1

0

0

0

 
       

Technisch

0

0

0

0

0

0

Technisch

0

0

0

0

0

0

       

Niet-kaderrelevant

‒ 24

‒ 16

19

5

  

Kinderziekenhuis Oekraïne

2

2

 

0

  

Doorverdeling niet-militair steunpakket Oekraïne 2025 en 2026

‒ 26

2

19

5

  

Overheveling niet-militair steunpakket Oekraïne 2026 naar BZ

 

‒ 20

    
       

Stand Miljoenennota

3.617

3.572

3.747

3.803

3.974

4.105

XVII BUITENLANDSE HANDEL EN ONTWIKKELINGSHULP: ONTVANGSTEN

In miljoenen euro

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Stand Voorjaarsnota

53

48

45

43

42

42

       

Stand Miljoenennota

53

48

45

43

42

42

Uitgaven

Intensiveringen

Onderwijs binnen de handelsprogrammering

In het nieuwe beleidskader Ontwikkelingshulp is onderwijs geen zelfstandige beleidsprioriteit meer. Dit betreft de intensivering op artikel 1.3 (Private sector), waarbij de middelen worden ingezet ten behoeve van onderwijsdoeleinden binnen de handelsprogrammering.

Wederopbouw Gaza

Op artikel 4.3 (Veiligheid) staat 20 miljoen euro gereserveerd voor de wederopbouw van Gaza. 10 miljoen euro van deze reservering wordt overgeheveld naar art. 2.2 (Water) ten behoeve van een bijdrage via UNICEF voor het herstel van waterinfrastructuur in de Gazastrook.

Amendementen 1e suppletoire begroting

Dit betreft de verwerking van de amendementen de Korte (36725-XVII-19), Hirsch en de Korte (36725-XVII-20), en Hirsch (36725-XVII-21) op de BHO-begroting.

Ombuigingen

Amendementen 1e suppletoire begroting

Dit betreft de dekking van de amendementen de Korte (36725-XVII-19), Hirsch en de Korte (36725-XVII-20), en Hirsch (36725-XVII-21) op de BHO-begroting.

Wederopbouw Gaza

Dit betreft de dekking uit artikel 4.3 (Veiligheid) voor de beschikbare middelen voor de wederopbouw van Gaza.

Onderwijs binnen de handelsprogrammering

In het nieuwe beleidskader Ontwikkelingshulp is onderwijs geen zelfstandige beleidsprioriteit meer. Dit betreft de overheveling van de middelen op artikel 3.4 (Onderwijs) naar artikel 1.3 (Private sector).

Generaal dossier

Kinderziekenhuis Oekraïne

Er is 4 miljoen euro beschikbaar gesteld vanuit de middelen voor mondiale gezondheid voor een kinderziekenhuis in Lviv (artikel 3.1, Gezondheid). Deze middelen waren al onderdeel van de BHO-begroting en worden hierbij ingezet voor Oekraïne. Oekraïnemiddelen staan in de regel buiten het kader, daarom betreft dit een mutatie waarbij de middelen worden afgeboekt van het reguliere budget.

Kasschuiven

Kasschuif asiel

De bijstelling van het ODA-toerekenbare percentage van de eerstejaars asielopvang van 49% naar 40% leidt tot een meevaller binnen het ODA-budget. Deze middelen worden met deze kasschuif in een ander ritme gezet.

Overboekingen met andere begrotingen

ODA-toerekening asiel

Het ODA-toerekenbare percentage van de eerstejaars asielopvang wordt op basis van realisatiecijfers bijgesteld van 49% naar 40%. Dit leidt tot een overboeking van ODA-middelen van Asiel en Migratie naar de begroting van BHO in 2025 van circa 250 miljoen euro. De ODA-middelen die daarom te veel zijn overgeboekt naar de begroting van AenM worden nu teruggeboekt naar de begroting van BHO.

Migratiepartnerschappen

Bij de Voorjaarsnota heeft het kabinet ODA-budget gealloceerd voor partnerschappen met migratieherkomst- en doorreislanden. Een deel van deze middelen wordt omgelabeld naar non-ODA middelen en overgeheveld naar de begroting van Asiel en Migratie.

Technische overboekingDit is een overboeking van ODA-middelen van BHO naar BZ om te zorgen dat het totale ODA-budget gelijk blijft na een technische aanpassing op de BZ begroting.

Overige overboekingen

Dit betreft onder andere een overboeking van structureel 0,1 miljoen euro naar Buitenlandse Zaken voor het versterken van IMVO met 2 fte’s, 0,2 miljoen euro in 2025 naar Economische Zaken voor een bijdrage aan de monitor Brede Welvaart en 0,3 miljoen euro in 2025 naar Financiën voor de anti-dwangarbeidverordening 2025. De dekking voor het amendement van Kent is gevonden in het incidenteel taakstellend verlagen van de uitgaven aan externe inhuur in 2026. Deze dekking is verspreid over meerdere begrotingen. De begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp is in 2026 incidenteel verlaagd met 0,3 miljoen euro ten behoeve van het compenseren van medewerkers bij sociaal-ontwikkelbedrijven in 2025. Dit is overgeheveld naar de begroting van Buitenlandse Zaken.

Technisch

Technische mutaties

Dit betreffen technische mutaties om middelen te schuiven tussen decentraal en centraal budget binnen de artikelen.

Niet-kaderrelevant

Kinderziekenhuis Oekraïne

Er is 4 miljoen euro beschikbaar gesteld vanuit de middelen voor mondiale gezondheid voor een kinderziekenhuis in Lviv (artikel 3.1, Gezondheid). Deze middelen waren al onderdeel van de BHO-begroting en worden hierbij ingezet voor Oekraïne. Oekraïnemiddelen staan in de regel buiten het kader, daarom betreft dit een mutatie waarbij de middelen buiten het kader worden geplaatst.

Doorverdeling niet-militair steunpakket Oekraïne 2025 en 2026

Dit betreft de reallocaties van de bij Voorjaarsnota toegekende generale middelen voor niet-militaire steun aan Oekraïne, zodat het op de juiste artikelonderdelen wordt verantwoord. Ook heeft de resterende 50 miljoen euro voor het steunpakket van 2025 een bestemming gekregen. Deze reallocaties leiden op begrotingsniveau niet tot wijzigingen. Daarnaast zijn de middelen ten behoeve van de derde openstelling van het Ukraine Partnership Facility (UPF3) in het juiste ritme gezet.

Overheveling niet-militair steunpakket Oekraïne 2026 naar BZ

Dit betreft een overheveling van 20 miljoen euro naar de begroting van Buitenlandse Zaken, als onderdeel van het niet-militaire steunpakket aan Oekraïne. Deze middelen worden o.a. ingezet voor humanitaire ontmijning en accountability.

Ontvangsten

Er vinden geen ontvangsten mutaties plaats.

Licence