Budgettaire gevolgen van beleid
Vastgestelde begroting (incl. Suppletoire Begrotingen, NvW en amendementen) (1) | Mutaties 2e suppletoire begroting (2) | Stand 2e suppletoire begroting (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 45.457 | 1.906 | 47.363 |
Uitgaven | 57.416 | ‒ 2.904 | 54.512 |
1 Algemeen Waterbeleid | 46.232 | ‒ 2.235 | 43.997 |
Opdrachten | 16.764 | ‒ 6.006 | 10.758 |
FLOW | 0 | 0 | 0 |
KAWI | 1.945 | ‒ 743 | 1.202 |
Klimaat Bestuur/NOVI | 306 | 0 | 306 |
CORA | 400 | 240 | 640 |
VN Water | 1.500 | ‒ 1.500 | 0 |
Overige opdrachten | 12.613 | ‒ 4.003 | 8.610 |
Subsidies | 11.420 | 3.546 | 14.966 |
Partners for Water 5 (HGIS) | 3.117 | 27 | 3.144 |
Blue Deal (HGIS) | 6.960 | 610 | 7.570 |
WI | 1.212 | 113 | 1.325 |
Overige subsidies | 131 | 2.796 | 2.927 |
Bijdragen aan agentschappen | 16.628 | 325 | 16.953 |
Waarvan bijdragen aan KNMI | 707 | 140 | 847 |
Bijdragen aan RWS | 15.346 | 60 | 15.406 |
Overige bijdragen aan agentschappen | 575 | 125 | 700 |
Bijdragen aan mederoverheden | 100 | ‒ 100 | 0 |
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties | 1.320 | 0 | 1.320 |
2 Waterveiligheid | 2.315 | ‒ 243 | 2.072 |
Opdrachten | 2.315 | ‒ 243 | 2.072 |
RWS Waterveiligheid | 1.507 | ‒ 343 | 1.164 |
Overige opdrachten | 808 | 100 | 908 |
3 Grote oppervlaktewateren | 1.069 | ‒ 175 | 894 |
Opdrachten | 1.069 | ‒ 175 | 894 |
RWS Zuid-Westelijke Delta | 370 | 0 | 370 |
Overige opdrachten | 699 | ‒ 175 | 524 |
Bijdragen aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 |
4 Waterkwaliteit | 7.800 | ‒ 251 | 7.549 |
Opdrachten | 5.612 | ‒ 731 | 4.881 |
Noordzee en Oceanen | 158 | ‒ 101 | 57 |
Waarvan RWS (BOA) | 3.517 | ‒ 201 | 3.316 |
Overige opdrachten | 1.937 | ‒ 429 | 1.508 |
Subsidies | 552 | 557 | 1.109 |
Bijdragen aan medeoverheden | 50 | 0 | 50 |
Bijdragen aan (inter-)nationale organisaties | 1.586 | ‒ 77 | 1.509 |
WKK contributies | 36 | 31 | 67 |
Overige bijdragen aan (inter-)nationale organisaties | 1.550 | ‒ 108 | 1.442 |
Ontvangsten | 30 | 0 | 30 |
Toelichting
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt per saldo met € 1,9 miljoen verhoogd. Dit heeft met name betrekking op een subsidieverlening voor de actieprogramma's KRW en PFAS voor MKB Nederland en VNO-NCW. VNO-NCW en MKB Nederland gaan het bedrijfsleven ondersteunen met actieprogramma’s op het gebied van de Kaderrichtlijn Water en PFAS, waarmee de kennis bij bedrijven wordt vergroot en concrete (bovenwettelijke) maatregelen worden verkend en gestimuleerd. IenW draagt hier de komende jaren € 3,1 miljoen aan bij, waarvan € 2,0 miljoen voor het actieprogramma PFAS en € 1,1 miljoen voor het actieprogramma KRW.
Verder hebben er diverse kleinere mutaties plaatsgevonden waardoor het verplichtingenbudget per saldo € 1,2 miljoen verlaagd is.
Uitgaven
Artikel 11.1 Algemeen Waterbeleid
Opdrachten
De verlaging van het opdrachtenbudget van per saldo ‒ € 6,0 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
– Herprioritering van € 2,9 miljoen van het opdrachtenbudget van Partners voor Water naar subsidies ter dekking van een subsidie aan Deltares binnen het programma Partners voor Water. Dit betreft een in 2022 aangegane verplichting die in 2023 is betaald.
– Een correctie van HGIS-budgetten naar het financieel instrument subsidies (- € 1,5 miljoen) voor de uitvoering door Deltares van de gemaakte afspraken in de VN Waterconferentie voor het International Panel on Deltas (IPDC).
– Een lagere kasprognose ( € 1,0 miljoen) op het door RVO uitgevoerde programma Partners voor Water 5. Tevens heeft RVO aangegeven dat programma-activiteiten vertragen naar 2024, omdat het maken van bestuurlijke internationale afspraken na de VN top meer tijd vergt dan verwacht.
Verder hebben er diverse kleinere mutaties plaatsgevonden waardoor het opdrachtenbudget met per saldo € 2,6 miljoen verlaagd is.
Subsidies
De verhoging van het subsidiebudget met per saldo € 3,5 miljoen wordt met name veroorzaakt door de hierboven toegelichte HGIS herverdeling van opdrachten en subsidies (€2,7 miljoen).
Verder hebben er diverse kleinere mutaties plaatsgevonden waardoor het subsidiebudget met per saldo € 0,8 miljoen verhoogd is.
2 Waterveiligheid
De uitgavenverhoging met per saldo € 0,2 miljoen wordt veroorzaakt door de diverse mutaties die lager zijn dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
3 Grote oppervlaktewateren
De uitgavenverhoging met per saldo € 0,2 miljoen wordt veroorzaakt door de diverse mutaties die lager zijn dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
4 Waterkwaliteit
De uitgavenverhoging met per saldo € 0,3 miljoen wordt veroorzaakt door de diverse mutaties die lager zijn dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht.
Ontvangsten
Er zijn geen ontvangstenmutaties in de 2e suppletoire begroting 2023 op dit artikel.