Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) | Mutaties suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 4.400.312 | 130.061 | 4.530.373 |
Uitgaven | 4.384.093 | 130.061 | 4.514.154 | |
Apparaatsuitgaven | 253.165 | 9.443 | 262.608 | |
34.1 | Apparaat Raad voor de Kinderbescherming | 253.165 | 9.443 | 262.608 |
Personele uitgaven | 204.470 | 11.264 | 215.734 | |
Eigen personeel | 197.895 | 11.251 | 209.146 | |
Externe inhuur | 5.046 | 0 | 5.046 | |
Overig personeel | 1.529 | 13 | 1.542 | |
Materiële uitgaven | 48.695 | ‒ 1.821 | 46.874 | |
ICT | 20.875 | ‒ 1.484 | 19.391 | |
SSO's | 17.999 | ‒ 472 | 17.527 | |
Overig materieel | 9.821 | 135 | 9.956 | |
Programmauitgaven | 4.130.928 | 120.618 | 4.251.546 | |
34.2 | Preventieve maatregelen | 90.278 | 2.219 | 92.497 |
Bijdrage aan agentschappen | 32.310 | 1.624 | 33.934 | |
Dienst Justis | 32.310 | 1.624 | 33.934 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 43.934 | 792 | 44.726 | |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 43.818 | 789 | 44.607 | |
Overige Bijdrage aan medeoverheden | 116 | 3 | 119 | |
Subsidies (regelingen) | 6.419 | 261 | 6.680 | |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 5.114 | 205 | 5.319 | |
Overige Subsidies | 1.305 | 56 | 1.361 | |
Opdrachten | 7.615 | ‒ 458 | 7.157 | |
Aanpak criminaliteitsfenomenen | 4.664 | 69 | 4.733 | |
Overige Opdrachten | 2.951 | ‒ 527 | 2.424 | |
34.3 | Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 3.629.392 | 110.947 | 3.740.339 |
Bijdrage aan agentschappen | 3.229.892 | 109.336 | 3.339.228 | |
DJI - gevangeniswezen | 1.659.983 | 20.272 | 1.680.255 | |
DJI - Forensische zorg | 1.372.590 | 67.130 | 1.439.720 | |
CJIB | 197.319 | 21.934 | 219.253 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 318.790 | 3.872 | 322.662 | |
Reclassering Nederland | 191.245 | 6.267 | 197.512 | |
Leger des Heils | 29.314 | 254 | 29.568 | |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ | 98.231 | ‒ 2.649 | 95.582 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 4.480 | 140 | 4.620 | |
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 4.480 | 140 | 4.620 | |
Subsidies (regelingen) | 10.174 | 400 | 10.574 | |
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 8.073 | 231 | 8.304 | |
Stichting Reclassering Caribisch Nederland (BES) | 2.101 | 169 | 2.270 | |
Opdrachten | 42.056 | ‒ 2.801 | 39.255 | |
Intra- en extramurale sanctie uitvoering | 42.056 | ‒ 2.801 | 39.255 | |
Storting/onttrekking begrotingsreserve | 24.000 | 0 | 24.000 | |
Garantieregeling Forensische Zorg | 24.000 | 0 | 24.000 | |
34.4 | Slachtofferzorg | 98.854 | 4.108 | 102.962 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 74.168 | 3.295 | 77.463 | |
Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven | 13.358 | 930 | 14.288 | |
Slachtofferhulp Nederland | 60.810 | 2.365 | 63.175 | |
Opdrachten | 24.686 | 813 | 25.499 | |
Slachtofferzorg | 1.831 | 403 | 2.234 | |
Schadefonds Geweldsmisdrijven | 21.255 | 378 | 21.633 | |
Voorschotregelingen schadevergoedingsregelingen | 1.600 | 32 | 1.632 | |
34.5 | Veiligheid jeugd | 312.404 | 3.344 | 315.748 |
Bijdrage aan agentschappen | 237.034 | 8.923 | 245.957 | |
DJI - jeugd | 237.034 | 8.923 | 245.957 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 17.262 | 862 | 18.124 | |
LBIO | 3.954 | 288 | 4.242 | |
Halt | 13.308 | 574 | 13.882 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 5.619 | 127 | 5.746 | |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 3.449 | 153 | 3.602 | |
Voogdijraad Caribisch Nederland (BES) | 2.170 | ‒ 26 | 2.144 | |
Subsidies (regelingen) | 33.961 | ‒ 7.505 | 26.456 | |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 33.961 | ‒ 7.505 | 26.456 | |
Opdrachten | 18.528 | 937 | 19.465 | |
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies | 4.099 | 147 | 4.246 | |
Jeugdbescherming en jeugdsancties | 14.429 | 790 | 15.219 | |
Ontvangsten | 163.059 | 1.257 | 164.316 |
Toelichting
34.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming (RvdK)De mutatie op de apparaatsuitgaven van de Raad voor de Kinderbescherming omvat hoofdzakelijk de toekenning loon- en prijsbijstelling voor de tranche 2025-2030, ter hoogte van € 10,8 mln. in 2025. Het restant van het saldo bestaat uit een aantal kleinere mutaties.
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2025-2030, waarvan € 153,3 mln. in 2025 op dit artikelonderdeel wordt verantwoord.
– Bij de begrotingsbehandeling 2025 is via het amendement-Ellian € 20 miljoen beschikbaar gesteld voor het inrichten van licht beveiligde plekken, met als doel de voorraad zelfmelders te verlagen. Het kasritme wordt aangepast via een kasschuif, zodat de beschikbare dekking aansluit op de jaren waarin de uitgaven naar verwachting worden gedaan. Hiervoor wordt € 16,1 mln. van 2025 doorgeschoven naar de jaren 2027 tot en met 2029.
– Voor het uitvoeren van haar wettelijke taken en voor monitoring in de strafrecht- en executieketen, maken de 3 reclasseringsorganisaties gebruik van een gezamenlijk primair processysteem (pps). Het huidige systeem kent legacyproblematiek doordat technieken verouderd zijn en (beveiligings)updates niet meer altijd mogelijk zijn. Het selecteren van een geschikte marktpartij en de voorbereidingen voor vervanging vergen meer tijd dan aanvankelijk verwacht. In verband hiermee wordt het kasritme aangepast via een kasschuif, zodat de beschikbare dekking aansluit op de jaren waarin de uitgaven naar verwachting worden gedaan. Hiervoor wordt € 9 mln. van 2025 doorgeschoven naar de jaren 2026 tot en met 2028.
– Met het amendement «Sneller» zijn voor de jaren 2025 tot en met 2027 extra middelen van in totaal 3 x € 25 mln. beschikbaar gesteld voor het gevangeniswezen om vervroegde invrijheidsstelling te voorkomen en het aantal zelfmelders terug te brengen. Middels een kasschuif worden deze middelen doorgeschoven naar de jaren 2027 tot en met 2029. De kasschuif is nodig zodat DJI in staat is om extra celcapaciteit te realiseren inclusief de daarbij behorende personeelskosten. Deze capaciteit is momenteel nog niet beschikbaar en om deze te verwerven moeten er kosten worden gemaakt in 2027 en de daaropvolgende jaren.
– Uitgaande van de halfjaarlijkse realisatie van CJIB is een bedrag van € 7,6 miljoen aan meerkosten voor proceskostenvergoeding geraamd. Op basis van no cure no pay kunnen bureaus van rechtsbijstandverleners namelijk door particulieren worden ingeschakeld bij bezwaarmaking van verkeersboetes. Dit heeft onder andere geleid tot een toename van de uitkeringen voor vergoedingen van proceskosten.
34.4 SlachtofferzorgDe mutaties op dit artikelonderdeel bestaan uit een aantal kleinere mutaties, zoals de toegekende loon- en prijsbijstelling van € 4,2 mln. in 2025.
34.5 Veiligheid jeugd
– De toekenning van de loon- en prijsbijstelling tranche 2025-2030, waarvan € 13,2 mln. in 2025 op dit artikelonderdeel.
– Op 12 december jl. heeft de Tweede Kamer het amendement van Mutluer c.s. aangenomen. Op basis van dit amendement wordt het budget voor de aanpak van femicide in 2025 met € 10 mln euro verhoogd. Met dit budget kan binnen de justitiële keten een start worden gemaakt met het vergroten van de capaciteit en kennis van professionals zoals gespecialiseerde officieren van justitie en politiemedewerkers. Aangezien in 2025 slechts een start kan worden gemaakt met de besteding van de € 10 mln euro, wordt € 8,7 mln. van 2025 middels een kasschuif doorgeschoven naar de jaren 2026 tot en met 2028.