In miljoenen euro | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 83.503 | 88.901 | 93.655 | 97.993 | 102.994 | 108.158 |
Tegenvallers | 6 | 11 | 17 | 17 | 20 | 41 |
Ziektewet (ZW) | 6 | 9 | 12 | 4 | 5 | 22 |
Uitvoeringskosten UWV | 2 | 5 | 13 | 15 | 19 | |
Ombuigingen | ‒ 21 | ‒ 45 | ‒ 34 | ‒ 28 | ‒ 21 | |
Uitstel re-integratie 2de spoor | ‒ 2 | ‒ 12 | ‒ 28 | ‒ 21 | ||
Werkloosheidswet (WW) beëindigen op eigen initiatief | ‒ 21 | ‒ 43 | ‒ 22 | |||
Intensiveringen | 0 | ‒ 3 | 9 | 140 | 383 | 19 |
Besparingsverlies Werkloosheidswet (WW) | ‒ 5 | 5 | 134 | 369 | ||
Vervroegen invoeren re-integratieverslagtoets (RIV-toets) | 2 | 6 | 14 | 19 | ||
Overige intensiveringen | 0 | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Kasschuiven | ‒ 72 | ‒ 19 | 91 | |||
Kasschuiven herstelactie dagloon | ‒ 28 | ‒ 3 | 32 | |||
Kasschuiven loonloze tijdvakken | ‒ 40 | ‒ 18 | 58 | |||
Overige kasschuiven | ‒ 4 | 3 | 2 | |||
Overboekingen met andere begrotingen | 5 | 2 | 2 | 5 | 10 | 15 |
Overboekingen met andere begrotingen | 5 | 2 | 2 | 5 | 10 | 15 |
Kadercorrecties | 14 | ‒ 173 | ‒ 195 | 31 | 59 | 190 |
Werkloosheidswet (WW) | 14 | 3 | 11 | 90 | 152 | 191 |
Nominale ontwikkeling | ‒ 176 | ‒ 206 | ‒ 60 | ‒ 93 | 0 | |
Niet-kaderrelevant | 4.366 | 4.634 | 4.964 | 5.334 | 5.637 | 5.851 |
Premies betaald over uitkeringen op de SZW-begroting | 4.376 | 4.607 | 4.920 | 5.267 | 5.516 | 5.807 |
Bijstelling premies betaald over uitkeringen op de SZW-begroting | ‒ 10 | 27 | 44 | 67 | 121 | 43 |
Stand Miljoenennota | 87.822 | 93.331 | 98.498 | 103.485 | 109.076 | 114.253 |
In miljoenen euro | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Voorjaarsnota | 259 | 290 | 302 | 346 | 364 | 363 |
Stand Miljoenennota | 259 | 291 | 303 | 346 | 364 | 363 |
Uitgaven
Tegenvallers
Ziektewet (ZW)
De verwachte uitgaven aan de Ziektewet (ZW) zijn naar boven bijgesteld. Uit de cMEV-raming van het CPB blijkt dat de werkzame beroepsbevolking de komende jaren toeneemt. Hierdoor wordt met name een hoger beroep op de ZW door zieke zwangeren verwacht. Dit leidt tot hogere ZW-uitgaven.
Uitvoeringskosten UWV
De verwachte uitvoeringskosten voor het UWV zijn meerjarig naar boven bijgesteld op basis van de cMEV-raming. Dit is voornamelijk het gevolg van een stijging van het aantal verwachte aanvragen in de WW.
Ombuigingen
Uitstel re-integratie 2de spoor
De maatregel bestaat uit het uitstellen van het wetsvoorstel re-integratie tweede spoor met twee jaar naar 1 januari 2030. Dit wetsvoorstel wordt uitgesteld gelet op de toenemende achterstanden bij het sociaal-medisch beoordelen (SMB) en de extra uitvoeringscapaciteit die dit wetsvoorstel van UWV vraagt.
Werkloosheidswet (WW) beëindigen op eigen initiatief
Met deze buitenwettelijke maatregel wordt het tijdelijk makkelijker gemaakt voor WW-gerechtigden om op eigen verzoek door UWV de WW-uitkering te laten beëindigen. Er vindt dan tijdelijk geen beoordeling meer plaats door UWV op de geldende voorwaarden voor het stopzetten van een WW-uitkering. Dit zorgt voor lagere uitkeringslasten WW van cumulatief 86 miljoen euro. De vrijgekomen uitvoeringscapaciteit wordt ingezet om UWV zo goed mogelijk in staat te stellen de hersteloperatie WIA-dagloon uit te voeren. Dit is onderdeel van een aantal maatregelen die tijdelijk ingevoerd worden, waarmee UWV capaciteit bespaart die kan worden ingezet voor de hersteloperatie.
Intensiveringen
Besparingsverlies Werkloosheidswet (WW)
In de begroting is een besparingsverlies als gevolg van een jaar uitstel van de WW-duurverkorting verwerkt omdat de ingangsdatum 2027 niet uitvoerbaar is voor het UWV. Op hoofdstuk 15, Sociale Zaken en Werkgelegenheid, levert dit een besparing op door lagere uitgaven op de Toeslagenwet, Wet inkomensvoorziening oudere werklozen en bijstand. Op hoofdstuk 40, Sociale Verzekeringen, zijn er hogere uitgaven op de WW en de Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten. Per saldo vallen de uitgaven met circa 384 miljoen euro hoger uit.
Vervroegen invoeren re-integratieverslagtoets (RIV-toets)
De meest recente prognoses wijzen op een nog groter oplopende achterstand bij het sociaal medisch beoordelen (SMB). Daarom gaat het wetsvoorstel RIV-toets vanaf de ingangsdatum (1-1-2028) gelden voor alle ziekmeldingen i.p.v. alleen voor personen die vanaf dan hun eerste ziektedag hebben. Het wetsvoorstel gaat nog steeds in op 1 januari 2028, maar heeft de facto 2 jaar eerder effect. Gelet op de oplopende achterstanden start SZW een verkenning naar taakherschikking binnen de arbeidsongeschiktheidsbeoordeling bij UWV.
Overige intensiveringen
Deze post betreft enkele kleinere intensiveringen van cumulatief 4 miljoen euro om de uitvoering bij het UWV te ontlasten.
Kasschuiven
Kasschuiven loonloze tijdvakken
De herstelactie voor loonloze tijdvakken is vertraagd. Daarom schuiven er middelen van 2025 naar 2026, en vanaf 2026 naar 2027.
Kasschuiven herstelactie dagloon
De herstelactie WIA-dagloon is vertraagd. Daarom schuiven er middelen van 2025 naar 2026, en vanaf 2026 naar 2027.
Overige kasschuiven
Deze post betreft verschillende kasschuiven van beperkte budgettaire omvang. Zo wordt er voor 2,5 miljoen euro voor implementatiekosten geschoven uit 2025 naar 2026 voor het wetsvoorstel proactieve dienstverlening vanwege vertraging. Ook wordt er voor 1,6 miljoen euro geschoven van 2025 naar 2027 voor de herstelactie WIA-indexatie vanwege uitstel van de nabetalingen.
Overboekingen met andere begrotingen
Overboekingen met andere begrotingen
Onder deze post vallen meerdere overboekingen met andere begrotingen van beperkte budgettaire omvang. Hieronder vallen meerdere overboekingen binnen de SZW-begroting van het hoofdstuk Sociale Zaken & Werkgelegenheid naar het hoofdstuk Sociale Verzekeringen. Deze overboekingen worden onder andere gedaan voor de opvolging van aanbevelingen uit de Onafhankelijke Commissie Toekomst Arbeidsongeschiktheidsstelsel (Octas). Voor deze opvolging is bij Voorjaarsnota 2025 een reservering gemaakt, die voor de concrete uitvoering wordt doorverdeeld binnen de SZW-begroting.
Kadercorrecties
Werkloosheidswet (WW)
Op basis van de cMEV raming van het CPB is de raming van de uitgaven aan de Werkloosheidswet (WW) naar boven bijgesteld. Het aantal WW-uitkeringen is naar verwachting hoger dan eerder verwacht, omdat het CPB een hogere werkloze beroepsbevolking raamt dan eerder. In de begrotingsregels is bepaald dat het uitgavenkader wordt aangepast voor mutaties in de WW-uitgaven die niet het gevolg zijn van beleidsmatige keuzes.
Nominale ontwikkeling
De raming van de nominale ontwikkeling (verwachte wettelijke indexatie van de uitkeringsregelingen aan de hand van loon- en prijsontwikkeling) is geactualiseerd op basis van de MEV raming van het CPB. Dit leidt per saldo tot lagere verwachte uitgaven dan verwacht bij Voorjaarsnota 2025.
Niet-kaderrelevant
Premies betaald over uitkeringen op de SZW-begroting
Deze post betreft het toevoegen van de over bepaalde uitkeringen betaalde werkgeverspremies aan de SZW-begroting. Tot nu toe werden de door UWV en SVB over uitkeringen betaalde werkgeverspremies niet zichtbaar gemaakt op de SZW-begroting. Dat kwam omdat deze premies werden gezien als onderlinge betalingen tussen de verschillende sociale fondsen. Omdat de betaalde premies voor de overheid zowel een uitgave als een ontvangst zijn werden deze eerder niet apart zichtbaar gemaakt. Tegenwoordig classificeert het CBS deze betalingen wel als een losse uitgave en een losse ontvangst. Op de Rijksbegroting volgen we deze indeling. Daardoor stijgen dus zowel de collectieve uitgaven (op het premiegefinancierde deel van de SZW-begroting) als de collectieve inkomsten (via de premies voor de werknemersverzekeringen). Deze boekingen zijn niet relevant voor het uitgavenkader omdat tegenover deze betalingen even grote ontvangsten staan.
Bijstelling premies betaald over uitkeringen op de SZW-begroting
De raming van de over uitkeringen betaalde werkgeverpremies is geactualiseerd voor de doorwerking van de uitgaven die in het kader van de augustusbesluitvorming zijn gedaan en voor de MEV-raming van het CPB.
Ontvangsten
Er zijn geen mutaties in de ontvangsten geweest sinds de Voorjaarsnota.