Base description which applies to whole site

50 Tegemoetkoming specifieke kosten

Artikel

Zorgdragen voor een tegemoetkoming in specifieke kosten alsmede maatschappelijke erkenning van het leed van asbestslachtoffers in werksituaties

Algemene doelstelling

Motivering

Om bepaalde personen een financiële tegemoetkoming te verstrekken voor specifieke kosten of als maatschappelijke erkenning. SZW creëert de voorwaarden voor het toekennen van deze tegemoetkomingen en zorgt ervoor dat deze tegemoetkomingen door de SVB worden uitgekeerd.

  • Ouders en verzorgers met een thuiswonend ernstig gehandicapt kind van 3 tot 18 jaar hebben ook in 2011 een tegemoetkoming in de kosten ontvangen op grond van de regeling Tegemoetkoming ouders van thuiswonende gehandicapte kinderen (TOG). De TOG is een tegemoetkoming in de kosten en een blijk van waardering voor het thuis verzorgen van een gehandicapt kind met een AWBZ-indicatie van minstens 10 uur zorg per week.

  • De Algemene Kinderbijslag Wet biedt ouders een tegemoetkoming in de kosten die het opvoeden en verzorgen van kinderen met zich mee brengt. De AKW wordt uitgevoerd door de SVB. Ouders van kinderen tot 18 jaar hebben recht op kinderbijslag. De hoogte van de kinderbijslag hangt af van de leeftijd van het kind.

  • Het kindgebonden budget is een inkomensafhankelijke tegemoetkoming van de overheid in de kosten van kinderen voor gezinnen met een laag of middeninkomen. De WKB wordt uitgevoerd door de Belastingdienst/Toeslagen. Ouders van kinderen tot 18 jaar kunnen het kindgebonden budget krijgen, afhankelijk van de hoogte van het inkomen. Bij een gezinsinkomen tot € 28 897 ontvangt een gezin het maximale kindgebonden budget. Als het gezinsinkomen hoger is dan € 28 897 wordt het kindgebonden budget geleidelijk minder.

  • Door middel van het verstrekken van een tegemoetkoming op grond van de TAS-regeling aan asbestslachtoffers is ook in 2011 uiting gegeven aan de maatschappelijke betrokkenheid bij de slachtoffers. Het doel van de regeling is hiermee bereikt.

Doelbereiking en maatschappelijke effecten

Externe factoren

Behalen van deze doelstelling hangt af van:

  • de effectieve uitvoering van wet- en regelgeving door de Sociale Verzekeringsbank (SVB), Belastingdienst/Toeslagen en Instituut Asbestslachtoffers (IAS);

  • het naleven van de verplichtingen van de wet- en regelgeving door de uitkeringsgerechtigden.

Realisatie meetbare gegevens

Het gebruik van indicatoren heeft, naast het gebruik van kengetallen, geen toegevoegde waarde omdat de criteria voor toekenning van de uitkering vastliggen.

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 50.1 Begrotingsuitgaven Artikel 50 (x € 1 000)

artikelonderdeel

Realisatie 2007

Realisatie 2008

Realisatie 2009

Realisatie 2010

Realisatie 2011

Begroting 2011

Verschil 2011

Verplichtingen

129 282

130 187

147 817

163 992

5 312 897

5 676 661

– 363 764

Uitgaven

129 316

130 187

147 817

163 992

5 312 897

5 676 661

– 363 764

               

Programma uitgaven

128 143

129 204

147 230

162 712

5 311 371

5 675 210

– 363 839

               

Operationele Doelstelling 1

             

TOG Uitkeringslasten

49 373

53 408

58 909

60 757

34 109

39 745

– 5 636

TOG Uitvoeringskosten

2 357

2 401

3 385

9 894

3 472

3 962

– 490

Kopje TOG uitkeringen

0

0

0

0

5 100

17 000

– 11 900

AKW Uitkeringslasten

0

0

0

0

3 359 500

3 304 741

54 759

AKW Uitvoeringskosten

73 043

67 939

77 462

82 928

75 849

70 826

5 023

Wet Kindgebonden Budget

0

0

0

0

1 197 736

1 162 483

35 253

Kinderregelingen uitvoeringskosten

0

2 000

3 759

3 282

3 765

3 100

665

Operationele Doelstelling 2

             

TAS uitkeringslasten

2 525

2 448

2 836

3 520

3 195

2 735

460

TAS uitvoeringskosten

845

1 008

879

1 601

1 187

1 119

68

Operationele Doelstelling 3

             

MKOB Uitkeringslasten

0

0

0

0

624 200

1 064 499

– 440 299

MKOB Uitvoeringskosten

0

0

0

730

3 258

5 000

– 1 742

               

Apparaatsuitgaven

1 173

983

587

1 280

1 526

1 451

75

Personeel en materieel

1 173

983

587

1 280

1 526

1 451

75

               

Ontvangsten

6 018

12 695

828

13 734

233 594

161 272

72 322

TOG (Tegemoetkoming ouders van thuiswonende gehandicapte kinderen)

Toelichting

De TOG geeft aan ouders een tegemoetkoming in de kosten van thuiswonende gehandicapte kinderen. Als gevolg van een tweetal technische correcties op het geraamde budget, zijn de uitkeringslasten van de TOG in 2011 € 6 miljoen lager dan begroot.

De gerealiseerde uitvoeringskosten TOG zijn nagenoeg gelijk aan wat is begroot.

TOG-kopje uitkeringslasten

Een onderdeel van de TOG is het zogenoemde TOG-kopje. Deze is gericht op TOG-gerechtigde huishoudens, waarvan de minst verdienende partner in 2011 een inkomen had van maximaal € 4 734 per jaar. Deze huishoudens komen in aanmerking voor een extra tegemoetkoming van € 1 460 per jaar.

De uitkeringslasten van het kopje TOG zijn € 12 miljoen lager dan begroot. Minder mensen hebben gebruik gemaakt van het TOG-kopje dan verwacht.

AKW (Algemene kinderbijslagwet)

De AKW voorziet in een inkomensonafhankelijke tegemoetkoming in de kosten van kinderen.

De uitkeringslasten AKW waren € 55 miljoen hoger dan begroot. Dit wordt grotendeels verklaard door een hoger volume dan oorspronkelijk geraamd (€ 45 miljoen). Daarnaast heeft uitstel van het wetsvoorstel «Wet verbetering positie pleegouders» geleid tot een besparingsverlies (€ 7 miljoen). Ten slotte is het budget als gevolg van enkele technische correcties opgehoogd (€ 3 miljoen).

De uitvoeringskosten AKW zijn € 5 miljoen hoger uitgevallen dan begroot. Dit is hoofdzakelijk het gevolg van een herschikking in de toerekening van uitvoeringskosten aan de door de SVB uitgevoerde regelingen. Als gevolg hiervan zijn in 2011 middelen AOW toegerekend aan de AKW (zie ook toelichting behorend bij de uitvoeringskosten AOW in artikel 49). De herschikking leidt per saldo niet tot wijziging van de uitvoeringskosten SVB.

WKB (Wet kindgebonden budget)

Het doel van het kindgebonden budget is het verstrekken van een inkomensafhankelijke tegemoetkoming in de kosten van kinderen. Als gevolg van een ramingsbijstelling op basis van inkomensgegevens uit het CEP zijn de gerealiseerde uitgaven WKB € 35 miljoen hoger dan begroot.

De gerealiseerde uitvoeringskosten WKB zijn nagenoeg gelijk aan wat is begroot.

TAS (Regeling Tegemoetkoming Asbestslachtoffers)

De TAS heeft tot doel om, zoveel mogelijk bij leven, een eenmalige financiële tegemoetkoming in de immateriële schade te verstrekken – die vooruitloopt op een schadevergoeding van de voormalige werkgever – aan werknemers, of huisgenoten van werknemers, die lijden aan de ziekte maligne mesothelioom, door asbestblootstelling tijdens hun werkzaamheden in loondienst.

De uitgaven TAS in 2011 zijn € 0,5 miljoen hoger dan begroot. In 2011 zijn meer TAS-uitkeringen toegekend dan verwacht. Een verklaring voor de toename is niet voorhanden. Raming van de verwachte uitgaven is lastig, omdat de ziekte maligne mesothelioom zich pas vele jaren na de asbestblootstelling (varieert van 20 tot 50 jaar) openbaart.

De gerealiseerde uitvoeringskosten TAS zijn nagenoeg conform begroting.

MKOB (Mogelijkheid Koopkrachttegemoetkoming Oudere Belastingplichtigen)

De MKOB wordt toegekend aan oudere belastingplichtigen ter compensatie van koopkrachtverlies als gevolg van beleidsmaatregelen in de fiscale sfeer.

De gerealiseerde uitgaven MKOB in 2011 waren € 440 miljoen lager dan begroot. Dat komt doordat de begrote uitgaven waren gebaseerd op het invoeren van de MKOB per 1 januari 2011. Omdat de MKOB is ingevoerd per 1 juni 2011, heeft dit geleid tot lagere uitkeringslasten MKOB.

De uitvoeringskosten MKOB zijn € 2 miljoen lager uitgevallen dan begroot. Dat komt doordat uit de uitvoeringstoets van de SVB bleek dat de structurele uitvoeringskosten van de MKOB lager waren dan geraamd bij de ontwikkeling van het wetsvoorstel ter invoering van de MKOB. Daarnaast heeft de invoering van het wetsvoorstel vertraging opgelopen, waardoor de kosten niet zoals geraamd heel 2011 betreffen, maar slechts een deel ervan.

Ontvangsten

De ontvangsten zijn in 2011 € 72 miljoen hoger uitgevallen dan geraamd. Dit komt vooral doordat de ontvangsten WKB door een technische correctie hoger waren dan geraamd (€ 60 miljoen). Daarnaast waren ook de ontvangsten AKW hoger dan verwacht (€ 9 miljoen). Dit is het gevolg van de nadere afrekening over 2010 in 2011: de gerealiseerde kasuitgaven over deze periode waren lager dan de door SZW verstrekte voorschotten. Bovendien waren er nog ontvangsten op de TOG en MKOB als gevolg van de eindafrekening over 2010 (€ 3 miljoen).

1 Zorgdragen dat een extra financiële tegemoetkoming in de kosten van kinderen wordt verstrekt aan ouders of verzorgers

Operationele doelstelling

Motivering

Om ouders of verzorgers meer financiële ruimte te bieden ten behoeve van de verzorging en opvoeding van kinderen.

Doelbereiking

In 2011 is voor ruim 3 miljoen kinderen AKW verstrekt, is er voor ongeveer 1,75 miljoen kinderen WKB verstrekt en zijn er ruim 39 000 tegemoetkomingen TOG verstrekt.

  • Algemene Kinderbijslagwet (AKW);

  • Wet op het kindgebonden budget (WKB);

  • Tegemoetkoming ouders met thuiswonende gehandicapte kinderen (TOG).

Instrumenten

Activiteiten

Activiteiten SZW:

  • Opstellen en onderhouden van beleid en regelgeving;

  • Bijdrage uitvoeringskosten aan SVB;

  • Toezicht op een rechtmatige, doelmatige en doeltreffende uitvoering door de SVB.

Activiteiten SVB:

  • Beoordelen recht op kinderbijslag en TOG-tegemoetkomingen;

  • Verstrekken kinderbijslag en TOG-tegemoetkomingen;

  • Handhaven van wet- en regelgeving.

Activiteiten Belastingdienst:

  • Beoordelen recht op kindgebonden budget;

  • Verstrekken van kindgebonden budget;

  • Handhaven van wet- en regelgeving.

Doelgroepen

AKW: ouders of verzorgers van kinderen tot 18 jaar;

WKB: ouders of verzorgers van kinderen tot 18 jaar met een laag inkomen;

TOG: ouders of verzorgers van thuiswonende gehandicapte kinderen van 3 tot 18 jaar.

Realisatie meetbare gegevens

Naast de kengetallen hebben indicatoren geen toegevoegde waarde, omdat niet wordt gestuurd op in- en uitstroom.

Volume TOG

Het aantal telkinderen TOG is in 2011 gedaald ten opzichte van 2010. Dit komt doordat (voor nieuwe aanvragen vanaf 1 april 2010 en voor het zittende bestand vanaf 1 oktober 2010) een AWBZ-indicatie van minstens tien uur per week nodig is om in aanmerking te komen voor de TOG. Het zittende bestand dat als gevolg hiervan geen recht meer had op de TOG heeft in het eerste halfjaar een halve TOG uitkering gekregen.

Volume AKW

Het aantal kinderen dat voor AKW in aanmerking kwam is met 19 000 gedaald. Dit is toe te schrijven aan demografische ontwikkelingen. Het aantal gezinnen dat AKW ontvangt, is nagenoeg gelijk gebleven.

Volume WKB

In 2011 waren de bedragen in het kindgebonden budget vanaf het tweede kind hoger dan in 2010. Als gevolg hiervan zouden meer huishoudens en kinderen recht hebben gehad op een hoger kindgebonden budget. Maar tegelijkertijd werden de inkomensgrenzen niet geïndexeerd. Omdat het gemiddelde huishoudinkomen wel is gestegen, komt een aantal gezinnen in 2011 niet meer in aanmerking voor een kindgebonden budget, waar zij dat in 2010 wel hadden. Beide effecten vallen tegen elkaar weg. Als gevolg hiervan zijn de aantallen huishoudens en kinderen met een kindgebonden budget in 2011 gelijk gebleven aan deze aantallen in 2010.

Handhaving

De bekendheid met de regels omtrent inkomen kind en studie worden gemeten middels een enquête onder een steekproef van uitkeringsgerechtigden. De betrouwbaarheid van de uitkomsten kent daarom een bepaalde bandbreedte. De verschillen ten opzichte 2010 vallen binnen deze bandbreedte. De conclusie is dan ook dat de eerdergenoemde bekendheid met regels niet significant is gewijzigd. Het aantal onderzochte fraudesignalen is afgelopen jaar met ruim 400 gestegen, terwijl het totale schadebedrag niet is gewijzigd. De incassoratio is in 2011 licht gestegen.

Tabel 50.2 Kengetallen operationele doelstelling 1
 

Realisatie 2009

Realisatie 2010

Realisatie 2011

Volume1

     

Aantal telkinderen TOG (x 1000)

62

66

29

Aantal gezinnen AKW (x 1 000)

1 937

1 938

1 944

Aantal telkinderen AKW (x 1000)

3 495

3 490

3 471

Aantal huishoudens WKB (x 1 000)

1 050

950

950

Aantal kinderen WKB (x 1 000)

1 950

1 750

1 750

       

Handhaving2

     

Bekendheid met regels inkomen kind AKW (%)

86

91

87

Bekendheid met regels studie AKW (%)

74

74

69

Aantal onderzochte fraudesignalen

728

917

1 324

Totaal schadebedrag (x € 1mln)

0,1

0,1

0,1

Incassoratio (%)

89,1

86,4

87,1

Bronnen:

1 SZW-berekeningen op basis van belastingdienst- en SVB-informatie

2 SVB jaarverslag

2 Het zoveel mogelijk bij leven verstrekken van een eenmalige financiële tegemoetkoming in de immateriële schade aan werknemers, of huisgenoten van werknemers, met maligne mesothelioom door asbestblootstelling, die niet via de voormalige werkgever een schadevergoeding kunnen verkrijgen

Operationele doelstelling

Motivering

Om uiting te geven aan de maatschappelijke betrokkenheid bij het leed van asbestslachtoffers.

Doelbereiking

Door middel van het verstrekken van een tegemoetkoming op grond van de TAS-regeling aan asbestslachtoffers, wordt uiting gegeven aan de maatschappelijke betrokkenheid bij de slachtoffers en wordt het doel van de regeling bereikt.

Instrumenten

Tegemoetkoming op grond van de TAS-regeling.

Activiteiten

Activiteiten SZW:

  • Opstellen en onderhouden van beleid en regelgeving;

  • Verstrekken van een bijdrage in de uitvoeringskosten van de SVB;

  • Toezicht op een rechtmatige, doelmatige en doeltreffende uitvoering door de SVB.

Activiteiten SVB:

  • Verstrekken van (voorschotten op) tegemoetkomingen door de SVB op advies van het Instituut Asbestslachtoffers (IAS).

  • (Ex-)werknemers met maligne mesothelioom, die veroorzaakt is door asbestblootstelling in het werk, die via de (voormalige) werkgever nog geen schadevergoeding hebben verkregen;

  • Huisgenoten van werknemers die met asbest hebben gewerkt en die zelf maligne mesothelioom hebben gekregen.

Doelgroepen

Realisatie meetbare gegevens

Output en outcome zijn in beginsel wel meetbaar maar in verhouding tot de uitgaven en/of administratieve lasten is dit relatief kostbaar en tijdrovend. Gezien het geringe aantal gerechtigden en het geringe uitkeringsbedrag zijn daarom geen indicatoren geformuleerd.

Volume TAS

Er is in 2011 sprake van een lichte stijging van het aantal toekenningen en een lichte daling van de terugontvangsten van voormalig werkgevers. Het streven is er op gericht zoveel als mogelijk bij leven de tegemoetkoming op grond van de TAS toe te kennen. Het aandeel toekenningen bij leven blijft stijgen.

Tabel 50.3 Kengetallen operationele doelstelling 2
 

Realisatie 2009

Realisatie 2010

Realisatie 2011

Toekenningen voorschot TAS

319

347

352

Toekenningen eenmalige uitkering TAS

0

0

0

Aantal terugontvangen TAS voorschotten

150

171

166

Toekenningen bij leven t.o.v. totaal aantal toekenningen (%)

83

86

87

Bron: SVB, Jaarverslag

3 De mogelijkheid bieden om een koopkrachttegemoetkoming aan oudere belastingplichtigen toe te kennen ter compensatie van binnenlands koopkrachtverlies als gevolg van beleidsmaatregelen

Operationele doelstelling

Motivering

Om oudere belastingplichtigen die koopkrachtvermindering ondervinden als gevolg van beleidsmaatregelen in de fiscale sfeer een compensatie te bieden.

Doelbereiking

De MKOB is ingevoerd per 1 juni 2011. In 2011 hebben 2,7 miljoen mensen een koopkrachttegemoetkoming ontvangen.

Instrumenten

De mogelijkheid om een koopkrachttegemoetkoming uit te keren op grond van de wet MKOB.

Activiteiten

Activiteiten SZW:

  • Opstellen en onderhouden van beleid en regelgeving;

  • Jaarlijks vaststellen van de hoogte van de tegemoetkoming;

  • Verstrekken van een bijdrage in de uitvoeringskosten van de SVB;

  • Toezicht op een rechtmatige, doelmatige en doeltreffende uitvoering door de SVB.

Activiteiten SVB:

  • Verstrekken van de koopkrachttegemoetkoming.

Doelgroepen

Oudere binnenlandse belastingplichtigen en in het buitenland woonachtige ouderen die na toepassing van verdragen ter voorkoming van dubbele belasting over ten minste 90% van hun wereldinkomen Nederlandse inkomsten- en loonbelasting moeten afdragen.

Realisatie meetbare gegevens

Het is niet mogelijk te sturen op de omvang van de doelgroep; om deze reden zijn geen indicatoren opgenomen.

Overzicht afgeronde onderzoeken

Tabel 50.4 Overzicht afgeronde onderzoeken

Soort onderzoek

Onderwerp onderzoek

AD/OD

A. Start

B. Afgerond

Vindplaats

Evaluatieonderzoek ex ante

Geen

     

Beleidsdoorlichting

Geen

     

Effecten onderzoek ex post

Geen

     

Overig evaluatieonderzoek

Geen

     

Artikel

Licence