Base description which applies to whole site

BIJLAGE 1: TOEZICHTRELATIES ZBO’s/RWT’s

Instelling

ZBO

RWT

Begr. artikel

Financiering (x € 1.000)

Verwijzingen (website en toezichtvisie/

arrangement1)

Acc. Verklaring (rechtma-tigheid)

Begroting

Premies

Tarieven

Waarderingskamer

ja

ja

art. 1

5552

   

www.waarderingskamer.nl

V

AFM

ja

ja

art. 2

29.721

 

54.200

www.afm.nl

V

DNB

ja

ja

art. 2

27.710

 

97.830

www.dnb.nl

V

Stichting Waarborgfonds Motorverkeer

nee

ja

art. 2

0

 

63.8573

www.wbf.nl

V

Bureau der motorrijtuigen-verzekeraars

nee

ja

art. 2

0

   

www.wbf.nl

V

Commissie Eindtermen Accountantsopleiding

ja

nee

art. 2

0

   

www.ceaweb.nl

V

Stichting administratiekantoor beheer financiële instellingen (NLFI)

nee

ja

art. 3

5.250

   

www.nlfi.nl

V

Stichting Afwikkeling Marorgelden Overheid (SAMO)

ja

nee

art. 8

0

   

www.maror.nl

n.v.t.

Stichting Joods Humanitair Fonds (SJHF)

Ja

nee

art. 8

0

   

www.jhf.nl

V

1

De toezichtsvisie is neergelegd in de daarop van toepassing zijnde wet- en regelgeving en/of in een afzonderlijke toezichtsvisie die beschikbaar is op het departement.

2

De bijdrage in 2012 was 600 -/- terugstorting exploitatieoverschot 45.

3

Betreft gegevens uit de verantwoording over 2011.

Functie: de belangrijkste wettelijk geregelde taken.

Waarderingskamer: De Waarderingskamer heeft als belangrijkste taak het houden van toezicht op de waardering van onroerende zaken door de gemeenten in het kader van de Wet WOZ.

Autoriteit Financiële Markten (AFM) en De Nederlandsche Bank (DNB): Het toezicht op de financiële markten is onderverdeeld in twee domeinen, te weten het prudentieel toezicht en het gedragstoezicht. Op grond van de Wet op het financieel toezicht (Wft) oefent DNB het prudentieel toezicht op financiële instellingen uit en is de AFM belast met de uitoefening van het gedragstoezicht. Beide toezichthouders beslissen tevens omtrent de toelating van de financiële ondernemingen tot de financiële markten.

Stichting Waarborgfonds Motorverkeer: Het Waarborgfonds Motorverkeer vergoedt overeenkomstig de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (Wam) schade aan benadeelden. Daarnaast is het Waarborgfonds Motorverkeer ingevolge de Wam aangewezen als Schadevergoedingsorgaan.

Nederlands Bureau der Motorrijtuigenverzekeraars (NBM): Het NBM is verantwoordelijk voor het regelen van schaden door buitenlandse motorrijtuigen in Nederland en staat garant voor betaling van schade als onverzekerde Nederlandse motorvoertuigen in andere bij het groenekaartsysteem aangesloten landen schade veroorzaken. Daarnaast is het NBM op grond van de Wam aangewezen als informatiecentrum waarbij personen die schade hebben geleden die is veroorzaakt door een motorrijtuig uit een EU-lidstaat, informatie kunnen verkrijgen die hen in staat kan stellen een vordering tot schadevergoeding in te dienen.

Commissie Eindtermen Accountantsopleiding: de Commissie heeft de volgende wettelijke taken:

  • Het vaststellen van de eindtermen met inachtneming van de vakgebieden als bedoeld in artikel 56 Waa en artikel 66 Wra en de beroepsprofielen van NOvAA (AA) en NIVRA (RA);

  • Het aanwijzen van de opleidingen die het theoretisch deel van de accountantsopleiding geheel of gedeeltelijk verzorgen, met uitzondering van de eindtermen die betrekking hebben op de praktijkstage, voor zover deze opleidingen niet zijn geaccrediteerd overeenkomstig artikel 5a.9 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek;

  • Het toetsen van de praktijkstage aan de mate waarin wordt voldaan aan de eindtermen;

  • De afgifte van de verklaring van vakbekwaamheid: toelating tot het accountantsberoep van buitenlandse accountants.

De stichting administratiekantoor beheer financiële instellingen (NLFI): NLFI voert het privaatrechtelijke beheer over de deelnemingen van de Staat der Nederlanden in de vennootschappen ABN AMRO Group N.V., ASR Nederland N.V., RFS Holding B.V. en ABN AMRO Preferred Investment B.V.

Stichting Afwikkeling Maror-gelden Overheid (SAMO): SAMO is belast met de afwikkeling van onder het publiekrechtelijke regime afgegeven beschikkingen.

Stichting Joods Humanitair Fonds (SJHF): SJHF52 is fondsbeheerder en verleent subsidies voor humanitaire projecten in centraal en oost-europa met betrekking tot ondersteuning van joods gemeenschappen, joods onderwijs, voorlichting en hulp aan slachtoffers van conflictsituaties. Feitelijk voert SJHF sinds 2009 geen publiekrechtelijke taken meer uit.

DNB 53

Toezichttaak

Als prudentieel toezichthouder ziet DNB toe op de soliditeit van financiële ondernemingen en het bijdragen aan de stabiliteit van de financiële sector.

Doelstellingen

Hoofddoel van het toezicht is een stabiele en integere financiële sector die op een groot vertrouwen van het publiek mag én kan rekenen. Daartoe heeft DNB de volgende uitgangspunten geformuleerd:

  • 1. Macro-economisch: Waarborgen van de financiële stabiliteit

    De crisis heeft duidelijk gemaakt dat in het moderne, internationaal sterk verweven financiële stelsel microprudentiële analyse alleen niet voldoende is om de soliditeit van instellingen te bewaken. Instellingen die op zichzelf gezond lijken, kunnen in korte tijd instabiel worden als gevolg van systeemeffecten. Een van de belangrijkste lessen uit de crisis is dan ook om macroprudentieel beleid te voeren en macroprudentiële risico’s in het toezicht te betrekken.

  • 2. Thematisch toezicht: instellings- en sectoroverschrijdend

    Een belangrijke vernieuwende ontwikkeling in het toezicht van DNB is het thematisch toezicht. De afgelopen jaren zijn hier goede ervaringen mee opgedaan. Door op een specifiek thema naar een groep instellingen te kijken, kunnen gemakkelijker vergelijkingen worden getrokken en best practices worden geïdentificeerd. Op basis van de themaonderzoeken kunnen individuele instellingen vervolgens met het reguliere instrumentarium worden gevraagd specifieke risico’s te mitigeren. Omdat de mogelijkheden om op geaggregeerd niveau te publiceren ruimer zijn dan op instellingsspecifiek niveau, is het bovendien mogelijk om via communicatie het gedrag van de sector te beïnvloeden.

  • 3. Sectorspecifiek: verminderen van de belangrijkste risico’s

    De crisis heeft twee structurele zwakheden in de Nederlandse financiële sector blootgelegd, die in het bijzonder zullen moeten worden aangepakt. Ten eerste is gebleken dat de kwantiteit en kwaliteit van de buffers in het financiële systeem onvoldoende groot zijn. Ten tweede is een aantal bedrijfsmodellen onvoldoende houdbaar gebleken. De toezichtactiviteiten zullen gericht moeten zijn op het versterken van de buffers en het verbeteren van de levensvatbaarheid van het bedrijfsmodel.

  • 4. Europese en nationale regelgeving: voorbereiding, implementatie en transitie

  • 5. Tijdens de Europese Top van 29 juni 2012 is besloten om tot Europees toezicht op banken te komen, onder te brengen bij de ECB. DNB steunt dit voornemen tot de vorming van een Europees vangnet en Europees bankentoezicht – mits krachtig vormgegeven – omdat hiermee de negatieve wisselwerking tussen bankwezen en nationale overheidsfinanciën kan worden doorbroken. Deze dynamiek is een belangrijke bron van onrust gebleken in de Europese schuldencrisis.

  • 6. In reactie op de crisis is voorts wereldwijd erkend dat de regelgeving op een aantal punten diende te worden aangescherpt. Als gevolg hiervan is een aantal majeure wetgevingstrajecten in gang gezet. Deze nieuwe regelgeving is risicogebaseerd, stelt hogere eisen aan kapitaal- en liquiditeitsbuffers en risicobeheer, vergroot de reikwijdte en effectiviteit van het toezicht en biedt meer ruimte voor macroprudentieel toezicht.

Geleverde prestaties

Enige kerncijfers:

Maatregelen bij onder toezicht staande instellingen

2011

2012

Aanwijzing

8

10

Last onder dwangsom

93

54

Bestuurlijke boete

2

1

Publicatie

1

0

Financieringsplan

1

2

Saneringsplan

0

0

Hertselplan

3

0

Stille curatele

3

1

Aanstelling bewindvoerder

1

0

Doorhaling register op initiatief van DNB

0

0

Noodregeling

0

0

Aangifte bij het OM

0

0

Maatregelen bij niet onder toezicht staande instellingen

2011

2012

Last onder dwangsom

1

1

Bestuurlijke boete

2

4

Publicatie

0

1

Aanwijzing

2

0

Stille curatele

1

0

Aangifte bij het OM

2

0

Noodregeling

0

0

Faillissement op verzoek van DNB

0

0

Toezichtkosten etc.

Kosten DNB (x € mln.)

2011

2012

Banken1

46,71

51,49

Pensioenfondsen

26,69

29,48

Verzekeraars

33,88

34,63

Overige instellingen en sanctiewet

10,77

11,97

Som der lasten

118,05

127,57

     

Aan onder toezichtsgestelden toe te rekenen kosten

92,99

97,83

Gemiddeld aantal fte’s2

656

720

1

Banken inclusief overige kredietinstellingen (niet-banken). De elektronischgeldinstellingen zijn in 2011 verantwoord onder Banken terwijl zij in 2012 zijn verantwoord onder Overige instellingen en sanctiewet.

2

Direct personeel plus toegerekende ondersteuning.

AFM 54

Toezichttaak

Als gedragstoezichthouder ziet de AFM toe op ordelijke en transparante financiële marktprocessen, zuivere verhoudingen tussen marktpartijen en zorgvuldige behandeling van cliënten.

Beleidsdoelen

Hoofddoel van het toezicht is het bevorderen van eerlijke en transparante financiële markten. Daartoe heeft de AFM drie doelstellingen geformuleerd:

  • 1. De AFM bevordert zorgvuldige financiële dienstverlening

    Consumenten moeten kunnen vertrouwen op zorgvuldige financiële dienstverlening. De AFM bevordert deze zorgvuldigheid door toe te zien op het gedrag van financiële ondernemingen.

  • 2. De AFM ziet toe op een eerlijke en efficiënte werking van de kapitaalmarkten

    Beleggers moeten kunnen vertrouwen op eerlijk en efficiënt functionerende kapitaalmarkten. Vertrouwen in kapitaalmarkten draagt bij aan een gunstig investeringsklimaat en is daarmee goed voor de Nederlandse economie. De AFM bevordert de eerlijke en efficiënte werking van kapitaalmarkten door toe te zien op de handhaving van de spelregels voor kapitaalmarkten.

  • 3. De AFM draagt bij aan de stabiliteit van de financiële markten

    De kredietcrisis heeft laten zien hoe systeemrisico’s de stabiliteit van het financieel systeem kunnen bedreigen. De AFM creëert samen met DNB randvoorwaarden voor financiële markten waarop risico’s transparant en beheersbaar zijn.

Geleverde prestaties

Enige kerncijfers:

Toezichtmaatregelen

2011

2012

Formele toezichtmaatregelen

   

Opgelegde boetes

36

22

Opgelegde lasten onder dwangsom

19

28

Aangiftes

11

5

Intrekking vergunning

102

93

Aanwijzingen

64

16

Publieke waarschuwingen

7

5

Instelling van een Wft curator

0

2

Civielrechtelijke maatregelen (Wtfv)

22

15

Toezeggingen (Whc)

0

1

Totaal aantal formele toezichtmaatregelen

261

187

     

Informele toezichtmaatregelen

   

Aantal normoverdragende gesprekken/brieven

919

543

Toezichtkosten etc. (x mln.)

2011

2012

Aanbieders

26,3

30,0

Accountantsorganisaties

7,4

6,7

Adviseurs en bemiddelaars

15,6

18,0

Effecten uitgevende instellingen

16,9

15,9

Infrastructuur

1,5

1,2

Integriteit

0,1

0,1

Overig

4,6

4,4

Voorbereiden van wet- en regelgeving, consumentenvoorlichting en overig niet toezicht

5,2

4,7

Afschrijving eerder geactiveerde kosten

2,4

0,0

Geactiveerde lasten ontwikkelde software

0,2

0,0

Som der lasten

80,3 1

81,0

     

Aan onder toezichtgestelden toe te rekenen kosten

47,7

54,2

Gemiddeld aantal fte’s

483

526

1

Als gevolg van een afrondingsverschillen komt het totaal niet overeen met de som van de afzonderlijke bedragen.

52

Formeel is SJHF sinds 2012 geen ZBO meer.

53

Zie voor een meer uitgebreide beschrijving de ZBO-verantwoording van DNB over 2012.

54

Zie voor een meer uitgebreide beschrijving het jaarverslag van de AFM over 2012.

Licence