Base description which applies to whole site

Artikel 2: Duurzame ontwikkeling, voedselzekerheid, water en klimaat

A. Algemene doelstelling

Toegenomen voedselzekerheid; verbeterd waterbeheer, drinkwater, sanitaire voorzieningen en voorlichting over hygiëne; toegenomen weerbaarheid tegen klimaatverandering en tegengaan van klimaatverandering; duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen.

B. Rol en verantwoordelijkheid

Om deze doelstelling te realiseren, werkt de Minister voor BHOS nauw samen met de Minister en de Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de Minister en Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.

De Minister is verantwoordelijk voor:

Financieren

  • De financiering van diverse programma’s en fondsen gericht op duurzame economische ontwikkeling, voedsel- en waterzekerheid, toegang tot hernieuwbare energie, klimaatadaptatie en verduurzaming van grondstofwinning. In toenemende mate wordt ingezet op financiering van programma’s waarin oog is voor de dwarsverbanden die tussen deze mondiale uitdagingen bestaan. Groeiende druk op natuurlijke hulpbronnen dwingt tot verduurzaming en een integrale benadering die synergie tussen de verschillende thema’s bevordert. De programma’s worden uitgevoerd door multilaterale instellingen, maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen, (lokale) overheden, centrale uitvoerders (zoals FMO en RVO), in consultatie en samenwerking met andere donoren (waaronder DfID, BMZ, USAID en SIDA) en via publiek-private partnerschappen.

  • De financiering van verschillende multilaterale en internationale instellingen, die een sleutelrol spelen bij de verzameling van gegevens, analyse en (formulering van de) aanpak van vraagstukken op het gebied van deze thema’s.

Stimuleren

  • Nadruk op de verduurzaming van de dienstverlening en een integrale benadering die synergie tussen de verschillende thema’s bevordert.

  • Het stimuleren van een inclusieve benadering met extra aandacht voor vrouwen en jongeren.

  • Het intensiveren van de samenwerking tussen overheden, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en de private sector gericht op bovengenoemde doelstellingen.

  • Mobilisatie van private investeringen in klimaatadaptatie en klimaatmitigatie met gebruikmaking van begrotingsmiddelen.

Regisseren

  • Inzet van Nederlandse deskundigheid en technologie bij het realiseren van de ontwikkelingsdoelstellingen.

  • Coördinatie van het Nederlandse internationale milieu- en klimaatbeleid.

C. Beleidsconclusies

De beleidsmatige inzet op het gebied van voedselzekerheid, water en klimaat is in 2019 verder verbreed en meer geïntegreerd, met meer nadruk op de verankering van resultaten. De risico’s van honger, waterstress en klimaatverandering voor mensen, economie en milieu zijn meer geïnternaliseerd in de beleidsinzet.

Voedselzekerheid. De bredere systeembenadering is geactualiseerd in de Voedselzekerheidsbrief «Op weg naar een wereld zonder honger in 2030» (Kamerstukken 33 625, nr. 280) met onder meer een erkenning van de nauwe relatie tussen SDG 2 en andere SDG’s, waaronder klimaat en biodiversiteit. Die bredere kijk wordt steeds meer toegepast. Tijdens de UN Climate Action Summit in september 2019 heeft Nederland meer aandacht besteed aan klimaatadaptatie in het voedselzekerheidsbeleid. Er is voor gekozen niet overhaast in nieuwe landen binnen de focusregio’s te beginnen, maar eerst de situatie goed te analyseren en de opties voor een geïntegreerde aanpak van voedselzekerheid-water-klimaat te verkennen. Een nieuw honger- en conflict-programma, gericht op weerbaarheid van de bevolking, is gestart in drie fragiele landen in de Hoorn van Afrika. Een nieuwe samenwerking voor voedselzekerheid, water en klimaat in de Sahel voor een – veel langer dan gebruikelijke – periode van 10 jaar is in voorbereiding. Hiermee wordt invulling gegeven aan de motie Diks (Kamerstukken 34 775 XVII, nr. 22).

Water. Waterprogramma’s richten zich in toenemende mate op verduurzaming en relaties met andere sectoren, o.a. voedselzekerheid, klimaat en gezondheid. Het Water, Peace and Security Partnership helpt met vroegtijdige identificatie en voorkoming van water-gerelateerde conflicten, relevant voor Mali en Irak bijvoorbeeld. Het nieuwe Valuïng Water Initiative begeleidt multi-stakeholder partnerschappen die inzetten op gelijke toegang tot water, op minder afwenteling van waterrisico en -kosten op kwetsbare groepen, en op het tegengaan van uitputting van watervoorraden. Er is bewust voor gekozen om de samenwerking met UNICEF in West-Afrika uit te breiden met water en sanitatie vanwege hun expertise gericht op verduurzaming van resultaten, en hun brede aanwezigheid, ook in tijden van crisis. Er is een plan gemaakt voor opschaling en versnelling van de inzet op WASH om de 2030-doelen te halen. Hiermee is invulling gegeven aan de motie Stoffer/Van Brenk (Kamerstukken 35 000 XVII, nr. 51). In 2019 heeft Nederland minder mensen bereikt dan voorzien op het gebied van verbeterd stroomgebiedbeheer (zie ook bijlage 3: toelichting op streefwaarden en indicatoren). Dat komt onder meer omdat werkzaamheden niet tijdig konden worden uitgevoerd door natuurgeweld en de opstart in nieuwe landen in de focusregio’s langzamer verliep dan voorzien.

Klimaat. Nederland heeft, bilateraal en in VN en EU, extra inspanningen geleverd op het gebied van klimaatdiplomatie voor meer klimaatambitie en -actie wereldwijd, zoals uiteengezet in Kamerstukken 31 793, nr. 189. De reductie van de uitstoot van broeikasgassen heeft ook klimaateffecten voor ontwikkelingslanden. Ontwikkelingslanden die zijn aangesloten bij het NDCPartnerschap kunnen steun krijgen bij de ontwikkeling van meer ambitieuze, evidence-based nationale klimaatplannen en voor kwalitatief betere uitvoering van die plannen. Dergelijke steun wordt inmiddels aan 65 landen verstrekt. Nederland investeert ook direct in klimaatrelevante programma’s, waarbij het zowel om Nederlandse als om internationale initiatieven kan gaan. Het Dutch Fund for Climate and Development (DFCD) is gegund aan een consortium onder leiding van FMO. Daarnaast lanceerde RVO de resultaatgerichte subsidieregeling «SDG7 Results» waarbij bedrijven achteraf subsidie ontvangen als is aangetoond dat mensen daadwerkelijk toegang hebben gekregen tot hernieuwbare energie. Nederland heeft de jaarlijkse bijdrage aan het Groene Klimaatfonds met 20% verhoogd nadat afspraken zijn gemaakt over verbeterde governance van het fonds. Er is met internationale partners extra geïnvesteerd in schone kookoplossingen in de Sahel en de Hoorn van Afrika, in kleine zonne-energie systemen in de Sahel en in vergroening van de financiële sector in ontwikkelingslanden. Op gebied van duurzaam gebruik van grondstoffen werd het nieuwe climate smart mining initiatief van de Wereldbank gesteund. Het totaaloverzicht van de klimaatfinanciering voor ontwikkelingslanden van Nederland vindt u in bijlage 6 bij het HGIS-jaarverslag.

D: Budgettaire gevolgen van beleid

Beleidsartikel 2 Duurzame ontwikkeling voedselzekerheid, water en klimaat (bedragen x EUR 1.000)
 

Realisatie 2015

Realisatie 2016

Realisatie 2017

Realisatie 2018

Realisatie 2019

Vastgestelde begroting 2019

Verschil 2019

Verplichtingen

615.198

531.813

814.000

690.998

833.191

461.310

371.881

                   

Uitgaven:

             
                   

Programma-uitgaven totaal

525.705

648.529

664.774

710.799

723.347

730.477

– 7.130

                   

2.1

Voedselzekerheid

288.463

335.375

341.528

323.950

336.667

339.295

– 2.628

                   
 

Subsidies

             
   

Internationaal onderwijsprogramma voedselzekerheid

32.691

2.890

0

344

0

0

0

   

Duurzame voedselproductie

55.345

0

0

0

0

0

0

   

Marktontwikkeling in het kader van voedselzekerheid

12.926

0

0

0

0

0

0

   

Voeding

21.554

0

0

0

0

0

0

   

Bevorderen inclusieve en duurzame groei in de agrarische sector

 

30.166

28.955

19.710

22.391

27.600

– 5.209

   

Kennis en capaciteitsopbouw t.b.v. voedselzekerheid

 

34.260

28.575

1.793

32.485

32.000

485

   

Landenprogramma's voedselzekerheid

 

26.621

47.803

41.639

59.117

41.000

18.117

   

Uitbannen huidige honger en voeding

 

18.289

 

33.227

18.600

0

18.600

   

Realiseren ecologische houdbare voedselsystemen

   

985

11.030

6.400

0

6.400

                   
 

Opdrachten

             
   

Landenprogramma's voedselzekerheid

     

7.339

0

0

0

   

Kennis en capaciteitsopbouw t.b.v. voedselzekerheid

     

13.747

0

0

0

   

Realiseren ecologisch houdbare voedselsystemen

       

9.250

 

9.250

                   
 

Bijdrage aan agentschappen

             
   

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

10.384

5.981

 

0

0

0

0

   

Realiseren ecologische houdbare voedselsystemen

   

18.706

12.434

0

10.000

– 10.000

   

Bevorderen inclusieve en duurzame groei in de agrarische sector

       

1.514

 

1.514

   

Kennis en capaciteitsopbouw t.b.v. voedselzekerheid

   

3.965

7.941

1.645

4.000

– 2.355

   

Landenprogramma's voedselzekerheid

   

3.700

0

0

5.000

– 5.000

                   
 

Bijdragen (inter) nationale organisaties

             
   

Partnerschapsprogramma's FAO

2.500

0

 

0

0

0

0

   

Versterking ruraal ondernemersklimaat

21.895

0

 

0

0

0

0

   

Kennis en capaciteitsopbouw t.b.v. voedselzekerheid

 

27.765

21.600

21.120

20.400

18.000

2.400

   

Realiseren ecologisch houdbare voedselsystemen

 

20.000

21.350

0

1.700

23.595

– 21.895

   

Bevorderen inclusieve en duurzame groei in de agrarische sector

 

50.559

32.744

34.539

27.673

32.000

– 4.327

   

Landenprogramma's voedselzekerheid

131.165

118.844

115.205

110.915

126.057

121.100

4.957

   

Uitbannen huidige honger en voeding

   

17.940

6.172

9.435

25.000

– 15.565

                   
 

Bijdragen aan ander begrotingshoofdstuk

             
   

Bevorderen inclusieve en duurzame groei in de agrarische sector

     

2.000

0

0

0

                   

2.2

Water

153.293

194.457

195.426

210.602

189.043

193.714

– 4.671

                   
 

Subsidies

             
   

Integraal waterbeheer

24.577

25.846

13.152

25.556

18.361

27.944

– 9.583

   

Drinkwater en sanitatie

38.561

38.824

19.376

27.327

31.059

25.357

5.702

   

(Landenprogramma's) integraal waterbeheer

   

8.161

7.848

12.254

8.000

4.254

   

(Landenprogramma's) drinkwater en sanitatie

   

15.665

6.392

7.033

12.000

– 4.967

                   
 

Opdrachten

             
   

Integraal waterbeheer

   

4.315

1.158

973

6.000

– 5.027

   

Drinkwater en sanitatie

   

83

94

217

0

217

   

(Landenprogramma's) integraal waterbeheer

   

22.446

27.794

16.738

18.000

– 1.262

   

(Landenprogramma's) drinkwater en sanitatie

   

5.298

3.041

1.204

3.000

– 1.796

                   
 

Bijdrage aan agentschappen

             
   

Integraal waterbeheer

     

3.059

1.507

0

1.507

   

(Landenprogramma's) integraal waterbeheer

       

376

0

376

   

(Landenprogramma's) drinkwater en sanitatie

       

321

0

321

                   
 

Bijdragen (inter) nationale organisaties

             
   

Wereldbank (waterbeheer)

14.985

15.172

18.990

0

0

0

0

   

Integraal waterbeheer

   

12.771

29.519

21.441

14.000

7.441

   

Drinkwater en sanitatie

   

32.288

40.880

25.148

22.000

3.148

   

(Landenprogramma's) integraal waterbeheer

40.049

61.369

20.646

13.930

23.857

33.668

– 9.811

   

(Landenprogramma's) drinkwater en sanitatie

33.334

51.604

22.235

24.004

28.554

23.745

4.809

   

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland

1.752

1.640

 

0

0

0

0

                   

2.3

Klimaat

83.949

118.697

127.820

176.247

197.637

197.468

169

                   
 

Subsidies

             
   

Hernieuwbare energie

20.597

8.398

10.566

16.263

17.685

18.500

– 815

   

Duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen en klimaat algemeen

26.178

34.279

32.885

21.820

19.646

57.729

– 38.083

   

Nationaal Klimaatfonds

     

40.000

40.000

40.000

0

   

Landenprogramma's klimaatbeleid

 

1.874

141

0

1.105

0

1.105

   

Centrale klimaat programma's (non-ODA)

1.070

1.814

592

322

463

0

463

                   
 

Opdrachten

             
   

Duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen en klimaat algemeen

     

5.566

1.232

0

1.232

   

Centrale klimaat programma's (non-ODA)

       

584

0

584

   

Landenprogramma's klimaatbeleid

       

157

0

157

   

Hernieuwbare energie

       

273

0

273

                   
 

Bijdrage aan agentschappen

             
   

Duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen en klimaat algemeen

       

185

0

185

   

Hernieuwbare energie

     

1.386

2.723

0

2.723

                   
 

Bijdragen (inter) nationale organisaties

             
   

Hernieuwbare energie

 

27.822

26.361

12.353

22.245

24.500

– 2.255

   

Duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen en klimaat algemeen

   

8.790

18.861

20.489

12.000

8.489

   

Klimaat: algemene vrijwillige en verplichte bijdragen

9.299

14.899

19.391

15.696

35.184

14.840

20.344

   

GEF

0

20.725

20.725

37.585

20.900

20.750

150

   

UNEP

7.143

5.142

5.142

2.142

12.142

7.142

5.000

   

Landenprogramma's klimaatbeleid

19.043

3.419

2.086

2.501

273

500

– 227

   

Centrale klimaat programma's (non-ODA)

   

858

1.429

693

1.150

– 457

   

Contributie IZA/IZT

291

326

283

323

316

357

– 41

                   
 

Bijdragen aan ander begrotingshoofdstuk

             
   

Duurzaam gebruik natuurlijke hulpbronnen en klimaat algemeen

       

1.342

0

1.342

E: Toelichting op de financiële instrumenten

Verplichtingen

Ten opzichte van de ontwerpbegroting is het verplichtingenbudget van artikel 2 toegenomen. Het merendeel hiervan is toegelicht in de eerste en de tweede suppletoire begroting en betrof een mutatie van ruim 670 miljoen. Uitendelijk is het verplichtingenbudget lager uitgevallen dan voorzien in de tweede suppletoire begroting. Deze verlaging is toe te schrijven aan de vertraging in de uitvoering van een aantal programma’s:

  • Voor het thema «voedselzekerheid» betreft dit de programma’s Geodata for Agriculture and Water (G4AW), de klimaatspecifieke bijdrage aan de International Fund for Agricultural Development (IFAD) en de bijdrage 2020 en 2021 aan de Consultative Group on International Agricultural Research (CGIAR).

  • Voor het thema «water» betreft dit onder andere de subsidie aan Both Ends voor het partnerschap met Nederlandse ngo’s op het gebied van integraal waterbeheer, het innovatieve financieringsprogramma in Oost-Afrika, de bijdrage aan het Water, Peace & Security Initiative en de bijdrage aan het WASH-programma met de Global Water Operators» Partnerships Alliance (GWOPA/IHE).

  • Voor het thema «klimaat» is deze vertraging toe te wijzen aan met name enkele grotere verplichtingen die zijn doorgeschoven naar 2020. Dit betreft de subsidies aan het innovatieve fonds AGRI3 en de nieuwe bijdrages aan het Green Climate Fund en het Afrika Biogas programma van HIVOS.

Uitgaven

Artikel 2.1

De uitgaven op artikelonderdeel 2.1 zijn ten opzichte van de ontwerpbegroting afgenomen. Deze realisatie is het saldo van enerzijds lagere uitgaven en anderzijds hogere uitgaven. Voor de activiteiten van het Climate Smart Agriculture programma van SNV ( SNV Netherlands Development Organisation ) gericht op voedselsystemen bleek minder liquiditeitsbehoefte. Verder werd in Bangladesh invulling gegeven aan het besluit (Kamerstukken 34 952, nr. 33) om de OS-inzet op thema’s buiten de productieve sectoren geleidelijk af te bouwen wat leidde tot lagere uitgaven voor activiteiten gericht op voedselzekerheid. Hogere uitgaven werden daarentegen gerealiseerd voor activiteiten gericht op het uitbannen van honger en ondervoeding. Dit was onder andere het gevolg van hogere uitgaven voor het reguliere programma met GAIN ( the Global Alliance for Improved Nutrition ) op het gebied van verbeterde voeding alsmede de implementatie van een additionele interventie van GAIN in Mozambique naar aanleiding van de tropische stormen Idai en Kenneth. Hogere uitgaven werden ook gerealiseerd voor activiteiten gericht op de agrarische sector, onder andere door het nieuwe Horticulture Development Program programma in Irak.

Artikel 2.2

De uitgaven op artikelonderdeel 2.2 zijn ten opzichte van de ontwerpbegroting eveneens afgenomen. Deze realisatie is het saldo van enerzijds hogere- en anderzijds lagere uitgaven voor activiteiten op het gebied van integraal waterbeheer, drinkwater & sanitatie en verstrekte subsidies vanuit het centrale budget voor waterbeheer. In het geval van integraal waterbeheer bleven de uitgaven voor activiteiten achter in Mozambique en bleek er voor activiteiten in Benin en Zuid-Soedan een hogere liquiditeitsbehoefte. Voor drinkwater & sanitatie bleven de uitgaven met name in Ghana achter op de planning. Dit was het gevolg van het feit dat de uitgaven van RVO voor het WASH-programma achterbleven bij de prognoses door vertraging in de uitvoering, en doordat een optopping van het UNICEF-programma minder hoog uitviel dan was voorzien. Dit was het gevolg van een lagere liquiditeitsbehoefte.

Landenprogramma’s

Zoals aangegeven in de leeswijzer vindt een toelichting op de landenprogramma’s plaats onder de desbetreffende beleidsartikelen.

Voedselzekerheid

In Ethiopië werd meer besteed als gevolg van een intensivering op de samenwerking met het Agricultural Food Programme (AGP) van de Wereldbank en met het programma van de Agricultural Transformation Agency (ATA) om zo meer resultaten te bereiken op het gebied van productiviteitsverhoging van de landbouw. Verder werd in Rwanda, in navolging van het besluit (Kamerstukken 34 952, nr. 33) om de bilaterale inzet met gedelegeerde OS-middelen in de huidige kabinetsperiode af te bouwen, minder budget toegekend aan de ambassade voor activiteiten gericht op het thema «voedselzekerheid». Daarnaast bleek de liquidsbehoefte voor een aantal activiteiten (Hortivest en Sebeya Landscape Restoration) lager dan oorspronkelijk voorzien voor 2019. In Zuid-Soedan werd meer besteed als gevolg van een hoger dan voorzien uitgavenritme. Deze was het resultaat van een goede voortgang in de uitvoering van het AGRA programma (seed sector program) en het Feeder Roads programma dat door de United Nations World Food Programme (WFP) wordt uitgevoerd.

Water

In Bangladesh werd gedurende 2019 het budget voor programma’s gericht op integraal waterbeheer naar beneden bijgesteld. Dit in navolging van het besluit (Kamerstukken 34 952, nr. 33) om OS-inzet op thema’s buiten de productieve sector geleidelijk af te bouwen. Ook voor Benin is besloten (Kamerstukken 34 952, nr. 33) om de eerdere intensieve OS-inzet geleidelijk terug te brengen en werd dientengevolge minder besteed voor het waterprogramma. Voor Zuid-Soedan daarentegen werd het besluit (Kamerstukken 35 000, nr. 68) genomen om het bestaande waterprogramma (zowel WASH-voorzieningen als waterbeheer) te intensiveren wat tot hogere uitgaven leidde in 2019.

Licence