Base description which applies to whole site

3 Agentschap Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut

Tabel 104 Staat van baten en lasten agentschap KNMI voor het jaar 2020 (bedragen x €1.000)

Omschrijving

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

(4) Realisatie t-1

Baten

    

Omzet

88.297

88.483

186

85.950

Omzet moederdepartement

60.299

57.356

‒ 2.943

57.918

Omzet overige departementen

2.763

3.093

330

2.419

Omzet derden

25.235

28.034

2.799

25.613

Rentebaten

0

2

2

1

Vrijval voorzieningen

0

4

4

21

Bijzondere baten

0

0

‒ 724

Totaal baten

88.297

88.489

192

85.248

     

Lasten

    

Apparaatskosten

62.527

65.615

3.088

62.218

Personele kosten

37.793

39.588

1.795

35.896

Waarvan eigen personeel

35.772

34.885

‒ 887

32.135

Waarvan inhuur externen

1.969

4.551

2.582

3.611

Waarvan overige personele kosten

52

152

100

150

Materiële kosten

24.734

26.027

1293

26.322

Waarvan apparaat ICT

5.105

4.661

‒ 444

4.250

Waarvan bijdrage aan SSO's

3.975

4.764

789

4.599

Waarvan overige materiële kosten

15.654

16.602

948

17.473

Afschrijvingskosten

3.438

2.882

‒ 556

2.835

Materieel

3.038

2.413

‒ 625

2.471

Waarvan apparaat ICT

0

1.995

Immaterieel

400

469

69

364

Overige lasten

22.307

19.615

‒ 2692

20.928

Aardobservatie

22.307

19.614

‒ 2693

20.927

Dotaties voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere lasten

0

1

1

1

Rentelasten

0

17

17

19

Totaal lasten

88.272

88.129

‒ 143

86.000

     

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

25

360

335

‒ 752

Agentschapsdeel Vpb-lasten

25

27

2

26

Saldo van baten en lasten

0

333

333

‒ 778

Baten

Omzet moederdepartement

De bijdrage van het moederdepartement dient ter dekking van de taken onder de Wet Meteorologie en Seismologie. Daarnaast stelt het moederdepartement aanvullende middelen beschikbaar voor het uitvoeren van aanvullende maatwerk opdrachten.

Tabel 105 Specificatie Omzet moederdepartement (bedragen x €1.000)
 

Begroot 2020

Realisatie 2020

Verschil

Realisatie 2019

Artikel 11 Integraal Waterbeleid

562

612

50

1.271

Artikel 16 Openbaar vervoer en Spoor

45

46

1

45

Artikel 17 Luchtvaart

14

14

0

14

Artikel 19 Klimaat

0

0

75

Artikel 20 Lucht en Geluid

0

0

90

Artikel 23 Meteorologie, Seismologie en Aardobservatie

56.703

56.180

‒ 523

54.098

Nog uit te voeren werkzaamheden

0

‒ 2723

‒ 2.723

‒ 735

Bijdrage RWS

2.370

2.390

20

2.370

ANVS

213

218

5

213

Overig IenW

392

619

227

477

Totaal

60.299

57.356

‒ 2.943

57.918

Waarvan programma

22.307

19.614

‒ 2.693

20.927

     

Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten

 

57.356

 

55.124

Waarvan overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement

 

 

2.794

Toelichting

  • Artikel 11 Integraal Waterbeleid: De hogere baten zijn vooral het gevolg van de nationale adaptatie strategie (€ 0,08 miljoen).

  • Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie: Baten zijn lager door een kasschuif aardobservatie (€ 1,5 miljoen) en een overheveling van de contributie ECMWF naar HGIS (€ 2,4 miljoen), hoger door loon en prijsbijstelling (€ 1,3 miljoen), Masterplan De Bilt (€ 1,5 miljoen), Caribische Nederland (€ 0,3 miljoen) en diverse kleine posten (€ 0,7 miljoen).

  • De realisatie van de nog uit te voeren werkzaamheden bestaat voor -/- € 1,6 miljoen uit middelen naar de balans voor aardobservatie, voor -/- € 0,2 miljoen I-Strategie, voor -/- € 1,0 miljoen het EWC project, -/- € 0,3 miljoen voor Caribisch Nederland en voor -/- € 0,4 miljoen Masterplan De Bilt. Daarnaast is voor het project IT migratie € 0,3 miljoen aan de middelen van de balans gebruikt, ruim € 0,2 miljoen is gebruikt voor zeespiegelstijging en ook ruim € 0,2 miljoen voor diverse kleinere projecten.

  • De overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement bestaan voornamelijk uit gefactureerde bedragen aan RWS (€ 0,4 miljoen) en DCC (€ 0,1 miljoen) en ILT (€ 0,05 miljoen).

Omzet overige departementen

De omzet overige departementen heeft betrekking op van andere departementen (dan IenW) ontvangen vergoedingen voor opdrachten die door KNMI voor die andere departementen zijn uitgevoerd.

Tabel 106 Specificatie Omzet overige departement (bedragen x €1.000)
 

Begroot 2020

Realisatie 2020

Verschil

Realisatie 2019

RIVM

87

90

3

‒ 7

Ministerie van Defensie

1.305

1.307

2

1.166

Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

1.223

1.641

418

999

Ministerie van Buitenlandse Zaken

0

26

26

22

Overig

148

29

‒ 119

239

Totaal

2.763

3.093

330

2.419

Toelichting

De toename EZK (€ 0,4 miljoen) komt vooral door uitvoeren van additionele werkzaamheden zoals bijvoorbeeld op het gebied van infrasound generation. De afname Overig (€ 0,12 miljoen) komt doordat de begrote opbrengsten van VenJ zijn overgenomen door IenW.

Omzet derden

De omzet derden heeft betrekking op vergoedingen voor activiteiten die door het KNMI voor derden partijen, niet zijnde ministeries, zijn uitgevoerd.

Tabel 107 Specificatie omzet derden (bedragen x €1.000)
 

Begroot 2020

Realisatie 2020

Verschil

Realisatie 2019

Luchtvaart

9.497

12.379

2.882

8.897

Projecten extern gefinancierd

13.233

13.235

2

14.141

Dataverstrekkingen en licenties

600

710

110

644

Overig

1.904

1.710

‒ 194

1.931

Totaal

25.234

28.034

2.800

25.613

Toelichting

In 2020 is € 2,8 miljoen meer omzet gerealiseerd dan oorspronkelijk begroot. Dit is met name als gevolg van een extra opbrengsten voor Luchtvaart.

Overige Baten

Rentebaten

De rentebaten in 2020 € 2k (2019: € 1k) bestaan uit ontvangen rente over het tegoed van Eurocontrol. Er is geen rente ontvangen over het saldo op de rekening courant (rentepercentage 0%).

Vrijval voorzieningen

In 2020 is een vrijval van de voorziening onderhanden werk geweest van € 4k (2019: € 4k). Er zijn geen dubieuze debiteuren en er is geen voorziening dubieuze debiteuren getroffen (2019: € 0).

Bijzondere baten

In 2020 is er afgerond € 0 aan bijzondere baten verantwoord (2019: ‒ € 0,7 miljoen).

Lasten

Apparaatskosten

Personele kosten

Tabel 108 Specificatie personele kosten (bedragen x € 1.000)
 

Begroot 2020

Realisatie 2020

Verschil

Realisatie 2019

Personeel

37.793

39.588

1.795

35.896

Specificatie

    

Eigen Personeelskosten

35.772

34.885

‒ 887

32.135

Waarvan loonkosten

 

32.778

 

30.424

Waarvan overige personeelskosten

 

2.107

 

1.711

Inhuur

1.969

4.551

2.582

3.611

Overige personele kosten

52

152

100

150

     

Gemiddeld aantal fte

390,0

370,2

‒ 19,8

357,1

Mutatie fte t.o.v. voorgaand jaar

 

3,7%

 

‒ 4,2%

Loonsom per medewerker

 

88,5

 

85,2

Mutatie salariskosten per medewerker

 

3,9%

 

3,1%

Toelichting

  • De gemiddelde bezetting in 2020 bedraagt 370,2 fte (2019: 357,1 fte), dit is 19,8 fte minder dan begroot voor 2020. De eigen personeelskosten zijn ondanks de toename van het gemiddeld aantal fte toch lager dan begroot (-€ 0,9 miljoen). Daarentegen is de inhuur ruim gestegen ten opzichte van begroot (€ 2,6 miljoen /131%).

  • De inhuur bedraagt 11,5% van de totale personeelskosten. De overschrijding wordt vooral verklaard door inhuur voor verbetering informatievoorziening en modernisering van de waarneeminfrastructuur (€ 3,3 miljoen). Daarnaast is wederom veel ingehuurd, maar minder dan in 2019, doordat het invullen van vacatures lastig is gebleken.

  • Van de medewerkers binnen het KNMI is 11,4% per 31-12-2020 in tijdelijke dienst. In 2019 was dit 13%. Het voortschrijdend jaargemiddelde van verzuim (4,2%) is in 2020 boven de Verbaan norm (4,0% ) en hoger dan in 2019 (3,6%).

Materiële kosten

Tabel 109 Specificatie materiële kosten (bedragen x €1.000)
 

Begroot 2020

Realisatie 2020

Verschil

Realisatie 2019

Materieel

24.734

26.027

1.293

26.322

Contributie Bijdragen

 

652

 

2.779

Onderhoud en exploitatie

 

2.271

 

3.447

Huur en Lease

 

4.971

 

4.866

Bureau, voorlichting en huisvesting

 

1.985

 

1.422

SWO

 

0

 

0

Uitbesteding

 

14.469

 

12.055

Overige Kosten

 

1.679

 

1.753

Toelichting

De contributies zijn € 2,1 miljoen lager dan gerealiseerd in 2019 door overheveling van de contributie ECMWF naar HGIS (in 2020 niet in agentschap). Stijging van de kosten voor de huur (€ 0,1 miljoen) door prijsstijging en door tragere afstoting van delen van het gehuurde pand. Daarnaast een stijging van de kosten van uitbesteding voor subsidieprojecten (€ 1,9 miljoen), en een stijging van de kosten voor de uitbesteding van ICT diensten (€ 0,5 miljoen).

Overige lasten

Rente lasten

De rentelasten in 2020 zijn laag (€ 0,017 miljoen) door lage rente (0,0% ‒ 0,5%) op de bestaande leningen (2019: € 0,019 miljoen).

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten zijn in 2020 lager uitgevallen dan oorspronkelijk begroot. Dit komt met name door het uitblijven van investering en door het later in gebruik nemen van de activa ’s in aanbouw.

Overige lasten

EUMETSAT past jaarlijks haar (meerjaren)budgetten aan op basis van de nieuwste inzichten. Het KNMI past de begroting hier indien nodig op aan, maar verschillen blijven er altijd. Ten opzichte van de oorspronkelijke begroting zijn een aantal projecten van EUMETSAT vertraagd, waardoor er in 2020 aanzienlijk minder kosten zijn gemaakt (€ 2,7 miljoen).

Saldo van baten en lasten

Het resultaat over 2020 is € 0,3 miljoen positief. Het verwachte resultaat in de begroting 2020 was begroot nihil. Voorgesteld wordt om het resultaat ten gunste van het eigen vermogen te brengen.

Balans

Tabel 110 Balans per 31 december 2020 van het agentschap KNMI (bedragen x €1.000)
 

31-12-2020

31-12-2019

Activa

  

Vaste Activa

10.158

11.584

Immateriële vaste activa

464

406

Waarvan software licenties

406

348

Waarvan in ontwikkeling

58

58

Materiële vaste activa

9.694

11.178

Waarvan grond en gebouwen

3.020

3.491

Waarvan installaties en inventaris

1.480

2.362

Waarvan projecten in uitvoering

464

1.078

Waarvan overige materiële vaste activa

4.730

4.247

Vlottende Activa

28.798

23.565

Onderhanden projecten

4.557

5.041

Debiteuren

4.719

3.583

Overige vorderingen en overlopende activa

8.983

829

Liquide middelen

10.539

14.112

Totaal activa:

38.956

35.149

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

498

‒ 135

Exploitatiereserve

165

643

Onverdeeld resultaat

333

‒ 778

Voorzieningen

221

284

Langlopende schulden

6.674

7.281

Leningen bij het Ministerie van Financiën

6.674

7.281

Kortlopende schulden

31.563

27.719

Crediteuren

234

319

Schulden bij het Rijk

‒ 2

0

Belastingen en premies sociale lasten

108

54

Kortlopende deel leningen bij het Ministerie van Financiën

2.059

1.817

Overige schulden en overlopende passiva

29.164

25.529

Totaal passiva

38.956

35.149

Toelichting Balans

Ontwikkeling eigen vermogen

In de tabel hieronder is de ontwikkeling van het eigen vermogen weergegeven.

Tabel 111 Ontwikkeling eigen vermogen (bedragen x €1.000)
 

2015

2016

realisatie 2017

realisatie 2018

realisatie 2019

Begroot 2020

realisatie 2020

1. Eigen vermorgen per 1/1

1.783

2.123

2.256

22

343

343

‒ 135

2. Saldo van Baten en Lasten

340

133

‒ 2.234

21

‒ 778

0

333

3a. Uitkering aan moederdepartement

       

3b. Bijdrage van moederdepartement

       

3c. Overige mutaties

       

3. Totaal directe mutaties in EV

   

300

300

300

300

4. Eigen vermogen per 31/12

2.123

2.256

22

343

‒ 135

643

498

% gemiddelde omzet laatste 3 jaar

2,9%

3,4%

0,0%

0,4%

‒ 0,2%

0,0%

0,6%

In onderstaande tabel staat hoe het eigen vermogen eind 2020 is opgebouwd.

Tabel 112 Eigen vermogen (bedragen x €1.000)
 

31-12-2020

Saldo Eigen vermogen 31/12/2019

643

Bij: Onverdeeld resultaat 2019

‒ 778

Saldo Eigen vermogen 31/12/2020

‒ 135

Bij: Eenmalige uitekering van moederdepartement

300

Bij: Onverdeeld resultaat 2020

333

Saldo Eigen vermogen per 31/12/2020

498

Het KNMI heeft in 2017 een toekomstplan opgesteld. Op basis van deze plannen ontwikkelt het KNMI zich tot een Instituut met een gezonde bedrijfsvoering met een adequate technische infrastructuur om te voorzien in een dienstverlening die aansluit op de ontwikkelingen in de samenleving. Onderdeel van de gemaakte afspraken hierover is het behoedzaam opbouwen van een eigen vermogen. Hiertoe heeft in 2020 vanuit het moederdepartement een vermogensmutatie plaatsgevonden (€ 0,3 miljoen). Het KNMI heeft daarnaast in 2020 een positief resultaat gerealiseerd van € 0,3 miljoen. Dit resultaat is toegevoegd aan het eigen vermogen waarmee de stand eind december 2020 op € 0,5 miljoen positief uitkomt.

Specificatie voorzieningen

Tabel 113 Specificatie voorzieningen (bedragen x €1.000)
 

Wachtgeld

Totaal

Saldo per 1 januari 2020

284

284

Bij:

  

Dotatie

0

0

Af:

  

Vrijval

 

0

Mutaties

63

63

Totaal af:

63

63

Saldo per 31 december 2020

221

221

In 2015 is er een wachtgeldvoorziening gevormd voor een wettelijke en juridische verplichting aan één voormalige medewerker en een reorganisatievoorziening voor een Van-werk-naar-werk kandidaat.

Specificatie vlottende activa en kortlopende schulden

Tabel 114 Specificatie vlottende activa en kortlopende schulden (bedragen x €1.000)
 

Moederdepartement

Overige departementen en agentschappen

Overige derden

Totaal

Debiteuren

2.428

360

1.931

4.719

Nog te ontvangen bedragen

45

8.938

8.983

Crediteuren en overheden

‒ 2

234

232

Belastigen en premies sociale lasten

  

108

108

Kortlopende deelleningen bij het Rijk

0

2.059

0

2.059

Nog te betalen bedragen

4.588

0

24.576

29.164

Toelichting

Debiteuren:

De post onder Overheden betreft met name de contributie ECMWF (€ 2,3 miljoen) en RIVM voor verrekening huurkosten collectieve ruimten (€ 0,4 miljoen). De openstaande post debiteuren derden betreffen m.n. meerdere projecten voor ESA (€ 1,9 miljoen).

Transitorische activa (nog te ontvangen):

De post Vooruitbetaalde kosten en nog te ontvangen derden bestaat voornamelijk uit vorderingen Luchtvaart.

Crediteuren en schulden bij het Rijk:

De positie Crediteuren per 31 december 2020 is ten opzichte van de positie per 31 december 2019 gedaald met € 87k en bestaat uit diverse kleinere posten waarvan de grootste niet meer bedraagt dan € 50 duizend.

Belastingen en premies sociale lasten:

Hieronder zijn is de af te dragen Belasting Toegevoegde Waarde verantwoord voor € 108k (2019: € 54 duizend)

Kortlopende deelleningen bij het Rijk:

Nog te betalen Ministerie van Financiën betreft het kortlopende deel van de lening bij het ministerie van Financiën (€ 2,1 miljoen). Aflossing zal in 2021 plaatsvinden.

Transitorische passiva (nog te betalen):

Moederdepartement

De vooruit ontvangen bedragen overheid hebben betrekking op de bijdragen voor aardobservatie (€ 4,1 miljoen) BES Meteo Seismo (€ 0,16 miljoen) en Caribisch Nederland (€ 0,26 miljoen). Deze bedragen zullen in de komende jaren worden uitgegeven. De stijging van de vooruit ontvangen bedragen overheid wordt voornamelijk veroorzaakt doordat de contributiebetalingen aan EUMETSAT € 1,6 miljoen lager waren dan de in 2020 ontvangen vergoeding.

Overige derden

De vooruit ontvangen bedragen projecten (€ 8,3 miljoen) betreffen vooruit ontvangen bedragen voor subsidie- en maatwerkprojecten. De vooruit ontvangen bedragen zijn gestegen (+ € 0,4 miljoen) ten opzichte van 2019. Projecten met een groot aandeel zijn onder andere EWC ( € 1,0 miljoen), EZK (€ 0,5 miljoen),- I-strategie (€ 0,8 miljoen) en Ruisdael (€ 1,8 miljoen) en MPC (€ 0,3 miljoen). Het bedrag aan onderhanden werk is met € 0,5 miljoen t.o.v. voorgaand jaar gedaald. Onderhanden werk wordt voor een groot deel verklaard door Sesar (€ 1,1 miljoen) en Cabauw Tropomi (€ 0,3 miljoen).

De nog te betalen post (€ 10,5 miljoen) betreft de nog niet in 2020 ontvangen facturen betreffende de BES (€ 0,8 miljoen), van SSC-Campus voor de dienstverlening in het derde en vierde kwartaal en onderhoudskosten (€ 3,7 miljoen) en diverse stelposten (€ 4,3 miljoen) en RWS facilitaire dienstverlening (€ 1,7 miljoen).

Te betalen vakantiedagen (€ 2,8 miljoen) betreft de reservering voor niet opgenomen vakantiedagen voor eigen personeel. Te verrekenen luchtvaartmeteo bestaat uit prijs- en volumeverschillen van de tarieven van 2013 t/m 2020. Het bedrag van € 2,5 miljoen wordt in de komende periode verrekend in het tarief.

Vooruit ontvangen overig (€ 0,4 miljoen) waarvan (€ 0,3 miljoen) afkomstig is van Hirlam.

Kasstroomoverzicht

Tabel 115 Kasstroomoverzicht over 2020 van het agentschap KNMI (bedragen x €1.000)
 

(1) Vastgestelde begroting

(2) Realisatie

(3) = (2) - (1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting

Rekening courant RHB 1 januari 2020

9.850

14.112

4.262

    

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+/+)

3.438

7.300

3.862

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 900

‒ 9.353

‒ 8.453

Totaal operationele kasstroom

2.538

‒ 2.053

‒ 4.591

    

Totaal investeringen (-/-)

‒ 1.700

‒ 1.491

209

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

34

34

Totaal investeringskasstroom

‒ 1.700

‒ 1.457

243

    

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

300

300

Aflossingen op leningen (-/-)

‒ 2.750

‒ 1.817

933

Beroep op leenfaciliteit (+)

1.700

1.453

‒ 247

Totaal financieringskasstroom

‒ 750

‒ 64

686

    

Rekening courant RHB 31 december 2020 (=1+2+3+4) (maximale roodstand 0,5 miljoen Euro)

9.938

10.538

600

Toelichting

Operationele kasstroom

De ontvangsten operationele kasstroom bestaan uit het saldo van baten en lasten (€ 0,3 miljoen), afschrijvingskosten (€ 2,9 miljoen), afname van de onderhande projecten (€ 0,5 miljoen) en een toename van de schulden (€ 3,6 miljoen). De toename van de schulden wordt voornamelijk veroorzaakt door een stijging van de vooruit ontvangen bedragen voor projecten (€ 0,8 miljoen) en Aardobservatie (€ 1,6 miljoen).

De uitgaven operationele kasstroom bestaan uit toename kortlopende vorderingen (€ 9,4 miljoen), afname voorzieningen (€ 0,1 miljoen). De toename kortlopende vorderingen bestaat voornamelijk uit een stijging van de te ontvangen bedragen Eurocontrol (€ 8,0 miljoen) en door een stijging van de nog te betalen bedragen (€ 0,8 miljoen).

Investeringskasstroom

De investeringen in 2020 hebben betrekking op investeringen in Sesar (€ 0,5 miljoen), bedrijfsauto’s (€ 0,3 miljoen), PWS Biral (€ 0,2 miljoen), Argo floats (€ 0,1 miljoen) en diverse (vervangings-)investeringen van vooral waarneemapparatuur.

Financieringskasstroom

In 2020 is er voor € 1,5 miljoen een beroep op de leenfaciliteit ter financiering van de investeringen in activa in 2020. In 2020 € 1,8 miljoen afgelost (2019: € 1,7 miljoen) en loopt hiermee, net zoals vorig jaar, achter op de begroting.

Daarnaast is ten behoeve van het behoedzaam opbouwen van het eigen vermogen een directe vermogensmutatie gedaan vanuit het moederdepartement (€ 0,3 miljoen). Tussen eigenaar en opdrachtgever is afgesproken dat deze storting jaarlijks plaatsvindt tot het jaar 2023.

Doelmatigheidsindicatoren

Tabel 116 Doelmatigheidsindicatoren KNMI
  

2016

2017

2018

2019

2020

Begroting 2020

Kostprijs per product1

       
 

Percentage Overhead

103

97

106

100

97

106

 

fte's indirect

92

104

99

92

103

87

        

Tarieven/uur

 

95

96

104

106

115

112

        

Omzet per productgroep

       
 

Meteorologie

54.544

52.649

56.831

61.975

66.721

63.078

 

Seismologie

2.096

2.898

3.158

3.048

2.148

2.912

 

Aardobservatie

17.318

22.207

23.145

20.927

19.614

22.307

        

FTE- per 31 december (gemiddelde)

 

372

383

373

357

370

390

        

Saldo van baten en lasten (%)

 

0%

‒ 3%

0%

‒ 1%

0%

0%

        

Algemene weerverwachtignen en adviezen

       
 

afwijking min temperatuur (ºC)

0,44

0,34

0,17

0,31

0,03

ABS(<0,5)

 

afwijking max temperatuur (ºC)

‒ 0,36

‒ 0,31

‒ 0,34

‒ 0,41

‒ 0,3

ABS(<0,5)

 

gem afwijking wind snelheid (m/s)

0,26

‒ 0,12

‒ 0,1

0,13

‒ 0,03

ABS(<1,0)

Maritieme verwachtingen

       
 

tijdigheid marifoonbericht (%)

98,9

99,4

99,8

99,5

99,5

>99

1

= indexcijfer, 2015 =100

Toelichting

Kostprijs per product

Het percentage overhead is iets gedaald ten opzichte van 2019 (-0,2%) door een iets sterkere stijging van de totale kosten (5,3%) ten opzichte van de overheadkosten die ook zijn gestegen (4,5%). De stijging van het aantal fte’s indirect wordt veroorzaakt door een stijging van het aantal fte’s. De totale gemiddelde bezetting is gestegen met 13,2 fte, een navenant evenredig deel daarvan heeft betrekking op indirecte fte’s.

Tarieven per uur

De tarieven per uur zijn gestegen met 8,5%. Enerzijds is sprake van een stijging van de loonkosten per fte met 4,7%, anderzijds stijgt het tarief door een stijging van de productieve uren per fte (1,4%). De stijging van de loonkosten wordt veroorzaakt een stijging van de bruto salarissen (4,5%) en gestegen pensioenpremies (0,8%). Daartegenover staat een daling van de toelagen (0,7%) en een daling van de inbesteding (0,3%).

FTE per 31 december (gemiddelde)

Het aantal fte’s is lager dan begroot omdat het moeilijk bleek om bestaand en nieuwe vacatures op te vullen.

De indicatoren ten aanzien van algemene weers- en maritieme verwachtingen geven een indruk van de tijdigheid van de berichtgeving door het KNMI en de gemiddelde afwijking van verwachte waardes voor temperatuur en windsnelheid ten opzichte van de uiteindelijk waargenomen waardes.

Licence