Inleiding
Per 1 januari 2023 zijn de Rijksbeveiliging (RB) en de Rijkslogistiek (RL) ondergebracht in één zelfstandig agentschap, Rijksorganisatie Beveiliging en Logistiek (RBL).
Rijksbeveiliging vervult een onmisbare functie binnen de Rijksoverheid. Ze beveiligt met zo’n 1.250 beveiligingsprofessionals meer dan 450 (rijks)locaties voor ruim 30 afnemers. Er zijn in 2024 gemiddeld 694 fte’s in vaste dienst. Verder werkt de Rijksbeveiliging met particuliere beveiligingsorganisaties (PBO’s). Bij die samenwerking houdt de Rijksbeveiliging toezicht op voorwaarden en werkwijze. Er is een afspraak met de branche en bonden gemaakt om op bedrijfskritische locaties 100% ambtelijke bezetting te creëren. De rijkslocaties en afnemers zijn ministeries en uitvoeringsorganisaties, maar ook belangrijke waterkeringen. Naast de (rijks)locaties beveiligt de Rijksbeveiliging ook zo’n 120 (inter)nationale rijksevenementen.
De Rijkslogistiek verzorgt transport- en koeriersdiensten voor ministeries en agentschappen. De dienst richt zich vooral op vertrouwelijke en gerubriceerde zendingen. Als wettelijke taak heeft de dienst het bezorgen van gerechtelijke brieven voor het Openbaar Ministerie. De Rijkslogistiek werkt met een vaste bezetting van 135 fte (gemiddeld) medewerkers, waarbij er ook gebruik wordt gemaakt van een flexibele schil in de vorm van uitzendkrachten. Daarnaast werkt de dienst via aanbestedingscontracten met onderaannemers. Jaarlijks bezoekt Rijkslogistiek ongeveer één miljoen adressen.
De dienstverlening van RBL aan de afnemers is goeddeels ongewijzigd gebleven ten opzichte van 2023.
Financieel resultaat
De financiële situatie van RBL per ultimo 2024 toont een negatief resultaat van € 1,6 mln. Dit resultaat kan voornamelijk worden verklaard door nadelige effecten van stijgende kosten inkoop beveiligingsdiensten en hogere loonkosten door cao-afspraken.
Staat van baten en lasten
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | Realisatie 2023 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | 148.964 | 153.730 | 4.766 | 129.915 |
waarvan omzet moederdepartement | 43.545 | 41.717 | ‒ 1.828 | 34.962 |
waarvan omzet overige departementen | 105.322 | 111.150 | 5.828 | 94.295 |
waarvan omzet derden | 97 | 863 | 766 | 658 |
Rentebaten | 0 | 377 | 377 | 38 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 10 | 10 | 0 |
Totaal baten | 148.964 | 154.117 | 5.153 | 129.953 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 65.984 | 87.307 | 21.323 | 67.327 |
- Personele kosten | 53.136 | 70.657 | 17.521 | 54.216 |
waarvan eigen personeel | 51.021 | 66.462 | 15.441 | 50.409 |
waarvan inhuur externen | 219 | 2.385 | 2.166 | 2.177 |
waarvan overige personele kosten | 1.896 | 1.810 | ‒ 86 | 1.630 |
- Materiële kosten | 12.848 | 16.650 | 3.802 | 13.111 |
waarvan apparaat ICT | 1080 | 1.112 | 32 | 1011 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 10.764 | 13.176 | 2.412 | 11.331 |
waarvan overige materiële kosten | 1.004 | 2.362 | 1.358 | 769 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | 82.646 | 68.123 | ‒ 14.523 | 61.879 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 334 | 291 | ‒ 43 | 198 |
- Materieel | 59 | 60 | 1 | 99 |
waarvan apparaat ICT | 10 | 26 | 16 | 46 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 49 | 34 | ‒ 15 | 53 |
- Immaterieel | 275 | 231 | ‒ 44 | 99 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 148.964 | 155.721 | 6.757 | 129.404 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | ‒ 1.604 | ‒ 1.604 | 549 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | ‒ 1.604 | ‒ 1.604 | 549 |
Toelichting
Baten
Omzet
De realisatie op de omzet is hoger vanwege de hogere daadwerkelijke indexatie. Bij de ontwerpbegroting is rekening gehouden met 7,7% en de uiteindelijke indexatie betreft 14,3%, dit heeft een financieel effect van € 9,1 mln. Daarnaast is de omzet bij Rijksbeveiliging (RB) lager vanwege leveringsproblemen bij de private beveiligingsorganisaties (PBO). Deze hebben te kampen met personeelstekorten vanwege de krapte op de arbeidsmarkt (effect is € 4,4 mln.).
Omzet per product / dienstverlening
x € 1.000 | Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil 2024 |
---|---|---|---|
Rijksbeveiliging | 128.572 | 130.156 | 1.584 |
Structurele Dienstverlening | 122.425 | 121.347 | ‒ 1.078 |
Extra Dienstverlening | 4.733 | 5.867 | 1.134 |
Overige omzet | 1.414 | 2.942 | 1.528 |
Rijkslogistiek | 20.392 | 23.715 | 3.323 |
Rijksdocumenten | 9.159 | 10.009 | 850 |
Koeriersdiensten | 4.402 | 3.881 | ‒ 521 |
Transportdiensten | 6.831 | 9.825 | 2.994 |
Zelftesten | 0 | 0 | 0 |
148.964 | 153.871 | 4.907 | |
Nagekomen baten voorgaande jaren | 0 | ‒ 141 | ‒ 141 |
Rijksorganisatie Beveiliging en Logistiek | 148.964 | 153.730 | 4.766 |
Rijksbeveiliging
De gerealiseerde omzet Rijksbeveiliging over 2024 bedraagt € 130,1 mln., bestaande uit omzet Structurele Dienstverlening (€ 121,3 mln.), Extra Dienstverlening (€ 5,9 mln.) en overige omzet (€ 2,9 mln.). Dit is een afwijking van € 1,6 mln. ten opzichte van de Ontwerpbegroting.
Er is sprake van een daling van de omzet Structurele Dienstverlening van € 1,1 mln., ondanks een hogere indexatie in vergelijking met de ontwerpbegroting (13,2% versus 8,1%.). Deze hogere indexatie heeft een financieel effect van € 5,8 mln. De daling van de omzet wordt grotendeels verklaard door de leveringsproblemen (€ 6,8 mln.).
De stijging van omzet Extra dienstverlening wordt grotendeels veroorzaakt door de hogere indexatie en deels door een toenemende vraag naar deze dienstverlening. De overige omzet is € 1,5 mln. hoger grotendeels vanwege een stijgende dienstverlening van Bureau specials en een aantal maatwerkopdrachten.
Rijkslogistiek
De gerealiseerde omzet Rijkslogistiek over 2024 bedraagt € 23,7 mln., bestaande uit omzet Rijksdocumenten (€ 10,0 mln.), Koeriersdiensten (€ 3,9 mln.), Transportdiensten (€ 9,8 mln.). Er is sprake van een stijging van € 3,3 mln. ten opzichte van de Ontwerpbegroting.
Bij Rijksdocumenten is er sprake van een stijging van € 0,9 mln. Dit is volledig toe te rekenen aan de hogere indexatie (15,5% versus 4,5%). Daarentegen is er sprake van een daling bij de omzet Koeriersdiensten (€ 0,5 mln.), ondanks een hogere indexatie (20,8% versus 4,5%). Dit heeft een positief financieel effect van € 0,7 mln. De daling in de omzet heeft te maken met een daling van de vraag naar dienstverlening vanwege aflopende coronamaatregelen en heeft een negatief financieel effect van € 1,2 mln. Er is sprake van een stijging van de omzet bij Transportdiensten van € 3,0 mln. Dit komt deels door de hogere indexatie (20,8% versus 4,5%) en heeft een positief financieel effect van € 1,1 mln. De overige stijging betreft een stijgende vraag naar thuiswerkbenodigdheden van ambtenaren en repeterend transport (€ 1,9 mln.)
Omzet per departement
x € 1.000 | Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil |
---|---|---|---|
Moederdepartement | 43.545 | 41.717 | ‒ 1.828 |
Overige departementen | |||
Economische Zaken en Klimaat | 821 | 878 | 57 |
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | 2.411 | 2.564 | 153 |
Justitie en Veiligheid | 42.426 | 45.093 | 2.667 |
Buitenlandse Zaken | 338 | 358 | 20 |
Defensie | 366 | 377 | 11 |
Financiën | 31.228 | 32.650 | 1.422 |
Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 44 | 45 | 1 |
Infrastructuur en Waterstaat | 19.221 | 20.143 | 922 |
Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 3.509 | 3.747 | 238 |
Algemene Zaken | 3.130 | 3.352 | 222 |
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 1.829 | 1.943 | 114 |
105.322 | 111.150 | 5.828 | |
Derden | 97 | 863 | 766 |
Totaal | 148.964 | 153.730 | 4.766 |
De afwijking van de gerealiseerde omzet per departement ten opzichte van de Ontwerpbegroting kan voornamelijk worden verklaard door de effecten van indexatie van 13,2% (RB) en 15,5% (RL) op de verkooptarieven.
Rentebaten
Als gevolg van de positieve ontwikkeling van de rekening courant verhouding met Ministerie van Financiën heeft RBL een rentebate van € 0,4 mln.
Vrijval en dotatie voorzieningen
Er zijn geen voorzieningen getroffen voor RBL.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
x € 1.000 | Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 |
---|---|---|
Ambtenaren in dienst | 51.021 | 65.641 |
Gedetacheerde ambtenaren | 0 | 821 |
Salariskosten regulier | 51.021 | 66.462 |
Overige personele uitgaven | 1.896 | 1.810 |
Externe inhuur | 219 | 2.385 |
Totaal | 53.136 | 70.657 |
Gemiddeld aantal fte’s | 675 | 830 |
Gemiddeld salariskosten | 75.587 | 80.075 |
De realisatie op kosten eigen personeel is € 15,4 mln. hoger dan begroot. Dit heeft te maken met het in dienst nemen van ambtelijke medewerkers bij Rijksbeveiliging vanwege Het Nieuwe Evenwicht (HNE). De doelstelling van HNE is om bedrijfskritische objecten voor 100% met eigen personeel te bezetten waardoor er een flinke uitbreiding van eigen personeel is benodigd. Daarnaast is het Organisatie en Formatieplan in 2024 geïmplementeerd. Dit heeft geleid tot een lichte stijging van fte’s op staf.
De realisatie op inhuur is hoger vanwege benodigde inhuur op projecten en vervanging bij ziekte.
Materiële kosten en kosten uitbesteed werk en andere externe kosten
x € 1.000 | Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 |
---|---|---|
PIOFACH diensten | 10.764 | 13.176 |
ICT | 1.080 | 1.112 |
Overig materieel | 1.004 | 2.362 |
Totaal | 12.848 | 16.650 |
Inkoop t.b.v. productie | 82.646 | 68.123 |
82.646 | 68.123 |
Er is sprake van een hogere bijdrage (€ 2,4 mln.) aan de SSO’s. Dit heeft met name te maken met de stijging van het aantal fte’s.
De overige materiele kosten zijn € 1,3 mln. hoger dan begroot wat is veroorzaakt door hogere kosten bedrijfskleding (door stijging van het aantal FTE's) en lasten voorgaande jaren.
Uitbesteed werk en andere externe kosten
De realisatie op kosten uitbesteed werk en andere externe kosten is € 14,5 mln. lager dan begroot. Deze onderschrijding kan worden verklaard door een verschil op de indexatie van deze kosten (€ 6,0 mln.) en minder uitbesteed werk als gevolg van het in dienst nemen van ambtelijk personeel bij Rijksbeveiliging waardoor minder beroep is gedaan op de PBO’s (€ 8,5 mln.).
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten ad € 0,3 mln. zijn voor € 0,2 mln. immaterieel (TMS-systeem) en voor € 0,1 mln. materieel.
Saldo van baten en lasten
Het negatief saldo van baten en lasten 2024 van € 1,6 mln. is ten laste van de balanspost ‘onverdeeld resultaat’ gebracht. Dit resultaat kan voornamelijk worden verklaard door nadelige effecten van stijgende kosten inkoop beveiligingsdiensten en hogere loonkosten door cao-afspraken.
Balans
2024 | 2023 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 1.622 | 1.172 |
Immateriële vaste activa | 832 | 1.064 |
Materiële vaste activa | 790 | 108 |
waarvan grond en gebouwen | ||
waarvan machines en installaties | 11 | 10 |
waarvan andere vaste bedrijfsmiddelen | 779 | 98 |
waarvan vaste bedrijfsmiddelen in uitvoering en vooruitbetaald op materiële vaste activa | ||
waarvan niet aan de bedrijfsuitvoering dienstbaar | ||
Vlottende activa | 17.451 | 25.778 |
Voorraden | 0 | |
waarvan grond- en hulpstoffen | ||
waarvan onderhanden werk | ||
waarvan gereed product en handelsgoederen | ||
waarvan vooruitbetaald op voorraaden | ||
Vorderingen | 6.499 | 5.089 |
waarvan debiteuren | 1.841 | 2.104 |
waarvan overige vorderingen | ||
waarvan overlopende activa | 4.658 | 2.985 |
Liquide middelen | 10.952 | 20.689 |
Totaal activa: | 19.073 | 26.950 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 2.828 | 4.432 |
Bestemmingsfonds(en) | ||
Pok / Wau reserve | ||
Exploitatiereserve | 4.432 | 3.883 |
Onverdeeld resultaat | ‒ 1.604 | 549 |
Voorzieningen | 0 | 0 |
Langlopende schulden | 0 | 0 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | ||
Kortlopende schulden | 16.245 | 22.518 |
Crediteuren | 17 | 1.949 |
Belastingen en premies sociale lasten | ||
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | ||
Overige schulden | ||
Overlopende passiva | 16.228 | 20.569 |
Totaal passiva | 19.073 | 26.950 |
Toelichting
Activa
Vaste activa
Immateriële vaste activa
De opgenomen investering betreft kosten ten behoeve van het nieuwe orderadministratie en planningssysteem (TMS) bij RL. De beschikkingsmacht die RBL heeft over TMS vloeit voort uit licentieafspraken met de leverancier. Met de leverancier zijn contractuele afspraken gemaakt over het gebruiksrecht van de TMS-licenties tot 1 maart 2024 met een mogelijke verlenging tot 1 maart 2027. TMS is in 2023 in gebruik genomen, waarna de afschrijving is gestart rekening houdend met de termijn waarover RBL het gebruiksrecht heeft over de licenties.
Vaste bedrijfsmiddelen
De opgenomen investering betreft met name de aanschaf van 4 nieuwe vrachtwagens in 2024.
Vlottende activa
Debiteuren
De post debiteuren bestaat uit het: moederdepartement van BZK € 0,6 mln. en overige departementen € 1,2 mln.
Overige vorderingen en overlopende activa
Het aandeel van het moederdepartement ministerie van BZK bedraagt € 1,0 mln., het aandeel overige departementen € 3,4 mln. en het aandeel derden € 0,2 mln.
Liquide middelen
Alle tegoeden van RBL worden aangehouden bij de Rijkshoofdboekhouding.
Passiva
Eigen vermogen
Het verloop in het eigen vermogen is in 2024 als volgt:
POK/Wau reserve | Exploitatie-reserve | Onverdeeld resultaat | Totaal | ||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | € | € | € | € | |||
Stand 1 januari 2024 | 0 | 3.883 | 549 | 4.432 | |||
Verwerking onverdeeld resultaat 2023 | 0 | 549 | ‒ 549 | 0 | |||
Afstorting naar eigenaar | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Resultaat 2024 | 0 | 0 | ‒ 1.604 | ‒ 1.604 | |||
Stand 31 december 2024 | 0 | 4.432 | ‒ 1.604 | 2.828 |
Na verwerking van het resultaat 2024 resteert een positief eigen vermogen van € 2,8 mln.
Kortlopende schulden
Crediteuren
Het crediteurenbedrag heeft volledig betrekking op derden.
Overige schulden en overlopende passiva
Het aandeel van het moederdepartement ministerie van BZK bedraagt € 8,9 mln., het aandeel overige departementen € 0,8 mln. en het aandeel derden € 6,5 mln.
De overige schulden en overlopende passiva bestaan uit € 7,8 mln. nog te betalen kosten, € 2,1 mln. vooruitgefactureerde bedragen en € 6,3 mln. voor personeelsgerelateerde verplichtingen.
Kasstroomoverzicht
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 200 | 20.689 | 20.489 |
totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 148.964 | 152.705 | 3.741 | |
totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 148.618 | ‒ 161.701 | ‒ 13.083 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 346 | ‒ 8.996 | ‒ 9.342 |
totaal investeringen (-/-) | ‒ 450 | ‒ 741 | ‒ 291 | |
totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 450 | ‒ 741 | ‒ 291 |
eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
aflossingen op leningen (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 96 | 10.952 | 10.856 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De negatieve operationele kasstroom is met name het gevolg van actieve betalingen van openstaande verplichtingen ultimo 2024.
Investeringskasstroom
Dit betreft met name de uitgaande kasstroom als gevolg van investeringen in nieuwe voertuigen bij Rijkslogistiek (RL) in 2024.
Doelmatigheidsindicatoren
Realisatie | Vastgestelde begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | |
Omschrijving Generiek Deel | |||||
Kostprijzen per product RB | n.v.t. | n.v.t. | 138,8 | 153,3 | 147,8 |
Kostprijzen per product RL | n.v.t. | n.v.t. | 146,1 | 162,6 | 146,8 |
Tarieven/uur RB | n.v.t. | n.v.t. | 138,8 | 153,3 | 147,8 |
Tarieven/uur RL | n.v.t. | n.v.t. | 141,6 | 158,1 | 142,3 |
Omzet per productgroep (PxQ) RB | n.v.t. | n.v.t. | 71 | 85,5 | 80 |
Omzet per productgroep (PxQ) RL | n.v.t. | n.v.t. | 109,3 | 125,8 | 110 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | n.v.t. | n.v.t. | 544,7 | 830,5 | 675 |
Saldo van baten en lasten (%) | n.v.t. | n.v.t. | 0,3% | ‒ 1,0% | 0,0% |
Kwaliteitsindicator - MTO RBO | n.v.t. | n.v.t. | >7 | >7 | >7 |
Toelichting
De doelmatigheidsindicatoren van vóór 2022 ontbreken omdat RBL pas sinds 2023 een zelfstandig agentschap is.
De kostprijs per product, de tarieven/uur en de omzet per productgroep RB stijgen ten opzichte van de ontwerpbegroting met 5,5 omdat de indexatie 13,2% is geworden ten opzichte van 7,7% in de ontwerpbegroting.
De kostprijs per product, de tarieven/uur en de omzet per productgroep RL stijgen ten opzichte van de ontwerpbegroting met 15,8 omdat de indexatie 20,3% is geworden ten opzichte van 4,5% in de ontwerpbegroting.
Het aantal fte’s is toegenomen doordat er veel beveiligers zijn aangenomen in het kader van Het Nieuwe Evenwicht.
Het saldo van baten en lasten bedraagt in 2024 ‒ 1,0 %.