Base description which applies to whole site

17. Jaarverantwoording agentschap Rijksorganisatie Beveiliging en Logistiek (RBL) per 31 december 2024

Inleiding

Per 1 januari 2023 zijn de Rijksbeveiliging (RB) en de Rijkslogistiek (RL) ondergebracht in één zelfstandig agentschap, Rijksorganisatie Beveiliging en Logistiek (RBL).

Rijksbeveiliging vervult een onmisbare functie binnen de Rijksoverheid. Ze beveiligt met zo’n 1.250 beveiligingsprofessionals meer dan 450 (rijks)locaties voor ruim 30 afnemers. Er zijn in 2024 gemiddeld 694 fte’s in vaste dienst. Verder werkt de Rijksbeveiliging met particuliere beveiligingsorganisaties (PBO’s). Bij die samenwerking houdt de Rijksbeveiliging toezicht op voorwaarden en werkwijze. Er is een afspraak met de branche en bonden gemaakt om op bedrijfskritische locaties 100% ambtelijke bezetting te creëren. De rijkslocaties en afnemers zijn ministeries en uitvoeringsorganisaties, maar ook belangrijke waterkeringen. Naast de (rijks)locaties beveiligt de Rijksbeveiliging ook zo’n 120 (inter)nationale rijksevenementen.

De Rijkslogistiek verzorgt transport- en koeriersdiensten voor ministeries en agentschappen. De dienst richt zich vooral op vertrouwelijke en gerubriceerde zendingen. Als wettelijke taak heeft de dienst het bezorgen van gerechtelijke brieven voor het Openbaar Ministerie. De Rijkslogistiek werkt met een vaste bezetting van 135 fte (gemiddeld) medewerkers, waarbij er ook gebruik wordt gemaakt van een flexibele schil in de vorm van uitzendkrachten. Daarnaast werkt de dienst via aanbestedingscontracten met onderaannemers. Jaarlijks bezoekt Rijkslogistiek ongeveer één miljoen adressen.

De dienstverlening van RBL aan de afnemers is goeddeels ongewijzigd gebleven ten opzichte van 2023.

Financieel resultaat

De financiële situatie van RBL per ultimo 2024 toont een negatief resultaat van € 1,6 mln. Dit resultaat kan voornamelijk worden verklaard door nadelige effecten van stijgende kosten inkoop beveiligingsdiensten en hogere loonkosten door cao-afspraken.

Staat van baten en lasten

Tabel 86 Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap RBL 2024 (bedragen x € 1.000)1
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

Realisatie 2023 (4)

Baten

    

- Omzet

148.964

153.730

4.766

129.915

waarvan omzet moederdepartement

43.545

41.717

‒ 1.828

34.962

waarvan omzet overige departementen

105.322

111.150

5.828

94.295

waarvan omzet derden

97

863

766

658

Rentebaten

0

377

377

38

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

10

10

0

Totaal baten

148.964

154.117

5.153

129.953

     

Lasten

    

Apparaatskosten

65.984

87.307

21.323

67.327

- Personele kosten

53.136

70.657

17.521

54.216

waarvan eigen personeel

51.021

66.462

15.441

50.409

waarvan inhuur externen

219

2.385

2.166

2.177

waarvan overige personele kosten

1.896

1.810

‒ 86

1.630

- Materiële kosten

12.848

16.650

3.802

13.111

waarvan apparaat ICT

1080

1.112

32

1011

waarvan bijdrage aan SSO's

10.764

13.176

2.412

11.331

waarvan overige materiële kosten

1.004

2.362

1.358

769

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

82.646

68.123

‒ 14.523

61.879

Rentelasten

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

334

291

‒ 43

198

- Materieel

59

60

1

99

waarvan apparaat ICT

10

26

16

46

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

49

34

‒ 15

53

- Immaterieel

275

231

‒ 44

99

Overige lasten

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

148.964

155.721

6.757

129.404

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

‒ 1.604

‒ 1.604

549

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

‒ 1.604

‒ 1.604

549

1

Voor de jaarverslagen van de BLA's heeft een stelselwijziging plaatsgevonden. Omwille van consistente weergave zijn de vergelijkende cijfers met terugwerkende kracht aangepast, waardoor de stand realisatie apparaatskosten 2023 hier verschilt van het Jaarverslag 2023.

Toelichting

Baten

Omzet

De realisatie op de omzet is hoger vanwege de hogere daadwerkelijke indexatie. Bij de ontwerpbegroting is rekening gehouden met 7,7% en de uiteindelijke indexatie betreft 14,3%, dit heeft een financieel effect van € 9,1 mln. Daarnaast is de omzet bij Rijksbeveiliging (RB) lager vanwege leveringsproblemen bij de private beveiligingsorganisaties (PBO). Deze hebben te kampen met personeelstekorten vanwege de krapte op de arbeidsmarkt (effect is € 4,4 mln.).

Omzet per product / dienstverlening

Tabel 87 Omzet per product / dienstverlening

x € 1.000

Vastgestelde begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

Rijksbeveiliging

128.572

130.156

1.584

Structurele Dienstverlening

122.425

121.347

‒ 1.078

Extra Dienstverlening

4.733

5.867

1.134

Overige omzet

1.414

2.942

1.528

    

Rijkslogistiek

20.392

23.715

3.323

Rijksdocumenten

9.159

10.009

850

Koeriersdiensten

4.402

3.881

‒ 521

Transportdiensten

6.831

9.825

2.994

Zelftesten

0

0

0

    
 

148.964

153.871

4.907

    

Nagekomen baten voorgaande jaren

0

‒ 141

‒ 141

Rijksorganisatie Beveiliging en Logistiek

148.964

153.730

4.766

Rijksbeveiliging

De gerealiseerde omzet Rijksbeveiliging over 2024 bedraagt € 130,1 mln., bestaande uit omzet Structurele Dienstverlening (€ 121,3 mln.), Extra Dienstverlening (€ 5,9 mln.) en overige omzet (€ 2,9 mln.). Dit is een afwijking van € 1,6 mln. ten opzichte van de Ontwerpbegroting.

Er is sprake van een daling van de omzet Structurele Dienstverlening van € 1,1 mln., ondanks een hogere indexatie in vergelijking met de ontwerpbegroting (13,2% versus 8,1%.). Deze hogere indexatie heeft een financieel effect van € 5,8 mln. De daling van de omzet wordt grotendeels verklaard door de leveringsproblemen (€ 6,8 mln.).

De stijging van omzet Extra dienstverlening wordt grotendeels veroorzaakt door de hogere indexatie en deels door een toenemende vraag naar deze dienstverlening. De overige omzet is € 1,5 mln. hoger grotendeels vanwege een stijgende dienstverlening van Bureau specials en een aantal maatwerkopdrachten.

Rijkslogistiek

De gerealiseerde omzet Rijkslogistiek over 2024 bedraagt € 23,7 mln., bestaande uit omzet Rijksdocumenten (€ 10,0 mln.), Koeriersdiensten (€ 3,9 mln.), Transportdiensten (€ 9,8 mln.). Er is sprake van een stijging van € 3,3 mln. ten opzichte van de Ontwerpbegroting.

Bij Rijksdocumenten is er sprake van een stijging van € 0,9 mln. Dit is volledig toe te rekenen aan de hogere indexatie (15,5% versus 4,5%). Daarentegen is er sprake van een daling bij de omzet Koeriersdiensten (€ 0,5 mln.), ondanks een hogere indexatie (20,8% versus 4,5%). Dit heeft een positief financieel effect van € 0,7 mln. De daling in de omzet heeft te maken met een daling van de vraag naar dienstverlening vanwege aflopende coronamaatregelen en heeft een negatief financieel effect van € 1,2 mln. Er is sprake van een stijging van de omzet bij Transportdiensten van € 3,0 mln. Dit komt deels door de hogere indexatie (20,8% versus 4,5%) en heeft een positief financieel effect van € 1,1 mln. De overige stijging betreft een stijgende vraag naar thuiswerkbenodigdheden van ambtenaren en repeterend transport (€ 1,9 mln.)

Omzet per departement

Tabel 88 Omzet per departement

x € 1.000

Vastgestelde begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil

Moederdepartement

43.545

41.717

‒ 1.828

    

Overige departementen

   

Economische Zaken en Klimaat

821

878

57

Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

2.411

2.564

153

Justitie en Veiligheid

42.426

45.093

2.667

Buitenlandse Zaken

338

358

20

Defensie

366

377

11

Financiën

31.228

32.650

1.422

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

44

45

1

Infrastructuur en Waterstaat

19.221

20.143

922

Volksgezondheid, Welzijn en Sport

3.509

3.747

238

Algemene Zaken

3.130

3.352

222

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

1.829

1.943

114

 

105.322

111.150

5.828

Derden

97

863

766

Totaal

148.964

153.730

4.766

De afwijking van de gerealiseerde omzet per departement ten opzichte van de Ontwerpbegroting kan voornamelijk worden verklaard door de effecten van indexatie van 13,2% (RB) en 15,5% (RL) op de verkooptarieven.

Rentebaten

Als gevolg van de positieve ontwikkeling van de rekening courant verhouding met Ministerie van Financiën heeft RBL een rentebate van € 0,4 mln.

Vrijval en dotatie voorzieningen

Er zijn geen voorzieningen getroffen voor RBL.

Lasten

Apparaatskosten

Personele kosten

Tabel 89 Personele kosten

x € 1.000

Vastgestelde begroting 2024

Realisatie 2024

Ambtenaren in dienst

51.021

65.641

Gedetacheerde ambtenaren

0

821

Salariskosten regulier

51.021

66.462

Overige personele uitgaven

1.896

1.810

Externe inhuur

219

2.385

Totaal

53.136

70.657

   

Gemiddeld aantal fte’s

675

830

Gemiddeld salariskosten

75.587

80.075

De realisatie op kosten eigen personeel is € 15,4 mln. hoger dan begroot. Dit heeft te maken met het in dienst nemen van ambtelijke medewerkers bij Rijksbeveiliging vanwege Het Nieuwe Evenwicht (HNE). De doelstelling van HNE is om bedrijfskritische objecten voor 100% met eigen personeel te bezetten waardoor er een flinke uitbreiding van eigen personeel is benodigd. Daarnaast is het Organisatie en Formatieplan in 2024 geïmplementeerd. Dit heeft geleid tot een lichte stijging van fte’s op staf.

De realisatie op inhuur is hoger vanwege benodigde inhuur op projecten en vervanging bij ziekte.

Materiële kosten en kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

Tabel 90 Materiële kosten en kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

x € 1.000

Vastgestelde begroting 2024

Realisatie 2024

PIOFACH diensten

10.764

13.176

ICT

1.080

1.112

Overig materieel

1.004

2.362

Totaal

12.848

16.650

   

Inkoop t.b.v. productie

82.646

68.123

 

82.646

68.123

Er is sprake van een hogere bijdrage (€ 2,4 mln.) aan de SSO’s. Dit heeft met name te maken met de stijging van het aantal fte’s.

De overige materiele kosten zijn € 1,3 mln. hoger dan begroot wat is veroorzaakt door hogere kosten bedrijfskleding (door stijging van het aantal FTE's) en lasten voorgaande jaren.

Uitbesteed werk en andere externe kosten

De realisatie op kosten uitbesteed werk en andere externe kosten is € 14,5 mln. lager dan begroot. Deze onderschrijding kan worden verklaard door een verschil op de indexatie van deze kosten (€ 6,0 mln.) en minder uitbesteed werk als gevolg van het in dienst nemen van ambtelijk personeel bij Rijksbeveiliging waardoor minder beroep is gedaan op de PBO’s (€ 8,5 mln.).

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten ad € 0,3 mln. zijn voor € 0,2 mln. immaterieel (TMS-systeem) en voor € 0,1 mln. materieel.

Saldo van baten en lasten

Het negatief saldo van baten en lasten 2024 van € 1,6 mln. is ten laste van de balanspost ‘onverdeeld resultaat’ gebracht. Dit resultaat kan voornamelijk worden verklaard door nadelige effecten van stijgende kosten inkoop beveiligingsdiensten en hogere loonkosten door cao-afspraken.

Balans

Tabel 91 Balans per 31 december 2024 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2023

Activa

  

Vaste activa

1.622

1.172

Immateriële vaste activa

832

1.064

Materiële vaste activa

790

108

waarvan grond en gebouwen

  

waarvan machines en installaties

11

10

waarvan andere vaste bedrijfsmiddelen

779

98

waarvan vaste bedrijfsmiddelen in uitvoering en vooruitbetaald op materiële vaste activa

  

waarvan niet aan de bedrijfsuitvoering dienstbaar

  

Vlottende activa

17.451

25.778

Voorraden

 

0

waarvan grond- en hulpstoffen

  

waarvan onderhanden werk

  

waarvan gereed product en handelsgoederen

  

waarvan vooruitbetaald op voorraaden

  

Vorderingen

6.499

5.089

waarvan debiteuren

1.841

2.104

waarvan overige vorderingen

  

waarvan overlopende activa

4.658

2.985

Liquide middelen

10.952

20.689

Totaal activa:

19.073

26.950

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

2.828

4.432

Bestemmingsfonds(en)

  

Pok / Wau reserve

  

Exploitatiereserve

4.432

3.883

Onverdeeld resultaat

‒ 1.604

549

Voorzieningen

0

0

Langlopende schulden

0

0

Leningen bij het Ministerie van Financiën

  

Kortlopende schulden

16.245

22.518

Crediteuren

17

1.949

Belastingen en premies sociale lasten

  

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

  

Overige schulden

  

Overlopende passiva

16.228

20.569

Totaal passiva

19.073

26.950

Toelichting

Activa

Vaste activa

Immateriële vaste activa

De opgenomen investering betreft kosten ten behoeve van het nieuwe orderadministratie en planningssysteem (TMS) bij RL. De beschikkingsmacht die RBL heeft over TMS vloeit voort uit licentieafspraken met de leverancier. Met de leverancier zijn contractuele afspraken gemaakt over het gebruiksrecht van de TMS-licenties tot 1 maart 2024 met een mogelijke verlenging tot 1 maart 2027. TMS is in 2023 in gebruik genomen, waarna de afschrijving is gestart rekening houdend met de termijn waarover RBL het gebruiksrecht heeft over de licenties.

Vaste bedrijfsmiddelen

De opgenomen investering betreft met name de aanschaf van 4 nieuwe vrachtwagens in 2024.

Vlottende activa

Debiteuren

De post debiteuren bestaat uit het: moederdepartement van BZK € 0,6 mln. en overige departementen € 1,2 mln.

Overige vorderingen en overlopende activa

Het aandeel van het moederdepartement ministerie van BZK bedraagt € 1,0 mln., het aandeel overige departementen € 3,4 mln. en het aandeel derden € 0,2 mln.

Liquide middelen

Alle tegoeden van RBL worden aangehouden bij de Rijkshoofdboekhouding.

Passiva

Eigen vermogen

Het verloop in het eigen vermogen is in 2024 als volgt:

Tabel 92 Eigen vermogen
 

POK/Wau reserve

 

Exploitatie-reserve

 

Onverdeeld resultaat

 

Totaal

    

x € 1.000

 

 

 

Stand 1 januari 2024

0

 

3.883

 

549

 

4.432

Verwerking onverdeeld resultaat 2023

0

 

549

 

‒ 549

 

0

Afstorting naar eigenaar

0

 

0

 

0

 

0

Resultaat 2024

0

 

0

 

‒ 1.604

 

‒ 1.604

Stand 31 december 2024

0

 

4.432

 

‒ 1.604

 

2.828

Na verwerking van het resultaat 2024 resteert een positief eigen vermogen van € 2,8 mln.

Kortlopende schulden

Crediteuren

Het crediteurenbedrag heeft volledig betrekking op derden.

Overige schulden en overlopende passiva

Het aandeel van het moederdepartement ministerie van BZK bedraagt € 8,9 mln., het aandeel overige departementen € 0,8 mln. en het aandeel derden € 6,5 mln.

De overige schulden en overlopende passiva bestaan uit € 7,8 mln. nog te betalen kosten, € 2,1 mln. vooruitgefactureerde bedragen en € 6,3 mln. voor personeelsgerelateerde verplichtingen.

Kasstroomoverzicht

Tabel 93 Kasstroomoverzicht over 2024 (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

200

20.689

20.489

 

totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

148.964

152.705

3.741

 

totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 148.618

‒ 161.701

‒ 13.083

2.

Totaal operationele kasstroom

346

‒ 8.996

‒ 9.342

 

totaal investeringen (-/-)

‒ 450

‒ 741

‒ 291

 

totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 450

‒ 741

‒ 291

 

eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

 

eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

0

 

aflossingen op leningen (-/-)

0

0

0

 

beroep op leenfaciliteit (+)

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

0

0

0

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

96

10.952

10.856

Toelichting

Operationele kasstroom

De negatieve operationele kasstroom is met name het gevolg van actieve betalingen van openstaande verplichtingen ultimo 2024.

Investeringskasstroom

Dit betreft met name de uitgaande kasstroom als gevolg van investeringen in nieuwe voertuigen bij Rijkslogistiek (RL) in 2024.

Doelmatigheidsindicatoren

Tabel 94 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024
 

Realisatie

Vastgestelde begroting

2021

2022

2023

2024

2024

Omschrijving Generiek Deel

     

Kostprijzen per product RB

n.v.t.

n.v.t.

138,8

153,3

147,8

Kostprijzen per product RL

n.v.t.

n.v.t.

146,1

162,6

146,8

Tarieven/uur RB

n.v.t.

n.v.t.

138,8

153,3

147,8

Tarieven/uur RL

n.v.t.

n.v.t.

141,6

158,1

142,3

Omzet per productgroep (PxQ) RB

n.v.t.

n.v.t.

71

85,5

80

Omzet per productgroep (PxQ) RL

n.v.t.

n.v.t.

109,3

125,8

110

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

n.v.t.

n.v.t.

544,7

830,5

675

Saldo van baten en lasten (%)

n.v.t.

n.v.t.

0,3%

‒ 1,0%

0,0%

      

Kwaliteitsindicator - MTO RBO

n.v.t.

n.v.t.

>7

>7

>7

Toelichting

De doelmatigheidsindicatoren van vóór 2022 ontbreken omdat RBL pas sinds 2023 een zelfstandig agentschap is.

De kostprijs per product, de tarieven/uur en de omzet per productgroep RB stijgen ten opzichte van de ontwerpbegroting met 5,5 omdat de indexatie 13,2% is geworden ten opzichte van 7,7% in de ontwerpbegroting.

De kostprijs per product, de tarieven/uur en de omzet per productgroep RL stijgen ten opzichte van de ontwerpbegroting met 15,8 omdat de indexatie 20,3% is geworden ten opzichte van 4,5% in de ontwerpbegroting.

Het aantal fte’s is toegenomen doordat er veel beveiligers zijn aangenomen in het kader van Het Nieuwe Evenwicht.

Het saldo van baten en lasten bedraagt in 2024 ‒ 1,0 %.

Licence