Inleiding
De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) maakt betrouwbaar en zinvol gebruik van identiteitsproducten voor iedereen mogelijk. Onze belangrijkste taken zijn het beheer van de Basisregistratie Personen (BRP), het stelsel van reisdocumenten, de voorzieningen voor het Caribische deel van Nederland, de uitgifte van Burgerservicenummers (BSN), en de Meldpunten Fouten in Overheidsregistraties (MFO) en het Centrale Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).
Wij streven ernaar een weerbare en wendbare partner te zijn, om vanuit verbinding met onze omgeving leidend te zijn in toekomstbestendige en veilige identiteitsproducten. Vanuit die visie geven we invulling aan onze werkzaamheden.
Ons strategisch plan bevat een aantal thema’s die richting geven aan de producten die wij leveren, de dienstverlening die we bieden, de relaties die wij aangaan, en het functioneren van RvIG zelf als organisatie. Deze thema’s zijn:
– De veiligheid en betrouwbaarheid van identiteitsproducten verhogen;
– Werken vanuit de behoefte;
– Weerbaar en wendbaar partnerschap;
– Toezicht functie versterken;
– Waardevol en aantrekkelijk werkgeverschap.
Ontwikkelingen en bedrijfsvoering
Om de organisatie in de toekomst weerbaar en wendbaar te maken, heeft RvIG vanuit het in 2024 gestarte organisatie ontwikkeltraject de missie en visie herijkt. Aan de hand van onze visie op het gebied van identiteitsmiddelen en -gegevens hebben we ook een strategisch kader en een technologische visie opgesteld om richting te geven aan de agenda. Daarnaast zijn nieuwe kernwaarden geformuleerd die aansluiten op de RvIG-cultuur. Dat zijn betrouwbaarheid, dienstbaarheid, en professionaliteit. In aanvulling op onze missie werken we daarmee zowel intern als extern aan een ecosysteem waarin RvIG vanuit verbinding met de omgeving bijdraagt aan toekomstbestendige en veilige identiteitsproducten.
Verder is in 2024 vooruitgang geboekt op het uitwerken van een beter ondersteunende structuur van de organisatie. Deze is gericht op het voortbrengingsproces («Van idee tot implementatie»,) zodat RvIG effectiever de resultaten van de projecten en programma’s op kan leveren.
Gekeken is naar het creëren van een evenwichtige balans in het run-change-innovatie portfolio, gebaseerd op budgetten die hiervoor beschikbaar zijn. Hierbij hoort ook het actualiseren van een meerjarig beeld van BRP en Reisdocumenten met als doel om de financiële governance toekomstbestendig te maken.
RvIG heeft in de Stand van de uitvoering de vier geïdentificeerde dilemma’s verder uitgewerkt in structurele knelpunten. Daarbij zijn concrete voorbeelden nader onderzocht. Aansluitend daarop zijn een aantal aandachtspunten en actievoorstellen geformuleerd voor RvIG zelf, voor andere uitvoeringsorganisaties, en voor beleid en politiek. De dilemma’s zijn:
– Waar we mee werken: arbeidsmarkt en ambities;
– Wat we doen: nu aanpakken of vooruitkijken;
– Samenwerking: beleid en uitvoering;
– Hoe we het doen: veiligheid of wendbaarheid.
In 2024 is met succes het nieuwe model paspoorten en identiteitskaarten in gebruik genomen. Met dit nieuwe model is de veiligheid en betrouwbaarheid aanzienlijk verbeterd. Daarnaast is functiescheiding ingevoerd in het uitgifteproces bij de uitgevende instanties. Elke gemeente is nu wettelijk verplicht om een beveiligingsfunctionaris aan te stellen die verantwoordelijk is voor beheer van en toezicht op de naleving van de beveiligingsprocedures bij de aanvraag en uitgifte van identiteitsdocumenten.
Met het experimentbesluit Dataminimalisatie BRP levert RvIG voortaan informatieproducten in plaats van gegevens. Dat draagt bij aan dataminimalisatie, scheelt veel tijd en vermindert fouten. Verbetering van informatievoorziening en zoekfuncties in de BRP maakt het voor gebruikers van de BRP makkelijker informatie te vinden en te verwerken.
Staat van baten en lasten
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | 2023 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | 189.992 | 229.170 | 39.178 | 121.937 |
waarvan omzet moederdepartement | 52.884 | 79.854 | 26.970 | 64.158 |
waarvan omzet overige departementen | 0 | 62 | 62 | 247 |
waarvan omzet derden | 137.108 | 149.254 | 12.146 | 57.532 |
Rentebaten | 0 | 237 | 237 | 1.158 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 29.017 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 189.992 | 229.407 | 39.415 | 152.112 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 185.261 | 209.479 | 24.218 | 153.084 |
- Personele kosten | 41.046 | 49.532 | 8.486 | 42.092 |
waarvan eigen personeel | 28.026 | 31.881 | 3.855 | 27.087 |
waarvan inhuur externen | 11.987 | 16.749 | 4.762 | 14.150 |
waarvan overige personele kosten | 1.033 | 902 | ‒ 131 | 855 |
- Materiële kosten | 144.215 | 159.947 | 15.732 | 110.992 |
waarvan apparaat ICT | 375 | 0 | ‒ 375 | 39 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 200 | 185 | ‒ 15 | 227 |
waarvan overige materiële kosten | 143.640 | 159.762 | 16.122 | 110.726 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 11.540 | 9.454 | ‒ 2.086 | 7.218 |
- Materieel | 9.060 | 5.496 | ‒ 3.564 | 4.916 |
waarvan apparaat ICT | 200 | 0 | ‒ 200 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 8.860 | 5.496 | ‒ 3.364 | 4.916 |
- Immaterieel | 2.480 | 3.958 | 1.478 | 2.302 |
Overige lasten | 11.739 | 0 | ‒ 11.739 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 11.739 | 0 | ‒ 11.739 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 208.540 | 218.933 | 10.393 | 160.302 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 18.548 | 10.474 | 29.022 | ‒ 8.190 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 18.548 | 10.474 | 29.022 | ‒ 8.190 |
Toelichting
Baten
Omzet
Omzet moederdepartement
De omzet moederdepartement is € 27 mln. hoger dan de begroting.
Bij BRP valt dit bedrag uiteen in € 4,6 mln. voor de naheffing op het verbruik van BRP en door een verschuiving van omzet derden naar omzet moederdepartement.
Voor de overige opdrachten is een verschil van € 2,7 mln. aanwezig dat is ontstaan door hogere ICT kosten en personeelskosten dan begroot. Daarnaast is € 5,8 mln. meer omzet gerealiseerd op projecten zoals Toekomst BRP en BSN/BRP in Caribisch gebied.
Omzet overige departementenDe realisatie van € 62.000 komt door een afrekening van het project ID gedetineerden die voor 50% door het ministerie van Justitie en Veiligheid is gefinancierd.
Omzet derden
De omzet derden bestaat uit het tarief gefinancierde BRP-berichtenverkeer en de verstrekte reisdocumenten. In totaal is de begroting met € 12,1 mln. overschreden. De realisatie van de omzet reisdocumenten is € 17 mln. hoger dan begroot. Dit komt doordat meer reisdocumenten zijn verstrekt dan verwacht in 2024. Uit de huidige praktijk blijkt dat het aantal uitgegeven reisdocumenten lastig exact te voorspellen is vanwege veel factoren die invloed hebben. Daarnaast is de omzet derden van BRP lager dan begroot. Dit komt voornamelijk doordat een verschuiving heeft plaatsgevonden naar omzet moederdepartement.
Rentebaten
In 2024 zijn vanwege een positief rentepercentage rentebaten gerealiseerd.
Vrijval voorzieningen
Een vrijval van een voorziening is in 2024 niet aan de orde omdat RvIG van het Ministerie van Financiën goedkeuring heeft gekregen om de komende 10 jaar voor Reisdocumenten gebruik te maken van een egalisatiereserve.
Lasten
Personele kosten
Eigen personeel
De ambtelijke personele kosten zijn in 2024 € 3,9 mln. hoger dan begroot. Dit komt door de CAO wijzigingen die niet geheel waren voorzien in de begroting.
Inhuur externen
Kosten voor externe inhuur zijn € 4,8 mln. hoger dan begroot ten gevolge van personele inzet op tijdelijke opdrachten zoals Toekomst BRP en Vernieuwing Reisdocumentenstelsel (VRS). Gezien de tijdelijke aard van deze werkzaamheden en de schaarste van ICT-personeel op de arbeidsmarkt wordt hier externe inhuur voor ingezet. Daarnaast wordt ook ingehuurd op moeilijk in te vullen vacatures binnen RvIG.
Overige personele kosten
De overige personeelskosten zijn binnen de begroting gebleven. Per saldo komt dit doordat de opleidingskosten achterblijven op de begroting. Dit komt mede doordat binnen RvIG een herstructurering plaatsvindt waardoor in 2024 niet is gestart met grote opleidingstrajecten. Daarnaast zijn de kosten lager door de detachering van RvIG medewerkers bij andere overheidsonderdelen.
Materiële kosten
Overige materiële kosten
De materiële kosten omvatten de kosten voor overhead en de kosten die direct of indirect nodig zijn voor het realiseren van de producten van RvIG, zoals de kosten voor het berichtenverkeer of de productiekosten van de reisdocumenten. De materiële kosten zijn € 15,7 mln. hoger dan begroot. Dit komt door aanzienlijke hogere dan begrote productiekosten € 9,8 mln als gevolg van hogere aantallen aangevraagde reisdocumenten. Het restant wordt grotendeels verklaard door hogere technische en applicatiebeheer kosten.
Afschrijvingskosten
Materieel
De afschrijvingskosten op materiële vaste activa zijn uitgekomen op afgerond € 5,5 mln. Beduidend lager dan de begroting van 2024 doordat minder is aangeschaft in 2024 dan oorspronkelijk gepland.
Immaterieel
De afschrijvingskosten op immateriële vaste activa betreffen de afschrijvingen van in gebruik genomen ICT-voorzieningen met name in het domein van reisdocumenten. De begroting wordt met € 1,5 mln. overschreden. Dit heeft te maken met activeringen binnen Reisdocumenten ten aanzien van VRS, RAAS (Reisdocumenten Aanvraag-en Archiefstation) en deels het nieuwe model Paspoort 2024.
Saldo van baten en lasten
Het gerealiseerde saldo van baten en lasten ad € 10,5 mln. positief betreft een negatief resultaat ad € 12,5 mln. bij het beheer van de BRP, welke wordt verrekend met de schuld aan gebruikers van de BRP en een positief resultaat ad € 22,7 mln. bij het beheer en de uitgifte van de reisdocumenten, welke wordt toegevoegd aan de egalisatiereserve en over een periode van 10 jaar wordt verrekend. Het restant wordt verklaard door een positief resultaat op de RvIG-brede bedrijfsvoering.
Balans
2024 | 2023 | |
Activa | ||
Vaste activa | 56.430 | 42.624 |
Immateriële vaste activa | 39.616 | 33.791 |
Materiële vaste activa | 16.814 | 8.833 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 1.347 | 6.011 |
waarvan projecten in uitvoering | 14.839 | 2.786 |
waarvan overige materiële vaste activa | 628 | 36 |
Vlottende activa | 43.163 | 41.791 |
Voorraden en onderhanden projecten | 908 | 908 |
Debiteuren | 5.177 | 8.871 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 26.093 | 19.760 |
Liquide middelen | 10.985 | 12.252 |
Totaal activa: | 99.593 | 84.415 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 29.404 | 6.459 |
Pok / Wau reserve | 0 | 0 |
Exploitatiereserve | 6.460 | 5.301 |
Egalisatiereserve | 22.707 | 0 |
Onverdeeld resultaat | 237 | 1.158 |
Voorzieningen | 0 | 0 |
Langlopende schulden | 0 | 0 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Kortlopende schulden | 70.189 | 77.956 |
Crediteuren | 10.375 | 6.244 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Overige schulden en overlopende passiva | 59.814 | 71.712 |
Totaal passiva | 99.593 | 84.415 |
Toelichting
Activa
Vaste activa
Immateriële vaste activa
Ten behoeve van de nieuwe infrastructuur worden door RvIG applicaties ontwikkeld.
Materiële vaste activa
Installaties en inventarissen
De investering in installaties betreft de vervanging en ingebruikname van de systemen ten behoeve van het aanvragen en uitgeven van reisdocumenten.
Projecten in uitvoering
In 2024 zijn uitgaven gedaan ten behoeve van het aanvragen, registreren en uitgeven van reisdocumenten. Vooralsnog zijn deze voorzieningen nog niet allemaal in gebruik genomen omdat ze nog in ontwikkeling zijn.
Vlottende activa
Voorraden en onderhanden projecten
In verband met de wereldwijde schaarste van microchips houdt RvIG een strategische voorraad aan van chips die nodig zijn voor de productie van reisdocumenten.
Debiteuren
De totale vordering op het moederdepartement bedraagt € 1,7 mln. Dit heeft hoofdzakelijk betrekking op de BRP. De totale vordering op andere departementen bedraagt € 0,8 mln. De vordering op derden ad € 2,7 mln. heeft ook betrekking op de BRP.
Overige vorderingen en overlopende activa
De nog te ontvangen bedragen moederdepartement van afgerond € 10 mln. bestaan onder andere uit te ontvangen bijdrages voor diverse opdrachten.
De overige vorderingen en overlopende activa met betrekking tot derden ad € 16 mln. bestaan voornamelijk uit vooruitbetaalde kosten en nog te factureren omzet met betrekking tot de BRP en reisdocumenten. In dit bedrag is ook de schuld van BRP gebruikers van € 2,3 mln. opgenomen. Een klein deel van deze vordering (€ 60.464) heeft betrekking op vorderingen op overige departementen.
Liquide middelen
RvIG beschikt per 31 december 2024 over afgerond € 11,0 mln. aan liquide middelen.
Passiva
Eigen vermogen
Exploitatiereserve
De Regeling agentschappen stelt dat het een baten-lastenagentschap is toegestaan om reserves tot een bedrag van 5% van de gemiddelde jaaromzet over de afgelopen drie jaren aan te houden. RvIG blijft onder het toegestane percentage in 2024.
Egalisatiereserve
Vanuit het Ministerie van Financiën is toestemming gegeven om een egalisatiereserve te vormen van het resultaat van reisdocumenten. In 2024 bedraagt dit € 22,7 mln.
Onverdeeld resultaat
Het onverdeelde resultaat bestaat uit de rentebaten van RvIG.
Kortlopende schulden
Crediteuren
De facturen die nog betaald moeten worden aan onder overige departementen ressorterende organisaties bedragen ultimo 2024 € 3,4 mln. De facturen die betrekking hebben op derden ad € 6,9 mln. betreffen de productiekosten van de reisdocumenten, maandelijkse berichtkosten, licenties en de inhuur van externen.
De overige crediteuren betreffen openstaande schulden aan het moederdepartement (€ 342).
Overige schulden en overlopende passiva
De nog te betalen bedragen aan moederdepartement van € 46,6 mln. bestaan voornamelijk uit te verrekenen resultaten afgeronde opdrachten uit 2024 en oudere boekjaren. Daarnaast is sprake van vooruitontvangen bedragen, nog te betalen huisvestingskosten en namens moederdepartement geïnde extra bijdragen BRP.
De schulden aan overige departementen betreffen € 0,2 mln. De overige nog te betalen bedragen ad € 13 mln. worden in de loop van 2025 verrekend.
Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
In 2019 is in samenspraak met de inspecteur van belastingen geconcludeerd dat RvIG met betrekking tot de VPB voor de activiteiten reisdocumenten als onderneming aangemerkt moet worden. Er is een beroep gedaan op de vrijstelling van een wettelijke taak zodat de aanslag nihil zal zijn. De overige activiteiten zijn in 2017 vrijgesteld. De financiële administratie zal aangepast moeten worden als er sprake is van een belastingplicht. In 2024 hebben zich geen wijzigingen voorgedaan die leiden tot herziening van de vrijstelling en dus een belastingplicht.
In 2019 is een langlopende verplichting ten behoeve van de productie van reisdocumenten aangegaan. Deze verplichting loopt tot 31 maart 2029. De omvang van de resterende verplichting is afhankelijk van het aantal aangevraagde en geproduceerde reisdocumenten in de contractperiode.
Kasstroomoverzicht
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 21.886 | 12.252 | ‒ 9.634 |
totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 189.992 | 228.041 | 38.049 | |
totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 185.261 | ‒ 209.284 | ‒ 24.023 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 4.731 | 18.757 | 14.026 |
totaal investeringen (-/-) | ‒ 4.877 | ‒ 20.024 | ‒ 15.147 | |
totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 4.877 | ‒ 20.024 | ‒ 15.147 |
eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
aflossingen op leningen (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 21.740 | 10.985 | ‒ 10.755 |
Toelichting
Operationele Kasstroom
De positieve kasstroom is per saldo te verklaren door de hogere in 2024 ontvangen omzet inzake reisdocumenten.
Investeringskasstroom
In 2024 heeft RvIG afgerond € 20 mln. geïnvesteerd. Dit betreffen hoofdzakelijk investeringen in de voorzieningen ten behoeve van het aanvragen, registreren en uitgeven van reisdocumenten en wordt met name veroorzaakt door investeringen in RAAS, VRS en Model 2024.
Doelmatigheidsindicatoren
Realisatie | Vastgestelde begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | |
Omschrijving Generiek Deel | |||||
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 252 | 279 | 296 | 284 | 324 |
Saldo van baten en lasten (%) | 25,60% | 1,40% | ‒ 5,38% | 4,57% | ‒ 9,20% |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||
Kostprijzen per product (in €) | |||||
Reisdocumenten: Paspoort 5 jaar | 23,68 | 24,01 | 24,66 | 26,56 | 26,07 |
Reisdocumenten: Paspoort 10 jaar | 41,9 | 42,49 | 43,64 | 47,00 | 46,15 |
Identiteitskaart 5 jaar | 7,52 | 7,63 | 7,84 | 8,44 | 6,59 |
Identiteitskaart 10 jaar | 38,64 | 39,18 | 40,24 | 43,34 | 37,61 |
Beschikbaarheid | |||||
Beschikbaarheid GBA netwerk | 100% | 100% | 100% | 100% | 100,0% |
Beschikbaarheid GBA-V | 100% | 100% | 100% | 100% | 99,9% |
Responsetijd GBA-V | <3 sec | < 3 sec | <3 sec | <3 sec | < 3 sec |
Beschikbaarheid basisregister | 100% | 100% | 100% | 100% | 99,9% |
Beschikbaarheid verificatieregister | 100% | 100% | 100% | 100% | 99,9% |
Beschikbaarheid BSN | 100% | 100% | 100% | 100% | 99,9% |
Toelichting
Generiek deel
Fte-totaal
Het ambtelijk personeel is in 2024 afgenomen. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het moeilijk om aan goed gekwalificeerd personeel te komen.
Saldo van baten en lasten
In de toelichting hierboven wordt het saldo van de baten en lasten verklaard.
Specifiek deel
Reis- en identiteitsdocumenten
De kostprijzen van de reisdocumenten lopen jaarlijks iets op vanwege de indexatie van de prijzen.
Beschikbaarheid
De normen van alle indicatoren ten aanzien van beschikbaarheid zijn in 2024 wederom gehaald.