Base description which applies to whole site

4.7 Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf

Inleiding

Het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf (RVOB) bestaat uit twee directies, namelijk de directies Vastgoed en Ontwikkeling. De hoofddoelstelling van de Directie Vastgoed is het doelmatig in gebruik geven van rijksvastgoed en het doelmatig verkopen van overtollig rijksvastgoed. De Directie Ontwikkeling is de ontwikkelpoot van de dienst en opereert namens het Rijk bij de planvorming en in sommige gevallen bij de uitvoering van complexe ruimtelijke projecten.

Staat van baten en lasten

Baten-lastenagentschap RVOB
Begroting van het baten-lastenagentschap voor het jaar 2015 (bedragen x € 1.000)
 

2013 Stand Slotwet

2014

1e suppletoire begroting

2015

2016

2017

2018

2019

Baten

             

Omzet moederdepartement

21.888

24.079

20.315

19.289

18.000

17.454

17.454

Omzet overige departementen

46

100

50

50

50

50

50

Omzet derden

1.764

1.350

13.541

34.941

63.909

88.230

100.711

– waarvan omzet KORV

0

0

11.841

33.241

62.209

86.530

99.011

Rentebaten

172

20

124

124

124

124

124

Vrijval voorzieningen

425

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

9

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

24.304

25.549

34.030

54.404

82.083

105.858

118.339

               

Lasten

             

Apparaatskosten

20.852

21.949

33.230

53.095

80.112

103.413

115.608

– personele kosten

15.902

15.453

16.590

15.548

14.711

14.350

14.350

– waarvan eigen personeel

14.721

15.053

15.690

14.648

13.811

13.450

13.450

– waarvan externe inhuur

1.181

400

900

900

900

900

900

– materiële kosten

4.950

6.496

16.640

37.547

65.401

89.063

101.258

– waarvan apparaat ICT

1.261

1.400

1.400

1.400

1.400

1.400

1.400

– waarvan bijdrage SSO’s

661

750

750

750

750

750

750

– waarvan inkoopwaarde KORV

0

0

10.964

30.687

57.386

79.802

91.254

– waarvan huisvesting en overige kosten RVOB

3.028

4.346

2.923

2.923

2.476

2.378

2.378

– waarvan verkoopkosten KORV

0

0

55

252

519

743

913

– waarvan onderhoud KORV

0

0

548

1.535

2.870

3.990

4.563

Rentelasten

0

0

274

767

1.435

1.995

2.282

– waarvan financiering KORV

0

0

274

767

1.435

1.995

2.282

Afschrijvingskosten

329

312

356

345

308

308

333

– materieel

306

287

331

320

283

283

308

– waarvan apparaat ICT

0

233

262

257

230

248

286

– immaterieel

23

25

25

25

25

25

25

Overige kosten

0

3.100

0

0

0

0

0

– dotaties voorzieningen

0

0

0

0

0

0

0

– bijzondere lasten

0

3.100

0

0

0

0

0

Totaal lasten

21.181

25.361

33.860

54.207

81.855

105.716

118.223

               

Saldo van baten en lasten

3.123

188

170

197

228

142

116

Toelichting op baten en lasten (aparte kop lasten ..ook aparte kop baten?)

Uitgangspunt voor de begroting van baten en lasten van het RVOB is een kostendekkende exploitatie.

In de meerjarige apparaatbegroting zijn de diverse taakstellingen van het kabinet Rutte (I en II) geheel verwerkt. Grotendeels worden deze taakstellingen opgevangen door efficiënter te werken, wat in het neerwaarts verloop van de gehanteerde uurtarieven en de kostprijzen per product tot uiting komt. Als gevolg van de taakstellingen neemt de post Omzet moederdepartement over de jaren af. De invulling van de taakstellingen vindt plaats binnen de personele en materiële lasten en zal met name worden bereikt door een natuurlijk personeelsverloop en terughoudend personeelsbeleid. Voor een deel van taakstelling Rutte II (€ 1,8 mln. vanaf 2018) is tot op heden nog geen invulling gevonden. Momenteel worden de besparingsmogelijkheden onderzocht, zoals versobering van de dienstverlening. Hier zal overleg over moeten plaatsvinden tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.

KORV

Het nieuwe Kader Overname Rijksvastgoed (KORV) houdt in dat het RVOB met ingang van 1 juli 2014 de verplichting krijgt al het overtollig (rijks)vastgoed over te nemen tegen directe betaling op het moment van overname door het RVOB. De afstotende partijen ontvangen direct 60% van de overnamesom. De overige 40% (of een deel daarvan) wordt jaarlijks betaald ná verkoop van het betreffende vastgoed door het RVOB, mits en voor zover het netto verkoopresultaat van de deelportefeuille dat toelaat. Indien na de nabetaling een positief resultaat overblijft, zal dit op basis van een 50/50 verhouding verdeeld worden tussen het RVOB en de ministeries die vastgoed hebben overgedragen.

Het vastgoed wordt bij overname geactiveerd op onderhanden werk op de balans van het RVOB en tussentijds gemaakte kosten worden hieraan toegevoegd. Bij verkoop worden de verkoopopbrengsten en de hiermee verband houdende verwervingskosten en verkoopkosten verantwoord in de begroting van baten en lasten.

Door een ontbreken aan empirische kennis aangaande dit stelsel, zijn in deze begroting de opbrengsten en kosten als even hoog ingeschat. Onderstaande tabel geeft een samenvattend overzicht van de in de begrotingstabel verwerkte KORV omzet en lasten.

Omzet en kosten KORV
 

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Omzet KORV

   

11.841

33.241

62.209

86.530

99.011

Kostprijs inkopen objecten

   

10.964

30.687

57.386

79.802

91.254

Verkoopkosten (1% verkoopwaarde)

   

55

252

519

743

913

Opslag planmatig onderhoud (5% verkoopwaarde)

   

548

1.535

2.870

3.990

4.563

Rentekosten

   

274

767

1.435

1.995

2.282

Kostprijs verkopen

   

11.841

33.241

62.210

86.530

99.011

Saldo KORV

nvt

nvt

0

0

0

0

0

Omzet moederdepartement

De omzet moederdepartement (€ 20,3 mln.) heeft betrekking op de bijdrage van het moederdepartement aan het agentschap.

Producten (x € 1.000)

Omzet

Producten (x € 1.000)

Omzet

Homogeen

 

Heterogeen

 

Erfpacht

902

Beheerstaken in eigen beheer

577

Huur

3.776

Verkopen

6.335

Pacht

1.508

Aankopen

75

Medegebruik

1.697

Taxaties en Advies

1.706

Behandelen zakelijke lasten

886

Projectopdrachten gebiedsontwikkeling

417

Onbeheerde nalatenschappen

924

Business cases gebiedsontwikkeling

1.058

Bodemmaterialen

244

Adviezen over ontwikkelmogelijkheden

210

Totaal

9.937

Totaal

10.378

Omzet overige departementen

De omzet betreft vergoedingen in verband met te verrichten taxaties ten behoeve van overige departementen.

Omzet derden

De betreffende omzet heeft betrekking op:

  • Opbrengsten omzet KORV in verband met verkoopopbrengsten uit gerealiseerde KORV-projecten, in 2015 € 11,8 mln. De verkoopopbrengsten zijn geraamd op basis van de te verwachten overtolligstellingen van de ministeries na 1 juli 2014 en de verwachte doorlooptijden van de te verkopen objecten;

  • Opbrengsten Domeinen Roerende Zaken (DRZ) i.v.m. ICT-dienstverlening (€ 1,0 mln.);

  • Opbrengst activiteiten in verband met Onbeheerde nalatenschappen (€ 0,2 mln.);

  • Opbrengst externe taxatiewerkzaamheden en ureninzet voor tijdelijk beheer (€ 0,5 mln.).

Rentebaten

De rentebaten zijn berekend op basis van een rentevoet van 1,24%.

Lasten

De personele kosten zijn met ingang van 2015 gebaseerd op de rijksbrede kostensoortentabel. Dit heeft tot gevolg dat er een verschuiving heeft plaatsgevonden van materiële kosten naar personele kosten. Het betreft de categorieën reis- en verblijfkosten, opleiding en wervingskosten, kosten Arbo en kosten Landsadvocaat.

De materiële kosten (€ 16,6 mln.) bestaan grotendeels uit inkoopwaarde KORV-kosten (€ 11 mln.), huisvestingskosten (€ 2,9 mln.) en automatiseringskosten (€ 1,4 mln.).

In verband met de verkoop van KORV projecten zijn de gerelateerde aankopen en gemaakte verkoopkosten vanuit de balans (onderhanden werk) ten laste van het resultaat gebracht, bedrag € 11,8 mln.

Kasstroomoverzicht

Baten Kasstroomoverzicht over het jaar 2015 (bedragen x € 1.000)-lastenagentschap RVOB
   

2013 Stand Slotwet

2014

1e suppletoire begroting

2015

2016

2017

2018

2019

1.

Rekening courant RHB 1 januari 2015 + depositorekeningen

29.100

20.003

18.286

16.935

16.440

15.876

14.986

2.

Totaal operationele kasstroom

– 3.435

– 6.467

– 919

– 91

– 78

– 165

– 165

 

-/- totaal investeringen

– 5.696

– 23.631

– 81.244

– 69.234

– 62.289

– 64.496

– 64.252

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

6.824

19.373

36.680

52.099

61.311

3.

Totaal investeringskasstroom

– 5.696

– 23.631

– 74.420

– 49.861

– 25.609

– 12.397

– 2.941

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

– 76

– 188

– 170

– 197

– 229

– 142

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

0

0

0

0

0

0

 

Aflossingen op leningen (-/-)

0

0

– 6.824

– 19.373

– 36.680

– 52.099

– 61.311

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

8.417

23.200

81.000

69.000

62.000

64.000

64.000

4.

Totaal financieringskasstroom

8.417

23.124

73.988

49.457

25.123

11.672

2.547

5.

Rekening courant RHB 1 januari 2015 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (noot: maximale roodstand 0,5 miljoen euro)

28.386

13.029

16.935

16.440

15.876

14.986

14.427

Toelichting bij het kasstroomoverzicht

  • 1. Het jaar 2013 betreft de daadwerkelijke realisatiegegevens. Het jaar 2014 betreft de gegevens Ontwerpbegroting 2014. De eindstanden 2013 – beginstanden 2014, respectievelijk eindstanden 2014 – beginstanden 2015, sluiten om deze reden niet aan.

  • 2. De totale operationele kasstroom komt tot stand door het resultaat van baten en lasten te vermeerderen met de geplande afschrijvingen en te verminderen met de onttrekking aan voorzieningen (betalingen).

  • 3.a De investeringen hebben betrekking op aankoop van gronden, gebouwen en activering van plan- en uitvoeringskosten met betrekking tot gebiedsontwikkelingsprojecten (€ 31 mln.) en KORV projecten (€ 50 mln.). Hiernaast is sprake van ICT (vervangings)investeringen (€ 0,2 mln.).

  • 3.b De boekwaarde van de desinvesteringen betreft de verkopen van KORV projecten.

  • 4.a De post «eenmalige uitkering aan het moederdepartement» heeft betrekking op de bestemming van de vastgestelde winst van het voorgaande dienstjaar. (5%-regeling eigen vermogen).

  • 4.c De aflossing op leningen betreft de gerealiseerde KORV projecten.

  • 4.d Het beroep op de leenfaciliteit betreft de investeringen met betrekking tot Gebiedsontwikkelingsprojecten en KORV.

Doelmatigheid

Het management bewaakt de doelmatigheid door middel van de planning&control en interne controlecyclus via welke strakke budgetsturing plaatsvindt en continu wordt nagedacht over verdere efficiencies, verbeteringen en opbrengstmogelijkheden. Hierbij is sprake van sturing op productiviteit en het zoveel mogelijk beperken van personele en materiële kosten en uitgaven, daarbij hanteert zij een sober personeelsbeleid. Jaarplan en tariefnotitie zijn in dit kader belangrijke conditionerende stukken welke als kaderstellend en richtinggevend gelden voor de dienst. Naast het minimaliseren van de kosten wordt ook gestuurd op het maximaliseren van de opbrengst.

Baten-lastenagentschap RVOB
Overzicht doelmatigheidsindicatoren

Omschrijving Generiek Deel

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Kostprijzen per product (* € 1)

             

Pacht

594

600

597

594

589

583

578

Huur

632

709

705

702

696

689

683

Erfpacht

624

491

600

594

589

583

578

Medegebruik/overig

470

436

382

378

375

371

368

Zakelijke lasten

243

273

218

216

214

212

210

Omzet per productgroep (* € 1.000)

             

Homogene producten

10.388

10.622

9.937

9.355

8.625

8.315

8.315

Heterogene producten

13.916

14.927

24.093

45.049

73.458

97.543

110.024

Totale omzet

24.304

25.549

34.030

54.404

82.083

105.858

118.339

               

Aandeel directe uren

63%

62%

64%

65%

66%

67%

67%

               

Aantal directe uren voor medewerker in primair proces

1.361

1.320

1.330

1.340

1.350

1.360

1.360

               

FTE-totaal (excl. externe inhuur), begrotingssterkte

208,6

242,1

242,1

242,1

242,1

242,1

242,1

               

Mate van kostendekkendheid

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

               

Saldo van baten en lasten (%)

13%

1%

1%

1%

1%

1%

1%

               

Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)

96%

70%

80%

80%

80%

80%

80%

               

Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek

   

7

   

7

 
               

Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld

100%

80%

80%

80%

80%

80%

80%

Toelichting op de doelmatigheidsindicatoren

Kostprijzen per product

De hierboven vermelde kostprijzen zijn berekend op basis van normtijden, vermenigvuldigd met het voor het betreffende jaar ingeschatte uurtarief. Het betreft alleen homogene producten. Voor de heterogene producten zijn geen normtijden vastgesteld. De daling in de kostprijzen wordt gerealiseerd door voortgaande efficiencymaatregelen. Dit wordt bereikt door verbeterde werkprocessen, toename van kostenbewustzijn en sober personeelsbeleid.

Omzet per productgroep

Binnen het RVOB is sprake van homogene en heterogene producten. Er is een inschatting gemaakt van de omzetten per product.

Aandeel directe uren voor totaal RVOB

Dit kengetal geeft aan hoe het totale aantal netto te werken uren (aanwezige uren) aan directe en indirecte uren besteed wordt. Het geeft daarmee inzicht in het aandeel van de overhead (bedrijfsvoering, management en beleid).

Aantal directe uren voor medewerker in primair proces

Dit kengetal laat de ontwikkeling zien van het aantal directe uren dat een medewerker (in fte) in het primaire proces op jaarbasis levert.

FTE-totaal

Het vermelde aantal fte’s betreft de begrotingssterkte en geeft het maximaal toegestaan aantal fte’s weer.

Mate van kostendekkendheid

Het uitgangspunt is dat het baten-lastenagentschap RVOB volledig kostendekkend is.

Saldo van baten en lasten (%)

Het (streef)percentage betreft het saldo van baten en lasten gedeeld door de totale baten.

Percentage in het gelijkgestelde procedures (WOZ)

Het RVOB betaalt namens het Rijk de onroerendezaakbelasting. Zij beoordeelt hiertoe de aanslagen en maakt waar nodig bezwaar. Door het aantal gehonoreerde bezwaarschriften te vergelijken met het aantal ingediende bezwaarschriften ontstaat een beeld van de effectiviteit van het maken van bezwaar. De in de tabel vermelde norm stelt dat minimaal 80% van alle ingediende bezwaarschriften door de gemeente toegekend moet worden.

Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek

Met een interval van drie jaar wordt een klanttevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Het doel is dat de klanten het RVOB tenminste met een 7 waarderen.

Klachten binnen termijn van 6 weken afgehandeld

Doelstelling is dat alle ontvangen klachten binnen de gestelde termijn van de klachtenprocedure, binnen 6 weken, inhoudelijk worden beantwoord. Er worden weinig klachten ontvangen. Om te voorkomen dat een kleine onvolkomenheid (bijvoorbeeld 1 klacht 1 dag buiten de termijn) leidt tot een onevenredig negatief beeld is een kleine foutenmarge in het kengetal ingebouwd (80%-score).

Licence