Base description which applies to whole site

3.4 Artikel 4: Lucht materieel

Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het verwerven van het luchtmaterieel en het instandhouden van materieel door CLRS. De verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase. De instandhouding is gerelateerd aan de beleidsdoelen en -instrumenten zoals beschreven in beleidsartikel 4 (Koninklijke Luchtmacht) van de Begroting Hoofdstuk X. Ook vallen de over-/ onderprogrammering en de ontvangsten van lucht materieel onder dit artikel.

De Minister is verantwoordelijk voor de aanschaf van luchtmaterieel en het instandhouden van materieel uitgevoerd door de luchtmacht.

In het luchtdomein stromen de komende jaren stromen veel nieuwe systemen in. Om de effectiviteit van het luchtoptreden te versterken investeert Defensie in de bewapening en de communicatie- en zelfverdedigingssystemen van de vliegtuigen en helikopters. Ter versterking van de lucht- en raketverdediging investeert Defensie in de bewapening van de F-35. Ook worden de helikopters uitgerust met zelfbeschermingssystemen om effectiever en veiliger op te kunnen treden in het hoogste geweldspectrum. Om haar personeel voor te bereiden voor dergelijke operaties investeert Defensie in verschillende moderne mogelijkheden voor training en simulatie.

Op 1 juni 2025 is de 25e voortgangsrapportage (VGR) programma Verwerving F-35 naar uw Kamer verstuurd. Dit was de laatste voortgangsrapportage van het programma. Over de voortgang van dit programma wordt uw Kamer verder geïnformeerd met het Defensie Projectenoverzicht (DPO). De bestaande drie F-35-squadrons worden sterker door deze uit te breiden met extra toestellen. De verwerving van deze toestellen en bijbehorende middelen gebeurt door uitbreiding van het bestaande project Verwerving F-35. De daadwerkelijke aanschaf gebeurt via het Joint Program Office F-35 in de VS. Defensie verwacht deze aanschaf in 2025 via het JPO te kunnen verplichten.

Met het DPO geeft Defensie uw Kamer jaarlijks integraal inzicht in de lopende DMP-projecten. Een overzicht van de lopende projecten is met uw Kamer gedeeld in het meest recente DPO (Kamerstuk 27 830, nr. 465).

Artikel 4 Lucht materieel (bedragen x € 1.000)
  

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Art.

Verplichtingen

4.293.779

3.933.807

1.767.243

2.406.480

2.445.366

1.895.095

2.307.760

         
 

Uitgaven

1.945.746

2.057.501

2.605.685

2.976.398

2.916.029

2.340.361

2.329.918

         

4.11

Verwerving

1.441.979

2.058.053

2.611.925

3.313.343

3.217.259

2.359.089

2.291.212

 

Opdrachten

1.441.979

2.058.053

2.611.925

3.313.343

3.217.259

2.359.089

2.291.212

 

Verwerving: voorbereidingsfase

0

17.004

295.678

647.119

580.326

381.506

411.949

 

Verwerving: realisatie

1.441.979

2.041.049

2.316.247

2.666.224

2.636.933

1.977.583

1.879.263

4.12

Instandhouding

503.767

709.420

634.938

675.926

664.582

661.416

665.175

 

Opdrachten

503.767

709.420

634.938

675.926

664.582

661.416

665.175

 

Instandhouding Materieel

503.767

709.420

634.938

675.926

664.582

661.416

665.175

4.16

Over-/ onderprogrammering

0

‒ 709.972

‒ 641.178

‒ 1.012.871

‒ 965.812

‒ 680.144

‒ 626.469

 

Fonds

0

‒ 709.972

‒ 641.178

‒ 1.012.871

‒ 965.812

‒ 680.144

‒ 626.469

 

Fonds

0

‒ 709.972

‒ 641.178

‒ 1.012.871

‒ 965.812

‒ 680.144

‒ 626.469

         
 

Ontvangsten

10.589

12.080

9.840

11.480

13.369

13.469

14.140

         
Artikel 4 Lucht materieel (bedragen x € 1.000)
  

2031

2032

2033

2034

2035

2036

2037

2038

2039

2040

Art.

Verplichtingen

1.677.141

1.563.222

1.577.950

1.527.712

1.462.791

1.540.124

1.575.155

2.053.913

1.514.944

2.002.983

            
 

Uitgaven

1.913.192

2.082.757

2.174.648

2.141.038

2.005.796

2.140.996

2.149.436

2.354.555

2.519.013

2.528.093

            

4.11

Verwerving

1.406.104

1.196.069

1.073.405

931.860

864.237

1.001.027

1.059.655

1.166.619

1.148.023

1.378.307

 

Opdrachten

1.406.104

1.196.069

1.073.405

931.860

864.237

1.001.027

1.059.655

1.166.619

1.148.023

1.378.307

 

Verwerving: voorbereidingsfase

399.469

396.567

330.554

412.706

341.722

448.480

516.136

600.909

361.102

351.434

 

Verwerving: realisatie

1.006.635

799.502

742.851

519.154

522.515

552.547

543.519

565.710

786.921

1.026.873

            

4.12

Instandhouding

642.235

632.211

626.741

625.406

625.602

627.639

609.735

586.523

597.678

597.678

 

Opdrachten

642.235

632.211

626.741

625.406

625.602

627.639

609.735

586.523

597.678

597.678

 

Instandhouding Materieel

642.235

632.211

626.741

625.406

625.602

627.639

609.735

586.523

597.678

597.678

            

4.16

Over-/ onderprogrammering

‒ 127.378

262.484

475.402

584.772

516.957

513.330

481.046

602.413

774.312

553.108

 

Fonds

‒ 127.378

262.484

475.402

584.772

516.957

513.330

481.046

602.413

774.312

553.108

 

Fonds

‒ 127.378

262.484

475.402

584.772

516.957

513.330

481.046

602.413

774.312

553.108

            
 

Ontvangsten

‒ 7.769

‒ 8.007

‒ 900

‒ 1.000

‒ 1.000

‒ 1.000

‒ 1.000

‒ 1.000

‒ 1.000

‒ 1.000

Tabel 6 Geschatte budgetflexibiliteit
  

juridisch verplicht

60,9%

bestuurlijk gebonden

0%

beleidsmatig gereserveerd

39,1%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

Verplichtingen

De geraamde verplichtingen op artikel 4 betreffen verplichtingen voor alle instrumenten met uitzondering van de ontvangsten. De raming van de verplichtingen is gebaseerd op het verwachte moment dat in het kader van een DMF-gerelateerde activiteit een overeenkomst wordt getekend. Het moment waarop een contract daadwerkelijk wordt getekend of als een juridisch bindende overeenkomst wordt aangegaan, is afhankelijk van diverse factoren. Definitieve politieke besluitvorming over de reikwijdte en fasering van een project, samenwerking met derden en onderhandelingen met leveranciers, kunnen leiden tot een ander moment van het aangaan van de verplichting dan bij de begroting is voorzien.

Uitgaven

Het aandeel juridisch verplicht heeft betrekking op de levering van goederen en/of diensten waarvoor Defensie een financiële verplichting is aangegaan die leidt tot toekomstige kasuitgaven. Voor 2025 gaat het naar verwachting om 45,4% van het uitgavenbudget. Het resterende deel, 54,6% van dit artikel is beleidsmatig gereserveerd voor verwerving en instandhouding, waarvan het aangaan van de juridische verplichting wordt voorbereid.

Verwerving lucht materieel

Dit instrument heeft betrekking op de geraamde uitgaven voor de verwerving van lucht materieel. Projecten boven de mandateringsgrens van € 250 miljoen volgen het DMP-proces. Voor projecten in voorbereidingsfase wordt de behoeftestelling uitgewerkt waarna een A-brief volgt. Hierna wordt gerelateerd projectbudget overgeheveld naar de (vervolg)onderzoeksfase of realisatiefase.

Onderstaande tabel geeft een overzicht van de luchtprojecten boven de € 50 miljoen die zich in de realisatiefase bevinden. Dit betekent dat de opdracht voor verwerving aan de uitvoeringsorganisaties is gegeven. In onderstaande tabel wordt ook weergegeven wat het projectbudget van deze projecten is en hoe dit projectbudget over de jaren verdeeld is, tenzij dit (commercieel) vertrouwelijke informatie is.

Figuur 5 Lucht materieel

De toelichtingen over de reeds bestaande projecten zijn te lezen in het DPO dat op Verantwoordingsdag met uw Kamer is gedeeld (Kamerstuk 27 830, nr. 465). Het projectbudget van het project «Vervanging tactische luchttransport capaciteit» is geactualiseerd. In juni 2025 heeft Defensie de eerste van vier Synthethic Aperture Radar (SAR) satellieten gelanceerd. Het projectbudget van het project «Opbouw Operationele Satelliet Capaciteit» is daarom verhoogd.

Instandhouding lucht materieel

De geraamde uitgaven voor instandhouding van lucht materieel betreffen de instandhoudingsuitgaven van de luchtmacht. In de instandhoudingsfase wordt het wapensysteem door de luchtmacht in gebruik genomen en in stand gehouden tot en met het einde van de levensduur van het wapensysteem. Naast de (vliegende) hoofdwapensystemen is de luchtmacht ook integraal verantwoordelijk voor gebruik en instandhouding van alle Land- en Grondgebonden wapen- en missie ondersteunend lucht materieel. Het betreft onder andere de instandhoudingsuitgaven voor de jachtvliegtuigen, de gevechts- en transporthelikopters, MQ-9's en C-130's.

Over-/onderprogrammering lucht materieel

In het DMF wordt gewerkt met het instrument overprogrammering. Op de begroting kan zich dit uiten in negatieve standen op het artikelonderdeelniveau. Er vindt geen realisatie plaats op dit instrument. Gedurende het jaar zullen onstane vertragingen/versnellingen op individuele projecten worden verwerkt op dit instrument.

In de materieelagenda wordt inhoudelijk ingegaan op de over-/onderprogrammering in het DMF.

Ontvangsten lucht materieel

De geraamde ontvangsten bestaan voornamelijk uit de ontvangsten voor het testen van F-35 motoren in de F-135 Auxiliary Power Unit (APU) testcel in Woensdrecht. Ook wordt voor de verkoop van nieuwe F-35 toestellen door de Verenigde Staten, recoupment ontvangen. Dit omdat Nederland bijgedragen heeft aan de ontwikkeling van de F-35.

Licence