Het doel van dit artikel is inzicht bieden in het verwerven van het luchtmaterieel en het instandhouden van materieel door CLRS. De verwerving wordt nader uitgesplitst in de voorbereidings-, onderzoeks- en realisatiefase. De instandhouding is gerelateerd aan de beleidsdoelen en -instrumenten zoals beschreven in beleidsartikel 4 (Koninklijke Luchtmacht) van de Begroting Hoofdstuk X. Ook vallen de over-/ onderprogrammering en de ontvangsten van lucht materieel onder dit artikel.
De Minister is verantwoordelijk voor de aanschaf van luchtmaterieel en het instandhouden van materieel uitgevoerd door de luchtmacht.
In het luchtdomein stromen de komende jaren stromen veel nieuwe systemen in. Om de effectiviteit van het luchtoptreden te versterken investeert Defensie in de bewapening en de communicatie- en zelfverdedigingssystemen van de vliegtuigen en helikopters. Ter versterking van de lucht- en raketverdediging investeert Defensie in de bewapening van de F-35. Ook worden de helikopters uitgerust met zelfbeschermingssystemen om effectiever en veiliger op te kunnen treden in het hoogste geweldspectrum. Om haar personeel voor te bereiden voor dergelijke operaties investeert Defensie in verschillende moderne mogelijkheden voor training en simulatie.
Op 1 juni 2025 is de 25e voortgangsrapportage (VGR) programma Verwerving F-35 naar uw Kamer verstuurd. Dit was de laatste voortgangsrapportage van het programma. Over de voortgang van dit programma wordt uw Kamer verder geïnformeerd met het Defensie Projectenoverzicht (DPO). De bestaande drie F-35-squadrons worden sterker door deze uit te breiden met extra toestellen. De verwerving van deze toestellen en bijbehorende middelen gebeurt door uitbreiding van het bestaande project Verwerving F-35. De daadwerkelijke aanschaf gebeurt via het Joint Program Office F-35 in de VS. Defensie verwacht deze aanschaf in 2025 via het JPO te kunnen verplichten.
Met het DPO geeft Defensie uw Kamer jaarlijks integraal inzicht in de lopende DMP-projecten. Een overzicht van de lopende projecten is met uw Kamer gedeeld in het meest recente DPO (Kamerstuk 27 830, nr. 465).
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 4.293.779 | 3.933.807 | 1.767.243 | 2.406.480 | 2.445.366 | 1.895.095 | 2.307.760 |
Uitgaven | 1.945.746 | 2.057.501 | 2.605.685 | 2.976.398 | 2.916.029 | 2.340.361 | 2.329.918 | |
4.11 | Verwerving | 1.441.979 | 2.058.053 | 2.611.925 | 3.313.343 | 3.217.259 | 2.359.089 | 2.291.212 |
Opdrachten | 1.441.979 | 2.058.053 | 2.611.925 | 3.313.343 | 3.217.259 | 2.359.089 | 2.291.212 | |
Verwerving: voorbereidingsfase | 0 | 17.004 | 295.678 | 647.119 | 580.326 | 381.506 | 411.949 | |
Verwerving: realisatie | 1.441.979 | 2.041.049 | 2.316.247 | 2.666.224 | 2.636.933 | 1.977.583 | 1.879.263 | |
4.12 | Instandhouding | 503.767 | 709.420 | 634.938 | 675.926 | 664.582 | 661.416 | 665.175 |
Opdrachten | 503.767 | 709.420 | 634.938 | 675.926 | 664.582 | 661.416 | 665.175 | |
Instandhouding Materieel | 503.767 | 709.420 | 634.938 | 675.926 | 664.582 | 661.416 | 665.175 | |
4.16 | Over-/ onderprogrammering | 0 | ‒ 709.972 | ‒ 641.178 | ‒ 1.012.871 | ‒ 965.812 | ‒ 680.144 | ‒ 626.469 |
Fonds | 0 | ‒ 709.972 | ‒ 641.178 | ‒ 1.012.871 | ‒ 965.812 | ‒ 680.144 | ‒ 626.469 | |
Fonds | 0 | ‒ 709.972 | ‒ 641.178 | ‒ 1.012.871 | ‒ 965.812 | ‒ 680.144 | ‒ 626.469 | |
Ontvangsten | 10.589 | 12.080 | 9.840 | 11.480 | 13.369 | 13.469 | 14.140 | |
2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | 2038 | 2039 | 2040 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 1.677.141 | 1.563.222 | 1.577.950 | 1.527.712 | 1.462.791 | 1.540.124 | 1.575.155 | 2.053.913 | 1.514.944 | 2.002.983 |
Uitgaven | 1.913.192 | 2.082.757 | 2.174.648 | 2.141.038 | 2.005.796 | 2.140.996 | 2.149.436 | 2.354.555 | 2.519.013 | 2.528.093 | |
4.11 | Verwerving | 1.406.104 | 1.196.069 | 1.073.405 | 931.860 | 864.237 | 1.001.027 | 1.059.655 | 1.166.619 | 1.148.023 | 1.378.307 |
Opdrachten | 1.406.104 | 1.196.069 | 1.073.405 | 931.860 | 864.237 | 1.001.027 | 1.059.655 | 1.166.619 | 1.148.023 | 1.378.307 | |
Verwerving: voorbereidingsfase | 399.469 | 396.567 | 330.554 | 412.706 | 341.722 | 448.480 | 516.136 | 600.909 | 361.102 | 351.434 | |
Verwerving: realisatie | 1.006.635 | 799.502 | 742.851 | 519.154 | 522.515 | 552.547 | 543.519 | 565.710 | 786.921 | 1.026.873 | |
4.12 | Instandhouding | 642.235 | 632.211 | 626.741 | 625.406 | 625.602 | 627.639 | 609.735 | 586.523 | 597.678 | 597.678 |
Opdrachten | 642.235 | 632.211 | 626.741 | 625.406 | 625.602 | 627.639 | 609.735 | 586.523 | 597.678 | 597.678 | |
Instandhouding Materieel | 642.235 | 632.211 | 626.741 | 625.406 | 625.602 | 627.639 | 609.735 | 586.523 | 597.678 | 597.678 | |
4.16 | Over-/ onderprogrammering | ‒ 127.378 | 262.484 | 475.402 | 584.772 | 516.957 | 513.330 | 481.046 | 602.413 | 774.312 | 553.108 |
Fonds | ‒ 127.378 | 262.484 | 475.402 | 584.772 | 516.957 | 513.330 | 481.046 | 602.413 | 774.312 | 553.108 | |
Fonds | ‒ 127.378 | 262.484 | 475.402 | 584.772 | 516.957 | 513.330 | 481.046 | 602.413 | 774.312 | 553.108 | |
Ontvangsten | ‒ 7.769 | ‒ 8.007 | ‒ 900 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 |
juridisch verplicht | 60,9% |
bestuurlijk gebonden | 0% |
beleidsmatig gereserveerd | 39,1% |
nog niet ingevuld/vrij te besteden | 0% |
Verplichtingen
De geraamde verplichtingen op artikel 4 betreffen verplichtingen voor alle instrumenten met uitzondering van de ontvangsten. De raming van de verplichtingen is gebaseerd op het verwachte moment dat in het kader van een DMF-gerelateerde activiteit een overeenkomst wordt getekend. Het moment waarop een contract daadwerkelijk wordt getekend of als een juridisch bindende overeenkomst wordt aangegaan, is afhankelijk van diverse factoren. Definitieve politieke besluitvorming over de reikwijdte en fasering van een project, samenwerking met derden en onderhandelingen met leveranciers, kunnen leiden tot een ander moment van het aangaan van de verplichting dan bij de begroting is voorzien.
Uitgaven
Het aandeel juridisch verplicht heeft betrekking op de levering van goederen en/of diensten waarvoor Defensie een financiële verplichting is aangegaan die leidt tot toekomstige kasuitgaven. Voor 2025 gaat het naar verwachting om 45,4% van het uitgavenbudget. Het resterende deel, 54,6% van dit artikel is beleidsmatig gereserveerd voor verwerving en instandhouding, waarvan het aangaan van de juridische verplichting wordt voorbereid.
Verwerving lucht materieel
Dit instrument heeft betrekking op de geraamde uitgaven voor de verwerving van lucht materieel. Projecten boven de mandateringsgrens van € 250 miljoen volgen het DMP-proces. Voor projecten in voorbereidingsfase wordt de behoeftestelling uitgewerkt waarna een A-brief volgt. Hierna wordt gerelateerd projectbudget overgeheveld naar de (vervolg)onderzoeksfase of realisatiefase.
Onderstaande tabel geeft een overzicht van de luchtprojecten boven de € 50 miljoen die zich in de realisatiefase bevinden. Dit betekent dat de opdracht voor verwerving aan de uitvoeringsorganisaties is gegeven. In onderstaande tabel wordt ook weergegeven wat het projectbudget van deze projecten is en hoe dit projectbudget over de jaren verdeeld is, tenzij dit (commercieel) vertrouwelijke informatie is.
Figuur 5 Lucht materieel

De toelichtingen over de reeds bestaande projecten zijn te lezen in het DPO dat op Verantwoordingsdag met uw Kamer is gedeeld (Kamerstuk 27 830, nr. 465). Het projectbudget van het project «Vervanging tactische luchttransport capaciteit» is geactualiseerd. In juni 2025 heeft Defensie de eerste van vier Synthethic Aperture Radar (SAR) satellieten gelanceerd. Het projectbudget van het project «Opbouw Operationele Satelliet Capaciteit» is daarom verhoogd.
Instandhouding lucht materieel
De geraamde uitgaven voor instandhouding van lucht materieel betreffen de instandhoudingsuitgaven van de luchtmacht. In de instandhoudingsfase wordt het wapensysteem door de luchtmacht in gebruik genomen en in stand gehouden tot en met het einde van de levensduur van het wapensysteem. Naast de (vliegende) hoofdwapensystemen is de luchtmacht ook integraal verantwoordelijk voor gebruik en instandhouding van alle Land- en Grondgebonden wapen- en missie ondersteunend lucht materieel. Het betreft onder andere de instandhoudingsuitgaven voor de jachtvliegtuigen, de gevechts- en transporthelikopters, MQ-9's en C-130's.
Over-/onderprogrammering lucht materieel
In het DMF wordt gewerkt met het instrument overprogrammering. Op de begroting kan zich dit uiten in negatieve standen op het artikelonderdeelniveau. Er vindt geen realisatie plaats op dit instrument. Gedurende het jaar zullen onstane vertragingen/versnellingen op individuele projecten worden verwerkt op dit instrument.
In de materieelagenda wordt inhoudelijk ingegaan op de over-/onderprogrammering in het DMF.
Ontvangsten lucht materieel
De geraamde ontvangsten bestaan voornamelijk uit de ontvangsten voor het testen van F-35 motoren in de F-135 Auxiliary Power Unit (APU) testcel in Woensdrecht. Ook wordt voor de verkoop van nieuwe F-35 toestellen door de Verenigde Staten, recoupment ontvangen. Dit omdat Nederland bijgedragen heeft aan de ontwikkeling van de F-35.