Base description which applies to whole site

3.3 Artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 6 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid (bedragen x € 1.000)
  

Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1)

Mutaties suppletoire begroting september (2)

Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2)

Art.

Verplichtingen

567.513

‒ 27.089

540.424

     
 

Uitgaven

451.626

‒ 38.089

413.537

     

14.1

Netwerk

39.570

‒ 11.145

28.425

 

Opdrachten

22.546

‒ 12.477

10.069

 

Wegverkeersbeleid

3.956

163

4.119

 

Voertuigen en Digitale Infrastructuur

7.103

‒ 2.653

4.450

 

Overige opdrachten

11.487

‒ 9.987

1.500

 

Subsidies (regelingen)

150

270

420

 

Overige subsidies

150

270

420

 

Bijdrage aan agentschappen

10.860

257

11.117

 

Bijdrage aan agentschap RWS

8.237

0

8.237

 

Overige bijdragen

2.623

257

2.880

 

Bijdrage aan medeoverheden

6.014

0

6.014

 

Bijdrage aan Caribisch Nederland

6.000

0

6.000

 

Regionale bijdrage MIRT

14

0

14

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

0

805

805

 

Overige bijdragen

0

805

805

14.2

Verkeersveiligheid

29.164

‒ 10.434

18.730

 

Opdrachten

3.983

1.023

5.006

 

Opdrachten Verkeersveiligheid

2.583

1.023

3.606

 

Overige opdrachten

1.400

0

1.400

 

Subsidies (regelingen)

10.941

‒ 376

10.565

 

Veilig Verkeer Nederland (VVN)

3.984

0

3.984

 

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)

4.437

0

4.437

 

Overige subsidies

2.520

‒ 376

2.144

 

Bijdrage aan agentschappen

789

0

789

 

Bijdrage aan agentschap RWS

789

0

789

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

2.451

‒ 81

2.370

 

Bijdrage aan CBR

2.051

‒ 81

1.970

 

Overige bijdragen

400

0

400

 

(Schade)vergoeding

11.000

‒ 11.000

0

 

Stint

11.000

‒ 11.000

0

14.3

Slimme en duurzame mobiliteit

382.892

‒ 16.510

366.382

 

Opdrachten

67.229

‒ 7.687

59.542

 

Innovatie en Intelligente Transportsystemen

8.747

806

9.553

 

Klimaatakkoord

0

2.942

2.942

 

Verkeersemissies

236

504

740

 

KF: Laadinfra wegverkeer

30

0

30

 

Programma Vergroening Reisgedrag

1.560

612

2.172

 

Verduurzaming logistiek

5.111

2.333

7.444

 

NGF: Dutch Metropolitan Innovations (DMI)

23.744

0

23.744

 

KF: Laadinfra bouw

14.900

‒ 14.900

0

 

KF: Zero-emissie zones

250

0

250

 

Overige opdrachten

12.651

16

12.667

 

Subsidies (regelingen)

236.729

‒ 300

236.429

 

Duurzame Mobiliteit

18.291

‒ 200

18.091

 

Elektrisch Vervoer

58.444

0

58.444

 

Laad en AanZET

67.013

‒ 300

66.713

 

Bronmaatregelen Stikstof

34.029

0

34.029

 

KF: Laadinfra wegvervoer

32.832

0

32.832

 

KF: Laadinfra Bouw

6.200

0

6.200

 

Vergroenen reisgedrag

1.250

200

1.450

 

KF: SWIM

14.486

0

14.486

 

Overige Subsidies

4.184

0

4.184

 

Bijdrage aan agentschappen

39.674

‒ 8.523

31.151

 

Bijdrage agentschap RWS

4.505

‒ 144

4.361

 

Bijdrage agentschap NEA

6.052

0

6.052

 

Bijdrage agentschap RVO

19.750

40

19.790

 

Bijdrage aan agentschap RIVM

567

49

616

 

Overige bijdragen aan agentschappen

8.800

‒ 8.468

332

 

Bijdrage aan medeoverheden

36.050

0

36.050

 

Duurzame Mobiliteit

25.050

0

25.050

 

Mobiliteit en Gebieden

1.000

0

1.000

 

KF - Laadinfra

10.000

0

10.000

 

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

710

0

710

 

Overige bijdragen

710

0

710

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

2.500

0

2.500

 

Overige bijdragen

2.500

0

2.500

     
 

Ontvangsten

5.782

3.840

9.622

     

Verplichtingen

Het verplichtingenbudget wordt met € 27,1 miljoen verlaagd. Dit wordt verklaard door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.

Uitgaven

Artikel 14.01 Netwerk

Opdrachten

De verlaging van het opdrachtenbudget met ‒ € 12,5 miljoen wordt met name veroorzaakt door:

Voertuigen en Digitale Infrastructuur (VDI): Het opdrachtenbudget is met € 2,7 miljoen verlaagd en wordt met name verklaard door:

  • Door de val van het Kabinet is het beleidsterrein van VDI vertraagd. Dit betekent dat de in 2025 gereserveerde middelen pas in 2026 worden verplicht en betaald. Gevolg hiervan is dat € 2,9 miljoen wordt doorgeschoven van 2025 naar 2026.

  • In het kader van de CER- en NIS-2-richtlijn ontvangt VDI middelen om opdrachten uit te voeren. Het gaat om € 1,2 miljoen.

Overige opdrachten: Het opdrachtenbudget is met € 10,0 miljoen verlaagd en wordt met name verklaard door:

  • De ontvangen prijsbijstelling wordt deels ingezet voor de dekking van de HXII-opgave Voorjaar 2025 van IenW. € 4,1 miljoen wordt ingezet ten behoeve van IenW-brede problematiek.

  • De ontvangen LPO was bij Voorjaarsnota verzameld op artikel 14. De € 1,6 miljoen die bestemd was voor Openbaar Vervoer en Spoor wordt nu overgeboekt naar artikel 16.

  • Ten behoeve van de implementatie van CER/NIS2 wordt € 1,2 miljoen aan algemeen opdrachtenbudget van de afdeling Voertuigen en Digitale Infrastructuur herschikt.

  • € 1,3 miljoen gaat naar het artikel van de Inspectie Leefomgeving en Transport ter dekking van het uitvoeren van nieuwe taken.

  • KIWA voert taken op het gebied van vergunningsverlening uit voor DGMo, maar hanteerde tarieven die niet volledig kostendekkend waren. Ter compensatie hiervoor wordt € 0,9 miljoen overgeboekt naar artikel 24, omdat de vergoeding via de ILT loopt.

  • IenW heeft voor de voorbereiding op en uitvoering van sectorale CSIRT-taken € 1,0 miljoen aan middelen gereserveerd die overgeheveld worden naar het Nationaal Cybersecurity Centrum (NCSC) van Justitie en Veiligheid. Het NCSC gebruikt deze middelen voor de daadwerkelijke uitvoering van de sectorale CSIRT-taken op basis van de NIS2-richtlijn.

  • Vanwege terugontvangsten van subsidies en SPUKs is er een meevaller op het opdrachtenbudget van € € 2,7 miljoen. Dit wordt overgeboekt naar artikel 18 voor een knelpunt bij wettelijke verplichte eFTI- en EMSWe-verordeningen voor de Digitale Transport Strategie.

Artikel 14.02 Verkeersveiligheid

(Schade)vergoedingen

De verlaging van het budget voor (schade)vergoedingen met ‒ € 11,0 miljoen wordt veroorzaakt door:

Stint: Het subsidiebudget is met € 11,0 miljoen verlaagd en wordt met name verklaard door:

  • Vanwege het uitstellen van de rechtzaak wordt € 5,5 miljoen van de gereserveerde middelen voor de schadevergoedingen van de Stint onder andere ingzet om een tekort op het apparaatsbudget bij het Programma Omgeving Luchthaven Schiphol te dekken.

  • Vanwege het uitstellen van de rechtzaak wordt € 5,5 miljoen van de gereserveerde middelen voor de schadevergoedingen van de Stint onder andere ingezet om de tekorten bij het Regeringsvliegtuig te dekken.

Artikel 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit

Opdrachten

De verlaging van het opdrachtenbudget met ‒ € 7,7 miljoen wordt met name veroorzaakt door:

KF: Laadinfra Bouw: Het opdrachtenbudget is met € 14,9 miljoen verlaagd en wordt met name verklaard door:

  • € 13,6 miljoen wordt overgeboekt naar het MF, waar Rijkswaterstaat het inzet ten behoeve van laadinfrastructuur en baterijsystemen op de bouwplaats, onderzoekskosten en capaciteit bij RWS GPO.

  • De overheveling van middelen naar RWS is over de jaren heen verdeeld. Er wordt € 1,3 miljoen van 2025 naar latere jaren verschoven, zodat na overheveling aansluit bij de verwachte uitgaven.

Klimaatakkoord: Het oprachtenbudget is met € 2,9 miljoen verhoogd. We hebben in 2024 teveel betaald aan RVO voor de uitvoeringskosten. Deze middelen ontvangen we in 2025 weer terug van RVO waardoor we meer uitgavenbudget hebben.

Bijdragen aan agentschappen

De verlaging van de bijdragen aan agentschappen met ‒ € 8,5 miljoen wordt met name veroorzaakt door:

Overige bijdragen aan agentschappen: De overige bijdragen aan agentschappen zijn met € 8,5 miljoen verlaagd. Het betreft met name de € 8,1 miljoen die naar lateren jaren wordt doorgeschoven. Het Rijksvastgoedbedrijf ontvangt middelen in het kader van Schoon en Emissieloos Bouwen. In eerste instantie werd aangenomen dat het RVB deze middelen in één keer op zou vragen, maar ze vragen het verdeeld over de jaren op. De middelen worden in overeenstemming gebracht met de reeks waarin het RVB zal factureren.

Ontvangsten

De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht (zie normering in de leeswijzer).

Licence