Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) | Mutaties suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 567.513 | ‒ 27.089 | 540.424 |
Uitgaven | 451.626 | ‒ 38.089 | 413.537 | |
14.1 | Netwerk | 39.570 | ‒ 11.145 | 28.425 |
Opdrachten | 22.546 | ‒ 12.477 | 10.069 | |
Wegverkeersbeleid | 3.956 | 163 | 4.119 | |
Voertuigen en Digitale Infrastructuur | 7.103 | ‒ 2.653 | 4.450 | |
Overige opdrachten | 11.487 | ‒ 9.987 | 1.500 | |
Subsidies (regelingen) | 150 | 270 | 420 | |
Overige subsidies | 150 | 270 | 420 | |
Bijdrage aan agentschappen | 10.860 | 257 | 11.117 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 8.237 | 0 | 8.237 | |
Overige bijdragen | 2.623 | 257 | 2.880 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 6.014 | 0 | 6.014 | |
Bijdrage aan Caribisch Nederland | 6.000 | 0 | 6.000 | |
Regionale bijdrage MIRT | 14 | 0 | 14 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 0 | 805 | 805 | |
Overige bijdragen | 0 | 805 | 805 | |
14.2 | Verkeersveiligheid | 29.164 | ‒ 10.434 | 18.730 |
Opdrachten | 3.983 | 1.023 | 5.006 | |
Opdrachten Verkeersveiligheid | 2.583 | 1.023 | 3.606 | |
Overige opdrachten | 1.400 | 0 | 1.400 | |
Subsidies (regelingen) | 10.941 | ‒ 376 | 10.565 | |
Veilig Verkeer Nederland (VVN) | 3.984 | 0 | 3.984 | |
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) | 4.437 | 0 | 4.437 | |
Overige subsidies | 2.520 | ‒ 376 | 2.144 | |
Bijdrage aan agentschappen | 789 | 0 | 789 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 789 | 0 | 789 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 2.451 | ‒ 81 | 2.370 | |
Bijdrage aan CBR | 2.051 | ‒ 81 | 1.970 | |
Overige bijdragen | 400 | 0 | 400 | |
(Schade)vergoeding | 11.000 | ‒ 11.000 | 0 | |
Stint | 11.000 | ‒ 11.000 | 0 | |
14.3 | Slimme en duurzame mobiliteit | 382.892 | ‒ 16.510 | 366.382 |
Opdrachten | 67.229 | ‒ 7.687 | 59.542 | |
Innovatie en Intelligente Transportsystemen | 8.747 | 806 | 9.553 | |
Klimaatakkoord | 0 | 2.942 | 2.942 | |
Verkeersemissies | 236 | 504 | 740 | |
KF: Laadinfra wegverkeer | 30 | 0 | 30 | |
Programma Vergroening Reisgedrag | 1.560 | 612 | 2.172 | |
Verduurzaming logistiek | 5.111 | 2.333 | 7.444 | |
NGF: Dutch Metropolitan Innovations (DMI) | 23.744 | 0 | 23.744 | |
KF: Laadinfra bouw | 14.900 | ‒ 14.900 | 0 | |
KF: Zero-emissie zones | 250 | 0 | 250 | |
Overige opdrachten | 12.651 | 16 | 12.667 | |
Subsidies (regelingen) | 236.729 | ‒ 300 | 236.429 | |
Duurzame Mobiliteit | 18.291 | ‒ 200 | 18.091 | |
Elektrisch Vervoer | 58.444 | 0 | 58.444 | |
Laad en AanZET | 67.013 | ‒ 300 | 66.713 | |
Bronmaatregelen Stikstof | 34.029 | 0 | 34.029 | |
KF: Laadinfra wegvervoer | 32.832 | 0 | 32.832 | |
KF: Laadinfra Bouw | 6.200 | 0 | 6.200 | |
Vergroenen reisgedrag | 1.250 | 200 | 1.450 | |
KF: SWIM | 14.486 | 0 | 14.486 | |
Overige Subsidies | 4.184 | 0 | 4.184 | |
Bijdrage aan agentschappen | 39.674 | ‒ 8.523 | 31.151 | |
Bijdrage agentschap RWS | 4.505 | ‒ 144 | 4.361 | |
Bijdrage agentschap NEA | 6.052 | 0 | 6.052 | |
Bijdrage agentschap RVO | 19.750 | 40 | 19.790 | |
Bijdrage aan agentschap RIVM | 567 | 49 | 616 | |
Overige bijdragen aan agentschappen | 8.800 | ‒ 8.468 | 332 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 36.050 | 0 | 36.050 | |
Duurzame Mobiliteit | 25.050 | 0 | 25.050 | |
Mobiliteit en Gebieden | 1.000 | 0 | 1.000 | |
KF - Laadinfra | 10.000 | 0 | 10.000 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 710 | 0 | 710 | |
Overige bijdragen | 710 | 0 | 710 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 2.500 | 0 | 2.500 | |
Overige bijdragen | 2.500 | 0 | 2.500 | |
Ontvangsten | 5.782 | 3.840 | 9.622 | |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget wordt met € 27,1 miljoen verlaagd. Dit wordt verklaard door de hieronder toegelichte uitgavenmutaties.
Uitgaven
Artikel 14.01 Netwerk
Opdrachten
De verlaging van het opdrachtenbudget met ‒ € 12,5 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
Voertuigen en Digitale Infrastructuur (VDI): Het opdrachtenbudget is met € 2,7 miljoen verlaagd en wordt met name verklaard door:
– Door de val van het Kabinet is het beleidsterrein van VDI vertraagd. Dit betekent dat de in 2025 gereserveerde middelen pas in 2026 worden verplicht en betaald. Gevolg hiervan is dat € 2,9 miljoen wordt doorgeschoven van 2025 naar 2026.
– In het kader van de CER- en NIS-2-richtlijn ontvangt VDI middelen om opdrachten uit te voeren. Het gaat om € 1,2 miljoen.
Overige opdrachten: Het opdrachtenbudget is met € 10,0 miljoen verlaagd en wordt met name verklaard door:
– De ontvangen prijsbijstelling wordt deels ingezet voor de dekking van de HXII-opgave Voorjaar 2025 van IenW. € 4,1 miljoen wordt ingezet ten behoeve van IenW-brede problematiek.
– De ontvangen LPO was bij Voorjaarsnota verzameld op artikel 14. De € 1,6 miljoen die bestemd was voor Openbaar Vervoer en Spoor wordt nu overgeboekt naar artikel 16.
– Ten behoeve van de implementatie van CER/NIS2 wordt € 1,2 miljoen aan algemeen opdrachtenbudget van de afdeling Voertuigen en Digitale Infrastructuur herschikt.
– € 1,3 miljoen gaat naar het artikel van de Inspectie Leefomgeving en Transport ter dekking van het uitvoeren van nieuwe taken.
– KIWA voert taken op het gebied van vergunningsverlening uit voor DGMo, maar hanteerde tarieven die niet volledig kostendekkend waren. Ter compensatie hiervoor wordt € 0,9 miljoen overgeboekt naar artikel 24, omdat de vergoeding via de ILT loopt.
– IenW heeft voor de voorbereiding op en uitvoering van sectorale CSIRT-taken € 1,0 miljoen aan middelen gereserveerd die overgeheveld worden naar het Nationaal Cybersecurity Centrum (NCSC) van Justitie en Veiligheid. Het NCSC gebruikt deze middelen voor de daadwerkelijke uitvoering van de sectorale CSIRT-taken op basis van de NIS2-richtlijn.
– Vanwege terugontvangsten van subsidies en SPUKs is er een meevaller op het opdrachtenbudget van € € 2,7 miljoen. Dit wordt overgeboekt naar artikel 18 voor een knelpunt bij wettelijke verplichte eFTI- en EMSWe-verordeningen voor de Digitale Transport Strategie.
Artikel 14.02 Verkeersveiligheid
(Schade)vergoedingen
De verlaging van het budget voor (schade)vergoedingen met ‒ € 11,0 miljoen wordt veroorzaakt door:
Stint: Het subsidiebudget is met € 11,0 miljoen verlaagd en wordt met name verklaard door:
– Vanwege het uitstellen van de rechtzaak wordt € 5,5 miljoen van de gereserveerde middelen voor de schadevergoedingen van de Stint onder andere ingzet om een tekort op het apparaatsbudget bij het Programma Omgeving Luchthaven Schiphol te dekken.
– Vanwege het uitstellen van de rechtzaak wordt € 5,5 miljoen van de gereserveerde middelen voor de schadevergoedingen van de Stint onder andere ingezet om de tekorten bij het Regeringsvliegtuig te dekken.
Artikel 14.03 Slimme en Duurzame Mobiliteit
Opdrachten
De verlaging van het opdrachtenbudget met ‒ € 7,7 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
KF: Laadinfra Bouw: Het opdrachtenbudget is met € 14,9 miljoen verlaagd en wordt met name verklaard door:
– € 13,6 miljoen wordt overgeboekt naar het MF, waar Rijkswaterstaat het inzet ten behoeve van laadinfrastructuur en baterijsystemen op de bouwplaats, onderzoekskosten en capaciteit bij RWS GPO.
– De overheveling van middelen naar RWS is over de jaren heen verdeeld. Er wordt € 1,3 miljoen van 2025 naar latere jaren verschoven, zodat na overheveling aansluit bij de verwachte uitgaven.
Klimaatakkoord: Het oprachtenbudget is met € 2,9 miljoen verhoogd. We hebben in 2024 teveel betaald aan RVO voor de uitvoeringskosten. Deze middelen ontvangen we in 2025 weer terug van RVO waardoor we meer uitgavenbudget hebben.
Bijdragen aan agentschappen
De verlaging van de bijdragen aan agentschappen met ‒ € 8,5 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
Overige bijdragen aan agentschappen: De overige bijdragen aan agentschappen zijn met € 8,5 miljoen verlaagd. Het betreft met name de € 8,1 miljoen die naar lateren jaren wordt doorgeschoven. Het Rijksvastgoedbedrijf ontvangt middelen in het kader van Schoon en Emissieloos Bouwen. In eerste instantie werd aangenomen dat het RVB deze middelen in één keer op zou vragen, maar ze vragen het verdeeld over de jaren op. De middelen worden in overeenstemming gebracht met de reeks waarin het RVB zal factureren.
Ontvangsten
De ontvangstenmutaties zijn lager dan de voorgeschreven norm en worden daarom niet toegelicht (zie normering in de leeswijzer).