Base description which applies to whole site

NEDERLANSE EMISSIE AUTORITEIT (NEa) 2010

De Nederlandse Emissieautoriteit heeft één opdrachtgever, de directie Klimaat en Luchtkwaliteit (K&L), onderdeel van het voormalige ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer. De eigenaar van de Nederlandse Emissieautoriteit is de plaatsvervangende Secretaris-Generaal van het voormalige ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer.

Naast de reguliere werkzaamheden in 2010 zijn de projecten «Update NOx» en «NOx opt-out» uitgevoerd. Verder heeft de NEa in de loop van 2010 nog een extra opdracht gekregen van de Projectdirectie Biobrandstoffen van het voormalige ministerie van VROM om toezicht te gaan houden op de naleving van de wetgeving op het gebied van biobrandstoffen en extra opdrachten ontvangen voor fraudebestrijding bij de registratie van emissiehandel en voor het uitvoeren van werkzaamheden in het kader van de allocatie van gratis emissierechten voor de periode 2012–2020 (allocatie fase 3).

Door deze aanvullende opdrachten en nieuwe taken is de werklast in 2010 verder toegenomen. In 2010 is een deel van de nieuwe formatieplaatsen, na aanpassing van het organisatie- en formatierapport van de NEa medio 2010, ingevuld. Mede hierdoor wordt getracht vanaf 2011 de inhuur binnen de NEa te beperken. Van het project Proces Automatisering NEa (PAN) is in 2010 de bouwfase gestart, die zal doorlopen tot in 2011.

Het streven was erop gericht de NEa in het 1e kwartaal van 2010 tot zelfstandig bestuursorgaan om te vormen. Als gevolg van de Kabinetscrisis in februari 2010 zijn die voorbereidingen stil komen te liggen nadat de Tweede Kamer de brief van de voormalige minister van VROM, waarin gemeld werd dat ze er naar streefde het zbo-schap uiterlijk op 1 april 2010 te effectueren, controversieel had verklaard. De huidige verwachting is dat de NEa in de loop van 2011 alsnog tot een zelfstandig bestuursorgaan zal zijn omgevormd.

Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2010

Omschrijving generieke deel

Prestatie 2007

Prestatie 2008

Prestatie 2009

Prestatie 2010

Begroting 2010

Kostprijzen per product in €:

     

Audits

7 532

6 535

6 223

7 957

7 957

Ad hoc onderzoeken

4 445

6 667

5 728

7 078

7 078

Diepte- en/of thema onderzoeken 1

39 214

37 599

– 

– 

– 

Vergunningsaanvragen

12 246

11 288

4 894

4 029

4 029

Onderhoud dossier

1 827

1 609

1 026

852

852

Helpdesk en registeradministratie

1 001

901

923

924

924

      

Tarieven in €:

     

Laag

75

75

84

107

<80

Midden

120

131

127

136

<128

Hoog

142

144

149

139

<150

      

Omzet per productgroep (x € 1 000):

     

Reguliere producten en diensten:

     

Vergunningsaanvragen

367

339

127

117

413

Onderhoud dossier

554

673

482

399

856

Audits

813

562

517

923

622

Ad-hoconderzoeken

276

520

471

630

575

Diepte- en themaonderzoeken

157

150

307

94

166

Handhaving

133

169

154

217

186

Bezwaren en beroepen

31

47

166

94

47

Helpdesk en registeradministratie

626

730

878

905

890

Registeronderhoud EU/UN

784

999

950

769

1 331

Opstart Kyoto

269

    

Advisering en beleidsafstemming

298

183

186

203

393

Voorbereiding uitvoering nieuwe regelgeving

   

325

 

Afsluiten handelsjaar

   

180

 

Toewijzing rechten nieuwkomers

   

158

 

Overige producten en diensten

214

215

351

311

111

      

Projecten:

     

ToVer CO2

1 504

26

   

ToVer NOx

 

864

   

Compliance Forum

  

98

  

Luchtvaart

  

323

  

Nieuwkomers

  

98

  

Update NOx

  

228

1 019

670

NOx opt out/Project NOx opt-out

  

13

26

 

Allocatie fase 3

   

119

 

Biobrandstoffen

   

284

 

Totaal omzet

6 026

5 477

5 349

6 773

6 260

      

FTE – totaal (excl externe inhuur)

26,37

25,53

27

35,84

31,8

      

Saldo van baten en lasten (%)

8,35%

7,27%

– 5,92%

6,42%

0%

      

Kwaliteitsindicatoren:

     

Validatie en Vergunningverlening: % vergunningen verleend binnen wettelijke termijn

64%

86%

95%

97%

>99%

Validatie en Vergunningverlening: % meldingen afgehandeld binnen wettelijke termijn

60%

82%

97%

88%

>99%

Validatie en Vergunningverlening: aantal dossiers van bedrijven in onderhoud

295

416

474

468

465

Registratie Emissiehandel: register CO2 online

100%

91%

98%

99,5%

>99%

Registratie Emissiehandel: register NOx online

100%

99%

100%

99,7%

>99%

Klanttevredenheid: tevreden stakeholders

– 

– 

– 

69%

>65%

Klanttevredenheid: ontevreden stakeholders

– 

– 

– 

8%

<10%

Algemeen: aantal gegronde klachten over uitoefening taken NEa

0

0

0

0

0

Algemeen: aantal ongegronde klachten over uitoefening taken NEa

0

0

0

0

0

Algemeen: % klachten afgerondbinnen wettelijke termijn

nvt

nvt

nvt

nvt

nvt

Directe uren primair proces

50%

56%

57%

63%

>65%

1

Met ingang van 2009 worden de diepte- en thema onderzoeken niet meer tegen een vooraf vastgestelde kostprijs, maar tegen werkelijke kosten afgerekend.

In zijn algemeenheid kan worden vastgesteld dat de NEa op een doelmatige wijze haar rol als bevoegd gezag voor emissiehandel binnen Nederland vervult. De doelmatigheidsindicatoren in de bovenstaande tabel laten in een aantal gevallen verbeteringen ten opzichte van 2009 zien. De tarieven echter zijn ten opzichte van 2009 gestegen. In de loop van 2010 is het nieuwe O&F rapport van kracht geworden en is begonnen met werven van vaste medewerkers. De tarieven zullen in 2011 dan ook een sterk dalende trend laten zien.

De begrote en geraliseerde omzet per product kan behoorlijk verschillen. Dit is het gevolg van het tijdsverschil tussen begroting en opdrachtverstrekking. Bij het opstellen van de NEa begroting (april) is bij de opdrachtgever nog niet bekend welke producten en diensten zij van de NEa wil afnemen (opdrachtverstrekking in december).

De stijging van de kostprijs van audits en ad hoc onderzoeken komt voort uit het meetellen van de voorbereidingsuren op een onderzoek, deze uren werden in voorgaande jaren ten onrechte niet meegerekend in de kostprijs. Door dit vanaf 2010 wel te doen ontstaat een veel beter zicht in de werkelijke kosten van deze onderzoeken.

De daling van de kostprijzen van de producten «Vergunningsaanvragen» en «Onderhoud dossier» is een gevolg van het project «verbeteringen en werkprocessen meldingen en vergunningen» dat vanaf 2008 en 2009 is doorgevoerd. Dit heeft ertoe geleid dat de werkprocessen bij vergunningverlening en de afhandeling van meldingen efficiënter wordt uitgevoerd.

De daling van het percentage voor vergunningen ten opzichte van de begroting is het gevolg van één te laat afgehandelde aanvraag. De afhandeling van deze aanvraag was afhankelijk van de beantwoording van meerdere gecompliceerde monitoringsvraagstukken.

De daling van het percentage voor de meldingen ten opzichte van de begroting is voor een belangrijk deel veroorzaakt door een administratieve fout. Zestien gelijkluidende meldingen met betrekking tot zestien vestigingen van een bedrijfsketen zijn wel binnen de termijn behandeld, maar de afsluitende brief is in eerste instantie niet verzonden.

Algemene grondslagen voor de waardering

Deze jaarrekening is opgesteld volgens de voorschriften van de Comptabiliteitswet (CW) en de nadere uitwerking hiervan in de Rijksbegrotingvoorschriften (RBV), de Regeling departementale begrotingsadministratie (RDB) en de Regeling Baten-lastendiensten 2011.

Samenvattende verantwoordingsstaat 2010 inzake baten-lastendienst Nederlandse Emissieautoriteit van het voormalige Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (XI)\
(x € 1 000)
 

(1)

(2)

(3)=(2) – (1)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2010

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Nederlandse Emissieautoriteit

   
    

Totale baten

6 279

6 780

501

Totale lasten

6 279

6 345

66

Saldo van baten en lasten

0

435

435

    

Totale kapitaalontvangsten

0

0

0

Totale kapitaaluitgaven

41

1 206

1 165

Resultaat

De NEa heeft 2010 afgesloten met een positief resultaat van € 0,4 mln. Ten opzichte van de oorspronkelijke begroting is het resultaat opgebouwd uit de volgende onderdelen:

  • meer opbrengsten opdrachtgever (€ 0,5 mln)

  • lagere personele kosten (€ 0,2 mln)

  • hogere materiële kosten (€ 0,3 mln)

In de toelichting op de begrotings- en realisatiecijfers wordt het resultaat nader verklaard. Voor de opdrachten van de komende jaren zal de de NEa haar tarieven en kostprijzen nog verder aanscherpen waardoor de resultaten de komende jaren op nihil moeten uitkomen.

Balans van de baten-lastendienst Nederlandse Emissieautoriteit per 31 december 2010 (voor verwerking van het resultaat)
Balans per 31 december 2010 (x € 1 000)
 

31 december 2010

31 december 2009

ACTIVA

  
   

Vaste activa

  

Immateriële vaste activa

1 155

138

Materiële vaste activa:

  

Inventaris

14

28

 

1 169

166

Vlottende activa

  

Voorraden

9

8

Overlopende activa

1

1

 

10

9

   

Liquide middelen

1 353

1 193

   

TOTAAL ACTIVA

2 532

1 368

   

PASSIVA

  
   

Eigen vermogen

  

Exploitatiereserve

237

554

Onverdeeld resultaat

435

– 317

 

672

237

Kortlopende schulden

  

Crediteuren

315

309

Overige schulden en overlopende passiva

1 545

822

 

1 860

1 131

   

TOTAAL PASSIVA

2 532

1 368

Immateriële vaste activa

De waardering van de immateriële vaste activa wordt bepaald door de historische kostprijs verminderd met de cumulatieve afschrijvingen. Voor deze posten wordt een lineaire afschrijvingstermijn van vijf jaar aangehouden. De restwaarde van de immateriële activa wordt geschat op nihil. Deze post bestaat uit softwaresystemen die de NEa zelf heeft ontwikkeld en die ondersteunend zijn aan het primaire proces van de NEa. Deze software is in 2010 geheel afgeschreven. De software was gefinancierd middels de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën. De lening is in 2010 afgelost.

In 2009 en 2010 is aan een database gewerkt voor informatiegestuurd toezicht (IGT). Deze database zal begin 2011 in gebruik worden genomen en uiteindelijk worden geïntegreerd in PAN. In 2010 is gestart met de bouw van het PAN systeem. Dit is een nieuw informatiesysteem dat het oude informatiesysteem moet gaan vervangen. PAN zal in de loop van 2011 in gebruik worden genomen.

Op het moment van ingebruikname zal voor de financiering een beroep worden gedaan op de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën.

Eigen vermogen

Het eigen vermogen (€ 671 754) bestaat uit het saldo van de exploitatiereserve en het saldo van het onverdeelde resultaat.

In de Regeling baten-lastendiensten 2011 (die terugwerkt tot 1 januari 2010) is opgenomen dat er geen wettelijke reserve meer is toegestaan. Conform de verslaggevingsregels is deze reserve (€ 126 000) per 31 december 2009 toegevoegd aan de exploitatiereserve, hierdoor komt de beginstand per 1 januari 2010 op € 554 000.

Het onverdeelde resultaat over 2009 is toegevoegd aan de exploitatiereserve.

In de Regeling baten-lastendiensten 2011 is aangegeven dat er de mogelijkheid is voor de dienst om een exploitatiereserve op te bouwen. De maximale exploitatiereserve bedraagt 5% van de gemiddelde omzet van de afgelopen 3 jaar. Het maximale eigen vermogen in 2010 bedraagt

€ 294 529,-. Met de eigenaar zullen afspraken worden gemaakt over de bestemming van het overschot van € 377 225,-.

Kortlopende schulden

De kortlopende schulden bestaan enerzijds uit crediteuren, nog te ontvangen facturen, nog te betalen bedragen en overige schulden (totaal € 0,8 mln). Deze posten betreffen voornamelijk facturen voor ingehuurd personeel en onderhoud ICT.

En anderzijds uit het bedrag dat met de opdrachtgever afgerekend moet worden over 2010 (€ 1,0 mln).

Het restant van de lening bij het ministerie van Financiën (€ 0,1 mln) per 31 december 2009 is in 2010 afgelost.

Niet uit de balans blijkende verplichtingen

De huisvesting van de NEa maakt onderdeel uit van de leveringsovereenkomst met de Gemeenschappelijke Dienst van het voormalige ministerie van VROM. Ten behoeve van de NEa is een onderverhuurovereenkomst getekend tussen het voormalige ministerie van LNV/VWA en het voormalige ministerie van VROM. Deze overeenkomst is per 1 augustus 2005 aangegaan voor een periode van 36 maanden. Na afloop van deze periode wordt de overeenkomst telkenmale stilzwijgend verlengd voor de duur van 1 jaar. De gebruiksvergoeding bedroeg in 2010 € 305 506,- per jaar, inclusief de facilitaire voorzieningen en het inbouwpakket. De gebruiksvergoeding wordt jaarlijks per 1 januari aangepast, conform de Consumentenprijsindex.

Met CapGemini (voorheen Getronics PinkRoccade) is op 18 april 2006 een tweejarig contract afgesloten, met als ingangsdatum 1 mei 2006, voor applicatie- en technisch beheer van de NEa systemen. Het contract kan jaarlijks stilzwijgend worden verlengd met een jaar. Het huidige contract loopt tot 1 mei 2011. De kosten bedragen € 331 861,- per 12 maanden. Het contract is jaarlijks opzegbaar.

Met DECC (Department of Energy and Climate Change) is een overeenkomst aangegaan die de service van het GRETA-systeem regelt. Voor deze service worden 73 090,- Britse ponden per jaar berekend.

De NEa ziet uit doelmatigheidsoverwegingen af van de vorming van een voorziening voor jubileumuitkeringen.

x € 1 000

(1)

(2)

(3)=(2) – (1)

 

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2010

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2009

Baten

    

Opbrengsten moederdepartement

6 260

6 773

513

5 349

Opbrengsten derden

0

4

4

 

Rentebaten

19

0

– 19

2

Bijzondere baten

0

3

3

0

Totaal baten

6 279

6 780

501

5 351

     

Lasten

    

Apparaatskosten:

    

– personele kosten

4 740

4 503

– 237

3 704

– materiële kosten

1 461

1 761

300

1 692

Rentelasten

2

4

2

8

Afschrijvingskosten:

    

– materieel

13

14

1

13

– immaterieel

63

63

0

251

Totaal lasten

6 279

6 345

66

5 668

Saldo van baten en lasten

0

435

435

– 317

Toelichting op de begrotings- en realisatiecijfers

Opbrengsten moederdepartement

In het «Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2010» staat de omzet per productgroep vermeld. De uiteindelijke realisatie over 2010 was € 0,5 mln hoger dan oorspronkelijk begroot. Dit komt met name door aanvullende opdrachten die in de loop van 2010 zijn verkregen, waardoor uiteindelijk meer producten en diensten zijn geleverd dan oorspronkelijk begroot.

Opbrengsten derden

De opbrengsten derden bestaat uit ontvangsten voor uitlening van een NEa medewerker aan het Nederlands Normalisatie Instituut voor zijn bijdrage aan een NEN-norm.

Apparaatskosten

De personele kosten komen in totaal € 0,2 mln lager uit dan oorspronkelijk begroot. Dit komt onder andere doordat in de begroting rekening is gehouden met het aantreden van het bestuur van de ZBO in 2010, maar de ZBO vorming heeft nog niet plaatsgevonden.

De materiële kosten zijn € 0,3 mln hoger dan oorspronkelijk begroot. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:

  • de VROM brede kosten zijn € 0,1 mln hoger dan oorspronkelijk begroot;

  • de kosten voor de aanvullende opdrachten (onderdeel van de overige materiële kosten) zijn € 0,1 mln hoger dan oorspronkelijk begroot, deze kosten waren niet in de oorspronkelijke begroting opgenomen;

  • de organisatie- en ontwikkelingskosten zijn € 0,1 mln hoger dan oorspronkelijk begroot, deze kosten betreffen de begeleiding en opzet van het nieuwe O&F rapport.

Kasstroomoverzicht voor het jaar 2010
x € 1 000
   

(1)

(2)

(3)=(2) – (1)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

1.

 

Rekening-courant RHB 1 januari 2010

1 920

1 193

– 727

2.

 

Totaal operationele kasstroom

76

1 366

1 290

 

3a -/-

Totaal investeringen

0

– 1 080

– 1 080

 

3b +/+

Totaal boekwaarde

0

0

0

  

desinvesteringen

   

3.

 

Totaal investeringskasstroom

0

– 1 080

– 1 080

 

4a -/-

Eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

 

4b +/+

Eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

 

4c -/-

Aflossingen op leningen

– 41

– 126

– 85

 

4d +/+

Beroep op leenfaciliteit

0

0

0

4.

 

Totaal financieringskasstroom

– 41

– 126

– 85

5.

 

Rekening courant RHB 31 december 2010

1 955

1 353

– 602

  

(=1+2+3+4)

   
  

(maximale roodstand 0,5 mln euro)

   

Operationele kasstroom

Bij het bepalen van de operationele kasstroom is uitgegaan van het saldo van baten en lasten, dat is gecorrigeerd voor de afschrijvingen en de mutaties in de balansposten kortlopende activa en passiva.

Investeringskasstroom

Onder de investeringskasstroom vallen de investeringen in immateriële vaste activa (€ 1,1 mln), te weten IGT en PAN.

Financieringskasstroom

Dit betreft de aflossing op de leenfaciliteit bij het ministerie van Financiën.

Licence