Base description which applies to whole site

2. Europese middelen: uitgaven en ontvangsten

Aan de genoemde elementen van het Europese beleid op het terrein van EL&I zijn geldstromen naar de lidstaten verbonden. Vanaf oktober 2006 bestaan er twee fondsen voor het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid, te weten het Europese Landbouwgarantiefonds (ELGF) en het Europese Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO). De geldstromen uit de eerste pijler worden volledig Europees gefinancierd. Bij de plattelandsmaatregelen uit de 2e pijler dient er sprake te zijn van nationale cofinanciering door de overheid.

Het GVB bestaat voornamelijk uit gezamenlijke afspraken en regelgeving op communautair niveau. De gezamenlijke afspraken en regelgeving uit het GVB worden vanuit Brussel ondersteund door subsidies verbonden aan het Europees Visserij Fonds (EVF).

Voor de uitvoering van het Europees structuurbeleid zijn meerjarige afspraken over doelstellingen gemaakt (Doelstelling 2, D2). De afspraken verbonden aan Doelstelling 2 worden deels medegefinancierd vanuit het Europees Fonds voor de Regionale Ontwikkeling (EFRO).

In tabel 1 is een overzicht van de ontvangen programmagelden vanuit de EU opgenomen. De uitgaven uit hoofde van het markt- en prijsbeleid en de inkomenssteun geschieden buiten begrotingsverband en komen via officieel erkende betaalorganen in Nederland (DR en DLG) rechtstreeks vanuit de EU bij de belanghebbende terecht. Deze uitgaven worden door de betaalorganen (buiten de EL&I-begroting) verantwoord richting de Europese Commissie. Uitgaven en ontvangsten voor plattelandsbeleid die behoren tot het Plattelandsontwikkelingsplan (POP) worden voor wat betreft de uitgaven door EL&I wel op de EL&I-begroting verantwoord.

Tabel 1 Programma-uitgaven voor het jaar 2011 (x € 1 mln)
 

Begroting 2011

Realisatie 2011

Financieringsbron Beleid

EU1

EL&I

Overig2

EU 1

EL&I

Overig2

GLB

           

Inkomens- en productiesteun/markt – en prijsbeleid

1 000,0

n.v.t.

n.v.t.

877,0

n.v.t.

n.v.t.

Waarvan Artikel 68

(22,0)

2,7

n.v.t.

13,6

1,9

n.v.t

             

Plattelandsontwikkelingsprogramma POP-2 2007–2013

           

Verbetering van het concurrentievermogen van de land- en bosbouwsector (as 1)

33,3

9,9

14,9

13,7

8,3

4,9

Verbetering van het Milieu en het platteland (as 2)

27,9

0,6

23,5

16,6

3,9

12,8

De leefkwaliteit op het platteland en diversificatie van de plattelandseconomie (as 3)

22,0

0

21,0

25,0

0

25,0

Uitvoering leader-aanpak (as 4)

6,8

0

6,8

10,7

0

10,7

Kosten technische bijstand

0,4

0,2

0,2

0,5

0,2

0,2

Totaal

1 090,4

13,4

66,4

957,1

14,3

53,6

waarvan POP-NU (Nieuwe uitdagingen)

19,8

4,2

2,3

0,8

0,3

0,0

1

De EU-bijdragen worden buiten begrotingsverband geraamd en verantwoord. De EU-ontvangsten betreffen de bij de EC gedeclareerde uitgaven over de periode 16 oktober 2010 t/m 15 oktober 2011.

2

De post «Overig» betreft de nationale cofinanciering door andere overheden dan het Rijk (provincies, gemeenten, waterschappen etc.)

Toelichting

Inkomenssteun- en productiesteun

De bij de EU gedeclareerde uitgaven over de periode 16 oktober 2010 tot en met 15 oktober 2011 bedraagt € 947 mln. Hiervan heeft € 817 mln betrekking op uitbetalingen voor rechtstreekse steun aan agrariërs in de vorm van de Bedrijfstoeslagregeling (BTR) en heeft een bedrag van € 130 mln betrekking op exportrestituties en steunmaatregelen van landbouwproducten. In dezelfde periode heeft Nederland € 70 mln afgedragen aan het Landbouwgarantiefonds. Dit betreffen zogenaamde bestemmingsontvangsten (financiële correcties in het kader van de goedkeuring van de rekeningen, terugvorderingen in verband met onregelmatigheden en superheffing).

POP

Ter uitvoering van de maatregelen uit de Verordening worden rijksregelingen en provinciale programma’s ingezet. POP2 is op 20 juli 2007 door de Europese Commissie goedgekeurd en in 2009 op basis van het Health Check besluit en het economisch herstelplan aangepast. De uitgaven kunnen middels de N+2-regeling worden ingelopen. Tot en met 2011 is er € 235 mln bij de EU gedeclareerd. De tot en met 2011 gerealiseerde bijdrage van de EU blijft op enkele onderdelen achter bij de raming. De oorzaak ligt hierbij vooral bij as 1 Verbetering concurrentiekracht (achterblijvende uitgaven voor verduurzaming en verbetering infrastructuur circa € 20 mln) en bij as 3 Leefkwaliteit platteland (€ 9 mln).

Douane-rechten op landbouwproducten en productieheffingen

Tegenover de Europese subsidie-uitgaven staan ook afdrachten aan de EU. De voor EL&I relevante afdrachten zijn de zogenaamde douanerechten op landbouwproducten en productieheffingen. Deze douanerechten en productieheffingen zijn een deel van de totale afdrachten van Nederland aan de Europese Unie. Verantwoording over de EU-afdrachten vindt plaats via het jaarverslag van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.

Tabel 2 Ontvangsten in 2011 uit hoofde van heffingen en douanerechten op landbouwproducten (in € mln)
 

Begroting

Realisatie

Douanerechten op landbouwproducten en productieheffingen

303

258

Toelichting

Deze ontvangsten worden verantwoord op artikel 39 van de EL&I-begroting. De lagere ontvangsten zijn het gevolg van de economische crisis waardoor de invoer van landbouwproducten is afgenomen.

Licence