Base description which applies to whole site

10.4 Nederlands Forensisch Instituut (NFI)

Het NFI draagt bij aan artikelonderdeel 33.2 «Het bestrijden van criminaliteit door een effectieve en doelmatig instrumentarium van opsporing en vervolging» door middel van het leveren van kwalitatief hoogstaand forensisch onderzoek ten behoeve van de partners in de strafrechtketen. De drie kernproducten daarbij zijn het uitvoeren van onderzoek op overwegend technisch, medisch-biologisch en natuurwetenschappelijk terrein, het doen van onderzoek naar nieuwe methoden en technieken en het overdragen van kennis op het gebied van forensisch en wetenschappelijk onderzoek.

Tabel 10.4.1 Gespecificeerde Staat van baten en lasten per 31 december 2013
x € 1.000

Omschrijving

(1)

(2)

(3)=(2)-(1)

 
 

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2012

Baten

       

Omzet moederdepartement

68.271

68.273

2

70.587

Omzet overige departementen

0

0

0

0

Omzet derden

4.100

8.741

4.641

8.440

Rentebaten

30

75

45

70

Vrijval voorzieningen

       

Bijzondere baten

0

0

0

0

Totaal baten

72.401

77.089

4.668

79.097

         

Lasten

       

Apparaatskosten

66.301

71.639

5.338

73.774

personele kosten

39.400

44.541

5.141

43.417

– Waarvan eigen personeel

38.600

42.132

3.532

41.477

– Waarvan externe inhuur

800

2.409

1.609

1.940

materiële kosten

26.901

27.098

178

30.357

– Waarvan apparaat ICT

1.000

1.338

338

2.970

– Waarvan bijdrage aan SSO’s

       
         

Afschrijvingskosten

5.600

4.910

– 690

4.410

– Immaterieel

0

0

0

0

– Materieel

5.600

4.910

– 690

4.410

Overige lasten

       

– dotaties voorzieningen

0

17

17

0

Rentelasten

500

276

– 224

345

– bijzondere lasten

       

Totaal lasten

72.401

76.842

4.441

78.529

Saldo van baten en lasten

0

247

247

568

Toelichting exploitatie 2013

Baten

De gerealiseerde baten zijn € 4,6 mln. hoger dan begroot. Dit komt met name door hogere omzet derden. Dit heeft twee oorzaken:

  • het NFI voert in samenwerking met andere partijen activiteiten uit waarvoor het NFI in voorkomende gevallen geheel of gedeeltelijk wordt gecompenseerd voor gemaakte kosten;

  • het NFI werkt tegen vergoeding ook voor overheden in binnen- en buitenland.

Rentebaten

Rentebaten vallen hoger uit dan begroot doordat uitgezette deposito’s meer hebben opgeleverd dan begroot.

Lasten

De gerealiseerde lasten zijn € 4,4 mln. hoger dan begroot. Dit hangt met name samen met de hogere dan begrote omzet derden.

Saldo Baten en Lasten

Baten en lasten zijn vrijwel in evenwicht.

Tabel 10.4.2 Balans per 31 december 2013
x € 1.000
 

Balans 2013

Balans 2012

Activa

   

Immateriële vaste activa

   

Materiële vaste activa

   

– grond en gebouwen

   

– installaties en inventarissen

11.295

11.948

– overige materiële vaste activa

1.914

1.556

Voorraden

121

83

Debiteuren

1.500

2.301

Nog te ontvangen

1.484

1.320

Liquide middelen

8.275

13.013

Totaal activa

24.589

30.221

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

   

– exploitatiereserve

3.800

4.024

– onverdeeld resultaat

247

568

Voorzieningen

97

159

Leningen bij het Ministerie van Financiën

12.497

13.521

Crediteuren

1.268

3.303

Nog te betalen

6.680

8.646

Totaal passiva

24.589

30.221

Activa

Onder de posten Debiteuren en Nog te ontvangen zijn voor een bedrag van € 0,2 miljoen vorderingen op het moederdepartement en overige departementen opgenomen.

Passiva

In de regeling agentschappen is vastgelegd dat het eigen vermogen is gebonden aan een maximum van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Op grond van het voorgaande bedraagt het maximale eigen vermogen € 3,9 miljoen. Uit de balans blijkt dat het eigen vermogen per 31.12.2013 vrijwel gelijk is aan € 3,9 miljoen.

Onder de post Nog te betalen is een vooruit ontvangen bedrag aan projectgelden van € 1,2 miljoen van overige departementen opgenomen. Dit betreffen met name de projecten: fotografie van bloed; dateren van blauwe plekken, Databank vermiste personen, SNP6uur en NODO opleidingsproject.

Tabel 10.4.3 Voorzieningen 2013
x € 1.000

Omschrijving

Stand per

01-01-2013

Vrijval in 2013

Dotatie in 2013

Onttrekking in 2013

Stand per

31-12-2013

FPU

39

10

0

29

0

Wachtgelden

120

0

17

40

97

Totaal

159

10

17

69

97

Tabel 10.4.4 Kasstroomoverzicht per 31 december 2013
x € 1.000
   

(1)

(2)

(3) = (2)-(1)

   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2013 + stand depositorekeningen

4.000

12.955

8.995

2.

Totaal operationele kasstroom

5.600

1.742

– 3.858

3a

Totaal investeringen (-/-)

– 4.487

– 4.720

– 233

3b

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

105

105

3.

Totaal investeringskasstroom

– 4.487

– 4.615

– 128

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

– 792

– 792

 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

0

 

Aflossing op leningen (-/-)

– 4.541

– 4.060

481

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

4.487

3.036

– 1.451

4.

Totaal financieringskasstroom

– 54

– 1.816

– 1.762

5.

Rekening Courant RHB 31 december 2013 + stand depositorekeningen (= 1+2+3+4)

5.059

8.266

3.207

 

maximale roodstand € 0,5 miljoen

     

De investeringen betreffen uitbreiding en vervanging. Door facturering/levering rondom de jaarwisseling vallen leningen en investeringen niet altijd in hetzelfde boekjaar. Voorts was er voor 2013 voorzien dat er € 1 miljoen. zou worden geïnvesteerd als gevolg van de wijziging van de Wegenverkeerswet. Deze investering is uitgesteld naar 2014.

De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft de afroming van het eigen vermogen per 31-12-2012, omdat de feitelijke omvang van het eigen vermogen bijna € 0,8 mln. hoger was dan de maximaal toegestane omvang van het eigen vermogen.

Tabel 10.4.5 Doelmatigheid 2013

Aantal geleverde producten forensisch onderzoek (extern product)

Realisatie

2010

Realisatie

2011

Realisatie

2012

Realisatie

20131

SLA

2013

Verschil

2013

1. Nederlandse DNA-databank

22

73

128

Niet in SLA

Niet in SLA

Niet in SLA

2. Biologisch sporenonderzoek

4.205

6.408

6.275

7.032

7.283

– 251

3. Haaronderzoek

105

116

73

83

100

– 17

4. DNA-typering

24.659

31.288

35.218

40.552

48.630

– 8.078

5. Verdovende middelen

4.411

5.231

5.290

4.960

5.055

– 95

6. Chemisch identificatieonderzoek

380

371

495

536

480

56

7. Explosies en explosieven

145

199

148

153

198

– 45

8. Schotresten

269

240

205

227

252

– 25

9. Wapens en munitie

427

490

486

440

485

– 45

10. Verf, vezels en textile

   

215

227

249

– 22

11. Elementanalyse, glas en tape

426

502

161

116

171

– 55

12. KIV, MIT en SEM

   

130

129

128

1

13. Niet-humane biologische sporen

91

88

99

204

110

94

14. Forensische pathologie

1.000

1.114

969

986

1.135

– 149

15. Forensische antropologie

305

280

111

83

110

– 27

16. Toxicologie

4.055

3.957

3.410

3.318

4.190

– 872

17. Forensische geneeskunde

229

426

439

412

495

– 83

18. Beeldonderzoek en biometrie

119

126

109

105

130

– 25

19. Digitale technologie

248

307

493

333

393

– 60

20. Document- en printeronderzoek

110

91

69

65

60

5

21. Hand- en machineschriftonderzoek

94

76

108

99

110

– 11

22. Kecida

0

4

5

12

13

– 1

23. Spraak en audio

36

54

58

55

55

0

24. Vingersporen

358

362

334

376

545

– 169

25. Verkeersongevallenonderzoek

59

64

61

56

72

– 16

26. Mobiel forensisch team

192

198

152

138

189

– 51

27. Afvalstoffen en risico's

97

83

80

89

87

2

28. Brand-, technisch en materiaalkundig onderzoek

69

45

51

43

50

– 7

29. Interdisciplinair forensisch onderzoek (IDFO)

18

19

27

17

34

– 17

30. Forensische statistiek

nvt

nvt

1

7

11

– 4

Totaal (afgerond op honderdtallen)

42.100

52.200

55.400

60.900

70.820

– 9.920

waarvan Humane biologische sporen (2+3+4)

29.000

37.800

41.600

47.700

56.000

– 8.300

1

Realisatiecijfers zijn afgerond op honderdtallen. Realisatie 2012 en 2013 laten zich niet goed vergelijken i.v.m. administratieve omzetting in 2013.

Toelichting doelmatigheidstabel

De voor 2013 geplande zaaksonderzoek-productie telt in bovenstaand overzicht op tot 70.820. In de begroting 2013 is een raming van de productieomvang 2013 opgenomen die uitkomt op 88.891. Er zijn twee oorzaken voor dit verschil. Ten eerste omvat de begroting zowel het aantal te leveren producten forensisch onderzoek + onderwijsuren; in bovenstaand overzicht staat alleen het aantal geleverde forensische producten. Ten tweede heeft dit verschil te maken met de periode van het jaar waarin de begroting voor het volgende jaar wordt opgesteld en de periode waarin het NFI afspraken (SLA) maakt met haar opdrachtgevers (met name politie en OM). De SLA 2013 is eind 2012 vastgesteld.

Het aantal gerealiseerde forensische onderzoeken in 2013 was aanzienlijk lager dan gepland in de SLA 2013. De belangrijkste oorzaak voor de lagere productie is het achterblijven van de vraag van politie en OM naar DNA onderzoek in verband met de uitvoering van de Wet DNA-Veroordeelden.

Licence