Base description which applies to whole site

Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer

A Algemene doelstelling

De Eerste Kamer vormt samen met de Tweede Kamer de Staten-Generaal. De voorzitter van de Eerste Kamer is tevens voorzitter van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal.

De kerntaken van de Eerste Kamer liggen in het, als sluitstuk van de wetgevingsketen, toetsen van voorgenomen wetgeving en het controleren van de regering. De Eerste Kamer besteedt daarbij bijzondere aandacht aan de beoordeling van de wetgevingskwaliteit. Voorts heeft de Eerste Kamer taken op het terrein van de Europese wetgeving en het Europese beleid. Deze zijn door de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon in omvang en intensiteit toegenomen.

De algemene doelstellingen van de Eerste Kamer liggen op het terrein van een adequate wetgeving en controle, hetgeen verder is te operationaliseren naar een adequate toetsing van de kwaliteit van wet- en regelgeving, een adequate controle van het regeringsbeleid, transparantie over de taken en de uitvoering daarvan, en toereikende voorzieningen in een effectieve en efficiënte organisatie.

Voorts participeert de Eerste Kamer in het kader van internationale samenwerking en parlementaire diplomatie in parlementaire assemblees van internationale organisaties en onderhoudt zij contacten met parlementen en regeringen van andere staten.

B Rol en verantwoordelijkheid

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer bestaan afspraken (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de Minister en de Colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.1

De Eerste Kamer vormt de voorlaatste schakel in de keten van het wetgevingsproces. Mede-actoren in het proces zijn, voorafgaand aan de bekrachtiging van een aanvaard wetsvoorstel door het Staatshoofd, respectievelijk de ministerraad, de Raad van State en de Tweede Kamer. De controle op het regeringsbeleid voltrekt zich in interactie met de regering. Uit hoofde van het Verdrag van Lissabon is de Eerste Kamer betrokken bij de voorbereiding van Europese wetgevings- en beleidsvoorstellen. De taken van de Eerste- en Tweede Kamer op dit terrein zijn gelijk. Binnen de nationale context voert de Eerste Kamer overleg met de regering over de regeringsinzet bij de voorbereiding van Europese wetgeving.

C Beleidsconclusies

Gegeven de algemene doelstelling worden jaarlijks accenten gelegd. Voor 2017 zag de Eerste Kamer de volgende bijzondere aandachtspunten:

  • 1. Europese samenwerking

  • 2. Verdere ontwikkeling digitaal parlement

  • 3. Beheer gebouwen

  • 4. Opzet eigen automatiseringsafdeling, los van de Tweede Kamer.

  • 5. Organisatieontwikkeling

Europese samenwerking

Op Europees vlak vindt intensievere samenwerking plaats op het niveau van de Speakers Conference (voorzitters van nationale parlementen en het Europees parlement), de Interparlementaire Conferentie die toezicht houdt op het Gemeenschappelijke Buitenlands en Veiligheidsbeleid (GBVB) van de Europese Unie en op het Gemeenschappelijk Veiligheids- en Defensiebeleid (GVDB), de interparlementaire samenwerking in het kader van het Verdrag inzake Stabiliteit, Coördinatie en Bestuur in de Economische en Monetaire Unie, de COSAC en in interparlementaire samenwerking en uitwisseling van informatie op velerlei beleidsterreinen.

Verdere ontwikkeling digitaal parlement

De Eerste Kamer heeft haar werkzaamheden vergaand gedigitaliseerd, onder meer door middel van een aparte Vergaderapp. Op basis van het rapport van de Tijdelijke commissie werkwijze Eerste Kamer wordt het digitale parlement verder doorontwikkeld in 2018.

Beheer gebouwen

Tijdens de renovatie van het Binnenhof – waarschijnlijk vanaf midden jaar 2020 – zal de Eerste Kamer verhuizen naar het pand Lange Voorhout 34–36/Kazernestraat. In dit pand was de Hoge Raad gehuisvest en eerder de Koninklijke Bibliotheek. De Eerste Kamer gaat een begin maken met inrichten van dit project. Rijksvastgoedbedrijf coördineert de renovatie.

Opzet eigen automatiseringsafdeling

In jaar 2017 is een begin gemaakt met de loskoppeling van de «Dienst Automatisering(DA)» van de Tweede Kamer.

Organisatieontwikkeling

In jaar 2017 zijn samen met adviesdienst EC&OP organisatie en de functies herschreven, met de competenties en competentieprofielen, naar de huidige situatie. Tevens zijn kerncompetenties van de griffie Eerste Kamer vastgesteld. Verder heeft de Tijdelijke commissie Werkwijze Eerste Kamer een rapport gepubliceerd met een aantal aanbevelingen over de eigen (interne) werkwijze, die in 2018 zullen worden geïmplementeerd.

D. Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
   

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

   

2013

2014

2015

2016

2017

2017

2017

Art.nr.

Verplichtingen:

11.844

9.915

11.047

11.732

11.711

11.940

– 229

                 
 

Uitgaven:

11.807

9.938

11.017

11.771

10.889

11.940

– 1.051

                 

1.1

Apparaat Eerste Kamer

6.530

6.528

7.086

8.317

7.363

8.260

– 897

                 

1.2

Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer

3.304

3.346

3.368

3.360

3.439

3.607

– 168

                 

1.3

Verenigde vergadering

1.973

64

563

94

87

73

14

                 
 

Ontvangsten:

204

101

213

198

169

140

29

E Toelichting artikelonderdeel

De Eerste Kamer stelt zich op het standpunt dat het zich als zelfstandige begrotingsautoriteit en de eerder op dat vlak tussen regering en Kamer gemaakte afspraken, niet gebonden acht aan een van regeringswege voor de Kamer vastgestelde taakstelling, maar zorgvuldig zal ramen, rekening houdend met de toestand van ’s Rijks financiën.

1.1 Apparaat Eerste Kamer
Specificatie apparaatsuitgaven

Apparaat

2017

Personeel

4.187.703

Eigen personeel

3.997.199

Externe inhuur

69.738

Overig personeel

120.766

Materieel

3.174.667

Overig (Leden EK)

3.439.111

Overig (Prinsjesdag)

87.131

Totaal apparaat

10.888.612

Personeel

In 2017 heeft er geen personeelsuitbreiding plaatsgevonden, en er is aanzienlijk minder uitgeput dan eerder begroot, doordat er tussentijds personeel vertrok. Ook de Overige personeelsuitgaven waren minder dan begroot, door minder inhuur uitzendkrachten op formatiebasis.

Materieel

In tegenstelling tot de verwachting is er in 2017 minder uitgeput dan eerder begroot. Dit komt o.a. door de volgende posten: minder Vergoeding reis- en verblijfkosten buitenland, minder Publiciteitskosten (o.a. Websitekosten).

1.2 Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer

Vergoeding Leden Eerste Kamer der Staten-Generaal

Minder «Vergoedingen voor werkzaamheden», door vertrekkende Leden; en door lagere cao stijging dan verwacht.

1.3 Verenigde vergadering

Europese samenwerking

Op Europees vlak vindt intensieve samenwerking plaats op het niveau van de Speakers Conference (voorzitters van nationale parlementen het Europees parlement), de Interparlementaire Conferentie die toezicht houdt op het Gemeenschappelijke Buitenlands en Veiligheidsbeleid en Defensiebeleid (GBVB/GVDB) van de Europese Unie, de interparlementaire samenwerking in het kader van het Verdrag inzake Stabiliteit, Coördinatie en Bestuur in de Economische en Monetaire Unie, de COSAC en in interparlementaire samenwerking en uitwisseling van informatie en velerlei beleidsterreinen. Dit uit zich in 2017 ook in de buitenlandse reizen (zie ook post «Materieel»).

Verdere ontwikkeling digitaal parlement

De Eerste Kamer is het eerste parlementaire huis ter wereld dat agenda’s en vergaderstukken in beginsel uitsluitend digitaal (via de «Eerste Kamer App») aan haar Leden aanbiedt. In het content managementsysteem en de websites van de Kamer zijn belangrijke wijzigingen doorgevoerd. De digitalisering van de stukkenstroom is, ook buiten het kader van het vergadercircuit, in 2017 verder verfijnd.

Beheer gebouwen

Voor het gehele gebouw van de Eerste Kamer (inclusief het deel dat van de Raad van State is overgenomen) blijft een grootscheepse renovatie (met name ook installatietechnisch) op termijn noodzakelijk. In 2014 heeft overleg met de Rijksvastgoedbedrijf plaatsgevonden om nader te bezien wat er aan technische aanpassingen aan het gebouw noodzakelijk en mogelijk is. Een verhuizing, om de verbouwing ordentelijk te kunnen laten verlopen, vindt waarschijnlijk vanaf jaar 2020 plaats.

Ontvangsten

Ontvangsten zijn in 2017 o.a. beïnvloed door Restaurant Eerste Kamer, Fractie terugbetalingen en verkoop iPad 's en telefoons.

1

Comptabiliteitswet 2016, artikel 4.4

Licence