Base description which applies to whole site

3.1 Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer

De Eerste Kamer vormt samen met de Tweede Kamer de Staten-Generaal. De voorzitter van de Eerste Kamer is ook de voorzitter van de Verenigde Vergadering van de Staten-Generaal, zoals de vergadering op Prinsjesdag waarin de koning de troonrede voorleest.

De kerntaken van de Eerste Kamer zijn het toetsen van voorgenomen wetgeving als medewetgever en het controleren van het regeringsbeleid. De Eerste Kamer heeft als doel goede wetgeving en controle tot stand brengen. Dit vertaalt zich in:

  • deugdelijke toetsing van de kwaliteit, de uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid van nationale en Europese ontwerpwet- en regelgeving;

  • adequate controle van het Nederlandse regeringsbeleid;

  • transparantie over de uitoefening van haar eigen taken en bevoegdheden en de uitvoering daarvan, en toereikende voorzieningen in een effectieve en efficiënte ondersteunende organisatie: de griffie;

  • De Eerste Kamer vormt de voorlaatste schakel in de keten van het wetgevingsproces. Na aanvaarding door de Eerste Kamer bekrachtigt het staatshoofd wet- en regelgeving.;

  • De controle op het regeringsbeleid gebeurt in interactie met de regering. De Eerste Kamer is betrokken bij de voorbereiding van zowel nationale als Europese wetgevings- en beleidsvoorstellen.

De bevoegdheden van de Eerste en Tweede Kamer op Europees terrein zijn dezelfde als op nationaal terrein. De Eerste Kamer

  • voert onder andere overleg met de regering over de regeringsinzet bij de voorbereiding van Europese wetgeving;

  • participeert in het kader van internationale samenwerking en parlementaire diplomatie in parlementaire assemblees van internationale organisaties;

  • onderhoudt contacten met parlementen en regeringen van andere Europese lidstaten.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal. De colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer zijn in artikel 4.4, lid 4 van de Comptabiliteitswet 2016 afspraken vastgelegd (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de minister en de colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.

In 2024 is het professionaliseringstraject van de Griffie afgerond. Dit professionaliseringstraject is in 2021 gestart omdat de werkzaamheden van de organisatie sterk zijn gegroeid. Er lag te veel werk voor de toenmalige bezetting. Er was een dringende behoefte om verder te professionaliseren en om de continuïteit van het werk te kunnen borgen.

Het beleid van de Eerste Kamer is in 2024 niet gewijzigd.

Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleidsartikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer (bedragen x € 1.000)
 

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

 

2020

2021

2022

2023

2024

2024

2024

Verplichtingen

18.892

20.837

20.432

22.204

26.224

23.663

2.561

        

Uitgaven

16.848

21.904

21.178

22.595

25.531

23.663

1.868

        

Institutionele inrichting

       

Apparaat Eerste Kamer

12.880

17.081

15.701

16.942

19.548

18.175

1.373

Personele uitgaven

       

Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer

3.751

4.661

4.910

5.137

5.495

5.023

472

Materiële uitgaven

       

Verenigde Vergadering

217

162

567

516

488

465

23

        

Ontvangsten

127

151

342

262

135

140

‒ 5

Uitgaven

Institutionele inrichting

Apparaat Eerste Kamer

Naast de uitgaven voor de ondersteuning van de Eerste Kamer, huisvesting en fractiekosten, zijn de middelen ingezet voor de regeling ondersteuningsbudget fracties, de tijdelijke huisvesting en professionalisering informatievoorziening. Hiervoor zijn bij de eerste suppletoire begroting middelen aan de begroting toegevoegd.

Personele uitgaven

Vergoeding voorzitter/leden Eerste Kamer

De vergoedingen aan de voorzitter en leden van de Eerste Kamer zijn volgens beleid en wetgeving vergoed (€ 5,5 mln.).

Materiële uitgaven

Verenigde Vergadering

In 2024 heeft de Verenigde Vergadering ter gelegenheid van de opening van het parlementaire jaar op Prinsjesdag voor de derde keer plaatsgevonden in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag. Dit in plaats van de gebruikelijke locatie in de Ridderzaal. De organisatie van Prinsjesdag is bekostigd door de Eerste Kamer (€ 0,49 mln.).

Tabel 3 Specificatie apparaatsuitgaven (bedragen x € 1.000)
 

2024

Totaal apparaat

25.531

waarvan personeel

9.513

Eigen personeel

8.097

Externe inhuur

1.109

Overig personeel

307

  

waarvan materieel

10.035

waarvan overig (leden EK)

5.495

waarvan overig (Prinsjesdag)

488

Ontvangsten

In 2024 is € 0,13 mln. aan ontvangsten gegenereerd. De ontvangsten betreffen de afwikkeling van voorschotten die verstrekt zijn aan de fracties voor hun ondersteuning over 2023.

Licence