Inleiding
Het jaar 2024 stond in het teken van het verder vormgeven en inrichten van Rijksorganisatie ODI en het afronden van de transitieactiviteiten. Hierbij is veel aandacht besteed aan het op orde brengen van de interne dienstverlening, het aanscherpen van de missie, visie en kernwaarden en het versterken van de positionering. Dit sluit aan bij de bredere initiatieven binnen BZK, zoals het hoofdlijnenakkoord/regeerakkoord en de rol die Vastgoed Bedrijfsvoering Rijk (VBR) en specifiek ODI hierin kunnen spelen.
De toegenomen complexiteit van maatschappelijke opgaven heeft geleid tot een verschuiving van individuele naar multidisciplinaire opgaves. Om deze succesvol uit te kunnen voeren is een gebundelde innovatie- en executiekracht nodig. Met actuele kennis van informatisering, organisatievraagstukken, innovatie en een sterk netwerk, heeft Rijkorganisatie ODI in 2024 waardevolle bijdragen geleverd aan diverse opgaven.
ODI heeft belangrijke bijdragen geleverd aan projecten op het gebied van data, artificial intelligence (AI), veiligheid, talent- en organisatieontwikkeling en innovatie waarmee maatschappelijke impact werd gerealiseerd. Dat geldt ook voor grote opgaves zoals de WaU (Werk aan Uitvoering) en Woo (Wet open overheid) en de samenwerking met het hoger onderwijs en mbo. Hierdoor kon kennis worden ontsloten en nieuw onderwijsmateriaal worden ontwikkeld.
Ondanks een stabiele vraag naar de dienstverlening heeft ODI in 2024 een negatief resultaat gerealiseerd van € 4,5 mln. Dit was vooral te wijten aan personeelstekorten in het primaire proces, lagere opbrengsten bij de merken I-Interim Rijk (IIR), Peerreview en InterCoach (IC), hogere reserveringen voor IKB-verlofuren en hoog ziekteverzuim.
Met de bundeling van de verschillende expertises blijft ODI bijdragen aan de ambities van de Rijksoverheid. Om dit te bereiken heeft Rijkorganisatie ODI de volgende speerpunten vastgesteld:
– partner in realisatiekracht en advies;
– kennisintensieve partner;
– partner in talentontwikkeling;
– partner in innovatie.
Alles bij elkaar genomen biedt 2024 een stevige basis en waardevolle inzichten voor de verdere ontwikkeling van de dienstverlening en organisatie in 2025.
Staat van baten en lasten
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | Realisatie 2023 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | 101.708 | 95.921 | ‒ 5.787 | 88.730 |
waarvan omzet moederdepartement | 41.905 | 38.998 | ‒ 2.907 | 34.541 |
waarvan omzet overige departementen | 57.406 | 54.117 | ‒ 3.289 | 52.428 |
waarvan omzet derden | 2.397 | 2.806 | 409 | 1.761 |
Rentebaten | 0 | 58 | 58 | 116 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 2.800 | 2.800 | 0 |
Totaal baten | 101.708 | 98.779 | ‒ 2.929 | 88.846 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 94.726 | 97.869 | 3.143 | 87.026 |
- Personele kosten | 82.227 | 85.225 | 2.998 | 76.341 |
waarvan eigen personeel | 73.802 | 75.832 | 2.030 | 65.598 |
waarvan inhuur externen | 2.728 | 5.993 | 3.265 | 6.626 |
waarvan overige personele kosten | 5.697 | 3.400 | ‒ 2.297 | 4.117 |
- Materiële kosten | 12.499 | 12.644 | 145 | 10.685 |
waarvan apparaat ICT | 136 | 392 | 256 | 398 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 11.033 | 11.166 | 133 | 9.666 |
waarvan overige materiële kosten | 1.330 | 1.086 | ‒ 244 | 621 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | 6.982 | 4.520 | ‒ 2.462 | 3.312 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 0 | 13 | 13 | 0 |
- Materieel | 0 | 13 | 13 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 13 | 13 | 0 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 870 | 870 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 870 | 870 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 101.708 | 103.272 | 1.564 | 90.338 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | ‒ 4.493 | ‒ 4.493 | ‒ 1.492 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | ‒ 4.493 | ‒ 4.493 | ‒ 1.492 |
Toelichting
Baten
Omzet
x € 1.000 | Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil 2024 |
---|---|---|---|
Per onderdeel | |||
Digitalisering | 39.120 | 30.506 | ‒ 8.614 |
Innovatie | 41.681 | 47.249 | 5.568 |
Organisatie | 20.907 | 18.482 | ‒ 2.425 |
Subtotaal | 101.708 | 96.237 | ‒ 5.471 |
Nagekomen baten voorgaande jaren | 0 | ‒ 316 | ‒ 316 |
Totaal | 101.708 | 95.921 | ‒ 5.787 |
Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 van € 101,7 mln. is de gerealiseerde omzet in 2024 € 96,2 mln. De afname van € 5,5 mln. wordt verklaard door:
A) Een lagere omzet van € 13,5 mln.:
– personeelstekort (ongeveer 30 fte’s) in het primaire proces bij de units Digitalisering (IIR) en Organisatie (merk Rijksconsultants RC) is een lagere omzet gerealiseerd van € 7,2 mln.
– fors meer ziekteverzuim in 2024 bij de units Digitalisering en Organisatie (7%) ten opzichte van het uitgangspunt bij de begroting 2024, waar uit is gegaan van de Verbaan norm (2,4%). In combinatie met hoger pasverlof heeft dat geleid tot een omzetderving van ongeveer € 5,3 mln.
– minder verkoop van reviews, coachingstrajecten en overige diensten bij unit Organisatie. Het effect hiervan is € 1,0 mln.
B) Een hogere omzet van € 8,0 mln.:
– hogere omzet bij unit Innovatie (€ 5,6 mln.) doordat eind 2023 de structurele financiering aan het Programma’s I-Vakmanschap is toegekend. In de begroting 2024 is uitgegaan van € 4,4 mln. De omzet realisatie in 2024 is € 10,0 mln.
– hogere omzet als gevolg van hogere indexatie op verkooptarieven. Ten opzichte van de ontwerpbegroting is de indexatie 3,3% hoger. Effect van deze afwijking is € 2,4 mln.
Omzet ODI per ministerie x €1000 | IIR | RC | RIT | RIG | IC | Peer review | Overig | Totaal | Totaal in % |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Binnenlandse Zaken | 7.203 | 6.292 | 4.439 | 3.376 | 476 | 122 | 17.445 | 39.353 | 41% |
Algemene Zaken | 0 | 76 | 38 | 199 | 3 | 0 | 1 | 317 | 0% |
Buitenlandse Zaken | 247 | 4 | 761 | 0 | 29 | 0 | 112 | 1.153 | 1% |
Defensie | 3.634 | 246 | 1.423 | 209 | 14 | 129 | 82 | 5.737 | 6% |
Financiën | 3.219 | 1.056 | 626 | 965 | 517 | 0 | 513 | 6.896 | 7% |
Onderwijs Cultuur en Wetenschap | 1.728 | 505 | 1.018 | 1.861 | 103 | 60 | 1.403 | 6.678 | 7% |
Volksgezondheid en Welzijn en Sport | 3.157 | 892 | 298 | 149 | 156 | 83 | 180 | 4.915 | 5% |
Economische Zaken en Klimaat | 1.422 | 609 | 1.152 | 1.461 | 210 | 0 | 174 | 5.028 | 5% |
Infrastructuur en Waterstaat | 4.750 | 1.800 | 1.116 | 1.628 | 119 | 64 | 105 | 9.582 | 10% |
Justitie en Veiligheid | 3.092 | 2.017 | 2.724 | 1.694 | 189 | 83 | 422 | 10.221 | 11% |
Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 1.343 | 1.022 | 258 | 113 | 103 | 38 | 130 | 3.007 | 3% |
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | 194 | 150 | 152 | 0 | 10 | 0 | 80 | 586 | 1% |
Niet-Rijksoverheid | 515 | 543 | 669 | 38 | 110 | 654 | 235 | 2.764 | 3% |
Totaal | 30.504 | 15.212 | 14.674 | 11.693 | 2.039 | 1.233 | 20.882 | 96.237 | 100% |
Zie hiervoor de toelichting bij de Omzet per merk/product.
Omzet per merk/ product
De merken I-Interim Rijk (IIR), Rijksconsultants (RC), Rijks-I Traineeship (RIT) en Rijks ICT Gilde (RIG) hebben in 2024 een omzet gerealiseerd van € 72,1 mln. (74,9% van de totale omzet).
Ongeveer € 20,9 mln. is gerealiseerd door de programma’s I-Vakmanschap (Informatiehuishouding) IHH, RADIO en Leer en Ontwikkel Campus (LOC). Ongeveer 61% van de totale omzet wordt gerealiseerd door de inzet bij drie ministeries (BZK, J&V en I&W).
x € 1.000 | Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil 2024 |
---|---|---|---|
Moederdepartement | |||
Waarvan: | |||
Direct gerelateerd aan geleverde producten/ diensten | 41.905 | 38.998 | ‒ 2.907 |
Overige ontvangsten/ bijdragen | 0 | 0 | 0 |
Overige departementen | |||
Economische Zaken en Klimaat | 4.825 | 5.038 | 213 |
Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit | 1.745 | 584 | ‒ 1.161 |
Justitie en Veiligheid | 11.355 | 10.193 | ‒ 1.162 |
Buitenlandse Zaken | 1.383 | 1.144 | ‒ 239 |
Defensie | 4.713 | 5.823 | 1.110 |
Financiën | 6.553 | 6.902 | 349 |
Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 2.479 | 2.821 | 342 |
Infrastructuur en Waterstaat | 10.435 | 9.524 | ‒ 911 |
Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 4.860 | 5.058 | 198 |
Algemene Zaken | 428 | 317 | ‒ 111 |
Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 8.630 | 6.713 | ‒ 1.917 |
57.406 | 54.117 | ‒ 3.289 | |
Derden | 2.397 | 2.806 | 409 |
101.708 | 95.921 | ‒ 5.787 |
Omzet moederdepartement
Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 van € 41,9 mln. is de gerealiseerde omzet in 2024 € 39,0 mln. De lagere omzet van € 2,9 mln. kan worden verklaard voornamelijk door personeelstekort op directe functies.
Omzet overige departementen
Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 van € 57,4 mln. is de gerealiseerde omzet in 2024 € 54,1 mln. De lagere omzet van € 3,3 mln. kan worden verklaard door personeelstekort en hogere ziekteverzuim.
Omzet derden
Onder de omzet derden vallen de opbrengsten van de dienstverlening aan partijen buiten het Rijk. Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 van € 2,4 mln. is de gerealiseerde omzet in 2024 € 2,8 mln. De hogere omzet van € 0,4 mln. kan worden verklaard door extra opdrachten buiten het Rijk.
Rentebaten
Als gevolg van de positieve ontwikkeling van de rekening courant verhouding van Rijksorganisatie ODI met Ministerie van Financiën is een rentebate van € 0,06 mln. gerealiseerd.
Bijzondere baten
In 2024 heeft ODI een eenmalige vergoeding ontvangen van de eigenaar als bijdrage in de transitiekosten van ODI die gemaakt zijn in het kader van de agentschapsvorming.
Lasten
Apparaatskosten
Ten opzichte van de begroting van € 94,7 mln. zijn de gerealiseerde apparaatskosten in 2024 € 97,9 mln. Deze toename van € 3,2 mln. is voornamelijk het gevolg van hogere personele kosten.
Personele kosten
Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
Ambtenaren in dienst | 73.802 | 71.781 | ||||
Gedetacheerde ambtenaren | 0 | 4.051 | ||||
Salariskosten regulier | 73.802 | 75.832 | ||||
Overige personele uitgaven | 5.697 | 3.400 | ||||
Externe inhuur | 2.728 | 5.993 | ||||
Totaal | 82.227 | 85.225 | ||||
Gemiddeld aantal fte’s | 573 | 598 | ||||
Gemiddeld salariskosten | 128.799 | 120.035 |
Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 van € 82,2 mln. zijn de gerealiseerde personele lasten in 2024 € 85,2 mln. De toename van € 3,0 mln. wordt verklaard door:
– Ondanks het personeelstekort in het primaire proces zijn de personele kosten voor eigen personeel (salariskosten regulier) met € 2,0 mln. hoger dan begroot. Dit wordt verklaard door verambtelijking van 25 fte’s bij het programma I-Vakmanschap als gevolg van toegekende structurele financiering en extra personeelskosten die zijn gerealiseerd voor transitieactiviteiten en inrichting van Rijksorganisatie ODI.
– Externe inhuur is € 3,2 mln. hoger dan begroot. Dit is het gevolg van de programma’s I-Vakmanschap (€ 1,0 mln.) Externe inhuur is € 3,2 mln. hoger dan begroot. Informatiehuishouding (€ 0,6 mln.) en bij een aantal merken (€ 0,8 mln.) waar bepaalde functies tijdelijk extern zijn vervuld. Voorts is inhuur aangetrokken in het kader van transitie (€ 0,8 mln.).
– De overige personele kosten zijn € 2,2 mln. lager dan begroot als gevolg van lagere opleidingskosten (€ 1,7 mln.) en lagere reiskosten (€ 0,4 mln.)
Materiele kosten
x € 1.000 | Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 | |||
---|---|---|---|---|---|
PIOFACH diensten | 11.033 | 11.166 | |||
ICT | 136 | 392 | |||
Overig materieel | 1.330 | 1.086 | |||
Totaal | 12.499 | 12.644 |
Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 van € 12,5 mln. zijn de gerealiseerde materiele kosten in 2024 € 12,6 mln. Deze geringe afwijking kan worden verklaard door extra licentiekosten voor het LOC (Leer en Ontwikkel Campus).
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten
Vastgestelde begroting 2024 | Realisatie 2024 | ||||
---|---|---|---|---|---|
Kosten uitbesteed werk | 6.982 | 4.520 | |||
Totaal | 6.982 | 4.520 |
Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 van € 7,0 mln. zijn de gerealiseerde materiële kosten in 2024 € 4,5 mln. doordat er minder is uitbesteed aan universiteiten (I—vakmanschap), minder is uitbesteed aan organisatieadvies, minder kosten zijn gemaakt voor opgavegericht werken en lagere bijdragen zijn gedaan voor innovaties.
Overige lasten
De overige lasten betreft een dotatie aan een voorziening van € 0,9 mln. aangezien tussen Rijksorganisatie ODI en één van de uitvoeringsorganisaties discussie bestaat over de juistheid en omvang van in rekening gebrachte bedragen. Uitgangspunt is dat in de loop van 2025 dit dispuut wordt opgelost.
Saldo van baten en lasten
Voorstel is het negatieve resultaat 2024 van € 4,5 mln. ten laste van de exploitatiereserve te brengen.
Balans
2024 | 2023 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 53 | 0 |
Immateriële vaste activa | 0 | 0 |
Materiële vaste activa | 53 | 0 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan machines en installaties | 0 | 0 |
waarvan andere vaste bedrijfsmiddelen | 53 | 0 |
waarvan vaste bedrijfsmiddelen in uitvoering en vooruitbetaald op materiële vaste activa | 0 | 0 |
waarvan niet aan de bedrijfsuitvoering dienstbaar | 0 | 0 |
Vlottende activa | 18.466 | 20.793 |
Voorraden | 0 | 0 |
waarvan grond- en hulpstoffen | ||
waarvan onderhanden werk | ||
waarvan gereed product en handelsgoederen | ||
waarvan vooruitbetaald op voorraden | ||
Vorderingen | 12.362 | 15.378 |
waarvan debiteuren | 7.223 | 9.603 |
waarvan overige vorderingen | ||
waarvan overlopende activa | 5.139 | 5.775 |
Liquide middelen | 6.104 | 5.415 |
Totaal activa: | 18.519 | 20.793 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ‒ 3.248 | 1.245 |
Bestemmingsfonds(en) | ||
Pok / Wau reserve | ||
Exploitatiereserve | 1.245 | 2.737 |
Onverdeeld resultaat | ‒ 4.493 | ‒ 1.492 |
Voorzieningen | 870 | 0 |
Langlopende schulden | 0 | 0 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | ||
Kortlopende schulden | 20.897 | 19.548 |
Crediteuren | 160 | 245 |
Belastingen en premies sociale lasten | 170 | 166 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | ||
Overige schulden | ||
Overlopende passiva | 20.567 | 19.137 |
Totaal passiva | 18.519 | 20.793 |
Toelichting
Activa
Vlottende activa
Debiteuren
De post debiteuren bestaat uit het moederdepartement van BZK € 3,0 mln. en overige departementen € 4,2 mln.
Overige vorderingen en overlopende activa
Het aandeel van het moederdepartement ministerie van BZK bedraagt € 3,2 mln., het aandeel overige departementen € 2,0 mln. en het aandeel derden € -0,1 mln.
Liquide middelen
Alle tegoeden van Rijksorganisatie ODI worden aangehouden bij de Rijkshoofdboekhouding.
Passiva
Eigen vermogen
Na verwerking van het resultaat 2024 resteert een negatief eigen vermogen van € 1,3 mln.
Het verloop van het eigen vermogen is als volgt:
POK/Wau reserve | Exploitatie-reserve | Onverdeeld resultaat | Totaal eigen vermogen | |
---|---|---|---|---|
x € 1.000 | € | € | € | € |
Stand 1 januari 2024 | 0 | 2.737 | ‒ 1.492 | 1.245 |
Verwerking onverdeeld resultaat 2023 | 0 | ‒ 1.492 | 1.492 | 0 |
Afstorting naar eigenaar | 0 | 0 | 0 | 0 |
Resultaat 2024 | 0 | 0 | ‒ 4.493 | ‒ 4.493 |
Stand 31 december 2024 | 0 | 1.245 | ‒ 4.493 | ‒ 3.248 |
Voorzieningen
Eind 2024 is een voorziening gevormd van € 0,9 mln. aangezien tussen Rijksorganisatie ODI en één van de uitvoeringsorganisaties discussie bestaat over de juistheid en omvang van in rekening gebrachte bedragen. Uitgangspunt is dat in de loop van 2025 dit dispuut wordt opgelost.
Langlopende schulden
Leningen bij het Ministerie van Financiën
In 2024 is geen beroep gedaan op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën.
Kortlopende schulden
Crediteuren
Het crediteurenbedrag heeft volledig betrekking op derden.
Belastingen en premies sociale lasten
De belastingen en premies sociale lasten bestaan uit af te dragen BTW 2024 ad € 0,2 mln.
Overige schulden en overlopende passiva
Het aandeel van het moederdepartement ministerie van BZK bedraagt € 17,5 mln., het aandeel overige departementen € 1,2 mln. en het aandeel derden € 1,9 mln.
De overige schulden en overlopende passiva bestaan uit € 8,1 mln. nog te betalen kosten, € 1,0 mln. vooruitgefactureerde bedragen en € 11,5 mln. voor personeelsgerelateerde verplichtingen.
Kasstroomoverzicht
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 4.100 | 5.415 | 1.315 |
totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 101.708 | 98.995 | ‒ 2.713 | |
totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 102.708 | ‒ 101.040 | 1.668 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 1.000 | ‒ 2.045 | ‒ 1.045 |
totaal investeringen (-/-) | 0 | ‒ 66 | ‒ 66 | |
totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | 0 | ‒ 66 | ‒ 66 |
eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
eenmalige storting door moederdepartement (+) | 0 | 2.800 | 2.800 | |
aflossingen op leningen (-/-) | 0 | 0 | 0 | |
beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 2.800 | 2.800 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 3.100 | 6.104 | 3.004 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De negatieve operationele kasstroom is met name het gevolg van actieve betalingen van openstaande verplichtingen ultimo 2024.
Investeringskasstroom
Dit betreft met name de uitgaande kasstroom als gevolg van investeringen in nieuwe hardware in 2024.
Financieringskasstroom
In 2024 heeft ODI een eenmalige vergoeding ontvangen van de eigenaar als bijdrage in de transitiekosten van ODI die gemaakt zijn in het kader van de agentschapsvorming.
Doelmatigheidsindicatoren
Realisatie | Vastgestelde begroting | ||||
---|---|---|---|---|---|
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2024 | |
Omschrijving Generiek | |||||
Saldo van baten en lasten (%) | ... | 0,80% | ‒ 1,70% | ‒ 4,50% | 0,00% |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | ... | 558 | 555 | 598 | 573 |
Kwaliteitsindicator 1 - MTO | ... | >7 | 7,1 | geen | >7 |
Omschrijving Specifiek Deel-RODI | |||||
RODI - Rijksconsultants | |||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 121 | 114 | 129 | 130 | |
Tarieven/uur (indexcijfer) | 121 | 117 | 129 | 130 | |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 154 | 149 | 165 | 165 | |
Tevredenheid dienstverlening | 8,3 | 8,5 | >7 | ||
RODI - IIR | |||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 120,5 | 126 | 126 | 134 | 136 |
Tarieven/uur (indexcijfer) | 120,5 | 126 | 126 | 134 | 136 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 160 | 160 | 160 | 170 | 174 |
Tevredenheid dienstverlening | ‒ | 8,1 | 8 | >7 | |
RODI - RIG | |||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 97 | 109 | 131 | 115 | |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 97 | 115 | 131 | 115 | |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 123 | 147 | 167 | 147 | |
Tevredenheid dienstverlening | 8 | geen | >7 | ||
RODI - RIT | |||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 71 | 73 | 79 | 79 | |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 71 | 74 | 79 | 79 | |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 90 | 94 | 101 | 101 | |
Tevredenheid dienstverlening | 8,1 | 8,4 | >7 | ||
RODI - Peerreview | |||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 47 | 102 | 81 | 105 | |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 47 | 72 | 81 | 105 | |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 60 | 92 | 103 | 134 | |
Tevredenheid dienstverlening | 8 | 8 | >7 | ||
RODI - Intercoach | |||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 109 | 111 | 114 | 122 | |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 109 | 113 | 114 | 122 | |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 139 | 144 | 146 | 156 | |
Tevredenheid dienstverlening | 8,1 | 8,3 | >7 |
Toelichting
In de tabel is een vergelijking gemaakt tussen de indicatoren die opgenomen zijn in de vastgestelde begroting 2024 en de realisatie van deze indicatoren voor 2024. In de tabel zijn de doelmatigheidsindicatoren per merk (Rijksconsultants, I-Interim Rijk, Rijks ICT Gilde, Rijks I-Traineeship, Peerreview en InterCoach) weergegeven voor de reguliere diensten van Rijksorganisatie ODI.
FTE’s
De realisatie van aantal fte’s (598 fte’s) is 25 fte’s hoger in vergelijking met de aantal begrote fte’s (573 fte’s) voor 2024. Deze afwijking (25 fte’s) kan voornamelijk worden verklaard door verambtelijking van het aantal fte’s bij het programma I-Vakmanschap. Personeelstekort hebben we in het primaire proces vooral bij het merk IIR.
MTO, werkplezier en werkdruk
Het medewerkers tevredenheidsonderzoek (MTO) wordt bij Rijksorganisatie ODI om de twee jaar uitgevoerd. Rijksorganisatie ODI heeft als doelstelling een medewerkerstevredenheid score > 7. In 2024 is geen medewerkers tevredenheidsonderzoek (MTO) uitgevoerd.
Klanttevredenheid
Als belangrijke graadmeter voor de kwaliteit hanteert Rijksorganisatie ODI de indicator klanttevredenheid over de dienstverlening per merk. Rijksorganisatie ODI streeft ernaar minimaal hoger dan een 7 te scoren. De klanttevredenheid 2024 bij de merken IIR, RIT, RC, Intercoach en Peerreview is hoger dan 8. RIG heeft geen klanttevredenheid onderzoek gedaan in 2024.
Kostprijzen per product
De kostprijzen van producten en de tarieven per maand zijn bepaald op basis van de Rijksproductiviteitsnorm van 1275 uren op jaarbasis. In de ontwerpbegroting is uitgegaan van een kostendekkende begroting, derhalve zijn de verkooptarieven per maand en uur gelijk aan de kostprijzen. In 2024 hebben de merken IIR, Peerreview en Intercoach een negatief resultaat gerealiseerd. Daarom zijn de tarieven per maand en uur lager dan de kostprijzen. Het merk RIG heeft een positief resultaat in 2024 gerealiseerd, waardoor de verkooptarieven per maand hoger zijn dan de kostprijzen. De gerealiseerde kostprijs van RIT en RC in 2024 is in lijn met begrote kostprijs.
Omzet per fte
Bij de merken RC en RIT is de gerealiseerde omzet in 2024 in lijn met de begrote omzet per fte 2024. Bij RIG is de gerealiseerde omzet per fte (167K) 2024 20K hoger dan de begrote omzet per fte (147K). Deze verschil kan verklaard worden dat in het OW2024 is uitgegaan van medewerkers in lagere salarisschalen in vergelijking met de realisatie 2024. Er waren geen medewerkers zonder opdracht bij RIG in 2024. Door personeelstekort bij IIR en lagere verkoop van coachingstrajecten en gateway reviews is de omzet per fte 2024 bij de merken IIR, IC en Peerreview lager dan de begrote omzet 2024.