Base description which applies to whole site

12. Jaarverantwoording agentschap Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie (RODI) voormalig Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk per 31 december 2024

Inleiding

Het jaar 2024 stond in het teken van het verder vormgeven en inrichten van Rijksorganisatie ODI en het afronden van de transitieactiviteiten. Hierbij is veel aandacht besteed aan het op orde brengen van de interne dienstverlening, het aanscherpen van de missie, visie en kernwaarden en het versterken van de positionering. Dit sluit aan bij de bredere initiatieven binnen BZK, zoals het hoofdlijnenakkoord/regeerakkoord en de rol die Vastgoed Bedrijfsvoering Rijk (VBR) en specifiek ODI hierin kunnen spelen.

De toegenomen complexiteit van maatschappelijke opgaven heeft geleid tot een verschuiving van individuele naar multidisciplinaire opgaves. Om deze succesvol uit te kunnen voeren is een gebundelde innovatie- en executiekracht nodig. Met actuele kennis van informatisering, organisatievraagstukken, innovatie en een sterk netwerk, heeft Rijkorganisatie ODI in 2024 waardevolle bijdragen geleverd aan diverse opgaven. 

ODI heeft belangrijke bijdragen geleverd aan projecten op het gebied van data, artificial intelligence (AI), veiligheid, talent- en organisatieontwikkeling en innovatie waarmee maatschappelijke impact werd gerealiseerd. Dat geldt ook voor grote opgaves zoals de WaU (Werk aan Uitvoering) en Woo (Wet open overheid) en de samenwerking met het hoger onderwijs en mbo. Hierdoor kon kennis worden ontsloten en nieuw onderwijsmateriaal worden ontwikkeld.

Ondanks een stabiele vraag naar de dienstverlening heeft ODI in 2024 een negatief resultaat gerealiseerd van € 4,5 mln. Dit was vooral te wijten aan personeelstekorten in het primaire proces, lagere opbrengsten bij de merken I-Interim Rijk (IIR), Peerreview en InterCoach (IC), hogere reserveringen voor IKB-verlofuren en hoog ziekteverzuim.

Met de bundeling van de verschillende expertises blijft ODI bijdragen aan de ambities van de Rijksoverheid. Om dit te bereiken heeft Rijkorganisatie ODI de volgende speerpunten vastgesteld:

  • partner in realisatiekracht en advies;

  • kennisintensieve partner;

  • partner in talentontwikkeling;

  • partner in innovatie.

Alles bij elkaar genomen biedt 2024 een stevige basis en waardevolle inzichten voor de verdere ontwikkeling van de dienstverlening en organisatie in 2025.

Staat van baten en lasten

Tabel 45 Begroting van baten-lastenagentschap RODI voor het jaar 2024 (bedragen x € 1.000)1
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

Realisatie 2023 (4)

Baten

    

- Omzet

101.708

95.921

‒ 5.787

88.730

waarvan omzet moederdepartement

41.905

38.998

‒ 2.907

34.541

waarvan omzet overige departementen

57.406

54.117

‒ 3.289

52.428

waarvan omzet derden

2.397

2.806

409

1.761

Rentebaten

0

58

58

116

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

2.800

2.800

0

Totaal baten

101.708

98.779

‒ 2.929

88.846

     

Lasten

    

Apparaatskosten

94.726

97.869

3.143

87.026

- Personele kosten

82.227

85.225

2.998

76.341

waarvan eigen personeel

73.802

75.832

2.030

65.598

waarvan inhuur externen

2.728

5.993

3.265

6.626

waarvan overige personele kosten

5.697

3.400

‒ 2.297

4.117

- Materiële kosten

12.499

12.644

145

10.685

waarvan apparaat ICT

136

392

256

398

waarvan bijdrage aan SSO's

11.033

11.166

133

9.666

waarvan overige materiële kosten

1.330

1.086

‒ 244

621

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

6.982

4.520

‒ 2.462

3.312

Rentelasten

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

0

13

13

0

- Materieel

0

13

13

0

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

13

13

0

- Immaterieel

0

0

0

0

Overige lasten

0

870

870

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

870

870

0

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

101.708

103.272

1.564

90.338

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

‒ 4.493

‒ 4.493

‒ 1.492

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

‒ 4.493

‒ 4.493

‒ 1.492

1

Voor de jaarverslagen van de BLA's heeft een stelselwijziging plaatsgevonden. Omwille van consistente weergave zijn de vergelijkende cijfers met terugwerkende kracht aangepast, waardoor de stand realisatie apparaatskosten 2023 hier verschilt van het Jaarverslag 2023.

Toelichting

Baten

Omzet

Tabel 46 Omzet 2024 (bedragen x € 1.000 euro)

x € 1.000

Vastgestelde begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

Per onderdeel

   
    

Digitalisering

39.120

30.506

‒ 8.614

Innovatie

41.681

47.249

5.568

Organisatie

20.907

18.482

‒ 2.425

    

Subtotaal

101.708

96.237

‒ 5.471

    

Nagekomen baten voorgaande jaren

0

‒ 316

‒ 316

Totaal

101.708

95.921

‒ 5.787

Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 van € 101,7 mln. is de gerealiseerde omzet in 2024 € 96,2 mln. De afname van € 5,5 mln. wordt verklaard door:

A) Een lagere omzet van € 13,5 mln.:

  • personeelstekort (ongeveer 30 fte’s) in het primaire proces bij de units Digitalisering (IIR) en Organisatie (merk Rijksconsultants RC) is een lagere omzet gerealiseerd van € 7,2 mln.

  • fors meer ziekteverzuim in 2024 bij de units Digitalisering en Organisatie (7%) ten opzichte van het uitgangspunt bij de begroting 2024, waar uit is gegaan van de Verbaan norm (2,4%). In combinatie met hoger pasverlof heeft dat geleid tot een omzetderving van ongeveer € 5,3 mln.  

  • minder verkoop van reviews, coachingstrajecten en overige diensten bij unit Organisatie. Het effect hiervan is € 1,0 mln.

B) Een hogere omzet van € 8,0 mln.:

  • hogere omzet bij unit Innovatie (€ 5,6 mln.) doordat eind 2023 de structurele financiering aan het Programma’s I-Vakmanschap is toegekend. In de begroting 2024 is uitgegaan van € 4,4 mln. De omzet realisatie in 2024 is € 10,0 mln.

  • hogere omzet als gevolg van hogere indexatie op verkooptarieven. Ten opzichte van de ontwerpbegroting is de indexatie 3,3% hoger. Effect van deze afwijking is € 2,4 mln.

Tabel 47 Omzet per merk/product 2024 (bedragen x € 1.000 euro)

Omzet ODI per ministerie x €1000

IIR

RC

RIT

RIG

IC

Peer review

Overig

Totaal

Totaal in %

Binnenlandse Zaken

7.203

6.292

4.439

3.376

476

122

17.445

39.353

41%

Algemene Zaken

0

76

38

199

3

0

1

317

0%

Buitenlandse Zaken

247

4

761

0

29

0

112

1.153

1%

Defensie

3.634

246

1.423

209

14

129

82

5.737

6%

Financiën

3.219

1.056

626

965

517

0

513

6.896

7%

Onderwijs Cultuur en Wetenschap

1.728

505

1.018

1.861

103

60

1.403

6.678

7%

Volksgezondheid en Welzijn en Sport

3.157

892

298

149

156

83

180

4.915

5%

Economische Zaken en Klimaat

1.422

609

1.152

1.461

210

0

174

5.028

5%

Infrastructuur en Waterstaat

4.750

1.800

1.116

1.628

119

64

105

9.582

10%

Justitie en Veiligheid

3.092

2.017

2.724

1.694

189

83

422

10.221

11%

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

1.343

1.022

258

113

103

38

130

3.007

3%

Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

194

150

152

0

10

0

80

586

1%

Niet-Rijksoverheid

515

543

669

38

110

654

235

2.764

3%

Totaal

30.504

15.212

14.674

11.693

2.039

1.233

20.882

96.237

100%

Zie hiervoor de toelichting bij de Omzet per merk/product.

Omzet per merk/ product

De merken I-Interim Rijk (IIR), Rijksconsultants (RC), Rijks-I Traineeship (RIT) en Rijks ICT Gilde (RIG) hebben in 2024 een omzet gerealiseerd van € 72,1 mln. (74,9% van de totale omzet).

Ongeveer € 20,9 mln. is gerealiseerd door de programma’s I-Vakmanschap (Informatiehuishouding) IHH, RADIO en Leer en Ontwikkel Campus (LOC). Ongeveer 61% van de totale omzet wordt gerealiseerd door de inzet bij drie ministeries (BZK, J&V en I&W).

Tabel 48 Omzet per departement

x € 1.000

Vastgestelde begroting 2024

Realisatie 2024

Verschil 2024

Moederdepartement

   

Waarvan:

   

Direct gerelateerd aan geleverde producten/ diensten

41.905

38.998

‒ 2.907

Overige ontvangsten/ bijdragen

0

0

0

    

Overige departementen

   

Economische Zaken en Klimaat

4.825

5.038

213

Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

1.745

584

‒ 1.161

Justitie en Veiligheid

11.355

10.193

‒ 1.162

Buitenlandse Zaken

1.383

1.144

‒ 239

Defensie

4.713

5.823

1.110

Financiën

6.553

6.902

349

Sociale Zaken en Werkgelegenheid

2.479

2.821

342

Infrastructuur en Waterstaat

10.435

9.524

‒ 911

Volksgezondheid, Welzijn en Sport

4.860

5.058

198

Algemene Zaken

428

317

‒ 111

Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

8.630

6.713

‒ 1.917

 

57.406

54.117

‒ 3.289

Derden

2.397

2.806

409

 

101.708

95.921

‒ 5.787

Omzet moederdepartement

Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 van € 41,9 mln. is de gerealiseerde omzet in 2024 € 39,0 mln. De lagere omzet van € 2,9 mln. kan worden verklaard voornamelijk door personeelstekort op directe functies.

Omzet overige departementen

Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 van € 57,4 mln. is de gerealiseerde omzet in 2024 € 54,1 mln. De lagere omzet van € 3,3 mln. kan worden verklaard door personeelstekort en hogere ziekteverzuim.

Omzet derden

Onder de omzet derden vallen de opbrengsten van de dienstverlening aan partijen buiten het Rijk. Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 van € 2,4 mln. is de gerealiseerde omzet in 2024 € 2,8 mln. De hogere omzet van € 0,4 mln. kan worden verklaard door extra opdrachten buiten het Rijk.

Rentebaten

Als gevolg van de positieve ontwikkeling van de rekening courant verhouding van Rijksorganisatie ODI met Ministerie van Financiën is een rentebate van € 0,06 mln. gerealiseerd.

Bijzondere baten

In 2024 heeft ODI een eenmalige vergoeding ontvangen van de eigenaar als bijdrage in de transitiekosten van ODI die gemaakt zijn in het kader van de agentschapsvorming.

Lasten

Apparaatskosten

Ten opzichte van de begroting van € 94,7 mln. zijn de gerealiseerde apparaatskosten in 2024 € 97,9 mln. Deze toename van € 3,2 mln. is voornamelijk het gevolg van hogere personele kosten.

Personele kosten

Tabel 49 Personele kosten 2024 (bedragen x € 1.000 euro)
    

Vastgestelde begroting 2024

 

Realisatie 2024

Ambtenaren in dienst

   

73.802

 

71.781

Gedetacheerde ambtenaren

   

0

 

4.051

Salariskosten regulier

   

73.802

 

75.832

Overige personele uitgaven

   

5.697

 

3.400

Externe inhuur

   

2.728

 

5.993

Totaal

   

82.227

 

85.225

       

Gemiddeld aantal fte’s

   

573

 

598

Gemiddeld salariskosten

   

128.799

 

120.035

Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 van € 82,2 mln. zijn de gerealiseerde personele lasten in 2024 € 85,2 mln. De toename van € 3,0 mln. wordt verklaard door:

  • Ondanks het personeelstekort in het primaire proces zijn de personele kosten voor eigen personeel (salariskosten regulier) met € 2,0 mln. hoger dan begroot. Dit wordt verklaard door verambtelijking van 25 fte’s bij het programma I-Vakmanschap als gevolg van toegekende structurele financiering en extra personeelskosten die zijn gerealiseerd voor transitieactiviteiten en inrichting van Rijksorganisatie ODI.

  • Externe inhuur is € 3,2 mln. hoger dan begroot. Dit is het gevolg van de programma’s I-Vakmanschap (€ 1,0 mln.) Externe inhuur is € 3,2 mln. hoger dan begroot. Informatiehuishouding (€ 0,6 mln.) en bij een aantal merken (€ 0,8 mln.) waar bepaalde functies tijdelijk extern zijn vervuld. Voorts is inhuur aangetrokken in het kader van transitie (€ 0,8 mln.).

  • De overige personele kosten zijn € 2,2 mln. lager dan begroot als gevolg van lagere opleidingskosten (€ 1,7 mln.) en lagere reiskosten (€ 0,4 mln.)

Materiele kosten

Tabel 50 Materiele kosten 2024 (bedragen x € 1.000 euro)

x € 1.000

  

Vastgestelde begroting 2024

 

Realisatie 2024

PIOFACH diensten

  

11.033

 

11.166

ICT

  

136

 

392

Overig materieel

  

1.330

 

1.086

      

Totaal

  

12.499

 

12.644

Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 van € 12,5 mln. zijn de gerealiseerde materiele kosten in 2024 € 12,6 mln. Deze geringe afwijking kan worden verklaard door extra licentiekosten voor het LOC (Leer en Ontwikkel Campus).

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

Tabel 51 Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten 2024 (bedragen x € 1.000 euro)
   

Vastgestelde begroting 2024

 

Realisatie 2024

Kosten uitbesteed werk

  

6.982

 

4.520

      

Totaal

  

6.982

 

4.520

Ten opzichte van de vastgestelde begroting 2024 van € 7,0 mln. zijn de gerealiseerde materiële kosten in 2024 € 4,5 mln. doordat er minder is uitbesteed aan universiteiten (I—vakmanschap), minder is uitbesteed aan organisatieadvies, minder kosten zijn gemaakt voor opgavegericht werken en lagere bijdragen zijn gedaan voor innovaties.

Overige lasten

De overige lasten betreft een dotatie aan een voorziening van € 0,9 mln. aangezien tussen Rijksorganisatie ODI en één van de uitvoeringsorganisaties discussie bestaat over de juistheid en omvang van in rekening gebrachte bedragen. Uitgangspunt is dat in de loop van 2025 dit dispuut wordt opgelost.

Saldo van baten en lasten

Voorstel is het negatieve resultaat 2024 van € 4,5 mln. ten laste van de exploitatiereserve te brengen.

Balans

Tabel 52 Balans per 31 december 2024 bedragen x € 1.000)
 

2024

2023

Activa

  

Vaste activa

53

0

Immateriële vaste activa

0

0

Materiële vaste activa

53

0

waarvan grond en gebouwen

0

0

waarvan machines en installaties

0

0

waarvan andere vaste bedrijfsmiddelen

53

0

waarvan vaste bedrijfsmiddelen in uitvoering en vooruitbetaald op materiële vaste activa

0

0

waarvan niet aan de bedrijfsuitvoering dienstbaar

0

0

Vlottende activa

18.466

20.793

Voorraden

0

0

waarvan grond- en hulpstoffen

  

waarvan onderhanden werk

  

waarvan gereed product en handelsgoederen

  

waarvan vooruitbetaald op voorraden

  

Vorderingen

12.362

15.378

waarvan debiteuren

7.223

9.603

waarvan overige vorderingen

  

waarvan overlopende activa

5.139

5.775

Liquide middelen

6.104

5.415

Totaal activa:

18.519

20.793

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

‒ 3.248

1.245

Bestemmingsfonds(en)

  

Pok / Wau reserve

  

Exploitatiereserve

1.245

2.737

Onverdeeld resultaat

‒ 4.493

‒ 1.492

Voorzieningen

870

0

Langlopende schulden

0

0

Leningen bij het Ministerie van Financiën

  

Kortlopende schulden

20.897

19.548

Crediteuren

160

245

Belastingen en premies sociale lasten

170

166

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

  

Overige schulden

  

Overlopende passiva

20.567

19.137

Totaal passiva

18.519

20.793

Toelichting

Activa

Vlottende activa

Debiteuren

De post debiteuren bestaat uit het moederdepartement van BZK € 3,0 mln. en overige departementen € 4,2 mln.

Overige vorderingen en overlopende activa

Het aandeel van het moederdepartement ministerie van BZK bedraagt € 3,2 mln., het aandeel overige departementen € 2,0 mln. en het aandeel derden € -0,1 mln.

Liquide middelen

Alle tegoeden van Rijksorganisatie ODI worden aangehouden bij de Rijkshoofdboekhouding.

Passiva

Eigen vermogen

Na verwerking van het resultaat 2024 resteert een negatief eigen vermogen van € 1,3 mln.

Het verloop van het eigen vermogen is als volgt:

Tabel 53 Verloop eigen vermogen (bedragen x € 1.000)
 

POK/Wau reserve

Exploitatie-reserve

Onverdeeld resultaat

Totaal eigen vermogen

x € 1.000

Stand 1 januari 2024

0

2.737

‒ 1.492

1.245

Verwerking onverdeeld resultaat 2023

0

‒ 1.492

1.492

0

Afstorting naar eigenaar

0

0

0

0

Resultaat 2024

0

0

‒ 4.493

‒ 4.493

Stand 31 december 2024

0

1.245

‒ 4.493

‒ 3.248

Voorzieningen

Eind 2024 is een voorziening gevormd van € 0,9 mln. aangezien tussen Rijksorganisatie ODI en één van de uitvoeringsorganisaties discussie bestaat over de juistheid en omvang van in rekening gebrachte bedragen. Uitgangspunt is dat in de loop van 2025 dit dispuut wordt opgelost.

Langlopende schulden

Leningen bij het Ministerie van Financiën

In 2024 is geen beroep gedaan op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën.

Kortlopende schulden

Crediteuren

Het crediteurenbedrag heeft volledig betrekking op derden.

Belastingen en premies sociale lasten

De belastingen en premies sociale lasten bestaan uit af te dragen BTW 2024 ad € 0,2 mln.

Overige schulden en overlopende passiva

Het aandeel van het moederdepartement ministerie van BZK bedraagt € 17,5 mln., het aandeel overige departementen € 1,2 mln. en het aandeel derden € 1,9 mln.

De overige schulden en overlopende passiva bestaan uit € 8,1 mln. nog te betalen kosten, € 1,0 mln. vooruitgefactureerde bedragen en € 11,5 mln. voor personeelsgerelateerde verplichtingen.

Kasstroomoverzicht

Tabel 54 Kasstroomoverzicht over 2024 (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

4.100

5.415

1.315

 

totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

101.708

98.995

‒ 2.713

 

totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 102.708

‒ 101.040

1.668

2.

Totaal operationele kasstroom

‒ 1.000

‒ 2.045

‒ 1.045

 

totaal investeringen (-/-)

0

‒ 66

‒ 66

 

totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

0

‒ 66

‒ 66

 

eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

 

eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

2.800

2.800

 

aflossingen op leningen (-/-)

0

0

0

 

beroep op leenfaciliteit (+)

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

0

2.800

2.800

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

3.100

6.104

3.004

Toelichting

Operationele kasstroom

De negatieve operationele kasstroom is met name het gevolg van actieve betalingen van openstaande verplichtingen ultimo 2024.

Investeringskasstroom

Dit betreft met name de uitgaande kasstroom als gevolg van investeringen in nieuwe hardware in 2024.

Financieringskasstroom

In 2024 heeft ODI een eenmalige vergoeding ontvangen van de eigenaar als bijdrage in de transitiekosten van ODI die gemaakt zijn in het kader van de agentschapsvorming.

Doelmatigheidsindicatoren

Tabel 55 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024
 

Realisatie

Vastgestelde begroting

 

2021

2022

2023

2024

2024

Omschrijving Generiek

     

Saldo van baten en lasten (%)

...

0,80%

‒ 1,70%

‒ 4,50%

0,00%

Fte-totaal (excl. externe inhuur)

...

558

555

598

573

Kwaliteitsindicator 1 - MTO

...

>7

7,1

geen

>7

      

Omschrijving Specifiek Deel-RODI

     
      

RODI - Rijksconsultants

     

Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer)

 

121

114

129

130

Tarieven/uur (indexcijfer)

 

121

117

129

130

Omzet per fte (bedragen x €1.000)

 

154

149

165

165

Tevredenheid dienstverlening

 

8,3

8,5

 

>7

      

RODI - IIR

     

Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer)

120,5

126

126

134

136

Tarieven/uur (indexcijfer)

120,5

126

126

134

136

Omzet per fte (bedragen x €1.000)

160

160

160

170

174

Tevredenheid dienstverlening

8,1

8

 

>7

      

RODI - RIG

     

Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer)

 

97

109

131

115

Tarieven/maand (indexcijfer)

 

97

115

131

115

Omzet per fte (bedragen x €1.000)

 

123

147

167

147

Tevredenheid dienstverlening

 

8

geen

 

>7

      

RODI - RIT

     

Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer)

 

71

73

79

79

Tarieven/maand (indexcijfer)

 

71

74

79

79

Omzet per fte (bedragen x €1.000)

 

90

94

101

101

Tevredenheid dienstverlening

 

8,1

8,4

 

>7

      

RODI - Peerreview

     

Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer)

 

47

102

81

105

Tarieven/maand (indexcijfer)

 

47

72

81

105

Omzet per fte (bedragen x €1.000)

 

60

92

103

134

Tevredenheid dienstverlening

 

8

8

 

>7

      

RODI - Intercoach

     

Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer)

 

109

111

114

122

Tarieven/maand (indexcijfer)

 

109

113

114

122

Omzet per fte (bedragen x €1.000)

 

139

144

146

156

Tevredenheid dienstverlening

 

8,1

8,3

 

>7

Toelichting

In de tabel is een vergelijking gemaakt tussen de indicatoren die opgenomen zijn in de vastgestelde begroting 2024 en de realisatie van deze indicatoren voor 2024.  In de tabel zijn de doelmatigheidsindicatoren per merk (Rijksconsultants, I-Interim Rijk, Rijks ICT Gilde, Rijks I-Traineeship, Peerreview en InterCoach) weergegeven voor de reguliere diensten van Rijksorganisatie ODI.

FTE’s

De realisatie van aantal fte’s (598 fte’s) is 25 fte’s hoger in vergelijking met de aantal begrote fte’s (573 fte’s) voor 2024. Deze afwijking (25 fte’s) kan voornamelijk worden verklaard door verambtelijking van het aantal fte’s bij het programma I-Vakmanschap. Personeelstekort hebben we in het primaire proces vooral bij het merk IIR.

MTO, werkplezier en werkdruk

Het medewerkers tevredenheidsonderzoek (MTO) wordt bij Rijksorganisatie ODI om de twee jaar uitgevoerd. Rijksorganisatie ODI heeft als doelstelling een medewerkerstevredenheid score > 7. In 2024 is geen medewerkers tevredenheidsonderzoek (MTO) uitgevoerd.

Klanttevredenheid

Als belangrijke graadmeter voor de kwaliteit hanteert Rijksorganisatie ODI de indicator klanttevredenheid over de dienstverlening per merk. Rijksorganisatie ODI streeft ernaar minimaal hoger dan een 7 te scoren. De klanttevredenheid 2024 bij de merken IIR, RIT, RC, Intercoach en Peerreview is hoger dan 8. RIG heeft geen klanttevredenheid onderzoek gedaan in 2024.

Kostprijzen per product

De kostprijzen van producten en de tarieven per maand zijn bepaald op basis van de Rijksproductiviteitsnorm van 1275 uren op jaarbasis. In de ontwerpbegroting is uitgegaan van een kostendekkende begroting, derhalve zijn de verkooptarieven per maand en uur gelijk aan de kostprijzen. In 2024 hebben de merken IIR, Peerreview en Intercoach een negatief resultaat gerealiseerd. Daarom zijn de tarieven per maand en uur lager dan de kostprijzen. Het merk RIG heeft een positief resultaat in 2024 gerealiseerd, waardoor de verkooptarieven per maand hoger zijn dan de kostprijzen. De gerealiseerde kostprijs van RIT en RC in 2024 is in lijn met begrote kostprijs.    

Omzet per fte

Bij de merken RC en RIT is de gerealiseerde omzet in 2024 in lijn met de begrote omzet per fte 2024. Bij RIG is de gerealiseerde omzet per fte (167K) 2024 20K hoger dan de begrote omzet per fte (147K). Deze verschil kan verklaard worden dat in het OW2024 is uitgegaan van medewerkers in lagere salarisschalen in vergelijking met de realisatie 2024. Er waren geen medewerkers zonder opdracht bij RIG in 2024. Door personeelstekort bij IIR en lagere verkoop van coachingstrajecten en gateway reviews is de omzet per fte 2024 bij de merken IIR, IC en Peerreview lager dan de begrote omzet 2024.  

Licence