Base description which applies to whole site

11. Jaarverantwoording agentschap Organisatie & Personeel Rijk (O&P Rijk) per 31 december 2024

Inleiding

Nadat Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk) per 1 januari 2023 als een samenvoeging van de shared service organisatie P-Direkt en de onderdelen UBR-Personeel en UBR-Binnenwerk van de shared service organisatie UBR is gestart, is in 2024 vooral gewerkt aan de verdere eenwording en samenwerking tussen de onderdelen. De vorming van de nieuwe organisatieonderdelen Informatievoorziening, Informatietechnologie en accountmanagement en business control, is daar een onderdeel van geweest. Op het vlak van strategievorming, beleid, bedrijfsvoering en informatievoorziening is de organisatie dan ook een eenheid geworden in 2024.

In 2024 heeft Binnenwerk verdere stappen gezet met het creëren van duurzame, van structurele banen in teamverband voor mensen met een doelgroepindicatie binnen het Rijk. Als gemandateerd werkgever leverde Binnenwerk een grote bijdrage aan de realisatie van de Banenafspraak, samen met partnerorganisaties. Op 13 december memoreerde de minister van BZK aan de Tweede Kamer dat Binnenwerk dit jaar zijn duizendste baan gerealiseerd heeft. Ze bestempelde dit als een resultaat waar het Rijk trots op is. Binnenwerk heeft afgelopen jaar maar liefst 215 extra banen gecreëerd, een groei van 25%.

P-Direkt Dienstverlening levert gestandaardiseerde en geüniformeerde ondersteunende HR- en organisatie-dienstverlening, zoals een goede en tijdige salaris- en HR-administratie, duidelijke HR-informatievoorziening en een helder ingericht personeelsdossier voor ongeveer 175.000 rijksmedewerkers. In 2024 is P-Direkt met het project klantreizen gestart om hulp- en informatievragen van collega rijksambtenaren efficiënter en vooral klantgerichter te begeleiden totdat de vraag afdoende is beantwoord. Bij de totstandkoming van de CAO is P-Direkt betrokken bij het toetsen van de uitvoerbaarheid ervan.

Organisatieadvies levert advies, onderzoek, implementatie en begeleiding bij alle aspecten voor de inrichting van een moderne Rijksdienst. Zowel bij organisatie inrichting, organisatieonderzoek, instrumentontwikkeling, flexibele organisaties, evaluatie als kennisdeling. Het Hoofdlijnenakkoord heeft in 2024 niet gezorgd voor de verwachte sterke toename van opdrachten die hiermee direct verband houden. De herindeling van drie departementen is ingevuld zonder grote structuurwijzigingen. Ook de verwerking van de taakstelling zit nog in een voorfase met weinig gevolgen voor het werk van Organisatieadvies.

Advocaten en Adviseurs Arbeidsrecht (AAA) geeft management en P&O-professionals juridisch advies en bijstand en adviseert over beleidsvorming. Vanuit AAA zijn diverse initiatieven ontplooid om tot samenwerking en uniforme uitvoering te komen. Voorbeelden hiervan zijn de nauwere samenwerking met de bedrijfsartsen en re-integratie adviseurs van Bedrijfszorg, het inrichten van het startpunt organisatieverandering waarin alle verantwoordelijke businessunits in participeren.

Diversiteit & Inclusie ondersteunt het Rijk bij het bevorderen van divers en inclusief denken en handelen op de werkvloer. Diversiteit & Inclusie geeft advies, trainingen en colleges, werft, bemiddelt en begeleidt.

Arbeidsmarkt zorgt voor de juiste kandidaat, op de juiste plek, op het juiste moment: zowel vast als tijdelijk. De Rijksbrede aanpak voor Jobmarketing, waarmee O&P Rijk de regie op lastig te vervullen vacatures neemt, is hier een voorbeeld van.

Loopbaan- en Talentontwikkeling versterkt management en medewerkers bij talentontwikkeling en het vormgeven van de loopbaan.

Bedrijfszorg adviseert over gezonde organisaties en gezond werken binnen het Rijk en zet zich in om de duurzame inzetbaarheid en het werkplezier van medewerkers binnen het Rijk te vergroten. Zij is de interne ARBO-organisatie voor een groot deel van de rijksoverheid. De implementatie van het nieuwe arboverzuimsysteem is in 2024 op gang gekomen. De eerste live-gang voor een aantal departementen (VWS/EZ/LVVN/KGG/OCW) heeft op 18 november 2024 plaatsgevonden.

Staat van baten en lasten

Tabel 40 Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap O&P Rijk 2024 (bedragen x € 1.000)1
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

Realisatie 2023 (4)

Baten

    

- Omzet

314.174

298.206

‒ 15.968

260.521

waarvan omzet moederdepartement

159.783

162.846

3.063

144.819

waarvan omzet overige departementen

146.207

132.326

‒ 13.881

113.663

waarvan omzet derden

8.184

3.034

‒ 5.150

2.039

Rentebaten

0

1.966

1.966

1.347

Vrijval voorzieningen

0

265

265

750

Bijzondere baten

0

0

0

0

Totaal baten

314.174

300.437

‒ 13.737

262618

     

Lasten

    

Apparaatskosten

273.659

260.079

‒ 13.580

211.536

- Personele kosten

207.786

194.336

‒ 13.450

154.047

waarvan eigen personeel

178.256

154.911

‒ 23.345

124.694

waarvan inhuur externen

20.952

35.714

14.762

27.026

waarvan overige personele kosten

8.578

3.711

‒ 4.867

2.327

- Materiële kosten

65.873

65.743

‒ 130

57.489

waarvan apparaat ICT

13.107

15.378

2.271

14.041

waarvan bijdrage aan SSO's

51.160

47.737

‒ 3.423

42.236

waarvan overige materiële kosten

1.606

2.628

1.022

1.212

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

38.287

40.186

1.899

35.533

Rentelasten

0

9

9

0

Afschrijvingskosten

2.228

1.164

‒ 1.064

1.715

- Materieel

159

96

‒ 63

104

waarvan apparaat ICT

159

92

‒ 67

98

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

4

4

6

- Immaterieel

2.069

1.068

‒ 1.001

1.611

Overige lasten

0

16

16

102

waarvan dotaties voorzieningen

0

16

16

102

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

314.174

301.454

‒ 12.720

248.886

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

‒ 1.017

‒ 1.017

13.732

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

‒ 1.017

‒ 1.017

13.732

1

Voor de jaarverslagen van de BLA's heeft een stelselwijziging plaatsgevonden. Omwille van consistente weergave zijn de vergelijkende cijfers met terugwerkende kracht aangepast, waardoor de stand realisatie apparaatskosten 2023 hier verschilt van het Jaarverslag 2023.

Toelichting

Baten

Omzet

De omzet is lager dan de begroting. Dit komt doordat er minder banen zijn gerealiseerd bij Binnenwerk dan begroot. De afnemers krijgen de kostprijs van de banen doorberekend in de nacalculatie. De werkelijk gerealiseerde kosten zijn daarmee gelijk aan de omzet.

Rentebaten

Als gevolg van de positieve ontwikkeling van de rekening courant verhouding van O&P Rijk met Ministerie van Financiën heeft O&P Rijk een rentebate van € 2,0 mln.

Vrijval voorzieningen

De toelichting op de vrijval en dotatie voorziening is weergegeven bij de toelichting op de balanspost voorzieningen.

Lasten

Apparaat

Personele kosten

Eigen personeel

De personele kosten zijn lager dan de begroting, voornamelijk door een tragere banengroei bij Binnenwerk waardoor het geplande quotum arbeidsparticipanten binnen het Rijk niet is gerealiseerd. Bij Binnenwerk gaat dit om € 16 mln. Daarnaast is het, door krapte op de arbeidsmarkt van ICT- en Arbospecialisten, nog niet gelukt formatieplaatsen volledig te vullen met ambtelijk personeel. Bij de Arbodiensten gaat dit om € 3 mln.

Inhuur externen

De kosten van inhuur waren hoger dan begroot, voornamelijk door extra inhuur om de openstaande formatieplaatsen op te vullen, de implementatie van de nieuwe dienstverlening Rijks Rooster Applicatie, de hogere vraag naar Arbo- en Arbeidsmarktspecialisten als gevolg van hogere aantallen verzorgden bij de departementen en de voorbereidingen op de vervanging van het O&P Rijk Systeemplatform in het kader van lifecycle management.

Materiële kosten

Apparaat ICT

Het betreft vooral de kosten van systeemlicenties voor de O&P Rijk dienstverleningen en uitbesteed systeembeheer- en ontwikkeling voor de Rijkspas dienstverlening.

De hogere dan begrote kosten voor de implementatie en het beheer van de dienstverlening Rijks Rooster Applicatie bij de eerste afnemende departementen zijn de oorzaak voor de hogere lasten op apparaat ICT. Deze extra kosten zijn gedekt door de centraal opdrachtgever.

Bijdrage aan SSO's

Het betreft voornamelijk de kosten van kantoorautomatisering en housing en hosting van de O&P Rijk systemen door SSC-ICT BZK en het Overheidsdatacenter Noord, de huisvestingskosten bij Facilitair Management Haaglanden en het Rijksvastgoedbedrijf en de financiële dienstverlening door de Organisatie voor Bedrijfsvoering en Financiën van DGVBR.

De kosten van SSO's waren lager dan de begroting, door vrijvallende reservering op nog te ontvangen kosten voorgaande jaren.

Overige materiele kosten

Dit betreft bureaukosten.

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

Het betreft voornamelijk de uitbesteding van Arbo-dienstverlening en uitbestede werkzaamheden in het kader van arbeidsmarktcommunicatie. De kosten waren hoger dan de begroting, door de hogere vraag naar Arbo-specialisten als gevolg van hogere verzorgden aantallen bij de departementen.

Afschrijvingskosten

Apparaat ICT

Dit betreft voornamelijk specifieke apparatuur die niet door de ICT dienstverlener geleverd kunnen worden.

Immaterieel

De geplande investeringen in het verbeteren van de bestaande dienstverleningssystemen zijn in de praktijk voornamelijk gerealiseerd middels korte scrum projecten binnen de huidige formatie en niet middels grootschalige (vervangende) bouw. Dit resulteert in een lagere realisatie dan begroot.

Dotaties voorzieningen

De toelichting op de dotatie voorziening is weergegeven bij de toelichting op de balanspost voorzieningen.

Saldo van baten en lasten

Het negatieve saldo van baten en lasten 2024 van € 1,0 mln. is ten laste van de balanspost ‘onverdeeld resultaat’ gebracht.

Balans

Tabel 41 Balans per 31 december 2024 (bedragen x € 1.000)
 

2024

2023

Activa

  

Vaste activa

985

2.090

Immateriële vaste activa

896

1.949

Materiële vaste activa

89

141

waarvan grond en gebouwen

0

0

waarvan machines en installaties

0

0

waarvan andere vaste bedrijfsmiddelen

0

0

waarvan vaste bedrijfsmiddelen in uitvoering en vooruitbetaald op materiële vaste activa

89

141

waarvan niet aan de bedrijfsuitvoering dienstbaar

0

0

Vlottende activa

74.196

77.663

Voorraden

0

0

waarvan grond- en hulpstoffen

0

0

waarvan onderhanden werk

0

0

waarvan gereed product en handelsgoederen

0

0

waarvan vooruitbetaald op voorraaden

0

0

Vorderingen

32.463

24.544

waarvan debiteuren

15.346

8.050

waarvan overige vorderingen

0

0

waarvan overlopende activa

17.117

16.494

Liquide middelen

41.733

53.119

Totaal activa:

75.181

79.753

   

Passiva

  

Eigen Vermogen

12.009

22.067

Bestemmingsfonds(en)

0

0

Pok/ Wau reserve

0

0

Exploitatiereserve

13.026

8.335

Onverdeeld resultaat

‒ 1.017

13.732

Voorzieningen

449

612

Langlopende schulden

0

0

Leningen bij het Ministerie van Financiën

0

0

Kortlopende schulden

62.723

57.074

Crediteuren

278

400

Belastingen en premies sociale lasten

4.248

3.285

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

0

780

Overige schulden

267

977

Overlopende passiva

57.930

51.632

Totaal passiva

75.181

79.753

Toelichting

Activa

Vaste activa

Immateriële vaste activa

De immateriële vaste activa betreffen de aanschaf van systeemlicenties en de bouw van de O&P Rijksystemen zoals het HR portaal, de Payrolapplicatie en de Werving- en Selectieapplicatie.

Materiële vaste activa

De hardware en software van de kantoorautomatisering worden via het standaardpakket van SSC-ICT afgenomen. Specifieke zaken die niet in het standaardpakket zitten schaft P-Direkt zelf aan.

Overige materiële vaste activa

Vlottende activa

Debiteuren

De post debiteuren bestaat uit het: moederdepartement van BZK € 1,2 mln., overige departementen € 13,8 mln. en overige debiteuren € 0,3 mln.

De toename van het debiteurensaldo wordt voornamelijk verklaard door facturatie in december 2024 aan Shared Service Center DJI ad € 5,9 mln. Dit betreft de facturatie inzake WW plus uitkeringen over november en december. WW plus is een nieuwe dienstverlening van OP Rijk. Voor drie verkoopfacturen is een voorziening gevormd in verband met het risico van oninbaarheid.

Overige vorderingen

Er zijn geen overige vorderingen op de balans.

Overlopende activa

De vorderingen bestaan voornamelijk uit € 11,6 mln. nog te factureren termijnen en vooruitbetaalde kosten van € 4,5mln.

Het aandeel van het moederdepartement ministerie van BZK bedraagt € 3,1 mln., het aandeel overige departementen € 8,6 mln. en het aandeel derden € 5,4 mln.

Liquide middelen

Alle tegoeden van O&P Rijk worden aangehouden bij de Rijkshoofdboekhouding.

Passiva

Eigen vermogen

Exploitatiereserve en Onverdeeld resultaat

Na verwerking van het resultaat 2024 resteert een positief eigen vermogen van € 12,0 mln. Het eigen vermogen van O&P Rijk blijft daarmee onder de norm van het in de regeling agentschappen voorgeschreven maximum eigen vermogen van 5% van de tweejaars (O&P Rijk bestaat pas 2 jaar) gemiddelde omzet.

Voorzieningen

Tabel 42 Voorzieningen O&P Rijk 2024 (bedragen x € 1.000)
 

Stand

Dotatie

Onttrekking

Vrijval

Stand

Voorziening

1-1-2024

2024

2024

2024

31-12-2024

(x €1.000)

     
      

Sanering

612

0

0

163

449

Juridische geschillen

0

0

0

0

0

Overige

0

0

0

0

0

Subtotaal

612

0

0

163

449

      

Dubieuze debiteuren

102

16

0

102

16

Totaal

714

16

0

265

465

In het kader van de sanering van een afdeling van voorheen UBR Personeel hebben de betreffende medewerkers de van werk naar werk (VWNW)-status gekregen. Er zijn nadere afspraken gemaakt over de beëindiging van het dienstverband begeleid met coaching en opleiding. Daarvoor is een voorziening getroffen die in de jaren 2023 ‒ 2028 geleidelijk aan vrijvalt ter dekking van de kosten.

O&P Rijk neemt voor debiteuren ouder dan 1 jaar een voorziening op in verband met klaarblijkelijke invorderingsproblematiek: in 2024 is daarvoor een dotatie aan de voorziening gedaan ten bedrage van € 16.000. Debiteuren ouder dan 2 jaar worden afgeboekt ten laste van de voorziening. In 2024 is alsnog € 102.000 binnengekomen en derhalve kan dat deel van de betreffende voorziening vrijvallen ten gunste van het resultaat 2024.

Aangezien de kosten, in verband met het uitkeren van jubileumuitkeringen, een jaarlijks gelijkmatig verloop hebben, heeft P-Direkt om doelmatigheidsredenen geen voorziening voor jubileumuitkeringen getroffen.

Kortlopende schulden

Crediteuren

Het aandeel van het moederdepartement ministerie van BZK bedraagt € 0,1 mln. en het aandeel derden € 0,2 mln.

Belastingen en premies sociale lasten

De post af te dragen sociale lasten betreft de sociale lasten die berekend zijn over de verlofreservering (€ 4,1 mln.)

De post af te dragen BTW betreft de afdracht van het vierde kwartaal 2024 (€ 0,1 mln.).

Overige schulden

Het aandeel van het moederdepartement ministerie van BZK bedraagt € 0,3 mln.

Overlopende passiva

De toename wordt voornamelijk verklaard door stijging in nog te betalen PIOFACH kosten en de personeelsgerelateerde verplichtingen.

De overlopende passiva bestaan uit nog te betalen kosten € 23,6 mln., nog te betalen bedragen € 13,0 mln., voor personeelsgerelateerde verplichtingen € 16,4 mln., nog te besteden gelden 2,7 mln. en vooruitgefactureerd € 2,1 mln.

Het aandeel van het moederdepartement ministerie van BZK bedraagt € 32,7 mln., het aandeel overige departementen € 16,4 mln. en het aandeel derden € 8,9 mln.

Kasstroomoverzicht

Tabel 43 Kasstroomoverzicht over 2024 (bedragen x € 1.000)
  

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3) = (2) - (1)

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

18.692

53.119

34.427

 

totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

314.174

292.518

‒ 21.656

 

totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 316.946

‒ 294.024

22.922

2.

Totaal operationele kasstroom

‒ 2.772

‒ 1.506

1.266

 

totaal investeringen (-/-)

‒ 2.558

‒ 59

2.499

 

totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 2.558

‒ 59

2.499

 

eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

‒ 9.041

‒ 9.041

 

eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

0

0

 

aflossingen op leningen (-/-)

‒ 780

‒ 780

0

 

beroep op leenfaciliteit (+)

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 780

‒ 9.821

‒ 9.041

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

12.582

41.733

29.151

Toelichting

Operationele Kasstroom

De lagere operationele kasstromen worden voornamelijk veroorzaakt doordat Binnenwerk een lagere omzet realiseert.

Investeringskasstroom

De investeringen betreffen ICT-middelen voor het apparaat. De in 2024 geplande investeringen in het verbeteren van de bestaande dienstverleningssystemen zijn voornamelijk in eigen beheer gerealiseerd, middels kortdurende scrumtrajecten door eigen en extern personeel die niet worden geactiveerd.

Financieringskasstroom

De investeringen in de verbetering van de bestaande dienstverleningssystemen konden in 2024 worden gerealiseerd vanuit de exploitatiegelden. Een beroep op de leenfaciliteit was daarom in 2024 niet noodzakelijk.

In 2024 is de laatste aflossing gedaan zodat per ultimo 2024 O&P Rijk geen leningen meer heeft.

Daarnaast heeft O&P Rijk een bedrag van circa € 9,0 mln. betaald aan het moederdepartement in verband met overschrijding van de toegestane reserve in 2023.

Doelmatigheidsindicatoren

O&P Rijk | Dienstverlening P-Direkt werkt met een Producten- en dienstencatalogus (PDC) inclusief servicelevels. In de PDC zijn de verschillende diensten en activiteiten, leveringsvoorwaarden en de kwaliteitsborging vastgelegd die de ministeries van O&P Rijk | Dienstverlening P-Direkt kunnen verwachten.

Tabel 44 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2024
 

Realisatie

  

Vastgestelde begroting

 

2021

2022

2023

2024

2024

Omschrijving Generiek Deel

     

Totale omzet basisdienstverlening (x 1.000)

91.746

94.465

102.355

263.831

299.730

Totale omzet overige + projecten (x 1.000)

15.542

13.830

20.253

34.375

14.444

Fte-totaal (excl. externe inhuur)

637,4

675,2

748,5

1920,0

2419,0

Indirecte Fte / Totale Fte

   

16,00%

23,00%

Saldo van baten en lasten (%)

0,65%

2,73%

0,16%

‒ 0,34%

0,00%

Medewerkerstevredenheid

6,4

6,8

6,9

niet beschikbaar

7

      

Omschrijving Specifiek Deel Organisatieadvies, Arbeidsrecht, Diversiteit&Inclusie, Loopbaan&Talentontwikkeling en Bedrijfszorg

     

Omzet per Fte

   

210.580

200.853

Declarabiliteit ambtelijk personeel

   

61,00%

70,00%

Declarabiliteit externe inhuur

   

97,00%

95,00%

      

Omschrijving Specifiek Deel Binnenwerk

     

Kostprijzen per product (groep)

   

50.951

57.430

Aantal Binnenwerkbanen

   

1.085

1.500

Percentage medewerkers in of met afgerond leer-/ontwikkeltraject

   

53,00%

50,00%

      

Omschrijving Specifiek Deel P-Direkt dienstverlening

     

Kostprijzen per product (groep)

656,8

645,1

667,1

690,0

732,00

Verloop tarieven/uur (basisjaar 2015 = 713)

92,1

90,5

93,6

96,8

103,0

Aantal individuele arbeidsrelaties (IAR)

144.626

149.964

159.209

168.948

159.209

      

Gebruikerstevredenheid

     

De mate waarin medewerkers en managers tevreden zijn over de dienstverlening van P-Direkt

7,4

7,6

7,8

niet beschikbaar

>7

      

Tijdige afhandeling vragen, klachten, wijzigingen en documenten

     

O&P Rijk beantwoordt vragen en klachten binnen 5 werkdagen.

93,2%

93,4%

94,1%

93,9%

90,0%

O&P Rijk verwerkt wijzigingen binnen 5 werkdagen.

83,6%

80,3%

84,2%

77,8%

90,0%

O&P Rijk archiveert documenten binnen 10 werkdagen.

89,3%

85,2%

23,9%

62,9%

90,0%

De gemiddelde wachttijd per dag aan de telefoon is maximaal 45 seconden.

270 sec

204 sec

81 sec

40 sec

45 sec

      

Beschikbaarheid systeem

     

Het O&P Rijkportaal is zeven dagen per week en 24 uur per dag beschikbaar. Op werkdagen geldt een beschikbaarheidsnorm tussen 8.00 uur tot 17.00 uur.

100,0%

99,8%

99,9%

98,8%

98,0%

      

Bereikbaarheid

     

Het contactcenter is bereikbaar van 8.00 uur tot 22.00 uur

99,5%

99,8%

99,9%

100,0%

98,0%

      

Betrouwbaarheid

     

O&P Rijk zorgt voor volledige en tijdige dataleveringen via interfaces.

99,8%

99,9%

100,0%

100,0%

98,0%

O&P Rijk verwerkt wijzigingen op een juiste manier.

99,5%

99,7%

98,2%

98,5%

98,0%

Toelichting

Generiek deel

Omzet

De omzet is lager dan de begroting. Dit komt doordat er minder banen zijn gerealiseerd bij Binnenwerk dan begroot. De afnemers krijgen de kostprijs van de banen doorberekend in de nacalculatie. De werkelijk gerealiseerde kosten zijn daarmee gelijk aan de omzet.

Fte-totaal

Het gerapporteerde Fte-aantal t/m 2023 betreft de P-Direkt dienstverlening. Heel O&P Rijk waren er in 2024 ongeveer 1.920 Fte. De formatie van O&P is opgebouwd uit de formaties van de onderdelen P-Direkt, UBR-Personeel en UBR-Binnenwerk; respectievelijk 793, 459 en 1.167 fte samen de begrote 2419 fte.

Medewerkerstevredenheid

De medewerkerstevredenheid wordt in januari 2025 gemeten.

Specifiek deel

Merken

O&P verantwoordt zich naar de centraal opdrachtgever, respectievelijk de achterliggende departementen, door een aantal servicelevels op de dienstverlening en beschikbaarheid/ bereikbaarheid. Deze verantwoording is voor 2024 nog een samenvoeging van verschillende afspraken vanuit de onderdelen: momenteel wordt onderzocht hoe meer gelijkvormig gerapporteerd kan worden.

Merk Organisatieadvies, Arbeidsrecht, Diversiteit en Inclusie, Loopbaan en Talentontwikkeling en Bedrijfszorg - Omzet en Declarabiliteit

De omzet is het beoogde minimum om de omzetbegroting te halen. Daaraan ten grondslag liggen minimale declarabiliteitsnormen voor de interne en externe medewerkers in het primaire proces.

Merk Binnenwerk - Aantal banen en Kostprijs

Binnenwerk realiseert in 2024 1.500 banen in 7 categorieën (o.a. Bosbeheer, archiefbewerking logistiek) met een gemiddelde kostprijs van € 57.430.

Merk P-Direkt - Kostprijs per productgroep

P-Direkt heeft in opdracht van de eigenaar de afgelopen jaren jaarlijks goedkopere basisdienstverlening gerealiseerd. Voor het jaar 2024 is dat geen reële optie in verband met toenemende complexiteit in de dienstverlening. Daarnaast is er veel meer werk in de bedrijfsvoering (ook in het primaire proces) in het kader van informatiehuishouding, interne controle, privacy en security. Dat verklaart naast het verwerken van de prijsindex de stijging van het tarief.

Merk P-Direkt - ICT diensten

P-Direkt verantwoordt zich naar de centraal opdrachtgever, respectievelijk de achterliggende departementen, door een aantal servicelevels op de dienstverlening, beschikbaarheid en bereikbaarheid. De servicelevels gelden voor het hele jaar en zijn voor alle klanten hetzelfde. De servicelevels zijn geen doel op zich, maar minimale normen. De behaalde servicelevels worden drie keer per jaar in de bestuurlijke overleggen (BO) besproken. De BO’s kennen naast de directeur O&P (de opdrachtnemer) de volgende deelnemers: de gedelegeerd eigenaar, de centraal opdrachtgever (CO) of een vertegenwoordiging van de opdrachtgevers, de financieel deskundige en een vertegenwoordiging van de afnemers.

Kostprijzen per product

O&P Rijk maakt jaarlijks met de eigenaar afspraken over te behalen efficiency. De gerealiseerde kostprijs is lager doordat in 2024 9.739 meer departementale medewerkers dan geprognosticeerd zijn bediend. 

Tijdige afhandeling vragen, klachten, wijzigingen en documenten

O&P Rijk | Dienstverlening P-Direkt realiseert in 2024 zes van de acht service levels op voldoende niveau. Het archiveren van de documenten binnen 10 werkdagen wordt nog niet volledig gehaald. In 2024 is meer focus gelegd op de tijdige afhandeling van wijzigingen zodat het service level wel is verbeterd maar nog niet op afgesproken niveau. Door toename van het aantal documenten, slechte aanlevering en oplopend verzuim werd ook bij het archiveren in de personeelsdossiers het afgesproken service level niet gehaald. P-Direkt gaat in gesprek met de verschillende zorgdragers afspraken maken over de voorspelbaarheid en kwaliteit van aanlevering. In 2024 is daarin wel een sterke verbetering opgetreden ten opzichte van 2023.

Licence