Base description which applies to whole site

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
  

Artikel

uitgaven 2022

uitgaven 2023

uitgaven 2024

uitgaven 2025

uitgaven 2026

uitgaven 2027

 

Begroting 2022

 

15.723.646

15.072.430

14.970.490

14.854.288

14.909.726

15.098.903

 

Incidentele 1e suppletoire begroting handhaving corona

 

35.000

     
 

Incidentele 2e suppletoire begroting Oekraine

 

96.700

855.900

    
 

Incidentele 3e suppletoire begroting Oekraine

 

144.200

301.000

    
         
 

Vastgestelde begroting 2022

 

15.999.546

16.229.330

14.970.490

14.854.288

14.909.726

15.098.903

         
 

Belangrijkste suppletoire mutaties

       
         
 

Reeds genoemd in de startnota

       
 

Asielketen hogere instroom COA

37

360.000

298.000

250.000

196.000

100.000

100.000

 

ODA Asielketen hogere instroom

37

153.549

177.227

212.582

219.863

221.244

221.244

 

IND asielketen hogere instroom

37

30.000

110.000

110.000

110.000

100.000

100.000

 

Nidos asielketen hogere instroom

37

14.000

17.000

19.000

22.000

25.000

25.000

 

Overige mutaties in startbrief

 

4.000

9.000

15.000

17.000

17.000

17.000

         
 

Nieuwe mutaties

       

1

Ondermijningsaanpak RST

31

10.625

0

0

0

0

0

2

Recherche samenwerkingsteam

31

0

0

0

17.924

0

0

3

Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ)

32, 34, 37, 91, 92

‒ 39.156

‒ 24.012

7.842

38.100

56.118

72.921

4

Meerjaren Productie Prognose (MPP)

32, 37

42.567

51.281

125.705

188.505

301.446

293.371

5

Kasschuif Digitalisering Strafrechtketen

33

‒ 10.000

10.000

0

0

0

0

6

Kasschuif Ondermijining

33

‒ 138.700

20.400

14.700

40.000

34.600

29.000

7

Kasschuif Wetboek van Strafvordering

33

14.000

‒ 14.000

    

8

Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

34

40.000

70.000

70.000

120.000

170.000

170.000

9

Tegemoetkomingen slachtoffers in de jeugdzorg

34

11.575

4.350

0

0

0

0

10

Kasschuif Bestuurlijke agenda

34

10.800

8.400

400

‒ 9.000

‒ 10.600

0

11

POK Uithuisplaatsing (UHP)

34

10.364

3.455

0

0

0

0

12

Bewaken en Beveiligen

36

0

0

50.000

100.000

100.000

100.000

13

DG Samenleving en Covid

36

19.600

0

0

0

0

0

14

Middelen Inlichtingendiensten

36

60.000

100.892

191.583

191.583

191.583

227.800

15

Overboeking middelen Inlichtingendiensten departementen

36

‒ 50.124

‒ 83.342

‒ 160.283

‒ 160.283

‒ 160.283

‒ 191.000

16

Waterschade Limburg

36

61.000

0

0

0

0

0

17

Official Development Assistance (ODA)

37

88.549

113.339

85.177

81.827

87.230

93.505

18

Landelijke Voorziening Vreemdelingen (LVV)

37

0

18.000

0

0

0

0

19

Basisbudget Informatiehuishouding van BZK

92

12.900

12.900

12.900

12.900

12.900

12.900

20

Plan van aanpak Informatiebeveiliging

92

4.400

19.467

20.291

20.169

18.569

15.869

21

Boa's kwaliteitsimpuls

92

‒ 13.000

‒ 13.000

‒ 13.000

‒ 13.000

‒ 13.000

‒ 13.000

22

Loonbijstelling 2022

alle

364.437

355.053

353.113

350.990

352.312

356.926

23

Prijsbijstelling 2022

alle

130.294

126.193

124.635

123.583

123.583

124.979

         
 

Overige mutaties

 

128.888

53.290

66.674

‒ 81.888

‒ 134.863

‒ 249.694

         
 

Stand 1e suppletoire begroting 2022

 

17.320.114

17.673.223

16.526.809

16.440.561

16.502.565

16.605.724

Toelichting

Reeds genoemd in de startnotaAsielketen hogere instroom COA, ODA, IND en Nidos Door een hogere instroom en bezetting stijgen de kosten voor de asielketen.

Nieuwe mutaties

  • 1. Ondermijningsaanpak Recherche Samenwerkingsteam (RST) Naar aanleiding van de gemaakte afspraken in het kader van de landspakketten zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor de aanpak van ondermijning in Aruba, Curaçao en Sint Maarten. Met de extra middelen wordt een bestendiging van de ondermijningsaanpak in Curaçao en een uitbreiding naar Aruba bewerkstelligd. Hiervan is 10,6 miljoen euro. voor het Recherche Samenwerkingsteam (RST). Op basis van het Convenant Financieringssystematiek recherchesamenwerkingsteam d.d. 4 juli 2019 worden de voor het Recherche samenwerkingsteam beschikbare middelen overgeheveld van begrotingshoofdstuk 4 Koninkrijksrelaties naar begrotingshoofdstuk 6 Justitie en Veiligheid en via JenV aan politie ter beschikking gesteld.

  • 2. Recherche Samenwerkingsteam Op basis van het Convenant Financieringssystematiek recherchesamenwerkingsteam d.d. 4 juli 2019 worden de voor het Recherche samenwerkingsteam beschikbare middelen voor het jaar 2025 overgeheveld van begrotingshoofdstuk 4 Koninkrijksrelaties naar begrotingshoofdstuk 6 Justitie en Veiligheid.

  • 3. Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ)Het Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ) raamt de capaciteitsbehoefte van de justitiële keten. De PMJ-raming laat de eerste twee jaren een neerwaartse bijstelling zien die voornamelijk wordt veroorzaakt door een meerjarige meevaller bij de Raad voor de Rechtsbijstand. Vanaf 2024 laat de PMJ-raming een hogere uitgave zien waarvan een groot deel neer slaat bij DJI (Dienst Justitiële Inrichtingen).

  • 4. Meerjaren Productie Prognose (MPP) De Meerjaren Productie Prognose (MPP) is een periodiek overzicht van prognoses voor de uitvoeringsdiensten in de migratieketen die wordt gebruikt voor planning, sturing en de financiering. De actuele raming van de Meerjaren Productie Prognose leidt in 2022 tot een budgetverhoging van 42,6 miljoen euro hetgeen oploopt tot 293,4 miljoen euro in 2027. De verhoging wordt voornamelijk veroorzaakt door de verhoogde bezetting bij het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers). De gemiddelde bezetting bij COA in 2022 en de verwachte gemiddelde bezetting bij COA in de komende jaren zijn hoger dan de stand coalitieakkoord. In 2022 ‒ 25,1 miljoen euro oplopend naar 277,1 miljoen euro in 2027. Daarnaast vindt bij COA in 2022 een nabetaling plaats van 75,6 miljoen euro over 2021 vanwege een hogere bezetting in 2021 dan bij najaarsnota 2021 verwacht.

  • 5. Kasschuif Digitalisering Strafrechtketen Doordat diverse grote projecten in het kader van de digitalisering van de strafrechtketen vertraagd, worden met een kasschuif middelen doorgeschoven van 2022 naar het jaar 2023, waar deze middelen zullen worden gebruikt om de doelstellingen op het gebied van papier uit de keten en de mulitimediavoorzieningen alsnog te realiseren.

  • 6. Kasschuif Ondermijning Een kasschuif op de ondermijningsmiddelen waarbij de middelen voor totaal 138,7 miljoen euro worden verdeeld over de jaren 2023 tot en met 2027 waarin naar verwachting ook de uitgaven zullen plaatsvinden.

  • 7. Kasschuif Wetboek van Strafvordering Een deel van de CA-middelen voor de modernisering van het Wetboek van Strafvordering worden door middel van een kasschuif van het jaar 2023 naar voren gehaald. Dit om de aanloopkosten 2022 van de implementatie van het wetboek in het jaar 2022 te kunnen bekostigen.

  • 8. Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) Voor DJI wordt meerjarig budget vrijgemaakt dat gericht is op het wegwerken van de in recente jaren opgedane achterstanden met betrekking tot huisvesting, ICT-systemen, en investeringen in het personeel van DJI.

  • 9. Tegemoetkoming slachtoffers in de jeugdzorg De regeling voor slachtoffers jeugdzorg naar aanleiding van Cie. De Winter wordt door het Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) uitgevoerd. Hiervoor worden in het jaar 2022 en 2023 kosten gemaakt. Deze middelen worden toegevoegd aan het budget van SGM.

  • 10. Kasschuif Bestuurlijke agenda Om de bestuurlijke agenda voor Forensische Zorg in de eerste jaren (2022 tot en met 2024) te kunnen bekostigen wordt een kasschuif toegepast om de middelen (2025 en 2026) naar voren te halen. Baten zullen in latere jaren volgen.

  • 11. POK (Parlementaire ondervragingscommissie Kinderopvangtoeslag/ Uithuisplaatsing (UHP) Bij gedupeerden ouders van de toeslagenaffaire zijn in sommige situaties ook kinderen uit huis geplaatst. Dit betreft kinderen die met en zonder jeugdbeschermingsmaatregel uit huis zijn geplaatst. In opdracht van het kabinet wordt momenteel hard gewerkt aan een aanpak die gericht is op zo goed mogelijk herstel van de situatie en van het vertrouwen met het bieden van hulp en ondersteuning aan alle ouders en kinderen die gedupeerd zijn door de toeslagenaffaire, waaronder gedupeerde ouders en kinderen waarbij een uithuisplaatsing aan de orde is (geweest). Hiervoor wordt totaal 13,8 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de jaren 2022 en 2023.

  • 12. Bewaken en Beveiligen De Commissie Bos heeft het stelsel bewaken en beveiligen beoordeeld en voorstellen gedaan om het toekomstbestendig te maken. Door de toenemende dreigingen vanuit de ondermijnende criminaliteit is er een noodzaak om meer personen, objecten en diensten te beveiligen. Hiervoor worden conform de ambitie uit het Coalitieakkoord vanaf 2024 structureel extra middelen vrijgemaakt om het stelsel bewaken en beveiligen te versterken.

  • 13. DG Samenleving en Covid Het programma DG Samenleving en Covid-19 is in de Ministerraad van 3 juni 2020 ingesteld. Het programma DG Samenleving en Covid-19 is beheersmatig ondergebracht bij JenV maar voert taken uit voor alle departementen. Ten behoeve van de voortzetting van de activiteiten van de DG Samenleving en Covid-19 en de crisiscommunicatie worden in 2022 nog kosten gemaakt ter hoogte van 19,6 miljoen euro. Dit bedrag wordt met deze mutatie toegevoegd aan de begroting van JenV.

  • 14. Middelen Inlichtingendiensten Deze post betreft de overheveling vanaf de Aanvullende Post van de Rijksbegroting naar de begroting van het ministerie van JenV voor een deel van de middelen die meerjarig bij het coalitieakkoord zijn toebedeeld voor het verbeteren van de inlichtingendiensten. De middelen komen ten goede van de Nationaal Coördinator Terrorisme en Veiligheid (NCTV), de Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst (AIVD) en de Militaire Inlichtingen en Veiligheidsdienst (MIVD) en een aantal andere departementen, zie ook post 15. Het restant van de middelen op de Aanvullende Post van de Rijksbegroting wordt op een later moment overgeheveld naar de begroting van JenV.

  • 15. Overboeking middelen Inlichtingendiensten departementen Door middel van deze mutatie worden de middelen Inlichtingendiensten die toebedeeld zijn aan de departementen (Defensie, BZK, OCW, EZK, IenW, VWS en LNV) door JenV overgeheveld. Zie ook post 14 Middelen Inlichtingendiensten.

  • 16. Waterschade Limburg Het kabinet staat de door de overstromingen getroffen inwoners en organisaties in Limburg bij door het inzetten van de Wet tegemoetkoming schade bij rampen (Wts). Om gedupeerden deels tegemoet te komen bij schade die niet redelijkerwijs verzekerbaar, niet verhaalbaar en niet vermijdbaar is, is onder de Wts de eenmalige Regeling tegemoetkoming schade 2021 opgesteld. Daarbij zijn er ook kosten in het kader van de Wet veiligheidsregio’s (Wvr). De extra begrote kosten voor het begrotingsjaar 2022 worden tezamen geraamd op 52 miljoen euro. Daarnaast is de coulanceregeling Particulieren met verzekerbare schade opgesteld waarvan de kosten geraamd worden op 9 miljoen euro. Het Rijk zal de tegemoetkomingen in het kader van de coulanceregeling, Wts en Wvr uiteindelijk baseren op de daadwerkelijke schade. De tegemoetkomingen in het kader van de coulanceregeling en de Wts worden door de RVO in opdracht van JenV uitbetaald aan de hand van schaderapportages door onafhankelijke rapporteurs. De tegemoetkomingen Wvr worden uitbetaald op basis van declaraties door de betreffende Veiligheidsregio’s, zoals vastgelegd onder de Wvr. Hiervoor wordt totaal 61 miljoen euro toegevoegd aan het JenV budget.

  • 17. Official Development Assistance (ODA) Als gevolg van de hogere verwachte, op grond van de meest recente MPP, gemiddelde bezetting bij COA in 2022 en verder wordt de ODA-toerekening voor 2022 en verder verhoogd.

  • 18. Landelijke Vreemdelingen Voorzieningen (LVV)In het Coalitieakkoord is opgenomen dat de Landelijke Vreemdelingen Voorziening wordt gecontinueerd en uitgebreid naar een landelijk dekkend netwerk waarbij de opvang altijd gericht is op terugkeer. Een landelijk dekkend netwerk maakt (rijks)financiering van zelfstandige gemeentelijke opvang niet langer noodzakelijk. Voor een transitiejaar van pilotfase naar een structurele fase is in 2023 18 miljoen aan het LVV-budget toegevoegd.

  • 19. Basisbudget Informatiehuishouding Naar aanleiding van de kabinetsreactie POK, zijn middelen beschikbaar gesteld voor het op orde brengen van de informatiehuishouding. JenV ontvangt hiervoor structureel 12,9 miljoen euro waarvan 9,9 miljoen euro beschikbaar is gesteld voor het departement JenV en 3 miljoen euro voor de Politie.

  • 20. Plan van aanpak informatiebeveiliging Voor het opzetten en inrichten van een plan van aanpak inzake informatiebeveiliging binnen JenV worden kosten gemaakt voor onder andere extern personeel, opdrachten bureaus etc. die binnen JenV van dekking worden voorzien.

  • 21. Boa’s (Buitengewoon opsporingsambtenaar) kwaliteitsimpuls Met de motie Hermans c.s. is onder meer specifiek aan het kabinet de opdracht meegegeven om het aantal boa’s te vergroten. De structurele besteding van 13 miljoen euro via een bijdrage aan het gemeentefonds is bedoeld als impuls aan gemeenten om extra capaciteit voor Boa’s vrij te maken. De gelden worden in de vorm van een decentralisatie-uitkering (Du) direct aan de gemeenten overgemaakt. Gemeenten hebben beleidsvrijheid in het besteden van de gelden, zolang ze de gelden maar inzetten voor het doel: vergroten van capaciteit. De gelden kunnen bijvoorbeeld ook worden besteed aan indirecte capaciteit zoals kosten voor werving en selectie. Van het totale bedrag kunnen naar schatting 130 boa's worden aangenomen.

  • 22. Loonbijstelling 2022 De tranche loonbijstelling 2022 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd en is vervolgens verdeeld naar de desbetreffende artikelen.

  • 23. Prijsbijstelling 2022De jaarlijkse prijsbijstelling wordt met deze mutatie toegevoegd aan de JenV-begroting en is vervolgens verdeeld naar de desbetreffende artikelen.

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2022 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
  

Artikel

ontvangsten 2022

ontvangsten 2023

ontvangsten 2024

ontvangsten 2025

ontvangsten 2026

ontvangsten 2027

 

Vastgestelde begroting 2022

 

1.570.467

1.592.116

1.603.805

1.597.624

1.624.466

1.624.466

         
 

Belangrijkste suppletoire mutaties

       
         
 

Reeds genoemd in de startnota

       
 

Verlagen griffierechten

32

0

0

‒ 55.000

‒ 55.000

‒ 55.000

‒ 55.000

         
 

Nieuwe mutaties

       

1

Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ)

32, 34

‒ 24.297

‒ 28.312

‒ 12.744

‒ 7.880

‒ 5.166

‒ 4.239

2

Boeten en Transacties

33

‒ 29.500

‒ 16.500

‒ 13.900

1.000

2.900

17.000

3

Outputfinanciering DJI

34

18.199

0

0

0

0

0

4

Meerjaren Productie Prognose (MPP)

37

112.817

0

0

0

0

0

         
 

Overige mutaties

 

19.021

9.050

9.350

4.350

‒ 650

‒ 650

         
 

Stand 1e suppletoire begroting 2022

 

1.666.707

1.556.354

1.531.511

1.540.094

1.566.550

1.581.577

Toelichting

Reeds genoemd in de startnotaOm de toegang tot het recht voor burgers en MKB (Midden- en kleinbedrijf) te vergroten worden de griffierechten met 25% verlaagd. Het verlagen van de griffierechten leidt tot een ontvangstenderving van 55 mln. euro structureel vanaf 2024.

Nieuwe mutaties

  • 1. Prognosemodel Justitiële Keten (PMJDe verwachte ontvangsten op basis van de meest recente PMJ-raming zijn meerjarig neerwaarts bijgesteld. Bij de griffierechten wordt meerjarig een lagere ontvangst geraamd. Bij het CJIB worden in 2022 -in samenhang met de lager geraamde B&T ontvangsten - ook lagere administratie kostenvergoedingen verwacht.

  • 2. Boeten en Transacties De ontvangsten uit Boetes en Transacties zijn een generaal dossier op de JenV-begroting. JenV stelt jaarlijks een actuele raming voor deze ontvangsten op, waarna de budgettaire gevolgen hiervan bij voorjaarsbesluitvorming worden verwerkt in de JenV-begroting. Voor de boetes en transacties wordt in de eerste drie jaren een daling in de opbrengst verwacht waarna in de latere jaren een stijging wordt voorzien.

  • 3. Outputfinanciering DJIDJI betaalt over 2021 op basis van de outputfinancieringssystematiek een bedrag van 18,2 miljoen euro terug aan het moederdepartement.

  • 4. Meerjaren Productie Prognose (MPP) De ontvangsten wordt opgehoogd met 112,8 miljoen euro. Dit bedrag bestaat uit twee onderdelen. De afrekening van de IND over 2021, het P*Q gefinancierde deel over 2021 is lager gebleken dan eerder gedacht waardoor de IND nog 26,2 miljoen euro terug moet betalen aan het moederdepartement. En het afromen van het eigen vermogen boven de afgesproken norm na de jaarrekening 2021, voor een bedrag van 86,6 miljoen euro, bij COA. Deze ontvangsten zijn gebruikt om een deel van de hogere asielkosten te financieren (zie uitgaven).

Licence