Base description which applies to whole site

Artikel 1 Belastingen

Budgettaire gevolgen van beleid

Tabel 7 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 1 Belastingen (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2024 (1)

Mutaties via ISB's (2)

Vastgestelde begroting 2024 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

  

Verplichtingen

3.518.849

0

3.518.849

868.115

4.386.964

60.396

150.484

‒ 16.695

‒ 3.299

3.225.663

           

Uitgaven (1) + (2)

3.475.108

0

3.475.108

127.003

3.602.111

167.672

111.664

68.732

67.947

3.341.156

           

(1) Apparaatsuitgaven

3.240.867

0

3.240.867

133.161

3.374.028

107.397

73.233

45.529

44.298

3.157.540

           

Personele uitgaven

2.743.451

0

2.743.451

140.455

2.883.906

106.928

72.764

45.060

43.829

2.708.310

Eigen personeel

2.358.941

0

2.358.941

89.305

2.448.246

41.855

22.033

14.596

31.794

2.389.059

Inhuur externen

376.097

0

376.097

51.150

427.247

32.316

14.151

4.232

4.232

310.838

Overig personeel

8.413

0

8.413

0

8.413

32757

36580

26232

7803

8413

           

Materiële uitgaven

497.416

0

497.416

‒ 7.294

490.122

469

469

469

469

449.230

ICT

31.794

0

31.794

14

31.808

14

14

14

14

30.020

Bijdrage aan SSO's

374.758

0

374.758

‒ 11.308

363.450

‒ 3.545

‒ 3.545

‒ 3.545

‒ 3.545

332.745

Overig materieel

90.864

0

90.864

4.000

94.864

4.000

4.000

4.000

4.000

86.465

           

(2) Programma-uitgaven

234.241

0

234.241

‒ 6.158

228.083

60.275

38.431

23.203

23.649

183.616

           

Garanties

181

0

181

0

181

0

0

0

0

181

Garantie procesrisico's

181

0

181

0

181

0

0

0

0

181

           

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

14.366

0

14.366

0

14.366

0

0

0

0

13.766

Waarderingskamer

2.489

0

2.489

0

2.489

0

0

0

0

2489

Kadaster

2.933

0

2.933

0

2.933

0

0

0

0

2933

Kamer van Koophandel

341

0

341

0

341

0

0

0

0

341

Overige bijdrage ZBO's/RWT's

8.603

0

8.603

0

8.603

0

0

0

0

8.003

           

Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties

2.983

0

2.983

‒ 196

2.787

‒ 196

‒ 196

‒ 196

‒ 196

3.387

Internationale Douaneraad

196

0

196

‒ 196

0

‒ 196

‒ 196

‒ 196

‒ 196

0

Bijdrage overige (inter)nationale organisaties

2.787

0

2.787

0

2.787

0

0

0

0

3.387

           

Opdrachten

373.721

0

373.721

7.373

381.094

477

‒ 3.294

‒ 3.200

‒ 3.102

362.186

ICT opdrachten

307.671

0

307.671

12.373

320.044

5.477

1.706

1.800

1.898

294.512

Overige opdrachten

66.050

0

66.050

‒ 5.000

61.050

‒ 5.000

‒ 5.000

‒ 5.000

‒ 5.000

67.674

           

Bijdrage aan agentschappen

7.889

0

7.889

5.000

12.889

5.000

5.000

5.000

5.000

12.877

Bijdrage Logius

4.287

0

4.287

0

4.287

0

0

0

0

4.275

Bijdrage overige agentschappen

3.602

0

3.602

5.000

8.602

5.000

5.000

5.000

5.000

8.602

           

(Schade)vergoeding

114.433

0

114.433

‒ 85.228

29.205

22.000

10.000

0

0

6.347

(Schade)vergoedingen

111.041

0

111.041

‒ 85.228

25.813

22.000

10.000

0

0

2.955

Vergoeding proceskosten

3.392

0

3.392

0

3.392

0

0

0

0

3.392

           

Rente

154.423

0

154.423

66.893

221.316

32.994

26.921

21.599

21.947

180.277

Belasting- en invorderingsrente

154.423

0

154.423

66.893

221.316

32.994

26.921

21.599

21.947

180.277

           

Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken

‒ 433.755

0

‒ 433.755

0

‒ 433.755

0

0

0

0

‒ 395.405

Toerekening uitgaven aan Douane

‒ 215.786

0

‒ 215.786

0

‒ 215.786

0

0

0

0

‒ 216.510

Toerekening uitgaven aan Toeslagen

‒ 217.969

0

‒ 217.969

0

‒ 217.969

0

0

0

0

‒ 178.895

           

Ontvangsten (3) + (4)

209.851.332

0

209.851.332

421.821

210.273.153

‒ 7.597.401

5.219.630

14.479.540

24.271.584

253.611.528

           

Programma-ontvangsten (3)

209.765.787

0

209.765.787

399.898

210.165.685

‒ 7.612.878

5.207.924

14.467.740

24.259.686

253.528.508

           

waarvan: Belastingontvangsten

208.529.150

0

208.529.150

133.005

208.662.155

‒ 7.800.872

5.081.003

14.446.141

24.167.739

252.261.217

           

Bekostiging

207.986

0

207.986

22.878

230.864

22.877

22.877

22.877

22.877

230.864

Doorbelasten kosten vervolging

207.986

0

207.986

22.878

230.864

22.877

22.877

22.877

22.877

230.864

           

Rente

817.779

0

817.779

216.246

1.034.025

137.348

76.275

‒ 29.047

41.301

797.786

Belasting- en invorderingsrente

817.779

0

817.779

216.246

1.034.025

137.348

76.275

‒ 29.047

41.301

797.786

           

Boetes en schikkingen

210.872

0

210.872

27.769

238.641

27.769

27.769

27.769

27.769

238.641

Ontvangsten boetes en schikkingen

210.872

0

210.872

27.769

238.641

27.769

27.769

27.769

27.769

238.641

           

Apparaatsontvangsten (4)

85.545

0

85.545

21.923

107.468

15.477

11.706

11.800

11.898

83.020

Tabel 8 Uitsplitsing verplichtingen (bedragen € 1.000)

Omschrijving

Ontwerpbegroting 2024 (1)

Mutaties via ISB's (2)

Vastgestelde begroting 2024 (3)=(1)+(2)

Mutaties 1e suppletoire begroting (4)

Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4)

Mutatie 2025

Mutatie 2026

Mutatie 2027

Mutatie 2028

Mutatie 2029

Verplichtingen

3.518.849

0

3.518.849

868.115

4.386.964

60.396

150.484

‒ 16.695

‒ 3.299

3.225.663

waarvan garantieverplichtingen

336

0

336

0

336

0

0

0

0

336

Garantie procesrisico's

336

0

336

0

336

0

0

0

0

336

waarvan overige verplichtingen

3.518.513

0

3.518.513

868.115

4.386.628

60.396

150.484

‒ 16.695

‒ 3.299

3.225.327

Tabel 9 Geschatte budgetflexibiliteit1
 

2024

juridisch verplicht

70%

bestuurlijk gebonden

1%

beleidsmatig gereserveerd

29%

nog niet ingevuld/vrij te besteden

0%

1

De berekende budgetflexibiliteit heeft alleen betrekking op de programma-uitgaven

Toelichting

Budgetflexibiliteit

De uitgaven die in 2024 reeds zijn gedaan, zijn aangemerkt als juridisch verplicht. Inzake nog niet gerealiseerde uitgaven het volgende:

Uitgaven die vallen onder de rubriek «Rente» zijn voor 100% juridisch verplicht. Ze vloeien bijvoorbeeld voort uit de Algemene wet inzake rijksbelastingen (Awr) en de Invorderingswet 1990 (rente-uitgaven). De programma-uitgaven die vallen onder de rubrieken «Bijdragen aan ZBO's/RWT's», «Bijdragen aan (inter)nationale organisaties» en «Bijdragen aan agentschappen» zijn voor 100% bestuurlijk gebonden verplichtingen voor zover zij niet door getekende contracten al juridisch verplicht zijn. De bijdrage aan de Waarderingskamer is voor 100% bestuurlijk gebonden op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ). Voor het Kadaster en de Kamer van Koophandel heeft de Belastingdienst samenwerkingsovereenkomsten voor gegevensuitwisseling die worden gebruikt bij de uitvoering van taken van de Belastingdienst. Ook bij de bijdragen aan Agentschappen en bijdragen aan Internationale organisaties geldt dat afspraken zijn gemaakt over de bijdragen en de dienstverlening, waardoor ook deze uitgaven als 100% bestuurlijk gebonden worden aangemerkt.

De overige programma-uitgaven betreffen met name de categorie «Opdrachten», waarvoor geldt dat deze gedeeltelijk als juridisch verplicht zijn aan te merken op het moment van het vaststellen van de begroting 2024. Hiervoor zijn dan bijvoorbeeld contracten gesloten ten behoeve van ICT en/of andere benodigde diensten voor de uitvoering van de primaire processen van de Belastingdienst. Voorbeelden hiervan zijn (verlenging van) licenties en onderhoudscontracten voor software en hardware. Een ander voorbeeld zijn de uitgaven voor papieren dienstverlening (brieven aan burgers en bedrijven). Over het algemeen geldt wel dat de niet-juridische verplichte uitgaven noodzakelijk zijn voor een goede uitvoering van de primaire processen.

Verplichtingen

Overige verplichtingen

Het verplichtingenbudget wordt in 2024 met € 868 mln. verhoogd en in 2028 per saldo met circa € 3 mln. verlaagd. De mutaties in de verplichtingen zijn veelal gelijk aan de uitgavenmutaties. Waar de mutaties gelijk zijn aan de mutaties in de uitgaven wordt dit toegelicht onder 'Uitgaven'. Het verplichtingenbudget wordt in 2024 verhoogd vanwege een herijking als gevolg van onderhandelingen en besluitvorming betreffende meerjarige contracten. Een ophoging van het verplichtingenbudget is nodig voor het aangaan of verlengen van nieuwe contracten waarvoor al meerjarig kasbudget beschikbaar is. Dit is voornamelijk het geval bij Inhuur externen en Opdrachten ICT. Nieuwe aanbestedingen en verlenging van langdurige ICT-contracten zorgen naar verwachting voor een piek in 2024.

Uitgaven

Personele uitgaven

De personele uitgaven van de Belastingdienst worden hoger geraamd, € 140 mln. in 2024 en € 44 mln. in 2028. De belangrijkste oorzaken zijn:

  • In 2024 wordt er € 33 mln. en structureel € 21 mln. ingezet om de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon te verbeteren en stabiliteit to borgen. De Belastingdienst zet in op het verbeteren van de productiviteit en efficiency en het werven en behouden van ervaren medewerkers. Een deel van de middelen is afkomstig van de Aanvullende Post voor dienstverlening bij de Belastingdienst en een deel wordt binnen de begroting van de Belastingdienst opgevangen.

  • Er wordt om verschillende oorzaken budget overgeheveld van artikel 13 Toeslagen naar artikel 1 Belastingen. Ten eerste wordt er in verband met werkzaamheden door ketenpartners van UHT in 2024 circa € 37,1 mln. aan budget overgeheveld als gevolg van o.a. werkzaamheden door CAP (Centrale Administratieve Processen), KI&S (Klantinteractie & -services) en O&P (Organisatie & Personeel). Daarnaast wordt er in 2024 vanuit UHT circa € 16 mln. overgeheveld in verband met een correctie van de afdracht overhead in 2023.

  • In 2024 wordt er € 25 mln. voor de uitvoering van herstel Box 3 beschikbaar gesteld vanuit de Aanvullende Post voor Box 3. Als gevolg van de lopende procedures rondom Box 3 zijn er nog veel extra werkzaamheden voor herstel Box 3, die eerder niet waren voorzien. Het gaat hier bijvoorbeeld om het voorbereiden en versturen van informatiebrieven of het afhandelen van ingebrekestellingen, maar ook het classificeren van ingekomen bezwaarschriften. Daarnaast zullen er ook reeds enkele werkzaamheden plaatsvinden voor de overbruggingswet (OBW) Box 3 (belastingjaar 2023 en 2024). Voor deze jaren zal het vooral werkzaamheden betreffen op het gebied van telefonie, klachten en verzoeken. Daarnaast vinden nu ook de voorbereidingen plaats voor mogelijk aanvullend herstel naar aanleiding van toekomstige uitspraken van de Hoge Raad.

  • In 2024 wordt € 21 mln. verwachte onderuitputting ingezet voor de uitvoeringskosten voortvloeiend uit de fiscale wet- en regelgeving. Structureel worden de uitgaven ca. € 16 mln. hoger begroot. Deze middelen zijn afkomstig van de Aanvullende Post voor de uitvoeringskosten van fiscale wet- en regelgeving. Het gaat hierbij om ca. 30 uitvoeringstoetsen, waaronder Pijler 2, aandelentransacties in de overdrachtsbelasting, herijking implementatie richtlijn kleineondernemersregeling en geven uit vennootschap.

  • De personele uitgaven zijn in 2024 naar verwachting € 15 mln. hoger vanwege de uitvoering van het herstel Fraude Signalering Voorziening (FSV) en minnelijk schuldsaneringstraject (MSNP). De extra personele uitgaven lopen door tot en met 2026.

  • Vanuit de verwachte onderuitputting en hogere ontvangsten worden extra middelen begroot ten behoeve van de invordering van coronaschulden (cumulatief € 69 mln. in 2025-2029). Voor de inning van de coronaschulden die tijdens de coronacrisis door ondernemers zijn opgebouwd is er extra capaciteit nodig. Dit vanwege onder andere de vele sanerings-, faillissements-, en uitstelverzoeken.

  • De Regeling Vervroegd Uittreden (RVU) waarbij personeel conform vastgestelde cao recht hebben op (gedeeltelijke) compensatie van loon bij eerder stoppen met werken kost naar verwachting cumulatie ca. € 103 mln. in 2025-2028. Deze kosten worden binnen het personeelsbudget ingepast.

Schadevergoedingen

In 2024 is budget beschikbaar voor uitvoerings- en compensatiekosten voor herstel Fraude Signalering Voorziening (FSV) en minnelijk schuldsaneringstraject (MSNP). Op basis van een bijgestelde raming wordt € 70 mln. doorgeschoven vanuit 2024 naar 2025 (€ 50 mln.) en 2026 (€ 20 mln.) en wordt € 15 mln. in 2024, € 28 mln. in 2025 en € 10 mln. in 2026 overgeheveld naar het personeelsbudget voor de uitvoeringskosten.

Rente

De raming van de uitgaven aan belasting- en invorderingsrente is bijgesteld naar aanleiding van realisaties in 2023, een hogere meerjarige belastinggrondslag en de recente renteramingen uit het CEP. Dit leidt structureel tot hogere verwachte uitgaven (ca. € 29 mln. in 2024 en € 22 mln. in 2028). Daarnaast worden er extra uitgaven van € 38 mln. verwacht vanwege de herstelactie invorderingsrente. De uitgaven waren eerder in 2023 geraamd, maar het project is vertraagd en start in 2024.

Ontvangsten

Bekostiging

De ontvangstenraming van doorbelasten kosten vervolging (aanmaningen, dwangbevelen etc.) is bijgesteld naar aanleiding van realisaties in 2023. Dit leidt structureel tot hogere verwachte ontvangsten.

Rente

De raming van de belasting- en invorderingsrente wordt bijgesteld naar aanleiding van realisaties in 2023, een hogere meerjarige belastinggrondslag en de recente renteramingen uit het CEP. Dit leidt per saldo tot een meevaller.

Boetes en schikkingen

De raming van de boeteontvangsten is bijgesteld naar aanleiding van realisaties in 2023. Dit leidt structureel tot hogere verwachte ontvangsten.

Apparaatsontvangsten

De apparaatsonvangsten worden opwaarts bijgesteld (€ 22 mln. in 2024 en € 12 mln. structureel). In 2024 worden hogere ontvangsten verwacht voor dienstverlening aan derden in het kader van de voorziening voor videobellen en voor geleverde diensten ten behoeve van het overheidsdatacenter. Door hogere uitkeringen vanuit het UWV vanwege hogere ziekte-, zwangerschaps- en transitieuitkeringen worden er structureel hogere ontvangsten gerealiseerd.

Belastingontvangsten

In de Voorjaarsnota 2024 worden de mutaties van de belastingontvangsten toegelicht. De aansluiting met de Voorjaarsnota en de bedragen in de begrotingstoelichting (artikel 1 Belastingen, tabel budgettaire gevolgen van beleid) ziet er als volgt uit:

Tabel 10 Belastingontvangsten (bedragen x € 1.000)
 

Ontwerpbegroting 2024

ISB's

Vastgestelde begroting 2024 na ISB's (1)

Mutatie 1e suppletoire begroting (2)

Stand 1e suppletoire begroting 2024 (3) = (1+2)

Totaal belastingontvangsten

278.380.836

0

278.380.836

899.014

279.279.850

– /– Afdracht Gemeentefonds

42.873.720

0

42.873.720

464.971

43.338.691

– /– Afdracht Provinciefonds

3.340.648

0

3.340.648

270.348

3.610.996

– /– Afdracht BES-fonds

71.170

0

71.170

11.670

82.840

– /– Belastingontvangsten artikel 6 Btw-compensatiefonds

4.015.034

0

4.015.034

89.148

4.104.182

– /– Belastingontvangsten artikel 9 Douane

19.551.114

0

19.551.114

‒ 70.128

19.480.986

Belastingontvangsten artikel 1 Belastingen

208.529.150

0

208.529.150

133.005

208.662.155

Licence