Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) | Mutaties suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 213.027 | 13.739 | 226.766 |
Uitgaven | 83.872 | ‒ 756 | 83.116 | |
17.1 | Luchtvaart | 83.872 | ‒ 756 | 83.116 |
Opdrachten | 20.771 | ‒ 2.493 | 18.278 | |
Caribisch Nederland | 395 | 74 | 469 | |
NGF Project - Luchtvaart in Transitie | 210 | 0 | 210 | |
GIS-4 regeling | 2.258 | 2.242 | 4.500 | |
Programma Omgeving Luchthaven Schiphol | 4.604 | ‒ 1.400 | 3.204 | |
Luchtruim Regio Luchthaven | 1.903 | ‒ 553 | 1.350 | |
Luchtruimherziening | 1.333 | ‒ 93 | 1.240 | |
KF: Luchtvaartverkeer energie | 417 | 350 | 767 | |
Overige opdrachten | 9.651 | ‒ 3.113 | 6.538 | |
Subsidies (regelingen) | 57.617 | 1.026 | 58.643 | |
Tarieven Bonaire | 860 | 0 | 860 | |
Omploegen graanresten | 1.500 | 0 | 1.500 | |
NGF-project Luchtvaart in transitie | 53.000 | 1.100 | 54.100 | |
Subsidie Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) | 1.153 | 0 | 1.153 | |
Overige subsidies | 1.104 | ‒ 74 | 1.030 | |
Bijdrage aan agentschappen | 2.056 | 193 | 2.249 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 334 | 0 | 334 | |
Bijdrage aan agentschap KNMI | 30 | 0 | 30 | |
Bijdrage aan agentschap RVO | 852 | ‒ 55 | 797 | |
Bijdrage aan agentschap RIVM | 330 | 10 | 340 | |
Bijdrage aan agentschap RWS (Caribisch Nederland) | 10 | 0 | 10 | |
Bijdrage aan agentschap RVO (NGF) | 500 | 0 | 500 | |
Overige bijdragen | 0 | 238 | 238 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 1.427 | 0 | 1.427 | |
Bijdrage Caribisch Nederland | 1.427 | 0 | 1.427 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.627 | 0 | 1.627 | |
ICAO (HGIS) | 1.455 | 0 | 1.455 | |
Overige bijdragen | 172 | 0 | 172 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 374 | 518 | 892 | |
Overige bijdragen | 374 | 518 | 892 | |
Ontvangsten | 14.452 | 2.187 | 16.639 | |
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) | Mutaties Suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | |
---|---|---|---|
Verplichtingen | 213.027 | 11.767 | 224.794 |
waarvan garantieverplichtingen | 73.300 | 0 | 73.300 |
waarvan overige verplichtingen | 139.727 | 11.767 | 151.494 |
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget is in 2025 met 13,7 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de onder uitgaven toegelichte mutaties. Daarnaast, wordt het veroorzaakt door de volgende mutaties:
GIS-4 regeling
– In 2024 is een deel van de middelen voor de GIS-4 regeling niet voor de jaarwisseling besteed. Dit deel van het budget (€ 9,7 miljoen) van 2024 wordt toegevoegd aan het budget voor 2025 om verplichtingen hiervoor te kunnen betalen.
– Er wordt € 3,6 miljoen aan verplichtingen naar 2025 geschoven om het GIS-4 budget in het goede ritme te zetten. Er worden dit jaar meer bestekken op de markt gebracht dan verwacht bij vorig rapportagemoment.
Overige opdrachten
– Het verplichtingenbudget wordt opgehoogd met € 5,5 miljoen. Dit betreft verplichtingen voor te Rijdt en een aantal kleine opdrachten die in 2024 niet meer aangegaan zijn en nu in 2025 verplicht worden.
– Daarnaast zijn er een aantal verplichtingenschuiven doorgevoerd naar latere jaren zodat het beter aansluit op de programmering.
Uitgaven
Artikel 17.01 Luchtvaart
Opdrachten
Het opdrachtenbudget is in 2025 met € 2,5 miljoen verlaagd. Dit komt met name door de volgende mutaties:
GIS-4 regeling: Het opdrachtenbudget is met € 2,2 miljoen verhoogd. Dit wordt met name verklaard doordat in 2024 een deel van de middelen voor de GIS-4 regeling niet voor de jaarwisseling besteed is. Dit deel van het budget (€ 2,2 miljoen) van 2024 wordt toegevoegd aan het budget voor 2025 om verplichtingen hiervoor te kunnen betalen.
Programma Omgeving Luchthaven Schiphol: Het opdrachtenbudget is met € 1,4 miljoen verlaagd. Dit komt omdat een aantal opdrachten voor het programma omgeving luchthaven Schiphol (POLS) vertraging op loopt. Dit wordt veroorzaakt door vertragingen in inhoudelijke en politieke besluitvorming, juridische procedures en zeer complexe samenhang van verschillende programma-onderdelen. Activiteiten schuiven door, waardoor er € 1,4 miljoen doorschuift naar 2027.
Overige opdrachten: Het overige opdrachtenbudget is met € 3,1 miljoen verlaagd en wordt met name verklaard door:
– De herverdeling van de ontvangen prijsbijstelling van in totaal € 1,2 miljoen. Bij de voorjaarsnota is de prijsbijstelling voor de budgetten van DGLM tijdelijk gereserveerd op het opdrachtenbudget op artikel 17. Nu wordt een deel daarvan overgeboekt naar de budgetten voor subsidies, bijdrage aan agentschappen, bijdrage aan internationale organisaties en bijdrage aan ZBO’s en RWT. Daarnaast wordt een deel overgeboekt naar artikel 18, waar de prijsbijstelling ook voor is.
– Er wordt € 1,1 miljoen vanuit 2025 naar 2027 en 2028 geschoven zodat het budget beter aansluit op de programmering.
Subsidies
Het subsidiebudget is in 2025 met € 1,0 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de volgende mutatie:
NGF-project Luchtvaart in Transitie: Het subsidiebudget is met € 1,1 miljoen verhoogd en betreft met name door de volgende mutaties:
– De afrekening van de subsidie van het NGF deelproject van HOT fase 1 leidt tot € 2,5 miljoen extra ontvangsten, aangezien de kosten lager zijn uitgevallen dan voorheen begroot. Deze ontvangsten worden ingezet voor het NGF deelproject HOT fase 2. De middelen die uit de afrekening van de NGF subsidie HOT fase 1 komen, zijn middels een kasschuif in het juiste ritme gezet voor de nieuwe subsidie.
– Daarnaast wordt er € 1,4 miljoen naar latere jaren geschoven. Een aantal vertrekkingen voldeed te laat aan de eisen waardoor er vertraging is opgelopen n de opdrachten pas in 2026 verplicht en betaald worden.
Ontvangsten
De verhoging van het ontvangstenbudget met € 2,2 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
NGF-project Luchtvaart in Transitie: Zoals hierboven beschreven leidt de afrekening van de NGF subsidie HOT fase 1 tot hogere ontvangsten van € 2,5 miljoen. De kosten zijn lager uitgevallen dan begroot, waardoor deze ontvangsten voor het NGF deelproject HOT fase 2 ingezet kunnen worden.