Budgettaire gevolgen van beleid
Stand eerste suppletoire begroting (incl. amendementen en NvW) (1) | Mutaties suppletoire begroting september (2) | Stand suppletoire begroting september (3) = (1) + (2) | ||
---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 107.788 | ‒ 4.217 | 103.571 |
Uitgaven | 172.523 | 6.505 | 179.028 | |
18.1 | Scheepvaart en havens | 172.523 | 6.505 | 179.028 |
Opdrachten | 39.278 | ‒ 4.193 | 35.085 | |
Topsector Logistiek | 6.000 | ‒ 271 | 5.729 | |
Caribisch Nederland | 100 | 0 | 100 | |
NGF Project - Digitale Infrastructuur Logistiek | 12.193 | 0 | 12.193 | |
NGF Project - Maritiem Masterplan | 221 | ‒ 219 | 2 | |
Zeehavens/Zeevaart | 3.608 | 533 | 4.141 | |
KF - Verduurzaming Zeevaart | 300 | ‒ 195 | 105 | |
KF: Verduurzaming Binnenvaart | 480 | ‒ 415 | 65 | |
Opdrachten PBNI | 6.993 | ‒ 1.560 | 5.433 | |
CER/NIS2 | 1.340 | ‒ 691 | 649 | |
Overige opdrachten | 8.043 | ‒ 1.375 | 6.668 | |
Subsidies (regelingen) | 120.531 | 10.756 | 131.287 | |
Topsector Logistiek | 3.500 | 0 | 3.500 | |
Walstroom | 46.621 | 7.939 | 54.560 | |
Subsidie verduurzaming binnenvaartschepen | 29.357 | ‒ 129 | 29.228 | |
NGF Project - Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch | 7.397 | 0 | 7.397 | |
KF - Walstroom | 10.500 | ‒ 29 | 10.471 | |
NGF Project - Maritiem Masterplan | 21.826 | 3.975 | 25.801 | |
KF - Verduurzaming Binnenvaart | 1.250 | ‒ 1.000 | 250 | |
Overige subsidies | 80 | 0 | 80 | |
Bijdrage aan agentschappen | 7.683 | ‒ 52 | 7.631 | |
Bijdrage aan agentschap RWS | 4.006 | ‒ 140 | 3.866 | |
NGF Project - Maritiem Masterplan RVO | 600 | 0 | 600 | |
Overige bijdragen | 3.077 | 88 | 3.165 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 3.000 | 0 | 3.000 | |
Caribisch Nederland | 3.000 | 0 | 3.000 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 1.757 | 0 | 1.757 | |
CCR/ IMO HGIS | 1.252 | 0 | 1.252 | |
Overige bijdragen | 505 | 0 | 505 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 274 | ‒ 6 | 268 | |
Overige | 274 | ‒ 6 | 268 | |
Ontvangsten | 1.663 | 4.232 | 5.895 | |
Verplichtingen
De verplichtingen mutaties zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).
Uitgaven
Artikel 18.1 Scheepvaart en havens
Subsidies
Het subsidiebudget is in 2025 met € 10,8 miljoen verhoogd. Dit komt met name door de volgende mutatie:
Walstroom: De subsidieregeling walstroom loopt beter dan verwacht, hierdoor is in 2025 meer budget nodig om de bevoorsschotting te kunnen betalen. Daarom schuift er € 7,9 miljoen naar 2025.
De overige uitgaven mutaties zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet toegelicht (zie leeswijzer).
Ontvangsten
De verhoging van het ontvangstenbudget met € 4,2 miljoen wordt met name veroorzaakt door:
Buisleidingen: op meerdere subsidieregelingen is geld terugontvangen (€ 1 miljoen) voor buisleidingen. Dit budget wordt opnieuw ingezet voor buisleidingen.
Walstroom: Op de tijdelijke subsidieregeling walstroom is geld terugontvangen (€ 2 miljoen). Dit wordt opnieuw ingezet voor Walstroom Zeehavens.