Base description which applies to whole site

Artikel 34. Sanctietoepassing

Algemene doelstelling

Het borgen van de veiligheid door de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke sancties en maatregelen en het beperken van de recidive, het voorkomen van slachtofferschap door middel van het bevorderen van het nemen van preventieve maatregelen door burgers en bedrijven en het versterken van de positie van slachtoffers.

Tenuitvoerlegging van sancties en strafrechtelijke maatregelen6:

Rol en verantwoordelijkheid

  • De Minister heeft een uitvoerende rol bij tenuitvoerlegging van vrijheidsbenemende straffen en maatregelen door de Dienst Justitiële Inrichtingen DJI.

  • Ten aanzien van de forensische zorg heeft de Minister een regisserende rol. Hij is verantwoordelijk voor de tijdige beschikbaarheid van de juiste, kwalitatief hoogwaardige zorg, waar nodig in combinatie met afdoende beveiliging.

  • De uitvoering van toezicht in strafrechtelijk kader, advisering aan het OM en de rechter over justitiabelen en taakstraffen is opgedragen aan drie erkende reclasseringsorganisaties. Ook hier heeft de Minister een regisserende rol. De taken van de reclasseringsorganisaties dragen bij aan het terugdringen van recidive.

Preventie en Kansspelen

  • De Minister stimuleert preventie door het beschikbaar stellen van integriteitsinstrumenten zoals de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) en het toezicht op rechtspersonen. De Minister kent een regisserende rol voor de kansspelen. De Minister wil ervoor zorgen dat Nederlandse burgers op een veilige en verantwoorde manier kunnen deelnemen aan kansspelen.

Slachtofferzorg

  • De Minister kent een financierende rol op het gebied van slachtofferzorg. De Minister draagt beleidsverantwoordelijkheid voor de zorg – in brede zin – aan slachtoffers en nabestaanden die getroffen zijn door een strafbaar feit en is verantwoordelijk voor de uitvoering van het slachtofferbeleid.

Eigen bijdrage gedetineerden

Beleidswijzigingen

Het wetsvoorstel voor een eigen bijdrage voor verblijf in een justitiële inrichting is medio 2014 naar de Tweede Kamer gezonden en is voorzien per januari 2015 in werking te treden (TK 33 844, nr.3). De geraamde opbrengst van de eigen bijdrage van de gedetineerden is € 7 mln. structureel. Dit wetsvoorstel vloeit voort uit het Regeerakkoord en moet samen met de eigen bijdrage van veroordeelden aan de kosten van het strafproces in totaal € 60 mln. opbrengen.

Garantiekader Faillissementscuratoren

Voor de bestrijding van faillissementsfraude wordt in 2015 gewerkt aan de voorbereiding, de invoering en de implementatie van de aangekondigde wetsvoorstellen die binnen het Programma herijking faillissementswetgeving waren aangekondigd. In dit kader zal de financierbaarheid van fraudebestrijding in de gevallen, waarin een curator wordt geconfronteerd met een lege boedel, opnieuw worden herijkt. Bij deze herijking zal aan de uitgangspunten van het nieuwe garantiekader (TK 33 750, nr. 13) worden voldaan. Dit betekent o.a. dat de garantstellingsregeling faillissementscuratoren kostendekkend gemaakt wordt.

Modernisering kansspelen

In het Regeerakkoord is opgenomen dat het kansspelbeleid wordt gemoderniseerd. Kansspelen op afstand worden gereguleerd door inwerkingtreding van de wet Kansspelen op Afstand (KoA) in 2015 (zie TK 33 996, nr. 3).

Beleidsdoorlichting slachtofferbeleid

In 2014 is het slachtofferbeleid doorgelicht, belangrijkste conclusie uit deze doorlichting is dat de positie van slachtoffers is verbeterd (TK 33 199, nr. 4). Tegelijkertijd constateert de doorlichting dat meer inzicht nodig is in de resultaten van de ketenpartners als het gaat om de slachtofferrechten en slachtofferondersteuning. Hiertoe zullen de ketenpartners in 2015 de in 2014 vastgestelde Keten Prestatie Indicatoren verder uitwerken en vindt besluitvorming plaats over de benodigde vernieuwingen of aanpassingen in registratiesystemen.

Programma Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen (USB)

Het programma USB (TK 29 279, nr. 147) is opgezet om de tenuitvoerlegging van straffen en maatregelen te verbeteren en richt zich op de optimalisatie van de executieketen. Op 1 juli 2015 treedt naar verwachting de wet herziening tenuitvoerlegging strafrechtelijke beslissingen in werking. Dit wetsvoorstel strekt ertoe de huidige wetgeving rondom de tenuitvoerlegging van strafrechtelijke beslissingen te herzien en beoogt de prestaties van de strafrechtketen op het terrein van opsporing, vervolging, berechting en tenuitvoerlegging te verbeteren.

Tabel 34.1 Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
   

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Verplichtingen

2.561.345

2.573.560

2.416.080

2.354.151

2.232.591

2.195.620

2.202.452

Waarvan garanties

1.068

1.044

1.300

1.300

1.300

1.300

1.300

                 

Programma-uitgaven

2.536.821

2.573.560

2.416.080

2.354.151

2.232.591

2.195.620

2.202.452

Waarvan juridisch verplicht

   

99,36%

       
               

34.2 Preventieve maatregelen

             
 

Bijdrage Agentschappen

             
 

Dienst Justis

17.054

15.720

12.225

11.664

11.103

10.858

10.858

 

Subsidies

             
 

Preventie bedrijfsleven

6.926

6.700

5.800

5.800

5.800

5.807

5.807

 

Integriteit

1.356

1.408

1.050

1.050

1.050

1.052

1.052

 

Centrum voor Criminaliteitsbestrijding en Veiligheid (CCV)

5.925

5.256

1.602

1.602

1.602

1.602

1.603

 

Overig preventieve maatregelen

6.332

2.678

2.960

3.960

3.960

3.966

3.966

 

Opdrachten

             
 

Kansspelbeleid

0

1.085

1.085

500

500

0

0

 

Overig preventieve maatregelen

0

4.432

4.067

3.067

3.067

3.067

3.067

 

Garanties

             
 

Faillissementscuratoren

0

1.044

703

703

703

703

703

                 

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

             
 

Bijdrage Agentschappen

             
 

DJI-gevangeniswezen-regulier

1.249.866

1.212.467

1.128.774

1.087.661

1.017.209

994.712

999.349

 

DJI-Forensische zorg

723.202

789.263

757.607

760.742

719.745

712.488

714.045

 

DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

126.845

135.073

99.209

80.101

76.501

74.330

74.787

 

CJIB

109.157

97.540

88.649

84.258

85.524

85.505

87.458

 

Bijdrage aan ZBO's/RWT's

             
 

Reclassering Nederland

135.235

137.145

125.362

124.282

124.144

123.880

123.880

 

Leger des Heils

20.836

20.910

21.025

20.826

20.798

20.820

20.820

 

Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland (SVG)

71.631

67.040

62.885

62.167

62.055

62.519

62.519

 

Centraal Administratie Kantoor (CAK)

0

2.500

2.700

2.700

2.700

2.700

2.700

 

Subsidies

             
 

24 uurs nazorg gedetineerden

11.696

0

0

0

0

0

0

 

Opdrachten

             
 

Forensische zorg

531

1.298

5.997

5.997

5.182

4.182

2.367

 

Vrijwilligerswerk gedetineerden

0

3.200

3.200

3.200

3.200

3.200

3.200

 

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging

0

0

18.486

19.474

13.082

9.682

9.731

 

Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring 1

5.060

13.697

9.169

9.892

8.645

9.528

11.478

                 

34.4 Slachtofferzorg

             
 

Bijdrage ZBO's/RWT's

             
 

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)2

18.536

5.321

5.321

5.321

5.321

5.293

5.293

 

Slachtofferhulp Nederland (SHN)

25.293

26.638

34.043

33.795

34.645

33.805

31.848

 

Subsidies

             
 

Stichting Slachtoffer in Beeld (SiB)

1.340

1.251

601

601

601

601

601

 

Opdrachten

             
 

Slachtofferzorg

0

6.150

8.200

9.700

10.700

10.700

10.700

 

Opdrachten Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)

0

15.744

15.360

15.088

14.754

14.620

14.620

                 

Ontvangsten

98.054

91.726

79.665

84.764

88.439

88.556

88.556

1

Vanaf de ontwerpbegroting 2015 worden de middelen voor Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging separaat gepresenteerd om de inzichtelijkheid te vergroten.

2

In het Departementaal Jaarverslag zijn zowel de bijdrage voor de apparaatsuitgaven als voor de programma-uitgaven uitkeringen gepresenteerd in de bijdrage aan het SGM. Vanaf de ontwerpbegroting 2014 worden deze uitgaven conform de uitgangspunten van Verantwoord Begroten separaat gepresenteerd.

Budgetflexibiliteit

Het juridisch verplichte deel betreffen bij de artikelen Justis en CJIB de uitgaven voor de overeengekomen productieafspraken met het moederdepartement. Voor DJI betreft het de materiële programmakosten (subsidies, inkoop van zorg(tenders) en RGD huurlasten) en de personele uitgaven. Verder heeft DJI naast (kas)uitgaven ook te maken diverse kosten zoals afschrijvingskosten. Verder bestaat het juridische gedeelte voornamelijk uit subsidiering/bijdrage aan RWT's en ZBO's (SHN, SGM, Reclassering, etc.). Het niet-juridisch verplichte deel is voornamelijk gereserveerd voor overige materiële uitgaven bij DJI en financiering van ontwikkelingen op beleidsmatige speerpunten uit het regeerakkoord (slachtofferbeleid, modernisering kansspelen, etc.).

34.2 Preventieve maatregelen

Toelichting op instrumenten

Bijdragen Agentschappen

Dienst Justis

De Dienst Justis toetst of personen antecedenten hebben die het uitoefenen van bepaald werk in de weg staat. Daarnaast toetst Justis of partijen die bepaalde verklaringen, vergunningen en subsidies aanvragen, aan integriteitseisen voldoen. Deze screening van betrouwbaarheid vermindert veiligheidsrisico’s en draagt zo bij aan een integere en veiligere samenleving.

De meerjarige bijdrage aan Justis laat een aflopende reeks zien. Dit wordt met name veroorzaakt door het aandeel van Justis in de efficiencytaakstelling uit het Regeerakkoord (€ 1,1 mln. structureel vanaf 2018). Ook door de afronding van de programma’s Flexibilisering Radar en Scherp & Efficiënt daalt de meerjarige bijdrage.

Subsidies

Preventie bedrijfsleven

Overheid, burgers en bedrijven hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de leefbaarheid en de veiligheid van de samenleving. Met behulp van de subsidies worden ondernemers gestimuleerd preventieve maatregelen te treffen, niet alleen tegen veelvoorkomende vormen van criminaliteit zoals inbraak en diefstal, maar ook tegen cybercrime en zogenaamde High Impact Crimes als overvallen, straatroof en geweld. Het budget neemt de komende jaren met circa € 0,9 mln. af, door afloop van de incidentele middelen in het kader van de ontwikkeling en implementatie van het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) in 2014.

Integriteit

Overheid, vrijwilligers, burgers en bedrijven hebben een gezamenlijke verantwoordelijkheid voor een integere en veilige samenleving. Naast de inzet van screeningsinstrumenten wordt, bijvoorbeeld met de vrijwilligers, gewerkt aan een breder integriteitsbeleid.

Centrum voor Criminaliteitsbestrijding en Veiligheid (CCV)

Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) ontwikkelt en implementeert kennis en samenhangende instrumenten om de maatschappelijke veiligheid te vergroten. VenJ subsidieert het CCV om activiteiten te ontwikkelen op het gebied van criminaliteitspreventie en sociale veiligheid, zoals actieve kennisdeling van de veiligheidspraktijk en kwaliteitsontwikkeling van instrumenten zoals het Keurmerk Veilig Ondernemen voor winkelgebieden en bedrijventerreinen, advies en scans op het gebied van de veiligheid kleine bedrijven en de handreiking cameratoezicht voor gemeenten. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverleningen als bedoeld in artikel 4:23, derde lid onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.

Opdrachten

Kansspelbeleid

Het kabinet zet in om het kansspelbeleid te moderniseren. Uitgangspunt is dat de Nederlandse burger op een veilige en verantwoorde manier deel kan nemen aan kansspelen. Onder deze post worden de middelen geraamd voor opdrachten in het kader van deze modernisering.

Garanties

Faillissementscuratoren

De Garantstellingsregeling faillissementscuratoren is voor faillissementen waarin sprake lijkt te zijn van kennelijk onbehoorlijk bestuur, maar in de boedel onvoldoende geld aanwezig is om onderzoek te doen of een procedure te starten om onrechtmatig aan de boedel onttrokken gelden en goederen terug te halen.

34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring

Bijdragen Agentschappen

Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

DJI levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan hun zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk aanvaardbaar bestaan op te bouwen.

Vanaf het artikel sanctietoepassing wordt een bijdrage gegeven voor:

  • Gevangeniswezen regulier

  • Forensische zorg

  • Vreemdelingenbewaring

De belangrijkste P*Q-gegevens die met deze bijdrage worden gefinancierd voor 2015 worden gepresenteerd in onderstaande tabel. In de agentschapsparagraaf van DJI worden de capacitaire en financiële gevolgen uitgebreider en meerjarig toegelicht. Ook de uitgaven die DJI doet voor de capaciteit Caribisch Nederland (BES) zijn terug te vinden in de agentschapsparagraaf van DJI.

Tabel 34. 2. Belangrijkste productiegegevens DJI

Productie 2015

Aantal

Dagrijs in €

Strafrechtelijke sanctiecapaciteit

11.269

239

Tbs capaciteit

1.630

528

Vreemdelingenbewaring

1.179

208

De meerjarige budgettaire ontwikkeling van DJI wordt onder andere verklaard door de maatregelen uit het Masterplan DJI (TK, 24 587, nr. 535). Het Masterplan is opgesteld om invulling te geven aan een budgettaire opgave die oploopt tot € 271 mln. in 2018. De uitvoering van de implementatie van het masterplan is complex en veelomvattend. Ondanks de complexiteit loopt de implementatie over het geheel gezien op schema. Over de voortgang van het Masterplan is de Tweede Kamer geïnformeerd (zie TK 24 587, nr. 588). In deze brief is de Tweede Kamer ook geïnformeerd over de extra financieel tekorten oplopend tot € 60 mln. structureel waarmee het gevangeniswezen wordt geconfronteerd. Om deze problematiek het hoofd te kunnen bieden is in nauw overleg met de vestigingsdirecteuren een pakket maatregelen ontwikkeld («de zogenaamde Breukelen maatregelen»). Zo zullen onder andere in dit kader maatregelen worden getroffen om kosten in verband met overwerk, onregelmatige diensten en werken in het weekend terug te dringen. Ook zal een afbouw plaats vinden van de huidige overbezetting.

Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)

Het CJIB is het inning- en incassogezicht van de overheid en vervult de centrale rol bij de afhandeling van strafrechtelijke beslissingen. Daarnaast coördineert en informeert het CJIB binnen de executieketen. Hiermee levert het CJIB een belangrijke bijdrage aan het gezag van de overheid. Door initiële investeringen voor de centralisering van flitsgegevens en het aandeel van het CJIB in de efficiencytaakstelling (€ 1,6 mln. structureel) neemt de begrote bijdrage aan het CJIB af. Bij jaarverslag 2013 is de administratiekostenvergoeding geboekt via de VenJ-begroting. Deze wijze van budgettaire verwerking wordt nu ook gehanteerd voor 2014 en verder.

Bijdrage aan ZBO’s en RWT’s

Reclasseringsorganisaties

Er zijn drie erkende reclasseringsorganisaties: Reclassering Nederland, de Stichting Verslavingsreclassering GGZ (SVG) en het Leger des Heils Jeugdzorg & Reclassering. In de praktijk werken de drie organisaties nauw met elkaar samen, zij het dat ze elk hun eigen aandachtsgebied hebben:

  • De SVG richt zich vooral op cliënten met verslavingsproblematiek.

  • Het Leger des Heils heeft als doelgroep met name de dak- en thuisloze cliënten binnen de Reclassering.

  • Reclassering Nederland kent geen specifieke doelgroep, maar bedient alle andere cliënten.

Bij de budgettaire opgave 2013 voor de VenJ-begroting (TK 33 400 VI, nr. 106) is besloten tot een efficiencytaakstelling oplopend naar € 21 mln. in 2018. De vermindering op het beschikbare subsidiebudget voor de reclasseringsorganisaties in het uitvoeringsjaar 2015 is € 6 mln. ten opzichte van 2014. In tabel 34.3 worden de belangrijkste productiegegevens voor de reclasseringsorganisaties weergegeven.

Tabel 34.3 productiegegevens reclasseringsorganisaties

Productgroep

Aantal

Gemiddelde Prijs

Adviezen

57.660

816

Toezichten

37.525

3.380

Gedragsinterventies

2.759

2.411

Werkstraffen

31.050

980

Bron: De in de tabel opgenomen gegevens zijn ontleend aan de subsidiebeschikkingen voor 2014 die voor ultimo 2013 naar de drie reclasseringsorganisaties zijn verzonden. De aantallen per productgroep op basis waarvan de beschikkingen tot stand zijn gekomen, zijn overeengekomen met de opdrachtgevers van de drie reclasseringsorganisaties, te weten het OM, ZM en de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI). Voor het subsidiejaar 2015 worden de beschikkingen ultimo 2014 verzonden, derhalve zijn de aantallen voor 2015 nog niet beschikbaar.

Centraal Administratie Kantoor (CAK)

In 2015 worden twee maatregelen uit het Regeerakkoord geïmplementeerd, waarmee een eigen bijdrage wordt geïntroduceerd voor de kosten van het strafproces en slachtofferzorg en een bijdrage voor de kosten van verblijf in een justitiële inrichting. Het Ministerie van VenJ heeft het CAK (een ZBO ressorterend onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van VWS) aangewezen als uitvoerder van de regelingen. De kosten die gemoeid zijn met uitvoering van de maatregelen worden op de begroting van VenJ als een bijdrage aan het CAK opgenomen.

Opdrachten

Forensische Zorg

VenJ is stelseleigenaar van de Forensische Zorg. De inkoop van Forensische Zorg wordt door DJI gedaan en de uitvoering van zorg ligt bij (private) zorginstellingen. Naar verwachting treedt de Wet verplichte GGZ in 2015 in werking. Hiervoor zijn voor de periode 2015 – 2019 extra middelen gereserveerd.

Vrijwilligerswerk gedetineerden

Dit betreft de middelen voor vrijwilligerswerk bij gedetineerden om zo de kansen op een duurzame resocialisatie en het terugdringen van recidive te vergroten. Bij de behandeling van de ontwerpbegroting 2014 is de motie van de Staaij aangenomen (TK 33 750, nr. 81) om hiervoor aanvullend structureel € 1,5 mln. vrij te maken.

Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging

Vanaf 2015 wordt de samenwerking tussen de ketenpartners in de executieketen verbeterd door de ketenregiefunctie te versterken. Om de ketenregie te kunnen voeren en verbeteringen in de keten door te voeren zijn financiële middelen beschikbaar gesteld.

34.4 Slachtofferzorg

Bijdrage ZBO’s en RWT’s

Commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven

De commissie Schadefonds Geweldsmisdrijven krijgt jaarlijks een bijdrage vanuit VenJ voor de bureaukosten.

Slachtofferhulp Nederland (SHN)

Slachtofferhulp Nederland biedt gratis juridische, praktische en emotionele ondersteuning aan slachtoffers, getuigen of nabestaanden na een misdrijf, verkeersongeluk of calamiteit. Er zijn bij Voorjaarsnota 2014 extra middelen toegevoegd (€ 3,9 mln. in 2014 en € 8,9 mln. structureel vanaf 2015) voor de inzet van slachtofferhulp Nederland in het kader van ZSM. Met deze middelen wordt onder andere invulling gegeven aan het Regeerakkoord om de positie van slachtoffers te verbeteren.

Subsidies

Stichting Slachtoffer in Beeld (SiB)

Slachtoffer in Beeld brengt slachtoffers en daders op vrijwillige basis met elkaar in contact, begeleid door een professionele bemiddelaar. Naast slachtoffer-dadergesprekken faciliteert Slachtoffer in Beeld ook briefwisselingen en bemiddelingen. Slachtoffer in Beeld is een zusterorganisatie van Slachtofferhulp Nederland.

Opdrachten

Slachtofferzorg

In het visiedocument Recht doen aan slachtoffers (TK 33 552, nr. 2) zijn beleidsdoelen ten aanzien van de versterking van de positie van slachtoffers beschreven. Om die doelen te realiseren is een implementatietraject ingericht dat onder meer ziet op het schadeverhaal en de informatievoorziening. In de komende jaren wordt gewerkt aan:

  • Een vereenvoudigd schadeformulier en worden mogelijkheden voor een nadrukkelijker rol van verzekeraars en andere belanghebbenden in kaart gebracht.

  • Uitbreiding van de online-informatievoorziening voor slachtoffers.

  • De implementatie van de Europese Richtlijn minimumnormen slachtoffers voor. Deze EU-richtlijn stelt normen ten aanzien van slachtofferrechten.

Daarnaast wordt een verplichte bijdrage van veroordeelden ten behoeve van slachtofferzorg geïntroduceerd. Met deze opbrengst kan de dienstverlening aan slachtoffers en nabestaanden verder worden verbeterd.

Opdrachten Schadefonds Geweldsmisdrijven

Onder deze post worden de financiële uitkeringen voor slachtoffers met ernstig psychisch of fysiek letsel geraamd, indien deze schade niet op andere wijze wordt vergoed. Deze uitkering wordt verstrekt via het Schadefonds Geweldsmisdrijven.

Ontvangsten

De belangrijkste ontvangsten op dit artikel betreffen de ontvangen administratiekostenvergoeding. Bij jaarverslag 2013 is de administratiekostenvergoeding geboekt via de VenJ-begroting. Deze wijze van budgettaire verwerking wordt nu ook gehanteerd voor 2014 en verder.

Realisatie recidive

Bij de publicatie van het Financieel Jaarverslag 2013 van VenJ waren de realisatiegegevens over de recidivecijfers voor 2010 nog niet bekend. Aan de Tweede Kamer is toegezegd in de ontwerpbegroting 2015 deze informatie te ontvangen. De recidivecijfers van het jaar 2010 (publicatie 2014) worden echter meegenomen in een verdiepend onderzoek naar recidive van het WODC. Dit onderzoek beziet de vraag in hoeverre het strafrechtelijk beleid in het laatste decennium, naast andere factoren, van invloed kan zijn geweest op het niveau van de recidive (zie ook TK 24 587, nr. 587). Omdat de resultaten uit het onderzoek pas na Prinsjesdag beschikbaar komen kunnen de recidivecijfers niet in de begroting 2015 meegenomen worden. Na oplevering van het onderzoek zal de Kamer worden geïnformeerd over de resultaten.

6

De wettelijke grondslag wordt onder meer gegeven door het Wetboek van Strafrecht, het Wetboek van Strafvordering, de Penitentiaire beginselenwet, de Beginselenwet verpleging terbeschikkinggestelden, de Beginselenwet justitiële jeugdinrichtingen en de Vreemdelingenwet.

Licence