XII Infrastructuur en Waterstaat: Uitgaven | |
---|---|
In miljoenen euro | 2024 |
Stand Basisstand Miljoenennota | 14.652 |
Mutaties t/m Najaarsnota | ‒ 702 |
Stand Najaarsnota | 13.951 |
Meevallers | ‒ 113 |
Meevaller BVOV | ‒ 3 |
Meevaller innovatie subsidie duurzame binnenvaart | ‒ 3 |
Meevaller Stint | ‒ 4 |
Meevaller bedrijvenregeling | ‒ 5 |
Meevaller subsidie elektrisch vervoer | ‒ 8 |
Meevaller NGF DMI | ‒ 9 |
Meevaller subsidie laad en aanzet | ‒ 17 |
Overige meevallers | ‒ 64 |
Tegenvallers | 92 |
Tegenvaller bijdrage medeoverheden | 14 |
Tegenvaller verduurzaming logistiek | 6 |
Overige tegenvallers | 71 |
Intensiveringen | 15 |
Intensiveringen | 15 |
Ombuigingen | ‒ 8 |
Ombuigingen | ‒ 8 |
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 1 |
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 1 |
Technisch | ‒ 16 |
Mutaties met Mobiliteitsfonds | 3 |
XII Infrastructuur en Waterstaat: Ontvangsten | |
---|---|
In miljoenen euro | 2024 |
Stand Basisstand Miljoenennota | 87 |
Mutaties t/m Najaarsnota | ‒ 6 |
Stand Najaarsnota | 80 |
Meevallers | 14 |
Meevallers | 14 |
Tegenvallers | ‒ 27 |
Tegenvallers | ‒ 27 |
Technisch | 0 |
Technisch | 0 |
Stand Financieel Jaarverslag Rijk | 67 |
Uitgaven
Mutaties t/m Najaarsnota 2024
De mutaties tot en met de Najaarsnota 2024 staan toegelicht in de Bijlage Verticale Toelichting bij de Voorjaarsnota 2024, bij de Miljoenennota 2025 en bij de Najaarsnota 2024.
MeevallersMeevaller Beschikbaarheidsvergoeding OVDe uiteindelijke realisatie op de Beschikbaarheidsvergoeding OV blijkt in 2024 iets lager dan was voorzien. Het overschot wordt conform afspraken teruggegeven aan het generale beeld.
Meevaller innovatie voorziening duurzame binnenvaartEen deel van de betaling van deze subsidieregeling is vertraagd. Deze betaling zal in 2025 alsnog plaatsvinden.
Meevaller StintDit betreft een meevaller op het budget voor de schadevergoeding van de Stint. Het uitgekeerde bedrag aan schadevergoedingen is lager uitgevallen dan initieel is begroot. De schadevergoedingen worden toegekend in rechtszaken. Een deel van deze rechtszaken loopt door tot in 2025, hierdoor worden desze schadevergoedingen niet meer in 2024 toegekend.
Meevaller bedrijvenregelling De initiële inschatting die intern is gemaakt voor de hoogte van de vaststellingen van de bevoegde gezagen was aanzienlijk hoger dan later het geval bleek te zijn.
Meevaller subsidie elektrisch vervoerNiet alle middelen die beschikbaar zijn gesteld voor subsidieregelingen voor elektrisch vervoer zijn aangevraagd.
Meevaller NGF Dutch Metropolitan InnovationsBij de opdrachten voor Dutch Metropolitan Innovations is vertaging ontstaan bij de ontwikkeling van de innovatievoorstellen, waardoor de implementatie ook later plaats zal vinden.
Meevaller laad en aanzetDe subsidieregeling Laad- en AanZET wordt zowel gefinancierd door het budget voor duurzame mobiliteit (DuMo) als door Vrachtwagenheffing. Het DuMo-budget is eerst belast, waardoor er minder is uitgegeven bij Vrachtwagenheffing. In de komende jaren wordt het budget van Vrachtwagenheffing ingezet voor de regeling. Er is minder uitgegeven aan deze regeling, doordat er minder inschrijvingen op deze regeling zijn geweest dan was verwacht. Het DuMo-budget is eerst belast, waardoor er minder is uitgegeven bij Vrachtwagenheffing. In de komende jaren wordt het budget van Vrachtwagenheffing ingezet voor de regeling.
Overige meevallers Dit zijn kleinere meevallers. Het gaat onder andere om enkele projecten uit het NGF en Klimaatfonds die vertraging oplopen (onder andere zero-emissie binnenvaart en laadinfra). Ook zijn er meevallers op apparaatskosten.
Tegenvallers Tegenvaller bijdrage medeoverhedenDit betreft het saldo op de bijdragen aan medeoverheden op artikel 14.3. De tegenvaller van 14,5 mln. euro is ontstaan doordat de bevoorschotting is verhoogd an 25% naar 75% om tot volledige uitputting van het begrotingsartikel te komen.
Tegenvaller verduurzaming logistiekDit betreft het saldo op de opdrachten van artikel 14.03. Er zijn diverse mee- en tegenvallers die worden veroorzaakt door vertraging bij het aangaan van opdrachten en opdrachten die eerder voltooid en betaald zijn.
Overige tegenvallersDit zijn kleinere tegenvallers. Het gaat hier onder andere om tegenvallende kosten voor de renovatie van het KNMI, kosten o.g.v. Bodemsanering in 2024 waarvan was gepland dat deze in 2025 zouden worden betaald, en extra werkzaamheden voor het Exploitatie Maatschappij Krimpen (EMK) terrein in Krimpen aan den Ijssel.
Ombuigingen
De mutaties vallend onder dit kopje bestaan uit interne herschikkingen om budget op andere artikelen aan te vullen.
Intensiveringen
De budgetten die zijn omgebogen op andere artikelen zijn gebruikt om tekorten op bepaalde posten op te vullen. Er is bijvoorbeeld extra budget gegaan naar TVOV omdat een betaling aan vervoersregio Amsterdam hoger uitvalt, naar materieel i.v.m. benodigde verplichte ICT licenties, en naar personele uitgaven omdat er extra budget benodigd was om de salarisboeking voor december te kunnen vervullen.
Overboekingen met andere begrotingen Dit betreft met name overboekingen naar het Mobiliteitsfonds en het Deltafonds. Het gaat onder andere om een overheveling voor vrachtwagenheffing en topsector logistiek.
Technisch Mutaties met Mobiliteitsfonds Deze mutaties worden toegelicht op het Mobiliteitsfonds.
Terugboeking overschotten vrachtwagenheffing (VWH)In de huidige systematiek vindt de verantwoording van bepaalde uitgaven voor de uitvoering van het programma Vrachtwagenheffing plaats op de begroting Hoofdstuk XII Infrastructuur en Waterstaat (HXII). De budgetten hiervoor zijn vrijgemaakt op het Mobiliteitsfonds en worden overgeheveld naar HXII, zodat aldaar de uitgaven kunnen worden verantwoord. Op de naar de begroting van Hoofdstuk XII overgehevelde budgetten doen zich in 2024 mogelijk lagere uitgaven voor dan van tevoren gepland, door eventuele niet uitgevoerde werkzaamheden of vertragingen. Voor de hiervoor genoemde posten geldt dat de dit jaar niet-bestede middelen van 18,2 mln. euro worden teruggeboekt naar het Mobiliteitsfonds.
Ontvangsten
Mutaties t/m Najaarsnota 2024
De mutaties tot en met de Najaarsnota 2024 staan toegelicht in de Bijlage Verticale Toelichting bij de Voorjaarsnota 2024, bij de Miljoenennota 2025 en bij de Najaarsnota 2024.
Mee- en tegenvallers Dit betreft kleinere tegenvallers. Het gaat onder andere om ontvangsten voor de Provincie Zuid-Holland en de gemeente Krimpen aan de IJssel die niet meer zijn ontvangen (circa 3,5 miljoen euro) als gevolg van vertraging van het project Exploitatie Maatschappij Krimpen (EMK). Ook zijn er minder ontvangsten binnengekomen op het artikel openbaar vervoer en spoor en het artikel wegen en verkeersveiligheid.
Technisch Generale meevaller BVOV (beschikbaarheidsvergoeding openbaar vervoer) Middelen voor de BVOV die niet zijn gebruikt vallen vrij ten gunste van het generale beeld.