Base description which applies to whole site

Bijlage 6: NGF-bijlage

In deze bijlage wordt gerapporteerd over aan IenW onvoorwaardelijk toegekende middelen uit het Nationaal Groeifonds (NGF). In 2022 zijn voor het eerst middelen vanuit het Nationaal Groeifonds aan de begroting van IenW toegekend. In eerdere jaren heeft IenW geen middelen uit het NGF ontvangen, daarom wordt er niet over eerdere jaren in onderstaand overzicht verantwoord.

Voor de inhoudelijke rapportage over de voortgang van alle NGF-projecten voor het jaar 2024 wordt verwezen naar de voortgangsrapportage zoals opgesteld door de beoordelingsadviescommissie van het NGF.

Tabel 154 Uitgaven NGF-projecten van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (bedragen x € 1.000)
 

Totaal toegekend NGF-budget

Realisatie

 

Resterend budget

  

2023

2024

 

Totaal uitgaven NGF-Projecten

931.788

62.408

106.924

762.456

     

Subtotaal uitgaven Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL)

51.104

8.203

12.457

30.444

18.1 Scheepvaart en Havens

  

12.457

30.444

Opdrachten (DIL)

 

8.203

12.457

30.444

     

Subtotaal ontvangsten Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL)

 

0

0

0

Ontvangsten

 

0

0

0

     

Subtotaal uitgaven Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch (ZES)

50.200

9.900

19.705

20.595

18.1 Scheepvaart en Havens

  

19.705

20.595

Subsidies (ZES)

 

9.900

19.705

20.595

     

Subtotaal ontvangsten Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch (ZES)

 

0

0

0

Ontvangsten

 

0

0

0

     

Subtotaal uitgaven Luchtvaart in transitie (LiT)

337.184

42.443

45.883

248.858

17.1 Luchtvaart

  

45.142

239.301

Opdrachten (LiT)

 

266

322

859

Subsidies (LiT)

 

41.825

44.197

238.442

Bijdragen aan agentschappen (LiT)

 

0

623

0

98.1 Personele uitgaven

  

741

9.557

Personele uitgaven

 

352

741

9.557

     

Subtotaal ontvangsten Luchtvaart in transitie (LiT)

 

0

0

 

Ontvangsten (LiT)

 

0

0

0

     

Subtotaal uitgaven NL2120

70.000

 

11.086

58.914

11.1 Algemeen Waterbeleid

  

11.086

57.487

Subsidies (NL2120)

  

8.195

41.924

Bijdragen aan medeoverheden (NL2120)

  

2.891

15.563

     

Subtotaal ontvangsten NL2120

 

0

0

0

Ontvangsten

 

0

0

0

     

Subtotaal uitgaven Groeiplan Watertechnologie (GPWT)

135.000

 

5.683

129.317

11.4 Waterkwaliteit

  

5.683

129.317

Subsidies (GPWT)

  

5.683

129.317

     

Subtotaal ontvangsten Groeiplan Watertechnologie (GPWT)

 

0

0

0

Ontvangsten (GPWT)

 

0

0

0

     

Subtotaal uitgaven Dutch Metropolitan Innovations (DMI)

78.300

1.862

10.635

65.803

14.3 Slimme en Duurzame Mobiliteit

  

10.055

59.359

Opdrachten (DMI)

 

1.862

10.055

59.359

98.1 Personele uitgaven

  

580

6.444

Personele uitgaven (DMI)

 

0

580

 
     

Subtotaal ontvangsten Dutch Metropolitan Innovations (DMI)

 

0

0

0

Ontvangsten (DMI)

 

0

0

0

     

Subtotaal uitgaven Maritiem Masterplan (MM)

210.000

 

1.475

208.525

18.1 Scheepvaart en Havens

  

1.336

203.975

Opdrachten (MM)

  

2

21.374

Subsidies (MM)

  

1.074

180.091

Bijdragen aan Agentschappen (MM)

  

260

2.510

98.1 Personele uitgaven

  

139

4.550

Personele uitgaven (MM)

  

139

4.550

     

Subtotaal ontvangsten Maritiem Masterplan (MM)

 

0

0

0

Ontvangsten (MM)

 

0

0

0

     

Toelichting

Digitale Infrastructuur Logistiek (DIL)

DIL heeft als doel de digitalisering van de logistieke sector te versnellen en faciliteren. De toegekende middelen (€ 51,1 mln.) worden ingezet voor verdere ontwikkeling van de Basis Data Infrastructuur (BDI) en verhoging van de ‘digital readiness’ van het bedrijfsleven. Hiermee kunnen verstoringen en inefficiënties in de logistiek versneld en via betere (digitale) samenwerking aangepakt worden. Het programma DIL wordt in de periode 2022 ‒ 2027 uitgevoerd. In 2024 zijn de basisprincipes, IT-architectuur en bouwblokken van de digitale infrastructuur vastgesteld en dit maakt veilig datadelen mogelijk. De eerste Living Labs in het Maritieme en Luchtvracht domein (voornamelijk rond de zeehaven Rotterdam en Schiphol Airport) zijn al in gebruik. Daarnaast is er nog een groot aantal nieuwe living labs in voorbereiding.

Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch (ZES)

Met middelen (€ 50,2 miljoen) voor ZES kan een deel van de binnenvaart worden verduurzaamd via een nieuw energiesysteem. Door te investeren in dockingstations, batterijcontainers en het ombouwen van schepen kan er een rendabel en schaalbaar netwerk van open-toegankelijke laadinfrastructuur en energiecontainers ontstaan voor emissieloos varen. Na de start in 2022 van de aanleg van laadstations en de aanschaf van energiecontainers is in december 2023 de tijdelijke subsidieregeling elektrificatie binnenvaartschepen geopend. Inmiddels zijn op vier locaties laadstations operationeel en heeft IenW subsidie verstrekt om 10 binnenvaartschepen geschikt te maken voor batterij-elektrisch varen. Tot en met 2026 is € 11,1 miljoen beschikbaar voor de subsidie van de aanschaf en de installatie van een elektrische voortstuwingsinstallatie.

Luchtvaart in Transitie (LiT)

Luchtvaart in Transitie (ca € 337 miljoen in totaal t/m 2030) is gericht op het verduurzamen van de luchtvaartsector door knelpunten in de transitie naar een duurzamere luchtvaart weg te nemen. De kern van de toekenning richt zich op doorbraaktechnologieën voor ultra-efficiënte vliegtuigontwikkeling en daarbij behorend onderzoek en flankerende activiteiten. Het project is in 2023 gestart en heeft een looptijd van 8 jaar. In 2024 is de voorwaardelijke toekenning voor het deelproject project Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage Systems(HAPSS)ca. € 73 miljoen omgezet naar onvoorwaardelijk. Na overheveling naar de IenW begroting in 2024 wordt het totale projectbudget € 337 miljoen. In 2024 zijn 5 subsidiebeschikkingen afgegeven en is er 1 subsidie vastgesteld. Met de vaststelling van de subsidie heeft het project Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage Systems (HAPSS) de onvoorwaardelijke fase afgerond.  Daarnaast is de tijdelijke subsidieregeling LIT opengesteld. Daar hebben diverse projecten op ingeschreven die vervolgens zijn gestart.

NL2120

In het kader van het Nationaal Groeifonds zijn twee projecten gestart in 2024, te weten Groeiplan Watertechnologie en NL2120. Het Groeiplan Watertechnologie (nieuwe naam: Uppwater) beoogt de verdere ontwikkeling en (export)groei van de Nederlandse watertechnologiesector en water gebruikende sectoren, zodat er nu en in de toekomst voldoende, schoon en veilig (drink)water beschikbaar blijft. Voor dit project is het beschikbaar budget € 135 miljoen. NL2120, het groene verdienvermogen van Nederland, richt zich op het opschalen van natuurlijke oplossingen (nature based solutions) voor vraagstukken op het gebied van landgebruik en bodem- en waterbeheer. Voor NL2120 is het beschikbaar budget € 110 miljoen, waarvan € 40 miljoen voorwaardelijk. De IenW minister neemt de regie over de uitvoering van de projecten en zorgt voor toepassing van de kennis in beleid en aanbestedingen. 

Groeiplan Watertechnologie (GPWT)

In 2023 is de reservering voor het NGF-project Groeiplan Watertechnologie van in totaal € 135 miljoen toegekend. Dit project heeft als doel nieuwe technologieën voor de beschikbaarheid van (schoon) water te ontwikkelen en deze zowel nationaal als internationaal te vermarkten. Tevens zijn de pilot subsidieregeling en demonstratieprojecten subsidieregeling eind 2024 in werking getreden.

Dutch Metropolitan Innovations (DMI)

DMI draagt bij aan samenhang en samenwerking in het fysieke domein gericht op slimme, duurzame verstedelijking en mobiliteitsvernieuwing. Voor Dutch Metropolitan Innovations is in 2023 € 85,0 miljoen beschikbaar gesteld door het NGF, waarvan € 78,3 miljoen op de begroting van IenW en € 6,7 miljoen op de begroting van BZK (inmiddels VRO). Aanvullend investeren bedrijven en gemeenten gezamenlijk meerjarig een zelfde bedrag.  Deze investeringen hebben als doel bij te dragen aan het realiseren van een digitale infrastructuur voor het delen en gebruiken van data in het fysieke domein t.b.v. slimme en duurzame verstedelijking en mobiliteitstransitie. DMI is op 1 november 2023 gestart.  Inmiddels zijn ruim 20 innovatieopdrachten verstrekt en van start gegaan en zijn met gemeenten ruim 30 partnership protocollen en werkafspraken gemaakt. De ontwikkeling van individuele toepassingen is begonnen, en de eerste MVP’s zijn opgeleverd, waaronder die van de Algemene Voorzieningen (Producten en Diensten Catalogus). Inmiddels is de eerste ingebruikname van een innovatie bij 4 gemeenten een feit en is hiervoor de exploitatie aangevangen. Ultimo 2024 hebben 101 bedrijven, gemeenten en kennisinstellingen hun deelname aan DMI bevestigd. Het DMI-programmabureau is op volle sterkte en op het vlak van de governance zijn de Ecoraad en Beheerraad op regelmatige basis bijeen geweest. DMI werkt samen met meerdere andere Data-ecosystemen, Basisregistraties en Digitale Stelsels in de fysieke leefomgeving.

Maritiem Masterplan

Met het Maritiem Masterplan (€ 210 miljoen toegekend) wordt ingezet op de verduurzaming van de maritieme sector. Door voort te bouwen op onderzoek met betrekking tot de toepassing van hernieuwbare brandstoffen en duurzame aandrijflijnen, dit te demonstreren aan boord van schepen en de informatie uit deze demonstraties te delen, wordt de maritieme sector ondersteund in het voorbereiden op de klimaattransitie. Het project is in 2024 gestart en heeft een looptijd van tien jaar. In 2024 werd de eerste van totaal drie calls opengesteld. Met een budget van €85 miljoen zijn er negen projecten toegekend, verdeeld over alle drie de energielijnen: waterstof, methanol en CO₂-afvanginstallatie bij LNG aandrijflijnen. Ook het programmabureau is in 2024 gestart en de eerste stappen zijn gezet voor het deelprogramma Human Capital. De beoogde uitgave van €2,1 miljoen voor het Digitaal Samenwerking (JMDP) kon door vertraging niet volgens planning worden gerealiseerd. Het is de verwachting dat het bedrag in het eerste halfjaar van 2025 wordt beschikt.

Licence