2021  | 2022  | 2023  | 2024  | 2025  | 2026  | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Aanpak discriminatie en bevorderen samenleven  | 219  | |||||
Aanpak laaggeletterdheid  | 5.500  | 6.050  | 6.650  | 7.300  | ||
Aanpak lerarentekort G4  | 4.000  | |||||
Actieprogramma Dak- en thuisloze jongeren  | 256  | |||||
Beeldende kunst en vormgeving  | 13.500  | 13.500  | 13.500  | 13.500  | 13.500  | 13.500  | 
Bevolkingsdaling  | 11.245  | |||||
Bibliotheekmiddelen  | 1.000  | |||||
Bodembescherming  | 16.765  | |||||
Brede aanpak dak- en thuisloosheid  | 123.000  | |||||
BRP centralisering inschrijving vergunninghouders  | 4.731  | 4.731  | 4.731  | 4.731  | 4.731  | 4.731  | 
Buurtsportcoaches  | 75.005  | 75.005  | ||||
Centrale stemopneming  | 650  | |||||
Correctie Waterschapswegen (Knelpunten verdeelproblematiek)  | 3.780  | 3.867  | 3.956  | 4.047  | 4.140  | 4.235  | 
Crisisdienstverlening  | 48.460  | |||||
Erfgoed Deal  | 2.610  | |||||
Faciliteitenbesluit opvangcentra  | 8.084  | |||||
Geweld hoort nergens thuis  | 3.600  | |||||
Gezond in de stad  | 24.042  | 21.144  | ||||
Handhaving quarantaine (covid-19)  | 3.000  | |||||
Heroriëntatie zelfstandigen  | 6.387  | |||||
Jeugd  | 21.700  | 21.700  | 21.700  | 21.700  | 21.700  | 21.700  | 
Jeugd aan zet  | 3.090  | |||||
Jeugdhulp aan kinderen in een AZC  | 5.100  | 5.100  | 5.100  | 5.100  | 5.100  | 5.100  | 
Kansen voor alle kinderen  | 85.000  | 85.000  | 85.000  | 85.000  | 85.000  | 85.000  | 
Kerkenvisies  | 2.800  | |||||
Koplopergemeenten cliëntondersteuning  | 4.628  | |||||
Landelijke voorziening vreemdelingen  | 16.400  | |||||
LHBTI beleid regenboogsteden  | 1.343  | 1.343  | ||||
Maatschappelijke begeleiding  | 20.830  | |||||
Maatschappelijke opvang  | 395.057  | 385.057  | 385.057  | 385.057  | 385.057  | 385.057  | 
Ondersteunen lokale culturele infrastructuur  | 149.700  | |||||
Pilots Roma en Sinti  | 239  | |||||
Programmabureau Sociaal domein  | 100  | |||||
Regionale Energie Strategieën (RES)  | 3.098  | |||||
Regionale opgaven  | 25.500  | |||||
Slavernijverleden  | 958  | 958  | 958  | 958  | ||
Uitstapprogramma prostituees  | 4.000  | 3.000  | 3.000  | 3.000  | 3.000  | 3.000  | 
Veilige steden  | 391  | |||||
Veiligheidshuizen  | 7.699  | 7.699  | 7.699  | 7.699  | 7.699  | 7.699  | 
Verkiezingen 2021  | 22.035  | |||||
Versterken lokale werkgelegenheid Groningen  | 1.130  | |||||
Versterking arbeidsmarktregio's  | 13.756  | 14.541  | 14.541  | 14.541  | 13.951  | 13.951  | 
Versterking omgevingsveiligheidsdiensten  | 3.825  | 3.825  | 3.825  | 3.825  | ||
Voorschoolse voorziening peuters  | 35.100  | 30.000  | 30.000  | 30.000  | 30.000  | 30.000  | 
Vrouwenopvang  | 215.455  | 210.728  | 210.728  | 210.728  | 210.728  | 210.728  | 
VTH-taken  | 46.700  | 46.700  | 46.700  | 46.700  | 46.700  | 46.700  | 
Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2020  | 10.094  | |||||
Stand ontwerpbegroting 2022  | 1.451.562  | 939.948  | 843.145  | 843.886  | 831.306  | 831.401  | 
In artikel 13, lid 5, van de Financiële-verhoudingswet wordt bepaald dat jaarlijks, in overleg met de ministers die het aangaat, wordt bezien of een decentralisatie-uitkering kan worden gewijzigd in een integratie-uitkering of een algemene uitkering. In het licht van het traject dat de fondsbeheerders gestart zijn om het uitkeringsstelsel te vereenvoudigen zullen geen nieuwe integratie-uitkeringen meer worden gecreëerd. Voor de decentralisatie-uitkeringen betekent dit dat alleen een mogelijke omzetting naar de algemene uitkering aan de orde kan zijn.
In bovenstaande tabel zien we dat de meeste decentralisatie-uitkeringen niet structureel zijn. Van omzetting naar de algemene uitkering is voor die decentralisatie-uitkeringen dan ook vooralsnog geen sprake. Voor de wel structurele decentralisatie-uitkeringen geldt dat deze niet aan alle gemeenten worden uitgekeerd en/of nu nog niet kunnen worden verdeeld via de maatstaven van de algemene uitkering.
De voormalige decentralisatie-uitkeringen Groeiopgave Almere, Landelijke functies opvang en Scholenprogramma Groningen voldeden niet aan de vereisten van beleids- en bestedingsvrijheid, zoals opgenomen in de Financiële-verhoudingswet. Deze decentralisatie-uitkeringen zijn daarom met ingang van 2021 omgezet in een specifieke-uitkering ten laste van de begrotingen van respectievelijk de Ministeries van BZK, VWS en OCW.