2022  | 2023  | 2024  | 2025  | 2026  | 2027  | |
|---|---|---|---|---|---|---|
Aanpak laaggeletterdheid  | 6.050  | 6.650  | 7.300  | 0  | 0  | 0  | 
Aanpak lerarentekort G4  | 4.000  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Beeldende kunst en vormgeving  | 13.500  | 13.500  | 13.500  | 13.500  | 13.500  | 13.500  | 
Bodembescherming  | 8.583  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Brede aanpak Dak- en thuisloosheid  | 61.900  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
BRP centralisering inschrijving vergunninghouders  | 4.731  | 4.731  | 4.731  | 4.731  | 4.731  | 4.731  | 
Buurtsportcoaches  | 75.005  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Correctie Waterschapswegen (Knelpunten verdeelproblematiek)  | 3.867  | 3.956  | 4.047  | 4.140  | 4.235  | 4.332  | 
Crisisdienstverlening (Jeugdwerkloosheid)  | 33.110  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Dichterbij dan je denkt  | 16.741  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Duurzame polder  | 250  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Einde Lening Inburgerings Plichtig (ELIP)  | 2.625  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Erfgoeddeal  | 1.738  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Experiment centrale stemopneming  | 535  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Experiment gesloten coffeeshopketen  | 1.378  | 1.378  | 1.378  | 0  | 0  | 0  | 
Extra capaciteit BOA's  | 13.000  | 13.000  | 13.000  | 13.000  | 13.000  | 13.000  | 
Gemeengteraadsverkiezingen 2022  | 30.380  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Gezond in de stad  | 26.366  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Handhaving quarantaine  | 300  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Informele scholing  | 193  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Inkomstenderving 2020  | 151.794  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Jeugd  | 21.700  | 21.700  | 21.700  | 21.700  | 21.700  | 21.700  | 
Jeugdhulp aan kinderen in een AZC  | 5.100  | 5.100  | 5.100  | 5.100  | 5.100  | 5.100  | 
Kansen voor alle kinderen  | 85.000  | 85.000  | 85.000  | 85.000  | 85.000  | 85.000  | 
Leerlingenvervoer Oekraine  | 9.200  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
LHBTI beleid regenboogsteden  | 1.453  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Maatschappelijke begeleiding  | 34.988  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Maatschappelijke opvang  | 385.057  | 385.057  | 385.057  | 385.057  | 385.057  | 385.057  | 
Mantelzorgbeleid  | 1.500  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Ondersteuning RES proces  | 8.803  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Onderzoek Almere integratie  | 27  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Online weerbaarheid  | 213  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Samenwerkingskader Scherpenzeel  | 78  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Slavernijverleden  | 958  | 958  | 958  | 0  | 0  | 0  | 
Uitstapprogramma prostituees  | 4.000  | 6.000  | 6.000  | 6.000  | 6.000  | 6.000  | 
Uitvoeringskosten klimaatakkoord  | 112.591  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Uitvoeringskosten omgevingswet  | 150.938  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Veilige steden  | 520  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Veiligheidshuizen  | 7.699  | 7.699  | 7.699  | 7.699  | 7.699  | 7.699  | 
Versterking arbeidsmarktregio's  | 14.541  | 14.541  | 14.541  | 13.951  | 13.951  | 13.951  | 
Versterking dienstverlening gemeenten: personen met verward gedrag  | 10.000  | 10.000  | 10.000  | 10.000  | 10.000  | 10.000  | 
Versterking dienstverlening gemeenten: systeemleren  | 5.000  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Versterking omgevingsveiligheidsdiensten  | 3.825  | 3.825  | 3.825  | 0  | 0  | 0  | 
Voorschoolse voorziening peuters  | 30.200  | 30.000  | 30.000  | 30.000  | 30.000  | 30.000  | 
Vrouwenopvang  | 231.728  | 230.728  | 230.728  | 230.728  | 210.728  | 210.728  | 
VTH-taken  | 46.700  | 46.700  | 46.700  | 46.700  | 46.700  | 46.700  | 
Wet kwaliteitsborging bouw  | 24.755  | 10.068  | 10.076  | 10.076  | 10.000  | 0  | 
Windpark N33  | 1.790  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Wijziging betalingsverloop decentralisatie uitkeringen  | 10.373  | 0  | 0  | 0  | 0  | 0  | 
Stand ontwerpbegroting 2023  | 1.664.783  | 900.591  | 901.340  | 887.382  | 867.401  | 857.498  | 
In artikel 13, lid 5, van de Financiële-verhoudingswet wordt bepaald dat jaarlijks, in overleg met de ministers die het aangaat, wordt bezien of een decentralisatie-uitkering kan worden gewijzigd in een integratie-uitkering of een algemene uitkering. In het licht van het traject dat de fondsbeheerders gestart zijn om het uitkeringsstelsel te vereenvoudigen zullen geen nieuwe integratie-uitkeringen meer worden gecreëerd. Voor de decentralisatie-uitkeringen betekent dit dat alleen een mogelijke omzetting naar de algemene uitkering aan de orde kan zijn.
In bovenstaande tabel zien we dat de meeste decentralisatie-uitkeringen niet structureel zijn. Van omzetting naar de algemene uitkering is voor die decentralisatie-uitkeringen dan ook vooralsnog geen sprake. Voor de wel structurele decentralisatie-uitkeringen geldt dat deze niet aan alle gemeenten worden uitgekeerd en/of nu nog niet kunnen worden verdeeld via de maatstaven van de algemene uitkering.