Kaderrelevante mutaties Mobiliteitsfonds | Artikel | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031-2038 | 2039 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2025 | 9.429.121 | 10.633.592 | 10.604.721 | 10.317.893 | 10.686.239 | 10.594.621 | 70.706.031 | |||
1 | Mutaties 1e suppletoire begroting 2025 (Incl. ISB, Amendementen en NvW's) | 338.538 | ‒ 443.681 | 149.639 | 207.826 | 79.728 | 133.867 | 1.791.189 | ||
Aanvullende Post (AP) - WoMo-middelen | 27.475 | 108.250 | 158.250 | 308.250 | 458.250 | 1.480.775 | ||||
Bijdragen Derden | 8.976 | 3.648 | 4.232 | 7.685 | ‒ 78.580 | 12.762 | 20.845 | |||
Overboekingen andere begrotingshoofdstukken | ‒ 113.020 | ‒ 31.653 | ‒ 31.268 | ‒ 31.033 | ‒ 38.061 | ‒ 37.297 | ‒ 249.703 | |||
- Beleidsbegroting IenW (XII) | ‒ 79.814 | ‒ 24.237 | ‒ 22.091 | ‒ 26.867 | ‒ 33.895 | ‒ 33.131 | ‒ 256.620 | |||
- Deltafonds | ‒ 3.800 | ‒ 3.800 | ‒ 5.011 | |||||||
- Overige Ministeries | ‒ 29.406 | ‒ 3.616 | ‒ 4.166 | ‒ 4.166 | ‒ 4.166 | ‒ 4.166 | 6.917 | |||
Actualisering Ontvangsten | ‒ 28.121 | 2.849 | ‒ 5.575 | ‒ 76 | 9.119 | 12 | 21.642 | |||
Kaderaanpassing Voorjaarsbesluitvorming | 220.000 | ‒ 450.000 | 70.000 | 65.000 | ‒ 130.000 | ‒ 300.000 | 525.000 | |||
Saldo 2024 uitgaven | 403.426 | |||||||||
Taakstellingen Voorjaarsbesluitvorming | ‒ 152.723 | ‒ 9.860 | ‒ 22.370 | |||||||
KF-middelen: Elekrificatie Friese Waddenveren | 4.000 | 4.000 | 8.000 | 9.000 | 10.000 | 15.000 | ||||
Stand 1e suppletoire begroting 2025 | 9.767.659 | 10.189.911 | 10.754.360 | 10.525.719 | 10.765.967 | 10.728.488 | 72.497.220 | |||
Belangrijkste mutaties Mobiliteitsfonds Ontwerpbegroting 2026 | ||||||||||
2 | Toevoeging AP-middelen Voorjaarsbesluitvorming Lelylijn aan het MF | 10.000 | 33.750 | 39.500 | 63.250 | 2.355.500 | ||||
- Nedersaksenlijn | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 1.872.000 | |||||
- Kornwerderzand | 18.750 | 18.750 | 37.500 | 300.000 | ||||||
- N36 Almelo-Ommen | 5.750 | 5.750 | 103.500 | |||||||
- Flessenhals Meppel | 5.000 | 5.000 | 10.000 | 80.000 | ||||||
3 | Loon- en prijsbijstelling | 162.625 | 182.486 | 182.018 | 177.150 | 183.536 | 182.293 | 1.233.434 | 151.247 | |
- Loonbijstelling | 38.838 | 38.817 | 38.674 | 38.782 | 38.646 | 38.613 | 299.173 | 37.243 | ||
- Prijsbijstelling | 123.787 | 143.669 | 143.344 | 138.368 | 144.890 | 143.680 | 934.261 | 114.004 | ||
4 | Bijdragen derden | 79.285 | 4.520 | 4.010 | 6.021 | 4.517 | 4.441 | 20.204 | 56.810 | |
- Wegen | 9.586 | 2.919 | 2.492 | 2.391 | 3.261 | 3.540 | 16.506 | 16.810 | ||
- Spoorwegen | 55.130 | 40.000 | ||||||||
- Vaarwegen | 13.117 | 114 | 285 | 2.033 | ||||||
- Megaprojecten | 1.452 | 1.487 | 1.233 | 1.597 | 1.256 | 901 | 3.698 | |||
5 | Extrapolatie | 8.632.011 | ||||||||
- Bijdrage aan MF | 8.348.303 | |||||||||
- Ontvangsten derden | 283.708 | |||||||||
6 | Actualisering Ontvangsten | ‒ 210.372 | 119.008 | ‒ 35.885 | ‒ 41.622 | ‒ 105.563 | ‒ 99.829 | 184.943 | 189.320 | |
7 | Overboekingen beleidsbegroting IenW (XII) | ‒ 23.970 | ‒ 24.174 | ‒ 70.806 | ‒ 32.533 | ‒ 17.885 | ‒ 18.273 | ‒ 35.618 | ‒ 2.212 | |
- Dekking BDU | ‒ 36.666 | |||||||||
- Decentraal Spoor | ‒ 20.900 | |||||||||
- Veiligheid en Goederenvervoer | ‒ 8.300 | ‒ 4.500 | ‒ 2.500 | ‒ 1.500 | ‒ 1.500 | |||||
- Overige overboekingen XII | ‒ 3.070 | ‒ 15.874 | ‒ 29.640 | ‒ 30.033 | ‒ 16.385 | ‒ 16.773 | ‒ 35.618 | ‒ 2.212 | ||
8 | Overboeking ministeries | ‒ 1.800 | ‒ 500 | 8.192 | 14.308 | ‒ 500 | 12.400 | 177.100 | 23.500 | |
- Emergency Response Towing Vessels (ERTV’s) | 8.692 | 14.808 | 12.900 | 181.100 | 24.000 | |||||
- Overige overboekingen ministeries | ‒ 1.800 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 500 | ‒ 4.000 | ‒ 500 | ||
9 | Taakstelling Amendement Kent | ‒ 2.695 | ||||||||
Stand ontwerpbegroting 2026 | 9.773.427 | 10.468.556 | 10.851.889 | 10.682.793 | 10.869.572 | 10.872.770 | 76.432.783 | 9.050.676 |
Toelichting
Kaderrelevante mutaties MF: Dit zijn mutaties die het (meerjarige) kader op het MF veranderen ten opzichte van de vorige begrotingswet (eerste suppletoire begroting).
1. Mutaties 1e suppletoire begroting 2025:Het inmiddels demissionaire kabinet-Schoof I had middelen beschikbaar gesteld voor de ontsluiting en bereikbaarheid van nieuwe woningbouwlocaties. Deze middelen zijn overgeboekt naar het Mobiliteitsfonds bij de 1e suppletoire begroting 2025 (€ 2,5 miljard + € 41 miljoen indexatie). Daarnaast heeft er een kaderaanpassing plaatgevonden, waarbij in 2026, € 450 miljoen weggeschoven wordt, een deel hiervan (€ 220 miljoen) schuift naar 2025. In totaal is er in de begrotingsperiode (2025-2030), € 525 miljoen weggeschoven naar 2031 en verder. Verder is de taakstelling van 152,7 miljoen als gevolg van de dekking voor Herstel Toeslagen, ingeboekt. Tot slot zijn er, middels een nota van wijziging op de 1e suppletoire begroting 2025, middelen vanuit het Klimaatfonds overgeboekt in de periode 2026 t/m 2031. Het gaat in totaal om € 50 miljoen voor een investeringssubsidie voor de elektrificatie van de Friese Waddenveren.
Mutaties Ontwerpbegroting 2026
2. Toevoeging AP-middelen Voorjaarsbesluitvorming Lelylijn: Met de Voorjaarsnota 2025 zijn de AP-middelen voor de Lelylijn anders ingezet. De middelen zijn ingezet voor de Nedersaksenlijn (€ 1.912 miljoen), Sluis Kornwerderzand (€ 375 miljoen), N36 Almelo-Ommen (€ 115 miljoen) en Flessenhals Meppel (€ 100 miljoen). Met de Voorjaarsnota 2025 zijn deze technisch verwerkt op artikel 99 van de beleidsbegroting HXII. Met de Ontwerpbegroting 2026 worden deze middelen overgeboekt naar het Mobiliteitsfonds.
3. Loon- en Prijsbijstelling 2025: Dit betreft de verwerking van de toegekende loon- en prijsbijstelling tranche 2025. Deze middelen zijn bij de eerste suppletoire begroting 2025 aan de beleidsbegroting Hoofdstuk XII toegevoegd. Deze tranche is bij de Ontwerpbegroting 2026 overgeboekt vanuit Hoofdstuk XII naar het Mobiliteitsfonds en zijn verdeeld over de budgetten van de projecten en programma’s in realisatie, instandhouding en waar sprake is van een juridisch bindende afspraak.
4. Bijdragen derden: Dit betreft de wijziging van diverse bijdragen van derden aan het Mobiliteitsfonds. In de artikelgewijze toelichting en verdiepingsbijlage worden deze bijdragen per modaliteit nader toegelicht;
5. Extrapolatie 2039: Bij de Ontwerpbegroting 2026 wordt de looptijd van het Mobiliteitsfonds beleidsarm met een jaar verlengd tot en met 2039. Het niveau van extrapolatie is gelijk aan het jaar 2038 in de begroting 2025 na verwerking van structurele begrotingsmutaties. Daarnaast zijn de structurele bijdragen van derden doorgetrokken. Met de verlenging tot en met 2039 komt in totaal – inclusief structurele ontvangsten van derden – een ruimte van circa € 8,6 miljard beschikbaar op het Mobiliteitsfonds. Deze ruimte wordt met voorrang ingezet voor het dekken van de doorlopende verplichtingen, zoals de uitgaven die benodigd zijn voor de instandhouding van het huidige areaal en het opvangen van risico's en tegenvallers. Er resteert geen vrije investeringsruimte in 2038.
6. Actualisering Ontvangsten: In deze begroting zijn de programma-ramingen aan zowel de uitgaven- als de ontvangstenkant geactualiseerd. In totaal schuift € 374,3 miljoen van de ontvangsten uit 2025-2030 door naar 2031-2039. De voornaamste actualiseringen vinden plaats op de tolontvangsten A24 Blankenburg en de ViA15. In totaal schuift er € 370 miljoen van de ontvangsten uit de periode 2025-2030 weg naar 2031-2039. In de verdiepingsbijlage worden alle actualisaties uitgebreider toegelicht.
7. Overboekingen HXII: Voor de uitvoering van diverse projecten en programma's op het MF is tot en met 2039 in totaal € 225,5 miljoen overgeboekt vanuit de beleidsbegroting Hoofdstuk XII naar het Mobiliteitsfonds. De grootste overboekingen betreffen:
• De BDU verkeer en vervoer is gekort als onderdeel van de maatregel om SPUKs om te zetten naar fondsuitkeringen, zoals opgenomen in het Hoofdlijnenakkoord. Deze maatregel ging gepaard met een korting van 10%. In 2027 wordt vanuit het ministerie van IenW 1/3de van de korting teruggedraaid door een onttrekking uit de generieke investeringsruimte van het MF. Deze middelen worden overgeboekt naar de beleidsbegroting HXII. Het gaat om € 36,7 miljoen.
• De specifieke uitkering decentraal Spoor (€ 20,9 miljoen in 2025).
• De overboekingen in het kader van «Veiligheid en Goederenvervoer» (€ 18,3 miljoen in de periode 2026-2030). Hiervan gaat € 2 miljoen naar het Integraal Programma Goederenvervoer Binnenvaart, € 2,3 miljoen naar Beveiliging Station Maarheze, € 12 miljoen naar de Bodycams en € 2 miljoen naar de Digitale Goederenvervoer.
11. Overboekingen ministeries: Dit betreft de overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken voor de periode 2025 tot en met 2039. In totaal gaat het om € 232,7 miljoen. De grootste overboeking komt vanuit KGG. In de periode 2027 tot en met 2039 is vanuit KGG € 241,5 miljoen overgeboekt voor de ERTV"s (noodsleepboten).
12. Taakstelling Amendement Kent: De Kamer heeft het amendement van lid Kent bij de Voorjaarsnota 2025 aangenomen, waarbij medewerkers van sociaal-ontwikkelbedrijven worden gecompenseerd voor de veranderingen bij de arbeids- en algemene heffingskorting en het tarief eerste schijf, die voor een deel van deze groep nadelig uitpakt. Dekking is gevonden door de uitgaven voor externe inhuur in 2026 te verlagen. Met deze mutatie is de taakstelling ingepast. Het gaat om een korting van € 2,7 miljoen in 2026, die verwerkt is op artikel 12 en artikel 15 van het MF.
Mutatie onder kader Mobiliteitsfonds | Artikel | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031-2038 | 2039 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kaderruilen Mobiliteitsfonds | |||||||||
12 | ‒ 150.000 | 92.500 | 40.000 | 35.000 | 25.000 | ‒ 42.500 | ||||
13 | 100.000 | ‒ 100.000 | ||||||||
15 | ‒ 27.500 | ‒ 25.000 | 10.000 | 40.000 | ‒ 25.000 | 27.500 | ||||
17 | 77.500 | ‒ 67.500 | ‒ 50.000 | ‒ 75.000 | 115.000 |
Toelichting
Mutaties onder kader MF: Dit zijn mutaties die het (meerjarige) kader op het MF niet veranderen ten opzichte van de vorige begrotingswet (eerste suppletoire begroting).
1. Kaderruilen Mobiliteitsfonds: In de beantwoording rondom de schriftelijke Kamervragen van de 1e suppletoire begroting Mobiliteitsfonds 2025 is door IenW benoemd dat, indien van toepassing, de kaderruilen ook in de begrotingsstukken zouden worden toegelicht. Een kaderruil is een overboeking van kasbudget tussen twee artikelen die in een later jaar tegenovergesteld wordt geboekt. In principe kan het kasoverschot op een artikel het kastekort oplossen op een ander artikel, maar moet daarmee over de hele fondsperiode budgetneutraal zijn. Er heeft een kaderruil plaatsgevonden tussen artikel 12, artikel 13, artikel 15 en artikel 17 van het MF. De bedragen zijn in tabel 7 benoemd. In de artikelsgewijze toelichtingen wordt hier nader op ingegaan.