Scope
De Wet Tijdelijke Tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15, die op 15 maart 2016 in werking is getreden, bevat het wettelijk kader om voor de projecten A24 Blankenburgverbinding en A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) tol te heffen. In de wet is opgenomen dat het tolsysteem verder wordt uitgewerkt in een uitvoerings- en een handhavingsplan die aan de Staten-Generaal worden overlegd voordat de tolheffing van start gaat. Het uitvoeringsplan gaat nader in op de wijze waarop het passerende verkeer wordt geregistreerd, de betalingsmogelijkheden en de wijze waarop weggebruikers en kentekenhouders in contact kunnen treden met vragen en klachten over het betalen van tol, herinneringen of boetes. Het handhavingsplan bevat een omschrijving van hoe het toezicht is georganiseerd, de wijze waarop een boete wordt opgelegd en hoe deze wordt geïnd.
Het uitvoerings- en het handhavingsplan zijn in het najaar 2023 aan de Kamer voorgelegd. Dat was ruim voor de openstelling van de A24 Blankenburgverbinding en de start van de tolheffing op 7 december 2024. De precieze start van tolheffing op de ViA15 is afhankelijk van de Raad van State-uitspraak over het Tracébesluit ViA15. Vooralsnog wordt niet uitgegaan van ingebruikname ViA15 en start tolheffing voor 2030.
Financieel
In 2011 zijn de voorbereidingen voor de tolheffing op de A24 Blankenburgverbinding en de ViA15 gestart. Er is gekozen voor een tijdelijke vorm van tolheffing vanwege budgettaire uitdagingen op het Mobiliteitsfonds: zonder tolheffing was er onvoldoende financiële dekking voor de aanleg van deze verbindingen. Met de tolheffing wordt een financieringsbehoefte gedekt van € 405 miljoen voor de A24 Blankenburgverbinding en € 366 miljoen voor de ViA15 (prijspeil 2025).
De Wet Tijdelijke Tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15, die op 15 maart 2016 in werking is getreden, bevat het wettelijk kader om op de A24/ Blankenburgverbinding en de ViA15 tol te heffen.
In de wet is opgenomen dat het tolsysteem verder wordt uitgewerkt in een uitvoerings- en een handhavingsplan die aan de Staten-Generaal worden overlegd voordat de tolheffingvan start gaat. Het uitvoeringsplan gaat nader in op de wijze waarop het passerende verkeer wordt geregistreerd, de betalingsmogelijkheden en de wijze waarop weggebruikers en kentekenhouders in contact kunnen treden met vragen en klachten over het betalen van tol, herinneringen of boetes. Het handhavingsplan bevat een omschrijving van hoe het toezicht is georganiseerd, de wijze waarop een boete wordt opgelegd en hoe deze wordt geïnd.
Organisatie
Tijdelijke tolheffing wordt door het ministerie van IenW samen met de uitvoeringsorganisaties RDW , CJIB, RWS en ILT onder de naam e-TOL uitgevoerd. De RDW is de centrale uitvoeringsorganisatie en stuurt de andere betrokken uitvoeringsorganisaties aan.
Specificatie inkomsten en uitgaven
Onderstaande tabellen laten gedetailleerd de verwachte uitgaven en ontvangsten voor de tolheffing op de A24 en de ViA15 afzonderlijk zien.
Artikel | t/m 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | 2038 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rijksbijdrage voor invoering tolheffing | 90.388 | 9.787 | ||||||||||||||
Rijksbijdrage voor exploitatie tolheffing | 9.785 | 53.353 | 44.174 | 38.813 | 31.633 | 31.549 | 30.829 | 24.033 | 22.675 | 22.740 | 22.441 | 22.191 | 22.062 | 21.134 | 21.022 | |
-Bijdrage RDW | 7.704 | 31.235 | 26.117 | 23.292 | 18.125 | 18.009 | 17.829 | 13.224 | 12.380 | 12.649 | 12.612 | 12.426 | 12.339 | 11.586 | 11.512 | |
-Bijdrage CJIB | 451 | 11.407 | 9.610 | 8.086 | 7.279 | 7.325 | 6.956 | 6.010 | 5.732 | 5.507 | 5.298 | 5.280 | 5.263 | 5.246 | 5.230 | |
-Bijdrage RWS | 0 | 318 | 265 | 230 | 222 | 222 | 222 | 222 | 222 | 222 | 222 | 222 | 222 | 222 | 222 | |
-Bijdrage ILT | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | ||
-Uitgaven IenW | 1.236 | 554 | 470 | 470 | 470 | 420 | 307 | 297 | 306 | 303 | 299 | 296 | 293 | 290 | ||
-Nog toe te wijzen | 1.631 | 8.892 | 7.362 | 6.469 | 5.272 | 5.258 | 5.138 | 4.006 | 3.779 | 3.790 | 3.740 | 3.698 | 3.677 | 3.522 | 3.504 | |
Totaal geraamde uitgaven: | 100.173 | 63.140 | 44.174 | 38.813 | 31.633 | 31.549 | 30.829 | 24.033 | 22.675 | 22.740 | 22.441 | 22.191 | 22.062 | 21.134 | 21.022 | |
Geraamde bruto-ontvangsten: | 478 | 74.718 | 87.113 | 75.184 | 61.774 | 62.825 | 63.893 | 64.102 | 64.311 | 64.521 | 64.730 | 64.939 | 65.149 | 65.359 | 65.567 | |
-Invoering tolheffing | 5.964 | 5.581 | 5.581 | 5.581 | 5.581 | 5.581 | 5.581 | 5.581 | 5.581 | 5.581 | 5.581 | 5.581 | 5.581 | 5.581 | ||
-Exploitatie tolheffing | 478 | 62.661 | 44.174 | 38.813 | 31.633 | 31.549 | 30.829 | 24.033 | 22.675 | 22.740 | 22.441 | 22.191 | 22.062 | 21.134 | 21.022 | |
-Aflossing tolopgave | 6.093 | 37.358 | 30.790 | 24.560 | 25.694 | 27.482 | 34.488 | 36.055 | 36.200 | 36.708 | 37.168 | 37.506 | 38.644 | 38.964 |
Artikel | t/m 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | 2038 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rijksbijdrage voor invoering tolheffing | 400 | 6.769 | 7.821 | 10.679 | ||||||||||||
Rijksbijdrage voor exploitatie tolheffing | 5.473 | 17.816 | 16.805 | 13.736 | 12.655 | 12.908 | 13.221 | 13.042 | 13.338 | |||||||
-Bijdrage RDW | 2.674 | 9.329 | 8.909 | 7.484 | 7.030 | 7.155 | 7.331 | 7.097 | 7.260 | |||||||
-Bijdrage CJIB | 1.217 | 4.773 | 4.485 | 3.362 | 2.911 | 2.993 | 3.075 | 3.156 | 3.237 | |||||||
-Bijdrage RWS | 620 | 316 | 173 | 173 | 173 | 173 | 173 | 173 | 173 | |||||||
-Bijdrage ILT | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | 265 | ||||||||
-Uitgaven IenW | 50 | 163 | 173 | 164 | 167 | 171 | 174 | 177 | 180 | |||||||
-Nog toe te wijzen | 912 | 2.969 | 2.801 | 2.289 | 2.109 | 2.151 | 2.204 | 2.174 | 2.223 | |||||||
Totaal geraamde uitgaven: | 400 | 6.769 | 7.821 | 16.152 | 17.816 | 16.805 | 13.736 | 12.655 | 12.908 | 13.221 | 13.042 | 13.338 | ||||
Geraamde bruto-ontvangsten: | 4.103 | 45.722 | 57.437 | 43.598 | 38.755 | 40.306 | 41.857 | 43.409 | 44.960 | |||||||
-Invoering tolheffing | 1.608 | 1.287 | 1.287 | 1.287 | 1.287 | 1.287 | 1.287 | 1.287 | ||||||||
-Exploitatie tolheffing | 4.103 | 19.185 | 16.805 | 13.736 | 12.655 | 12.908 | 13.221 | 13.042 | 13.338 | |||||||
-Aflossing tolopgave | 24.929 | 39.345 | 28.575 | 24.813 | 26.112 | 27.350 | 29.080 | 30.336 |
De uitgaven zijn uitgesplitst naar de uitgaven voor invoering en voor exploitatie van het tolsysteem op beide verbindingen.
De bruto-ontvangsten betreffen het totaal aan geraamde ontvangsten uit tolheffing. De bruto-ontvangsten worden vervolgens uitgesplitst naar de ontvangsten voor dekking van de uitgaven voor invoering en exploitatie van het tolsysteem, en naar de ontvangsten voor aflossing van de tolopgave.
Deze ramingen volgen uit de basecase TTH. Dit is een rekenmodel dat de kosten en opbrengsten van tijdelijke tolheffing raamt en dat in eigendom is van de betrokken organisaties bij TTH (DGMo, RDW, CJIB, RWS en ILT) bij tijdelijke tolheffing en waarvan het beheer bij DGMo ligt. De basecase wordt jaarlijks geactualiseerd.
De ramingen zijn gegeven de prille periode van tolheffing nog volledig gebaseerd op veronderstellingen over het verwachte gebruik en betaalgedrag van de weggebruiker voorafgaand aan de start van de tolheffing op de A24.
Opbouw ontvangsten tijdelijke tolheffing
De tolheffing op de A24 en de ViA15 vindt plaats op een basis van een free flow-tolsysteem. De weggebruiker hoeft tijdens de rit niet bij een tolplein te stoppen om te betalen. In plaats daarvan worden voertuigen geregistreerd via automatische nummerplaatherkenning en vindt betaling separaat plaats. De houder (de kentekenhouder van het voertuig) moet voor deze betaling zelf actie ondernemen. Hiervoor zijn twee opties:
– De eerste optie is om een dienstverleningsovereenkomst te sluiten met een private dienstaanbieder, waarmee tolbetalingen automatisch plaatsvinden. Dat biedt gebruiksgemak voor de weggebruiker.
– De tweede optie is een betaling via de website www.e-tol.nl. Indien de betaling via deze website niet binnen 72 uur na passage plaatsvindt, ontvangt de houder van het voertuig een betaalherinnering. Met ingang van 7 december 2025 zijn hier administratiekosten aan verbonden. Als de herinnering niet tijdig voldaan is ontvangt de houder een bestuurlijke boete, eventueel gevolgd door aanmaningen hierop.
De ontvangsten uit tolheffing zijn de ontvangsten uit de tolgelden, plus de ontvangsten uit de administratiekosten bij een betaalherinnering en de ontvangsten uit bestuurlijke boetes.
Onderstaande tabellen laten in meer detail de verwachte ontvangsten voor de tolheffing op de A24 en de ViA15 afzonderlijk zien, inclusief de indicatoren hierbij:
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal passages | 17.753 | 18.055 | 18.362 | 18.674 | 18.991 | 19.314 | 19.386 | 19.457 |
Ontvangsten tolgelden | 37.594 | 37.449 | 39.007 | 39.714 | 40.389 | 41.075 | 41.199 | 41.323 |
Aantal verzonden betaalherinneringen | 3.839 | 2.760 | 2.014 | 1.237 | 1.258 | 1.279 | 1.284 | 1.289 |
Ontvangsten administratiekosten | 22.285 | 16.260 | 9.976 | 10.145 | 10.318 | 10.357 | 10.396 | |
Aantal verzonden boetes | 1.211 | 870 | 635 | 390 | 397 | 403 | 405 | 406 |
Ontvangsten boetes | 37.124 | 27.379 | 19.916 | 12.085 | 12.290 | 12.499 | 12.546 | 12.593 |
Totaal bruto-ontvangsten | 74.718 | 87.113 | 75.184 | 61.774 | 62.825 | 63.893 | 64.102 | 64.311 |
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal passages | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 2.258 | 10.308 | 11.352 |
Ontvangsten tolgelden | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 4.103 | 24.151 | 26.689 |
Aantal verzonden betaalherinneringen | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 481 | 1.992 | 1.708 |
Ontvangsten administratiekosten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 2.234 | 13.792 |
Aantal verzonden boetes | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 152 | 628 | 539 |
Ontvangsten boetes | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 19.338 | 16.956 |
Totaal bruto-ontvangsten | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | 4.103 | 45.722 | 57.437 |
Voldoen van tolopgave
Als de tolopgave, inclusief de uitvoeringskosten van tolheffing, is voldaan, zal de tolheffing worden beëindigd. Naar verwachting wordt op beide verbindingen voor een periode van maximaal 25 jaar tol geheven.
Voorgaande uitgaven en ontvangsten kennen echter de nodige onzekerheid en zijn sterk afhankelijk van het gebruik van de tolwegen en het betaalgedrag van de weggebruiker. Eind 2025 bestaat een beduidend aangescherpt beeld van de kosten en opbrengsten van tolheffing. De resultaten hieruit worden opgenomen in het jaarverslag van 2025 en in de ontwerpbegroting van IenW voor 2027.