Base description which applies to whole site

Bijlage 5: Tol

Scope

De Wet Tijdelijke Tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15, die op 15 maart 2016 in werking is getreden, bevat het wettelijk kader om voor de projecten A24 Blankenburgverbinding en A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) tol te heffen. In de wet is opgenomen dat het tolsysteem verder wordt uitgewerkt in een uitvoerings- en een handhavingsplan die aan de Staten-Generaal worden overlegd voordat de tolheffing van start gaat. Het uitvoeringsplan gaat nader in op de wijze waarop het passerende verkeer wordt geregistreerd, de betalingsmogelijkheden en de wijze waarop weggebruikers en kentekenhouders in contact kunnen treden met vragen en klachten over het betalen van tol, herinneringen of boetes. Het handhavingsplan bevat een omschrijving van hoe het toezicht is georganiseerd, de wijze waarop een boete wordt opgelegd en hoe deze wordt geïnd.

Het uitvoerings- en het handhavingsplan zijn in het najaar 2023 aan de Kamer voorgelegd. Dat was ruim voor de openstelling van de A24 Blankenburgverbinding en de start van de tolheffing op 7 december 2024. De precieze start van tolheffing op de ViA15 is afhankelijk van de Raad van State-uitspraak over het Tracébesluit ViA15. Vooralsnog wordt niet uitgegaan van ingebruikname ViA15 en start tolheffing voor 2030.

Financieel

In 2011 zijn de voorbereidingen voor de tolheffing op de A24 Blankenburgverbinding en de ViA15 gestart. Er is gekozen voor een tijdelijke vorm van tolheffing vanwege budgettaire uitdagingen op het Mobiliteitsfonds: zonder tolheffing was er onvoldoende financiële dekking voor de aanleg van deze verbindingen. Met de tolheffing wordt een financieringsbehoefte gedekt van € 405 miljoen voor de A24 Blankenburgverbinding en € 366 miljoen voor de ViA15 (prijspeil 2025).

De Wet Tijdelijke Tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15, die op 15 maart 2016 in werking is getreden, bevat het wettelijk kader om op de A24/ Blankenburgverbinding en de ViA15 tol te heffen.

In de wet is opgenomen dat het tolsysteem verder wordt uitgewerkt in een uitvoerings- en een handhavingsplan die aan de Staten-Generaal worden overlegd voordat de tolheffingvan start gaat. Het uitvoeringsplan gaat nader in op de wijze waarop het passerende verkeer wordt geregistreerd, de betalingsmogelijkheden en de wijze waarop weggebruikers en kentekenhouders in contact kunnen treden met vragen en klachten over het betalen van tol, herinneringen of boetes. Het handhavingsplan bevat een omschrijving van hoe het toezicht is georganiseerd, de wijze waarop een boete wordt opgelegd en hoe deze wordt geïnd.

Organisatie

Tijdelijke tolheffing wordt door het ministerie van IenW samen met de uitvoeringsorganisaties RDW , CJIB, RWS en ILT onder de naam e-TOL uitgevoerd. De RDW is de centrale uitvoeringsorganisatie en stuurt de andere betrokken uitvoeringsorganisaties aan.

Specificatie inkomsten en uitgaven

Onderstaande tabellen laten gedetailleerd de verwachte uitgaven en ontvangsten voor de tolheffing op de A24 en de ViA15 afzonderlijk zien.

Tabel 85 Specificatie tolinkomsten en toluitgaven A24 Blankenburgverbinding (bedragen x € 1.000)
 

Artikel

t/m 2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

2031

2032

2033

2034

2035

2036

2037

2038

Rijksbijdrage voor invoering tolheffing

 

90.388

9.787

             

Rijksbijdrage voor exploitatie tolheffing

 

9.785

53.353

44.174

38.813

31.633

31.549

30.829

24.033

22.675

22.740

22.441

22.191

22.062

21.134

21.022

-Bijdrage RDW

 

7.704

31.235

26.117

23.292

18.125

18.009

17.829

13.224

12.380

12.649

12.612

12.426

12.339

11.586

11.512

-Bijdrage CJIB

 

451

11.407

9.610

8.086

7.279

7.325

6.956

6.010

5.732

5.507

5.298

5.280

5.263

5.246

5.230

-Bijdrage RWS

 

0

318

265

230

222

222

222

222

222

222

222

222

222

222

222

-Bijdrage ILT

  

265

265

265

265

265

265

265

265

265

265

265

265

265

265

-Uitgaven IenW

  

1.236

554

470

470

470

420

307

297

306

303

299

296

293

290

-Nog toe te wijzen

 

1.631

8.892

7.362

6.469

5.272

5.258

5.138

4.006

3.779

3.790

3.740

3.698

3.677

3.522

3.504

Totaal geraamde uitgaven:

 

100.173

63.140

44.174

38.813

31.633

31.549

30.829

24.033

22.675

22.740

22.441

22.191

22.062

21.134

21.022

                 

Geraamde bruto-ontvangsten:

 

478

74.718

87.113

75.184

61.774

62.825

63.893

64.102

64.311

64.521

64.730

64.939

65.149

65.359

65.567

-Invoering tolheffing

  

5.964

5.581

5.581

5.581

5.581

5.581

5.581

5.581

5.581

5.581

5.581

5.581

5.581

5.581

-Exploitatie tolheffing

 

478

62.661

44.174

38.813

31.633

31.549

30.829

24.033

22.675

22.740

22.441

22.191

22.062

21.134

21.022

-Aflossing tolopgave

  

6.093

37.358

30.790

24.560

25.694

27.482

34.488

36.055

36.200

36.708

37.168

37.506

38.644

38.964

Tabel 86 Specificatie tolinkomsten en toluitgaven ViA15 (bedragen x € 1.000)
 

Artikel

t/m 2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

2031

2032

2033

2034

2035

2036

2037

2038

Rijksbijdrage voor invoering tolheffing

 

400

   

6.769

7.821

10.679

        

Rijksbijdrage voor exploitatie tolheffing

       

5.473

17.816

16.805

13.736

12.655

12.908

13.221

13.042

13.338

-Bijdrage RDW

       

2.674

9.329

8.909

7.484

7.030

7.155

7.331

7.097

7.260

-Bijdrage CJIB

       

1.217

4.773

4.485

3.362

2.911

2.993

3.075

3.156

3.237

-Bijdrage RWS

       

620

316

173

173

173

173

173

173

173

-Bijdrage ILT

        

265

265

265

265

265

265

265

265

-Uitgaven IenW

       

50

163

173

164

167

171

174

177

180

-Nog toe te wijzen

       

912

2.969

2.801

2.289

2.109

2.151

2.204

2.174

2.223

Totaal geraamde uitgaven:

 

400

   

6.769

7.821

16.152

17.816

16.805

13.736

12.655

12.908

13.221

13.042

13.338

                 

Geraamde bruto-ontvangsten:

       

4.103

45.722

57.437

43.598

38.755

40.306

41.857

43.409

44.960

-Invoering tolheffing

        

1.608

1.287

1.287

1.287

1.287

1.287

1.287

1.287

-Exploitatie tolheffing

       

4.103

19.185

16.805

13.736

12.655

12.908

13.221

13.042

13.338

-Aflossing tolopgave

        

24.929

39.345

28.575

24.813

26.112

27.350

29.080

30.336

De uitgaven zijn uitgesplitst naar de uitgaven voor invoering en voor exploitatie van het tolsysteem op beide verbindingen.

De bruto-ontvangsten betreffen het totaal aan geraamde ontvangsten uit tolheffing. De bruto-ontvangsten worden vervolgens uitgesplitst naar de ontvangsten voor dekking van de uitgaven voor invoering en exploitatie van het tolsysteem, en naar de ontvangsten voor aflossing van de tolopgave.

Deze ramingen volgen uit de basecase TTH. Dit is een rekenmodel dat de kosten en opbrengsten van tijdelijke tolheffing raamt en dat in eigendom is van de betrokken organisaties bij TTH (DGMo, RDW, CJIB, RWS en ILT) bij tijdelijke tolheffing en waarvan het beheer bij DGMo ligt. De basecase wordt jaarlijks geactualiseerd.

De ramingen zijn gegeven de prille periode van tolheffing nog volledig gebaseerd op veronderstellingen over het verwachte gebruik en betaalgedrag van de weggebruiker voorafgaand aan de start van de tolheffing op de A24.

Opbouw ontvangsten tijdelijke tolheffing

De tolheffing op de A24 en de ViA15 vindt plaats op een basis van een free flow-tolsysteem. De weggebruiker hoeft tijdens de rit niet bij een tolplein te stoppen om te betalen. In plaats daarvan worden voertuigen geregistreerd via automatische nummerplaatherkenning en vindt betaling separaat plaats. De houder (de kentekenhouder van het voertuig) moet voor deze betaling zelf actie ondernemen. Hiervoor zijn twee opties:

  • De eerste optie is om een dienstverleningsovereenkomst te sluiten met een private dienstaanbieder, waarmee tolbetalingen automatisch plaatsvinden. Dat biedt gebruiksgemak voor de weggebruiker.

  • De tweede optie is een betaling via de website www.e-tol.nl. Indien de betaling via deze website niet binnen 72 uur na passage plaatsvindt, ontvangt de houder van het voertuig een betaalherinnering. Met ingang van 7 december 2025 zijn hier administratiekosten aan verbonden. Als de herinnering niet tijdig voldaan is ontvangt de houder een bestuurlijke boete, eventueel gevolgd door aanmaningen hierop.

De ontvangsten uit tolheffing zijn de ontvangsten uit de tolgelden, plus de ontvangsten uit de administratiekosten bij een betaalherinnering en de ontvangsten uit bestuurlijke boetes.

Onderstaande tabellen laten in meer detail de verwachte ontvangsten voor de tolheffing op de A24 en de ViA15 afzonderlijk zien, inclusief de indicatoren hierbij:

Tabel 87 Opbouw ontvangsten tolheffing A24 Blankenburgverbinding (bedragen x € 1.000)
 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

2031

2032

Aantal passages

17.753

18.055

18.362

18.674

18.991

19.314

19.386

19.457

Ontvangsten tolgelden

37.594

37.449

39.007

39.714

40.389

41.075

41.199

41.323

         

Aantal verzonden betaalherinneringen

3.839

2.760

2.014

1.237

1.258

1.279

1.284

1.289

Ontvangsten administratiekosten

 

22.285

16.260

9.976

10.145

10.318

10.357

10.396

         

Aantal verzonden boetes

1.211

870

635

390

397

403

405

406

Ontvangsten boetes

37.124

27.379

19.916

12.085

12.290

12.499

12.546

12.593

         

Totaal bruto-ontvangsten

74.718

87.113

75.184

61.774

62.825

63.893

64.102

64.311

Tabel 88 Opbouw ontvangsten tolheffing ViA15 (bedragen x € 1.000)
 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

2031

2032

Aantal passages

2.258

10.308

11.352

Ontvangsten tolgelden

4.103

24.151

26.689

         

Aantal verzonden betaalherinneringen

481

1.992

1.708

Ontvangsten administratiekosten

2.234

13.792

         

Aantal verzonden boetes

152

628

539

Ontvangsten boetes

19.338

16.956

         

Totaal bruto-ontvangsten

4.103

45.722

57.437

Voldoen van tolopgave

Als de tolopgave, inclusief de uitvoeringskosten van tolheffing, is voldaan, zal de tolheffing worden beëindigd. Naar verwachting wordt op beide verbindingen voor een periode van maximaal 25 jaar tol geheven.

Voorgaande uitgaven en ontvangsten kennen echter de nodige onzekerheid en zijn sterk afhankelijk van het gebruik van de tolwegen en het betaalgedrag van de weggebruiker. Eind 2025 bestaat een beduidend aangescherpt beeld van de kosten en opbrengsten van tolheffing. De resultaten hieruit worden opgenomen in het jaarverslag van 2025 en in de ontwerpbegroting van IenW voor 2027.

Licence