Screeningsautoriteit Justis screent om inzicht te krijgen in de betrouwbaarheid van personen en organisaties. Justis doet dit in het belang van het functioneren van de rechtsstaat en de veiligheid in en van de samenleving. Justis screent op terreinen waarvan politiek en samenleving vinden dat betrouwbaarheid belangrijk is. Onafhankelijk en met oog voor privacy weegt Justis individuele belangen van personen en organisaties af tegen het collectieve belang, met als doel kwetsbare belangen te beschermen en risico’s te verminderen.
Toelichting op de meerjarige begroting van baten en lasten
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||
Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten | 62.212 | 67.522 | 67.522 | 67.522 | 67.522 | 67.522 |
Baten als tegenprestatie voor levering van input | 5.255 | 4.851 | 4.851 | 4.851 | 4.851 | 4.851 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 67.467 | 72.373 | 72.373 | 72.373 | 72.373 | 72.373 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | ||||||
- Personele kosten | 39.625 | 45.862 | 45.862 | 45.862 | 45.862 | 45.862 |
waarvan eigen personeel | 32.807 | 33.825 | 33.825 | 33.825 | 33.825 | 33.825 |
waarvan inhuur externen | 6.818 | 12.037 | 12.037 | 12.037 | 12.037 | 12.037 |
waarvan overige personele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materiële kosten | 27.843 | 26.511 | 26.511 | 26.511 | 26.511 | 26.511 |
waarvan apparaat ICT | 1.032 | 1.265 | 1.265 | 1.265 | 1.265 | 1.265 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 7.961 | 7.863 | 7.863 | 7.863 | 7.863 | 7.863 |
waarvan overige materiële kosten | 18.850 | 17.383 | 17.383 | 17.383 | 17.383 | 17.383 |
Materiële programmakosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 67.467 | 72.373 | 72.373 | 72.373 | 72.373 | 72.373 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Baten
Baten als tegenprestatie voor de levering van goederen en/of diensten
Vanaf 2023 is een nieuwe financieringssystematiek ingevoerd. De baten als tegenprestatie voor de levering van goederen en/of diensten bestaat uit een bijdrage voor de totale uitvoeringskosten voor de producten van de opdrachtgevers binnen en buiten het ministerie van JenV. Deze bijdrage komt tot stand aan de hand van de kostprijzen van de producten, vermenigvuldigd met de volumes van de productie.
In 2022 en jaren ervoor bestond de omzet moederdepartement alleen uit een bijdrage van het Ministerie van JenV voor producten waarvoor geen, of geen kostendekkende, tarieven (konden) worden geheven aan de eindgebruiker en het financieringsresultaat.
De baten van Justis stijgen in 2026 met 12% ten op zichte van 2025. Dit is deels een prijseffect (5%): de kostprijzen stijgen vanwege een hoger prijspeil, met name op het gebied van ambtelijk personeeel. Daarnaast gaat Justis ook een groter volume produceren (3%). Verder zijn in de rijksbegroting 2026 nieuwe producten opgenomen (4%), met name WKI.
In de baten van externe opdrachtgevers is de bijdrage opgenomen van overige departementen buiten JenV. Hier is de bijdrage vanuit het Ministerie van VWS voor de VOG-vrijwilligers (232.000) van € 4,2 mln. opgenomen. Verder betreft het bijdragen vanuit de Ministeries van SZW en IenW voor de continue screening van de Kinderopvang en Taxibranche (€ 0,8 mln). Daarnaast is de geraamde omzet van de bij derden (bedrijven) in rekening te brengen tarieven voor het product GVA (Gedragsverklaring aanbesteding) opgenomen ter waarde van € 0,7 mln.
In onderstaande tabel wordt een nadere uitsplitsing van de baten als tegenprestatie voor de levering van goederen en/of diensten voor 2026 weergegeven.
Opdrachtgever | 2026 |
---|---|
DGSenB | 32.520 |
DGRR | 29.249 |
Externe opdrachtgevers | 5.753 |
Totaal | 67.522 |
Baten als tegenprestatie voor de levering van inputDit betreft onder andere de bijdrage vanuit DGRR voor het BIBOB register en voorlichting. Daarnaast is de bijdrage opgenomen voor de consequenties van het rapport over de kinderopvangtoeslagaffaire (POK-WAU) en het project Toekomstvaste Informatievoorziening.
Input | 2026 |
---|---|
BIBOB register en voorlichting | 3284 |
POK-WAU | 642 |
Toekomstvaste IV | 500 |
Overig | 425 |
Totaal | 4.851 |
Lasten
Personele kosten
De uitgaven voor personeel zullen in 2026 naar verwachting hoger zijn dan in 2025. Dat hangt voor het ambtelijk personeel samen met de CAO stijging die doorwerkt in de lasten. Verder is er een flink aantal vacatures die moeilijk vervulbaar zijn waardoor meer extern personeel nodig is voor de uitvoering van de taken. De realisatie op externe inhuur was in 2024 € 9,5mln. De begroting voor 2026 is meer in lijn gebracht met de realisatie.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Eigen personeel | ||||||
Kosten (x € 1.000) | 32.807 | 33.825 | 33.825 | 33.825 | 33.825 | 33.825 |
Aantal Fte's | 347 | 377 | 377 | 377 | 377 | 377 |
Extern personeel | ||||||
Kosten (x € 1.000) | 6.818 | 12.037 | 12.037 | 12.037 | 12.037 | 12.037 |
Overige P-kosten | ||||||
Kosten (x € 1.000) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale kosten (x € 1.000) | 39.625 | 45.862 | 45.862 | 45.862 | 45.862 | 45.862 |
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 32.257 | 25.657 | 25.657 | 25.657 | 25.657 | 25.657 |
2 | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 67.467 | 72.373 | 72.373 | 72.373 | 72.373 | 72.373 |
– /– totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 67.467 | ‒ 72.373 | ‒ 72.373 | ‒ 72.373 | ‒ 72.373 | ‒ 72.373 | |
Totaal operationele kasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3 | – /– totaal investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal investeringsstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4 | – /– eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 6.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– /– aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal financieringskasstroom | ‒ 6.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 25.657 | 25.657 | 25.657 | 25.657 | 25.657 | 25.657 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
De uitkering aan het moederdepartement in 2025 heeft te maken met het positieve resultaat van Justis in 2024. Naar aanleiding daarvan is de exploitatiereserve toegenomen tot de maximale omvang, het overschat is overgemaakt aan het moederdepartement.
Omschrijving | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Risicomeldingen | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Volume | 2.350 | 2.350 | 2.350 | 2.350 | 2.350 | 2.350 |
Omzet (x €1.000)1 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. |
TIV | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Volume | 800 | 900 | 900 | 900 | 900 | 900 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd: % verstrekking A binnen 3 dagen | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Doorlooptijd: % verstrekking B binnen 4 weken | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Doorlooptijd: % verstrekking C binnen 4 maanden | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
GSR | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Volume | 1.000 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd: % positieve beslissing binnen 8 weken | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 12 weken | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
BIBOB | ||||||
Tarief | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 | € 700,00 |
Volume | 230 | 230 | 230 | 230 | 230 | 230 |
Omzet* (x €1.000) | € 161 | € 161 | € 161 | € 161 | € 161 | € 161 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% | 60% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Gratie | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Volume | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd: % binnen 6 maanden | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP) | ||||||
Tarief (via gemeenten) | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 | € 41,35 |
Tarief (elektronisch) | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 | € 33,85 |
Volume | 1.300.000 | 1.325.000 | 1.325.000 | 1.325.000 | 1.325.000 | 1.325.000 |
Omzet* (x €1.000) | € 44.185 | € 45.038 | € 45.038 | € 45.038 | € 45.038 | € 45.038 |
Doorlooptijd: % binnen 4 weken | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken na VTW | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP) | ||||||
Tarief | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 | € 207,00 |
Volume | 9.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
Omzet* (x €1.000) | € 1.863 | € 1.656 | € 1.656 | € 1.656 | € 1.656 | € 1.656 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
VOG-P | ||||||
Tarief | € 70,00 | € 70,00 | € 70,00 | € 70,00 | € 70,00 | € 70,00 |
Volume | 22.000 | 19.000 | 19.000 | 19.000 | 19.000 | 19.000 |
Omzet overige departementen (x €1.000) | € 1.540 | € 1.330 | € 1.330 | € 1.330 | € 1.330 | € 1.330 |
Gratis VOG | ||||||
Volume | 225.000 | 232.000 | 232.000 | 232.000 | 232.000 | 232.000 |
Omzet overige departementen (x €1.000) | € 3.825 | € 3.944 | € 3.944 | € 3.944 | € 3.944 | € 3.944 |
GVA | ||||||
Tarief | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 | € 75,00 |
Volume | 11.500 | 11.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 |
Omzet* (x €1.000) | € 863 | € 825 | € 825 | € 825 | € 825 | € 825 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Doorlooptijd: % binnen 16 weken na VTW | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Naamswijziging | ||||||
Tarief | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 | € 835,00 |
Volume | 3.650 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
Omzet* (x €1.000) | € 3.048 | € 3.340 | € 3.340 | € 3.340 | € 3.340 | € 3.340 |
Doorlooptijd: % binnen 20 weken | 98% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
WWM beroepen | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Volume | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 | 150 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd: % binnen 26 weken | 95% | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% |
WWM ontheffingen | ||||||
Tarief | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 | € 80,00 |
Volume | 360 | 360 | 360 | 360 | 360 | 360 |
Omzet* (x €1.000) | € 29 | € 29 | € 29 | € 29 | € 29 | € 29 |
Doorlooptijd: % binnen 13 weken | 95% | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% |
BOA (Buitengewone opsporingsambtenaren) | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Volume | 10.500 | 10.500 | 10.500 | 10.500 | 10.500 | 10.500 |
Omzet* (x €1.000) | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Doorlooptijd: % verzoek art. 142 binnen 16 weken | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
BOD (Bijzondere opsporingsdienst) | ||||||
Tarief | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Volume | 350 | 700 | 700 | 700 | 700 | 700 |
Omzet* (x €1.000) | ||||||
Doorlooptijd: % BOD binnen 8 weken | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
WPBR ondernemingen | ||||||
Tarief | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 | € 600,00 |
Volume | 1.000 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 | 1.400 |
Omzet* (x €1.000) | € 600 | € 840 | € 840 | € 840 | € 840 | € 840 |
Doorlooptijd: % binnen 13 weken | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
WPBR leidinggevenden | ||||||
Tarief | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 | € 92,00 |
Volume | 1.100 | 1.300 | 1.300 | 1.300 | 1.300 | 1.300 |
Omzet* (x €1.000) | € 101 | € 120 | € 120 | € 120 | € 120 | € 120 |
Continue screening | ||||||
Volume Taxi en Kinderopvang | 347.000 | 353.000 | 353.000 | 353.000 | 353.000 | 353.000 |
Omzet (x €1.000) | € 687 | € 804 | € 804 | € 804 | € 804 | € 804 |
Dienst Justis - totaal | ||||||
Fte- totaal (intern personeel) | 347 | 347 | 347 | 347 | 347 | 347 |
Saldo baten en lasten in % van totale baten | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |