Inleiding
Logius is als onderdeel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) de dienst voor de digitale overheid. Vanuit haar rol beheert en ontwikkelt Logius producten en diensten voor de overheid en voor organisaties met een publieke taak. Logius geeft daarnaast laagdrempelig toegang tot betrouwbare informatie van en over de overheid. Met de diensten en producten van Logius kunnen burgers en bedrijven op veilige wijze digitaal hun zaken met de overheid regelen. Dankzij diensten als DigiD, MijnOverheid en Digipoort kunnen zij digitaal belastingaangifte doen, digitale post ontvangen en op veilige wijze privacygevoelige data delen met onder andere de overheid en zorgverzekeraars.
Daar waar al succesvolle oplossingen beschikbaar zijn, stimuleert Logius het gebruik van (open) standaarden. Zij organiseert dat zulke oplossingen eenvoudig en eenduidig met elkaar samenwerken in stelsels zoals Diginetwerk en PKI-overheid. Logius werkt hiervoor nauw samen met andere overheden en organisaties met een publieke taak, waarbij de behoefte van eindgebruikers, burgers en bedrijven centraal wordt gezet.
Dienstverlening
Logius biedt dienstverlening op de volgende gebieden:
Domein Toegang
Met diensten en producten van Logius kan veilig en makkelijk toegang worden gegeven tot online dienstverlening. Niet alleen vanuit Nederland, maar ook daarbuiten. Vaak gaat het om privacygevoelige gegevens. Logius biedt de zekerheid dat gegevens met de juiste persoon of het juiste bedrijf worden gedeeld.
Regie op Stelsels en Standaarden
De digitale dienstverlening aan burgers en bedrijven is veilig, herkenbaar en makkelijk door het gebruik van uniforme standaarden en stelsels. Daarvoor maken organisaties met een publieke taak sectoroverschrijdende afspraken. Logius heeft de regie op het maken, vastleggen en actualiseren van die afspraken en organiseert daarvoor publiek-private samenwerking.
Domein Gegevensuitwisseling
Logius biedt oplossingen voor elektronisch berichtenverkeer tussen overheden en hun ketenpartners. Dit maakt het ontsluiten en beschikbaar stellen van gegevens mogelijk én hierdoor wordt informatie maar één keer aangeleverd.
Domein Interactie
Dankzij de dienstverlening van Logius kunnen gegevens veilig, betrouwbaar en gestandaardiseerd tussen overheden, burgers en bedrijven worden uitgewisseld. Logius maakt dit mogelijk als ketenpartner voor de digitale overheid. De dienstverlening van Logius biedt eveneens oplossingen om de gegevens in de basisregistraties op orde te houden en uit te wisselen.
Domein Infrastructuur
Digitale diensten kunnen snel en schaalbaar worden opgebouwd met het IT-fundament van Logius. Daarbij wordt altijd voldaan aan de laatste veiligheidseisen, standaarden en regelgeving. Ook zorgt Logius voor betrouwbare verbindingen voor het transport van uw data naar burgers, bedrijven en overheden.
Domein Publicatie
Iedereen laagdrempelig toegang geven tot betrouwbare overheidsinformatie. Daarbij ondersteunt Domein Publicatie alle overheidsorganisaties als uitgever van de overheid, zodat zij voldoen aan de wettelijke taken op het gebied van publicatie. Ook ondersteunt Domein Publicatie bij het verbeteren van het wet- en regelgevingsproces en het actief openbaar maken van overheidsinformatie.
Logius voorziet dat naast het borgen van continuïteit en veiligheid van dienstverlening, investeren in het fundament van belang is voor het garanderen van een veilige, flexibele en wendbare digitale overheid. De volgende drie elementen vormen tezamen de kapstok voor ons werk in de komende jaren.
Continuïteit en veiligheid dienstverlening
De continuïteit en veiligheid van onze dienstverlening staat centraal bij ons. Dit doet Logius door alles wat het in beheer heeft te onderhouden en hierop kleine doorontwikkeling door te voeren. Dat betekent dat de dienstverlening niet alleen op een solide infrastructuur moet draaien, maar daarnaast ook blijvend aandacht moet zijn voor beveiligingsaspecten. Daarom staat naast continuïteit en veiligheid ook incident- en crisismanagement hoog in het vaandel bij Logius.
Vernieuwen van het fundament
Logius zet belangrijke stappen om het fundament voor de digitale overheid te vernieuwen, waardoor dit toekomstbestendig wordt, beter schaalbaar is en flexibel kan worden ingezet. Logius zal in 2026 rekening houden in het beheer met Life Cycle Management van haar producten. Hiervoor zal vermoedelijk o.a. DigiD vernieuwd moeten worden.
Wet- en regelgeving
Logius geeft invulling aan de implementatie van wet- en regelgeving. Hier kan gedacht worden aan de wet Digitale Overheid of de Wet elektronisch berichtenverkeer Belastingdienst. Hiervoor moeten bestaande producten en diensten aangepast worden of moet Logius de dienstverlening richting andere overheidsdienstverleners ontsluiten.
Staat van Baten en Lasten
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten | 344.916 | 380.146 | 385.141 | 385.141 | 385.141 | 385.141 | 385.141 |
Beheer & Exploitatie GDI | 232.845 | 244.387 | 239.063 | 239.063 | 239.063 | 239.063 | 239.063 |
Notificatieservice (GDI) - Artikel 6 | 2.559 | 3.052 | 2.351 | 2.351 | 2.351 | 2.351 | 2.351 |
Beheer & Exploitatie niet GDI | 29.213 | 39.288 | 41.766 | 41.766 | 41.766 | 41.766 | 41.766 |
Doorontwikkeling | 33.386 | 39.632 | 45.525 | 45.525 | 45.525 | 45.525 | 45.525 |
Domein Publicatie | 46.913 | 53.787 | 56.436 | 56.436 | 56.436 | 56.436 | 56.436 |
- Baten als tegenprestatie voor levering van input | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 2.204 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 4.285 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 351.405 | 380.146 | 385.141 | 385.141 | 385.141 | 385.141 | 385.141 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 344.961 | 380.095 | 385.091 | 385.091 | 385.091 | 385.091 | 385.091 |
- Personele kosten | 140.164 | 144.135 | 146.508 | 146.508 | 146.508 | 146.508 | 146.508 |
waarvan eigen personeel | 68.427 | 78.416 | 91.880 | 91.880 | 91.880 | 91.880 | 91.880 |
waarvan inhuur externen | 67.136 | 60.697 | 50.053 | 50.053 | 50.053 | 50.053 | 50.053 |
waarvan overige personele kosten | 4.601 | 5.022 | 4.575 | 4.575 | 4.575 | 4.575 | 4.575 |
- Materiële kosten | 204.797 | 235.960 | 238.583 | 238.583 | 238.583 | 238.583 | 238.583 |
waarvan apparaat ICT | 11.648 | 8.303 | 202.796 | 202.796 | 202.796 | 202.796 | 202.796 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 1.076 | 4.520 | 19.087 | 19.087 | 19.087 | 19.087 | 19.087 |
waarvan overige materiële kosten | 192.073 | 223.137 | 16.701 | 16.701 | 16.701 | 16.701 | 16.701 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | 1.079 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 36 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
- Materieel | 36 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 36 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 346.076 | 380.146 | 385.141 | 385.141 | 385.141 | 385.141 | 385.141 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 5.329 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 5.329 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Moeder-departement | Overige departementen | Derden | Totaal 2026 | |
---|---|---|---|---|
DigiD | 58.627 | 58.627 | ||
Digipoort | 45.596 | 3.000 | 48.596 | |
Migratie Digipoort | 2.313 | 2.313 | ||
Nederlandse Peppel autoriteit (Npa) | 2.747 | 2.747 | ||
Rijksoverheid Acces Point (ROAP) | 980 | 980 | ||
E-Procurement diensten | 1.337 | 1.337 | ||
MijnOverheid berichten | 38.022 | 38.022 | ||
MijnOverheid gegevens | 14.595 | 14.595 | ||
DigiD Machtigen | 26.649 | 26.649 | ||
Stelseldiensten | 25.397 | 25.397 | ||
Diginetwerk | 2.586 | 2.586 | ||
Bureau Forum Standaardisatie (BFS) | 3.381 | 3.381 | ||
Digitoegankelijk | 3.291 | 3.291 | ||
PKIOverheid | 2.663 | 2.663 | ||
eHerkenning | 4.900 | 4.900 | ||
Samenwerkende Catalogi | 409 | 409 | ||
eIDAS | 1.248 | 1.248 | ||
Gegevensuitwisseling standaarden incl BOMOS | 1.322 | 1.322 | ||
Beheer & Exploitatie (GDI) - Centrale Financiering | 236.063 | 3.000 | 0 | 239.063 |
Notificatieservice (GDI) - Artikel 6 | 2.351 | 0 | 0 | 2.351 |
Centraal Aansluitpunt (CA) | 760 | 760 | ||
Standaard Platform (SP) | 9.998 | 9.998 | ||
Haagse Ring & Netwerkdiensten | 16.050 | 16.050 | ||
eID-Bsnk | 6.474 | 6.474 | ||
BVD-Pilot | 1.258 | 1.258 | ||
BVD-OG (Ouderlijk Gezag) | 1.710 | 1.710 | ||
CMB (Centrale Misbruikbestrijding ) | 1.159 | 1.159 | ||
Digitale Toegang Restgroepen (DTR) | 729 | 729 | ||
MVP Ontw.Publiek Middel Zakelijk | 455 | 455 | ||
Service organisatie | 3.174 | 3.174 | ||
Subtotaal Beheer & Exploitatie (Niet GDI) | 14.958 | 16.810 | 9.998 | 41.766 |
Totaal Beheer & Exploitatie | 253.372 | 19.810 | 9.998 | 283.180 |
- Stelsel Toegang | 6.354 | 6.354 | ||
- Federatief Berichten Stelsel (FBS) | 15.079 | 15.079 | ||
- Herbouw Digipoort | 8.571 | 8.571 | ||
- Doorontwikkeling Mijn Overheid | 4.521 | 4.521 | ||
- Programma's Domein Toegang (incl. Wallet) | 5.127 | 5.127 | ||
- Doorontwikkeling DigiToegankelijk(Nldoc) | 1.214 | 1.214 | ||
-Eenvoudig aansluiten | 2.074 | 2.074 | ||
-KVN D&V Netwerkvoorzieningen | 558 | 558 | ||
-KVN D&V Doorontwikkeling | 406 | 406 | ||
-MOvO | 671 | 671 | ||
-POC/Automation | 744 | 744 | ||
-Verniewing DigiD machtigen | 206 | 206 | ||
Totaal Doorontwikkeling | 45.525 | 0 | 0 | 45.525 |
Totaal Domein Publicaties | 43.414 | 5.546 | 7.476 | 56.436 |
Totaal | 342.311 | 25.356 | 17.474 | 385.141 |
Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten
Beheer & Exploitatie (B&E) GDI
Voor de omzet B&E GDI geldt in het kader van de centrale financiering jaarlijks één opdracht B&E GDI. De afname van € 244,4 mln. naar € 239,1 mln. wordt veroorzaakt door afschaling externe inhuur.
Notificatieservice GDI
De omzet voor de Notificatieservice GDI is gedaald met € 0,7 mln. ten opzichte van de ontwerpbegroting 2025 als gevolg van het verschuiven van activiteiten van ontwikkeling naar beheer.
B&E niet GDI
De omzet B&E niet GDI stijgt met € 2,5 mln. door nieuwe beheer en exploitatieactiviteiten gefinancierd vanuit omzet moederdepartement.
Doorontwikkeling
Ten aanzien van de Doorontwikkeling zijn alleen de voorstellen opgenomen, die betrekking hebben op de trajecten die al eerder zijn opgestart en doorlopen in 2026 (de zogenaamde 'doorlopers'. Eventuele nieuwe vernieuwingsvoorstellen volgen in het najaar.
Domein Publicatie
Voor Domein Publicatie geldt dat 77% door het moederdepartement gefinancierd wordt ten bedrage van € 43,4 mln.
Voor Domein Publicatie geldt dat 10% van de opdrachten wordt gefinancierd door de overige departementen ten bedrage van € 5,5 mln.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
Eigen personeel
De kosten voor eigen personeel stijgen in 2026 met circa € 13,5 mln. Dit kan worden verklaard doordat Logius stuurt op het volledig bezetten van de formatie.
Inhuur externen
De afname van externe inhuur kan worden verklaard door het omzetten van externe inhuur in eigen personeel.
Materiële kosten
Vanaf 2026 is de rubricering van de materiële kosten in lijn gebracht met de rijksbegrotingsvoorschriften 2025. De materiële kosten bestaan voor het grootste deel uit contractkosten voor de dienstverlening van Logius, zoals deze zijn opgenomen bij de omzet. Deze kosten vallen met name onder apparaat ICT en bestaan uit onder andere applicatiebeheer, infrastructuurbeheer en hosting. Onder bijdrage aan SSO's zijn de kosten opgenomen voor huisvesting, kantoorautomatisering en archivering. Onder overige materiële kosten zijn opgenomen de materiële bedrijfsvoeringskosten.
Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 87.915 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 338.738 | 380.145 | 385.141 | 385.141 | 385.141 | 385.141 | 385.141 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 351.464 | ‒ 380.145 | ‒ 385.141 | ‒ 385.141 | ‒ 385.141 | ‒ 385.141 | ‒ 385.141 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 12.726 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- totaal investeringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 75.189 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 | 72.404 |
Toelichting
Operationele kasstroom
In alle jaren is uitgegaan van een exploitatieresultaat dat nihil is.
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Verloop kostprijs MijnOverheid | € 0,35 | € 0,46 | € 0,42 | € 0,41 | € 0,40 | € 0,40 | € 0,39 |
Verloop kostprijs DigiD | € 0,10 | € 0,10 | € 0,08 | € 0,08 | € 0,07 | € 0,06 | € 0,06 |
Verloop kostprijs DigiD Machtigen | € 1,43 | € 1,72 | € 1,67 | € 1,66 | € 1,64 | € 1,63 | € 1,62 |
Totale omzet | € 351 mln. | € 380 mln. | € 385 mln. | € 385 mln. | € 385 mln. | € 385 mln. | € 385 mln. |
Saldo van baten en lasten (%) | 1,54% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 638 | 701 | 752 | 874 | 874 | 874 | 874 |
Fte overhead | 20,0% | 22,2% | 22,0% | 21,0% | 21,0% | 21,0% | 21,0% |
Klanttevredenheid (KTO) | uitgevoerd | gepland | gepland | gepland | gepland | gepland | gepland |
Medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) | niet uitgevoerd | gepland | n.v.t. | gepland | n.v.t. | gepland | n.v.t. |
Benchmark | uitgevoerd | gepland | gepland | gepland | gepland | gepland | gepland |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
DigiD | |||||||
* Aantal DigiD authenticaties | 550 mln. | 500 mln. | 695 mln. | 765 mln. | 840 mln. | 925 mln. | 1015 mln. |
*DigiD Machtigen | 16 mln. | 16,4 mln. | 16,0 mln. | 16,1 mln. | 16,2 mln. | 16,3 mln. | 16,4 mln. |
MijnOverheid | |||||||
* Aantal berichten | 88 mln. | 85 mln. | 90 mln. | 92 mln. | 94 mln. | 96 mln. | 98 mln. |
Digipoort | |||||||
* Aantal berichten via Digipoort | 75 mln. | 67 mln. | 76 mln. | 76 mln. | 76 mln. | 76 mln. | 76 mln. |
Beschikbaarheid Dienstverlening | |||||||
DigiD | 99,94% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% |
DigiD Machtigen | 99,77% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% | 99,50% |
MijnOverheid | 99,99% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% |
Pkloverheid | 100,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% |
Diginetwerk | 100,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% | 99,00% |
Stelsteldiensten (Digimelding, Digilevering, OIN-register, Stelselcatalogus) | 99,64% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% | 98,00% |
Digipoort; Procesinfrastructuur (SBR) | |||||||
- Operational Excellence | 99,98% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% |
- Baseline | 99,91% | 95,00% | 95,00% | 95,00% | 95,00% | 95,00% | 95,00% |
- B2 | 100,00% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,70% |
- portalen (SBR en inzien & intrekken Machtingen) | 95,00% | 95,00% | 95,00% | 95,00% | 95,00% | 95,00% | |
BSN Koppelregister | 99,79% | 99,20% | 99,20% | 99,20% | 99,20% | 99,20% | 99,20% |
Beschikbaarheid eerstelijns burgeronderzoek | |||||||
Aanname % Calls ‒ 1e lijns klantcontactor | |||||||
- DigiD en DigiD Machtigen | 96,30% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% |
- MijnOverheid | 95,60% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% | 97,00% |
ServiceLevel Calls 80/20 ‒ 1e lijns klantcontactcenter | |||||||
- DigiD en DigiD Machtigen | 73,30% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% |
- MijnOverheid | 69,90% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% | 80,00% |
Beschikbaarheid eerstelijns burger en bedrijven ondersteuning | |||||||
- SBR | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% | 80,0% |
Toelichting
Algemeen
Voor de meeste doelmatigheidsindicatoren geldt dat Logius afhankelijk is van externe opdrachtgevers (bijvoorbeeld de Belastingdienst) als het gaat om volumes.
Generiek deel
– Verloop kostprijs Mijn Overheid. Dit is het totaal van de baten Mijn Overheid gedeeld door het aantal berichten.
– Verloop kostprijs DigiD. Dit is het totaal van de baten DigiD gedeeld door het aantal DigiD authenticaties.
– Verloop kostprijs DigiD Machtigen. Dit is het totaal van de baten DigiD Machtigen gedeeld door het aantal voor DigiD Machtigen.
– Totale omzet. Dit is het totaal van de baten (= omzet), die gelijk zijn aan de lasten (= apparaatskosten).
– Saldo van baten en lasten. Begrotingtechnisch is dit altijd nul.
– Fte totaal (excl. externe inhuur). Dit is de formatie in fte van eigen personeel.
– Klanttevredenheid. Logius organiseert jaarlijks een onderzoek naar de bevindingen van de dienstverlening bij de afnemers.
– Medewerkerstevredenheid. Logius organiseert tweejaarlijks een onderzoek naar de werkomstandigheden van werknemers.
Specifiek deel
– DigiD aantal authenticaties. Dit is het aantal keer dat men zich door middel van DigiD identificeert.
– DigiD aantal machtigen. Dit is het aantal keer dat men zich laat machtigen door middel van DigiD.
– Mijn Overheid aantal berichten. Dit is het aantal berichten dat via Mijn Overheid wordt verstuurd.
– Digipoort aantal berichten. Dit is het aantal berichten dat via Digipoort wordt verstuurd.
– Beschikbaarheid eerstelijnsburgerondersteuning. Aanname % Calls betreft aantal keren dat er contact was nadat men heeft gebeld; Service Level Calls 80/20 betreft het aantal afgehandelde vragen.