De evaluatieprogrammering in deze bijlage vormt de basis van de strategische evaluaties die in de hoofdtekst van de Strategische Evaluatie Agenda (SEA) worden uitgelicht (zie hoofdstuk 2.4). Het biedt een overzicht van de strategische evaluatieprogrammering per beleidsdomein. Het onderzoek binnen een beleidsdomein is geordend langs de strategische thema’s voor dat domein. De evaluatieprogrammering laat per beleidsdomein zien welke evaluatieonderzoeken er lopen, hoe die voortkomen uit bepaalde kennisbehoeften en hoe wordt bijgedragen aan de ambities binnen de strategische thema’s.
Synthese onderzoek en periodieke rapportages | |||||
---|---|---|---|---|---|
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Periodieke evaluatie Impuls Open Leermateriaal (IOL) | ex durante, ex post | 2030 | Lopend | Dit onderzoek bevat de periodieke evaluatie van het groeifondsprogramma IOL. Door het gebruiken, delen en maken van open leermateriaal in het basis- en voortgezet onderwijs te stimuleren, wil IOL de onderwijskwaliteit versterken en het beroep van de leraar aantrekkelijker maken. | 1,3 |
Periodieke evaluatie Edu-V | ex durante, ex post | 2025 | Lopend | Dit onderzoek omvat de periodieke evaluatie van het groeifondsprogramma Edu-V. Binnen EDU-V maken publieke en private partijen onderling afspraken die de eenvoudige, veilige en betrouwbare toegang tot en gebruik van digitale onderwijsmiddelen regelen. | 1,3 |
Periodieke evaluatie kwaliteit funderend onderwijs | ex post | 2032 | Nog te starten | De periodieke rapportage levert integraal inzicht in de doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid binnen het thema het verbeteren van de kwaliteit in het funderend onderwijs. | 1,3 |
Subthema Basisvaardigheden | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
ICCS International Civic Citizenship Study | ex durante, ex post | 2025 | Lopend, vierjaarlijkse rapportage | Het internationale onderzoek richt zich op de burgerschapsvorming van leerlingen in het vo. Het bekijkt niet alleen wat scholen doen om hun leerlingen op het gebied van burgerschap te vormen, maar kijkt ook naar de kennis, houdingen en competenties van de leerlingen zelf. | 1,3 |
ICILS International Computer and Information Literacy Study | ex durante, ex post | 2025 | Lopend, vierjaarlijkse rapportage | Dit internationaal vergelijkende onderzoek geeft inzicht op het gebied van de kennis en vaardigheden van middelbare scholieren met betrekking tot digitale geletterdheid en de rol die vo scholen innemen bij de ontwikkeling van deze vaardigheden. | 1,3 |
PIRLS Progress in International Reading Literacy Study | ex durante, ex post | 2027 | Lopend, vierjaarlijkse rapportage | Dit internationaal vergelijkende onderzoek bekijkt de leesvaardigheden van leerlingen uit groep 6 (9-10 jaar) van de basisschool. | 1,3 |
TIMMS Trends in International Mathematics and Science Study | ex durante, ex post | 2028 | Lopend, vierjaarlijkse rapportage | Dit internationaal vergelijkend onderzoek brengt de leerprestaties op het gebied van de exacte vakken van basisschool- en middelbare school leerlingenin kaart. | 1,3 |
PISA 2025 | ex durante, ex post | 2026 | Lopend, vierjaarlijkse rapportage | Dit internationale onderzoek toetst de algemene kennis en vaardigheden van vijftienjarige leerlingen op het gebied van de volgende drie domeinen: leesvaardigheid, wiskunde en natuurwetenschappen. | 1,3 |
Implementatiemonitor subsidieregeling verbetering basisvaardigheden | ex durante, ex post | 2026 | Lopend | Dit onderzoek focust op het doelbereik en de doeltreffendheid van de subsidieregeling 'verbetering basisvaardigheden'. | 1,3 |
Effectonderzoek subsidieregeling verbetering basisvaardigheden | ex durante, ex post | 2025 | Lopend | Dit onderzoek focust op het doelbereik en de doeltreffendheid van de subsidieregeling 'verbetering basisvaardigheden'. | 1,3 |
Evaluatie Nationaal Programma Onderwijs | ex durante, ex post | 2025 | Lopend | Dit onderzoek focust op het doelbereik en de doeltreffendheid van het Nationaal Programma Onderwijs. Het Nationaal Programma Onderwijs is tot stand gekomen tijdens de coronapandemie, en heeft als doel het tegengaan van corona gerelateerde leervertragingen en uitdagingen op sociaal vlak. | 1,3 |
Subthema Curriculum, toetsen en examens | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Onderzoek passend examineren | ex durante | 2026 | Lopend | Dit onderzoek brengt de stand van zaken rondom passend examineren in het vo in beeld. | 1,3 |
Onderzoek praktijkgerichtvak in Gemengde Leerweg (GL) & Theoretische Leerweg (TL) vmbo | ex durante, ex post | 2030 | Lopend | Dit onderzoek focust op de ervaringen van scholen met het praktijkgerichte vak in GL en TL. | 1,3 |
Monitoring en evaluatie experiment ruimte in onderwijstijd | ex durante, ex post | 2025 | Lopend | Dit onderzoek focust op het doelbereik en de doeltreffendheid van het experiment ruimte in onderwijstijd. | 1,3 |
Monitor en evaluatieonderzoek Sterk Techniek Onderwijs | ex durante | 2024 | lopend | Dit onderzoek monitort en evalueert de financiële bijdrage Sterk Techniekonderwijs (STO). | 1,3 |
Monitoring en evaluatie NT2 Experiment staastexamens | ex durante | 2025 | lopend | Dit onderzoek focust op de monitoring en evaluatie van het NT2 experiment staatsexamens. | 3 |
Ontwerpstudie leerlingvolgsysteem VO | ex ante | 2025 | lopend | Dit onderzoek focust op de mogelijkheden van een LVS-verplichting in het vo. | 3 |
Examenmonitor | ex durante | 2025 | lopend | De examenmonitor bevat een overzicht van de uitkomsten van het eindexamen in het vo. Er wordt o.a. ingegaan op slagingspercentages en gemiddelde cijfers van leerlingen. | 3 |
Evaluatie wet doorstroomtoets | ex post | 2028 | lopend | In dit onderzoek staat de evaluatie van de wet doorstroomtoets centraal. | 1 |
Subthema Leermiddelen en technologie | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Monitor mobiele telefoons in de klas | ex durante, ex post | 2025 | Lopend | Dit onderzoek monitort de (voortgang op de) landelijke afspraak over het gebruik van mobiele telefoon in het onderwijs. | 1,3 |
Monitor Digitalisering Onderwijs | ex durante, ex post | 2025 | Lopend | Dit onderzoek monitort de (voortgang op) digitalisering in het funderend onderwijs. | 1,3 |
Evaluatie Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI) | ex post | 2028 | Lopend | Dit onderzoek foust op de evaluatie van het Nationaal Onderwijslab AI (NOLAI). In tientallen projecten op scholen wordt verantwoorde educatieve AI ontwikkeld en onderzocht. | 1,3 |
Evaluatie Wet gratis schoolboeken | ex post | 2026 | Lopend | Dit onderzoek focust op de evaluatie van de wet gratis schoolboeken. | 1,3 |
OECD Country Review Digital Education | ex ante, ex durante, ex post | 2026 | Lopend | De OECD voert een thematische analayse uit naar het gebruik van digitale middelen in het Nederlandse onderwijs. | 1,3 |
Subthema De ontwikkeling van het jonge kind | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Onderzoek naar samenwerking kinderopvang en onderwijs | ex durante, ex post | 2025 | Lopend | Het onderzoek gaat in op samenwerkingsvormen tussen kinderopvang en het onderwijs en in hoeverre een gelijk speelveld wordt ervaren. | 1,3 |
International Early Learning and Child Well-being Study (IELS) | ex durante, ex post | 2026 | Lopend, vierjaarlijkse rapportage | De International Early Learning and Child Well-Being Study (IELS) is een internationaal vergelijkend onderzoek naar de kennis en vaardigheden van vijfjarige leerlingen. | 1,3 |
Subthema Onderwijshuisvesting | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Onderzoek monitoring onderwijshuisvesting | ex durante | 2025 | Lopend | Het onderzoek beschrijft vormen van toezicht en handhaving op onderwijshuisvesting die wettelijk ingeregeld zijn. Ook biedt het onderzoek een verkenning naar oplossingsrichtingen voor mogelijke knelpunten in de monitoring op onderwijshuisvesting. | 1,3 |
Nulmeting voor schoolgebouwen (nulmeting POHV) | ex durante | 2025 | Lopend | Voor het programma onderwijshuisvesting (POHV) wordt een nulmeting uitgevoerd voor schoolgebouwen die de huidige stand van schoolgebouwen en bouwprocessen in kaart brengt. | 1,3 |
Businesscase – Informatielandschap Onderwijshuisvesting | ex ante | 2025 | Lopend | Het onderzoekt verkent de mogelijkheden voor een data-infrastructuur waarin alle relevante basisinformatie over onderwijsvastgoed in het funderend onderwijs is opgenomen. | 1,3 |
Synthese onderzoek en periodieke rapportages | |||||
---|---|---|---|---|---|
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Werkagenda mbo synthese | Ex durante, Ex post | 2027 | lopend | In de syntheserapportage wordt een beeld geschetst voor de sector ten aanzien van de voortgang op de doelstellingen uit de Werkagenda en het Stagepact. Samen met partners van de werkagenda en het Stagepact worden de bevindingen geduid en worden leeropbrengsten bepaald. | 4 |
Periodieke rapportage kwaliteit vervolgonderwijs | Ex post | 2032 | te starten | De periodieke rapportage levert integraal inzicht in de doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid binnen het thema het verbeteren van de kwaliteit in het vervolgonderwijs. | 4, 6, 7 |
Stelselrapportage Hoger Onderwijs (strategische evaluatie) | ex post | 2027 | te starten | De Stelselrapportage is een synthese studie over de doelmatigheid en doeltreffendheid van de stelseldoelen. Het doel van de stelselrapportage is om op beknopte wijze de stand van zaken weer te geven met betrekking tot de belangrijkste beleidsdoelen van de overheid ten aanzien van het hoger onderwijs: toegankelijkheid, onderwijskwaliteit, aansluiting op de arbeidsmarkt, internationalisering en doelmatigheid. | 6 en 7 |
Subthema Basisvaardigheden MBO | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Peilingsonderzoek taal | Ex post | 2027 | lopend | Het onderzoek richt zich op taalvaardigheid van startende studenten in het mbo. Het levert een nul-meting op van het beheersingsniveau. | 4 |
Peilingsonderzoek rekenen | Ex post | 2027 | lopend | Het onderzoek richt zich op taalvaardigheid van startende studenten in het mbo. Het levert een nul-meting op van het beheersingsniveau. | 4 |
Kansrijke interventies basisvaardigheden | Ex ante | 2028 | lopend | Dit onderzoek geeft inzicht in welke interventies bijdragen aan de ontwikkeling van taal. | 4 |
Onderzoek rekenproblematiek mbo | Ex ante | 2025 | afgerond | Doel van het onderzoek is om meer inzicht te verkrijgen in grootte en diversiteit (zowel wat betreft de aard als de ernst) van rekenproblemen in het mbo. Hierin wordt ook inzicht gegeven in hoe de rekenproblematiek wordt vastgesteld en hoe ze kunnen worden aangepakt. | 4 |
Onderzoek taalinterventies verbinden aan beroep | Ex ante | 2025 | afgerond | Het onderzoek levert een inventarisatie op van interventies die momenteel gebruikt worden door docenten in het mbo om taal te ontwikkelen in de context van beroepsgerichte vakken. | 4 |
Een verkennend onderzoek naar de positie van Engels in het mbo | Ex ante | 2025 | te starten | Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de positie en invulling van Engels in het mbo. Daarbij wordt rekening gehouden met wat in het toeleverend onderwijs wordt aangeleerd en wat nodig is om in de nabije toekomst succesvol door te kunnen stromen of goed te kunnen functioneren op de arbeidsmarkt en in de maatschappij. Daarbij wordt ook onderzocht welk(e) niveau(s) voor Engels haalbaar en uitdagend is/zijn voor mbo-studenten. | 4 |
Subthema Onderwijsprogramma en examinering | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Evaluatie van de subsidie Nieuwe digitale generieke rekenexamens | Ex post | 2026 | te starten | Dit onderzoekt betreft een reguliere evaluatie van de subsidie aan de Coöperatie Examens MBO. Belangrijke kanttekening is dat dit geen inhoudelijke evaluatie betreft maar een evaluatie van de subsidie zelf; een inhoudelijke evaluatie van de nieuwe rekeneisen staat gepland voor 2026/2027. | 4 |
Peilonderzoek burgerschapscompetenties en burgerschapsonderwijs en onderzoek naar effectieve aanpakken burgerschapsonderwijs mbo | Ex ante | 2029 | te starten | Het onderzoek heeft als doel om een beeld te krijgen van de burgerschapscompetenties in het mbo op stelselniveau en om inzicht te krijgen in welke didactische en pedagogische werkwijzen bijdragen aan de ontwikkeling van burgerschapscompetenties bij jongere en oudere mbo-studenten en de versterking van burgerschapsonderwijs. | 4 |
Subthema Leren en innoveren | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Haalbaarheidsstudie HDT rekeninterventies | Ex ante | 2025 | afgerond | Met dit onderzoek krijgen we inzicht in de effectiviteit van rekeninterventies. | 4 |
Subsidie-evaluatie kwaliteitsnetwerk mbo | Ex post | 2025 | afgerond | De evaluatie geeft inzicht in de doelmatigheid en doeltreffendheid van de subsidie aan de Stichjting Kwaliteitsanetwerk | 4 |
Subthema Bestuurlijk vermogen van de sector | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Monitor medezeggenschap mbo | Ex durante | 2028 | lopend | Levert inzichten op over hoe het samenspel tussen rvt, cvb en medezeggenschap eruit ziet. En of en hoe de studentenraad en de ondernemingsraad in staat worden gesteld om hun rechten en plichten op een goede manier uit te voeren. | 4 |
Subthema Sociale veiligheid en welzijn | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Monitor integrale veiligheid | Ex durante | 2026 | lopend | De monitor geeft een integraal beeld van de fysieke veiligheid, sociale veiligheid en de digitale veiligheid (online). Op het niveau van de studenten en van instellingen. | 4 |
Subthema Kwaliteit Overig | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Evaluatie Kwaliteitsafspraken mbo 2023-2027 | Ex durante | 2026 | te starten | Het doel van deze evaluatie is om inzicht te krijgen in de doelmatigheid en doeltreffendheid van het instrument kwaliteitsgelden en kwaliteitsafspraken | 4 |
Monitor werkagenda mbo onderdeel kwaliteit, innovatie en onderzoek | Ex durante | 2027 | lopend | In de werkagenda mbo zijn verschillende doelen afgesproken om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. De monitor volgt de voortgang op de doelstellingen. De startmeting is in 2024 opgeleverd en vanaf 2025 volgt jaarlijks een voortgangsrapportage. | 4 |
JOB monitor | Ex durante | jaarlijks | lopend | De resultaten van deze enquete bieden inzicht in de tevredenheid van studenten in het mbo over verschillende aspecten van het onderwijs. | 4 |
Trendrapport HO (vervanging van de monitor Beleidsmaatregelen) | Monitor | jaarlijks | lopend | Het volgen van de belangrijkste ontwikkelingen in het hoger onderwijs - waaronder toegankelijkheid, studievoortgang en het gebruik van het studievoorschot – en het waar mogelijk leggen van verbanden met beleidsmaatregelen. | 6,7 en 11 |
Startmonitor (jaarlijks) | Monitor | jaarlijks | lopend | De Startmonitor brengt het studiekeuzeproces en de start en integratie van studenten in hun opleiding in kaart en spoort de determinanten op van studiesucces en studie uitval in het eerste studiejaar. De data worden in het Trendrapporrt HO opgenomen. | 6,7 en 11 |
Evaluatie kwaliteitsbekostiging HO | ex-post evaluatie | 2026 | te starten | Wat er wordt geëvalueerd is het instrument kwaliteitsbekostiging. «Doel» daarvan is het evalueren van de doelmatigheid en doeltreffendheid van het instrument. | 6, 7 |
Evaluatie kwaliteitsafspraken HO | ex-post evaluatie | 2026 | lopend | Wat er geëvalueerd wordt is de realisatie van de gemaakte Kwaliteitsafspraken door de instellingen, nu de termijn waarvoor die afspraken golden ten einde komt. | 6, 7 |
Wet uitbreiding bestuurlijk instrumentarium onderwijs | ex-post evaluatie | 2027-2028 | te starten | wetsevaluatie sectoren po-vo-ho | 6, 7 |
Evaluatie Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) | ex-post evaluatie | 2027 | te starten | evaluatie van de Nederlands-Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) | 6, 7 |
Tussenevaluatie afspraken m.b.t. Tekortsectoren 2023 ‒ 2031 | ex post | 2026-2027 | te starten | Tussenevaluatie van de in het Bestuursakkoord 2022 (hoger onderwijs en wetenschap) afgesproken middelen voor tekortsectoren: «De minister stelt jaarlijks € 30 miljoen beschikbaar; publiek bekostigde hogescholen die opleidingen aanbieden in de tekortsectoren gezondheidszorg, bètatechniek en onderwijs (CROHO), komen hiervoor in aanmerking. De middelen worden verdeeld op basis van studentenaantallen en voor wat betreft de tekortsector onderwijs aansluitend op de afspraken bij de werkagenda leraren.» | 6, 8 |
Subthema Overig - strategisch overkoepelende evaluaties over alle thema's | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Eindevaluatie Experiment bijzondere nadere vooropleidingseisen opleiding tot leraar basisonderwijs | ex-post evaluatie | 2026 | te starten | evaluatie experiment | 6 en 7 |
Uitwerking Nationale Aanpak Professionalisering Leraren | ex-ante, ex-durante en ex-post evaluatie | 2024-2034 | lopend | Uitwerking van het Nationaal Groeifondsproject, inclusief nulmeting, tussentijdse evaluatie en een eindevaluatie. | 6 en 7 |
Onderzoek bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen | monitor, ex-durante evaluatie | 2025 | lopend | Het bestuursakkoord is door OCW met de VH en UNL in oktober 2020 gesloten met een looptijd tot en met 2023-24. Hierin laten de lerarenopleidingen een ambitieus programma zien dat bijdraagt aan het beter en meer op maat opleiden van aankomende leraren, beter benutten van eerder verworven competenties en intensievere (regionale) samenwerking tussen hbo- en wo-lerarenopleidingen. De lerarenopleidingen zijn aan de slag gegaan met alle ambities uit het bestuursakkoord en de eerste concrete resultaten zijn geboekt. Dit meerjarig onderzoek heeft een tussenmeting in 2022, oplevering tussenrapportage december 2022 en oplevering eindevaluatie begin 2024. | 6 en 7 |
Bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen | Ex post | 2025 | te starten | idem | 6 en 7 |
Nationaal Actieplan Professionalisering Leraren - Groeifonds | Ex durante, ex post | 2025-2032 | te starten | Met het project NAPL worden leraren (in het po, vo en mbo), nadat ze hun startkwalificatie hebben gehaald, geholpen in hun professionele ontwikkeling. Dit leidt tot beter onderwijs en maakt het beroep van leraar aantrekkelijker, waardoor een vermindering van het lerarentekort. Voor het NAPL zal een tussentijdse en een eindevaluatie worden gedaan. | 6, 7 |
Synthese onderzoek en periodieke rapportages | |||||
---|---|---|---|---|---|
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Periodieke rapportage toegankelijkheid funderend onderwijs | ex post | 2031 | te starten | De periodieke rapportage levert integraal zicht in de doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid op het gebied van het verbeteren van de toegankelijkheid van het funderend onderwijs. | 1,3 |
Subthema Passend en inclusief onderwijs | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Jaarlijkse doelstellingenmonitor passend onderwijs 2021-2027 | ex durante | 2026 | Jaarlijks | Deze meerjarige monitor brengt de opbrengsten van passend onderwijs in kaart. | 1,3 |
Monitoronderzoek subsidieregeling begaafde leerlingen 2023 ‒ 2025 | ex durante | 2025 | Lopend | In het onderzoek naar de subsidieregeling begaafde leerlingen worden de activiteiten en opbrengsten in kaart gebracht. | 1,3 |
Monitor en evaluatie experiment Onderwijszorgarrangementen | ex ante, ex durante, ex post | 2027 | Lopend | Een onderwijszorgarrangement is een samenwerking tussen onderwijs en (jeugd) hulp of zorg. Dit meerjarige onderzoek brengt | 1,3 |
Monitor Wachtlijsten in het gespecialiseerd onderwijs | ex durante | 2027 | Lopend | In dit onderzoek worden de wachtlijsten in het gespecialiseerd onderwijs (v(s)o) gemonitord. | 1,3 |
Zicht op (absoluut) verzuim | ex durante | 2025 | Lopend | Het onderzoek brengt het aantal thuiszittende kinderen en jongeren in beeld. Het onderzoek o.a. wat de oorzaken zijn en hoe groot onderliggende groepen zijn. | 1,3 |
Onderzoek naar experimenteerregeling geïntegreerde onderwijsvoorzieningen | ex durante, ex post | 2026 | Lopend | Het onderzoek brengt de opbrengsten voor de onderwijspraktijk en beleid in kaart over het experiment om regulier en gespecialiseerd onderwijs te integreren. | 1,3 |
Onderzoek naar residentieel onderwijs | ex durante, ex post | 2027 | Lopend | De aanleiding van dit onderzoek is de af- enombouw van de gesloten jeugdhulp. Het onderzoek richt op ontwikkelingen in het residentieel onderwijs en werkzame elementen van samenwerking bij de af- en ombouw. | 1,3 |
Subthema Gelijke kansen op ontwikkelen potentieel | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Monitoringsonderzoek brugfunctionaris | ex durante, ex post | 2025 | Lopend | Met dit meerjarige onderzoek worden ervaringen en waargenomen effecten van de brugfunctionaris in beeld gebracht. De brugfunctionaris is er voor vragen en zorgen die op school spelen en niet direct met het onderwijs te maken hebben. | 1,3 |
Doorlopend evaluatieonderzoek Maatschappelijke Diensttijd met jaarlijks onderzoeksrapport | ex durante | jaarlijks | Jaarlijks | Via dit onderzoek is er inzicht in de werkzame elementen van MDT en komen (impact)cijfers beschikbaar over de effecten van MDT op jongeren en organisaties, die ook dienen voor de verantwoording van MDT. | 1,3 |
Quasi-experimenteel onderzoek in de voor- en vroegschoolse educatie | ex durante, ex post | 2026 | Lopend | Een meerjarige effectstudie naar Voorschoolse Educatie: een natuurlijk experiment in Nederlandse gemeenten. | 1,3 |
Monitor en evaluatie van het programma «BESt 4 Kids» en het wetsvoorstel Kinderopvang Caribisch Nederland | ex durante, ex post | 2027 | Lopend | Een onderzoek naar dagopvang en buitenschoolse opvang in Caribisch Nederland, bestaande uit onderzoek naar het programma Best 4 Kids en het wetsvoorstel. | 1,3 |
Effectmeting kansrijke interventies | ex durante, ex post | 2025 | Lopend | Het programma biedt inzicht in de effectiviteit van veelbelovende interventies in het primair en voortgezet onderwijs. | 1,3 |
School en omgeving opbrengstgericht onderzoek in de praktijk | ex durante, ex post | 2028 | Lopend | Het programma School en omgeving wil talenontwikkeling stimuleren ihkv kansengelijkheid. Dit onderzoek brengt de effectiviteit in beeld van dit buitenschoolse aanbod op de brede talentontwikkeling van leerlingen. | 1,3 |
Monitor en evaluatie school en omgeving | ex durante, ex post | 2029 | Lopend | Het monitoronderzoek naar School en omgeving brengt de activiteiten en ervaringen van het programma in beeld. | 1,3 |
Schoolkostenmonitor, Wetsevaluatie Vrijwillige Ouderbijdrage en monitor Aanvullend Onderwijs | ex durante, ex post | 2025 | Lopend | Deze onderzoeken gaan over schoolkosten, de wet vrijwillge ouderbijdrage en aanvullend onderzoek. | 1,3 |
Onderzoek ontwikkelen van een indicator t.b.v. onderwijsachterstanden gespecialiseerd onderwijs | ex ante | 2025 | Lopend | In dit onderzoek wordt bekeken of en op welke manier een indicator kan worden ontwikkeld voor onderwijsachterstanden in het gespecialiseerd onderwijs. | 1,3 |
Subthema Doorstroom en overgangen | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Doorstroom in een kansrijk stelsel | ex ante, ex durante | 2030 | Lopend | Dit onderzoeksprogramma gaat over veelbelovende aanpakken om de voortgang van het primair naar het voortgezet onderwijst te verbeteren ter bevordering van kansengelijkheid. | 1,3 |
Monitorings- en evaluatieonderzoek van de subsidieregeling verbinding PO-VO | ex durante, ex post | 2027 | Lopend | Dit onderzoek focust op de monitoring en evaluatie van de subsidieregeling verbinding PO-VO. | 1,3 |
Subthema Sociale veiligheid | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Landelijke veiligheidsmonitor | ex ante, ex durante, ex post | Doorlopend tweejaarlijks | Tweejaarlijks | Het onderzoek gaat over het veiligheidsbeleid en de veiligheidsbeleving in het funderend onderwijs. | 1,3 |
Zicht op veiligheid (voortgezet) speciaal onderwijs | ex ante | 2025 | Lopend | Het betreft een verkennend onderzoek om beter zicht te krijgen op de sociale veiligheid in het gespecialiseerd onderwijs. | 1,3 |
Subthema Nieuwkomers | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Onderzoek leerlingvolgsysteem nieuwkomers | ex ante | 2025 | Lopend | Het betreft een verkennend onderzoek naar de mogelijkheden van een leerlingvolgsysteem (LVS) voor nieuwkomersleerlingen. | 1,3 |
Evaluatie en monitor Wet tijdelijke nieuwkomersvoorzieningen in het onderwijs | ex durante, ex post | 2026 | Lopend | Deze meerjarige monitor brengt de opbrengsten van de wet TNV in kaart. | 1,3 |
Monitoring en evaluatie onderwijs aan Oekraïense ontheemden | ex durante, ex post | 2026 | Lopend | Dit onderzoek richt zich op een specifieke groep nieuwkomersleerlingen, namelijk Oekraïnse ontheemden. | 1,3 |
Onderzoek onderwijsaanbod asielzoekerskinderen op COA gezinslocaties | ex durante | 2025 | Lopend | Onderzoek naar het onderwijsaanbod voor asielzoekerskinderen op gezinslocaties van het COA. | 1,3 |
Synthese onderzoek en periodieke rapportages | |||||
---|---|---|---|---|---|
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Periodieke rapportage toegankelijkheid | ex post | 2031 | te starten | De periodieke rapportage levert integraal zicht in de doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid op het gebied van het verbeteren van de toegankelijkheid van het vervolgonderwijs. | 4, 6, 7 |
Beleidsdoorlichting Studiefinanciering artikel 11 | ex post | 2027 | te starten | De laatste beleidsdoorlichting op artikel 11 werd in 2020 opgeleverd. | 6, 7, 11 |
Subthema Gelijke kansen op ontwikkelen potentieel | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Monitor toelatingsrecht en Numerus fixus | Ex durante | 2027 | lopend | Monitort en evalueert de invoering en effecten van de Wet Vroegtijdige aanmelddatum en toelatingsrecht tot het mbo. | 4 |
Wetsevaluaties versterken rechtspositie en rechtsbescherming mbo-studenten | Ex durante, Ex post | 2025 | lopend | De wetten worden inhoudelijk in samenhang geëvalueerd. Voor de evaluatie van de Wet versterken positie mbo-studenten betreft het een eindevaluatie en voor de Wet verbetering rechtsbescherming mbo-studenten is het een tussenevaluatie. De evaluatie geeft inzicht in de effecten van de maatregelen, en in hoeverre hebben de maatregelen daadwerkelijk bijgedragen aan het verbeteren van de rechtspositie en aan de rechtsbescherming van de mbo-studenten. | 4 |
Onderzoek naar kansrijke interventies doorstroom vso-mbo | Ex ante | 2026 | lopend | Het onderzoek geeft inzicht in welke (combinatie van) interventies welke groep leerlingen ondersteunt in het succesvol doorstromen van het vso naar het mbo én tijdens de eerste periode in het mbo. Ook willen we inzicht bieden in het gebruik van interventies. Er wordt een overzicht gemaakt van de activiteiten in alle doorstroompuntregio’s op dit gebied Tot slot is het doel om een beeld te hebben van kansrijke interventies die verder onderzocht zouden moeten worden op effectiviteit. | 4 |
Onderzoek naar basisinfrastructuur voor externe hulp en ondersteuning voor mbo-studenten | Ex ante | 2027 | lopend | Het onderzoek geeft inzicht in wat is er bekend over wat werkt als het gaat om aanbod, organisatie en financiering van een basisinfrastructuur voor externe ondersteuning, hulp en zorg voor alle mbo-studenten. Bovendien resulteert het onderzoek in een conceptvoorstel voor de basisinfrastructuur die valt onder de leefdomeinen gezondheid en welzijn. | |
Onderzoek gelijke behandeling | Ex post | 2025 | lopend | Het levert inzicht op in wat de behoeften van mbo-studenten is op verdere deelname aan het studentenleven en in hoeverre dit aansluit bij de huidige beleidsinzet vanuit OCW, mbo-scholen en gemeenten. Daarnaast worden geleerde lessen en best practices in kaart gebracht die door andere regio’s benut kunnen worden. | 4 |
NIBUD studentenonderzoek | Ex durante | tweejaarlijks | lopend | Het levert inzicht in de financiële situatie, het financiële gedrag en de financiële keuzes van studenten mbo, hbo en wo-studenten. | |
Subthema Passend onderwijs | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Monitor passend onderwijs | Ex durante | 2026 | lopend | Tweejaarlijkse onderzoek naar de toegankelijkheid van het onderwijs voor studenten met een chronische ziekte, beperking of ondersteuningsbehoefte en naar de ondersteuning die hen geboden wordt en naar (de effecten op) hun studieresultaten. | 4 |
Subthema Doorstroom en overgangen | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Evaluatie VABOK-regeling | Ex durante | 2026 | te starten | De tussenevaluatie geeft inzicht in hoeverre de regeling tot nu toe heeft bijgedragen aan het verbeteren van de aansluiting binnen de beroepskolom. Specifiek binnen tekortsectoren en voor opleidingen met hoge uitval en switch. | 4 |
Subthema Basisvaardigheden volwassenen | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Landelijk beeld volwasseneneducatie | Ex durante | 2026 | lopend | Het dashboard levert zicht op landelijk niveau in de effecten van de uitvoering van de Wet Educatie en Beroepsonderwijs op de aanpak van laaggeletterdheid. Het geeft een beeld van o.a. het cursusaanbod en deelname aan volwasseneneducatie. | 4 |
Geletterdheid in zicht | Ex duante | 2026 | lopend | Geletterdheid in Zicht is een dashboard voor gemeenten. Het biedt inzicht in het aantal mensen in hun gebied dat moeite heeft met basisvaardigheden (taal, rekenen). Ook levert het achtergrond informatie over de doelgroep. | 4 |
Subthema Aanbod binnen redelijke reisafstand | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Inventarisatie van bekostigingsvarianten | Ex ante | 2025 | lopend | De inventarisatie geeft een overzicht van verschillende bekostigingsvarianten waarbij de voor de kansrijke varianten een verdiepende verkenning is gedaan naar de voor- en nadelen. Het geeft inzicht in o.a. financiele consequenties, gedragsconsequenties en uitvoeringsconsequenties per kansrijke variant. | 4 |
Subthema Overig | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Deelrapportage prioriteit 1 werkagenda mbo | Ex duranteex post | 2027 | lopend | In de werkagenda mbo zijn verschillende doelen afgesproken om de kansengelijkheid te verbeteren. Deze monitor volgt de voortgang op de doelstellingen. De startmeting wordt in 2024 opgeleverd en vanaf 2025 volgt jaarlijks een voortgangsrapportage. | 4 |
Studentenmonitor | ex durante | Jaarlijks | doorlopend | De Studentenmonitor brengt de stand van zaken in het hoger onderwijs vanuit het perspectief van studenten in beeld. De data worden in het Trendrapport HO opgenomen. | 6, 7 en 11 |
Monitor mentale gezondheid en middelengebruik studenten hoger onderwijs | ex durante | Jaarlijks | doorlopend | Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in hoe het staat met de mentale gezondheid van studenten in het hbo en het wo. | 6 en 7 |
Onderzoek naar selectieprocedures en selectie-instrumenten (IvhO) | ex post | 2026 | (door)lopend | De inspectie is voornemens om in 2026 onderzoek te doen naar de inzet van het instrument loting. Naar de inzet van selectie-instrumenten heeft de inspectie onlangs onderzoek gedaan. Selectie in het hoger onderwijs: criteria, instrumenten en de borging van kansengelijkheid, Inspectie van het Onderwijs (2023) | 6 en 7 |
Herijking studentenreisproduct | ex durante | 2026 | te starten | Het studentenreisproduct wordt geevalueerd voor herijking. | 6, 7, 11 |
Evaluatie Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS) | ex post | 2026 | te starten | De Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS) wordt periodiek geevalueerd. | 6, 7, 11 |
Tussenevaluatie landelijk subsidiekader studentenwelzijn | ex durante | 2026 | te starten | Het susidiekader loopt tot en met 2030, naast een tussentijdse evaluatie zal hierop volgend ook een eindevaluatie worden uitgevoerd. | 6 en 7 |
Eindevaluatie Landelijk subsidiekader studentenwelzijn 2023-2030 | ex post | 2031 | te starten | Het susidiekader loopt tot en met 2030, hierop volgend zal een eindevaluatie worden uitgevoerd. | 6 en 7 |
Evaluatie naar virtuele internationale samenwerkingspro-jecten (VIS) en hun leeruitkomsten voor studenten | ex post | 2027 | te starten | Evaluerend onderzoek naar VIS-projecten, bestaande uit twee deelonderzoeken. Deelonderzoek 1 ziet op de ontwerp- en ontwikkelfase van VIS-projecten, deelonderzoek 2 ziet op de deelname van studenten en de door hen behaalde leeruitkomsten. | 6 en 7 |
Monitoring van de pilots slimmer collegejaar | ex durante | 2023-2027 | lopend | De pilots zijn onderdeel van een verkenning naar de mogelijkheden voor een slimmer collegejaar. Deze pilots worden gemonitord en geevalueerd. Vijftien onderwijsinstellingen gaan vier jaar lang proberen meer rust en ruimte te creeeren in het lesprogramma. | 6 en 7 |
Evaluatie subsidie Landelijk Centrum Studiekeuze (LCSK) | ex duranteex post | 2030 | te starten | in 2024 is het LCSK geevalueerd, dus de volgende evaluatie van deze subsidie zal over 5 jaar opnieuw worden uitgevoerd. | 6 en 7 |
Wetsartikel WHW Recht op studiekeuzecheck | ex post | 2026 | te starten | Het evalueren van wetsartikel WHW artikel 7.31b. Dit wetsartikel (recht op een studiekeuzecheck) is ingevoerd met de wet kwaliteit in verscheidenheid in 2013. In 2017 heeft er voor het laatste een evaluatie naar de studiekeuzecheck plaatsgevonden. De evaluatie moet meer inzicht geven in de effectiviteit van de studiekeuzecheck. | 6 en 7 |
Evaluatie Regionale Ambitieplannen (RAP) gezamenlijk met evaluatie VABOK | ex post | 2026 | te starten | Evaluatie | 6 en 7 |
CPB Economische effecten internationale studenten | ex post | 2025-2026 | lopend | Update van eerdere studies in 2012 en 2019 naar de economische effecten van internationale studenten. | 6 en 7 |
CPB Onderzoek naar niet-gebruik aanvullende beurs en basisbeurs | ex post | 2026 | te starten | Onderzoek naar het gebruik en met name het niet-gebruik van de aanvullende beurs en basisbeurs. | 6, 7 en 11 |
Studentenonderzoek - financiele situatie studenten | ex durante | 2026 | te starten | Onderzoek naar de financiele situatie, het financiele gedrag en de financiele keuzes van studenten. Dit onderzoek is terugkerend, het laatste rapport werd in 2024 opgeleverd. | 6, 7, 11 |
Synthese onderzoek en periodieke rapportages | |||||
---|---|---|---|---|---|
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Periodieke rapportage voldoende en goed (onderwijs)personeel | Ex post | 2027 | te starten | De periodieke rapportage levert integraal inzicht in de doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid binnen het thema voldoende en goed (onderwijs)personeel | 1, 3, 4, 9 |
Subthema Duurzame arbeidsmarkt | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Landelijke tekortmetingen po en vo | ex durante | 2026 | lopend | Deze onderzoeken geven inzicht in de actuele tekorten en verborgen tekorten aan leraren en schoolleiders in het po en vo | 9 |
Onderzoek personeelstekorten mbo | Ex durante | 2025 | lopend | Deze landelijke meting geeft inzicht in het tekort aan docenten en instructeurs. | 4 |
Loopbaanmonitor | ex durante | 2026 | lopend | Het doel van de Loopbaanmonitor Onderwijs is om inzicht te krijgen in de arbeidsmarktsituatie van pas afgestudeerde leraren en het beroepsrendement van de lerarenopleidingen | 9 |
Integrale personeelstelling onderwijs (IPTO) | ex durante | 2029 | lopend | Het doel van dit onderzoek is om gegevens te verzamelen over het lesgevend personeel in het voortgezet onderwijs. Het geeft onder andere inzicht in de gegeven vakken en de bevoegdheid van de docenten om deze vakken te doceren. | 9 |
Evaluatie onderwijsregio's | ex durante | 2026 | lopend | Meerjarige evaluatie van de effectiviteit en doelmatigheid van de onderwijsregio's. | 9 |
Evaluatie lerende aanpak onderwijsregio's | ex durante | 2026 | lopend | De monitor biedt inzicht op de regiovorming, de aanpak en de (randvoorwaarden van) behaalde resultaten van de onderwijsregio’s. Onderdeel daarvan is het identificeren van succesvolle en minder succesvolle interventies met als doel het stimuleren van het leren in en tussen de regio's. | 9 |
Subthema Strategisch personeelsbeleid | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Onderzoek naar administratieve lasten vo | Ex ante | 2025 | afgerond | Aan de Kamer is toegezegd om naast het onderzoek van de Algemene Rekenkamer naar administratieve lasten van leraren in het primair onderwijs - een onderzoek naar de administratieve lasten van leraren in het voortgezet (vo) en gespecialiseerd onderwijs (go) te doen. | 9 |
Onderzoek naar administratieve lasten mbo | Ex ante | 2025 | afgerond | Tijdens de Begrotingsbehandeling OCW op 18-1-2024 heeft MOCW de Tweede Kamer toegezegd om te onderzoeken welke aanpassingen op landelijk niveau kunnen worden gedaan om administratieve lasten in het mbo te verminderen. | 4 |
TALIS 2024( Teaching and Learning International Survey) | ex durante | 2025, 2026 | lopend | TALIS is het internationale onderzoek van de OESO dat wereldwijd informatie verzamelt over de leer- en werkomgeving van leraren en schoolleiders. In 2025 wordt het onderzoek naar werkbeleving van leraren uitgebracht, in 2026 een verdiepend rapport over schoolleiders. | 9 |
monitoring werkdrukmiddelen vo | ex durante | 2027 | lopend | Meerjarige monitor van de inzet en effecten van de werkdrukmiddelen in het vo. | 9 |
Monitoring pilot meerurenmaatwerk | ex durante | 2029 | te starten | Het doel van het onderzoek is het monitoren en evalueren van de pilot meerurenmaatwerk (start najaar 2025) | 9 |
Evaluatie pilot onderwijstijd vo | ex durante | 2026 | lopend | Onderzoek naar de effecten van anders inrichten van de onderwijstijd in het vo op onder meer de leskwaliteit, de werkdruk van leraren en de aantrekkelijkheid van het lerarenberoep. Ook wordt inzicht vergaard over de verschillende aanpakken die scholen gebruiken om lesuren te verminderen en de vrijgekomen tijd in te vullen. | 9 |
Subthema Opleiden en professionaliseren | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Onderzoek professionalisering leraren | ex durante | 2026 | te starten | Onderzocht wordt hoe in de praktijk van vo en po de beschikbare middelen en tijd aan professionalisering worden ingezet. Naast de inzet op activiteiten wordt geïnventariseerd hoe tevreden personeel daarover is. Ook gaat het onderzoek in op de rol van bestuur, schoolleider en leraar bij de invulling van leertrajecten. | 9 |
Monitor digitale vaardigheden docent | ex durante | 2027 | lopend | Betreft onderzoek naar de digitale competenties van mbo-docenten. Dit is onderdeel van het Programma Digitaal Bekwaam, uitgevoerd door de MBO Raad en MBO digitaal. De monitor «leren en lesgeven met ICT» is in 2022 afgenomen. De monitor geeft inzicht in de stand van zaken bij individuele instellingen en wat door de instellingen gebruikt kan worden om gericht professionaliseringsactiviteiten te organiseren. | 4 |
Subthema Hoger onderwijs | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Eindevaluatie Experiment bijzondere nadere vooropleidingseisen opleiding tot leraar basisonderwijs | ex post | 2026 | Lopend | Evaluatie van het experiment bijzondere nadere vooropleidingseisen voor de opleiding tot leraar basisonderwijs. Het experiment duurt tot september 2027. | 6, 7 |
Uitwerking Nationale Aanpak Professionalisering Leraren | ex anteex duranteex post | 2024-2034 | lopend | Uitwerking van het Nationaal Groeifondsproject, inclusief nulmeting, tussentijdse evaluatie en een eindevaluatie. | 6, 7 |
Onderzoek bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen | ex durante | 2025 | lopend | Het bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen is door OCW met de VH en UNL in oktober 2020 gesloten met een looptijd tot en met 2023-24. De lerarenopleidingen zijn aan de slag gegaan met alle ambities uit het bestuursakkoord en de eerste concrete resultaten zijn geboekt. Dit meerjarig onderzoek heeft een tussenmeting in 2022, oplevering tussenrapportage december 2022 en oplevering eindevaluatie begin 2024. | 6, 7 |
Bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen | Ex-post evaluatie | 2025 | te starten | idem | 6, 7 |
Nationaal Actieplan Professionalisering Leraren - Groeifonds | ex duranteex post | 2025-2032 | te starten | Met het Groeifonds project NAPL worden leraren, nadat ze hun startkwalificatie hebben gehaald, geholpen in hun professionele ontwikkeling. Dit leidt tot beter onderwijs en maakt het beroep van leraar aantrekkelijker, waardoor een vermindering van het lerarentekort. Voor het NAPL zal een tussentijdse en een eindevaluatie worden gedaan. | 6, 7 |
Synthese onderzoek en periodieke rapportages | |||||
---|---|---|---|---|---|
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Periodieke rapportage thema onderzoek en wetenschap | ex-post | 2027 | te starten | Deze rapportage biedt inzicht in de doeltreffendheid en doelmatigheid van het gevoerde onderzoek en wetenschapsbeleid. Het thema heeft grotendeels betrekking op artikel 16 van de begroting. De bekostiging van het onderzoek aan universiteiten en hogescholen valt echter onder artikelen 6 en 7. Dat geldt ook voor sectorplannen en praktijkgericht onderzoek. Het wordt ingevuld en uitgevoerd volgens de richtlijnen voor periodieke rapportage van het Ministerie van Financiën. De monitor- en evaluatieonderzoeken uitgevoerd door OCW en andere partijen zoals NWO zijn belangrijke bouwstenen voor deze periodieke rapportage. Daarnaast worden de indicatoren zoals genoemd in het Bestuursakkoord 2022 Hoger onderwijs en wetenschap hiervoor gebruikt. | 16 |
Synthese-onderzoek van het Fonds voor Onderzoek en Wetenschap (inclusief evaluatie overige subsidies Fonds) | ex-durante | 2027 | te starten | Het kabinet (sinds Rutte IV) investeert om het fundament van het stelsel van hoger onderwijs en onderzoek te versterken, rust en ruimte te bieden aan divers talent en om de maatschappelijke impact van onderzoek te vergroten. Dit betreft een investering bovenop het al bestaande beleid en de wettelijke waarborgen die zorgen voor een kwalitatief goed onderwijs- en onderzoekstelsel. De «extra» investering van hoger onderwijs en onderzoek wordt grotendeels gefinancierd uit het Fonds voor Onderzoek en Wetenschap. Door de bezuinigingen van het huidige kabinet is de extra investering kleiner geworden. Er is voorzien in twee synthese-onderzoeken, gebaseerd op evaluaties van de ingezette instrumenten. Deze evaluaties worden deels uitgevoerd door OCW en deels door andere partijen zoals NWO. De eerste synthesestudie van het Fonds onderzoekt of is ingezet op de juiste beleidsinstrumenten en/of de doelen hiermee worden bereikt. Ook geeft de studie aanknopingspunten om bij te sturen. De tweede synthesestudie geeft een stevigere onderbouwing van de bijdrage die het gevoerde beleid levert aan de hoofddoelen. Daarbij wordt ook gekeken naar de effecten van de bezuinigingen en de structurele (lange termijn) effecten. | 16 |
Subthema Europa en internationaal | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Evaluaties subsidie Matching Horizon Europe | ex-durante | 2026 | te starten | Wanneer kennisinstellingen deelnemen aan een Horizon Europe-project dan maken zij vaak meer kosten dan zij vergoed krijgen. Deze kosten worden matchingkosten genoemd. Via de subsidieregeling Matching Horizon Europe kunnen kennisinstellingen een compensatie ontvangen voor deze kosten. Doel van de subsidie is om deelname aan Horizon Europe-projecten te bevorderen en financiële drempels voor deelname te verlagen. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de subsidieregeling. | 16 |
Subthema Infrastructuur | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Evaluatie voorbereidingsfase NGF-project Einstein telescoop | ex-post | 2028 | te starten | In 2022 heeft het Nationaal Groeifonds € 42 miljoen onvoorwaardelijke toegekend voor haalbaarheidsonderzoek en gerelateerde R&D-activiteiten. Deze activiteiten hebben tot doel om samen met België en Duitsland een gedegen locatievoorstel te maken voor de komst van de Einstein Telescoop. Deze activiteiten worden in 2028 geëvalueerd. | 16 |
Subthema Onderzoek en maatschappij | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Evaluatie valorisatiestrategie van Big Chemistry | ex-durante | 2025 | lopend | Met het programma Big chemistry wordt een gerobotiseerd laboratorium ontwikkeld waarin AI wordt ingezet om chemische recepturen te ontwikkelen. De doelen zijn versnelling van het chemische onderzoek, verduurzaming en innovatie in de chemische industrie. In deze tussentijdse evaluatie kijken we naar de valorisatiestrategie en -organisatie van dit NGF-project. Daarnaast kijken we ook naar het Robotlab. Het doel van deze evaluatie is om de voortgang en de impact van het project te monitoren en zowel de strategie als de effectiviteit (voor zover mogelijk gezien het vroege stadium van het project) van de valorisatie-inspanningen te beoordelen. | 16 |
Evaluatie sectorplannen II (2022-2028) | ex durante en ex post | 2026 en 2029 | te starten | Sectorplannen hebben twee hoofddoelen, namelijk het creëren van rust en ruimte in het wetenschappelijk onderwijs en onderzoek, en het stimuleren van landelijke samenwerking en gezamenlijke scherpe keuzes, waarbij duidelijk wordt welke instelling zich op welke kennis en vakgebieden focust. Gedurende de looptijd vindt er doorlopende monitoring plaats door de sectorplancommissies. Deze commissies leveren tweemaal een evaluatie op: tussentijdse evaluatie in 2026 en eindevaluatie in 2029. Bij het monitoren en evalueren is er aandacht voor effecten met betrekking tot profilering, samenwerking en het terugdringen van tijdelijke contracten ten behoeve van meer rust en ruimte. De monitoring en evaluatie wordt nader ingevuld door de domeinspecifieke sectorplancommmissies. Sectorplannen I en II kennen een eigen ritme, inhoudelijke invulling over de sectoren en nuance verschillen in de doelen, waardoor het geen gezamenlijke evaluatie kan zijn. De evaluaties worden wel door dezelfde commissies uitgevoerd. | 16 |
Evaluatie subsidie Biomedical Primate Research Centre | ex-durante | 2026 | lopend | Het Biomedical Primate Research Centre (BPRC) is een onderzoekscentrum dat zich richt op biomedisch onderzoek naar ernstige ziektes. Bij dit onderzoek wordt gebruik gemaakt van non-human primaten vanwege hun genetische overeenkomsten met mensen, maar woordt ook ingezet op de ontwikkeling van proefdiervrije onderzoeksmethoden om het gebruik van dieren te verminderen. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid, doelmatigheid van BPRC, en de specifieke bijdrage van de subsidie van OCW hierin. | 16 |
Evaluatie subsidie NEMO science museum | ex-durante | 2026 | lopend | Het NEMO science museum ontvangt een structurele subsidie van OCW. NEMO heeft als missie om op een interactieve en laagdrempelige manier wetenschap en technologie dichter bij het publiek te brengen. Dat gebeurt in het museum, op school, bij landelijke evenementen en online. De subsidie helpt hen hierbij. De evaluatie gaat in op de relevantie, doeltreffendheid, doelmatigheid en governance van NEMO. Specifiek gaat het om de bijdrage van de subsidie van OCW hierin. De evaluatie beslaat de periode vanaf 2012 (de laatste evaluatie van NEMO). De nadruk ligt op de afgelopen vijf jaar(2019-2024). | 16 |
Evaluatie subsidie Stichting Animal Advocacy and Protection | ex-durante | 2026 | te starten | Stichting AAP (Animal Advocacy and Protection) is een Europese dierenwelzijnsorganisatie die zich inzet voor exotische zoogdieren. Stichting AAP ontvangt subsidie voor de huisvesting en verzorging van 28 chimpansees welke proefdier zijn geweest in het Biomedical Primate Research Centre (BPRC). De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de door OCW verstrekte subsidie. | 16 |
Evaluatie subsidie Toekomstbeeld der Techniek | ex-durante | 2027 | te starten | Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT) werkt aan lange termijn toekomstverkenningen en onderzoekt welke mogelijke invloed technologie heeft op uiteenlopende maatschappelijke thema's. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de door OCW verstrekte subsidie. | 16 |
Evaluatie subsidie vereniging van wetenschapsmusea en science centers | ex-durante | 2028 | te starten | De VSC is de vereniging van wetenschapsmusea en science centers. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de door OCW verstrekte subsidie. | 16 |
Evaluatie subsidie Netherlands Academy of Engineering | ex-durante | 2028 | te starten | De Netherlands Academy of Engineering (NAE) verenigt top-experts uit technologische wetenschappen, toegepast onderzoek en innovatie, afkomstig uit zowel kennisinstellingen als het bedrijfsleven. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de door OCW verstrekte subsidie. | 16 |
Evaluatie subsidie Delta Climate Center | ex-durante | 2029 | te starten | Het Delta Climate Center (DCC) draagt middels onderzoek, onderwijsontwikkeling en kennistoepassing bij aan duurzame, klimaatbestendige en welvarende delta's. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de door OCW verstrekte subsidie. | 16 |
Evaluatie subsidie Nationaal Expertisecentrum Wetenschap & Samenleving | ex-durante | 2029 | te starten | Het Nationaal Expertisecentrum Wetenschap & Samenleving (NEWS) bevordert de verbinding tussen wetenschap en samenleving door middel van betere wetenschapscommunicatie. NEWS is in 2024 opgericht en verbindt het brede veld van wetenschapscommunicatie: praktijk, onderzoek en beleid rond wetenschapscommunicatie. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de door OCW verstrekte subsidie. | 16 |
Evaluatie subsidie Naturalis | ex-durante | 2029 | te starten | Naturalis is het nationaal onderzoeksinstituut op het gebied van biodiversiteit. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de door OCW verstrekte subsidie. | 16 |
Subthema Kennisveiligheid | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Evaluatie Loket kennisveiligheid | ex-durante | 2025 | lopend | In 2022 is het Loket Kennisveiligheid gestart waar kennisinstellingen laagdrempelig terecht kunnen met hun aan kennisveiligheid gerelateerde vragen. Het Loket Kennisveiligheid biedt (medewerkers van) kennisinstellingen informatie en advies en faciliteert een learning community voor medewerkers van kennisinstellingen. Het Loket Kennisveiligheid wordt in opdracht van het ministerie van OCW uitgevoerd door RVO. In 2025 wordt het Loket Kennisveiligheid geëvalueerd. | 16 |
Impactassessment screening kennisveiligheid (regeldruk) | ex-ante | 2025 | lopend | Aan de Tweede Kamer is een onderzoek toegezegd dat in beeld brengt wat de praktische impact van de wet SKV is, op de Nederlandse kennisinstellingen en op welke manier de kennisinstellingen ondersteund kunnen worden bij de implementatie van de screeningswet. Dit onderzoek brengt de regeldruk op kennisinstellingen in kaart (Kamerstuk 31288 nr. 948, vergaderjaar 2021-2022). | 16 |
Implementatietoets screening kennisveiligheid (praktische impact) | ex-ante | 2026 | te starten | Aan de Tweede Kamer is een onderzoek toegezegd dat in beeld brengt wat de praktische impact van de wet SKV is, op de Nederlandse kennisinstellingen en op welke manier de kennisinstellingen ondersteund kunnen worden bij de implementatie van de screeningswet. Dit onderzoek volgt het impact assessment op, waarbij de regeldruk voor kennisinstellingen nav het wetsvoorstel SKV in kaart is gebracht. (Kamerstuk 31288 nr. 948, vergaderjaar 2021-2022). | 16 |
Monitor kennisveiligheid (sectorbeelden) | ex-durante | 2026 | lopend | In het Bestuursakkoord hoger onderwijs en wetenschap van juli 2022 is met de universiteiten en hogescholen afgesproken dat zij de Nationale Leidraad Kennisveiligheid implementeren. De voortgang hierop wordt gemonitord aan de hand van een externe audit kennisveiligheid. In 2023 en 2024 is een nulmeting uitgevoerd (er zijn afzonderlijke rapportages opgesteld voor de drie sectoren universiteiten, hogescholen en NWO en KNAW instituten). In 2025 wordt de meting herhaald waarna de resultaten uiterlijk in 2026 worden opgeleverd. | 16 |
Subthema Onderzoek en talent | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Evaluatie programma Erkennen en waarderen | ex-post | 2026 | te starten | Met het landelijke subsidieprogramma Erkennen en waarderen 2022-2026 stimuleert het kabinet de ontwikkeling van wetenschappelijk talent. Door oog te hebben voor de volle breedte van het academisch werk kunnen talenten op waarde worden geschat en is er ruimte om ook de prestaties op domeinen zoals onderwijs, patiëntenzorg, publieke betrokkenheid, ondernemerschap en academisch leiderschap te belonen. Tegen het einde van de looptijd van het subsidieprogramma wordt uitvoering gegeven aan de motie van de Tweede Kamer die verzoekt om een onafhankelijke evaluatie van het programma. | 16 |
Evaluatie actieplan diversiteit en inclusie | ex-durante | 2026 | te starten | Evaluatie actieplan diversiteit en inclusie Het hoofddoel van dit actieplan is een meer diverse en inclusieve hoger onderwijs- en onderzoeksector. De adviescommissie is ingesteld tot eind 2026. Het actieplan loopt tot eind 2025. De partners die het plan dragen hebben uitgesproken het plan ook na 2025 te willen voortzetten. De evaluatie geeft onder andere informatie relevant voor een doorstart van het plan (en eventueel de adviescommissie). In 2023 is reeds een midterm-evaluatie uitgevoerd. | 16 |
Evaluatie van het verruimde promotierecht | ex durante | 2027 | te starten | Met de uitbreiding van het promotierecht in 2017 hebben universitair (hoofd)docenten de mogelijkheid om op te treden als promotor. Voor deze wetswijziging was dit recht voorbehouden aan de hoogleraar. In 2022 is deze uitbreiding van het promotierecht geëvalueerd. De aanbeveling om de doorwerking van deze verruiming op het wetenschapssysteem en de internationale positionering na vijf jaar te evalueren, wordt opgevolgd in 2027. | 16 |
Onderzoek zelfcensuur en beperking van diversiteit in perspectieven | overig onderzoek | 2027 | te starten | Onderzoek naar prevalentie, vormen, factoren, gevolgen en maatregelen van zelfcensuur door onderzoekers, docenten en studenten bij universiteiten en hogescholen. | 16 |
Eindevaluaties starters- en stimuleringsbeurzen | ex-post | 2027 | te starten | De starters- en stimuleringsbeurzen vormen een persoonlijk werkkapitaal voor onderzoekers en geven meer ruimte voor het doen van ongebonden onderzoek. De beurzen beogen daarnaast bij te dragen aan een vermindering van de werken aanvraagdruk. Gezien de bezuinigingen op de starters- en stimuleringsbeurzen is de evaluatie beperkt tot een eindevaluatie in 2027. In de evaluatie(s) wordt o.a. onderzocht hoe de beurzen zijn besteed (inclusief de indirecte kosten) en in hoeverre de doelen van de starters- en stimuleringsbeurzen zijn gerealiseerd. Ook wordt in de evaluatie de samenhang bezien met andere instrumenten, zoals de sectorplannen, en relevante beleidsontwikkelingen. | 6, 7 en 16 |
Evaluatie subsidie Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren | ex-durante | 2028 | te starten | Het doel van het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren (LNVH) is het bevorderen en in stand houden van een gelijke vertegenwoordiging van vrouwen in de academische wereld, het werken aan de verbetering van de positie van vrouwen van alle achtergronden en het aandringen op een inclusieve en veilige academische gemeenschap. De evaluatie gaat in op de doeltreffendheid en doelmatigheid van de door OCW verstrekte subsidie. | 16 |
Subthema Sociale veiligheid | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Onderzoek naar de kwaliteit van klacht- en meldvoorzieningen sociale veiligheid. | overig onderzoek | 2025 | lopend | Om tot een verbetering van de klacht- en meldvoorzieningen in het hoger onderwijs te komen wordt hier onderzoek naar gedaan. Het onderzoek geeft een beeld van de kwaliteit van klachtenprocedures, de informatie erover en de tevredenheid over de procedures. Het gaat daarbij om voorzieningen voor studenten en medewerkers. Het onderzoek is eind april 2024 van start gegaan en de oplevering staat gepland voor eind 2024. | 16 |
Evaluatie landeliijk programma Sociale Veiligheid | ex post | 2028 | te starten | Middels het landelijk programma sociale veiligheid worden universiteiten, hogescholen en studentenverenigingen gestimuleerd om samen te werken aan het vergroten van sociale veiligheid in de sector. De Regiegroep Sociale Veiligheid heeft de opdracht om dit programma in te vullen voor de periode 2024 tot en met 2027. Na afloop van de looptijd van de Regiegroep vindt een eindevaluatie plaats. | 16 |
Subthema Instituten in het stelsel van onderzoek en wetenschap | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Evaluatie Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek | ex durante evaluatie | 2025 | te starten | De Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) wordt als zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) volgens de Kaderwet ZBO iedere vijf jaar op doelmatigheid en doeltreffendheid geëvalueerd. De laatste evaluatie van de NWO vond plaats in 2020. | 16 |
Evaluatie Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen | ex durante evaluatie | 2026 | te starten | De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) wordt volgens het instellingsbesluit iedere vijf jaar op doelmatigheid en doeltreffendheid geëvalueerd. De laatste evaluatie van de KNAW vond plaats in 2020. | 16 |
Evaluatie van de Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie | ex durante evaluatie | 2028 | te starten | De Adviesraad voor wetenschap, technologie en innovatie (AWTI) stelt volgens de Kaderwet adviescolleges tenminste elk vierde jaar een evaluatieverslag op, waarin hij aandacht besteed aan zijn taakvervulling. De laatste evaluatie van de AWTI vond plaats in 2023. | n.v.t |
Evaluatie Rathenau Instituut | ex durante evaluatie | 2028 | te starten | Het Rathenau Instituut wordt volgens het instellingsbesluit elke vijf jaar beoordeeld op in ieder geval haar effectiviteit en doelmatigheid. De laatste evaluatie van het Rathenau Instituut vond plaats in 2023. | 16 |
Synthese onderzoek en periodieke rapportages | |||||
---|---|---|---|---|---|
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Aansluiting op de arbeidsmarkt | Ex post | 2028 | te starten | De periodieke rapportage aansluiting op de arbeidsmarkt levert integraal zicht in de doeltreffendheid en doelmatigheid van het beleid binnen het thema arbeidsmarkt. | 4, 6, 7 |
Subthema Aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Evaluatie Regionaal Investeringsfonds mbo | Ex durante | 2026 | lopend | De evaluatie dient om zowel inzicht te verkrijgen in de activiteiten die de publiek-private samenwerkingsverbanden oppakken om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren en innovatie te stimuleren. De evaluatie is gericht op het in beeld brengen van de effectiviteit van de subsidieregeling. | 4 |
Monitor actieplan groene en digitale banen | Ex durante, ex post | 2030 | lopend | De monitor maakt trends en ontwikkelingen inzichtelijk die een bijdrage leveren aan het terugdringen van tekorten in kraptesectoren. | 4 |
Onderzoek project onderwijs arbeidsmarkt | Ex ante | jaarlijks | lopend | Inzichten over de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt in de vorm van een basisvoorziening prognoses. Deze inzichten worden gebruikt voor o.a. studievoorlichting, arbeidsmarktbemiddeling en de beantwoording van vragen rond macrodoelmatigheid van het opleidingsaanbod. | 4 |
Schoolverlatersonderzoek CBS | Ex durante | jaarlijks | lopend | Onderzoek levert informatie over het macrodoelmatigheidsbeleid (per instelling) en over de aansluiting van mbo-opleidingen op de arbeidsmarkt. | 4 |
Subthema Flexibilisering en leven lang ontwikkelen (LLO) | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Monitor leven lang ontwikkelen (LLO) | Ex durante | 2026 | lopend | Deze overkoepelende, integrale monitor is bedoeld om de doeltreffendheid van het beleid op Leven lang ontwikkelen (LLO) te monitoren en te evalueren. Een van doelen is meer zicht te krijgen op de werkende mechanismen in de interactie tussen eigen regie en leercultuur op zowel micro als macroniveau. Tot aan de eindrapportage in 2026 worden verschillende tussenrapportages opgeleverd, met hierin het theoretisch kader en de werkende mechanismen achter het leren en ontwikkelen. | 4 |
Verkenning infrastructuur persoonlijke leerrekening | Ex ante | 2025 | lopend | Deze ambtelijke verkenning heeft tot doel inzicht te verkrijgen in de benodigde infrastructuur om eventueel een individuele leerrekening te implementeren. Daarmee kunnen individuen ondersteund worden in de kosten van (bij-, om- en op-) scholing. Het doel is de participatie en duurzame inzetbaarheid van individuen te bevorderen en te voorzien in de behoeften van de arbeidsmarkt door de deelname aan LLO te bevorderen via deze vorm van vraagfinanciering, Dit ligt in het verlengde van de internationale ontwikkelingen op het gebied van Individual Learning Accounts (ILA) en is een vervolg op een eerdere ambtelijke verkenning naar indivduele leerrekening. Die verkenning was uitgevoerd n.a.v. de motie Van der Lee c.s., die was ingediend nadat bekend is gemaakt dat het STAP-budget met ingang van 1 januari 2024 werd stopgezet. | 4 |
Impactmonitor groeifondsproject LLO Collectief | Ex durante | 2025 | afgerond | Doel van dit onderzoek is bepalen welk effect het onderwijsaanbod in het kader van leven lang ontwikkelen (LLO) heeft op laaggeletterden en laagopgeleiden. | 4 |
Subthema Stages | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Onderzoek stagebegeleiding en maatregelen stagediscriminatie onder onderwijspersoneel, leerbedrijven en studenten | Ex durante | 2026 | lopend | Met dit onderzoek krijgen we verdiepend inzicht in hoeverre en hoe stagebegeleiders op mbo-scholen en praktijkopleiders van leerbedrijven werken aan het tegenaan van stagediscriminatie en het zorgen voor gelijke kansen. | 4 |
Onderzoek effectiviteit stagematching | Ex durante | 2026 | lopend | Inzicht in de voortgang en effectiviteit van stagematching als maatregel om stagediscriminatie te voorkomen. | 4 |
Monitoring Stagepact | Ex durante, ex post | 2027 | lopend | In het stagepact zijn doelen afgesproken om stages voor studenten te verbeteren. Deze monitor volgt de voortgang op de doelstellingen. De startmeting wordt in 2024 opgeleverd en vanaf 2025 volgt jaarlijks een voortgangsrapportage. | 4 |
Monitor stagevergoedingen | Ex durante | jaarlijks | lopend | De monitor biedt inzicht in loon en arbeidsduur van banen en stages van mbo-studenten. | |
Subthema overig | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Verbeteren aansluiting en verminderen krapte op de arbeidsmarkt in sectoren voor maatschappelijke opgaven | Ex durante, ex post | 2027 | lopend | In de werkagenda mbo zijn verschillende doelen afgesproken om de aansluiting tussen onderwijs en de arbeidsmarkt te verbeteren. Deze monitor volgt de voortgang op de doelstellingen. De startmeting wordt in 2024 opgeleverd en vanaf 2025 volgt jaarlijks een voortgangsrapportage. | 4 |
Synthese onderzoek en periodieke rapportages | |||||
---|---|---|---|---|---|
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Synthesestudie Erfgoed | Synthesestudie | 2028 | te starten | Meerjarig syntheseonderzoek naar het sub-thema Erfgoed | 14 |
Subthema Musea | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Update rekenmodel gratis musea | Ex ante (verkenning) | 2025 | lopend | Betreft een update van eerder onderzoek waarin de effecten en kosten van een aantal vormen van gratis museumbezoek worden doorberekend. | 14 |
Subthema Monumenten | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Evaluatie Monumentenwet BES-eilandend | Ex post (evaluatie) | 2025 | lopend | Evaluatie naar de werking van de Monumentenwet op de BES eilanden (Bonaire, St. Eustatius en Saba) in de periode 2010-2024 | 14 |
Subthema Archeologie | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Onderzoek versterking sectorvertegenwoordiging archeologie | Ex ante (verkenning) | 2025 | afgerond | Onderzoek naar de mogelijkheden om de sectorvertegenwoordiging binnen het archeologisch werkveld te versterken | 14 |
Subthema Leefomgeving | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Inventarisatie ondersteuningsbehoefte gemeenten provincies erfgoed in ruimtelijke opgaven | Ex ante (verkenning) | 2025 | lopend | Doel van de opdracht is om inzicht te verkrijgen in de behoefte waar het ondersteuningsteam Erfgoed en Leefomgeving aan moet voldoen | 14 |
Beleidsevaluatie Erfgoeddeal | Ex post (evaluatie) | 2025 | lopend | Eindevaluatie van de Erfgoed Deal die in 2019 van start is gegaan | 14 |
Evaluatie gebiedsbiografieën NOVEX-gebieden | Ex post (evaluatie) | 2025 | lopend | Onderzoek naar de realisatie en werking van gebiedsbiografieën in NOVEX-gebieden, met als doel om input te leveren op het vervolg van de uitvoeringsagenda van de NOVEX. | 14 |
Subthema Immaterieel erfgoed/Erfgoedparticipatie | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Monitor Erfgoedparticipatie (naar model MAK, ism RCE relatie FARO) | Ex durante (monitor) | 2025 | lopend | Monitor naar het model MAK, in samenwerking met de RCE | 14 |
Uitwerking Strategische Evaluatieagenda Cultuur | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Periodieke rapportage Versterking van de culturele en creatieve sector | Periodieke Rapportage | 2032 | te starten | Periodieke Rapportage | 14 |
Subthema Algemeen/overkoepelend cultuur | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Synthesestudie Cultuur | Synthesestudie | 2029 | te starten | Meerjarig syntheseonderzoek naar het sub-thema cultuur | 14 |
Cultuurmonitor | Ex durante (monitor) | 2025 | lopend | de Boekmanstichting ontsluit de beschikbare informatie over de culturele sector | 14 |
Vrijetijdsomnibus (VTO) | Ex durante (monitor) | 2025 | lopend | Betreft onderzoek naar kernthema’s cultuurparticipatie en sportbeoefening, waarbij de interesse in, bezoek aan en beoefening van sport en cultuur centraal staat. | 14 |
Onderzoek spreiding van cultuuruitgaven | Ex post (evaluatie) | 2025 | te starten | Inzicht bieden in de huidige spreiding van overheidsinvesteringen (Rijk, provincies, gemeenten) en culturele infrastructuur, inclusief regionale verschillen en eventueel een beeld van waar het aanbod niet lijkt aan te sluiten op geografische en demografische kenmerken. En de huidige financiële en bestuurlijke kaders die relevant zijn voor de spreiding van cultuuruitingen. | 14 |
Onderzoek financieringsmix culturele organisaties | Ex post (evaluatie/verkennend) | 2025 | lopend | Een inventarisatie van de voor- en nadelen van de huidige inrichting van (revolverende) leenfaciliteiten en een inventarisatie van eventuele alternatieven manieren waarop deze revolverend in stand gehouden kunnen worden. | 14 |
Subthema Basisinfrastructuur Cultuur (BIS) | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Pilots maatschappelijke impact BIS-instellingen 2025-2028 | Ex post (evaluatie/verkennend) | 2025 | lopend | Pilots om te toetsen welke methodes het best bruikbaar zijn voor in kaart brengen van de impact van organisaties in de bis. | 14 |
Subthema Cultuurparticipatie | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Monitor Erfgoedparticipatie | Ex durante (monitor) | 2025 | lopend | Monitor naar het model MAK, in samenwerking met de RCE | 14 |
Monitor Kunst- en Erfgoedbeoefening Caribisch gebied van het Koninkrijk | Ex durante (monitor) | 2025 | lopend | De bestaande situatie rondom cultuurbeoefening binnen het Caribisch gebied wordt in kaart gebracht met een verkenning voor een passende manier om de ontwikkelingen hierin te monitoren. | 14 |
Beleidsonderzoek landelijke ondersteuningsstructuur cultuurbeoefening | Ex post (evaluatie) | 2025 | te starten | Dit onderzoek heeft als doel de landelijke ondersteuningsstructuur voor cultuurbeoefening in kaart te brengen en om knelpunten en verbetermogelijkheden te identificeren. | 14 |
Beleidsonderzoek behoeften (informele) cultuurbeoefenaars | Ex ante (verkenning) | 2026 | te starten | Het doel van dit onderzoek is zicht krijgen op de behoeften van de cultuurbeoefenaar en de niet-cultuurbeoefenaar | 14 |
Subthema Diversiteit en Inclusie | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Monitor Diversiteit van personeel, zelfstandigen, toezichthouders en adviseurs in de culturele en creatieve sector | Ex durante (monitor) | 2025 | afgerond | Periodiek onderzoek naar de diversiteit van personeel, adviseurs en toezichthouders in de culturele en creatieve sector. Het vorige onderzoek stamt uit 2018. | 14 |
Ervaringen en perspectieven van vrouwelijke film- en televisieprofessionals | Ex post (evaluatie) | 2025 | afgerond | Het onderzoekstraject bevat vijf vervolgonderzoeken waarmee aan de cijfers uit het eerdere rapport ‘Beter is nog niet goed. Genderongelijkheid in de Nederlandse film- en televisiesector’ uit 2022 nadere invulling zijn gegeven. | 14 |
Monitor vrijetijdsbesteding kinderen | Ex durante (monitor) | 2025 | lopend | Pilot over vrijetijdsbesteding van kinderen met een beperking. Opdrachtgever is het Ministerie van VWS. | 14 |
Subthema Bibliotheken | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Evaluatie Koninklijke Bibliotheek | Ex post (evaluatie) | 2025 | afgerond | ZBO-evaluatie van Koninklijke Bibliotheek over de periode 2019-2023 (in samenwerking met directie OWB) | 14 |
Onderzoek naar gratis lidmaatschap bibliotheken | Ex ante (verkenning) | 2025 | te starten | Verkennend onderzoek naar gratis en automatisch lidmaatschap bij bibliotheken voor kinderen en volwassenen | 14 |
Subthema Letteren | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Evaluatie Wet op de vaste boekenprijs | Ex post (evaluatie) | 2025 | afgerond | 4-jaarlijkse evaluatie van de Wet op de Vaste Boekenprijs, die bepaalt dat een boek overal voor dezelfde prijs verkocht moet worden | 14 |
Subthema Arbeidsmarkt | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Landing Fair Pay middelen | Ex post (evaluatie) | 2027 | te starten | Evaluerend onderzoek naar de effecten van de extra Fair Pay middelen die vanaf 2025 worden ingezet. | 14 |
Subthema Auteursrecht | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Economische betekenis van auteursrecht | Ex ante (verkenning) | 2025/2026 | te starten | Onderzoek naar de economische betekenis van auteursrecht (in opdracht van het Ministerie van EZ) | 14 |
Subthema Creatieve industrie | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Opzetten evaluatie- en monitoringsaanpak investeringsverplichting | Ex ante (verkenning) | 2024 | afgerond | Input voor evaluatieontwerp _x000D_met betrekking tot de investeringsverplichting voor grote streamingdiensten. | 14 |
Subthema Digitalisering | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Verkenning beleidsinstrumentarium digitale cultuur | Ex ante (verkenning) | 2025 | lopend | Onderzoek naar het actuele ecosysteem van de deelsector digitale cultuur in Nederland, inclusief de kansen en de bedreigingen en een functionele afbakening van de Nederlandse deelsector digitale cultuur. | 14 |
Onderzoek webharvesting | Ex ante (verkenning) | 2025 | lopend | Onderzoek naar juridische, financiële, organisatorische en technische elementen van webharvesting | 14 |
Subthema Duurzaamheid | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Subthema Architecten | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
ZBO evaluatie bureau architectenregister | Ex post (evaluatie) | 2025 | lopend | Periodieke evaluatie ZBO | 14 |
Subthema Internationaal Cultuurbeleid | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Evaluatie Internationaal Cultuurbeleid (ICB) 2021-2024 | Ex post (evaluatie) | 2026 | te starten | Evaluatie in samenwerking met Ministerie van BZ. | 14 |
Inventarisatie koloniale collecties in het Caribisch gebied | Ex ante (verkenning) | 2025 | afgerond | Door middel van dit verkennend en inventariserend onderzoek worden de wensen, behoeften en gevoeligheden ten aanzien van koloniale collecties en museale samenwerking inzichtelijk gemaakt. | 14 |
Uitwerking Strategische Evaluatieagenda Cultuureducatie | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Synthesestudie Cultuureducatie | Synthesestudie | 2030 | te starten | Meerjarig syntheseonderzoek naar het sub-thema Cultuureducatie. | 14 |
Onderzoek (top)talentontwikkeling podiumkunsten | Ex post (evaluatie/verkennend) | 2026 | te starten | Betreft een analyse van de huidige aanpak van (top)talentontwikkeling in de podiumkunsten, inclusief knelpunten en succesfactoren. | 14 |
Uitwerking Strategische Evaluatieagenda Archieven | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Synthesestudie Archieven | Synthesestudie | 2031 | te starten | Meerjarig syntheseonderzoek naar het sub-thema archieven | 14 |
Onderzoek naar archiefonderwijs | Ex post (evaluatie/verkennend) | 2025 | lopend | Verkennend onderzoek naar kennis, competenties en vaardigheden die archivarissen en informatieprofessionals nu en in de toekomst nodig hebben | 14 |
Evaluatie Archiefwet | Ex post (evaluatie) | 2031 | te starten | De nieuwe Archiefwet zal naar verwachting in 2026 van kracht worden. Voorzien is een wetsevaluatie na 5 jaar | 14 |
Synthese onderzoek en periodieke rapportages | |||||
---|---|---|---|---|---|
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Periodieke rapportage mediastelsel | Periodieke Rapportage | ntb | te starten | Periodieke Rapportage | 15 |
Subthema Landelijk, regionaal en lokaal mediastelsel | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Mediamonitor | Ex durante (monitor) | 2025 | lopend | Jaarlijks onderzoek uitgevoerd door Commissariaat voor de Media naar ontwikkelingen in de mediasector | 15 |
Onderzoek televisiepakketten en kijkgedrag | Ex durante (monitor) | 2025 | lopend | Tweejaarlijks onderzoek uitgevoerd door Commissariaat voor de Media naar ontwikkeling van televisiepakketten en kijkgedrag in Nederland | 15 |
Impactanalyse reclame inkomsten NPO | Ex ante (verkenning) | 2025 | lopend | Onderzoek naar de impact die een mogelijke wijziging in ruimte voor (online) reclame bij de NPO heeft op de advertentiemarkt voor media in Nederland | 15 |
Representatiemonitor | Ex durante (monitor) | 2026 | lopend | Monitoringsonderzoek door het Commissariaat voor de Media naar de representatie van vrouwen en van mensen met een (zichtbare) beperking in de media. | 15 |
Evaluatie must carry regeling | Ex post (evaluatie) | 2027 | te starten | Evaluatie naar de werking van de must carry regeling voor aanbieders van televisiepakketten | 15 |
Subthema Journalistiek | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Evaluatie Fonds Bijzondere Journalistieke Projecten | Ex post (evaluatie) | 2025 | lopend | Evaluatie naar de werking van het Fonds voor Bijzondere Journalistiek Projecten | 15 |
Subthema Mediawijsheid | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Evaluatie NICAM | Ex post (evaluatie) | 2026 | te starten | Evaluatie van het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media (NICAM) | 15 |
Subthema Arbeid | |||||
---|---|---|---|---|---|
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Topvrouwen: Monitor topvrouwen (semi)publiek | Ex-durante | Jaarlijks | Lopend | SEO monitort jaarlijks de voortgang van het aandeel vrouwen in de top van de (semi)publieke sector. | 25 |
Topvrouwen: SER Monitor genderbalans in het Nederlandse bedrijfsleven | Ex-durante | Jaarlijks | Lopend | SER publiceert jaarlijks de SER Scorecard; Monitor genderbalans in het Nederlandse bedrijfsleven. | 25 |
Topvrouwen: CPB effectmeting | Ex-durante | 2026 | Lopend | Meting en rapportage van effecten de invoering van het diversiteitsquotum op de middellange termijn. | 25 |
Programma economische veerkracht | Ex- durante | 2026 | Lopend | Programma/onderzoek in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda, gericht op het verkrijgen van handelingsperspectieven om de economische veerkracht/de arbeidsparticipatie van vrouwen te vergroten. | 25 |
Ontwikkeling van een ‘wat werkt- bij’ de arbeidstoeleiding van niet-werkende vrouwen – dossier | Ex ante | 2026 | Te starten | Duurzame borging en verspreiding van beschikbare kennis en verdere ontsluiting ervan. | 25 |
Vakkundig aan het Werk: gendersensensitieve begeleiding | Ex-durante | 2026 | Lopend | Aanvullend onderzoek naar ‘wat werkt’ in de begeleiding van vrouwen met een arbeidsbeperking richting werk. Het gaat om gendersensitieve begeleiding binnen de subsidieronde Bevorderen van werken met een arbeidsbeperking van het programma Vakkundig aan het Werk. | 25 |
Subthema Sociale Veiligheid | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Naar een effectieve aanpak van seksueel grensoverschrijdend gedrag en geweld | Ex-durante | 2026 | Lopend | Driejarig onderzoeksprogramma waarin onderzoekers, maatschappelijke organisaties, kennisinstituten, hulpverleningsinstanties en andere partners kennis bundelen en ontwikkelen om (online) seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld zo veel mogelijk te voorkomen en de gewenste cultuurverandering te bereiken. Het gaat om een programma van de Nationale Wetenschapsagenda. | 25 |
Publieksmonitor seksueel grensoverschrijdend gedrag | Ex-durante | 2026 | Lopend | Onderzoek naar de houding en gevoelens van het algemeen Nederlands publiek tegenover seksueel grensoverschrijdend gedrag. | 25 |
Evaluatie opbrengsten van samenwerking met Regenboogsteden | Ex-post | 2026 | Te starten | Evalueren wat werkt en wat niet werkt in de samenwerking met gemeenten; in kaart brengen wat de samenwerking oplevert aan resultaten. | 25 |
Effectenonderzoek Veilige Steden 2023 ‒ 2026 | Ex-post | 2026 | Te starten | Evalueren wat werkt en wat niet werkt in de samenwerking met gemeenten; in kaart brengen wat de samenwerking oplevert aan resultaten. | 25 |
Subthema Genderdiversiteit en gelijke behandeling | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Nvt. Zie themabeschrijving | ‒ | ‒ | ‒ | Nvt. Zie themabeschrijving, geen gepland onderzoek | ‒ |
Subthema Algemeen | |||||
Titel onderzoek | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
Emancipatiemonitor | Ex-durante | Tweejaarlijks (2026, 2028) | Te starten | De Emancipatiemonitor brengt iedere twee jaar de positie van vrouwen en mannen in Nederland in kaart op het gebied van gezondheid, onderwijs, werk, zorg, inkomen, sociale veiligheid en gelijkheid in Europees perspectief, alsmede enkele ‘emancipatieopinies’ met maatschappelijke opvattingen over de rol van vrouwen en mannen. | 25 |
Lhbtiqa+-monitor | Ex-durante | Tweejaarlijks (2026, 2028) | Te starten | De Lhbtiqa+-monitor schetst een tweejaarlijks beeld van de leefsituatie van lhbtiqa+ personen op domeinen als sociaaleconomische situatie, veiligheid, seksueel geweld, discriminatie en gezondheid, alsmede van de opvattingen van de algemene Nederlandse bevolking over lhbtiqa+ personen. | 25 |