Base description which applies to whole site

Bijlage 4: Uitwerking Strategische Evaluatie Agenda

Conform de Regeling Periodiek Evaluatieonderzoek 2022 (RPE 2022) is het overzicht met een planning van beleidsdoorlichtingen omgevormd tot een Strategische Evaluatie Agenda (SEA). In de afgelopen jaren is dat proces bij EZ tot stand gebracht. De overgang naar een SEA is nader toegelicht in de beleidsagenda, onderdeel ‘Strategische Evaluatieagenda’.

In deze ‘Bijlage Uitwerking Strategische Evaluatie Agenda’ worden de beleidsthema’s in de SEA toegelicht en nader uitgewerkt met onderliggende instrumentevaluaties. Aanvullend volgt een overzicht met overige evaluaties die niet direct onder een beleidsthema zijn te plaatsen.

Strategische Evaluatie Agenda (SEA)

De SEA is gericht op onderstaande beleidsthema’s die het merendeel van de EZ-begroting afdekken. Deels gaat het om het opzetten van monitors en deels om het verkrijgen van inzicht in effecten van belangrijke beleidsmaatregelen. In deze evaluatiebijlage wordt toegelicht welke onderliggende evaluatieplanning hiermee samenhangt. Indien in de kolom «toelichting onderzoek» geen toelichting wordt vermeld, gaat het om reguliere periodieke evaluaties. In de kolom «vindplaats» staan links naar afgeronde onderzoeken, Kamerbrieven of relevante monitors die input vormen voor vervolgonderzoek en voor de «Periodieke Rapportage» (syntheseonderzoek) van het beleidsthema.

Tabel 57 SEA-uitwerking: Goed functionerende markten voor bedrijven en consumenten

Thema/instrumentevaluatie

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Begrotings-artikel

Vindplaats

Goed functionerende (digitale) economie en markten

Periodieke Rapportage

2027

Te starten

 

1

 

Toelichting met stand van inzicht:

 

De beleidsdoorlichting inzake beleidsartikel 1 goed functionerende economie en goed functionerende markten is in 2022 afgerond (Kamerstuk 30 991, nr. 37). Inmiddels is een groot deel van het digitale economie beleid samengebracht op artikel 1 van de EZ-begroting en is de evaluatieplanning aangepast. Daarnaast is de beleidsdoelstelling van het artikel opgesplitst in 3 doelstellingen (scheppen van voorwaarden voor goed functionerende markten, scheppen van voorwaarden voor een goed functionerende digitale economie en voorzien in maatschappelijke behoefte aan statistieken). Beoogd is dat de eerstvolgende periodieke rapportage onder andere antwoord geeft op de vraag in hoeverre beleid heeft bijgedragen aan één of meerdere kenmerken van goed functionerende markten en een goed functionerende digitale economie, bijvoorbeeld op het gebied transparantie, consumentenbescherming- en vertrouwen, efficiëntie, weerbaarheid of toegankelijkheid. Voor de periodieke rapportage kan gebruik worden gemaakt van de afzonderlijke evaluaties in voorgaande jaren. Onderstaand wordt ingegaan op de evaluatieplanning en de stand van zaken van de afzonderlijke evaluaties.

 

Instrumentevaluatie / monitor:

      

Evaluatie roadmap digitaal veilige hard- en software

ex-post

2022

Afgerond

 

1

Kamerstuk 26 643, nr. 867

Evaluatie subsidie ECP (DE-breed)

ex-post

2023

Afgerond

 

1

Kamerstuk 36 410 XIII, nr. 92

Evaluatie bemiddelingsdienst doven en slechthorenden

ex-post

2027

Te starten

 

1

 

Nulmeting Nederlandse Cybersecuritystrategie (NLCS, coordinatie JenV, WODC)

ex-ante

2023/2024

Afgerond

JenV neemt het voortouw.

1

Kamerstuk 26 643, nr. 1128

Evaluatie Roadmap digitaal veilige hard- en software, als onderdeel van (Tussentijdse) Evaluatie Nederlandse Cybersecuritystrategie (NLCS, coördinatie JenV, WODC)

ex-durante

2026

Te starten

JenV neemt het voortouw.

1

 

Evaluatie roadmap digitaal veilige hard- en software, als onderdeel van Evaluatie Nederlandse Cybersecuritystrategie (NLCS, coördinatie JenV, WODC)

ex-post

2028

Te starten

JenV neemt het voortouw.

1

 

Evaluatie Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken (WIBON)

ex-post

2023

Afgerond

 

1

Kamerstuk 34 739, nr. 12

Evaluatie Wet Ongewenste Zeggenschap Telecom (WOZT)

ex-post

2025

Lopend

Evaluatie WOZT samen met Wet Vifo (zie thema ondernemerschap)

1

 

Evaluatie Nota Mobiele Communicatie. multibandveiling 2020 en 3,5 GHz-band veiling (2024)

ex-post

2025

Lopend

 

1

 

Evaluatie nota frequentiebeleid

ex-post

2025

Lopend

 

1

 

Evaluatie radiobeleid

ex-post

2025

Lopend

In deze evaluatie ligt de focus op de veiling van radiofrequenties in het licht van de opkomst van DAB+.

1

 

Evaluatie subsidie telecom Caribisch Nederland

ex-post

2026

Te starten

 

1

 

Evaluatie methodiek Regeling veiligheid en integriteit telecommunicatie

ex-post

2025

Lopend

 

1

 

Evaluatie van de aangewezen instanties metrologiewet

ex-post

2024

Afgerond

 

1

Kamerstuk 33 159, nr. 7

Evaluatie van de aangewezen instanties metrologiewet

ex-post

2027

Te starten

 

1

 

Evaluatie van de instellingen onder de waarborgwet

ex-post

2027

Te starten

Betreft de vijfjaarlijkse ZBO-evaluatie.

1

 

Evaluatie Raad voor Accreditatie

ex-post

2026

Te starten

Betreft de vijfjaarlijkse ZBO-evaluatie.

1

 

Evaluatie Autoriteit Consument en Markt (ACM)

ex-post

2025

Lopend

 

1

 

Evaluatie Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut (NEN)

ex-post

2024

Afgerond

 

1

Kamerstuk 36 410 XIII, nr. 94

Evaluatie Bijdrage Nederlands Normalisatie Instituut (NEN)

ex-post

2027/2028

Te starten

 

1

 

Evaluatie Ministeriële Regeling en beleidsregel CBS

ex-post

2023

Afgerond

 

1

Kamerstuk 36 200 XIII, nr. 131

Evaluatie doelmatigheid en doeltreffendheid van het functioneren van het CBS

ex-post

2026

Te starten

Betreft de evaluatie van het CBS in de periode 2021-2025.

1

 

Evaluatie Gids Proportionaliteit

ex-post

2026

Te starten

 

1

 

Evaluatie PIANOo

ex-post

2025

Lopend

 

1

 

Evaluatie digitaal PPS kennis en innovatie

ex-post

2025

Lopend

Dutch Blockchain Coalitie, Commit2Data, Data Sharing Coalition, Taskforce diversiteit en Inclusie, Nederlandse AI Coalitie

1

 

Evaluatie Universele Postdienst

ex-post

2025

Lopend

 

1

 

Evaluatie EU-cofinanciering Digital Europe

ex-post

2026

Te starten

 

1

 

Evaluatie Winkeltijdenwet

ex-post

2026

Te starten

 

1

 

NGF - Evaluatie project Nationaal onderwijslab

ex-durante

2026

Te starten

Midterm review met ook aandacht voor doeltreffendheid en doelmatigheid.

1

 

NGF - Evaluatie project Nationaal onderwijslab

ex-post

2033

Te starten

Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF)

1

 

NGF - Evaluatie project AiNed

ex-durante

2027

Te starten

Tussenevaluatie omdat de tijd tussen start en verwachte einddatum van het project langer dan zeven jaar bedraagt.

1

 

NGF - Evaluatie project AiNed

ex-post

2030

Te starten

Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF)

1

 

NGF - Evaluatie project 6G Future Network Services

ex-post

2031

Te starten

Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF)

1

 

IPCEI Cloud Infrastructuur en Services (CIS)

ex-post

2029

Te starten

 

2

 
Tabel 58 SEA-uitwerking: Steun- en herstelbeleid Corona

Thema/instrumentevaluatie

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Begrotings-artikel

Vindplaats

Steun- en herstelbeleid Corona

Periodieke Rapportage

2025

Lopend

Dit beleid diende ter ondersteuning en herstel van het bedrijfsleven tijdens en na Covid-19. Hierbij wordt samen opgetrokken met FIN en SZW. Ieder departement heeft de verantwoordelijkheid voor de eigen maatregelen.

2 en 3

 

Toelichting met stand van inzicht:

 

De overheid heeft meer dan 200 financiële steunmaatregelen getroffen om werkenden en bedrijven door de coronacrisis te helpen. Eind 2020 verstuurden de ministers van Financiën (FIN), Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) een Kamerbrief met daarin een eerste uitwerking van de evaluatieplanning (Kamerstuk 35 420, nr. 227). Over de voortgang van de monitorings- en evaluatieactiviteiten is de Kamer in de afgelopen jaren jaarlijks geïnformeerd door middel van updates in Kamerbrieven en de Strategische Evaluatieagenda’s van de departementen. Hiernaast heeft het CPB in 2021 een eerste analyse van macro-economische effecten opgeleverd (Kamerstuk 35 420, nr. 453). Inmiddels heeft het CPB in 2024 ook een tweede rapport afgerond met o.a. een internationale vergelijking van steunpakketten (CPB-onderzoek: 'Economische effecten van coronasteunbeleid met lessen voor toekomstige crises'). Gezien de budgettaire omvang en de maatschappelijke impact van de steunmaatregelen wordt door de ministeries FIN, EZ en SZW ook een gezamenlijke synthesestudie uitgevoerd op basis van het uitgevoerde (evaluatie)onderzoek. De synthesestudie zal zich richten op de grootste steunmaatregelen (TVL/TOGS, NOW, TOZO en belastinguitstel). Deze vier genoemde regelingen zullen bezien worden in relatie tot het totale steunpakket. De uitkomsten van de monitorings- en evaluatiestudies van de overige steunmaatregelen zullen daarom worden meegenomen voor zover deze beschikbaar zijn. Centraal bij deze synthese staat de vraag hoe doeltreffend en doelmatig de opeenvolgende steunpakketten als geheel zijn geweest. Tevens wordt bezien wat de belangrijkste lessen en eventuele onbedoelde neveneffecten zijn op basis van de individuele evaluaties. De studie wordt in 2025 naar de Kamer gestuurd (zie Kamerstuk 35 420, nr. 532; plan van aanpak synthesestudie coronasteunmaatregelen waarin tevens de financiële omvang van de meest omvangrijke steunmaatregelen is weergegeven). Onderstaand wordt ingegaan op de stand van kennis, kennisbehoefte en evaluatieplanning van de belangrijkste maatregelen die door EZ zijn opgesteld. Vanwege de aard van diverse EZ-coronamodules (o.a. leningen en garanties met een langere looptijd) zullen de evaluaties hiervan later dan de synthesestudie en zoveel mogelijk gezamenlijk plaatsvinden.

 

Instrumentevaluatie / monitor:

      

Monitor Coronamaatregelen ter ondersteuning bedrijfsleven

ex-durante

2020 e.v.

Afgerond

Monitor om inzicht te krijgen in gebruikers van steunmaatregelen en een traject om de databronnen op microniveau van alle ondersteuningsmaatregelen voor bedrijven te koppelen aan het ABR van het CBS voor impact-analyses (B&I, RVO, CBS). Deze data-infrastructuur biedt de basis voor een evaluatie van het noodpakket (vanaf 2023), waarvan betrokken departementen (FIN, SZW en EZ) gebruik kunnen maken. In oktober 2022 heeft het CBS in samenwerking met EZK/B&I en RVO een afrondende publicatie opgesteld:

2 en 3

zie: Monitor Coronamaatregelen

    

CBS-publicatie: «Twee jaar Coronasteun»

  

Onderzoek overkoepelende macro-economische effecten (CPB)

ex-durante

2021

Afgerond

Het CPB is in december 2020 door FIN (i.s.m. EZK en SZW) verzocht een analyse te maken van de macro-economische effecten van de opeenvolgende steunpakketten die door het kabinet tijdens de Coronacrisis zijn ingezet en de eerste resultaten in de zomer van 2021 te publiceren. Doel was inzicht te krijgen in hoeverre de steunpakketten de economische schade van de Coronamaatregelen hebben beperkt en daarmee lessen te trekken voor de toekomst.Specifiek is aandacht gevraagd voor de samenstelling van de steunpakketten met indien mogelijk onderscheid naar een aantal grote maatregelen zoals de TVL, NOW, TOZO en Uitstel van Belastingbetaling. Daarnaast zijn de economische uitkomsten in Nederland waar mogelijk afgezet tegen de ontwikkelingen in het buitenland. Deze analyses bieden een basis voor het trekken van lessen voor de toekomst en dienen als bouwstenen voor vervolgevaluaties.

2 en 3

Kamerstuk 35 420, nr. 453

Internationale vergelijking steunpakketten

ex-post

2024

Afgerond

Betreft een internationale vergelijking van de doelmatigheid en doeltreffendheid van de steunpakketten in 2020 t/m 2022 (in opdracht van FIN, SZW en EZK).

2 en 3

Betreft onderdeel van CPB-onderzoek «Economische effecten van coronasteunbeleid met lessen voor toekomstige crises»

BMKB-C

ex-post

2026

Te starten

Ondersteunen ondernemers. Zal geëvalueerd worden tezamen met de reguliere BMKB.

2

 

GO-coronamodule

ex-post

2025

Lopend

Ondersteunen ondernemers. Zal geëvalueerd worden tezamen met de reguliere GO-evaluatie.

2

 

Overbruggingskredieten en aflossing met rentekorting verschaft door Qredits

ex-post

2026

Te starten

Ondersteunen ondernemers. Zal geëvalueerd worden tezamen met de Qredits evaluatie.

2

 

Corona Overbruggingslening (COL) verschaft door Regionale ontwikkelingsmaatschappijen

ex-post

2026

Te starten

Ondersteunen (innovatieve) ondernemers. Zal geëvalueerd worden tezamen met de ROM's evaluatie.

2

 

Garantieregeling Kleine Kredieten Corona

ex-post

2026

Te starten

Ondersteunen kleine ondernemers. Zal geëvalueerd worden tezamen met de reguliere BMKB.

2

 

TVL/TOGS

ex-post

2025

Lopend

Ondersteunen ondernemers MKB en later ook voor grote bedrijven. Zal tezamen met NOW-evaluatie van SZW geëvalueerd worden. Betreft een kwantitatief onderzoek naar de doeltreffendheid van de NOW-regeling en TVL/TOGS-regeling. Vanwege de grote overlap in gebruik van de regelingen, de doelstellingen en de doelgroep, worden de regelingen in samenhang bezien. Naast deze kwantitatieve evaluatie naar doeltreffendheid, worden de doelmatigheid van de NOW-regeling en TVL-regeling in separate evaluaties onderzocht.

2

 

TVL Caribisch Nederland

ex-post

2024

Afgerond

Het steunpakket voor Caribisch Nederland zal integraal geëvalueerd worden (BZK neemt het voortouw). De TVL Caribisch Nederland maakt onderdeel uit van deze evaluatie. Het doel van de evaluatie is om zicht te krijgen op het functioneren van het steunpakket voor Caribisch Nederland en daarvan te leren.

2

Kamerstuk 36 410 IV, nr. 70

Garantieregeling evenementen/tijdelijke subsidieregeling evenementen (TRSEC/SEG)

ex-post

2025

Lopend

Ondersteunen specifieke doelgroep

2

 

TOA (Time Out Arrangement)

ex-post

2026

Te starten

Betreft een lening voor een doorstart die wordt verstrekt via Qredits. Gezien het beperkte gebruik wordt deze meegenomen in de evaluatie van Qredits (2026), uitvoerder van dit instrument.

2

 

Subsidieregeling R&D mobiliteitssectoren

ex-post

2026

Te starten

Ondersteunen specifieke doelgroep

2

 

Voucherkredietfaciliteit

ex-post

2027

Te starten

Ondersteunen specifieke doelgroep (via SGR)

2

 

Leningsfaciliteiten reissector

ex-post

2027

Te starten

Ondersteunen specifieke doelgroep (via SGR)

2

 
Tabel 59 SEA-uitwerking: Ondernemerschap

Thema/instrumentevaluatie

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Begrotings-artikel

Vindplaats

Ondernemerschap

Periodieke Rapportage

2025

Lopend

 

2 en 3

 

Toelichting met stand van inzicht:

 

In 2024 heeft een meta-evaluatie van het durfkapitaalinstrumentarium plaatsgevonden, een Interdepartementaal Beleidsonderzoek (IBO) op het terrein van bedrijfsfinanciering en een evaluatie van de verschillende fiscale ondernemerschapsregelingen.In de meta-analyse van het durfkapitaalinstrumentarium wordt geconstateerd dat de samenhang ervan als goed en effectief wordt beschouwd en effectief de knelpunten aanpakt in de markt waarmee de toegang tot kapitaal voor ondernemers wordt vergroot. Volgens de meta-evaluatie functioneert de durfkapitaalmarkt in Nederland goed en is deze in de afgelopen tien jaar sterk gegroeid. Er is eenvolwassen en succesvolle sector van private fondsen en fondsmanagers ontstaan. In de vroege fases van start-ups zijn overheidsmiddelen belangrijk, omdat door informatie-asymmetrie en coördinatiefalen private investeerders terughoudend zijn. Daarnaast signaleert de meta-evaluatie knelpunten bij grote financieringen voor «first time plants» en scale-ups.Dit werd ook als één van de twee grootste knelpunten op de financieringsmarkt geïdentificeerd in het IBO bedrijfsfinanciering. Het andere is een beperkte toegang tot kleine kredietverlening, vooral voor kredieten kleiner dan 1 miljoen euro. Los van die twee knelpunten constateert het IBO dat veel bedrijven financiering kunnen krijgen. Om de financieringsmarkt beter te laten functioneren, dienen deze knelpunten aangepakt te worden waarbij de focus moet zijn op daar waar de grootste maatschappelijke baten te behalen zijn.De fiscale ondernemerschapsregelingen blijken maar in beperkte mate bij te dragen aan hun algemene doel van maatschappelijke spillovers via het stimuleren van ondernemerschap en op dit terrein wordt hun doeltreffendheid dan ook als (zeer) beperkt beschouwd. Ze slagen wel in hun opzet van fiscaal evenwichtige behandeling van IB-ondernemers en dga's.In 2025 wordt een periodieke rapportage uitgevoerd naar de thema’s op het gebied van ondernemerschap, in samenhang met een periodieke rapportage van het Innovatiebeleid. Dit is gericht op ondernemings- en vestigingsklimaat. Na afronding van de periodieke rapportage worden de thema's opnieuw bezien. Beoogd is dat in de periodieke rapportage bestaande uitspraken over de doeltreffendheid en doelmatigheid van afzonderlijke beleidsinstrumenten, alsmede het doelgroepbereik in kaart worden gebracht. Vervolgens zal in de periodieke rapportage het niveau van afzonderlijke instrumenten overstegen dienen te worden door de beleidsmix te beoordelen op (voorwaarden voor) doeltreffendheid en doelmatigheid, mede in relatie tot doelgroepen waar het beleid zich op richt. In september 2024 is een plan van aanpak naar de Kamer verzonden waarin ook ingegaan wordt op de budgettaire afbakening (Kamerstuk 33 009, nr. 147). Dit betreft een fors deel van de EZ-begroting. De rapportages worden eind 2025 gepubliceerd.

Kamerstuk 32 359, nr. 4 – bijlage Innovatieve Samenleving

Instrumentevaluatie / monitor:

      

Aanpak toekomstigbestendige bedrijventerreinen

ex-durante

2029

Te starten

Tussenevaluatie van twaalf pilots (één per provincie) die zijn gestart in 2024 en een looptijd van zeker 8 jaar hebben, met mogelijk verdere uitloop. De middelen zijn opengesteld van 2024 tot en met 2027. Eindevaluatie voorzien voor 2034.

2

 

Project Beethoven

ex-durante

2027

Te starten

Tussentijdse evaluatie met een focus op dat deel van de projecten waar dit al relevant voor is en met aandacht voor de governance en de vraag of processen zodanig zijn ingericht dat het aannemelijk is dat de gestelde doelen doeltreffend en doelmatig gerealiseerd worden.

2

 

Beleidsexperiment Shaping the Future of Physical Work in SME’s

ex-post

2026

Te starten

Evaluatie volgens aanpak zoals opgenomen in de subsidieaanvraag. TNO voert deze monitoring en evaluatie uit als onderdeel van de projectgroep die dit beleidsexperiment uitvoert.

2

 

Beschermingsvoorziening Economische Veiligheid

ex-durante

2025

Lopend

Een tussentijdse evaluatie twee jaar na de start van dit instrument is toegezegd aan de Tweede Kamer (Kamerstuk 30 821, nr. 199).

2

 

Beschermingsvoorziening Economische Veiligheid

ex-post

2029

Te starten

 

2

 

Borgstelling MKB Kredieten (BMKB)

ex-post

2022

Afgerond

Dit betreft de reguliere evaluatie, exclusief corona

2

Kamerstuk 32 637, nr. 502

Borgstelling MKB Kredieten (BMKB)

ex-post

2026

Te starten

Zal geëvalueerd worden tezamen met BMKB-C en het Kleine Krediet Corona (KKC)

2

 

Europees Defensiefonds (EDF)

ex-post

2026

Te starten

Europees instrument met Nederlandse cofinanciering

2

 

Garantiefaciliteit Ondernemersfinanciering

ex-post

2020

Afgerond

Dit betreft de reguliere evaluatie, exclusief corona

2

Kamerstuk 35 420, nr. 154

Garantiefaciliteit Ondernemersfinanciering

ex-post

2025

Lopend

Zal geëvalueerd worden tezamen met GO-C

2

 

Toerisme / NBTC

ex-post

2024

Afgerond

 

2

Kamerstuk 26 419, nr. 106

Evaluatie NFIA

ex-post

2020

Afgerond

 

2

Kamerstuk 32 637, nr. 415

Evaluatie NFIA

ex-post

2025

Lopend

 

2

 

Fiscale regelingen gericht op bedrijfsopvolging

ex-post

2022

Afgerond

 

2

Kamerstuk 35 925 IX, nr. 30

      

Kamerstuk 32 637, nr. 525

Fiscale regelingen gericht op bedrijfsopvolging

ex-post

2030

Te starten

Inclusief Vrijstelling overdrachtsbelasting bedrijfsoverdracht in familiesfeer. Er zijn nog aanpassingen aan de wetgeving geïmplementeerd die vanaf 2025 gelden. Vijf jaar vanaf dat moment is een goed evaluatiemoment.

2

 

Funding Garantie

ex-post

2025

Lopend

Kleinschalige, kwalitatieve evaluatie door EZ met ondersteuning van een onafhankelijke referent.

2

 

Maritieme Innovatie Impulsprojecten

ex-post

2028

Te starten

 

2

 

MIT-NL Program Fund

ex-durante

2029

Te starten

 

2

 

Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's)

ex-post

2022

Afgerond

Dit betreft de reguliere evaluatie van de ROM's. Coronamaatregelen worden apart geëvalueerd, hoewel deze wel effect gehad kunnen hebben op het reguliere instrumentarium. In die hoedanigheid wordt dit wel aangestipt.

2

Kamerstuk 32 637, nr. 502

Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (ROM's)

ex-post

2026

Te starten

Zal geëvalueerd worden tezamen met COL.

2

 

Qredits

ex-post

2022

Afgerond

Dit betreft de reguliere evaluatie, exclusief corona

2

Kamerstuk 32 637, nr. 502

Qredits

ex-post

2026

Te starten

Zal geëvalueerd worden tezamen met corona overbruggingskrediet starters, bestaande ondernemers en uitstel van aflossing met rentekorting en de Time Out Arrangement (TOA).

2

 

Regeldruk (ATR)

ex-post

2020

Afgerond

 

2

Evaluatie ATR

Regeldruk (ATR)

ex-durante

2027

Te starten

Tussenevaluatie twee jaar na de voorziene inwerkingtreding van de Instellingswet ATR. Inclusief Mkb-toets regeldruk.

2

 

Regeldruk (ATR)

ex-post

2029

Te starten

Eerste van de reeks reguliere vierjaarlijkse evaluaties. Inclusief Mkb-toets regeldruk.

2

 

Evaluatie MKB-toets

ex-post

2021

Afgerond

 

2

Kamerstuk 32 637, nr. 476

MKB-!dee

ex-post

2025

Lopend

 

2

 

Evaluatie MKB-(digi)werkplaatsen

ex-post

2025

Lopend

 

2

Kamerstuk 26 643, nr. 1309

Evaluatie pilot Mijn Digitale Zaak

ex-durante

2023

Afgerond

 

2

Kamerstuk 32 637, nr. 590

Fiscale regelingen startups/gebruikelijk loonregeling innovatieve startups

ex-post

2022

Afgerond

 

2

Kamerstuk 36 202, nr. 3

Evaluatie Startupdelta en Techleap

ex-post

2023

Afgerond

 

2

Kamerstuk 32 637, nr. 565

Evaluatie Techleap

ex-post

2028

Te starten

 

2

 

Wet op KvK /ZBO KvK

ex-post

2025

Lopend

 

2

 

Fiscale ondernemersregelingen

ex-post

2024

Afgerond

 

2

Kamerstuk 32 140, nr. 199

IBO Bedrijfsfinanciering

IBO

2024

Afgerond

 

2

Kamerstuk 32 637, nr. 646

Groeifaciliteit (GF)

ex-post

2024

Afgerond

Dit betreft een gezamenlijke evaluatie van GF, Seed Capital, DVI, VFF en IK.

2

Kamerstuk 35 420, nr. 534

Seed Capital regeling

ex-post

2024

Afgerond

Dit betreft een gezamenlijke evaluatie van GF, Seed Capital, DVI, VFF en IK.

3

Kamerstuk 36 410 XIII, nr. 97

Dutch Venture Initiative (DVI)

ex-post

2024

Afgerond

Dit betreft een gezamenlijke evaluatie van GF, Seed Capital, DVI, VFF en IK.

3

Kamerstuk 36 410 XIII, nr. 97

Vroege Fase Financiering (VFF)

ex-post

2024

Afgerond

Dit betreft een gezamenlijke evaluatie van GF, Seed Capital, DVI, VFF en IK.

3

Kamerstuk 36 410 XIII, nr. 97

Meta-analyse risico-kapitaalinstrumenten

overig

2024

Afgerond

 

2 en 3

Kamerstuk 36 410 XIII, nr. 100

     

Kamerstuk 36 600 XIII, nr. 53

Evaluatie pilot Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) en bedrijfsleveninstrumentarium

ex-post

2024

Afgerond

  

Kamerstuk 26 485, nr. 443

Doorlichting Agentschap RVO

overig

2022

Afgerond

 

1, 2, 3, 4 en 51

Doorlichting Agentschap RVO

Brexit adjustment reserve

ex-post

2025

Lopend

 

2

 

Tegemoetkoming Energiekosten energie-intensief MKB (TEK)

ex-post

2025

Lopend

 

2

 

Evaluatie Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA)

ex-post

2026

Te starten

In samenwerking met FIN; EZ heeft het voortouw.

2

 

Evaluatie Kleine Ondernemersregeling (KOR)

ex-post

2026

Te starten

Interne evaluatie door FIN.

2

 

Impulsaanpak winkelgebieden

ex-durante

2027

Te starten

Verplaatst vanaf 2024 aangezien de subsidieontvangers op dit moment nog in de voorbereidende fase zitten en er nog geen (tussentijdse) resultaten zijn om te evalueren.

2

 

Invest-NL

overig

2022

Afgerond

 

2

Kamerstuk 35 123, nr. 40

Invest-NL

overig

2027

Te starten

Deze evaluatie zal samen met Deeptech Fund en Dutch Future Fund plaatsvinden.

2

 

Dutch Alternative Credit Instrument (DACI)

ex-post

2026

Te starten

 

3

 

Dutch Future Fund (DFF)

ex-post

2027

Te starten

Deze evaluatie zal samen met InvestNL en Deeptech Fund plaatsvinden.

3

 

Evaluatie vrijstellingen OVB in de ondernemingssfeer en vrijstellingen van technische aard

ex-post

2028

Te starten

In samenwerking met FIN; FIN heeft het voortouw.

2

 

IPCEI Microelektronica II (ME2)

ex-post

2028

Te starten

 

2

 

NGF - Evaluatie project RegMed XB

ex-post

2029

Te starten

Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF)

2

 

NGF - Evaluatie project Health RI

ex-post

2029

Te starten

Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF)

2

 

NGF-Evaluatie project Opschaling PPS in het beroepsonderwijs

ex-durante

2025

Lopend

Midterm review met ook aandacht voor doeltreffendheid en doelmatigheid.

2

 

NGF-Evaluatie project Opschaling PPS in het beroepsonderwijs

ex-post

2031

Te starten

Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF)

2

 

Wet Vifo

ex-post

2025

Lopend

Evaluatie van de Wet Veiligheidstoets investeringen, fusies en overnames samen met de evaluatie van de Wet Ongewenste zeggenschap telecommunicatie (Wozt) door directie Digitale Economie (DE) bij DG E&D.

2

 
1

Dit betreft o.a. artikel 4 en 5 van de EZK-begroting.

Tabel 60 SEA-uitwerking: Innovatiebeleid

Thema/instrumentevaluatie

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Begrotings-artikel

Vindplaats

Innovatiebeleid

Periodieke Rapportage

2025

Lopend

 

2 en 3

 

Toelichting met stand van inzicht:

 

In 2020 heeft een doorlichting plaatsgevonden van artikel 2 en 3. Innovatie is van groot belang voor het welzijn en de welvaart van alle Nederlanders. Het beeld dat uit de evaluaties naar voren komt over de beleidsmix van het bedrijvenbeleid bevestigt in grote lijnen het beeld dat ook al de voorgaande beleidsdoorlichting naar voren is gekomen. Van instrumenten die zich direct richten op R&D- en innovatiebevordering (Innovatiekrediet, WBSO, Innovatiebox, MIT en SBIR) is het aannemelijk dat de interventies doeltreffend zijn. Vooral voor de fiscale innovatiestimulering (WBSO) en ook voor de Innovatiekredieten zijn substantiële additionele effecten van het beleid vastgesteld. Ook van de innovatiemaatregelen die zich richten op kennisoverdracht tussen onderzoeksinstellingen en bedrijven en op publiek-private onderzoeksamenwerking (PPS, zoals de TKI’s), een kerndoel van het beleid en een belangrijk middel om innovaties tot stand te laten komen, is het aannemelijk dat ze in meer of mindere mate additionaliteit realiseren, zo laten de evaluaties zien. In 2025 wordt een periodieke rapportage uitgevoerd voor het thema innovatie. Na afronding van de periodieke rapportage worden het thema opnieuw bezien. Beoogd is dat in de periodieke rapportage bestaande uitspraken over de doeltreffendheid en doelmatigheid van afzonderlijke beleidsinstrumenten, alsmede het doelgroepbereik in kaart worden gebracht. Vervolgens zal in de periodieke rapportage het niveau van afzonderlijke instrumenten overstegen dienen te worden door de beleidsmix te beoordelen op (voorwaarden voor) doeltreffendheid en doelmatigheid, mede in relatie tot doelgroepen waar het beleid zich op richt. In september 2024 is hiervoor een plan van aanpak naar de Kamer verzonden waarin ook ingegaan wordt op de budgettaire afbakening (Kamerstuk 33 009, nr. 147). Dit betreft een fors deel van de EZ-begroting. In 2026 wordt een evaluatie van het Missiegedreven Innovatiebeleid uitgevoerd.

 

Instrumentevaluatie / monitor:

      

Monitor Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid

ex-durante

Eerste resultaten in 2021

Lopend

De Monitoring en effectmeting (M&E) van het innovatiebeleid (Innovatiehelix, voorheen het Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid) is in opbouw. Op deze wijze zullen eerste data verzameld worden. Zie de voortgangsrapportage van het missiegedreven topsectoren- en innovatiebeleid in de afgelopen jaren (Kamerstuk 33 009, nr. 102). Dit kan later input vormen voor de evaluatie-aanpak die in de «Expertcommissie Evaluatiemethoden» wordt uitgewerkt.

2

zie: Monitor Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid

Eureka / Eurostars / JTI’s

ex-post

2020

Afgerond

 

2

Kamerstuk 21 501-07, nr. 1711

Eureka / Eurostars / JTI’s

ex-post

2025

Lopend

 

2

 

European High Performance Computing (EuroHPC)

ex-post

2028

Te starten

In samenhang met EuroQCI evalueren

2

 

European Quantum Communication Infrastructure (EuroQCI)

ex-post

2028

Te starten

In samenhang met EuroHPC evalueren

2

 

Ruimtevaart

ex-post

2025

Lopend

Inclusief Rijksdienst voor Digitale Infrastructuur (RDI).

2

 

Evaluatie Netherlands Space Office (NSO)

ex-post

2022

Afgerond

 

2

Kamerstuk 24 446, nr. 77

Evaluatie Netherlands Space Office (NSO)

ex-post

2027

Te starten

 

2

 

Intellectueel Eigendomsbeleid

ex-post

2025

Lopend

 

2

 

Evaluatie Missiegedreven Topsectoren- en Innovatiebeleid

ex-post

20261

Te starten

 

2

 

Innovatieprestatiecontracten (IPC)

ex-post

2023

Afgerond

Deze evaluatie van IPC wordt in samenhang met de evaluatie MIT uitgevoerd.

2

Kamerstuk 32 637, nr. 588

Toegepast onderzoek; TO2-instellingen (TNO, Deltares, Marin, NLR, ECN, Wageningen Research)

ex-post

2021

Afgerond

 

2

Kamerstuk 32 637, nr. 453

Evaluatie subsidieregeling Instituten voor toegepast onderzoek (TO2-regeling)

ex-post

2022

Afgerond

 

2

Kamerstuk 32 637, nr. 453

Toegepast onderzoek; TO2-instellingen (TNO, Deltares, Marin, NLR, ECN, Wageningen Research)

ex-post

2025

Afgerond

 

2

Kamerstuk 32 637, nr. 694

Strategisch Belangrijke Onderzoeksprogramma's (SBO)

ex-post

2027

Te starten

Subsidieregeling is inmiddels gesloten, maar looptijd subsidies is van 2023 tot 2027.

2

 

Subsidieregeling Regeneratief Geneeskundige Onderzoeksprojecten (SRGO)

ex-post

2029

Te starten

Regeling loopt van 2024 tot 2029

2

 

TSH Vliegtuigmaakindustrie

ex-post

2026

Te starten

 

2

 

Innovatiebox

ex-post

2023

Afgerond

In samenwerking met FIN; FIN heeft het voortouw.

2

Kamerstuk 36 418, nr. 127

Innovatiebox

ex-post

2028

Te starten

In samenwerking met FIN; FIN heeft het voortouw.

2

 

Fundamenteel en toegepast onderzoek

ex-post

2023

Afgerond

Dit betreft diverse regelingen op het onderzoeksdeel van het Toekomstfonds. Het gaat om de Thematische Technology Transfer regeling, Toekomstfondskrediet OnderzoeksFaciliteiten, Haalbaarheidsstudies, Smart Industry, Oncode en Regeneratieve Geneeskunde.

3

Kamerstuk 36 200 XIII, nr. 127

Fundamenteel en toegepast onderzoek

ex-post

2028

Te starten

Dit betreft diverse regelingen op het onderzoeksdeel van het Toekomstfonds. Het gaat om de Thematische Technology Transfer regeling, Toekomstfondskrediet OnderzoeksFaciliteiten, Haalbaarheidsstudies, Smart Industry, Oncode en Regeneratieve Geneeskunde.

3

 

Innovatiekrediet (IK)

ex-post

2024

Afgerond

Dit betreft een gezamenlijke evaluatie van GF, Seed Capital, DVI, VFF en IK.

3

Kamerstuk 36 410 XIII, nr. 97

    

Kamerstuk 36 600 XIII, nr. 53

PPS-toeslag (voorheen TKI-toeslag)

ex-post

2021

Afgerond

 

2

Kamerstuk 33 009, nr. 101

PPS-innovatieregeling (voorheen PPS-toeslag)

ex-post

2026

Te starten

 

2

 

NWO

ex-post

2020

Afgerond

Betreft een algemene evaluatie van NWO door OCW.

2

Kamerstuk 29 338, nr. 221

NWO-TTW

ex-post

2022

Afgerond

Betreft specifiek het EZK-gefinancierde deel NWO-TTW

2

Kamerstuk 33 009, nr. 118

NWO-TTW

ex-post

2027

Te starten

Betreft specifiek het EZ-gefinancierde deel NWO-TTW

2

 

Evaluatie MIT

ex-post

2023

Afgerond

Deze evaluatie van MIT wordt in samenhang met de evaluatie IPC uitgevoerd.

2

Kamerstuk 32 637, nr. 588

Evaluatie MIT

ex-post

2028

Te starten

 

2

 

Evaluatie Rijkscofinanciering EFRO/Interreg (2014-2020)

ex-post

2025

Afgerond

 

2

Kamerstuk 27 813, nr. 37

WBSO

ex-post

2025

Afgerond

 

2

Kamerstuk 32 637, nr. 670

SBIR

overig

2025

Lopend

De SBIR wordt geëvalueerd door RVO met een externe referent, voortbordurend op een eerdere analyse door RVO.

2

 

Evaluatie Regeling Duurzame Scheepsbouw

overig

2024

Afgerond

 

42

Kamerstuk 36 410 XIII, nr. 96

Venture Challenge

ex-post

2024

Afgerond

 

2

Kamerstuk 32 637, nr. 632

Venture Challenge

ex-post

2029

Te starten

 

2

 

Midterm evaluatie Just Transition Fund (JTF)

ex-durante

2025

Lopend

SZW heeft het voortouw.

2

 

Evaluatie Just Transition Fund (JTF)

ex-post

2029

Te starten

SZW heeft het voortouw.

2

 

Deep Tech Fund

ex-post

2027

Te starten

Deze evaluatie zal samen met InvestNL en Dutch Future Fund plaatsvinden.

3

 

NGF - Evaluatie project QuantumDeltaNL

ex-post

2029

Te starten

Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF)

2

 

NGF - Evaluatie project Oncode-PACT

ex-durante

2025

Lopend

Midterm review met ook aandacht voor doeltreffendheid en doelmatigheid.

2

 

NGF - Evaluatie project Oncode-PACT

ex-post

2033

Te starten

Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF)

2

 

NGF - Material Independence & Circular Batteries

ex-post

2032

Te starten

Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF)

2

 

NGF - Evaluatie project NXTGEN HIGHTECH

ex-durante

2025

Lopend

Midterm review met ook aandacht voor doeltreffendheid en doelmatigheid.

2

 

NGF - Evaluatie project NXTGEN HIGHTECH

ex-post

2031

Te starten

Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF)

2

 

NGF - Evaluatie project Photon Delta

ex-post

2029

Te starten

Betreft een projectevaluatie als onderdeel van het Nationaal Groeifonds (NGF)

2

 
1

Evaluatie in 2026. Een tussenevaluatie in 2023 bleek niet haalbaar om al effecten te meten. Tevens wordt er in 2023 een nieuw Kennis- en innovatieconvenant (KIC) opgesteld. Naar aanleiding van het rapport van Commissie Ter Weel (Durf te leren, ga door met meten, 2022) worden mogelijkheden voor evaluatie verder bezien.

2

Dit betreft artikel 4 van de EZK-begroting.

Meerjarenplanning van overige geplande evaluaties/doorlichtingen die niet of deels onder voornoemde thema's vallen:

Tabel 61 SEA-uitwerking: Overige evaluaties/doorlichtingen

Thema/overige evaluaties

Type onderzoek

Afronding

Status

Toelichting onderzoek

Begrotings-artikel

Vindplaats

Doorlichting Agentschap RDI

overig

2025

Lopend

 

1

 

Doorlichting Agentschap DICTU

overig

2027

Te starten

 

40

 

Doorlichting Agentschap RVO

overig

2027

Te starten

 

1,2 en 3

 
Licence