Base description which applies to whole site

5.2 Centraal Informatiepunt Beroepen Gezondheidszorg (CIBG)

5.2.1 Inleiding

Het CIBG vertaalt, samen met ketenpartners, beleid in tastbare en toegankelijke uitvoering voor burgers, professionals en organisaties op het gebied van registers, data en informatie. Als agentschap van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport richt het CIBG zich primair op het VWS beleidsterrein. We dragen zorg voor een integrale dienstverlening, gericht op wat de samenleving nodig heeft. De focus hierbij ligt op transparantie en betrouwbaarheid, het bewust omgaan met kapitaal, kosten en kwaliteit. We investeren met onze partners in de keten in samenwerking en kennisdeling. Het CIBG heeft een breed takenpakket zoals het BIG-register, het Donorregister en het UZI-register. Meer informatie over de organisatie en taken van het CIBG is te vinden op: www.cibg.nl

5.2.2 Budgettaire gevolgen van beleid CIBG

Tabel 58 Begroting van baten-lastenagentschap CIBG voor het jaar 2026 (bedragen x € 1.000)
 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Baten

      

- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten

42.681

61.114

63.316

67.516

66.733

68.895

waarvan producten CIBG

42.681

61.114

63.316

67.516

66.733

68.895

- Baten als tegenprestatie voor levering van input

46.081

45.710

46.618

47.692

48.652

49.913

waarvan bijdrage aan CIBG

46.081

45.710

46.618

47.692

48.652

49.913

Rentebaten

350

850

850

850

850

850

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

31.773

0

0

0

0

0

Totaal baten

120.885

107.674

110.784

116.058

116.235

119.658

       

Lasten

      

Apparaatskosten

117.200

92.425

93.960

98.354

98.678

101.808

- Personele kosten

53.391

52.275

53.427

56.779

56.438

58.639

waarvan eigen personeel

37.706

39.084

40.716

43.161

44.466

46.200

waarvan inhuur externen

13.642

10.124

9.506

9.249

8.440

8.769

waarvan overige personele kosten

2.043

3.067

3.205

4.370

3.533

3.670

- Materiële kosten

63.809

40.150

40.533

41.575

42.240

43.169

waarvan apparaat ICT

11.504

10.558

10.790

11.178

11.274

11.522

waarvan bijdrage aan SSO's

8.394

8.509

8.696

8.888

9.083

9.283

waarvan overige materiële kosten

43.911

20.945

21.047

21.510

21.883

22.365

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

0

12.471

12.745

13.026

13.312

13.605

Rentelasten

1

1

1

1

1

1

Afschrijvingskosten

3.684

2.915

4.215

4.815

4.382

4.382

- Materieel

0

2.915

4.215

4.815

4.382

4.382

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

0

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

0

0

0

0

0

- Immaterieel

3.684

2.915

3.900

4.500

4.067

4.067

Overige lasten

0

0

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

120.885

107.674

110.922

116.196

116.373

119.796

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

0

0

0

0

0

Toelichting staat van baten en lasten

Tariefnotitie 2026

De cijfers van de tariefnotitie 2026 zijn vergeleken met die van de DVA’s 2025 en het jaarplan 2025. De aanpassing t.o.v. tariefnotitie 2025 betreffen:

  • Aanpassing prijzen van CBT teams

Naar aanleiding van de uitkomsten herijkingkostprijsmodel 1e fase is besloten om de vaste prijs van € 78.000 voor de inzet van een CBT team los te laten en te gaan verrekenen op basis van werkelijk gemaakte inzet van uren tegen het uurtarief van de betreffende externe opgehoogd met een opslag van € 18,57 per uur voor overhead kosten van het CIBG. De prijs van de inzet van een CBT team op basis van 6 personen ligt in deze nieuwe situatie op circa € 55.000.

  • Geen opslag meer op inzet van medewerkers (intern/extern) op door CIBG zelf gefinancierde projecten.

  • In de tariefnotitie is een indexering van 5% doorgevoerd. 

Resultaat 2026

Het resultaat in de tariefnotitie 2026 is nihil. De kosten en opbrengsten in de tariefnotitie 2026 zullen in evenwicht zijn.

Baten CIBG

De baten als tegenprestatie voor levering van input (voorheen bijdrage van het moederdepartement en bijdrage overige departementen) bedraagt € 45,7 miljoen en zijn daarmee € 0,4 miljoen lager dan in de tariefnotitie 2025. Aan de ene kant zijn de activiteiten van LCH in 2025 beëindigd (-€ 2,4 miljoen) en aan de andere kant zijn er loonindexaties toegepast (+€ 2,0 miljoen). Deze toepassing zorgt voor een realistisch beeld.

De baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten (voorheen baten van derden en bijzondere baten) laat een daling zien van € 13,3 miljoen.

De bijdragen van partijen anders (burgers, bedrijven, etc.) zijn gedaald met € 13,7 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door:

  • Bureau Medicinale Cannabis (-€ 8,3 miljoen): hier zien we de afgelopen jaren een aflopende vraag en er wordt gewerkt aan een andere invulling van deze taak.

  • UZI (-€ 3,7 miljoen), LCSH (-€ 1,0 miljoen) en BIG (-€ 1,0 miljoen): hier is de verwachting dat het aantal aanvragen in 2026 lager zijn dan in 2025.

  • Wtza vergunningen (+€ 0,3 miljoen): het product die de bijdrage derden positief beïnvloedt.

De bijdrage moederdepartement betreft tariefdemping door het moederdepartement. Hierbij gaat het om bijdragen van het moederdepartement om de baten van het agentschap te ondersteunen doordat doorberekende tarieven aan derden gemaximeerd zijn. Bij het CIBG gaat het met name om de producten BIG, UZI en Erkenning buitenlandse diploma’s, Landelijke commissie Sociale Hygiëne en Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza). De totale baten zijn gestegen door het toepassen van loon- en prijsindexaties.

Lasten CIBG

De totale kosten van de tariefnotitie 2026 bedragen € 107,6 miljoen en zijn daarmee € 13,2 miljoen lager dan in de tariefnotitie 2025. Dit wordt veroorzaakt door:

  • Overige materiële kosten (-€ 10,3 miljoen):

    • In 2026 is de verwachting dat er minder aanvragen zijn voor UZI-passen, hierdoor dalen de kosten van passen (-€ 2,5 miljoen).

    • Door de afnemende vraag bij Bureau Medicinale Cannabis (-€ 8,7 miljoen) wordt er minimaal ingekocht.

    • Er heeft een prijsindexatie plaatsgevonden voor 2026 (+€ 0,9 miljoen)

  • Externe inhuur (-€ 3,5 miljoen)

Door inzet van werving en selectie willen we de externe inhuur verambtelijken. Hierdoor nemen de kosten af.

  • Kosten eigen personeel (+€ 1,4 miljoen)

Door het verder verambtelijken van externe inhuur nemen de kosten van eigen personeel toe.

  • Overige personeelskosten (+€ 0,9 miljoen)

In de realisatie wordt ieder jaar een reservering gemaakt voor de niet opgenomen verlofuren, voorheen hebben we deze reservering niet in de begroting opgenomen. In 2026 hebben we dit opgenomen in de begroting.

  • Afschrijvingen (-€ 1,0 miljoen)

In 2026 lopen een aantal activa uit de afschrijvingstermijn.

Tabel 59 Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten

Categorie

OG

Moeder-departement

Overige departementen

Partijen anders

Totaal

BMC

GMT

714

10.558

11.272

Ontheffingen en vergunningen

GMT

1.049

2.141

3.190

 

VGP

207

211

418

Overig

GMT

2.017

412

2.429

Register

DI-CIO

11.403

5.803

17.206

 

MEVA

7.599

4.466

12.066

 

VGP

1.869

935

2.804

Toezicht

MEVA

6.743

421

7.164

 

PZo

3.476

1.088

4.563

Eindtotaal

 

35.078

 

26.035

61.114

Tabel 60 Baten als tegenprestatie voor levering van input

Categorie

Opdrachtgever

Moeder-departement

Overige departementen

Partijen anders

Totaal

Register

DJ

1.655

1.655

 

DMO

1.000

1.000

 

GMT

5.460

5.460

 

IGJ

1.513

1.513

 

LZ

540

540

 

PG

3.600

 

3.600

 

PZo

3.345

3.345

 

LVVN

3.071

3.071

Toezicht

DJ

1.108

1.108

 

GMT

601

601

 

IGJ

1.937

1.937

 

MEVA

3.092

3.092

 

PZo

4.802

4.802

Uitwisseling gegevens

DI-CIO

6.885

6.885

Prijsvorming

GMT

5.803

5.803

Ontheffingen en vergunningen

GMT

692

692

 

MEVA

105

105

Overig

GMT

502

502

  

42.639

3.071

45.710

Toelichting meerjarenraming 2027–2030

De totale baten en lasten in de meerjarenraming 2027-2030 zijn in evenwicht, waardoor het resultaat nihil is. In de meerjarenraming zijn onderstaande uitgangspunten verwerkt:

  • Gekozen is voor een ontwikkelingsbudget van € 5 miljoen.

  • Door inzet van werving en selectie wil het CIBG de komende jaren externen gaan verambtelijken.

  • Bij omzet derden en bijzondere baten is sprake van jaarlijkse schommelingen vanwege wisselende productievolumes voor met name BIG en UZI.

  • Aanname is dat jaarlijks € 10 miljoen aan investeringen op het gebied van ICT nodig zijn. Uitgangspunt is dat hiervan 50% wordt geactiveerd en door middel van afschrijvingen doorberekend wordt aan de opdrachtgever. De andere 50% wordt direct doorbelast aan de opdrachtgever. De verwachte investeringen zijn:

  • Nieuwbouw BIG

  • Nieuwbouw DIAZ

  • Nieuwbouw Nexus

  • Nieuwbouw LRZA

  • Vanuit het programma Werk aan Uitvoering heeft het CIBG middelen ter beschikking gekregen van in totaal € 16,3 miljoen t/m 2031. Voor de jaren 2024 t/m 2027 gaat het om € 10,9 miljoen voor ‘Open op Orde’ en het Programma Doorontwikkeling Informatieveiligheid. De additionele kosten en aanvullende financiering zijn verwerkt in de meerjarenraming.

5.2.3 Kastroomoverzicht

Tabel 61 Kasstroomoverzicht CIBG over het jaar 2026 (bedragen x € 1.000)
  

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

57.477

18.201

21.885

15.585

12.485

11.986

11.053

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

110.689

120.885

107.496

110.606

115.880

116.057

119.480

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

106.813

117.201

104.896

106.706

111.380

111.990

115.413

2.

Totaal operationele kasstroom

3.876

3.684

2.600

3.900

4.500

4.067

4.067

 

-/- totaal investeringen

11.790

5.031

8.900

7.000

5.000

5.000

4.000

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

0

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 11.790

‒ 5.031

‒ 8.900

‒ 5.000

‒ 5.000

‒ 5.000

‒ 5.000

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

1.760

0

0

0

0

0

0

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

11.790

5.031

0

0

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

10.030

5.031

0

0

0

0

0

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

59.593

21.885

15.585

12.485

11.986

11.053

11.119

Toelichting kasstroomoverzicht

Het saldo van de rekening courant is begin 2025 € 30,2 miljoen. Eind 2024 hebben we een overschrijding van € 10,7 miljoen van het toegestane eigen vermogen; dit moet afgestort worden naar het moederdepartement VWS.

De afschrijvingskosten stijgen aan de ene kant als gevolg van de investeringen in ICT projecten en aan de andere kant dalen deze kosten doordat een aantal activa uit de afschrijvingstermijn lopen.

De investeringen behoren tot de immateriële vaste activa. Er wordt uitgegaan van een afschrijvingstermijn van vijf jaar. Voor de financiering van deze activa wordt gebruik gemaakt van eigen middelen.

5.2.4 Doelmatigheidsindicatoren

Tabel 62 Overzicht doelmatigheidsindicatoren

Omschrijving

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Generiek

       

1. Kostprijzen per product (groep)

       

- Beschikking BIG-register

201

334

327

124

107

185

258

- Vakbekwaamheidverklaring

3.009

4.606

4.987

4.963

4.963

4.963

4.963

- Vergunning Farmatec

1.883

1.832

1.809

1.778

1.778

1.778

1.778

- UZI-pas/certificaat

478

445

546

528

436

641

614

- Wilsbeschikking donorregister

9

8

8

8

16

8

8

        

2. Omzet per productgroep (x € 1.000)

       

- BIG en herregistratie

13.866

14.684

12.299

16.000

16.500

13.900

12.900

- Vakbekwaamheid

5.265

6.218

6.733

6.700

6.700

6.700

6.700

- Farmatec

1.701

4.062

4.074

4.005

4.005

4.005

4.005

- UZI-pas/certificaat

16.781

19.567

17.206

18.200

19.200

20.200

21.200

- Donorregister

3.596

4.197

4.016

3.900

7.900

4.200

4.100

        

3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur)

413

405

429

435

440

445

445

        

4. Saldo van baten en lasten

0

0

0

0

0

0

0

        

Specifiek

       

1. Productievolume

       

- Beschikking BIG-register

69.010

44.000

37.600

129.000

153.996

75.000

50.000

- Vakbekwaamheidverklaringen

1.750

1.350

1.350

1.350

1.350

1.350

1.350

- Verleende vergunningen Farmatec

2.255

2.217

2.252

2.252

2.252

2.252

2.252

- UZI-passen en certificaten

35.100

44.000

31.500

34.500

44.000

31.500

34.500

- Wilsbeschikkingen donorregister

425.000

555.000

520.000

500.000

500.000

500.000

500.000

Toelichting overzicht doelmatigheidsindicatoren

Het CIBG streeft ernaar de dienstverlening op een constant hoogwaardig niveau aan te bieden. Dit vraagt investeringen en ontwikkeling van systemen. Bij gelijkblijvende financiering en seizoenspatronen in de afnamen door klanten wordt zichtbaar dat het tarief voor bijvoorbeeld BIG en UZI kunnen wisselen gedurende de jaren.

Licence