5.2.1 Inleiding
Het CIBG vertaalt, samen met ketenpartners, beleid in tastbare en toegankelijke uitvoering voor burgers, professionals en organisaties op het gebied van registers, data en informatie. Als agentschap van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport richt het CIBG zich primair op het VWS beleidsterrein. We dragen zorg voor een integrale dienstverlening, gericht op wat de samenleving nodig heeft. De focus hierbij ligt op transparantie en betrouwbaarheid, het bewust omgaan met kapitaal, kosten en kwaliteit. We investeren met onze partners in de keten in samenwerking en kennisdeling. Het CIBG heeft een breed takenpakket zoals het BIG-register, het Donorregister en het UZI-register. Meer informatie over de organisatie en taken van het CIBG is te vinden op: www.cibg.nl
5.2.2 Budgettaire gevolgen van beleid CIBG
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||
- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten | 42.681 | 61.114 | 63.316 | 67.516 | 66.733 | 68.895 |
waarvan producten CIBG | 42.681 | 61.114 | 63.316 | 67.516 | 66.733 | 68.895 |
- Baten als tegenprestatie voor levering van input | 46.081 | 45.710 | 46.618 | 47.692 | 48.652 | 49.913 |
waarvan bijdrage aan CIBG | 46.081 | 45.710 | 46.618 | 47.692 | 48.652 | 49.913 |
Rentebaten | 350 | 850 | 850 | 850 | 850 | 850 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 31.773 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 120.885 | 107.674 | 110.784 | 116.058 | 116.235 | 119.658 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | 117.200 | 92.425 | 93.960 | 98.354 | 98.678 | 101.808 |
- Personele kosten | 53.391 | 52.275 | 53.427 | 56.779 | 56.438 | 58.639 |
waarvan eigen personeel | 37.706 | 39.084 | 40.716 | 43.161 | 44.466 | 46.200 |
waarvan inhuur externen | 13.642 | 10.124 | 9.506 | 9.249 | 8.440 | 8.769 |
waarvan overige personele kosten | 2.043 | 3.067 | 3.205 | 4.370 | 3.533 | 3.670 |
- Materiële kosten | 63.809 | 40.150 | 40.533 | 41.575 | 42.240 | 43.169 |
waarvan apparaat ICT | 11.504 | 10.558 | 10.790 | 11.178 | 11.274 | 11.522 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 8.394 | 8.509 | 8.696 | 8.888 | 9.083 | 9.283 |
waarvan overige materiële kosten | 43.911 | 20.945 | 21.047 | 21.510 | 21.883 | 22.365 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | 0 | 12.471 | 12.745 | 13.026 | 13.312 | 13.605 |
Rentelasten | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Afschrijvingskosten | 3.684 | 2.915 | 4.215 | 4.815 | 4.382 | 4.382 |
- Materieel | 0 | 2.915 | 4.215 | 4.815 | 4.382 | 4.382 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 3.684 | 2.915 | 3.900 | 4.500 | 4.067 | 4.067 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 120.885 | 107.674 | 110.922 | 116.196 | 116.373 | 119.796 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting staat van baten en lasten
Tariefnotitie 2026
De cijfers van de tariefnotitie 2026 zijn vergeleken met die van de DVA’s 2025 en het jaarplan 2025. De aanpassing t.o.v. tariefnotitie 2025 betreffen:
– Aanpassing prijzen van CBT teams
Naar aanleiding van de uitkomsten herijkingkostprijsmodel 1e fase is besloten om de vaste prijs van € 78.000 voor de inzet van een CBT team los te laten en te gaan verrekenen op basis van werkelijk gemaakte inzet van uren tegen het uurtarief van de betreffende externe opgehoogd met een opslag van € 18,57 per uur voor overhead kosten van het CIBG. De prijs van de inzet van een CBT team op basis van 6 personen ligt in deze nieuwe situatie op circa € 55.000.
– Geen opslag meer op inzet van medewerkers (intern/extern) op door CIBG zelf gefinancierde projecten.
– In de tariefnotitie is een indexering van 5% doorgevoerd.
Resultaat 2026
Het resultaat in de tariefnotitie 2026 is nihil. De kosten en opbrengsten in de tariefnotitie 2026 zullen in evenwicht zijn.
Baten CIBG
De baten als tegenprestatie voor levering van input (voorheen bijdrage van het moederdepartement en bijdrage overige departementen) bedraagt € 45,7 miljoen en zijn daarmee € 0,4 miljoen lager dan in de tariefnotitie 2025. Aan de ene kant zijn de activiteiten van LCH in 2025 beëindigd (-€ 2,4 miljoen) en aan de andere kant zijn er loonindexaties toegepast (+€ 2,0 miljoen). Deze toepassing zorgt voor een realistisch beeld.
De baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten (voorheen baten van derden en bijzondere baten) laat een daling zien van € 13,3 miljoen.
De bijdragen van partijen anders (burgers, bedrijven, etc.) zijn gedaald met € 13,7 miljoen. Dit wordt veroorzaakt door:
– Bureau Medicinale Cannabis (-€ 8,3 miljoen): hier zien we de afgelopen jaren een aflopende vraag en er wordt gewerkt aan een andere invulling van deze taak.
– UZI (-€ 3,7 miljoen), LCSH (-€ 1,0 miljoen) en BIG (-€ 1,0 miljoen): hier is de verwachting dat het aantal aanvragen in 2026 lager zijn dan in 2025.
– Wtza vergunningen (+€ 0,3 miljoen): het product die de bijdrage derden positief beïnvloedt.
De bijdrage moederdepartement betreft tariefdemping door het moederdepartement. Hierbij gaat het om bijdragen van het moederdepartement om de baten van het agentschap te ondersteunen doordat doorberekende tarieven aan derden gemaximeerd zijn. Bij het CIBG gaat het met name om de producten BIG, UZI en Erkenning buitenlandse diploma’s, Landelijke commissie Sociale Hygiëne en Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza). De totale baten zijn gestegen door het toepassen van loon- en prijsindexaties.
Lasten CIBG
De totale kosten van de tariefnotitie 2026 bedragen € 107,6 miljoen en zijn daarmee € 13,2 miljoen lager dan in de tariefnotitie 2025. Dit wordt veroorzaakt door:
– Overige materiële kosten (-€ 10,3 miljoen):
• In 2026 is de verwachting dat er minder aanvragen zijn voor UZI-passen, hierdoor dalen de kosten van passen (-€ 2,5 miljoen).
• Door de afnemende vraag bij Bureau Medicinale Cannabis (-€ 8,7 miljoen) wordt er minimaal ingekocht.
• Er heeft een prijsindexatie plaatsgevonden voor 2026 (+€ 0,9 miljoen)
– Externe inhuur (-€ 3,5 miljoen)
Door inzet van werving en selectie willen we de externe inhuur verambtelijken. Hierdoor nemen de kosten af.
– Kosten eigen personeel (+€ 1,4 miljoen)
Door het verder verambtelijken van externe inhuur nemen de kosten van eigen personeel toe.
– Overige personeelskosten (+€ 0,9 miljoen)
In de realisatie wordt ieder jaar een reservering gemaakt voor de niet opgenomen verlofuren, voorheen hebben we deze reservering niet in de begroting opgenomen. In 2026 hebben we dit opgenomen in de begroting.
– Afschrijvingen (-€ 1,0 miljoen)
In 2026 lopen een aantal activa uit de afschrijvingstermijn.
Categorie | OG | Moeder-departement | Overige departementen | Partijen anders | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
BMC | GMT | 714 | ‒ | 10.558 | 11.272 |
Ontheffingen en vergunningen | GMT | 1.049 | ‒ | 2.141 | 3.190 |
VGP | 207 | ‒ | 211 | 418 | |
Overig | GMT | 2.017 | ‒ | 412 | 2.429 |
Register | DI-CIO | 11.403 | ‒ | 5.803 | 17.206 |
MEVA | 7.599 | ‒ | 4.466 | 12.066 | |
VGP | 1.869 | ‒ | 935 | 2.804 | |
Toezicht | MEVA | 6.743 | ‒ | 421 | 7.164 |
PZo | 3.476 | ‒ | 1.088 | 4.563 | |
Eindtotaal | 35.078 | 26.035 | 61.114 |
Categorie | Opdrachtgever | Moeder-departement | Overige departementen | Partijen anders | Totaal |
---|---|---|---|---|---|
Register | DJ | 1.655 | ‒ | ‒ | 1.655 |
DMO | 1.000 | ‒ | ‒ | 1.000 | |
GMT | 5.460 | ‒ | ‒ | 5.460 | |
IGJ | 1.513 | ‒ | ‒ | 1.513 | |
LZ | 540 | ‒ | ‒ | 540 | |
PG | 3.600 | ‒ | 3.600 | ||
PZo | 3.345 | ‒ | ‒ | 3.345 | |
LVVN | ‒ | 3.071 | ‒ | 3.071 | |
Toezicht | DJ | 1.108 | ‒ | ‒ | 1.108 |
GMT | 601 | ‒ | ‒ | 601 | |
IGJ | 1.937 | ‒ | ‒ | 1.937 | |
MEVA | 3.092 | ‒ | ‒ | 3.092 | |
PZo | 4.802 | ‒ | ‒ | 4.802 | |
Uitwisseling gegevens | DI-CIO | 6.885 | ‒ | ‒ | 6.885 |
Prijsvorming | GMT | 5.803 | ‒ | ‒ | 5.803 |
Ontheffingen en vergunningen | GMT | 692 | ‒ | ‒ | 692 |
MEVA | 105 | ‒ | ‒ | 105 | |
Overig | GMT | 502 | ‒ | ‒ | 502 |
42.639 | 3.071 | ‒ | 45.710 |
Toelichting meerjarenraming 2027–2030
De totale baten en lasten in de meerjarenraming 2027-2030 zijn in evenwicht, waardoor het resultaat nihil is. In de meerjarenraming zijn onderstaande uitgangspunten verwerkt:
– Gekozen is voor een ontwikkelingsbudget van € 5 miljoen.
– Door inzet van werving en selectie wil het CIBG de komende jaren externen gaan verambtelijken.
– Bij omzet derden en bijzondere baten is sprake van jaarlijkse schommelingen vanwege wisselende productievolumes voor met name BIG en UZI.
– Aanname is dat jaarlijks € 10 miljoen aan investeringen op het gebied van ICT nodig zijn. Uitgangspunt is dat hiervan 50% wordt geactiveerd en door middel van afschrijvingen doorberekend wordt aan de opdrachtgever. De andere 50% wordt direct doorbelast aan de opdrachtgever. De verwachte investeringen zijn:
– Nieuwbouw BIG
– Nieuwbouw DIAZ
– Nieuwbouw Nexus
– Nieuwbouw LRZA
– Vanuit het programma Werk aan Uitvoering heeft het CIBG middelen ter beschikking gekregen van in totaal € 16,3 miljoen t/m 2031. Voor de jaren 2024 t/m 2027 gaat het om € 10,9 miljoen voor ‘Open op Orde’ en het Programma Doorontwikkeling Informatieveiligheid. De additionele kosten en aanvullende financiering zijn verwerkt in de meerjarenraming.
5.2.3 Kastroomoverzicht
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 57.477 | 18.201 | 21.885 | 15.585 | 12.485 | 11.986 | 11.053 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 110.689 | 120.885 | 107.496 | 110.606 | 115.880 | 116.057 | 119.480 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | 106.813 | 117.201 | 104.896 | 106.706 | 111.380 | 111.990 | 115.413 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 3.876 | 3.684 | 2.600 | 3.900 | 4.500 | 4.067 | 4.067 |
-/- totaal investeringen | 11.790 | 5.031 | 8.900 | 7.000 | 5.000 | 5.000 | 4.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 11.790 | ‒ 5.031 | ‒ 8.900 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 1.760 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 11.790 | 5.031 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 10.030 | 5.031 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 59.593 | 21.885 | 15.585 | 12.485 | 11.986 | 11.053 | 11.119 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Het saldo van de rekening courant is begin 2025 € 30,2 miljoen. Eind 2024 hebben we een overschrijding van € 10,7 miljoen van het toegestane eigen vermogen; dit moet afgestort worden naar het moederdepartement VWS.
De afschrijvingskosten stijgen aan de ene kant als gevolg van de investeringen in ICT projecten en aan de andere kant dalen deze kosten doordat een aantal activa uit de afschrijvingstermijn lopen.
De investeringen behoren tot de immateriële vaste activa. Er wordt uitgegaan van een afschrijvingstermijn van vijf jaar. Voor de financiering van deze activa wordt gebruik gemaakt van eigen middelen.
5.2.4 Doelmatigheidsindicatoren
Omschrijving | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Generiek | |||||||
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||||
- Beschikking BIG-register | 201 | 334 | 327 | 124 | 107 | 185 | 258 |
- Vakbekwaamheidverklaring | 3.009 | 4.606 | 4.987 | 4.963 | 4.963 | 4.963 | 4.963 |
- Vergunning Farmatec | 1.883 | 1.832 | 1.809 | 1.778 | 1.778 | 1.778 | 1.778 |
- UZI-pas/certificaat | 478 | 445 | 546 | 528 | 436 | 641 | 614 |
- Wilsbeschikking donorregister | 9 | 8 | 8 | 8 | 16 | 8 | 8 |
2. Omzet per productgroep (x € 1.000) | |||||||
- BIG en herregistratie | 13.866 | 14.684 | 12.299 | 16.000 | 16.500 | 13.900 | 12.900 |
- Vakbekwaamheid | 5.265 | 6.218 | 6.733 | 6.700 | 6.700 | 6.700 | 6.700 |
- Farmatec | 1.701 | 4.062 | 4.074 | 4.005 | 4.005 | 4.005 | 4.005 |
- UZI-pas/certificaat | 16.781 | 19.567 | 17.206 | 18.200 | 19.200 | 20.200 | 21.200 |
- Donorregister | 3.596 | 4.197 | 4.016 | 3.900 | 7.900 | 4.200 | 4.100 |
3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur) | 413 | 405 | 429 | 435 | 440 | 445 | 445 |
4. Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Specifiek | |||||||
1. Productievolume | |||||||
- Beschikking BIG-register | 69.010 | 44.000 | 37.600 | 129.000 | 153.996 | 75.000 | 50.000 |
- Vakbekwaamheidverklaringen | 1.750 | 1.350 | 1.350 | 1.350 | 1.350 | 1.350 | 1.350 |
- Verleende vergunningen Farmatec | 2.255 | 2.217 | 2.252 | 2.252 | 2.252 | 2.252 | 2.252 |
- UZI-passen en certificaten | 35.100 | 44.000 | 31.500 | 34.500 | 44.000 | 31.500 | 34.500 |
- Wilsbeschikkingen donorregister | 425.000 | 555.000 | 520.000 | 500.000 | 500.000 | 500.000 | 500.000 |
Toelichting overzicht doelmatigheidsindicatoren
Het CIBG streeft ernaar de dienstverlening op een constant hoogwaardig niveau aan te bieden. Dit vraagt investeringen en ontwikkeling van systemen. Bij gelijkblijvende financiering en seizoenspatronen in de afnamen door klanten wordt zichtbaar dat het tarief voor bijvoorbeeld BIG en UZI kunnen wisselen gedurende de jaren.