Base description which applies to whole site

Door de Staten-Generaal aanvaarde moties die zijn afgerond (fiscaal)

Tabel 88 Door de Staten-Generaal aanvaarde moties die zijn afgerond (fiscaal)

Vergaderjaar

Omschrijving van de motie

Vindplaats

Stand van zaken / planning

2019/2020

Motie van het lid Lodders c.s. over het monitoren van administratieve last voor mkb'ers door ATAD 2

Kamerstukken II 2019-2020, 35 302, nr. 45

Deze motie is afgedaan in Kamerbrief «Monitoring van de effecten van de aanpak van belastingontwijking» van 11 december 2024.Kamerstukken II 2024-2025, 25 087, nr. 343.

2022/2023

de motie-Idsinga over bij de verkorting van de termijnen in de BOR aansluiting zoeken bij kortere termijnen in buurlanden

Kamerstukken II 2022-2023, 32 1 40 nr. 159

De verkorting van de termijn is opgenomen in het wetsvoorstel Wet aanpassing fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteiten 2025 (Stb. 2024-439) dat deel uitmaakt van het pakket Belastingplan 2025.Kamerstukken II 2024-2025, 36 610, nr. 3. (Paragraaf 2.2.5 Verkorting van de voortzettingstermijn van vijf jaren naar drie jaren, p. 25-26).

2022/2023

de gewijzigde motie-Stoffer c.s. over ook voor particuliere gevers de effecten van de beperking van de giftenaftrek blijven monitoren

Kamerstukken II 2022-2023, 32 1 40, nr. 166

De motie is afgedaan bij de kabinetsreactie op deze evaluatie in het Belastingplan 2025.Kamerstukken II 2024-2025, 36 602, nr. 3. (Paragraaf 5.6 Beperken fiscale regelingen rond giften, p. 25).

2023/2024

Gewijzigde motie van de leden Bontenbal en Marijnissen over in samenwerking met vakbonden en bedrijven onderzoeken welke fiscale of andere obstakels winstdeling belemmeren (t.v.v. 36410-28)

Kamerstukken II 2023-2024, 36410, nr. 28

De Kamerbrief «Financiële werknemersparticipaties» met een overzicht van het onderzoek dat heeft plaatsgevonden via de Stichting van de Arbeid en de resultaten van dit onderzoek is op 23 september 2024 aan de Tweede Kamer verstuurd. Hiermee is deze motie afgedaan.Kamerstukken II 2024-2025, 25 883, nr. 502.

2023/2024

Gewijzigde motie van het lid Erkens c.s. over een analyse van de stapeling van alle maatregelen gericht op de metallurgische en mineralogische sector

Kamerstukken II 2023-2024, 36418, nr. 70

Deze motie is afgedaan met de brief 'Aanbieding recent uitgevoerde evaluaties en impactanalyses van fiscale klimaatmaatregelen' van 7 oktober 2024. Kamerstukken II 2024-2025, 32 813, nr. 1414.

2023/2024

de gewijzigde motie-Erkens c.s. over de grenseffecten van de accijnsverhoging op alcohol monitoren

Kamerstukken II 2023-2024, 36418, nr. 71

Deze motie is afgedaan in de Kamerbrief «Onderzoek grenseffecten alcoholaccijns» van 16 september 2024.Kamerstukken II 2023-2024, 36 418, nr. 151.

2023/2024

de motie-Erkens over een differentiatie in de verbruiksbelasting in suikerhoudende dranken tussen vruchtensappen en andere dranken

Kamerstukken II 2023-2024, 36 418, nr. 72

Deze motie is afgedaan in de contourenbrief 'Kamerbrief over gedifferentieerde verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken op basis van suikergehalte', die op 26 april 2024 aan beide Kamers is verzonden.Kamerstukken II 2023-2024, 32 140, nr. 186.

2023/2024

de motie-Alkaya over de evaluatie van expatregelingen zo snel mogelijk starten

Kamerstukken II 2023-2024, 36 418, nr. 73

De evaluatie is uitgevoerd en het evaluatierapport is op 14 juni 2024 aan de Tweede Kamer verzonden, Kamerstukken II 2023-2024, 36 418, nr. 145. Op 12 september is een adendum op dit rapport verstuurd,  Kamerstukken II 2023-2024, 36 418, nr. 150.

2023/2024

de motie-Alkaya over de invoering van een mondiale minimumvermogensbelasting voor miljardairs

Kamerstukken II 2023-2024, 25087-342.

De motie is afgedaan middels de op 4 december aan de Tweede Kamer verzonden Kamerbrief 'Opvolging moties en toezeggingen uit het dertigledendebat over een extra belasting voor extreem rijken'.Kamerstukken II 2024-2025, 25 087, nr. 342.

2023/2024

de motie-Van der Lee over zich in internationaal verband inzetten voor een wereldwijde miljardairsbelasting

Kamerstukken II 2023-2024, 25087-342

De motie is afgedaan middels de op 4 december aan de Tweede Kamer verzonden Kamerbrief 'Opvolging moties en toezeggingen uit het dertigledendebat over een extra belasting voor extreem rijken'.Kamerstukken II 2024-2025, 25 087, nr. 342.

2023/2024

de motie-Inge van Dijk over onderzoek naar een tariefdifferentiatie in de kansspelbelasting

Kamerstukken II 2023-2024, 36 418, nr. 81

Deze motie is afgedaan in de Memorie van Toelichting bij het Belastingplan 2025.Kamerstukken II 2024-2025, 36 602, nr. 3. (Paragraaf 5.21)

2023/2024

de motie-Grinwis c.s. over ook in Caribisch Nederland een systematiek implementeren waardoor een wml-stijging niet fiscaal wordt afgeroomd

Kamerstukken II 2023-2024, 36 4 18 nr. 86

De motie is afgedaan door middel van het opnemen van een maatregel in het Belastingplan 2025, te weten artikel II, onderdeel J, (staatsblad 2024, 436) waar artikel 25 van de Wet inkomstenbelasting BES is aangepast. Deze is door de Tweede Kamer en de Eerste Kamer aangenomen.

2023/2024

de motie-Grinwis over een gedifferentieerde verbruiksbelasting op alcoholvrije dranken invoeren op basis van suikergehalte

Kamerstukken II 2023-2024, 36 418, nr. 87

Deze motie is afgedaan in de contourenbrief 'Kamerbrief over gedifferentieerde verbruiksbelasting van alcoholvrije dranken op basis van suikergehalte', die op 26 april 2024 aan beide Kamers is verzonden.Kamerstukken II 2023-2024, 32 140, nr. 186.

2023/2024

de motie-Grinwis/Stoffer over bedrijfsoverdrachten in het midden- en kleinbedrijf beter mogelijk maken door splitsing van beleggingsvermogen en ondernemingsvermogen

Kamerstukken II 2023-2024, 36 418, nr. 88

In de memorie van toelichting bij het wetsvoorstel Wet aanpassing fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteiten 2025 (paragraaf 1.3 van het algemeen deel) is toegelicht waarom het kabinet geen voorstel hiervoor doet. Hiermee is uitvoering aan deze motie gegeven.Kamerstukken II 2024-2025, 36 610, nr. 3.

2023/2024

de motie-Stoffer c.s. over de uitwerking van de Wet aanpassing fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteiten 2024 nauwkeurig monitoren

Kamerstukken II 2023-2024, 36 418, nr. 90

Aan deze motie is uitvoering gegeven in het wetsvoorstel Wet aanpassing fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteiten 2025 dat op Prinsjesdag 2024 is ingediend bij de Tweede Kamer.Kamerstukken II 2024-2025, 36 610, nr. 3 (paragraaf 1.3 Wet aanpassing fiscale bedrijfsopvolgingsfaciliteiten 2024, p. 8).

2023/2024

Motie-Bakker-Klein (CDA) c.s. over begrenzing aftrek van periodieke giften door particulieren boven de 250.000 euro

Kamerstukken I 2023-2024, 36 418, nr. AE

Deze motie is afgedaan in het Belastingplan 2025.Kamerstukken II 2024-2025, 36 602, nr. 3. (Paragraaf 5.6 Beperken fiscale regelingen rond giften, p. 25).

2023/2024

Motie-Heijnen (BBB) c.s. over afschaffing metallurgische en mineralogische procedés

Kamerstukken I 2023-2024, 36 418, nr. M

Deze motie is afgedaan met de brief «Aanbieding recent uitgevoerde evaluaties en impactanalyses van fiscale klimaatmaatregelen» van 7 oktober 2024. De aanbieding bevat recent uitgevoerde evaluaties en impactanalyses van fiscale klimaatmaatregelen.Kamerstukken II 2024-2025, 32 813, nr. 1414.

2023/2024

Motie-Heijnen (BBB) c.s. over een impactanalyse van de afbouw van vrijstellingen

Kamerstukken I 2023-2024, 36 418, nr. L

Deze motie is afgedaan met de brief «Aanbieding recent uitgevoerde evaluaties en impactanalyses van fiscale klimaatmaatregelen» van 7 oktober 2024.Kamerstukken II 2024-2025, 32 813, nr. 1414.

2023/2024

-de motie-Dijk/Maatoug over het met prioriteit uitvoeren van de motie-Alkaya over een mondiale minimumvermogensbelasting voor miljardairs en het aansluiten bij het G20-initiatief voor effectieve belasting van de allerrijksten

Kamerstukken II 2023-2024, 25 087, nr. 330

De motie is afgedaan middels de op 4 december aan de Tweede Kamer verzonden Kamerbrief 'Opvolging moties en toezeggingen uit het dertigledendebat over een extra belasting voor extreem rijken'.Kamerstukken II 2024-2025, 25 087, nr. 342.

2023/2024

de motie-Idsinga/Van Eijk over zich blijven inspannen voor de invoering van een wereldwijde minimumbelasting ten aanzien van hypermobile wealthy individuals

Kamerstukken II 2023-2024, 25 087, nr. 333

De motie is afgedaan middels de op 4 december aan de Tweede Kamer verzonden Kamerbrief 'Opvolging moties en toezeggingen uit het dertigledendebat over een extra belasting voor extreem rijken'.Kamerstukken II 2024-2025, 25 087, nr. 342.

2023/2024

-de motie-Idsinga c.s. over de lucratiefbelangregeling zo aanpassen dat managers in de private-equitysector ten aanzien van hun carried interest worden belast naar het progressieve tarief van box 1

Kamerstukken II 2023-2024, 25 0 87 nr. 335

Deze motie is afgedaan in de Kamerbrief ondezoek lucratiefbelangregeling van 13 februari 2025.Kamerstukken II 2024-2025, 32 140, nr. 225.

2023/2024

de motie-Dijk/Maatoug over in EU-verband een kopgroep vormen voor het invoeren van een EU-exitbelasting voor high-net-worth individuals en een nationaal voorstel voor een exitbelasting uitwerken

Kamerstukken II 2023-2024, 25 087, nr. 331

De motie is afgedaan middels de op 4 december aan de Tweede Kamer verzonden Kamerbrief 'Opvolging moties en toezeggingen uit het dertigledendebat over een extra belasting voor extreem rijken'.Kamerstukken II 2024-2025, 25 087, nr. 342.

2023/2024

Gewijzigde motie-Van Rooijen (50PLUS) c.s. over tijdige indiening en behandeling van belastingmaatregelen

Kamerstukken I 2023-2024, 36 418, nr. I

Deze motie is afgedaan in de nota naar aanleiding van het verslag van het pakket Belastingplan 2025 in de Eerste Kamer van 29 november 2024.Kamerstukken I 2024-2025, 36 602, nr. F. (Onder 1. Inleiding, p. 2)

2023/2024

Motie-Geerdink (VVD) en Moonen (D66) over een alternatief voorstel voor de 30%-regeling

Kamerstukken I 2023-2024, 36 418, nr. Z

Bij de presentatie van het Belastingplan 2025 is aangegeven dat de versobering van de 30%-regeling grotendeels wordt teruggedraaid; er komt een regeling op basis van een vast percentage van 27% vanaf 2027, in 2025 en 2026 bedraagt het percentage nog 30% en er is sprake van volledig eerbiedigend overgangsrecht. Dit alles wordt wettelijk geregeld in de tweede Nota van Wijziging op het Belastingplan 2025. Hiermee is invulling gegeven aan de motie Geerdink-Moonen.Kamerstukken II 2024-2025, 36 602, nr. 41.

Licence