Verhouding modaliteiten per NGF-project
In tabel 12 staat weergegeven wat de verhouding van modaliteiten per NGF-project is, oftewel hoeveel per project is gereserveerd, voorwaardelijk toegekend en definitief toegekend. Van de laatste categorie wordt vervolgens weergegeven hoeveel daarvan inmiddels is verplicht. Tot slot wordt aangegeven hoeveel van de verplichte middelen inmiddels is uitgegeven. Dit is de stand van zaken van februari 2025. Om een zo recent mogelijk overzicht te geven zijn in dit overzicht ook de ontwikkelingen meegenomen die budgettair verwerkt zijn in de ontwerpbegroting 2025.
Artikel | Ronde | Project | Departement | Gereserveerd | Voorw. toegekend | Toegekend | waarvan verplicht door departement(en) | waarvan uitbetaald door departement(en) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Leeroverzicht & Skills | OCW | 28,5 | 16,4 | 16,4 | ||
SZW | 16,2 | 12,9 | 9,3 | |||||
1 | 1 | Nationaal Onderwijslab AI 1 | EZ | 51,1 | 91,5 | 36,0 | 12,0 | |
1 | 2 | Collectief laagopgeleiden en laaggeletterden | OCW | 42,9 | 7,6 | 6,6 | 5,0 | |
1 | 2 | Digitaal Onderwijs Goed Geregeld | OCW | 34,3 | 9,3 | 6,9 | ||
1 | 2 | Impuls Open Leermateriaal | OCW | 38,0 | 40,0 | 18,7 | 15,8 | |
1 | 2 | Nationale LLO Katalysator | OCW | 225,0 | 167,0 | 68,1 | 40,1 | |
1 | 2 | Npuls | OCW | 420,0 | 140,0 | 93,5 | 65,0 | |
1 | 2 | Ontwikkelkracht | OCW | 231,2 | 101,2 | 30,6 | 30,6 | |
1 | 2 | Opschaling publiek private samenwerking in het beroepsonderwijs | EZ | 57,4 | 152,6 | 122,7 | 66,3 | |
1 | 3 | Creative Industries Immersive Impact Coalition (CIIIC) | OCW | 97,7 | 102,3 | 0,7 | 0,7 | |
1 | 3 | DUTCH | VWS | 84,0 | 48,0 | 48,0 | 7,3 | |
1 | 3 | Innovatieprogramma Onderwijshuisvesting | OCW | 359,5 | 124,2 | 1,3 | 1,2 | |
1 | 3 | Techkwadraat | OCW | 205,8 | 145,8 | 9,5 | 1,7 | |
1 | 3 | Meer Uren Werkt! | SZW | 45,0 | 30,0 | 10,3 | 0,9 | |
1 | 3 | Nationale Aanpak Professionalisering Leraren | OCW | 86,5 | 73,1 | 1,5 | 1,5 | |
2 | 1 | AiNed 2 | EZ | 189,0 | 71,2 | 33,3 | ||
2 | 1 | Health-RI | EZ | 69,0 | 68,5 | 33,5 | ||
2 | 1 | QuantumDeltaNL 3 | EZ | 614,9 | 257,6 | 212,1 | ||
2 | 1 | RegMed XB | EZ | 56,3 | 56,3 | 43,3 | ||
2 | 2 | Biotech Booster | OCW | 196,4 | 49,6 | 33,5 | 18,7 | |
2 | 2 | Cellulaire agricultuur | LVVN | 60,0 | 50,1 | 13,8 | ||
2 | 2 | Circular Plastics NL 4 | KGG | 53,0 | 167,0 | 77,1 | 35,4 | |
2 | 2 | CropXR | LVVN | 21,5 | 20,8 | 20,6 | 6,1 | |
2 | 2 | De revolutie van zelfdenkende moleculaire systemen | OCW | 96,9 | 93,0 | 26,4 | ||
2 | 2 | Digitale Infrastructuur en Logistiek | I&W | 51,1 | 49,6 | 20,7 | ||
2 | 2 | Dutch Metropolitan Innovations | I&W | 78,3 | 68,7 | 12,5 | ||
BZK | 6,7 | 5,9 | 2,0 | |||||
2 | 2 | Einstein Telescope | OCW | 870,0 | 42,0 | 41,8 | 41,8 | |
2 | 2 | Groeiplan Watertechnologie | I&W | 135,0 | 75,8 | 5,7 | ||
2 | 1 en 2 | GroenvermogenNL | KGG | 297,0 | 541,0 | 273,3 | 95,8 | |
2 | 2 | Luchtvaart in Transitie | I&W | 46,2 | 337,2 | 167,7 | 88,3 | |
2 | 2 | Nieuwe Warmte Nu! | KGG | 200,0 | 169,4 | 27,6 | ||
2 | 2 | NL2120, het groene verdienvermogen van Nederland | I&W | 40,0 | 70,0 | 54,7 | 11,1 | |
2 | 2 | NXTGEN HIGHTECH | EZ | 449,9 | 418,4 | 181,0 | ||
2 | 2 | Oncode Accelerator | EZ | 164,0 | 161,0 | 160,0 | 101,5 | |
2 | 2 | PharmaNL | VWS | 79,0 | 79,0 | 34,6 | ||
2 | 2 | PhotonDelta | EZ | 204,6 | 266,6 | 158,8 | 74,9 | |
2 | 2 | Toekomstbestendige leefomgeving | BZK | 40,0 | 60,0 | 53,5 | 31,0 | |
2 | 2 | Werklandschappen van de toekomst | BZK | 26,2 | 25,8 | 5,9 | ||
2 | 2 | Zero-emissie binnenvaart batterij-elektrisch | I&W | 50,2 | 39,1 | 29,6 | ||
2 | 3 | 6G Future Network Services | EZ | 142,0 | 61,0 | 60,2 | 23,8 | |
2 | 3 | Biobased Circular | KGG | 236,0 | 102,0 | 11,2 | 2,6 | |
2 | 3 | SolarNL | KGG | 277,0 | 135,0 | 135,0 | 135,0 | |
2 | 3 | CPBT | LVVN | 69,5 | 55,0 | 0,1 | 0,1 | |
2 | 3 | Holomicrobioom | LVVN | 140,0 | 60,0 | 0,1 | 0,1 | |
2 | 3 | Maritiem Masterplan 5 | I&W | 210,0 | 86,5 | 1,5 | ||
2 | 3 | Material Independence & Circular Batteries | EZ | 138,1 | 157,9 | 14,9 | 0,0 | |
2 | 3 | POLARIS | DEF | 101,7 | 101,7 | 0,0 | ||
2 | 3 | Re-Ge-NL | LVVN | 129,0 | 72,1 | 3,5 | ||
Totaal | 1.386,1 | 3.493,3 | 6.191,6 | 3.537,2 | 1.633,9 | |||
1 Voor dit project werd de omzetting van een reservering van € 63,0 mln in een toekenning van € 11,9 mln en een voorwaardelijke toekenning van € 51,1 mln verwerkt in de ontwerpbegroting 2025. Die informatie zou strikt genomen niet verwerkt moeten zijn in deze tabel. Om een zo recent mogelijke stand van zaken weer te geven is er voor gekozen om dit toch te doen. | ||||||||
2 Voor dit project werd de gedeeltelijke omzetting van een voorwaardelijke toekenning van € 44,0 mln in een toekenning van € 28,5 mln (waarbij de resterende middelen terugvloeiden naar de onverdeelde middelen van het NGF) verwerkt in de ontwerpbegroting 2025. Die informatie zou strikt genomen niet verwerkt moeten zijn in deze tabel. Om een zo recent mogelijke stand van zaken weer te geven is er voor gekozen om dit toch te doen. | ||||||||
3 Voor dit project werd de omzetting van een reservering van € 272,7 mln in een toekenning verwerkt in de ontwerpbegroting 2025. Die informatie zou strikt genomen niet verwerkt moeten zijn in deze tabel. Om een zo recent mogelijke stand van zaken weer te geven is er voor gekozen om dit toch te doen. | ||||||||
4 Voor dit project werd de gedeeltelijke omzetting van een voorwaardelijke toekenning van € 96,0 mln in een toekenning van € 43,0 mln (waarbij de resterende middelen voorwaardelijk toegekend bleven) verwerkt in de ontwerpbegroting 2025. Die informatie zou strikt genomen niet verwerkt moeten zijn in deze tabel. Om een zo recent mogelijke stand van zaken weer te geven is er voor gekozen om dit toch te doen. | ||||||||
5 Voor dit project werd de omzetting van een voorwaardelijke toekenning van € 110,0 mln in een toekenning verwerkt in de ontwerpbegroting 2025. Die informatie zou strikt genomen niet verwerkt moeten zijn in deze tabel. Om een zo recent mogelijke stand van zaken weer te geven is er voor gekozen om dit toch te doen. |
Toelichting
Een beknopte toelichting op de stand van zaken van de projecten waarvoor verplichtingen zijn aangegaan en uitgaven zijn gedaan in 2024 is te vinden in de departementale NGF-bijlagen. Voor een uitgebreide inhoudelijke rapportage over de voortgang van alle NGF-projecten wordt verwezen naar de voortgangsrapportage die de adviescommissie jaarlijks opstelt.