De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Baten | ||||||
- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten | 175.342 | 154.000 | 154.000 | 154.000 | 154.000 | 154.000 |
- Baten als tegenprestatie voor levering van input | 3.306.573 | 3.597.135 | 3.692.132 | 3.766.309 | 3.796.709 | 3.715.677 |
waarvan bijdrage capaciteit | 3.217.385 | 3.512.084 | 3.567.800 | 3.562.296 | 3.589.417 | 3.609.727 |
waarvan overige bijdrage | 89.188 | 85.051 | 124.332 | 204.013 | 207.292 | 105.950 |
Rentebaten | 15.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 3.496.915 | 3.763.135 | 3.858.132 | 3.932.309 | 3.962.709 | 3.881.677 |
Lasten | ||||||
Apparaatskosten | 1.948.601 | 2.093.319 | 2.102.303 | 2.124.174 | 2.131.816 | 2.145.821 |
- Personele kosten | 1.686.081 | 1.801.319 | 1.810.303 | 1.832.174 | 1.839.816 | 1.853.821 |
waarvan eigen personeel | 1.431.081 | 1.659.319 | 1.668.303 | 1.690.174 | 1.697.816 | 1.711.821 |
waarvan inhuur externen | 130.000 | 135.000 | 135.000 | 135.000 | 135.000 | 135.000 |
waarvan overige personele kosten | 125.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 |
- Materiële kosten | 262.520 | 292.000 | 292.000 | 292.000 | 292.000 | 292.000 |
waarvan apparaat ICT | 155.520 | 165.000 | 165.000 | 165.000 | 165.000 | 165.000 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 32.000 | 37.000 | 37.000 | 37.000 | 37.000 | 37.000 |
waarvan overige materiële kosten | 75.000 | 90.000 | 90.000 | 90.000 | 90.000 | 90.000 |
Materiële programmakosten | 419.266 | 488.784 | 564.899 | 602.139 | 624.120 | 534.779 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | 1.081.348 | 1.132.432 | 1.142.330 | 1.157.396 | 1.158.173 | 1.152.477 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 9.200 | 10.100 | 10.100 | 10.100 | 10.100 | 10.100 |
- Materieel | 9.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 |
waarvan apparaat ICT | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 8.500 | 9.500 | 9.500 | 9.500 | 9.500 | 9.500 |
- Immaterieel | 200 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Overige lasten | 38.500 | 38.500 | 38.500 | 38.500 | 38.500 | 38.500 |
waarvan dotaties voorzieningen | 38.500 | 38.500 | 38.500 | 38.500 | 38.500 | 38.500 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 3.496.915 | 3.763.135 | 3.858.132 | 3.932.309 | 3.962.709 | 3.881.677 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsaandeel VPB-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten
Baten
Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of dienstenDit omvat onder andere ontvangsten van Europees Sociaal Fonds (ESF), de externe opbrengst van de arbeid en de winkels ten behoeve van de gedetineerden, de externe dienstverlening (waaronder bewakings- en beveiligsdiensten van de DV&O), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring, Kosovo Specialist Chambers (KSC) en de opbrengst van het Internationaal Strafhof.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Opbrengst arbeid | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
Opbrengst detacheringen personeel en opleidingen | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 |
Opbrengst verhuur overig en facilitaire dienstverlening | 41.000 | 41.000 | 41.000 | 41.000 | 41.000 | 41.000 |
Opbrengsten bewakings- en beveiligingsdiensten | 11.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 | 11.000 |
Opbrengsten administratieve dienstverlening (FDC/IUC) | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 18.000 |
Opbrengsten vervoer | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Opbrengsten Europees Sociaal Fonds (ESF) | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 |
Opbrengst exploitatie VN en ICC plaatsen | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
Opbrengst dienstverlening ForZo | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 |
Overige opbrengsten | 33.342 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 | 12.000 |
Totaal | 175.342 | 154.000 | 154.000 | 154.000 | 154.000 | 154.000 |
Baten als tegenprestatie voor levering van inputOnder de categorie waarvan bijdrage capaciteit betreft dit de bijdrage die DJI ontvangt gekoppeld aan de capaciteit. Deze post is gebaseerd op de huidige kostprijzen en de opgenomen productieaantallen (zie onderdeel doelmatigheidsindicatoren). Dit omvat tevens de bijdrage die DJI ontvangt vanuit Asiel en Migratie voor vreemdelingenbewaring.
Daarnaast ontvangt DJI onder de post waarvan overige bijdragen, bijdragen die buiten de kostprijzen vallen. Dit omvat onder andere de bijdrage ten behoeve vande capaciteit in Caribisch Nederland.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten als tegenprestatie voor levering van input | 3.184,7 | 3.471,9 | 3.597,1 | 3.692,1 | 3.731,3 | 3.761,7 | 3.680,7 |
waarvan bijdrage t.a.v. capaciteitsbehoefte | 2.938,6 | 3.382,7 | 3.512,1 | 3.567,8 | 3.562,3 | 3.589,4 | 3.609,7 |
Operationele sanctiecapaciteit (incl.res.+ in stand te houden cap. GW/VB) | 1.435,4 | 1.700,1 | 1.783,2 | 1.829,9 | 1.804,7 | 1.819,5 | 1.835,0 |
Extramurale sanctiecapaciteit | 3,6 | 4,5 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Forensische zorgplaatsen in het GW (PPC's) | 192,6 | 203,6 | 206,3 | 207,9 | 207,5 | 209,4 | 210,3 |
Tbs-capaciteit | 457,6 | 563,3 | 579,6 | 595,3 | 615,8 | 624,0 | 625,7 |
Intramurale inkoopplaatsen For. Zorg | 406,4 | 412,4 | 413,3 | 411,1 | 409,1 | 409,4 | 409,7 |
Inkoop ambulante forensische zorg | 149,2 | 179,5 | 179,6 | 180,0 | 180,0 | 180,0 | 180,0 |
Vreemdelingenbewaring | 77,0 | 85,8 | 97,4 | 83,9 | 82,5 | 82,7 | 82,8 |
Justitiële jeugdinrichtingen (incl. reserve en in stand te houden cap.) | 216,7 | 233,4 | 249,7 | 256,6 | 259,7 | 261,5 | 263,1 |
waarvan overige bijdragen | 246,1 | 89,2 | 85,1 | 124,3 | 204,0 | 207,3 | 106,0 |
Capaciteit Caribisch Nederland (BES) | 15,4 | 20,9 | 22,6 | 22,6 | 22,4 | 22,4 | 22,4 |
LPO | 204,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Vlissingen | 0,0 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 53,2 | 59,6 | 36,3 |
SBF | 0,0 | 36,7 | 36,7 | 36,7 | 36,7 | 36,7 | 36,7 |
vreemdelingen veldzicht | 8,7 | 11,7 | 11,7 | 11,7 | 11,7 | 11,7 | 11,7 |
Amendement Elian extra plekken licht beveiligde afdeling | 0,0 | 4,0 | 0,0 | 11,6 | 3,8 | 0,7 | 0,0 |
Aanpak voortgezet crimineel handelen vanuit detentie | 0,0 | 10,7 | 13,3 | 16,0 | 16,0 | 16,0 | 16,0 |
Amendement sneller | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 25,0 | 25,0 | 25,0 | 0,0 |
Harreveld | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 35,0 | 35,0 | 35,0 |
nog te treffen maatregelen huisvesting | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ‒ 52,4 |
Overige niet bij p*q inbegrepen | 17,1 | 4,8 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 |
RentebatenOp basis van liquiditeitspositie van DJI en de rentestand worden er voor aankomende jaren rentebaten verwacht.
Lasten
Personele kostenDe totale personele kosten van het ambtelijk personeel DJI bestaan uit de kosten van ambtelijk personeel op basis van de gemiddelde loonsom zoals gepresenteerd in onderstaande tabel, aangevuld met de overige personeelskosten
Externe inhuurDJI maakt o.a. gebruik van inhuur van beveiligingspersoneel, inhuur van ICT-deskundigen en zorgpersoneel.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Eigen personeel | ||||||
Kosten | 1.431.081 | 1.659.319 | 1.668.303 | 1.690.174 | 1.697.816 | 1.711.821 |
Aantal fte | 16.471 | 17.402 | 17.496 | 17.725 | 17.805 | 17.952 |
Externe inhuur | ||||||
Kosten | 130.000 | 135.000 | 135.000 | 135.000 | 135.000 | 135.000 |
Overige personeelskosten | 125.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 |
Totale kosten | 1.686.081 | 1.801.319 | 1.810.303 | 1.832.174 | 1.839.816 | 1.853.821 |
Materiële kosten
Onder deze post zijn de materiële kosten opgenomen die betrekking hebben op de bedrijfsvoering van DJI. Dit betreft met name exploitatiekosten en bureaukosten. Verder vallen onder deze post ook de bijdragen aan verschillende Rijksdiensten (shared service organisaties) voor onder andere de huisvesting van het hoofdkantoor DJI, landelijke (ondersteunende) diensten en diverse interne diensten (shared service center) van DJI. De post materiële kosten; waarvan apparaat ICT betreft onder andere de bijdrage van DJI aan het baten-lastenagentschap de Justitiële ICT Organisatie.
Materiële programma kosten
Hieronder vallen kosten samenhangend met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen. Hieronder vallen onder andere de RVB gebruikersvergoeding ten behoeve van de vestigingen.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Gebruikersvergoeding RVB programma | 130.000 | 200.000 | 250.000 | 290.000 | 315.000 | 250.000 |
Overige huisvestingskosten programma | 115.000 | 115.000 | 140.000 | 140.000 | 140.000 | 114.000 |
Kosten justitieel ingeslotenen | 115.000 | 115.000 | 115.000 | 115.000 | 115.000 | 114.500 |
Materiële kosten arbeid justitiabelen | 33.000 | 33.000 | 33.000 | 33.000 | 33.000 | 32.500 |
Overige exploitatiekosten programma | 26.266 | 25.784 | 26.899 | 24.139 | 21.120 | 23.779 |
Totaal | 419.266 | 488.784 | 564.899 | 602.139 | 624.120 | 534.779 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten
Onder deze post zijn kosten opgenomen die betrekking hebben op opdrachten ten behoeve van de primaire taak en extern ingekochte diensten en daarmee samenhangende materiaal- en overheadkosten ten behoeve van de primaire taak, anders dan externe inhuur. Een belangrijk onderdeel vallend onder deze post betreft de inkoop van forensische zorg.
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Financiering particuliere instellingen Jeugd | 83.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 |
Inkoop forensische zorg | 990.948 | 1.040.000 | 1.050.000 | 1.065.160 | 1.066.045 | 1.060.392 |
Subsidies en overige bijdragen | 4.000 | 3.932 | 3.830 | 3.736 | 3.628 | 3.585 |
Kosten arrestanten politiebureaus | 3.400 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 |
Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 1.081.348 | 1.132.432 | 1.142.330 | 1.157.396 | 1.158.173 | 1.152.477 |
Afschrijvingskosten
De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen.
Overige lasten
De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de kosten substantieel bezwarende functies (SBF).
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 569.162 | 643.585 | 596.294 | 570.294 | 544.294 | 518.294 | 492.294 |
2 | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 3.225.112 | 3.496.915 | 3.763.135 | 3.858.132 | 3.932.309 | 3.962.709 | 3.881.677 |
– /– totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 3.185.933 | ‒ 3.511.915 | ‒ 3.778.135 | ‒ 3.873.132 | ‒ 3.947.309 | ‒ 3.977.709 | ‒ 3.896.677 | |
Totaal operationele kasstroom | 39.179 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | |
3 | – /– totaal investeringen | ‒ 12.283 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 | ‒ 12.000 |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 290 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | |
Totaal investeringsstroom | ‒ 11.993 | ‒ 11.000 | ‒ 11.000 | ‒ 11.000 | ‒ 11.000 | ‒ 11.000 | ‒ 11.000 | |
4 | – /– eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | ‒ 21.291 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 47.237 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ | |
– /– aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal financieringskasstroom | 47.237 | ‒ 21.291 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 643.585 | 596.294 | 570.294 | 544.294 | 518.294 | 492.294 | 466.294 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.
In het kasstroomoverzicht zijn financieringsafspraken met het moederdepartement verwerkt.
Investeringskasstroom
Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in inventaris.
Financieringskasstroom
Het bedrag in 2024 heeft onder andere betrekking op een vermogensmutatie ten behoeve van kosten voor substantieel bezwarende functies (SBF). Het bedrag in 2025 betreft de afroming van het eigen vermogen van DJI.
Doelmatigheid
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Saldo baten en lasten als % totale baten | ‒ 0,4% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Gevangeniswezen | |||||||
- Operationele capaciteit | 9.719 | 9.858 | 9.943 | 9.918 | 9.898 | 9.793 | 9.793 |
- Gemiddelde prijs per plaats per dag | 435 | 470 | 488 | 502 | 496 | 506 | 510 |
- Omzet (x € 1 mln.) | 1.543,7 | 1.691,3 | 1.771,6 | 1.817,9 | 1.793,4 | 1.808,5 | 1.824,3 |
- Extramurale sanctiecapaciteit | 153 | 75 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
- Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 32 | 164 | 164 | 164 | 164 | 164 | 164 |
- Omzet (x € 1 mln.) | 1,8 | 4,5 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 3,0 |
Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | |||||||
- Operationele capaciteit | 489 | 493 | 558 | 468 | 468 | 468 | 468 |
- Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 486 | 477 | 478 | 491 | 483 | 484 | 485 |
- Omzet (x € 1 mln.) | 86,7 | 85,8 | 97,4 | 83,9 | 82,5 | 82,7 | 82,8 |
- Reserve capaciteit gevangeniswezen en vreemdelingenbewaring | 520 | 520 | 520 | 600 | 600 | 600 | 600 |
- Gemiddelde prijs per plaats per dag | 38 | 47 | 61 | 55 | 51 | 50 | 49 |
- Omzet (x € 1 mln.) | 7,2 | 8,9 | 11,5 | 12,0 | 11,2 | 11,0 | 10,8 |
- Verhuur tribunalen capaciteit | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 | 96 |
- In stand te houden capaciteit GW/VB | 990 | 990 | 990 | 990 | 990 | 990 | 990 |
Forensische zorg | |||||||
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg (PPC’s) | 727 | 734 | 739 | 739 | 739 | 739 | 739 |
- Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 767 | 760 | 765 | 771 | 769 | 776 | 780 |
- Omzet (x € 1 mln.) | 203,5 | 203,6 | 206,3 | 207,9 | 207,5 | 209,4 | 210,3 |
- TBS-capaciteit | 1.665 | 1.843 | 1.891 | 1.938 | 2.012 | 2.037 | 2.037 |
- Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 811 | 838 | 840 | 842 | 839 | 839 | 842 |
- Omzet (x € 1 mln.) | 492,7 | 563,3 | 579,6 | 595,3 | 615,8 | 624,0 | 625,7 |
Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg | |||||||
- Klinische behandelplaatsen forensische zorg | 906 | 791 | 791 | 791 | 791 | 791 | 791 |
- Klinische behandelplaatsen voor gedetineerden | 8 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
- Gem. prijs per plaats per dag (x € 1) | 771 | 819 | 823 | 820 | 817 | 818 | 819 |
- Beschermd wonen capaciteit | 1.922 | 1.894 | 1.894 | 1.894 | 1.894 | 1.894 | 1.894 |
- Gem. prijs per plaats per dag (x € 1) | 253 | 248 | 248 | 246 | 244 | 244 | 244 |
- Omzet (x € 1 mln.) | 434,5 | 412,4 | 413,3 | 411,1 | 409,1 | 409,4 | 409,7 |
- Inkoop ambulante forensische zorg (x € 1 mln.) | 158,7 | 179,5 | 179,6 | 180,0 | 180,0 | 180,0 | 180,0 |
Operationele capaciteit justitiële jeugdinrichtingen | |||||||
- Rijksjeugdinrichtingen capaciteit | 280 | 338 | 338 | 338 | 338 | 338 | 338 |
- Particuliere jeugdinrichtingen capaciteit | 270 | 278 | 284 | 291 | 297 | 297 | 297 |
- Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 984 | 1.021 | 1.081 | 1.100 | 1.103 | 1.111 | 1.116 |
- Omzet (x € 1 mln.) | 197,5 | 229,5 | 245,4 | 252,5 | 255,7 | 257,5 | 258,6 |
- Reserve/wissel capaciteit jeugd | 89 | 83 | 77 | 70 | 64 | 64 | 64 |
- Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1) | 70 | 129 | 151 | 162 | 170 | 174 | 195 |
- Omzet (x € 1 mln.) | 2,3 | 3,9 | 4,2 | 4,1 | 4,0 | 4,1 | 4,6 |
- In stand te houden capaciteit JJI | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 |
Toelichting
In bovenstaande tabel staat de gefinancierde capaciteit.
De «in stand te houden capaciteit GW/VB» is opgenomen zonder kostprijs. Deze plaatsen zijn momenteel niet inzetbaar, zie hiervoor het validatieonderzoek naar buffercapaciteit in het gevangeniswezen en vreemdelingenbewaring28.
DJI maakt in voorliggende begroting gebruik van een vernieuwd kostprijsmodel waarmee kosten specifieker worden toegerekend aan de producten. Met name hierdoor en door loon- en prijsontwikkelingen zijn de kostprijzen geactualiseerd vanaf het jaar 2025 ten opzichte van de gerealiseerde kostprijzen in 2024.