Base description which applies to whole site

5.1 Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.

Tabel 48 Meerjarige begroting van baten en lasten (Bedragen x € 1.000)
 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Baten

      

- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten

175.342

154.000

154.000

154.000

154.000

154.000

- Baten als tegenprestatie voor levering van input

3.306.573

3.597.135

3.692.132

3.766.309

3.796.709

3.715.677

waarvan bijdrage capaciteit

3.217.385

3.512.084

3.567.800

3.562.296

3.589.417

3.609.727

waarvan overige bijdrage

89.188

85.051

124.332

204.013

207.292

105.950

Rentebaten

15.000

12.000

12.000

12.000

12.000

12.000

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

3.496.915

3.763.135

3.858.132

3.932.309

3.962.709

3.881.677

       

Lasten

      

Apparaatskosten

1.948.601

2.093.319

2.102.303

2.124.174

2.131.816

2.145.821

- Personele kosten

1.686.081

1.801.319

1.810.303

1.832.174

1.839.816

1.853.821

waarvan eigen personeel

1.431.081

1.659.319

1.668.303

1.690.174

1.697.816

1.711.821

waarvan inhuur externen

130.000

135.000

135.000

135.000

135.000

135.000

waarvan overige personele kosten

125.000

7.000

7.000

7.000

7.000

7.000

- Materiële kosten

262.520

292.000

292.000

292.000

292.000

292.000

waarvan apparaat ICT

155.520

165.000

165.000

165.000

165.000

165.000

waarvan bijdrage aan SSO's

32.000

37.000

37.000

37.000

37.000

37.000

waarvan overige materiële kosten

75.000

90.000

90.000

90.000

90.000

90.000

Materiële programmakosten

419.266

488.784

564.899

602.139

624.120

534.779

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

1.081.348

1.132.432

1.142.330

1.157.396

1.158.173

1.152.477

Rentelasten

0

0

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

9.200

10.100

10.100

10.100

10.100

10.100

- Materieel

9.000

10.000

10.000

10.000

10.000

10.000

waarvan apparaat ICT

500

500

500

500

500

500

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

8.500

9.500

9.500

9.500

9.500

9.500

- Immaterieel

200

100

100

100

100

100

Overige lasten

38.500

38.500

38.500

38.500

38.500

38.500

waarvan dotaties voorzieningen

38.500

38.500

38.500

38.500

38.500

38.500

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

3.496.915

3.763.135

3.858.132

3.932.309

3.962.709

3.881.677

       

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

0

0

0

0

0

Agentschapsaandeel VPB-lasten

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

0

0

0

0

0

Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten

Baten

Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of dienstenDit omvat onder andere ontvangsten van Europees Sociaal Fonds (ESF), de externe opbrengst van de arbeid en de winkels ten behoeve van de gedetineerden, de externe dienstverlening (waaronder bewakings- en beveiligsdiensten van de DV&O), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring, Kosovo Specialist Chambers (KSC) en de opbrengst van het Internationaal Strafhof.

Tabel 49 Overzicht Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten (Bedragen x € 1.000)
 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Opbrengst arbeid

30.000

30.000

30.000

30.000

30.000

30.000

Opbrengst detacheringen personeel en opleidingen

7.000

7.000

7.000

7.000

7.000

7.000

Opbrengst verhuur overig en facilitaire dienstverlening

41.000

41.000

41.000

41.000

41.000

41.000

Opbrengsten bewakings- en beveiligingsdiensten

11.000

11.000

11.000

11.000

11.000

11.000

Opbrengsten administratieve dienstverlening (FDC/IUC)

18.000

18.000

18.000

18.000

18.000

18.000

Opbrengsten vervoer

15.000

15.000

15.000

15.000

15.000

15.000

Opbrengsten Europees Sociaal Fonds (ESF)

4.000

4.000

4.000

4.000

4.000

4.000

Opbrengst exploitatie VN en ICC plaatsen

8.000

8.000

8.000

8.000

8.000

8.000

Opbrengst dienstverlening ForZo

8.000

8.000

8.000

8.000

8.000

8.000

Overige opbrengsten

33.342

12.000

12.000

12.000

12.000

12.000

Totaal

175.342

154.000

154.000

154.000

154.000

154.000

Baten als tegenprestatie voor levering van inputOnder de categorie waarvan bijdrage capaciteit betreft dit de bijdrage die DJI ontvangt gekoppeld aan de capaciteit. Deze post is gebaseerd op de huidige kostprijzen en de opgenomen productieaantallen (zie onderdeel doelmatigheidsindicatoren). Dit omvat tevens de bijdrage die DJI ontvangt vanuit Asiel en Migratie voor vreemdelingenbewaring.

Daarnaast ontvangt DJI onder de post waarvan overige bijdragen, bijdragen die buiten de kostprijzen vallen. Dit omvat onder andere de bijdrage ten behoeve vande capaciteit in Caribisch Nederland.

Tabel 50 Overzicht Baten als tegenprestatie voor levering van input (Bedragen x € 1 mln.)1
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Baten als tegenprestatie voor levering van input

3.184,7

3.471,9

3.597,1

3.692,1

3.731,3

3.761,7

3.680,7

        

waarvan bijdrage t.a.v. capaciteitsbehoefte

2.938,6

3.382,7

3.512,1

3.567,8

3.562,3

3.589,4

3.609,7

Operationele sanctiecapaciteit (incl.res.+ in stand te houden cap. GW/VB)

1.435,4

1.700,1

1.783,2

1.829,9

1.804,7

1.819,5

1.835,0

Extramurale sanctiecapaciteit

3,6

4,5

3,0

3,0

3,0

3,0

3,0

Forensische zorgplaatsen in het GW (PPC's)

192,6

203,6

206,3

207,9

207,5

209,4

210,3

Tbs-capaciteit

457,6

563,3

579,6

595,3

615,8

624,0

625,7

Intramurale inkoopplaatsen For. Zorg

406,4

412,4

413,3

411,1

409,1

409,4

409,7

Inkoop ambulante forensische zorg

149,2

179,5

179,6

180,0

180,0

180,0

180,0

Vreemdelingenbewaring

77,0

85,8

97,4

83,9

82,5

82,7

82,8

Justitiële jeugdinrichtingen (incl. reserve en in stand te houden cap.)

216,7

233,4

249,7

256,6

259,7

261,5

263,1

        

waarvan overige bijdragen

246,1

89,2

85,1

124,3

204,0

207,3

106,0

Capaciteit Caribisch Nederland (BES)

15,4

20,9

22,6

22,6

22,4

22,4

22,4

LPO

204,9

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

Vlissingen

0,0

0,5

0,5

0,5

53,2

59,6

36,3

SBF

0,0

36,7

36,7

36,7

36,7

36,7

36,7

vreemdelingen veldzicht

8,7

11,7

11,7

11,7

11,7

11,7

11,7

Amendement Elian extra plekken licht beveiligde afdeling

0,0

4,0

0,0

11,6

3,8

0,7

0,0

Aanpak voortgezet crimineel handelen vanuit detentie

0,0

10,7

13,3

16,0

16,0

16,0

16,0

Amendement sneller

0,0

0,0

0,0

25,0

25,0

25,0

0,0

Harreveld

0,0

0,0

0,0

0,0

35,0

35,0

35,0

nog te treffen maatregelen huisvesting

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

‒ 52,4

Overige niet bij p*q inbegrepen

17,1

4,8

0,3

0,3

0,3

0,3

0,3

1

Voor het jaar 2024 betreft dit een overzicht gebaseerd op de gerealiseerde omzet moeder. Voor het uitvoeringsjaar 2025 betreft dit een overzicht gebaseerd op een geactualiseerde stand.

RentebatenOp basis van liquiditeitspositie van DJI en de rentestand worden er voor aankomende jaren rentebaten verwacht.

Lasten

Personele kostenDe totale personele kosten van het ambtelijk personeel DJI bestaan uit de kosten van ambtelijk personeel op basis van de gemiddelde loonsom zoals gepresenteerd in onderstaande tabel, aangevuld met de overige personeelskosten

Externe inhuurDJI maakt o.a. gebruik van inhuur van beveiligingspersoneel, inhuur van ICT-deskundigen en zorgpersoneel.

Tabel 51 Personele kosten (Bedragen x € 1.000
 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Eigen personeel

      

Kosten

1.431.081

1.659.319

1.668.303

1.690.174

1.697.816

1.711.821

Aantal fte

16.471

17.402

17.496

17.725

17.805

17.952

       

Externe inhuur

      

Kosten

130.000

135.000

135.000

135.000

135.000

135.000

       

Overige personeelskosten

125.000

7.000

7.000

7.000

7.000

7.000

       

Totale kosten

1.686.081

1.801.319

1.810.303

1.832.174

1.839.816

1.853.821

Materiële kosten

Onder deze post zijn de materiële kosten opgenomen die betrekking hebben op de bedrijfsvoering van DJI. Dit betreft met name exploitatiekosten en bureaukosten. Verder vallen onder deze post ook de bijdragen aan verschillende Rijksdiensten (shared service organisaties) voor onder andere de huisvesting van het hoofdkantoor DJI, landelijke (ondersteunende) diensten en diverse interne diensten (shared service center) van DJI. De post materiële kosten; waarvan apparaat ICT betreft onder andere de bijdrage van DJI aan het baten-lastenagentschap de Justitiële ICT Organisatie.

Materiële programma kosten

Hieronder vallen kosten samenhangend met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen. Hieronder vallen onder andere de RVB gebruikersvergoeding ten behoeve van de vestigingen.

Tabel 52 Materiële programma kosten (Bedragen x € 1.000)
 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Gebruikersvergoeding RVB programma

130.000

200.000

250.000

290.000

315.000

250.000

Overige huisvestingskosten programma

115.000

115.000

140.000

140.000

140.000

114.000

Kosten justitieel ingeslotenen

115.000

115.000

115.000

115.000

115.000

114.500

Materiële kosten arbeid justitiabelen

33.000

33.000

33.000

33.000

33.000

32.500

Overige exploitatiekosten programma

26.266

25.784

26.899

24.139

21.120

23.779

Totaal

419.266

488.784

564.899

602.139

624.120

534.779

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten

Onder deze post zijn kosten opgenomen die betrekking hebben op opdrachten ten behoeve van de primaire taak en extern ingekochte diensten en daarmee samenhangende materiaal- en overheadkosten ten behoeve van de primaire taak, anders dan externe inhuur. Een belangrijk onderdeel vallend onder deze post betreft de inkoop van forensische zorg.

Tabel 53 Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten (Bedragen x € 1.000)
 

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Financiering particuliere instellingen Jeugd

83.000

85.000

85.000

85.000

85.000

85.000

Inkoop forensische zorg

990.948

1.040.000

1.050.000

1.065.160

1.066.045

1.060.392

Subsidies en overige bijdragen

4.000

3.932

3.830

3.736

3.628

3.585

Kosten arrestanten politiebureaus

3.400

3.500

3.500

3.500

3.500

3.500

Overig

0

0

0

0

0

0

Totaal

1.081.348

1.132.432

1.142.330

1.157.396

1.158.173

1.152.477

Afschrijvingskosten

De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen.

Overige lasten

De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de kosten substantieel bezwarende functies (SBF).

Tabel 54 Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
  

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

1

Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen

569.162

643.585

596.294

570.294

544.294

518.294

492.294

2

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

3.225.112

3.496.915

3.763.135

3.858.132

3.932.309

3.962.709

3.881.677

 

– /– totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 3.185.933

‒ 3.511.915

‒ 3.778.135

‒ 3.873.132

‒ 3.947.309

‒ 3.977.709

‒ 3.896.677

 

Totaal operationele kasstroom

39.179

‒ 15.000

‒ 15.000

‒ 15.000

‒ 15.000

‒ 15.000

‒ 15.000

3

– /– totaal investeringen

‒ 12.283

‒ 12.000

‒ 12.000

‒ 12.000

‒ 12.000

‒ 12.000

‒ 12.000

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

290

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

 

Totaal investeringsstroom

‒ 11.993

‒ 11.000

‒ 11.000

‒ 11.000

‒ 11.000

‒ 11.000

‒ 11.000

4

– /– eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

‒ 21.291

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

47.237

 

– /– aflossingen op leningen

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

0

0

0

0

0

0

0

 

Totaal financieringskasstroom

47.237

‒ 21.291

0

0

0

0

0

5

Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

643.585

596.294

570.294

544.294

518.294

492.294

466.294

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.

In het kasstroomoverzicht zijn financieringsafspraken met het moederdepartement verwerkt.

Investeringskasstroom

Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in inventaris.

Financieringskasstroom

Het bedrag in 2024 heeft onder andere betrekking op een vermogensmutatie ten behoeve van kosten voor substantieel bezwarende functies (SBF). Het bedrag in 2025 betreft de afroming van het eigen vermogen van DJI.

Doelmatigheid

Tabel 55 Overzicht Doelmatigheidsindicatoren
 

2024

2025

2026

2027

2028

2029

2030

Saldo baten en lasten als % totale baten

‒ 0,4%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

        

Gevangeniswezen

       

- Operationele capaciteit

9.719

9.858

9.943

9.918

9.898

9.793

9.793

- Gemiddelde prijs per plaats per dag

435

470

488

502

496

506

510

- Omzet (x € 1 mln.)

1.543,7

1.691,3

1.771,6

1.817,9

1.793,4

1.808,5

1.824,3

        

- Extramurale sanctiecapaciteit

153

75

50

50

50

50

50

- Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

32

164

164

164

164

164

164

- Omzet (x € 1 mln.)

1,8

4,5

3,0

3,0

3,0

3,0

3,0

        

Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

       

- Operationele capaciteit

489

493

558

468

468

468

468

- Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

486

477

478

491

483

484

485

- Omzet (x € 1 mln.)

86,7

85,8

97,4

83,9

82,5

82,7

82,8

        

- Reserve capaciteit gevangeniswezen en vreemdelingenbewaring

520

520

520

600

600

600

600

- Gemiddelde prijs per plaats per dag

38

47

61

55

51

50

49

- Omzet (x € 1 mln.)

7,2

8,9

11,5

12,0

11,2

11,0

10,8

        

- Verhuur tribunalen capaciteit

96

96

96

96

96

96

96

- In stand te houden capaciteit GW/VB

990

990

990

990

990

990

990

        

Forensische zorg

       

Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg (PPC’s)

727

734

739

739

739

739

739

- Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

767

760

765

771

769

776

780

- Omzet (x € 1 mln.)

203,5

203,6

206,3

207,9

207,5

209,4

210,3

        

- TBS-capaciteit

1.665

1.843

1.891

1.938

2.012

2.037

2.037

- Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

811

838

840

842

839

839

842

- Omzet (x € 1 mln.)

492,7

563,3

579,6

595,3

615,8

624,0

625,7

        

Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg

       

- Klinische behandelplaatsen forensische zorg

906

791

791

791

791

791

791

- Klinische behandelplaatsen voor gedetineerden

8

15

15

15

15

15

15

- Gem. prijs per plaats per dag (x € 1)

771

819

823

820

817

818

819

- Beschermd wonen capaciteit

1.922

1.894

1.894

1.894

1.894

1.894

1.894

- Gem. prijs per plaats per dag (x € 1)

253

248

248

246

244

244

244

- Omzet (x € 1 mln.)

434,5

412,4

413,3

411,1

409,1

409,4

409,7

        

- Inkoop ambulante forensische zorg (x € 1 mln.)

158,7

179,5

179,6

180,0

180,0

180,0

180,0

        

Operationele capaciteit justitiële jeugdinrichtingen

       

- Rijksjeugdinrichtingen capaciteit

280

338

338

338

338

338

338

- Particuliere jeugdinrichtingen capaciteit

270

278

284

291

297

297

297

- Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

984

1.021

1.081

1.100

1.103

1.111

1.116

- Omzet (x € 1 mln.)

197,5

229,5

245,4

252,5

255,7

257,5

258,6

        

- Reserve/wissel capaciteit jeugd

89

83

77

70

64

64

64

- Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

70

129

151

162

170

174

195

- Omzet (x € 1 mln.)

2,3

3,9

4,2

4,1

4,0

4,1

4,6

        

- In stand te houden capaciteit JJI

36

36

36

36

36

36

36

Toelichting

In bovenstaande tabel staat de gefinancierde capaciteit.

De «in stand te houden capaciteit GW/VB» is opgenomen zonder kostprijs. Deze plaatsen zijn momenteel niet inzetbaar, zie hiervoor het validatieonderzoek naar buffercapaciteit in het gevangeniswezen en vreemdelingenbewaring28.

DJI maakt in voorliggende begroting gebruik van een vernieuwd kostprijsmodel waarmee kosten specifieker worden toegerekend aan de producten. Met name hierdoor en door loon- en prijsontwikkelingen zijn de kostprijzen geactualiseerd vanaf het jaar 2025 ten opzichte van de gerealiseerde kostprijzen in 2024.

28

Kamerstukken II 2021-2022 24587 VI, nr. 826

Licence