Inleiding
De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) maakt betrouwbaar en zinvol gebruik van identiteitsproducten voor iedereen mogelijk. Onze visie is een weerbare en wendbare partner te zijn om vanuit verbinding met onze omgeving leidend te zijn in toekomstbestendige en veilige identiteitsproducten.
Ontwikkelingen
In 2026 zal de doorontwikkeling naar RvIG 2.0 in de afrondende fase zijn. Hiermee wordt de business van RvIG weer centraal gesteld en worden processen en verantwoordelijkheden inzichtelijk. De publieke waarden van doeltreffendheid, legitimiteit, kwaliteit en efficiëntie blijven voorop staan.
Om de veiligheid en betrouwbaarheid van onze diensten te waarborgen moet RvIG in staat zijn om wijzigingen in beleid efficiënt en met goede kwaliteit door te vertalen naar de ICT-omgevingen waarvoor RvIG verantwoordelijk is. Daarvoor heeft RvIG in overleg met Opdrachtgever, Eigenaar en CIO-BZK in 2025 besloten om beheer- en ontwikkelactiviteiten van het applicatielandschap te insourcen en het platformbeheer bij Dienst ICT Uitvoering (DICTU) te beleggen. De interne organisatie en de herziene samenwerkingsverbanden zullen in 2026 verder moeten worden versterkt, waardoor de verandercapaciteit nog onder druk staat.
De in 2025 ingezette herziening van het financiële proces van behoeftestelling tot levering moet in 2026 bijdragen aan efficiency, verbeterde aantoonbaarheid van juist handelen (overeenkomsten mandaat en wet- en regelgeving) en betere administratieve ondersteuning van de business en stuurinformatie.
Voor de BRP en het BSN lopen ontwikkelingen met de nadruk op dataminimalisatie. Het programma Toekomst BRP loopt af per 2027. Een deel van de activiteiten zal worden geïntegreerd in de reguliere dienstverlening, en de ontwikkelactiviteiten worden afgerond.
Bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) en Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO) worden structurele verbeteringen gestimuleerd en de rol en bevoegdheden van RvIG bestendigd door middel van borging in wet- en regelgeving. Verder wordt er gewerkt aan grotere bekendheid van de diensten en aan verbeterde interne informatiehuishouding en rapportage.
Op het gebied van de aanvraag, personalisatie en uitgifte van reis- en identiteitsdocumenten wordt gewerkt aan verschillende verbeteringen om identiteitsfraude tegen te gaan en de dienstverlening te verbeteren. Daaronder vallen onder andere de inrichting van live enrolment, ontwikkeling van het nieuwe model paspoort (2027/2028), en inzet op digitale initiatieven zoals de elektronische identiteitskaart (eID) .
RvIG streeft ernaar voor 2030 te voldoen aan de Klimaatwet uit 2019. Duurzaamheid moet voor RvIG regel worden, geen uitzondering. Na afronding van een nulmeting in 2025 kunnen in 2026 de volgende stappen worden gezet.
Diensten
Basis Registratie Personen (BRP)
Op basis van de Wet BRP voert RvIG het beheer over de registratie van ingezetenen, de Basis Registratie Personen (BRP) en de Registratie niet-ingezetenen (RNI). Deze registraties hebben als doel om alle overheidsorganisaties te voorzien van dezelfde persoonsgegevens van de inwoners van ons land. Zo hoeven andere overheden die informatie niet steeds weer bij burgers uit te vragen. Dit zorgt voor een efficiënte dienstverlening en voor minder administratieve lasten voor de burger.
Burgerservicenummer (BSN)
RvIG is verantwoordelijk voor de beheervoorziening BSN. Hieronder valt het beheer van de voorziening voor het genereren, distribueren, toekennen en beheren van Burgerservicenummers. Daarnaast beheert RvIG het foutenmeldpunt voor het melden van vermoedens over BSN-nummerfouten en worden mogelijk dubbelinschrijvingen gecontroleerd via de permanente monitoring dubbelinschrijvingen.
Reisdocumenten
RvIG ziet in haar verantwoordelijkheid voor het reisdocumentenstelsel toe op de productie van paspoorten en Nederlandse identiteitskaarten (eNIK) en het aanvraag- en uitgifte proces bij uitgevende instanties. Daarnaast beheert RvIG de registers ‘Register Paspoortsignalering’ (RPS), Basisregister 'Reisdocumenten’ (BRR) en ‘Verificatieregister Reisdocumenten’ (VR).
Caribisch gebied
RvIG is verantwoordelijk voor de centrale voorzieningen en het stelsel van berichtuitwisseling ten behoeve van het bijhouden van de basisadministraties van de openbare lichamen, de verstrekkingenvoorziening en de systematische verstrekking van gegevens. Daarnaast beheert RvIG de apparatuur, software en voorraden ten behoeve van de lokaal geproduceerde ID-kaart BES.
Electronic Identification Authentication and Trust Services (eIDAS)
RvIG voert het stelselbeheer over diverse voorzieningen binnen eIDAS. Deze voorzieningen zorgen ervoor dat op basis van de uit Europa meegegeven set aan gegevens, via een bevraging in de beheervoorziening BSN, een BSN van de betreffende persoon wordt gezocht. Een dienstverlener kan op basis van het BSN zijn diensten aan de burger verlenen. Daarnaast is RvIG in het kader van eIDAS verantwoordelijk voor de toetsing op het gebruik van BSN’s door eIDAS uitvoerende instanties.
Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en –fouten (CMI)
RvIG begeleid burgers die worden geconfronteerd met identiteitsfraude. RvIG fungeert als ketenregisseur en schakelt indien nodig met ketenpartners zoals Politie, Belastingdienst, RDW, IND en Logius.
Landelijke aanpak adreskwaliteit (LAA)
Rijksoverheid en uitvoeringsorganisaties werken nauw samen met gemeenten om op basis van risicosignalen risicoadressen te onderzoeken, waarbij ook een huisbezoek wordt afgelegd. Deze intensieve manier van samenwerken over alle lagen van de overheid heen is van grote meerwaarde voor de kwaliteit van de BRP, helpt in het oplossen van maatschappelijke problemen en is tegelijkertijd een effectieve werkwijze in het kader van adres gerelateerde fraude.
Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO)
Het MFO is een meldpunt voor fouten in basisregistraties waar burgers en geregistreerden zich tot kunnen wenden als zij vastlopen binnen de overheid. De fouten op het terrein van Identiteit kunnen daarin worden meegenomen.
Staat van baten en lasten
Stand slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten | 181.871 | 197.546 | 233.770 | 246.543 | 230.672 | 160.399 | 147.191 |
waarvan Reisdocumenten | 142.354 | 149.084 | 161.233 | 177.025 | 163.499 | 94.009 | 80.105 |
waarvan Basis Registratie Personen (BRP) | 39.517 | 48.461 | 72.537 | 69.518 | 67.173 | 66.390 | 67.086 |
- Baten als tegenprestatie voor levering van input | 47.299 | 38.487 | 40.274 | 32.244 | 31.001 | 31.135 | 30.582 |
waarvan bijdrage Caribisch Gebied (CG) | 2.602 | 2.087 | 2.924 | 2.938 | 2.728 | 2.720 | 2.759 |
waarvan bijdrage Burgerservicenummer (BSN) | 6.605 | 5.910 | 8.653 | 8.541 | 7.840 | 7.785 | 7.881 |
waarvan bijdrage Electronic Indentification and Trust Services (eIDAS) | 6.549 | 5.540 | 6.155 | 5.991 | 5.771 | 5.792 | 5.857 |
waarvan bijdrage Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) | 9.899 | 9.321 | 10.600 | 10.778 | 10.611 | 10.730 | 10.919 |
waarvan bijdrage Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI) | 1.997 | 1.863 | 1.976 | 2.011 | 2.046 | 2.082 | 2.119 |
waarvan bijdrage Meldpunt Fouten in Overheidsregistratiie (MFO) | 949 | 930 | 965 | 985 | 1.005 | 1.025 | 1.046 |
waarvan bijdrage diverse Projecten | 18.698 | 12.836 | 9.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 0 |
Rentebaten | 237 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 229.407 | 236.033 | 274.044 | 278.787 | 261.673 | 191.534 | 177.772 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 209.479 | 91.501 | 93.733 | 84.607 | 85.070 | 85.760 | 86.881 |
- Personele kosten | 49.532 | 67.739 | 66.335 | 59.078 | 59.063 | 59.264 | 60.072 |
waarvan eigen personeel | 31.881 | 33.333 | 33.774 | 34.449 | 35.138 | 35.841 | 36.558 |
waarvan inhuur externen | 16.749 | 32.973 | 31.200 | 23.240 | 22.509 | 21.979 | 22.051 |
waarvan overige personele kosten | 902 | 1.433 | 1.361 | 1.388 | 1.416 | 1.444 | 1.462 |
- Materiële kosten | 159.947 | 23.762 | 27.398 | 25.529 | 26.007 | 26.495 | 26.810 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 185 | 225 | 225 | 230 | 234 | 239 | 244 |
waarvan overige materiële kosten | 159.762 | 23.527 | 27.173 | 25.299 | 25.773 | 26.257 | 26.566 |
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | 0 | 111.724 | 157.902 | 158.286 | 145.680 | 104.481 | 99.012 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 9.454 | 11.540 | 11.100 | 11.100 | 11.862 | 11.962 | 11.862 |
- Materieel | 5.496 | 7.025 | 5.950 | 5.950 | 5.950 | 5.950 | 5.950 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 5.496 | 6.975 | 5.900 | 5.900 | 5.900 | 5.900 | 5.900 |
- Immaterieel | 3.958 | 4.515 | 5.150 | 5.150 | 5.912 | 6.012 | 5.912 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 218.933 | 214.765 | 262.736 | 253.993 | 242.612 | 202.203 | 197.755 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 10.474 | 21.268 | 11.308 | 24.794 | 19.061 | ‒ 10.669 | ‒ 19.983 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 10.474 | 21.268 | 11.308 | 24.794 | 19.061 | ‒ 10.669 | ‒ 19.983 |
Toelichting
Baten
De baten van RvIG zijn als volgt over de diverse opdrachten begroot:
Beheeropdracht | Moederdepartement | Overige departementen | Derden | Totaal |
---|---|---|---|---|
Reisdocumenten | 0 | ‒ | 161.233 | 161.233 |
BRP | 42.752 | ‒ | 29.785 | 72.537 |
Caribisch Gebied | 2.904 | ‒ | 20 | 2.924 |
BSN | 8.653 | ‒ | ‒ | 8.653 |
eIDAS | 6.155 | ‒ | ‒ | 6.155 |
LAA | 10.600 | ‒ | ‒ | 10.600 |
CMI | 1.976 | ‒ | ‒ | 1.976 |
MFO | 965 | ‒ | ‒ | 965 |
Project: tBRP | 8.000 | ‒ | ‒ | 8.000 |
Project: BSN in Carieb | 1.000 | ‒ | ‒ | 1.000 |
Totaal | 83.006 | 0 | 191.038 | 274.044 |
Baten als tegenprestatie voor de levering van producten en/of diensten
Waarvan Reisdocumenten
De omzet van reisdocumenten komt tot stand door de opbrengsten van paspoorten en identiteitsbewijzen en kent geen bijdrage vanuit het moederdepartement.
Waarvan Basis Registratie Personen
De kosten voor het beheren van de BRP worden doorberekend aan de gebruikers met een kostendekkend tarief in de vorm van een abonnementsprijs. Deze doorberekening vindt deels via het Ministerie van BZK en deels rechtstreeks aan derden plaats. De stijging van de BRP baten in vergelijking met de 2025 begroting komt door hogere ICT kosten ten aanzien van het nieuwe IT Platform en hogere applicatie en ontwikkelkosten. Ook de vervanging van de mailboxserver zorgt voor meer baten (en kosten).
Baten als tegenprestatie voor levering van input
De beheeropdrachten BSN, Caribisch gebied eIDAS, CMI, LAA en MFO worden geheel door het Ministerie van BZK gefinancierd (m.u.v. € 20.000 omzet derden Caribisch Gebied).
In de omzet moederdepartement is de omzet meegenomen voor het programma toekomst BRP en het project BSN in het Caribisch Gebied.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De personele lasten bedragen € 66,3 mln., circa € 1,4 mln. minder dan de begroting van 2025. Dit zit in de lagere kosten van externe inhuur en komt doordat inhuurkosten voor het technische beheer van de ICT-infrastructuur zijn verplaatst naar Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten. De vervanging van het nieuwe IT platform waar de RvIG basis voorzieningen op draaien leidt daarentegen tot meer tijdelijke inhuur kosten ten opzichte van 2025.
Materiële kosten
Overige materiële kosten
De stijging ten opzichte van 2025 wordt veroorzaakt door ICT kosten die noodzakelijk zijn voor het nieuwe ICT platform. Een tijdelijke verhoging.
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten
Een groot gedeelte van de lasten, namelijk € 157,9 mln., wordt uitbesteed. Dit betreft onder andere kosten voor de productie en distributie van de reisdocumenten, en de uitbesteding van de technische ICT infrastructuur bij DICTU.
Er vindt een verschuiving plaats van externe inhuur naar materiële kosten doordat is besloten om een deel van de dienstverlening van de technische ICT-infrastructuur uit te besteden.
Daarnaast stijgen de productiekosten van de reisdocumenten. Dit hangt samen met een verwachte stijging van de uitgifte van paspoorten en identiteitskaarten.
Afschrijvingskosten
Op de materiële activa wordt in 2026 € 6,0 mln. afgeschreven. Dit betreft de afschrijving op systemen ten behoeve van het aanvragen en uitgeven van reisdocumenten. Daarnaast is sprake van afschrijvingen ad € 5,2 mln. op immateriële vaste activa, zijnde ontwikkelde (IT-)verbeteringen binnen onder andere het project Verbeteren Reisdocumenten Stelsel (VRS) en de generieke ICT-infrastructuur.
Saldo van baten en lasten
Het saldo op het baten en lasten overzicht in de begroting wordt bij RvIG veroorzaakt door de tienjaarscyclus van de reisdocumenten. Als gevolg van de invoering van de tienjarige geldigheid voor reisdocumenten vanaf 2014 worden er in de jaren 2024 tot en met 2028 structureel meer reisdocumenten uitgegeven dan in de jaren 2029 tot en met 2033. Hierdoor ontstaat in de eerste vijf jaar van de tienjaarscyclus een surplus in de baten en lasten van RvIG dat aan de egalisatiereserve wordt toegevoegd. Van 2029 tot en met 2033 wordt deze reserve ingezet om de dalende uitgifte van het aantal reisdocumenten te compenseren en de prijzen stabiel te houden. RvIG heeft toestemming van het ministerie van Financiën om deze reserve volgens de bovenstaande methodiek in te zetten, conform het besluit van de ministerraad van 29 november 2023 om de tarieven voor het rijksdeel gemiddeld over tien jaar kostendekkend te laten zijn.
Kasstroomoverzicht
Stand Slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 12.252 | 12.106 | 41.814 | 62.323 | 96.319 | 125.344 | 124.738 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 228.041 | 236.033 | 274.044 | 278.787 | 261.673 | 191.534 | 177.772 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 209.284 | ‒ 203.225 | ‒ 251.634 | ‒ 242.891 | ‒ 230.749 | ‒ 190.240 | ‒ 185.892 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 18.757 | 32.808 | 22.410 | 35.896 | 30.924 | 1.294 | ‒ 8.120 |
-/- totaal investeringen | ‒ 20.024 | ‒ 3.100 | ‒ 1.900 | ‒ 1.900 | ‒ 1.900 | ‒ 1.900 | ‒ 1.900 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 20.024 | ‒ 3.100 | ‒ 1.900 | ‒ 1.900 | ‒ 1.900 | ‒ 1.900 | ‒ 1.900 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 10.985 | 41.814 | 62.323 | 96.319 | 125.344 | 124.738 | 114.718 |
Toelichting
Operationele kasstroom
In 2026 vertoont de operationele kasstroom een positief saldo. Dit wordt veroorzaakt doordat vanaf 2024 tot en met 2028 het aantal aangevraagde 10-jarige reisdocumenten toeneemt.
Investeringskasstroom
Voor 2026 wordt de omvang van de investeringen geraamd op € 1,9 mln. Dit betreft investeringen ten behoeve van het programma VRS de vervanging van de mailboxserver en generieke ICT-investeringen.
Doelmatigheidsindicatoren
Stand Slotwet 2024 | Vastgestelde begroting 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 284 | 329 | 324 | 324 | 324 | 324 | 324 |
Saldo van baten en lasten (%) | 4,57% | 9,01% | 4,13% | 8,89% | 7,28% | ‒ 5,57% | ‒ 11,24% |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||||
Kostprijzen per product: | |||||||
*Reisdocumenten: Paspoort 5 jaar (in €) | 26,56 | 27,01 | 28,05 | 29,06 | 30,11 | 31,19 | 32,31 |
*Reisdocumenten: Paspoort 10 jaar (in €) | 47,00 | 47,81 | 49,62 | 51,41 | 53,26 | 55,18 | 57,16 |
Identiteitskaart (in €) 5 jaar | 8,44 | 6,83 | 8,87 | 9,19 | 9,52 | 9,87 | 10,22 |
Identiteitskaart (in €) 10 jaar | 43,34 | 38,96 | 45,80 | 47,45 | 49,15 | 50,92 | 52,76 |
Beschikbaarheid en responstijd | |||||||
Beschikbaarheid GBA netwerk | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Beschikbaarheid GBA-V | 100,0% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Responstijd-GBA-V | < 3 sec | < 3 sec | < 3 sec | < 3 sec | < 3 sec | < 3 sec | < 3 sec |
Beschikbaarheid Basisregister | 100,0% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Beschikbaarhied verificatieregister | 100,0% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Beschikbaarhied BSN | 100,0% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% | 99,9% |
Toelichting
Generiek Deel
Fte-totaal
Het aantal fte is vastgesteld op de formatie conform het huidige organisatie en advies rapport.
Specifiek Deel
Kostprijzen per product
RvIG probeert de kostenprijzen per product zo stabiel mogelijk te houden. De kostprijzen van de reisdocumenten worden jaarlijks geïndexeerd.
Beschikbaarheid en responstijd
Deze indicatoren betreffen de beschikbaarheid en responstijd van belangrijke ICT voorzieningen die RvIG beschikbaar stelt.